برج العرب دبی | هتلی در عرش آسمان

0

برج العرب دبی سرآمد تمامی برج های معروف امارات متحده عربی است. این برج در کنار اینکه یکی از برجسته‌ترین آسمان‌خراش‌های دنیاست، به‌عنوان یکی از بهترین هتل های دبی و جهان نیز شناخته می‌شود. بهترین هتل ۷ ستاره‌ دنیا، بلندترین آسمان خراش جهان و بزرگ‌ترین سازه ساختمانی روی ساحل مصنوعی فقط قسمتی از افتخارهای این برج زیباست. این افتخارات باعث شده تا گردشگران از دورو‌نزدیک جهان برای دیدن برج راهی دبی شوند. جاذبه های برج به اندازه‌ای است که در وصف نگنجد. از آنجایی که باور داریم قدیمی‌ها درست گفته‌اند که شنیدن کی بود مانند دیدن، در ادامه از جاذبه های معروف‌ترین برج دبی می‌گوییم. مطمئن هستیم با مطالعه این مطلب در اولین فرصت سری به دبی می‌زنید تا جاذبه های این برج را از نزدیک ببینید.

برج العرب کجاست؟

برج زیبایی که در دبی با نام العرب شناخته می‌شود، سومین هتل بلند دنیاست. با این حساب به جای اینکه در روی زمین به دنبال این برج بگردید، کافی است نگاهی به آسمان دبی بیندازید. سازه بلند و زیبای این برج در آسمانِ بیشتر مناطق دبی خودنمایی می‌کند. همان‌گونه که از نام این برج پیداست، در دبی واقع شده است. این برج در منطقه زیبای جمیرا دبی خودنمایی می‌کند. جالب است بدانید قبل از ساخت این برج، زمین زیر آن وجود نداشت. به عبارت دیگر زمین زیر برج مصنوعی است و صدها کامیون خاک در دریا ریخته شد تا زیربنای ساخت برج فراهم شود.

به این ترتیب به لحاظ آدرس دهی باید گفت این برج، آدرس و زمین جدیدی به دبی اضافه کرد. برج زیبای العرب برای گردشگرانی که راهنمای سفر دبی را مطالعه‌ کرده‌اند، مکانی تقریباً شناخته‌شده است. برای رسیدن به این برج باید راهی منطقه معروف جمیرا شوید. این منطقه از سواحل اعیان‌نشین امارات به حساب می‌آید. این ساحل را تا انتها ادامه دهید تا به محدوده العرب نزدیک شوید. پس از اینکه وارد جزیره مصنوعی العرب شدید، گشت‌و‌گذار در این برج زیبا آغاز می‌شود.

هتل العرب با چه ایده‌ای بنا شد؟

قبل از اکتشاف نفت در امارات، این منطقه عملاً‌ چیزی نداشت و مردم آن در فقر زندگی می‌کردند. پس از اینکه سایه همای سعادت روی سر اماراتی‌ها افتاد و نفت کشف شد، زندگی مردم این منطقه نیز از این رو به آن رو تغییر کرد. این رونق بیشتر از یک سده به طول انجامید تا اینکه در دهه ۹۰ میلادی، ذخایر نفتی این منطقه رو به اتمام گذاشت. این شرایط شیوخ اماراتی را به فکر ایجاد منطقه‌ای گردشگری انداخت. ماحصل این فکر ساخت بناهای زیبا، هتل‌های اشرافی و مراکز گردشگری آنچنانی در دبی بود. به این ترتیب می‌توان گفت هتل العرب با ایده جذب گردشگر به این منطقه ساخته شد.

برج العرب دبی چه زمانی ساخته شد؟

برای شما گفتیم که ایده اصلی ساخت این برج به دوران رکود اقتصادی امارات متحده عربی باز می‌گردد. اگر خاطر شما باشد در دهه ۹۰ میلادی امارات اوضاع اقتصادی مناسبی نداشت. به همین دلیل پس از تحقیقات گسترده، کلنگ ساخت برج در سال ۱۹۹۴ به زمین خورد. مراحل ساخت و ساز یکی از بلند‌ترین برج‌های دنیا چیزی حدود ۵ سال به طول انجامید. این مدت‌ زمان برای ساخت برجی در ابعاد العرب رکورد جالبی به حساب می‌آید. درهای برج و هتل العرب در دسامبر سال ۱۹۹۹ به روی گردشگران باز شد.

