خیابان تربیت تبریز | پیرخیابان تبریز

0

برای تشکیل یک شهر همیشه اولین‌ها، جایگاه ویژه‌ای دارند مثلاً اولین خیابان‌ها و اولین ساختمان‌ها. خیابان تربیت تبریز هم از اولین و قدیمی‌ترین خیابان‌های این شهر دیدنی است. در هر بخش از این خیابان، می‌شود نشانه‌هایی از گذشته را پیدا کرد. اگر قصد سفر به تبریز را دارید، خوب است به این خیابان هم سری بزنید و از آن دیدن کنید.

خیابان تربیت تبریز کجاست؟

عکس خیابان تربیت

به استان آذربایجان شرقی که رسیدید، مسیر را تا شهر تبریز ادامه بدهید. اگر خودروی شخصی هم نداشتید، با خرید بلیط هواپیمای تبریز خودتان را به آنجا برسانید. خیابان معروف تربیت در بخش مرکزی شهر تبریز است. برای بازدید از آن به میدان ساعت تبریز بروید. ورودی زیبای خیابان تربیت در همان نزدیکی است. این خیابان به دو بخش‌تربیت غربی و شرقی تقسیم می‌شود. امتداد شمالی و جنوبی خیابان تربیت به خیابان امام خمینی(ره) و خیابان فردوسی می‌رسد. همچنین در این مسیر می‌توانید به بازار تبریز دسترسی پیدا کنید.

معرفی خیابان تربیت تبریز

تربیت از خیابان‌های معروف شهر است که قدم‌‌زدن در آن شما را به روزهای قدیم تبریز می‌برد. خیابان تربیت، پیاده‌رویی است که دیگر خیابان‌ها را به هم وصل می‌کند. این خیابان را طوری ساخته‌اند که به‌راحتی می‌توانید به بخش‌های مختلف شهر برسید. مردم در زمان قدیم برای رفت‌وآمد به محله‌های نوبر، مقصودیه و چرنداب از این خیابان می‌گذشتند. از این مسیر به‌عنوان راه «الله بیگ» تا «دوره دربندی» استفاده می‌کردند. این خیابان بومی‌ها را به «بازارچه خیابان» و مقر عالی قاپو می‌رساند. همچنین این مسیر به «بازار شیشه‌گرخانه» و «میدان هفت کچل» منتهی می‌شد. امروزه این بخش‌‌ها را به «چهارراه تربیت» و «فردوسی» می‌شناسند.

تاریخچه خیابان تربیت تبریز

عکس تاریخچه خیابان تربیت تبریز

با شروع سده چهارم هجری شمسی و روی‌کارآمدن دوره قاجار تحولاتی در تبریز رخ داد. این تحولات فضای تبریز را از شهری سنتی به شهری امروزی تبدیل کرد. حاکمان تصمیم گرفتند برای عبورومرور ماشین‌‌ها، خیابان‌هایی عریض بسازند. به همین خاطر اولین خیابان تبریز را در سال 1300 تا 1305 هجری شمسی ساختند. عبدالله خان طهماسبی، فرمانده لشکر آذربایجان دستور ساخت آن را داد. امروزه آن مسیر را به خیابان امام خمینی(ره) می‌شناسند. در سال 1306 هجری شمسی خیابان‌های دیگری هم به موازات خیابان امام اضافه کردند. می‌شود خیابان‌های خاقانی، فردوسی، منجم و منصور را جزء این مسیرها نام برد.

در آن دوره محمدعلی تربیت شهردار تبریز بود. او در سال 1308 هجری شمسی تصمیم گرفت تا مسیر بین دروازه نوبر و دیک‌باشی را عریض‌تر کند. این شهردار خیابانی به اندازه یک کیلومتر ساخت و اسمش را تربیت گذاشت. ساخت این پیاده‌رو با ساخت خیابان‌های فردوسی، منجم، منصور و گلستان باغی در یک دوره بود.

