دره ویژدرون | طبیعتی پر رمز و راز در ایلام

2

می‌خواهیم سفری کوتاه و پرهیجان به دره‌ای زیبا در اطراف ایلام داشته باشیم. این دره که حاصل فرایندهای زمین‌شناسی عجیب در میلیون‌ها سال پیش است، اکنون به یک جاذبه گردشگری زیبا تبدیل شده که برای شما سفری هیجان‌انگیز خواهد بود. اگر اهل خطر هستید و از پیمودن مسیرهای سخت و چالش‌برانگیز در دل کوه‌ها لذت می‌برید، تا پایان با ما همراه باشید تا زیر و بم دره ویژدرون را بشناسید.

دره ویژدرون کجاست؟

عکس دره ویژدرون در ایلام

دره ویژدرون از جاهای دیدنی ایلام و در فاصله ۲۰کیلومتری آن قرار دارد. این دره در شهرستان ملکشاهی و در نزدیکی روستای مهر قرار گرفته است. درکنار دره ویژدرون یک سد زیبا قرار دارد که آب آشامیدنی ایلام را تأمین می‌کند. نام این سد چم گردلان است؛ البته ساخت این سد باعث شده که حجم آب راهی شده در دره کاهش پیدا کند.

معرفی دره ویژدرون ایلام

بیایید کمی با همدیگر در طبیعت این مکان قدم بزنیم و از آب‌وهوای خنک و معتدل آن لذت ببریم. این دره در فاصله ۸۱۰متری سطح دریا و در میان کوه‌ها و صخره‌های بلند قرار گرفته است. در گذشته جانوران متعددی مانند گرگ، گراز، خرس و پلنگ در این منطقه می‌زیستند؛ اما اکنون به دلیل تبدیل آن به یک مکان گردشگری و جلوگیری از شکارهای غیرمجاز به منطقه‌ای حفاظت‌شده بدل شده است. با خیال راحت می‌توانید از پیاده‌روی در این مسیر دشوار اما زیبا لذت ببرید و نگران حمله هیچ حیوان درنده‌ای نباشید.

آنچه شما در اطراف خود خواهید دید، یک رودخانه پر آب است که در میان دره جاری شده و هر کسی را به وسوسه شنا کردن یا قایق‌رانی می‌اندازد. اطراف شما را کوه‌ها و صخره‌هایی با ارتفاع بیش از ۲۰۰ متر احاطه کرده است. اینجا جایی است که صخره‌نوردان و کوهنوردان به وجد خواهند آمد. همه چیز برای یک طبیعت‌گردی همراه با هیجان و تنفس هوایی کاملاً پاکیزه آماده است.

علت نام‌گذاری دره ویژدرون

عکس ارتفاع صخره‌های بلند دره ویژدرون ایلام

نام این دره کمی عجیب به نطر می‌رسد. ویژدَروَن یک نام زیبای کردی است که اتفاقاً وقتی معنای آن را بفهمید، می‌فهمید که بسیار برای این مکان مناسب است. در زبان کردی، ویژ به معنی عمیق و درون به معنی دره است. حالا این ۲ کلمه کنار یکدیگر نامی به معنای دره عمیق را می‌دهند. به دلیل ارتفاع صخره‌های بلند در اطراف دره و به طور کلی طبیعت این مکان، این نام برای آن انتخاب شده است.

چگونگی شکل‌گیری دره ویژدرون

عکس شکاف‌های دره ویژدرون ایلام

داستان شکل‌گیری این دره به دوران‌های قدیم زمین‌شناسی و سال‌های جوانی عمر کره زمین بازمی‌گردد. در دوران دوم زمین‌شناسی، شکاف‌های بزرگی در لایه‌های آهکی زمین پدید آمد که باعث به‌وجود‌آمدن دره‌ها و تنگه‌های بسیاری از جمله ویژدرون شد. در این مکان شگفت‌انگیز که البته تا همین چند سال پیش هم ناشناخته بود، عوامل متعدد دیگری در تشکیل این دره دخیل بودند. وضعیت جغرافیایی و زمین‌شناسی منطقه، اختلاف ارتفاع در مناطق بالا و پایین، وجود سیلاب‌های عظیم که باعث فرسایش آبی می‌شدند؛ همه این عوامل دست به دست هم دادند تا این دره زیبا در طول هزاران سال شکل بگیرد.