برج العرب چگونه ساخته شد؟

شیوخ امارات برای ساخت یکی از بلندترین برج‌های دنیا دست به دامان شرکت‌های طرازاول ساختمانی شدند. پس از ارائه طرح از جانب شرکت‌های اروپایی و آمریکایی، طراحی و ساخت این برج به انگلیسی‌ها واگذار شد. شرکت انگلیسی اَتکینز (Atniks)، برج زیبای العرب را به گونه‌ای ساخت تا جلوه‌ای از فرهنگ و تاریخ اماراتی‌ها را به رخ بکشد. معمارانِ این پروژه، آن را با سازه‌های معروفی مانند برج ایفل و خانه اپرا سیدنی مقایسه می‌کنند. نزدیک به ۳ هزار نفر کارگر، مهندس و طراح ارشد برای ساخت یکی از بزرگ‌ترین برج‌های امارات مشغول به کار شدند. برای ساخت این سازه عظیم بیشتر از ۷۰ هزار مترمکعب سیمان و ۹ هزار تن فولاد استفاده شده است. اکنون نزدیک به ۱۶۰۰ کارمند از کشورهای مختلف در این هتل کار می‌کنند.

هتل العرب دبی را چه کسی طراحی کرد؟

ناگفته پیداست طراحی و ساخت ساختمانی در قدوقواره هتل العرب کار هر کسی نیست. معماری چیره‌دست با نام تام رایت (Tom Wright)، طراحی این برج را برعهده گرفت. رایت تحصیلات خود در رشته معماری و طراحی ساختمان را در انستیتو سلطنتی بریتانیا به پایان رسانده است. او در شرکت معماری اَتکینز در سمت طراح ارشد ساختمان مشغول به کار شد. پس از اینکه شرکت اتکینز گوی سبقت را از دیگر شرکت‌های معماری بین‌المللی برای ساخت سازه العرب ربود، طراحی این برج به تام رایت واگذار شد. تام رایک یکی از پیشگامان طراحی ساختمان به حساب می‌آید. جالب است بدانید در زمان طراحی العرب، تام رایت فقط ۳۶ سال داشت. این طراح برجسته در کنار سازه العرب، ساختمان‌های معروف دیگری نیز طراحی کرده است؛ اما هیچکدام از آن‌ها به اندازه العرب شهرت ندارند.

برج العرب چه طراحی خاصی دارد؟

سازه این برج به گونه‌‌ای روی جزیره مصنوعی ساخته شده تا تماشاگران از دور احساس کنند که این آسمان‌خراش روی آب شناور است. طرح اصلی برج به حالت دو بال وی‌شکل (V)، انجام شده است. این ۲ بال از نمای دور حالتی بادبان‌مانند را در ذهن تداعی می‌کند که دکلی این بادبان بزرگ را نگه داشته است. از قرار معلوم قایق بادبانی نمادی از فرهنگ و سنت مردمان امارات قدیم به حساب می‌آمد. به همین دلیل طراحی برج به‌گونه‌ای انجام شد تا از دور، مانند بادبان‌های برافراشته روی امواج آب دیده شود.

برج العرب در جزیره مصنوعی است؟

این برج به لحاظ ساختمان‌سازی شگفتی‌های فراوانی دارد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، زیربنای برج است. برای ایجاد پی این برج، حدود ۲۳۰ ستون بتنی در داخل شن‌های دریا قرار گرفت. این ستون‌ها در عمق ۴۰متری دریا جا خوش کردند تا برج بیدی نباشد که با هر بادی بلرزد. خاکی که برج روی آن قرار گرفته نیز از شن و ماسه تشکیل شده است. صدها کامیون شن و ماسه در دریا تخلیه شد تا زیربنای لازم برای ساخت برج فراهم شود. جالب است بدانید ترکیب شن و ماسه اصطکاک زیادی ایجاد می‌کند تا ستون‌ها و زیربنای برج در دریا کاملاً محکم شود. با این حساب باید گفت برج در جزیره‌ای مصنوعی ساخته شده است.