علت مهم‌بودن خیابان تربیت

اگر کمی از تاریخ در خاطرتان باشد، حتماً درباره جاده ابریشم می‌دانید. یکی از دلایل مشهوربودن خیابان تربیت، قرارگیری در مسیر جاده ابریشم بود. در قدیم تاجرها در سفرهای تجاریشان از این مسیر می‌گذشتند. همین دلیل باعث شد که خیابان تربیت روز‌به‌روز ارزش بیشتری پیدا کند. این خیابان دو بخش مهم شهر یعنی میدان ساعت و بازار تبریز را به هم وصل می‌کند.

علت نام‌گذاری خیابان تربیت تبریز

دستور ساخت خیابان تربیت را محمدعلی تربیت، شهردار تبریز داد. به همین خاطر اسم این شهردار را روی این خیابان گذاشتند تا یادش در تاریخ زنده بماند.

جاذبه‌های خیابان تربیت تبریز

اگر هوای بازارگردی در سر دارید، گشت‌وگذار در این خیابان حس‌خوبی را به شما می‌دهد. شاید در نگاه اول با دیدن خیابان تربیت به یاد خیابان سپهسالار تهران بیفتید. هر قدمی که در خیابان تربیت می‌گذارید، به گذشته و مردم قدیم نزدیک‌‌تر می‌شوید؛ البته این خیابان بخش‌های مدرن و امروزی هم دارد. به‌راحتی می‌توانید در این خیابان سنگ‌فرش‌شده قدم بزنید و نگران عبور ماشین‌ها نباشید. درخت‌کاری و گل‌کاری‌ها در بلوار و کنار خیابان زیبایی چشمگیری دارد. اگر کمی خسته شدید، روی یکی از نیکمت‌های خیابان بنشینید و نفسی تازه کنید. درخت‌های بلندقامت هم سایه‌بان خوبی برایتان می‌شوند.

  • بازار و مراکز تجاری خیابان تربیت تبریز

خیابان تربیت در وسط شهر است؛ پس باید انتظار دیدن پاساژ و مرکز خریدها را در آن داشته باشید. به این خیابان که بروید، دست خالی برنمی‌گردید. مغازه‌های قدیمی این خیابان، حال‌وهوای خاصی دارند. اگر به دیدن بافت قدیمی شهر علاقه‌مند هستید، به پاساژ شیخ صفی و بازار شیشه‌گر سری بزنید. هم فال است و هم تماشا! عکس‌های جالبی از این بازار قدیمی نصیبتان می‌شود. در کنار آن‌ها، مجتمع‌‌های پردیس، پاساژ زمرد، پاساژ تربیت، پاساژ نور و بازار آزادی بخشی از مرکز خریدهای امروزی هستند. قیمت کالا‌هایشان مناسب‌است و جنس خوبی دارند. در بین این مرکزها، مجتمع تجاری پردیس ساختمانی سه‌طبقه‌ای است. این مرکز 155 مغازه دارد. نمی‌شود تا تبریز رفت و از کیف و کفش‌های چرمش گذشت. می‌توانید انواع مختلفی از کیف، کفش، پارچه و لباس‌ها را در این مرکز پیدا کنید. اگر به عابر بانک احتیاج داشتید، در این خیابان چند جایگاه وجود دارد.

  • بناهای تاریخی در خیابان تربیت تبریز

  • مسجد شعبان

یکی از بناهای تاریخی خیابان تربیت، مسجد قدیمی شعبان است. این مسجد را در ابتدای این خیابان ساخته‌‌اند. مسجد شعبان یکی از سنگرهای مهم در اعتراض‌های انقلاب اسلامی بود. بزرگانی مثل آیت الله قاضی طباطبایی در این مسجد نماز خواندند.

