تپه مهتاب خزانه | طلوع ماه از پشت تپه‌های هزاران ساله

6

چقدر سیستان‌وبلوچستان را دیده‌اید؟ جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان مانند تپه مهتاب خزانه را می‌شناسید؟ اجازه بدهید از این تپه دیدنی برایتان بگوییم. تپه مهتاب خزانه در شهر سراوان سیستان قرار دارد؛ شهری که انگار در دل خود، رازهای زیادی از گذشته‌ها را پنهان کرده است. البته دقیق‌تر این است که بگوییم، تپه مهتاب در روستای کوهک سراوان، در شرقی‌ترین نقطه کشور قرار دارد. این تپه، تپه‌ای ساده نیست و حتی به‌خاطر زیبایی‌های طبیعی‌اش منحصربه‌فرد است. وقتی از مهتاب خزانه حرف می‌زنیم، پای هزاران‌هزار سال تاریخ و قدمت به میان است. اجازه بدهید که در ادامه بیشتر برایتان بگوییم.

تپه مهتاب خزانه کجاست؟

از همین ابتدای کار بگذارید به شما بگوییم که مهتاب خزانه در میان آثار مهم تاریخی به ثبت ملی رسیده است؛ این یعنی با مکانی مهم روبه‌رو هستیم که باید علت اهمیتش را بدانیم. این تپه در شرقی‌ترین روستای ایران در روستای کوهک سیستان و بلوچستان قرار دارد. کوهک در حوالی ۱۲۵کیلومتری سراوان است.

کوهک از جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان است. مثلاً همین تپه معروفش از دوران‌های بسیار قدیمی تاریخ برایمان به یادگار مانده است. مورخان و کارشناسان معتقدند که تپه مهتاب خزانه مربوط به دوران‌های قبل از تاریخ ایران باستان تا دوران‌هایی بعد از اسلام است.

چرا تپه مهتاب خزانه اهمیت تاریخی دارد؟

تپه مهتاب به اندازه دوران‌های قبل از تاریخ ایران قدمت دارد، این نکته جالب نیست؟ پژوهش‌های تاریخی نشان می‌دهند که این تپه بازمانده‌ای از تخریب کامل یا نیمه‌کامل یک شهر است. شاید هم بقایایی از قلعه‌ای بزرگ یا بنای عظیمی دیگر باشد. وجود تپه‌های تاریخی و باستانی مختلف دیگر در استان هم نشان می‌دهد که سیستان‌وبلوچستان به کاوش‌های دقیق‌تر نیاز دارد و در دل خود حرف‌های زیادی از گذشته‌های دور نگه داشته است.

در بازدید از مهتاب خزانه چه چیزهایی می‌بینید؟

اگر به کوهک بروید و مهتاب خزانه را ببینید، چشمتان به جمال دیدنی‌های دیگری هم روشن خواهد شد. کوهک نخستین نقطه‌ای از ایران است که خورشید در آن طلوع می‌کند. جذاب نیست؟ این روستا در حاشیه رودخانه ماشکید و در نقطه صفر مرزی ایران قرار دارد. با سفر به کوهک و بازدید از مهتاب خزانه، هم تپه‌ای باستانی را خواهید دید که قدمتش به حوالی دوران اشکانیان می‌رسد و هم از یکی از نقاط صفر مرزی ایران دیدن می‌کنید.

علاوه بر مهتاب خزانه، دیدنی‌های فراوان دیگری هم در سراوان و به‌طور کلی سیستان‌وبلوچستان وجود دارد. مثلاً کوه مهرگان و سنگ‌نگاره‌های تاریخی‌اش، قلعه نیک‌شهر، مناطق گردشگری بلپیر و گرگان و دیدنی‌های متعدد دیگر.

مسیر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید24ساعته
آدرسسیستان و بلوچستان، سراوان، ۱۲۵ کیلومتری غرب شهر سراوان، روستای کوهک.

به سیستان قدیمی و زیبا سفر کنید. البته که این استان از قدمت و تاریخ کم ندارد؛ اما در رسیدگی به این منطقه زیبا و مهم کم‌وکاستی‌های زیادی بوده و هست. بسیاری از روستاهای آن به‌خاطر مشکلات کم‌آبی دچار بحران‌ شده‌اند. کیفیت زندگی در این استان افسانه‌ای می‌تواند خیلی بهتر از اینها باشد. حداقل کاری که از ما ساخته است، دیدن زیبایی‌های آن و فراموش‌نکردن تاریخ و طبیعت عظیمی است که برایمان به یادگار گذاشته است. شما به سیستان سفر کرده‌اید؟ تپه مهتاب خزانه را دیده‌اید؟ اگر به آنجا رفته‌اید از مشاهداتتان برای ما و همراهان ره بال آسمان بگویید.

این تپه در سیستان و بلوچستان، سراوان، ۱۲۵ کیلومتری غرب شهر سراوان، روستای کوهک قرار دارد.

جاهای دیدنی اطراف تپه مهتاب خزانه عبارتند از کوه مهرگان و سنگ‌نگاره‌های تاریخی‌اش، قلعه نیک‌شهر، مناطق گردشگری بلپیر و گرگان.

5/5 (1 نظر)
6 نظرات
  1. سارا می گوید

    کاش اطلاعات جزئی تری از این تپه باهامون به اشتراک میزاشتید. البته که به نظرم از عمد جاهای دیدنی زیبای سیستان و بلوچستان رو نادید میگیرن؛ وگرنه کجای عالم مث سیستان با این قدمت و پشتوانه تاریخی وجود داره.

    1. بانو تقیان می گوید

      سارای عزیز، متأسفانه اطلاعات بیشتری از این تپه در دسترس نیست. البته ما در مقالات دیگه سایت به بقیه جاهای دیدنی این استان اشاره کردیم. برای مثال می‌تونید به لینک زیر مراجعه کنید و سایر اطلاعات درباره این استان رو مطالعه کنید.
      https://blog.rahbal.com/tag/%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A8%D9%84%D9%88%DA%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86/

      1. Elahe می گوید

        چه جالب تا حالا در مورد تپه های مهم و جذاب کشورم چیزی نخونده بودم . خیلی مطالبتون مفید و دوست داشتنیه . ممنونم از شما و تیم فوق العاده تون

        1. بانو تقیان می گوید

          ما هم از شما ممنونیم الهه عزیز که وقت گذاشتید و نظر دادید.

  2. مینا می گوید

    تا به حال نام این تپه تاریخی رو نشنیده بودم. ممنون از شما که به معرفی جاهای دیدنی کمتر شناخته شده می پردازید.?

    1. بانو تقیان می گوید

      مینا عزیز، ما هم ممنونیم که با ثبت نظرتون به ما انرژی می‌دید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.