جاذبه‌های دره ویژدرون ایلام

استان ایلام با این طبیعت زیبا همه را مسحور خود می‌کند. این دره که خود داستان شکل‌گیری‌اش افسانه‌ای زمین‌شناسی محسوب می‌شود، خوراک هر طبیعت‌گردی است. باید از همین حالا بدانید که اگر واقعاً قصد تماشای این دره را دارید، باید خود را برای هر نوع دشواری در طول مسیر آماده کنید. آنچه پیش روی شماست، دره‌ای هیجان‌انگیز و درعین‌حال خطرناک است که می‌تواند برای مهمانانش دردسر بیافریند. قصد ما از این سخنان آگاه‌کردن شما با چیزی است که قرار است با آن روبه‌روشوید؛ اما نترسید. اگر دانش و مهارت کافی را داشته باشید یا به همراه فردی حرفه‌ای به این سفر بروید، خواهید توانست با خیالی آسوده از طبیعت خشک و مستحکم کوه‌های اطراف و هم‌چنین لطافت و خنکی آب دره لذت کافی را ببرید.

تفریح در دره ویژدرون

فرصت‌های تفریحی در این مسیر چند نوع هستند. شما می‌توانید تنی به آب بزنید و در آب رودخانه دره شنا کنید. حقیقتاً رهاشدن در چنین آب خنک و پاکیزه‌ای که درون دره‌ای پر رمز و راز جاری است، چیزی نیست که بتوانید به‌راحتی از آن چشم‌پوشی کنید. برای کسانی که کمی محافظه‌کار هستند‌، قایق‌رانی را پیشنهاد می‌کنیم. برای این کار می‌توانید قایق‌های بادی ساده به همراه خود داشته باشید و به‌راحتی و با انداختن آن‌ها روی آب، از یک قایق‌رانی طولانی همراه با تماشای مناظر اطراف لذت ببرید.

تفریحات آبی تنها گزینه‌هایی نیستند که در این دره در دسترس شما قرار دارند. گفتیم که اطراف دره را صخره‌هایی با ارتفاع‌های بلند احاطه کردند. این صخره جان می‌دهند برای یک کوهنوردی و صخره‌نوردی پر از چالش. این نکته را فراموش نکنید که اگر تسلط کافی به این کار ندارید، نباید بدون راهنما و همراه انجامش بدهید. این کوه‌ها می‌توانند برای افراد ماهر میزبانی مهربان و جذاب باشند؛ اما برای کسانی که هنوز تجربه کافی ندارند، مکانی خطرناک هستند.

امکانات گردشگری دره ویژدرون ایلام

خود دره مکانی برای پیمایش و عبور از مسیرهای دشوار است؛ بنابراین به نظر نمی‌رسد که امکانات چندانی مانند جایی برای نشستن یا سرویس بهداشتی در مسیر خود داشته باشد. آنتن‌دهی تلفن همراه نیز در این دره قدرت چندانی ندارد. دلیل این موضوع نیز می‌تواند کشف تازه این دره باشد. همان طور که پیشتر گفتیم، این دره تازه چند سالی است که پیدا شده.

اقامت در دره ویژدرون

عکس اقامت در دره ویژدرون

برای اقامت در این دره، چند جای مناسب برای کمپ کردن وجود دارد. با توجه به این موضوع، اگر پیمایش شما تا شب به اتمام نرسید، می‌توانید همراه با دوستان خود شب را در کنار دره و با شنیدن به صدای لذت‌بخش آب سپری کنید.

