تنگه تامرادی یاسوج | تنگ سوئیس ایران

0

تنگه تامرادی، شنیدنش کم است باید برای دیدن این خطه باشکوه از کشور کوله بار سفر ببندیم تا نعمت‌هایی که برای انسان خلق شده است را از نزدیک به نظاره کنیم. سفرمان در این مقاله به استان کهگیلویه و بویراحمد، شهر یاسوج است. استانی که وصف مردمانش از غیرت و جوانمردی وسعت دارد و زنانش مادرانی متدین و با ایمان هستند. مردم ایران به داشتن لُر‌های عزیزمان افتخار می‌کنند و از خودگذشتگی‌های‌ آنان در طول تاریخ را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنند. ازاین‌رو تنگه‌ای با طبیعتی چشم‌نواز و دلنشین در این استان واقع شده است. این تنگه از آبشارها و چشمه‌ساران طبیعی به همراه جنگل‌های گسترده با پوشش گیاهی و جانوری خاص خلق شده است. تنگه از نظر تاریخی هم بسیار ارزشمند بوده و جزو آثار تاریخی و میراث جاودان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود. طبیعت عامل اصلی زنده‌بودن انسان‌ها است، پس این هیبت و شکوه را با رعایت نظافت محیط زیست و احترام به طبیعت حفظ کنیم. حال برای طبیعت‌گردی در تنگه‌ای دلربا در یاسوج اسب‌ها را زین کنید و آذوقه بردارید و بچه‌ها را به راه کنید.

تنگه تامرادی یاسوج کجاست؟

تنگ تامرادی در 50کیلومتری غرب شهرستان یاسوج قرار دارد. رفتن به تامرادی از جاده یاسوج سپیدار که از بابامیدان عبور می‌کند، خاطره‌ای به‌یادماندنی از گردش در جاهای دیدنی اطراف یاسوج برایتان رقم خواهد زد. چه بسا که اصلاً دلتان نخواهد به دیار خود برگردید. تا رسیدن به روستای تنگه تامرادی نگذارید راننده زیاد محو زیبایی شود؛ چون خیلی راه خطرناکی دارد. پیچ‌وخم‌های پر فرازو‌نشیب برای کسانی که با راه‌ها آشنایی ندارند رانندگی را کمی دشوار می‌کند.

آشنایی با تنگ تامرادی

لذت‌بردن از طبیعت شروع شد. بعد از یک رانندگی طولانی و طاقت‌فرسا و گذر از پیچ‌های جاده به طبیعت بکر تامرادی می‌رسید. در مسیر راه جاده سراسر از جنگل‌های بلوط پوشیده شده و مدام عطر درختان و گیاهان کوهستانی در مشامتان می‌پیچد. گویی درختان از شدت دلتنگی یکدیگر را از دوطرف جاده در آغوش کشیده‌اند. در دو طرف راه گیاهی شبیه به شوید بنام جاشیر روییده است که با تابش نور خورشید و نسیم صبحگاهی منظره‌ای دیدنی را ترسیم می‌کند. در نزدیکی آبشار باید توقف و ماشین را رها کنید. آماده پیاده‌روی نسبتاً طولانی شوید و به‌سوی آبشار تنگ تامرادی راهی شوید. در این تنگه وجود چشمه‌های جوشان و آبشارهای خروشان فراوان است. رفتن به تمام آبشارها هم میسر نیست؛ چون مسیر سر سختی دارد و به‌جز کوه‌نوردان و صخره‌نوردان هیچ کسی نمی‌تواند راه را طی کند.

تنگه تامرادی مرز بین منطقه سردسیر و گرمسیر است. یعنی اختلاف ارتفاع و دما به‌حدی است که در فصل گرم اگر به منطقه تامرادی سفر کنید، روی نوک کوه‌های تنگه برف نشسته و در سطح زمین درختان و پوشش گیاهی بکر و سرسبز است.

