جاهای دیدنی اطراف یاسوج | پایتخت طبیعت ایران

0

استان کهگیلویه و بویراحمد را به پایتخت طبیعت ایران می‌شناسند. یاسوج مرکز این استان است و طبیعتی شگفت‌انگیز دارد. به لطف رشته کوه زاگرس، آبشارهای زیادی در دل طبیعت این استان جاری است. به همین خاطر در روزهای گرم تابستان خیلی از مسافرها این مقصد را برای گشت‌وگذار انتخاب می‌کنند. اگر به غرب ایران و اطراف یاسوج سری بزنید، مناظر و چشم‌اندازهای چشمگیری را می‌بینید. پیشنهاد می‌کنم قبل از حرکت نگاهی به راهنمای سفر به یاسوج بیندازید. جاهای دیدنی اطراف یاسوج را بشناسید و برای بازدید از آن‌ها برنامه‌ای بچینید.

فهرست مطالب

جاهای تاریخی اطراف یاسوج

  • تل خسرو | از جالب‌ترین جاهای دیدنی اطراف یاسوج

حدود ۵ کیلومتر که از شهر یاسوج فاصله بگیرید و به‌ طرف جنوب شهر بروید، تپه‌ای قدیمی و زیبا را می‌بینید. تل خسرو به‌خاطر قدمتی که دارد بین جاهای دیدنی اطراف یاسوج بسیار معروف است. بلندای این تپه به 20 متر می‌رسد. بیشتر از ۵هزار سال از تشکیل این تپه می‌گذرد. تشکیل‌شدن لایه‌های پایینی این تپه‌ به قبل از حکومت هخامنشیان برمی‌گردد؛ اما در لایه‌های بالایی آثاری از قلعه‌ای قجری وجود دارد. کاوشگران آثار مختلفی را تا شعاع 50متری این تپه پیدا کرده‌اند. سفالینه‌های نارنجی و خاکستری، ابزارهای سنگی، قطعات شکسته و خشت پخته بخشی از این آثار هستند. روستایی‌ها داستان‌‌های متفاوتی درباره نام‌گذاری این تل گفته‌اند. این داستان‌ها مربوط به فرزند سیاوش و پادشاه کیانی است که اسمش کیخسرو بود.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، ۵کیلومتری جنوب یاسوج.
  • کنده کاری‌ های مهریان | یادگاری از دوره اشکانی

عکس کنده کاری‌ های مهریان از جاهای تاریخی اطراف یاسوج

اگر به بازدید از آثار تاریخی علاقه‌مند هستید، خوب است به کنده‌کاری‌های مهریان سری بزنید. کندکاری های مهریان از جاهای دیدنی اطراف یاسوج است و تا شهر حدود ۵ کیلومتر فاصله دارد. قدمت ساخت این آثار به دوره اشکانیان برمی‌گردد. در بخش‌های مختلف این دست‌کند آثاری مثل کوزه، خمره و اشیای سفالی دیگر را کشف کرده‌اند.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، پنج‌کیلومتری مرکز یاسوج، مهریان.
  • غار ده شیخ | از تماشایی‌ترین جاهای تاریخی اطراف یاسوج

در 35کیلومتری سی سخت غاری قدیمی را کشف کرده‌اند که تشکیل آن به دوره دوم زمین‌شناسی برمی‌گردد. ریزش باران به‌مرور حفره‌هایی در دل این غار به وجود آورده است که آب از آن‌ها خارج می‌شود. این غار قندیل‌های آهکی و دالان‌های زیبایی دارد. غار ده شیخ از شگفت‌انگیزترین غارهای ایران است که آن را به غار علی‌صدر دو می‌شناسند. عمق این غار به بیشتر از ۶ کیلومتر می‌رسد. شرایط داخلی این غار بسیار ویژه است. در روزهای گرم تابستان آب‌وهوای سردی دارد و در زمستان می‌توانید گرمای دل‌چسبی را در غار احساس کنید. کاوشگرها تعدادی آثار تاریخی در این غار پیدا کرده‌اند که مربوط به دوره قبل از اسلام است.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، 51کیلومتری یاسوج، 35کیلومتری سی سخت، ۲کیلومتری روستای ده شیخ.
  • قبرستان دنای شرقی | از جالب‌ترین بناهای تاریخی اطراف یاسوج