  • خانه شاهزاده ضیاءالدوله امان‌الله میرزا

خانه شاهزاده ضیاءالدوله امان‌الله میرزا یکی از بناهای تاریخی در خیابان تربیت بود. قاجاری‌ها، حکومت تبریز را در سال 1288 هجری شمسی به شاهزاده ضیاء‌الدین، یکی از نوادگاه فتحعلی شاه داده بودند. این شاهزاده، در سال 1290 هجری شمسی زمانی که روس‌ها تبریز را اشغال کردند، نتوانست کشتار مردم را تحمل کند. به همین خاطر خودش را در کنسولگری انگلستان کشت. متأسفانه امروزه خانه شاهزاده ضیاءالدوله بخشی از پاساژ شیخ صفی است. محل سرای حاج رسول هم یکی دیگر از بخش‌های تاریخی این خیابان بود. شهرداری تبریز این بخش را به بازار و پارک مولانا تبدیل کرد!

  • کوچه‌های قدیمی خیابان تربیت تبریز

در کوچه‌‌پس‌کوچه‌های این خیابان، خانه‌های قدیمی هم هست ک هرکدام رنگ‌وبویی از معماری گذشته دارند. در کوچه کرباسی و کوچه پناهی می‌توانید از این خانه‌ها دیدن کنید. کوچه انجمن هم در تربیت غربی است. می‌شود سوژه‌های جذابی برای عکاسی در این کوچه‌ها پیدا کرد. بعضی از این مسیرها به خیابان ارتش شمالی، بازارچه کره‌نی‌خانه و میدان شهدا می‌رسند.

  • مجسمه‌های خیابان تربیت تبریز

مجسمه‌هایی که در این خیابان است، توجه هرکسی را به خودش جلب می‌کند. این مجسمه‌ها تصویر مردهای بستنی‌فروش، پینه‌دوز، فرش‌فروش و سلمانی را نشان می‌دهند. شهرداری تبریز برای زنده‌نگه‌داشتن شغل‌های سنتی، نمادی از آن‌ها را در بخش‌های مختلف خیابان گذاشته است. خیلی از گردشگرها در کنار این مجسمه‌ها می‌ایستند و عکس‌های یادگاری می‌گیرند.

شکم‌گردی در خیابان تربیت تبریز

جاذبه‌های گردشگری این خیابان آن‌قدر تماشایی است که متوجه گذر زمان نمی‌شوید؛ اما عطر و بوهای خوبی که در خیابان می‌پیچد، نشان از غذاهای خوشمزه و شیرینی‌های تبریز دارد. در پشت بازار شیشه‌گر شیرینی‌فروشی‌های خوبی مشغول پخت شیرینی چای، نوقا و باقلوا هستند. رستوان‌های سنتی هم کوفته تبریزی، آش میوه، دویماج، کوکوی لوبیا سبز و… دارند. نمی‌شود از کباب‌های خوشمزه تبریز هم گذشت. می‌توانید به رستوران حاج مجید سری بزنید. چلومرغ‌هایش خوردن دارد. آبگوشت تاواکبابی محمدی هم با دیزی‌های سنگی از شما میزبانی می‌کند. سفره‌خانه شهریار در حمام نوبر، فضای دل‌چسبی دارد که سفرتان را به‌یادماندنی می‌کند.

جاهای دیدنی نزدیک به خیابان تربیت

سفر یک‌روزه به تبریز را فراموش کنید. باید برای دیدن جاذبه‌های این شهر سفری چندروزه در نظر بگیرید. جاهای دیدنی تبریز کم نیستند. بعد از بازدید از خیابان تربیت خوب است از دیگر جاهای تماشایی شهر دیدن کنید.

  • میدان ساعت (میدان شهرداری تبریز)

عکس میدان شهرداری تبریز

برج ساعت شهرداری یا میدان شهرداری تبریز از بناهای تاریخی و دیدنی شهر است. حاج ارفع الملک ساخت این بنا را به مهندس‌های آلمانی سپرد. آن‌ها هم این برج را به سبک بناهای آلمانی ساختند. اگر در رأس ساعت کنار میدان باشید، صدای زنگش را می‌شنوید. جالب است بدانید صدای زنگ به تعداد عدد ساعت بستگی دارد. برای بازدید از میدان شهرداری از خیابان تربیت به طرف خیابان امام خمینی(ره) بروید. در انتهای این خیابان به میدان می‌رسید.