هتل العرب چه بخش‌هایی دارد؟

بخش‌های این هتل به اندازه‌ای اشرافی است که نظیر آن‌ها را در کمتر هتلی سراغ داریم. این هتل با ۱۸ آسانسور در کمترین زمان ممکن گردشگران را به سوئیت‌هایشان هدایت می‌کند. طبقه‌هایی از این هتل در زیر زمین قرار دارد. این طبقه‌ها به رستوران و آکواریومی بسیار تماشایی تبدیل شده است. این هتل به رغم مساحت زیاد، اتاق‌های کمی دارد. دلیل این ویژگی را می‌توان در فضای وسیع سوئیت‌های آن پیدا کرد. به لطف این طراحی حدود ۶ بخش سوئیت‌ در این هتل مشاهده می‌شود. بخش اول سوئیت‌هایی با اتاق‌های اشرافی است.

بخش دوم سوئیت‌هایی با نمای ۳۶۰ درجه است که به دریا و ساحل دید دارد. سوئیت‌های ورزشی و سوئیت‌های دوگانه برای تاجران از دیگر بخش‌های اصلی هتل به حساب می‌آیند. در نهایت نیز به سوئیت‌های ریاست‌جمهوری و پادشاهی می‌رسیم و از سوئیت‌های مجلل این هتل که بگذریم به رستوران‌های آن می‌رسیم. رستوران‌های هتل العرب، گل سرسبد رستوران‌ های دبی به حساب می‌آیند. به همین دلیل بخش‌های مهمی از هتل به رستوران‌های درجه‌یک‌ با غذاهای خوش‌ رنگ‌و‌لعاب اختصاص یافته است. ساحل اختصاصی و آسانسور‌های سریع‌السیر در کنار جزیره اختصاصی از دیگر بخش‌های معروف هتل العرب شناخته می‌شود.

برج العرب دبی چه زمانی از همیشه ارزان‌تر است؟

دبی‌گردها به‌خوبی می‌دانند که این شهر و هتل‌‌های آن در کریسمس و تعطیلات سال نو میلادی حسابی گران می‌شود. ماه‌های سپتامبر تا مِی نیز از ماه‌های پرگردشگر به‌ حساب می‌آید. با این حساب همان‌گونه که حدس زده‌اید، در این ماه‌ها قیمت اتاق در هتل العرب و دیگر هتل‌های اشرافی دبی سربه‌فلک می‌گذارد. خوشبختانه سکه گردشگری دبی روی دیگری هم دارد و بازار گردشگری این شهر در ماه‌های گرم رکود چشمگیری دارد.

از ژوئن تا آگوست هر سال به‌عنوان ماه‌های گرم شناخته می‌شود. با این حساب می‌توان گفت این ماه‌ها بهترین زمان سفر به دبی هستند. لازم به ذکر است با توجه به نوسان قیمت‌های گردشگری در دبی، حتماً قبل از سفر قیمت گردشگری و اقامت در هتل العرب را بررسی کنید. گاهی اوقات قیمت اقامت یک شب در این هتل به اندازه‌ای گران می‌شود که بهتر است به گردشگری در آن کفایت کنید و دور اقامت در هتل را خط بکشید.

