موزه شکلاتی استانبول | کارخانه شکلات‌سازی در دنیای واقعی

0

حتماً شما هم در کودکی داستان خانه شکلاتی را شنیده‌اید. خانه‌ای که تمامش از شکلات و شیرینی بود و هنسل و گرتل راجذب خودش کرد. امروز می‌خواهیم خانه شکلاتی واقعی را به شما معرفی کنیم. خانه‌ای که در آن خبری از جادوگر بدجنس ماجرا نیست. در این خانه فقط بوی دیوانه‌کننده شکلات است و شکلات است و شکلات. همراه ما باشید تا همه چیز را درباره موزه شکلاتی استانبول بدانیم؛ موزه شکلاتی که جزء به جزء آن از شکلات‌های خوشمزه است. در این موزه باید مراقب شکمتان باشید تا خدایی نکرده در و دیوار را نخورید. شکلات‌خوردن در این موزه ممنوع است؛ پس قوانین را رعایت کنید. همراه ما در سفر به استانبول و موزه آن باشید.

موزه شکلاتی استانبول کجاست؟

در استانبول ترکیه موزه‌ای به سبک موزه هنرمندان ساخته شد. مهم‌ترین تفاوت این موزه با دیگر موزه‌های هنرمندان جهان در شکلاتی‌بودن این موزه است. این موزه در کنار کارخانه شکلات‌سازی واقع شده است. شاید اینجا قسمتی از یک رؤیای فانتزی باشد. رودهایی از شکلات از کارخانه کناری به این موزه می‌رسد و هنرمندان این موزه با کمک دستگاه‌های مخصوص به شکلات شُل شکل می‌دهند. موزه شکلاتی پلیت پر از عجایب است. بیننده باور نمی‌کند که مجسمه‌ها از شکلات باشد؛ اما هست. این موزه خوشمزه در فاصله 30کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است. دسترسی به مرکز شهر آسان است. با مترو، اتوبوس و تاکسی می‌توان به موزه شکلات رسید.

داستان شکل گیری موزه شکلاتی استانبول

ممکن است شمایی که دارید درباره این موزه می‌خوانید عاشق شکلات باشید؛ اما نه به اندازه سازنده این موزه. صلاح الدین عیان، مردی است که عاشق شکلات شد و عشقش را نشان دارد. صلاح الدین در تنهایی خودش به شکلات فکر می‌کرد و با خود می‌گفت از شکلات می‌توان بهتر از این استفاده کرد. این فکرها را با کسی به اشتراک نمی‌گذاشت؛ اما همیشه این فکرها در سرش چرخ می‌خورد. صلاح می‌گوید که هنگام دیدن فیلم چارلی و کارخانه شکلات‌سازی، ایده ساخت چنین موزه‌ای  به سرش زد و آن را عملی کرد.

صلاح الدین عیان و موزه شکلاتی

صلاح‌ الدین عیان دستی بر هنر داشت. مجسمه‌سازی پیشه صلاح الدین بود. امتحان‌کردن، نقطه عطف زندگی صلاح بود. صلاح شروع کرد با شکلات مجسمه‌های گوناگون بسازد. اینقدر عاشق این کار شد که وقتی به خودش آمد دید یک کلکسیون بزرگ از مجسمه‌های شکلاتی دارد. این کلکسیون شخصی ارزش بسیاری داشت؛ پس صلاح الدین سراغ کارخانه معروف شکلات‌سازی ترکیه رفت. او توانست مسئولان کارخانه را راضی کند تا با او قرارداد ببندد. کارخانه زمینی 5 هکتاری را در اختیار صلاح گذاشت تا او هنرش را به نمایش‌ بگذارد. در سال 2013 اجازه ساخت این موزه صادر شد و یک سال بعد یعنی در سال 2014 موزه خوشمزه افتتاح شد. از کارخانه به موزه شکلاتی استانبول رودهایی از شکلات جاری است تا موزه مواد اولیه کم نیاورد. این رود به دستان هنرمندان می‌رسد تا مجسمه‌های شکلاتی ساخته شون؛ روندی جالب و خوشمزه.

بخش های مختلف موزه شکلاتی استانبول

موزه شکلاتی بخش‌های مختلفی دارد و در هر بخش مجسمه‌هایی در رنگ‌ها و سایزهای مختلف ساخته شده است. زمان مناسبی برای بازدید از این موزه قرار دهید تا با دقت به تماشای زیبایی‌های موزه بنشینید. در ادامه بخش‌های مختلف موزه شکلاتی استانبول را معرفی می‌کنیم؛ پس همراه ما باشید.