  • مسجد کبود (عمارت مظفریه)

مسجد کبود یکی از چهار مسجد دنیاست که کاشی‌هایش آبی است. در نزدیکی میدان ساعت می‌شود بخشی از مسجد را دید. ساخت این مسجد به دوره قراقویونلوها بر می‌گردد. معماری اسلامی در هر گوشه این بنا پیداست. بخش‌هایی از این مسجد رو به فرسودگی است؛ اما هنوز هم زیبایی خاصی دارد.

بهترین زمان بازدید

عکس بهترین زمان بازدید خیابان تربیت تبریز

تبریز از شهرهای کوهستانی ایران است و آب‌وهوای سردی دارد. اگر قصد بازدید از خیابان تربیت را دارید، بهار و تابستان را برای رفتن انتخاب کنید. می‌توانید از سایت ره بال آسمان بلیط قطار شهر تبریز را رزرو کنید و به آنجا بروید. مغازه‌های خیابان تربیت در طول روز باز هستند؛ اما صبح‌ها و عصرها زمان مناسب‌تری برای گردش است. عصرها، چراغ‌های خیابان روشن می‌شود و ویترین‌ها جذاب‌تر به نظر می‌رسند. با شروع پاییز، هوا رو به سردی می‌رود. زمستان‌ها هم اکثراً برف می‌بارد و شرایط برای سفر سخت می‌شود. سفر در این زمان از سال را پیشنهاد نمی‌کنیم.

اقامتگاه

برای استراحت هتل‌‌های خوبی در نزدیکی خیابان تربیت است. اسم چند هتل را برایتان می‌گذارم.

  • هتل آپارتمان زیبا تبریز؛
  • هتل پارک تبریز؛
  • هتل آپارتمان بهبود تبریز؛
  • هتل آذربایجان.

مسیر دسترسی

برای بازدید از خیابان معروف تربیت باید به طرف شمال غرب ایران بروید. بعد از رسیدن به استان آذربایجان شرقی مسیر را تا تبریز ادامه بدهید. خیابان تربیت از جاهای دیدنی تبریز و در مرکز شهر است. می‌توانید در حد فاصل بین خیابان امام خمینی(ره) و خیابان فردوسی آن را پیدا کنید. این روزها تکنولوژی کارها را راحت‌تر کرده است. در گوگل مپ اسم خیابان را جست‌وجو کنید یا از بومی‌ها کمک بگیرید. برای رفتن به تبریز می‌توانید مسیر زمینی و اتوبوس را هم انتخاب کنید. بلیط اتوبوس شهر تبریز را در سایت ره بال آسمان جست‌وجو کنید و نتایج را ببینید. برای رفت‌وآمد در شهر هم بی‌آرتی و تاکسی‌ها شما را به مقصد دل‌خواهتان می‌رسانند.

خیابان تربیت تبریز یکی از خیابان‌های شلوغ و تماشایی این شهر است. سفر مجازی با ره بال آسمان برایتان دل‌چسب بود؟ اگر در سفرهای قبل از این خیابان دیدن کردید، تجربه‌هایتان خواندنی است. در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

استان آذربایجان شرقی. شهر تبریز. میدان ساعت. حد فاصل بین خیابان امام خمینی(ره) و خیابان فردوسی.

در شش ماه اول سال. معمولاً صبح‌ها و عصرها بازدید از آن بهتر است.

بله. آبگوشت تاواکبابی محمدی، سفره‌خانه شهریار و…

بله. هتل آپارتمان زیبا تبریز، هتل پارک تبریز، هتل آپارتمان بهبود تبریز و…

میدان ساعت. مسجد کبود. بازار تبریز.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.