آبشار مروارید خفر جهرم | باران مروارید آبشار

3

اسم شیراز که می‌آید ناخودآگاه به یاد دیدنی‌های بی‌نظیرش می‌افتیم؛ البته این دیدنی‌ها فقط به حافظیه و سعدیه ختم نمی‌شوند. ‌در سفرتان به این شهر خوب است از آبشار مروارید خفر دیدن کنید. این آبشار از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که طبیعتی شگفت‌انگیز دارد. اگر جزء افرادی هستید که سفرهای هوایی برایتان جذابیت دارید، می‌توانید بلیط هواپیما شیراز را از سایت ره بال آسمان رزرو کنید.

آبشار مروارید خفر جهرم کجاست؟

عکس شهرستان جهرم

برای دیدن این آبشار دیدنی باید به جنوب ایران بروید. آبشار مروارید در استان فارس و در نزدیکی شهر شیراز است. می‌توانید در 75کیلومتری شهرستان جهرم و در مسیر جهرم به شیراز بعد از میدان گل نرگس از این آبشار دیدن‌کنید.

علت نام‌گذاری آبشار مروارید خفر

این آبشار از چشمه‌ای به اسم مروارید سرچشمه می‌گیرد. به همین خاطر اسم این آبشار را هم مروارید گذاشته‌اند. یکی دیگر از علت‌های نام‌گذاری این آبشار، زیبایی خاص آن در برابر نور خورشید است. با طلوع خورشید و تابش نور به ‌آب آبشار، قطره‌های آب مثل مروارید می‌درخشند و خیره‌کننده‌ هستند.

جاذبه‌های آبشار مروارید خفر جهرم

  • طبیعت آبشار مروارید خفر

آبشار زیبای خفر در دامنه کوه‌های گر و در شمال این شهرستان جاری است. این آبشار از سطح دریا 1383 متر ارتفاع دارد. آبشار مروارید از مهم‌ترین جاهای دیدنی جهرم در شهر خفر محسوب می‌شود؛ البته بی‌دلیل هم نیست. در فصل زمستان این چشمه جلوه ویژه‌ای دارد. در این فصل از سال، آبشار غرق در بخاری است که زیبایی‌اش را چند برابر می‌کند. این بخار به‌خاطر وجود هوای سرد در اطراف آب گرم این آبشار است.

عکس آبشار زیبای مروارید

آبزیان آبشار زیبای خفر دیدنی هستند. ماهی‌ها و خرچنگ‌ها در کنار این آبشار بازیگوشانه به هر طرف می‌روند. آب از لابه‌لای خزه‌های سبز به آرامی به پایین می‌ریزد. این رنگ آرامش‌بخش، طبیعت اطراف آبشار را دلنشین‌تر می‌کند؛ اما این‌ها تنها بخشی از طبیعت کم‌نظیر آبشار هستند. مسیر رسیدن به آبشار، پوشیده از درخت‌های سردسیری و گرمسیری مثل سیب، انار، گردو، ازگیل، نخل و… است. فقط در این منطقه درخت‌های گرمسیری و سردسیری در کنار هم می‌رویند و توجه هرکسی را به خود جلب می‌کند.

  • آسیاب

در نزدیکی آبشار می‌شود بقایایی از آسیابی قدیمی را دید. در گذشته مردم از آب این چشمه برای کشاورزی استفاده می‌کردند و گندم و جو می‌کاشتند. بعد از برداشت محصول، گندم و جوها را با این آسیاب آرد می‌کردند. می‌توانید تعدادی از سنگ‌های آسیاب را در نزدیکی آبشار ببینید.

امکانات آبشار زیبای مروارید

بعد از به ثبت‌رساندن آبشار در سال 1379، ساخت‌وساز و سکوبندی در این منطقه را شروع کردند. با سکوبندی رفت‌وآمد به آبشار هم راح‍ت‌تر شد. در سال 1385 اهالی روستا تصمیم گرفتند با کمک اداره برق تا نزدیکی آبشار را برق‌کشی کنند. با این کار گردشگرها می‌توانند از منظره شب آبشار هم لذت ببرند. برای رفتن به کنار آبشار نگران جاده خاکی نباشید. مسیر دسترسی به آبشار را در سال 1390 آسفالت کردند.

نکات مهم برای پیمایش آبشار مروارید خفر

برای رفتن به آبشار نیاز به تجهیزات ویژه‌ای ندارید. همچنین برای بازدید از آبشار لازم نیست هزینه‌ای پرداخت کنید. وسایل پیک‌نیک را آماده کنید و با خانواده از این آبشار کم‌نظیر و طبیعت اطرافش لذت ببرید؛ البته کفش راحت را فراموش نکنید. کلاه و عینک آفتابی هم نیازتان می‌شود.

شباهت و تفاوت آبشار خفر جهرم با آبشار خفر سمیرم

عکس آبشار خفر سمیرم

کمی قبل گفتیم که آبشار خفر در برابر نور خورشید زیبایی برجسته‌ای دارد؛ اما می‌شود این زیبایی را در آبشار خفر سمیرم هم دید. در زمستان، آب آبشار به شکل قندیل‌های یخی در می‌آیند. زمانی که نور خورشید به این قندیل‌ها می‌تابند، از دور مثل مروارید می‌درخشند. هر دو آبشار تماشایی هستند و امکانات رفاهی مناسبی دارند؛ البته می‌شود گفت آبشار خفر جهرم کمی ناشناخته‌تر از آبشار سمیرم است. شاید به همین خاطر آبشار جهرم امکانات رفاهی کمتری دارد.