وجود قبرستان‌های چندین هزارساله در یاسوج نشان از فرهنگ و تاریخ غنی این منطقه دارد. قبرستان دنای شرقی از جاذبه‌های تاریخی این استان است در این قبرستان ۵ قبر کشف کرده‌اند. در داخل هر قبر تعدادی استخوان وجود داشت که قدمتش به چند قرن پیش برمی‌گردد. گاهی کشف و بازدید از این قبرها آنقدر هیجان دارد که برخی افراد با خرید بلیط هواپیما یاسوج، خودشان را به این شهر می‌رسانند.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج، قبرستان دنای شرقی.
  • امامزاده عبدالله یاسوج | از جاهای دیدنی اطراف یاسوج

عکس امامزاده عبدالله یاسوج از جاهای دیدنی اطراف یاسوج

امامزاده عبدالله یاسوج یکی از اماکن مذهبی و از جاهای دیدنی اطراف یاسوج است. در شش ماه اول سال خیلی از گردشگرها برای زیارت به این امامزاده می‌روند. بنای امامزاده را بعد از انقلاب مرمت کردند. معماری این سازه به شیوه پینه‌ای است و زیبایی ویزه‌ای دارد. در نزدیکی این امامزاده می‌توانید از آبشار یاسوج هم دیدن کنید.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج، در نزدیکی ابشار یاسوج، روستای نقاره خانه.
  • گورستان لما | از قدیمی‌ترین جاهای تاریخی اطراف یاسوج

اگر به بازدید از آثار تاریخی علاقه‌مند هستید، خوب است از گورستان لما دیدن کنید. گورستان لما از قدیمی‌ترین جاهای تاریخی اطراف یاسوج است. این قبرستان بیشتر از ۳هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد. از این گورستان بیشتر از 400 اثر تاریخی مثل کوزه‌های سفالی، مفروغی و خنجر و… کشف کرده‌اند. در حال حاضر از این آثار در موزه نگهداری می‌کنند. حدود 70 گور را در این گورستان کشف کرده‌اند که ابعاد بعضی از آن‌ها به ۵ متر می‌رسد. دیوارهای این گورها به‌شکل سنگ‌چین بود؛ البته بعد از گذشت سال‌های طولانی بیشتر بخش‌های دیواره‌ها از بین رفته است.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، 15کیلومتری شمال غرب پاتاوه، 65کیلومتری شمال غرب یاسوج، در نزدیکی روستای لما.
  • پل پاتاوه | پلی سنگی و تماشایی از جاهای تاریخی اطراف یاسوج

عکس پل پاتاوه پلی سنگی و تماشایی از جاهای تاریخی اطراف یاسوج

بین جاهای دیدنی اطراف یاسوج، پل پاتاوه قدمتی طولانی دارد. خیلی از باستان‌شناس‌ها احتمال می‌دهند که این پل را قبل از دوره هخامنشیان ساخته‌ باشند؛ البته نظرهای مختلفی درباره قدمت پل وجود دارد. معماری متفاوت دهانه‌های پل نشان می‌دهد که در دوره‌های مختلف چند پایه به آن اضافه کرده‌اند. تمام بخش‌های این پل از سنگ‌های تراشده‌شده است. به همین خاطر بعد از گذشت مدتی طولانی هنوز بخش اعظمی از پل سالم باقی مانده است.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج، پاتاوه.