قدمت تنگه تامرادی یاسوج

در کنار زیبایی‌هایی این منطقه تامرادی از قدمت تاریخی فراوانی برخوردار شده است. در این تنگه از حضور سردار شجاع ایرنی در زمان‌های گذشته به گوش می‌رسد. طبق روایات و شنیده‌ها گفته شده که آریوبرزن سردار شجاع ایران در همین تنگ تامرادی زمان پادشاهی هخامنشیان با لشکر خود در مقابل حمله اسکندر مقدنی ایستادگی کرده و جنگ را پیروز شده است. روایت دیگر هم به زمان حکومت پهلوی تعلق دارد. به فرماندهی کی لهراسب ارتش رضا شاه با ایل بویراحمدی‌ها در این تنگه درگیر می‌شوند و بویراحمدی‌ها نهایت توان و مقاومت را در این درگیری از خود نشان می‌دهند. تاریخ در این منطقه به همین مقدار بسنده نکرده است. در مجاورت روستای حسین‌آباد قسمت ورودی تنگه تامرادی مقبره‌ای را می‌توانید ملاحظه کنید که به یکی از سرداران رشید و خوش آوازه دوران پادشاهی هخامنشیان تعلق دارد و از آن زمان به یادگار مانده است. با این تفاسیر قدمت این روستا را باید بسیار طولانی دانست.

علت نام‌گذاری تنگ تامرادی

برای بسیاری از توریست‌ها و کسانی که نام این تنگه را می‌شنوند بسیار جالب است که دلیل نام گذاری تنگه را بدانند. علتش حضور یکی از بزرگ‌ترین ایل‌های بویراحمدی در این منطقه به نام ایل تامرادی است. ایلی با قدمت بسیار زیاد و مردمانی لر زبان و غیور که جان‌فشانی‌های بسیاری در زمان 8 سال دفاع مقدس برای ایرانمان داشته‌اند.

جاذبه‌های دیدنی تامرادی یاسوج

  • آبشارها و حوضچه‌ها

آبشار تنگه تامرادی در این منطقه به‌عنوان نگین درخشنده استان کهگیلویه و بویراحمد نام برده می‌شود. این آبشار با ارتفاع 15 متر از روی سنگ‌ها رقصان، رقصان بر سطح زمین می‌ریزند. حوضچه‌ها لبریز از آب آبشار می‌شوند و خزه‌ها در آب نمای بی‌نظیر از یک شگفتی دیدنی را خلق کرده‌اند. در کنار این آبشار چهار آبشار دیگر با ارتفاع‌های 8 تا 10 متر وجود دارد که زیبایی را صدچندان کرده‌اند. در پایین‌تر از این منطقه تفریحی آبشاری به ارتفاع 50 متر قرار دارد که از چشم‌ها پنهان مانده است و باید از کنار جاده این آبشار عظیم را نگاه کنید. راه رسیدن به این آبشار بسیار دشوار است و باید با تجهیزات صخره‌نوردی به سراغش بروید. البته تعداد آبشارهای تنگه دقیق مشخص نیست؛ چون راه همواری ندارند. فشار آب هم موجب شده حوضچه‌های زیبایی در کناره‌های آبشارها خلق شوند.

  • غارها

جذابیت‌های این آبشار تمامی ندارد. اگر هنوز از نزدیک شاهد غار نبودید، به‌راحتی در این منطقه غارهای جذاب و دیدنی با پوشش گیاهی خزه را می‌بینید که آب از سقفش چکه می‌کند. هوای درون غار را حس می‌کنید؟ خیلی خنک است. در اطراف آبشار و چشمه بلوط عسلی تعداد غارها بسیار است. در تنگ تامرادی بعضی از این غارها در کنار حوضچه‌هایی قرار دارند که جذابیت فراوانی به منطقه بخشیده‌اند.

  • جنگل بلوط

تنگه تامرادی از داشتن آب‌وهوای مطلوب و بسیار تمیز برخوردار است. همین امر شرایط رشد و پدیدآمدن درختان بلوط را میسر ساخته است و جنگل‌های فراوان بلوط را در این منطقه می‌توانید نظاره کنید. درختانی تنومند و زیبا که در هم فرو رفته‌اند و بوی شاخ و برگشان تمام منطقه را عطراگین کرده‌ است. هر کجا جنگل بلوط باشد قطعاً سنجاب ایرانی که مشغول جمع‌آوری آذوقه و بالا و پایین رفتن از درختان است را می‌بینید. پوشش گیاهی این منطقه گیاه جاشیر و درختان بلوط است و سنجاب ایرانی از مهم‌ترین جانوران تنگ تامرادی محسوب می‌شوند.