بهترین زمان بازدید از دره ویژدرون

از جمله نکاتی که باید برای سفر به این دره در نظر داشته باشید، زمان سفر شماست. یکی از خطرات این دره، افزایش حجم آب و احتمال گرفتارشدن در آن است. برای اینکه در این موقعیت قرار نگیرید، نباید در زمان‌های بارش یا زمانی که سد باز می‌شود به این دره بروید. با توجه به این هشدارها، بهترین زمان برای بازدید از دره ویژدرون، اواسط تا اواخر تابستان است.

نکات مهم بازدید از دره ویژدرون ایلام

این دره ممکن است برای کودکان یا کسانی که تجربه پیمایش‌های شبیه به این را نداشتند، خطرناک باشد. نکاتی که باید در این پیشمایش رعایت کنید، داشتن کفش و امکانات مناسب است؛ امکاناتی مانند عصای کوهنوردی، کفش کوهنوردی، جلیقه‌های نجات و غیره. بهترین کار این است که به همراه فردی باتجربه و راهنمایی حرفه‌ای به این گردش بروید و از به همراه بردن کودکان خود تا جایی که امکان دارد پرهیز کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به دره ویژدرون

مسیر دسترسی به دره ویژدرون

برای رسیدن به دره ویژدرون دو انتخاب پیش روی خود دارید، یا مسیر جاده‌ای را طی می‌کنید و به ابتدای مسیر پیمایش دره می‌رسید. راه دوم راهی پر چالش‌تر است که باید با ماشین درون جاده‌ای خاکی و پردست‌انداز و از میان رودخانه عبور کنید. برای راه اول، ابتدا به استان ایلام و سپس شهر ایلام می‌روید. بعد از آن از طریق جاده ارتباطی مسیر خود را ادامه داده و به جاده ماربره یا کان گنبد بروید. از آنجایی که دره در غرب سد چم گردلان قرار دارد، از طریق این جاده‌ها به این سد بروید.

در مسیر دوم، باید ابتدا به مهران و سپس به روستای صالح‌آباد و پس از آن به روستای گلان بروید. سه و نیم کیلومتر پس از روستا وارد یک جاده فرعی با تابلویی به سمت سد می‌شوید. بعد از حدود ۷ کیلومتر، مسیر آسفالته به اتمام رسیده و مسیر خاکی آغاز می‌شود که گاهی توسط رودخانه قطع شده است. بعد از اینکه جاده خاکی را تمام کردید، ۲ ساعت پیاده‌روی می‌کنید تا به حوضچه‌ها برسید.

طبیعت استان ایلام، رازهای شگفت‌انگیزی را دل خود پنهان کرده است. جاذبه‌های دیدنی که ممکن است مهمانان چندانی تا به حال ندیده باشند. بازید از این طبیعت و مسیر پر ماجرایی که می‌تواند روبه‌روی شما قرار دهد، خاطره‌ای است که برای همیشه در یادتان می‌ماند. اگر شما هم از این دست خاطرات دارید، با ما در ره بال آسمان در میان بگذارید.

این دره در ۲۰کیلومتری شهر ایلام و در شهرستان ملکشاهی قرار دارد.

از اواسط ماه مرداد تا انتهای تابستان زمان مناسبی برای سفر به دره است.

افرادی که مهارت‌های کوهنوردی یا صخره‌نوردی دارند می‌توانند به راحتی به این دره سفر کنند. اگر این مهارت‌ها را ندارید، همراه با یک فرد حرفه‌ای سفر کنید.

کفش کوهنوردی، عصای کوهنوردی و اگر قصدتان بهره بدن از تفریحات آبی است، جلیقه نجات باید به همراه داشته باشید.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. حمیدرضا می گوید

    با سلام خدمت دوستان عزیز خوش اومدین به شهر زیبام ایلام
    بدون شک ویژدرون زیباترین دره کشور هستش
    ولی چند نکته مهم رعایت کنید حتما آب هوا چک کنید
    و لیدر راهنما داشته باشید
    ازجمله غواص

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، ممنونیم برای همه توضیحاتی که دادید و راهنمایی‌های ارزنده‌تون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.