جاذبه های طبیعی اطراف یاسوج

  • آبشار یاسوج | از زیباترین جاهای دیدنی اطراف یاسوج

عکس آبشار یاسوج از زیباترین جاهای دیدنی اطراف یاسوج

آبشارهای زیبایی در طبیعت اطراف یاسوج جا خوش کرده است. اگر دوست دارید ساعتی را در طبیعت بگذرانید و از صدای برخورد آب لذت ببرید، آبشار یاسوج انتخاب خوبی می‌شود. آبشار یاسوج از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی در نزدیکی شهر است و فقط ۲ کیلومتر با آن فاصله دارد. رودخانه‌ای پرآب از کوه‌های بالادست سرچشمه می‌گیرد و در بخشی از این کوه سرازیر می‌شود. خوب است بدانید برای رسیدن به این آبشار باید حدود 500متر پیاده‌روی کنید و از تنگه‌ای بگذرید. این تنگه شباهت کمی به تنگه واشی دارد. در مسیر این تنگه لوله‌های ضخیمی را گذاشته‌اند که بتوانید راحت‌تر به آبشار برسید. فراموش نکنید که آب رودخانه حتی در روزهای تابستان هم سرد است و روحتان را تازه می‌کند. از پله‌های فلزی کنار آبشار که بالا بروید، منظره‌ای تماشایی انتظارتان را می‌کشد. اگر دلتان خواست، از این آبشار دیدن کنید.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، ۲کیلومتری شهر یاسوج.
  • روستای کاکان | از دیدنی‌ترین روستاهای اطراف یاسوج

در نزدیکی شهر یاسوج، دهستانی تماشایی به اسم کاکان هست که روستا‌های مختلفی دارد. روستای منصورخانی، حاج عباسعلی خانی، غضنفرخانی، حمزه خانی، تل خانی و… بخشی از این دهستان هستند. به‌لطف آب‌وهوای سرد و کوهستانی می‌توانید در هر سمت از این روستا درخت‌های سیب و گردو را ببینید. بیشترین جمعیت این دهستان در روستای منصورخانی زندگی می‌کنند. این روستا را به پاسدران هم می‌شناسند. روستای حاج عباسعلی خانی هم به روستای علی ‌آباد معروف است. اگر می‌خواهید در طبیعت این دهستان گشت‌وگذار کنید، مسیر را تا آخرین روستا ادامه بدهید. در روستای غضنفرخانی یا اسلام آباد تصویری از طبیعت چشم‌نواز یاسوج را می‌بینید. حدود 50 خانواده در این روستا زندگی می‌کنند. هرکدام از روستاها در این دهستان جاذبه‌های گردشگری و طبیعی ویژه‌ای دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، 30کیلومتری جنوب شرقی یاسوج، دهستان کاکان.
  • روستای کریک، از دیدنی‌ترین روستاهای اطراف یاسوج

عکس روستای کریک از دیدنی‌ترین روستاهای اطراف یاسوج

در دامنه کوه‌های زاگرس و نزدیک شهر یاسوج، روستایی پلکانی وجود دارد که شما را به یاد ماسوله زیبا می‌اندازد. روستای کریک یکی از جاهای دیدنی اطراف یاسوج است. این روستا به‌خاطر قرارگرفتن در دامنه کوه، آب‌وهوای دل‌پذیری دارد. اطراف روستا را شالیزارهای برنج پوشانده‌اند. روستایی‌ها برای امرارومعاش به کشاورزی و باغداری مشغول هستند. کمی که در اطراف روستا قدم بزنید، باغ‌های میوه را هم می‌بینید. ممکن است در مسیر روستا میوه‌های تازه‌ای را برای فروش ببینید. خوب است کمی از سوغات یاسوج و دسترنج روستایی‌ها بخرید. جذاب‌ترین بخش روستا، معماری خانه‌ها به‌شکل پلکانی است. هرکدام از خانه‌ها را با استفاده از سنگ، چوب و خشت ساخته‌اند.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج، روستای کریک.
  • پیست اسکی دنا | مکانی تفریحی برای روزهای زمستانی