سالن اصلی و آبشار شکلاتی

عکس آبشار شکلاتی موزه شکلاتی استانبول

ورود به سالن اصلی موزه مساوی است با استشمام بوی خوب شکلات. خوبی موزه شکلاتی ترکیه این است که در بدو ورود راهنمای خوش اخلاق به شما لیوانی از شکلات گرم می‌دهد. این لیوان کمی عطش شما به شکلات را کاهش می‌دهد. راهنمای لبخندبه‌لب شما را به سمت اولین قسمت موزه یعنی آبشار شکلاتی هدایت می‌کند. کاش می‌شد همین الآن چشم باز کنیم و در موزه شکلاتی باشیم، بگذریم. به آبشار شکلاتی می‌توانید ناخنک بزنید. شکلات‌های این آبشار گرم است.

هر فرد یک مرتبه اجازه دارد انگشتش را زیر آبشار بگیرد و دهانی تازه کند. دهانمان آب باز کرد. هر کدام از موزه های ترکیه زیبایی خاص خود را دارد؛ اما موزه شکلاتی چیز دیگری است. در قسمتی از سالن، تاریخچه شکلات و شکلات‌سازی ساخته شده است. این تاریخچه شکلات‌سازی به شکل نقاشی‌های دیواری است. در قسمت دیگر کشتی نوح و حیوانات سوار بر آن ساخته شده است. خانه‌هایی در تالار به اندازه خانه‌های واقعی ساخته شده است. تمام این خانه‌ها و وسایلش از شکلات است.

تالار استانبول

عکس تالار استانبول موزه شکلاتی استانبول

بعد از سالن اصلی و آبشار شکلاتی استانبول قسمت تالار استانبول است. در این تالار اکثر بناهای مهم استانبول به شکل شکلاتی ساخته شده است. تصور کنید مسجد باشکوه سلطان احمد به شکل شکلات باشد. آدم نمی‌داند به زیبایی بناها نگاه کند یا آن‌ها را گاز بزند. البته گاز گرفتن مجسمه‌ها ممنوع است؛ اما وسوسه آدم را رها نمی‌کند. برج گالاتا، مسجد سلطان احمد، برج دختر، پل معروف تنگه بسفر و مسجد ایاصوفیه از مهم‌ترین بناهای شکلاتی تالار استانبول هستند. فراموش نکنید که لمس بناهای موزه شکلاتی استانبول ممنوع است.

تالار رهبران

شکوه و عظمت و پیشرفت هر کشوری نتیجه تلاش رهبران و سیاست‌مداران گذشته آن است. ترکیه مردان بزرگی دارد که مردمش عاشقانه آن‌ها را دوست‌ دارند. در تالار رهبران می‌توانید با این افراد بزرگ آشنا شوید. این مجسمه‌ها به حدی با ظرافت ساخته شده‌اند که شوکه می‌شوید. حتی اگر با هنر آشنایی نداشته باشید، زیبایی، عظمت و ظرافت این مجسمه‌ها شما را شگفت زده می‌کند. مهم‌ترین افراد موزه شکلاتی استانبول آتاتورک، سلطان محمد فاتح مؤسس امپراتوری عثمانی، عثمان قاضی هستند.

تالار هنرمندان

عکس تالار هنرمندان موزه شکلاتی استانبول

برخلاف تالار رهبران که مخصوص افراد ترک است، در تالار هنرمندان مجسمه اکثر هنرمندان بزرگ به چشم می‌خورد. در این قسمت، عظمت هنر صلاح‌ الدین مشخص می‌شود. فردی که از روی تصاویر افراد بتواند مجسمه آن‌ها را بسازد، اگر هنرمند نیست، پس چیست؟ علاوه بر هنرمندان بزرگ جهان، تعدادی از آثار هنری مشهور هم در این قسمت به چشم می‌خورد. علاوه بر ظرافت چهره‌ها، ظرافت در آثار هم به چشم می‌خورد. مجسمه پابلو پیکاسو و سالوادور دالی زیباترین مجسمه‌ها هستند. آثار هنری مانند مربی لاک‌پشت، اثر عثمان حمدی بیگ و تندیس مونالیزا، اثر داوینچی هم از بهترین آثار این قسمت است.