برج العرب چه رستوران‌ها و غذاهایی دارد؟

رستوران‌ های دبی یکی از دیگری معروف‌تر هستند؛ اما بهترینِ بهترین‌ها در هتل العرب دور هم جمع شده‌اند. ماهرترین سرآشپزهای دنیا در این رستوران‌ها کار می‌کنند تا غذایی شاهانه پیش روی گردشگران قرار دهند. صبحانه در این هتل رایگان است و از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۰:۰۰ صبح سرو می‌شود. برای ناهار و شام نیز می‌توانید روی رستوران‌های اشرافی این برج حساب باز کنید. در هتل العرب رستورانی با نام باب ال یام وجود دارد. این رستوران خوشمزه‌ترین غذاهای محلی و بین‌المللی را طبخ می‌کند. قسمت غذاخوری این رستوران در فضای سبز و مشرف به استخر ساخته شده است. به لطف این طراحی گردشگران در کنار اینکه غذایی خوشمزه نوش‌جان می‌کنند، از طبیعت اطراف هم لذت می‌برند.

رستوران المنتهی، دیگر رستوران درجه‌یک در العرب است. این رستوران یکی از بزرگ‌ترین مراکز غذایی هتل به حساب می‌آید. رستوران المنتهی ۲ طبقه از العرب را به خود اختصاص داده است. سرآشپز این رستوران تخصص ویژه‌ای در پخت خوشمزه‌ترین غذاهای اروپایی دارد. اگر دنبال غذایی با قیمتی نسبتاً‌ مناسب می‌گردید، سراغ رستوران ال یوان را در این برج بگیرید. این رستوران بیشتر غذاهای محلی طبخ می‌کند. از آنجایی که هتل العرب نمایی تماشایی به دریا دارد، ممکن است این نما شما را به هوس خوردن غذاهای دریایی بیندازد. به همین دلیل رستوران ناتان اوت لو را پیشنهاد می‌کنیم. کمتر رستورانی را در دبی سراغ داریم که غذاهای دریایی آن به خوشمزگی رستوران ناتان اوت لو برسد.

هتل العرب دبی چه امکاناتی دارد؟

گردشگران در جریان هستند که هتل‌ها نهایتاً تا ۵ ستاره رتبه‌بندی می‌شوند. جالب است بدانید هتل العرب به اندازه‌ای امکانات دارد که آن را با ۷ ستاره درجه‌بندی می‌کنند. این برج در ۲۸ طبقه ساخته شده و ۲۰۲ اتاق دارد. بزرگ‌ترین سوئیت این هتل چیزی حدود ۷۸۰ مترمربع مساحت دارد. تمامی اتاق‌های این برج دارای تلویزیون صفحه‌تخت، مینی‌بار، چای‌ساز،‌ حمام اختصاصی، سشوار، اینترنت و نورپردازی هوشمند هستند. در این اتاق‌ها هر امکاناتی که فکرش را بکنید پیدا می‌شود. حتی لپ‌تاپ، چاپگر و آی‌پد نیز در این اتاق‌ها تعبیه شده است. مسافرانی که از قبل در این هتل رزور کرده‌اند با خودروهای آخرین‌‌مدل بی.‌ام‌.‌و و رولز رویس از فرودگاه به هتل همراهی می‌شوند.

برج العرب چه تفریحاتی دارد؟

این برج بیشتر به هتل العرب معروف است؛ اما در کنار هتل، به اندازه‌ای سرگرمی در این منطقه وجود دارد که از گشت‌و‌گذار در آن‌ها سیر نمی‌شوید. جالب است بدانید چندین طبقه از سازه العرب در زیر دریا قرار دارد. هفت طبقه از این طبقه‌ها به آکواریومی زیبا اختصاص یافته است. به لطف این طراحی، گردشگران بدون اینکه نگران دنیای زیر آب باشند، شگفتی‌های اعماق دریا را از نزدیک می‌بینند. سکوی بلند در این برج در ارتفاع ۲۱۰ متری خودنمایی می‌کند. این سکو در حالت معلق قرار دارد و با چند پایه به برج متصل شده ست.