عکس پیست اسکی دنا از جاهای دیدنی اطراف یاسوج

اگر در نیم‌سال دوم به یاسوج سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنم به پیست اسکی کاکان یا همان دنا سری بزنید. این پیست اسکی در شرق قله دنا و در 18کیلومتری شهر یاسوج است. پیست اسکی دنا حدود 2600 متر از سطح دریا فاصله دارد. در این پیست امکانات خوبی مثل دو تله اسکی راه‌اندازی کرده‌اند. دستگاه‌های بالابرنده برای اسکی‌بازهای مبتدی و حرفه‌ای فراهم است. در رستوران و کافی‌شاپ این پیست هم می‌‌توانید کمی استراحت کنید و غذایی گرم بخورید. با شروع بهار و آب‌شدن برف‌ها، لاله‌های واژگون دشت‌های این منطقه را به مکانی تماشایی تبدیل می‌کنند.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، 18کیلومتر شهر یاسوج، ۷کیلومتری دهستان کاکان.
  • تنگ گنجه ای | از زیباترین جاهای دیدنی اطراف یاسوج

عکس تنگ گنجه ای از زیباترین جاهای دیدنی اطراف یاسوج

طبیعت جادویی یاسوج هر بار ما را با جلوه جدیدی آشنا می‌کند. تنگ گنجه ای یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای طبیعی اطراف یاسوج و روستای گنجه است. در هر فصلی که به بازدید از این تنگه بروید، تصویری تماشایی شما را سر شوق می‌آورد. پوشش انبوهی از درخت‌های چنار و بلوط اطراف این تنگه را پوشانده‌اند. آب زلال و سردی در دل این تنگه جاری است که زیبایی این منطقه را دوچندان می‌کند. مسیر دسترسی به این تنگه راحت است. برای رسیدن به آن باید جاده یاسوج_سی‌سخت را ادامه بدهید تا به روستای گنجه‌ای برسید. تا تنگه گنجه ای که رفتید، می‌توانید از دیگر جاهای دیدنی روستا هم دیدن کنید.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، 13کیلومتری شهر یاسوج، روستای گنجه‌ای.
  • تنگ مهریان | از یهترین جاهای دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد

در پیچ‌وخم کوه‌های زاگرس و در نزدیکی یاسوج تنگی شکل گرفته است که تصویری شگفت‌انگیز و تماشایی دارد. برای رسیدن به این تنگ، اول باید به‌سمت اقلید بروید و خودتان را به روستای مهریان برسانید. شالیزارها و دشت‌های گل آفتاب‌گردان مسیر رسیدن به این روستا را رویایی کرده‌اند. به‌خاطر وجود آب کافی پوششی از درخت‌های سرسبز اطراف این تنگه را پوشانده است. آبی که در تنگ مهریان جاری است به‌سمت پایین‌دست روستا می‌رود و زمین‌های کشاورزی را سیراب می‌کند. با استفاده از آب این تنگه استخرهای پروش ماهی را در این روستا راه‌اندازی کرده‌اند. در روزهای زمستان دمای هوا آن‌قدر کم می‌شود که آب تنگه مهریان یخ می‌زند. معمولاً در آخرین ماه زمستان یخ‌ها کم‌کم آب می‌شوند و صخره یخی با صدای مهیبی فرو می‌ریزد.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج، یاسوج_اقلید، روستای مهریان.
  • تنگ تامرادی | تنگی با جاذبه‌های شگفت‌انگیز

عکس تنگ تامرادی از یهترین جاهای دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، تنگ تامرادی از بهترین مقاصدی است که می‌توانید از آن بازدید کنید. برای رسیدن به این تنگ باید به 50کیلومتری غرب شهر یاسوج بروید. در شکافی از صخره‌های زاگرس آبشاری جاری است که صحنه چشم‌نوازی دارد. در پایین آبشار تنگی شکل گرفته است که بازدید از آن خالی از لطف نیست. تنگ تامرادی در بین جاهای دیدنی اطراف یاسوج محبوبیت زیادی دارد. خنکای آب این تنگ در روزهای گرم تابستان حس‌وحال خوبی را به گردشگرها می‌دهد. بهترین زمان بازدید از این تنگ بهار و تابستان است. فراموش نکنید که در نزدیکی تنگ تامرادی امکانات رفاهی برای گردشگرها وجود دارد. برای ورود به این تنگ باید هزینه‌ای را بپردازید. اگر دلتان خواست می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی اطراف تنگ تامرادی هم دیدن کنید. مسیر رودخانه را که ادامه بدهید به جنگل‌های بلوط می‌رسید. حوضچه‌ها و دیگر آبشارهای جنگل هم تماشایی هستند.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، 50کیلومتری غرب یاسوج، جاده یاسوج_سپیدار.
  • دشت مورپیسه | فرشی از لاله‌های واژگون