تالار مولانا

مولانا شاعر ایرانی نقش بسیار مهمی در تاریخ ترکیه و شهر قونیه داشته است. برای همین مردم ترک احترام ویژه‌ای برای این فرد قائل هستند. در موزه شکلاتی ترکیه قسمت خاصی برای مولانا و پیروانش ساخته شده است. رقص سماع پیروان مولانا هم در این تالار به نمایش درآمده است. جزئیات مجسمه‌ها حیرت‌آور است. به لباس‌ها که نگاه می‌کنید حیرت‌زده می‌شوید و به چهره‌ها نگاه می‌کنید حیرتتان چند برابر می‌شود. مگر می‌شود با شکلات چنین مجسمه‌هایی خلق کرد. تندیس‌هایی هم از چهره مولانا در این قسمت به چشم می‌خورد.

تالار تمدن‌ها

ترکیه در گذشته اهمیت استرتژیک داشته است. در طول قرن‌ها که عثمانی‌ها بر ترکیه حکومت می‌کردند، ترکیه پل ارتباط شرق با غرب بود. به همین علت برای شناختن ترکیه باید تمدن‌های همسایه آن را هم معرفی کرد. تالار تمدن‌ها قسمتی است که تمدن‌های قبلی را معرفی می‌کند. بناهای باستانی و نقاشی‌های دیواری باشکوهی از آسیای صغیر به چشم می‌خورد. ماکت‌هایی از تمدن هیتی‌ها، یونان باستان، امپراتوری ترکیه در این قسمت ساخته شده است. دیدن گذشته در حال لذتی است که هر کسی نمی‌چشد.

اطلاعات بازدید از موزه شکلاتی استانبول

ساعات بازدید10 صبح تا 5 عصر
روزهای بازدیدهمه روزه
هزینه ورودبزرگسالان 50 لیر و کودکان کمتر از 5 سال رایگان

نکات بازدید از موزه شکلاتی استانبول

موزه در مرکز شهر واقع شده‌ است. به همین علت دسترسی به وسایل حمل‌ونقل عمومی آسان است. افرادی که با خودرو شخصی از موزه بازدید می‌کنند، می‌توانند از پارکینگ موزه استفاده کنند. در طبقه دوم موزه رستوران و مغازه‌های فروش سوغاتی واقع شده است که کار بازدیدکنندگان را آسان می‌کنند. در قسمت‌هایی از موزه به کودکان آموزش می‌دهند که چگونه مجسمه‌های شکلاتی بسازند. آموزش ساخت مجسمه شکلاتی و کلاس‌های کیک‌پزی برای بزرگسالان هم فراهم شده است. همچنین بازدیدکنندگان می‌توانند از نزدیک نحوه ساخت مجسمه شکلاتی را ببینند. گفتیم که بازدید از موزه شکلاتی پلیت در تمام روزهای هفته آزاد است؛ اما بهتر است وسط هفته به موزه بروید. در آخر هفته موزه خیلی شلوغ می‌شود و ممکن است زمانی کافی برای دقت به مجسمه‌ها نداشته باشید.

حقایق موزه شکلاتی استانبول

با اینکه شکلات‌های موزه خوراکی نیستند؛ اما مجسمه‌های هم از شکلات تلخ ساخته شده‌اند هم از شکلات شیرین. به گفته مسئولان فقط در و دیوار موزه از شکلات نیست و هر چیز دیگری که در موزه وجود دارد از جنس شکلات است. بناهای تاریخی که از سنگ‌های مرمر ساخته شده‌اند هم از شکلات هستند. شکلات سفید با رگه‌های قهوه‌ای در ساخت سنگ‌ها استفاده شده است. نقاشی‌های موزائیکی که روی دیوارهای موزه نصب شده‌اند هم از جنس شکلات هستند. تابلوی استانبول قدیم که شامل درخت‌های بلوط، دکان‌ها و خانه‌هاست، همه از جنس شکلات‌های مختلف‌ هستند.