  • چشمه بلوط عسلی

چشمه بلوط عسلی، مثل بلوط زیباست و مثل عسل شیرین است. این چشمه در جوار آبشار با آبی زلال واقع شده است. اطراف این چشمه را درختان بلوط و حوضچه‌های طبیعی پوشش داده‌اند. هرکسی نام این چشمه را برای اولین‌بار انتخاب کرده، قطعاً خیلی خوش‌سلیقه بوده است. انصافاً این نام خیلی برازنده این چشمه زیباست. اگر به تنگ تامرادی سفر کردید، از دیدن این چشمه غافل نشوید.

تفریحات تنگ تامرادی یاسوج

تفریحات در تنگه تامرادی یاسوج بسیار فراوان است به‌قدری که از سفر برگشتید تا سه شبانه‎‌روز کامل بخوابید. همان‌طور که در تصاویر ملاحظه می‌کنید در این تنگه دره‌ها و کوه‌ها برای صخره‌نوردان و کوه‌نوردان جای جولان است. ورزشکاران عزیزمان همه‌ساله برای تمرین‌های سنگین به این منطقه سفر‌ می‌کنند. گردشگران و طبیعت‌دوستان هم از دیدن این منظره دلنشین نمی‌توانند دل بکنند. جای‌جای این منطقه مملوء از زیبایی‌های خدا و هوای پاک است. باید در کنار لذت بردن از تنگه خاطرات باهم بودنتان را هم با عکاسی ثبت کنید. می‌دانید که راه بسیار زیادی پیش‌روی شماست، عکاسی و گپ‌وگفت با همراهانتان حواستان را برای پیاده‌روی طولانی پرت می‌کند. یادتان باشد که راه سختی برای رسیدن به آبشار دارید؛ از راهی کردن افراد کهنسال حتماً خودداری کنید.

بهترین زمان بازدید

غرب ایران آب‌وهوایی سرد و کوهستانی دارد و از آنجا که این منطقه بسیار پر آب است، زمستان‌ها برف‌ویخبندان می‌شود. مسیر دسترسی به تنگه تامرادی در فصل پاییز و زمستان با برف و کولاک مسدود می‌شود. اگر می‌خواهید غذای چرب‌وچیلی حیوانات وحشی نباشید، از فصل سرما برای رفتن به تنگ تامرادی پرهیز کنید؛ چون حیوانات در فصل سرما، به‌علت گرسنگی فراوان بسیار درنده هستند. به همین دلیل فصل سرد را به شما عزیزان پیشنهاد نمی‌دهیم. با شروع شدن فصل گرما در منطقه تامرادی و با وجود آب‌وهوای فرح‌بخش و خنکی که دارد مسافران و گردشگران سفر به این منطقه را در فصل بهار و تابستان انتخاب می‌کنند. در کنار بازدید از آبشار‌های مختلف به روستاهای دیگر و مناطق گردشگری مختلف یاسوج و شهرهای دیگر استان می‌پردازند.

جاهای دیدنی تنگ تامرادی

آبشار باشکوه تامرادی از اطراف به کوه‌های ساور و زرآور محدود شده است و تنگه تامرادی با سطح دریا 1400 متر ارتفاع دارد. اگر اهل کوه‌نوردی هستید، این کوه‌های بکر را برای کوه‌نوردی از دست ندهید. علاوه بر آبشارها و چشمه‌ها و غارها، خود روستای تامرادی یکی از زیبایی‌های این منطقه است. داخل روستای تامرادی خانه‌های پلکانی را میبینید که بافت قدیمی دارد و قدم زدن درون کوچه‌های این روستا به آدم آرامش می‌دهد. دیدنی‌های شهرستان یاسوج در این منطقه بسیار است. شما می‌توانید از پل تاریخی پریم، جاده باشت به چرام، دو گور دوپا ، جاده بابا میدان، آستان مقدس امامزاده جلیل‌القدر سید محمود معروف به سید محمید (ع)، روستای تاریخی شوتاور و روستای تاریخی المور دیدن کنید. این مناطق در کنار تنگ تامرادی از قدمت و اصالت خاصی برخوردار هستند و جایگاه ویژه‌ای در بین مردم این استان دارند.