عکس دشت مورپیسه از یهترین جاهای دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد

دشت مورپیسه از زیباترین جاهای دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد است. کمتر طبیعت‌گردی است که به یاسوج برود و از این دشت بی‌نظیر دیدن نکند. زمانی که برف کوه‌ها آب می‌شود و طبیعت جانی دوباره می‌گیرد، لاله‌های واژگون سر از خاک بیرون می‌آورند. در نیمه‌های اردیبهشت دشت مورپیسه دست کمی از بهشت ندارد. در چشم‌انداز این دشت، رشته کوه‌های زاگرس خودنمایی می‌کنند. می‌توانید چند ساعتی را در این دشت زیبا قدم بزنید و از هوای دل‌پذیرش لذت ببرید؛ البته یادتان نرود که باید برای حفاظت از این دشت بکوشیم. همه ما برای حفاظت از محیط زیست مسئول هستیم.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، 35کیلومتری یاسوج.
  • دشت راق | از بکرترین جاهای طبیعی اطراف یاسوج

عکس دشت راق از بکرترین جاهای طبیعی اطراف یاسوج

طبیعت خیره‌کننده یاسوج از زیباترین جاهای دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد است. جاهای طبیعی اطراف یاسوج از بهترین مقاصدی است که می‌توانید در روزهای بهار و تابستان به آنجا بروید. بین کوه‌های باریک و قوچی، دشتی سرسبز وجود دارد که به آن را به دشت راق می‌شناسند. این دشت 2500 متر از سطح دریا فاصله دارد. از شمال این دشت به دمه و میان‌تنگان می‌رسید. دیلگان در جنوب و چنار در شرق این دشت است. در غرب دشت راق هم می‌توانید رودخانه سادات و دلی می و کوه ساورز را پیدا کنید. چشمه‌های متعددی مثل چشمه سیب، وهل و چرنگی و… در این دشت تماشایی جریان دارند. تا دشت راق که رفتید، از آبشار چشم‌نواز تنگ مو یا سرتوفال هم دیدن کنید. پوشش متنوعی از گیاه‌های دارویی و وحشی در دشت‌های راق روییده‌اند. می‌توانید کمی از آن‌ها بچینید و به‌عنوان سوغات یاسوج با خودتان ببرید.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، 85کیلومتری دهدشت، دشت راق.
  • چشمه میشی | از پرآب‌ترین رودهای یاسوج

عکس چشمه میشی از بکرترین جاهای دیدنی اطراف یاسوج

چشمه‌های بی‌شماری در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌جوشند. چشمه میشی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف یاسوج است که زیبایی برجسته‌ای دارد. این چشمه از بلندی‌های زاگرس سرچشمه می‌‌گیرد و به‌سمت پایین‌دست سرازیر می‌شود. آب این چشمه آن‌قدر سرد است که نمی‌توانید در فاصله 800متری از محل جوشش چشمه، به آب دست بزنید. حجم آب چشمه میشی بسیار زیاد است و به آن چشمه بشو هم می‌گویند. چشمه میشی در ادامه به باغ‌های سیب و انگور و گردو می‌رسد و درخت‌های باغ را سیراب می‌کند.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان دنا، ۵کیلومتری سی‌سخت.
  • پارک ساحلی رود بشار | از بهترین جاهای طبیعی اطراف یاسوج