جاهای دیدنی اطراف آبشار مروارید خفر جهرم

بعد از بازدید از آبشار خوب است سری هم به جاهای دیدنی نزدیک آن بزنید.

  • مقبره جاماسب حکیم

جاماسب حکیم یکی از دانشمندهای قدیمی بود که حیاتش به ۶هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. این بنای دیدنی در روستای کراده در بخش خفر است. این مقبره را روی کوه کم‌ارتفاعی ساخته‌اند. بنای این ساز از دولایه درونی و بیرونی تشکیل می‌شود. درون این مقبره را با سنگ و گچ ساخته‌اند. بیرون مقبره را با سنگ‌های آهکی تزیین کرده‌اند.

  • بقعه شیخ خلیفه

می‌توانید بقعه شیخ خلیفه را در جنوب ‌شرقی شهر خفر و در روستای جزه پیدا کنید. این بقعه مستطیلی، گنبدی مربعی دارد که چشمگیر است. بلندای ورودی آن به هشت متر می‌رسد و سنگ‌کاری‌هایش دیدن دارد.

  • آبشار باب انار

شهر باب انار در بخش مرکزی خفر است که می‌شود چند روزی را در طبیعت زیبایش گذراند. باغ‌های مرکبات و خرما طبیعت این بخش از خفر را دلنشین کرده‌اند. آبشار زیبایی در این بخش جاری است که گردشگرهای زیادی برای دیدن آن می‌روند. در هر گوشه از طبیعت زیبای این شهر می‌شود گل‌های نرگس را دید و از عطر خوبش لذت برد. علاوه بر این‌ها کاروان‌سرای آسمانجرد، تل گورستان برایجان، قنات کرفت و… از دیگر جاهای دیدنی خفر هستند.

بهترین زمان بازدید

یکی از ویژگی‌های این آبشار این است که در چهار فصل سال می‌توانید از آن دیدن کنید. اگر نمی‌خواهید هم‌زمان با بارندگی‌های فصل پاییز و زمستان به سفر بروید، حتماً هواشناسی را چک کنید. سفر زمینی با قطار تجربه جالبی می‌شود. اگر قصد سفر به این شهر را در هر زمان دارید، بلیط قطار شهر شیراز را بخرید و به راه بیفتید.

اقامتگاه

متأسفانه امکان کمپ در اطراف آبشار را ندارید؛ اما می‌توانید از اقامتگاه‌های شهرستان خفر استفاده کنید. اقامتگاه بومگردی نایب و اقامتگاه بوم‌گردی طارونه بافت تاریخی و فضای زیبایی دارند.

مسیر دسترسی به آبشار مروارید خفر

اگر از تهران حرکت کنید، برای رسیدن به شیراز باید 930 کیلومتر پشت سر بگذارید. این مسیر تقریباً 10 ساعت طول می‌کشد. بعد از گذشتن از شهرهای قم، کاشان، نطنز، شاهین‌شهر، اصفهان، شهرضا، آباده، صفاشهر و مرودشت به شیراز می‌رسید. پس از رسیدن به شیراز 182 کیلومتر را طی کنید تا به جهرم برسید. شهرستان خفر در 75کیلومتری جهرم است. بعد از گذر از میدان گل نرگس می‌توانید از آبشار دیدن‌کنید. اگر سفر زمینی را انتخاب می‌کنید، بلیط اتوبوس شهر جهرم در سایت موجود است.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار
آدرس استان فارس، جهرم، شهرستان خفر

آبشار مروارید خفر آبشاری زیبا در دل استان فارس است. تمام تلاشمان را کردیم تا یکی دیگر از زیبایی‌های شیراز را نشانتان بدهیم. سفر مجازی با ره بال آسمان چطور بود؟ لذت بردید؟ اگر از آبشار مروارید دیدن کردید، برایمان در کامنت‌ها بنویسید. لذتش را می‌بریم.

استان فارس، جهرم، شهرستان خفر

همه فصل‌ها می‌توانید از آبشار مروارید دیدن‌کنید.

هزینه ورودی ندارد.

بله، اقامتگاه بومگردی طارونه و نایب

4.3/5 (3 نظر)
3 نظرات
  1. سارا می گوید

    بعد از یه تفریح حسابی اطراف آبشار خفر، اقامت توی اقامتگاه های بومگردی جهرم و گشت و گذار اطراف جهرم میتونه برنامه یه سفر بی نقص برا همه مسافرا باشه.

  2. رضا خفری می گوید

    ممنون از ارائه آبشار زیبای خفر فقط میخواستم مسیر نزدیکتری را بگویم که بیش از دویست کیلومتر صرفه جویی میشود .در جاده اصفهان به شیراز بعد از صفا شهر به سعادت شهر می‌رسید دیگر نیازی نیست به مرودشت و سپس به شیراز بروید و سپس 182کیلومتر بسمت جهرم بروید فقط کافیست از سعادت شهر بسمت خرامه و سپس سروستان و مستقیما به خفر بروید و در زمان و کیلومتر صرفه جویی کنید

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، ممنونیم برای توضیحاتی که دادید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.