نکات مهم بازدید از تنگه تامرادی یاسوج

  • امکانات منطقه تامرادی

در گذشته مسیر دسترسی به آبشارها و چشمه‌ها در این تنگه بسیار سخت بوده است و فقط مردم بومی و جوانان منطقه راه را بلد بودند. بعدها حضور صخره‌نوردان و کوه‌نوردان مردم بسیاری را از وجود این طبیعت زیبا آگاه می‌کنند و حضور گردشگران و گروه‌های طبیعت‌گردی هم در معرفی تنگه بی‌اثر نبودند. همه‌ساله در تنگه شاهد مردم از تمام نقاط ایران هستیم. همین امر باعث شده که طبیعت تنگ تامرادی دست نخورده و البته بدون امکانات باقی بماند. اگر به این تنگه سفر کردید، باید یادتان باشد که آبشار تامرادی از وجود سرویس‌بهداشتی، رستوران، روشنایی، پارکینگ و علائم راهنمایی‌ورانندگی محروم مانده است.

  • وسایل مورد نیاز سفر

برای سفر به این منطقه باید کفش پیاده‌روی مناسب و راحت، کوله‌پشتی، کلاه‌نقاب‌دار، عینک‌آفتابی، دوربین عکاسی، جعبه کمک‌های اولیه، آب آشامیدنی، تنقلات، لباس اضافه و برخی دیگر از وسایل پیک‌نیک را همراه خود ببرید. کوه‌نوردان و صخره‌نوردان هم باید با تجهیزات کامل خود به تنگه تامرادی سفر کنند؛ چون بدون تجهیزات بالا رفتن از صخره‌ها امکان‌پذیر نیست.

  • کمپ و شب خوابی در تنگ تامرادی

در این منطقه چادر زدن و کمپ در فصول گرم با توجه به سکوها و امکانات اولیه‌ای که در اختیار شما قرار دارد امکان‌پذیر است. برای بیشتر ماندن در آبشار تنگه تامرادی، این روستا از اقامتگاه‌های بوم‌گردی و خانه روستایی برخوردار نیست و بستر مناسبی برای اقامت گردشگران در این روستا فراهم نشده است. اگر قصد استفاده از خدمات هتل یا اقامتگاه‌های خاصی دارید، باید به یاسوج برگردید.

مسیر دسترسی

آبشار تنگ تامرادی در فاصله 50 کیلومتری از شهرستان یاسوج و در مسیر یاسوج به گچساران واقع شده است. راه رسیدن به این آبشار با خودروی شخصی در فصل گرم بسیار مناسب است. برای راحتی شما عزیزان لوکیشن مسیر را در اختیارتان قرار داده‌ایم تا به تامرادی مطمئن سفر کنید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرساستان کهگیلویه و بویراحمد، 50 کیلومتری غرب یاسوج

سفری مجازی با شما به تنگه تامرادی که هدیه بزرگ الهی برای شما دوست‌داران طبیعت است به پایان رسید. لطفاً از تجربه سفرهای شیرین و پرهیاهوی خود به این منطقه برای ما و همراهان ره بال آسمان بنویسید و به اشتراک بگذارید. در مسیر باد بمانید تا بوی مهربانیتان کل عالم را تسخیر کند. مانا و ماندگار باشید.

تنگه تامرادی در استان کهگیلویه و بویراحمد، در 50 کیلومتری شهرستان یاسوج واقع شده است.

پل تاریخی پریم، جاده باشت به چرام، دو گور دوپا ، جاده بابا میدان و آستان مقدس امامزاده جلیل‌القدر سید محمود معروف به سید محمید (ع)، روستای تاریخی شوتاور و روستای تاریخی المور از مناطق دیدنی و گردشگری تنگه امرادی محسوب می‌شوند.

پوشش گیاهی جاشیر و درختان بلوط و پوشش جانوری سنجاب ایرانی است.

فقط امکانات اولیه مانند سکو برای چادر زدن و دسترسی به وسیله نقلیه برای شما فراهم است. متاسفانه این تنگه از امکانات و خدمات رفاهی سرویس‌بهداشتی، رستوران، روشنایی، پارکینگ و علائم راهنمایی‌ورانندگی محروم مانده است.

5/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.