به جنوب شهر یاسوج که بروید، پارکی ساحلی توجهتان را به خودش جلب می‌کند. پارک ساحلی رود بشار از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی اطراف یاسوج است. اگر مسافر جنوب هستید بهتر است چند ساعتی را در این پارک توقف و استراحت کنید. این پارک ساحلی را در تقاطع جاده یاسوج_شیراز و رودخانه بشار ساخته‌اند. پارک ساحلی رود بشار 14 هکتار وسعت و امکانات رفاهی مناسبی برای گشت‌وگذار دارد. می‌توانید در اطراف حوضچه چادری برپا و پیک‌نیک کنید. خیلی از گردشگرها برای قایق‌سواری در این حوضچه به پارک ساحلی یاسوج می‌روند. در گوشه‌ای از پارک وسایل بازی برای سرگرم‌شدن کودکان مهیاست. ایستگاه دوچرخه‌سواری، نمازخانه، سرویس بهداشتی، بوفه و رستوران از دیگر امکانات پارک است. پارک ساحلی رود بشار تا مرکز شهر فاصله زیادی ندارد. به همین خاطر می‌توانید به مراکز خرید یاسوج هم سری بزنید.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج، پارک ساحلی رود بشار.
  • دریاچه مور زرد | بزرگ‌ترین آبگیر اطراف یاسوج

استان کهگیلویه و بویر احمد به طبیعت تماشایی و چشمه‌های پرآبش معروف است. در دامنه‌های کوه‌های اطراف یاسوج، دریاچه‌ای وجود دارد که ان را به اسم دریاچه مور زرد می‌شناسند. این دریاچه سه حوضچه جداگانه دارد که هرکدام با فاصله ۳ کیلومتر از یکدیگر تشکیل شده‌اند. در اطراف این دریاچه شرایط خوبی برای رشد گیاه‌هان مهیاست. آبزیان مختلفی مثل ماهی کپور، مارماهی، لاک‌پشت، خرچنگ و غورباقه در دریاچه مور زرد زندگی می‌کنند. این دریاچه از مهم‌ترین جاهای طبیعی اطراف یاسوج است که از آب آن برای مصارف کشاورزی و تولید برق استفاده می‌کنند.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، 135کیلومتری شمال غربی یاسوج.
  • دریاچه سد شاه قاسم (بندشاه قاسم) | سدی زیبا در دل کوه‌های زاگرس

عکس دریاچه سد شاه قاسم از بهترین جاهای طبیعی اطراف یاسوج

در ۵کیلومتری شهر یاسوج دریاچه‌سدی وجود دارد که به آن بندشاه قاسم می‌گویند. این دریاچه سد بین جاهای دیدنی اطراف یاسوج شهرت زیادی دارد. این دریاچه سد نوعی از سدهای خاکی در ایران است. بندشاه قاسم سرریزی به‌شکل شیپوری دارد که به آن سرریز نیلوفری می‌گویند. وجود جنگل‌های بلوط، زیبایی اطراف این سد را دوچندان کرده است. بلندای این سد به 47 متر می‌رسد و تاجی به‌اندازه 220 متر دارد. به بازدید از این سد که رفتید، به دیگر جاهای دیدنی یاسوج سری بزنید. دریاچه سد شاه قاسم تا سراب تاوه و تل خسرو فاصله زیادی ندارد.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، 12کیلومتری جنوب یاسوج، دریاچه سد شاه قاسم.
  • کوه آب نهر یاسوج، تابلویی نقاشی‌شده از طبیعت