سکویی که از آن صحبت می‌کنیم در ابتدا برای فرود بالگرد کاربرد داشت. این بالگرد برای انتقال مسافران بسیار مهم از فرودگاه به هتل کاربرد دارد. قرار گرفتن این سکو در ارتفاع بسیار زیاد، آن را به یکی از جاهای تفریحی برج تبدیل کرد. به همین دلیل هرازگاهی مسابقه‌های هیجان‌انگیزی روی این سکو برگزار می‌شود. از معروف‌ترین این مسابقه‌ها می‌توان به مسابقه تنیس میان آندره آغاسی و راجر فدرر در سال ۲۰۰۵ اشاره کرد. خدمات کامل اسپا، چندین استخر سرپوشیده و روباز و ورزش‌های هوایی و آبی هیجان‌انگیز از دیگر تفریحات این برج به حساب می‌آید.

برج العرب دبی آیا مانند صلیب دیده می‌شود؟

برای شما گفتیم که طراحان این برج، حالتی بادبان‌مانند را برای طراحی سازه اصلی در نظر گرفتند. این طراحی از نمای روبه‌رو دقیقاً‌ همین حالت بادبان‌شکل را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند. با این حال سکه طراحی برج روی دیگری هم دارد. گفته می‌شود اگر از پشت به العرب نگاه کنید، این برج حالتی صلیب‌مانند دارد. ماجرای طراحی برج به شکل صلیب حواشی زیادی را به دنبال داشت. این حواشی باعث شد تا تصویر این برج که به نمادی از جلوه و شکوه اماراتی‌ها تبدیل شده بود، از روی اسکناس‌های اماراتی حذف شود.

همان‌گونه که حتماً شنیده‌اید ما ایرانی‌ها ضرب‌المثلی داریم که بر اساس آن می‌گوییم «کار کارِ انگلیسی‌هاست». این ضرب‌المثل ممکن است درباره ماجرای صلیب‌مانند بودن هتل العرب دبی واقعیت داشته باشد. البته فرضیه‌های بی‌شماری درباره شکل صلیبی این برج وجود دارد و بعید به‌ نظر می‌رسد که در نهایت راز این طراحی خاص برملا شود. در مجموع باید گفت شایعات کار خودش را کرده و این روزها برج خلیفه جای این برج را به لحاظ فرهنگی گرفته است. برج خلیفه و العرب در فهرست برج های معروف دبی قرار دارند.

برج العرب چه شرایطی برای بازدید دارد؟

اقامت در یکی از اشرافی‌ترین هتل‌های دنیا نیازمند رعایت شرایط خاصی است. در این هتل اعیان و اشراف از سراسر دنیا حضور دارند. به همین دلیل باید همانند اشراف لباس بپوشید و ظاهری بسیار شیک و آراسته داشته باشید. پوشیدن پیراهن یقه‌دار و شلوار پارچه‌ای یا لی بلند برای آقایان در این هتل الزامی است. برای حضور در هتل العرب باید حتماً کفش رسمی پا کرده باشید. پوشیدن کفش‌های اسپرت در این هتل ممنوع است. بانوان هم طبق معمول دردسرهای بیشتری برای پوشش در این هتل دارند. تمامی بانوان گردشگر در این هتل باید لباس رسمی یا کت بپوشند. دامن نسبتاً کوتاه یا بلند و کفش‌های مجلسی نیز از الزام‌های پوشش بانوان در این هتل به حساب می‌آید.

قانون پوشش لباس رسمی برای حضور در رستوران‌ها و بعدازظهرهای هتل الزام بیشتری دارد. فقط افرادی می‌توانند وارد این هتل شوند که از قبل اتاق رزرو کرده باشد. البته با پرداخت هزینه‌ای می‌توانید از قسمت کافه و ساحل هتل استفاده کنید. نوشیدنی‌های الکلی در این هتل سرو می‌شود؛ اما در ماه رمضان خبری از این نوشیدنی‌ها نیست. ساحل جمیرا یکی از زیباترین سواحل دبی است. عکاسی در این ساحل اشکالی ندارد، اما در بعضی از قسمت‌های هتل عکاسی ممنوع است. پیشنهاد می‌کنیم هر کجا که علامت عکاسی ممنوع را دیدید، گوشی هوشمند یا دوربین عکاسی را کنار بگذارید.