جاهای دیدنی نزدیک به موزه شکلاتی استانبول

  • موزه ماشین های کلاسیک استانبول

عکس موزه ماشین های کلاسیک استانبول

موزه ماشین های کلاسیک استانبول یکی از مشهورترین موزه های خارجی است؛ این موزه آدم را به دوران فیلم‌های کلاسیک و خاطرات شیرین آن می‌برند. زمانی که فیلم‌ها کیفیت کمی داشتند؛ اما خاطراتی که به جا گذاشتند کیفیت بسیاری داشتند. ماشین‌هایی که در این موزه به نمایش درآمده‌اند تعداد محدودی در جهان وجود دارد. بازدید از این موزه برای همه سنین سرگرم‌کننده است. فاصله این موزه تا موزه آبشار شکلاتی استانبول زیاد نیست. معماری این موزه مانند ماشین‌های آن خاص است. رنگ ماشین‌های موزه اینقدر زیباست که باور نمی‌کنید سن این ماشین‌ها حدود صد سال است.

  • موزه آتاتورک

عکس موزه آتاتورک استانبول

موزه آتاتورک ترکیه یکی از جاهای دیدنی استانبول است که شهرت بسیاری دارد. این موزه پر از وسایل شخصی آتاتورک است. همان طور که می‌دانیم آتاتورک نقش بسیار مهمی در استقلال ترکیه و پیشرفت آن داشته است. به همین علت مسئولان موزه‌ای از وسایل شخصی این رهبر ساخته‌اند تا آیندگان هم درباره او بدانند. در نزدیکی موزه شکلاتی پیلت چندین موزه قرار دارد که این موزه از مشهورترین آن‌هاست.

  • عمارت کلاه فرنگی

عکس عمارت کلاه فرنگی استانبول

عمارت کلاه فرنگی یکی از زیباترین ساختمان‌های قدیمی ترکیه است. این ساختمان در گذشته محل انجام مراسمات مهم افراد سرشناس استانبول بوده است؛ اما امروزه این عمارت به کافه رستورانی مشهور تبدیل شده است که غذاهای ترکی خوشمزه در آن سرو می‌شود؛ اگر می‌خواهید معماری اصیل ترکی را ببینید از این عمارت بازدید کنید.

بهترین زمان بازدید از موزه شکلاتی استانبول

هوای ترکیه سرد است به همین علت ممکن است سفر در زمستان شما را آزار دهد. نزدیکی استانبول به دریا باعث شده مردمی که برای بازدید از جاهای دیدنی ترکیه به این شهر می‌آیند به زمان سفرشان دقت کنند. در تابستان هوای خیلی گرم می‌شود و رطوبت هوا زیاد می‌شود. آب‌وهوای استانبول مانند شمال ایران است. پاییز و بهار در این شهر پر از بارش است؛ پس با توجه به طبیعت بدنتان تصمیم بگیرید. اکثر گردشگران اواخر بهار و اوایل تابستان به استانبول سفر می‌کنند.

مسیر دسترسی به موزه شکلاتی استانبول

بهترین وسیله برای رسیدن به موزه شکلاتی پیلت، خودرو شخصی و تاکسی است؛ اما وسایل حمل‌ونقل عمومی بسیاری در نزدیکی این موزه قرار دارند. نزدیک‌ترین ایستگاه به موزه شکلاتی ایستگاه بیلیک‌دوزو است. در نوشته مجزایی درباره نقشه مترو استانبول مفصل با شما صحبت کرده‌ایم و همین جا نقشه رسیدن به موزه را قرار داده‌ایم؛ پس از این نقشه کمک بگیرید و به مرکز خوشمزه‌ها برسید.

این هم از معرفی موزه شکلاتی استانبول. با اینکه نمی‌توانید مجسمه‌های موزه را بخورید؛ اما در کافه موزه می‌توانید انواع شکلات را امتحان کنید. قبل از رفتن به موزه هیچ چیز شیرینی نخورید تا بتوانید به خیال راحت انواع شیرینی را امتحان کنید. البته مراقب باشید زیاده‌روی نکنید. ره بال آسمان تمامی نکاتی که برای بازدید نیاز دارید را ذکر کرد؛ اما اگر سؤالی دارید یا نکته‌ای به نظرتان آمده است، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

موزه در 30 کیلومتری مرکز شهر استانبول واقع شده است.

صلاح الدین عیان سازنده و مجسمه‌ساز این موزه است.

آبشار شکلاتی، تالار تمدن‌ها، تالار رهبران، تالار هنرمندان، تالار مولانا و تالار استانبول.

موزه ماشین‌های کلاسیک، موزه آتاتورک و عمارت کلاه فرنگی.

موزه همه روزه از 10 صبح تا 5 عصر باز است. هزینه بلیط برای بزرگسالان 50 لیر و برای کودکان کمتر از 5 سال رایگان است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.