عکس کوه آب نهر از بهترین جاهای دیدنی اطراف یاسوج

سفر به یاسوج سفری هیجان‌انگیز است. طبیعت چشمگیر یاسوج گردشگرهای بسیاری را هرساله به‌سمت این شهر می‌کشاند. اگر حدود 9 کیلومتر به شمال شرق یاسوج بروید، به کوه آب نهر می‌رسید. این کوه تماشایی از جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی روستای چنار است. خیلی از گروه‌های کوه‌نوردی برای صعود به این قله در روزهای بهار و تابستان برنامه‌ریزی می‌کنند. به روستا که برسید، به‌راحتی می‌توانید این کوه 3220متری را ببینید. دشت‌های اطراف این کوه طبیعتی بکر و کم‌نظیر دارند که نمی‌شود از آن‌ها چشم برداشت.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، 15کیلومتری یاسوج، روستای چنار.
  • منطقه حفاظت شده دنا | از وسیع‌ترین جاهای دیدنی اطراف یاسوج

منطقه حفاظت‌شده دنا پارکی طبیعی است که می‌توانید گشت‌وگذاری مفرح و لذت‌بخش را در آن تجربه کنید. رشته کوه دنا طولانی‌ترین بخش از رشته‌کوه‌های زاگرس است. طول این رشته کوه به 80 متر می‌رسد. در این رشته کوه، 49 قله وجود دارد که در ۴هزار متری از سطح دریا هستند. آب‌وهوای خوب و آب کافی باعث شده است که گیاهان مختلفی در این منطقه رشد کنند. دسته‌های مختلفی از پرنده‌های مهاجر در این زیستگاه توقف می‌کنند. به همین خاطر تنوع جانوری هم در این بخش زیاد است.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، جاده سی سخت، منطقه محافظت شده دنا.
  • دریاچه کوه گل | از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اطراف یاسوج

عکس دریاچه کوه گل از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اطراف یاسوج

در بین کوه‌های زاگرس و در نزدیکی یاسوج دریاچه‌ای شکل گرفته است که جلوه شگفت‌آوری دارد. این دریاچه در بخشی از منطقه دناست. به همین خاطر نباید انتظار امکانات خاصی را در اطراف آن داشته باشید. وجود این دریاچه در اکوسیستم این منطقه تأثیر گذاشته است. پوشش گیاهی متعددی در دامنه کوه‌های اطراف دریاچه روییده‌اند. اگر کمی اطراف دریاچه گشت‌وگذار کنید، گیاهان دارویی مثل نعنا کوهی، پونه کوهی، ریواس و جاشیر هم پیدا می‌کنید.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، 32کیلومتری شهر یاسوج، ۸کیلومتری شهر سی سخت.
  • دره المون | دره‌ای بی‌نظیر با لاله‌های واژگون

عکس دره المون از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اطراف یاسوج

المون از چشم‌نوازترین جاذبه‌های طبیعی اطراف یاسوج است. این دشت تماشایی طبیعتی بکر و بی‌نظیر دارد که توجه همه را به خودش جلب می‌کند. به‌خاطر آب‌وهوای دل‌پذیر و برف و باران‌های همیشگی دامنه کوه‌های این منطقه سرسبز و خرم است. رودها و چشمه‌های زیادی در دره المون جریان دارد. آب این چشمه‌ها خنک و گواراست و می‌توانید از آن‌ها بنوشید. کافی است در بهار به این دشت سری بزنید تا فرشی از لاله‌های واژگون را ببینید. این چشم‌انداز دست کمی از تابلوی نقاشی ندارد. اگر دستی بر حرفه عکاسی دارید، می‌توانید سوژه‌های نابی را در این دشت پیدا کنید.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، 50کیلومتری جاده یاسوج_نورآباد.

یاسوج جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارد. بهتر است برای بازدید از جاهای دیدنی اطراف یاسوج سفری چندروزه را برنامه‌ریزی کنید. ما در ره بال آسمان تلاش کردیم تا در این سفر مجازی بعضی از بخش‌ها را بشناسید. اگر در سفرهای قبلی از آن‌ها بازدید کرده‌اید، از تجربه‌هایتان در کامنت‌ها بنویسید.

دره المون، آبشار یاسوج، پیست اسکی دنا

روستای کاکان، روستای کریک، دشت مورپیسه

پارک ساحلی رود بشار، آبشار یاسوج

شش ماه اول سال بهترین زمانی است که می‌توانید به این شهر سفر کنید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.