برج العرب به کدام جاهای دیدنی دبی نزدیک است؟

شیوخ امارات یکی از بهترین جاهای دبی را به ساخت این برج اختصاص داده‌اند. به همین دلیل در همسایگی این برج تا دلتان بخواهد جاهای دیدنی صف کشیده‌اند. با این حساب به پاساژ‌گردها پیشنهاد می‌کنیم سری به دبی مال بزنند. این مرکز خرید بزرگ و مجهز فقط ۸۰۰ متر از هتل العرب دورتر است. به لطف این فاصله کم، تاکسی‌های هتل شما را در عرض ۲ دقیقه به دبی مال می‌رسانند. دبی‌گردها به‌خوبی می‌دانند که دبی مال یکی از بهترین مراکز خرید دبی است. به آسمان‌خراش‌گردها نیز گشت‌و‌گذار در برج خلیفه را پیشنهاد می‌کنیم.

این برج حدود ۱۲ کیلومتر از العرب دورتر است. این مسافت را با تاکسی در عرض ۱۷ دقیقه طی می‌کنید. پارک بازی گاردن گلو، جمیره پلازا، مرکز خرید سیتی واک، دبی فریم، پل معلق و مرکز خرید تویین تاورز از دیگر جاهای دیدنی دبی نزدیک به هتل العرب هستند. حتی اگر فرصتی برای گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی که به آن‌ها اشاره کردیم پیدا نشد، حتماً سری به پارک آبی وایلد وادی بزنید. این پارک امکانات سرگرم‌کننده‌ای دارد که نظیر آن‌ها را حتی در خواب هم نمی‌بینید. پارک آبی واید وادی حدود ۵۰۰ متر از العرب دورتر است.

هتل العرب دبی از کدام مسیر خوش ‌مسیرتر است؟

خیابان جمیرا که ساحل جمیرا هم در آن قرار دارد، یکی از زیباترین خیابان‌های دبی است. پیداکردن این خیابان مانند آب خوردن است و از هر رهگذری که بپرسید، آدرس جمیرا را به شما می‌گوید. برای رسیدن به هتل العرب راه خیابان جمیرا دبی را در پیش بگیرید تا به منطقه اُم سقیم ۳ (Umm Suqeim 3)، برسید. این منطقه همان‌جایی است که هتل العرب سر به آسمان گذاشته است.

برج العرب فقط یک هتل لوکس و اشرافی نیست. این سازه یکی از دستاوردهای مهم بشر در سده بیستم میلادی به حساب می‌آید. این برج به اندازه‌ای جاهای تماشایی دارد که می‌توانید یک سفر کامل را به آن اختصاص دهید. در مجموع باید گفت از آنجایی که به قول قدیمی‌ها وصف‌ العیش، نصف‌ العیش، امیدواریم جان مطلب را در تعریف از زیبایی‌های هتل العرب رسانده باشیم. آرزو می‌کنیم اگر فرصتی برای گشت‌و‌گذار در این برج تماشایی فراهم شد، حتماً‌ جای همراهان خود در ره بال آسمان را خالی کنید. در پایان اگر شما هم خاطره‌های خوش و تجربه‌های سودمندی از حضور در هرکدام از برج های دبی را دارید، این تجربه‌های مفید و خاطره‌های شیرین را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

برج و هتل العرب در ساحل زیبای جمیرا دبی قرار دارد.

درهای برج العرب در دسامبر سال ۱۹۹۹ به روی گردشگران باز شد.

ژوئن تا آگوست هر سال گرم‌ترین زمان در دبی است. به لطف گرمای هوا، قیمت گردشگری در برج العرب و دیگر جاهای دبی کاهش چشمگیری دارد.

در ساحل زیبای این برج بساط تفریح‌های آبی،‌ سرگرمی‌های هوایی و خوشگذرانی‌های زمینی به راه است.

مرکز خرید دبی مال، برج خلیفه، مرکز خرید سیتی واک، دبی فریم، پل معلق و مرکز خرید تویین تاورز از دیگر دیدنی دبی نزدیک به هتل العرب هستند.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.