موزه مردم شناسی علی آباد کتول | سفری به دل فرهنگ مردم

0

علی آباد کتول منطقه‌ای بکر در شمال ایران است که زیبایی طبیعتش زبانزد خاص و عام شده. البته که زیبایی این منطقه فقط مربوط به طبیعت سرسبزش نیست. در گوشه‌ای از شهر نیز مکانی وجود دارد که خاطرخواه‌های خاص خودش را دارد. این مکان موزه مردم شناسی علی آباد کتول است. می‌دانید که در موزه‌هایی از این دست می‌توانید با آداب و رسوم مردم منطقه آشنا شوید. آشنایی با سبک زندگی مردم در بخشی از دوران تاریخ، برای بسیاری افراد جذاب است. اگر شما هم از آن دست افراد هستید، همراه ما شوید. در این مقاله می‌خواهیم به یک موزه متفاوت و جذاب سفر کنیم.

موزه مردم شناسی علی آباد کتول کجاست؟

عکس موزه مردم شناسی علی آباد کتول

استان مازندران یکی از زیباترین نقاشی‌های خداست. مردم این منطقه هم، دستی بر هنر دارند. آنان هنر خود را با آواز، ساز و طراحی لباس‌های خیره‌کننده و خوش‌رنگ نشان می‌دهند. برای اینکه مردم غیربومی و گردشگران با هنر این مردمان خوش‌ذوق آشنا شوند، موزه مردم شناسی تأسیس شد. موزه در شمال ایران، استان مازندران، شهرستان علی آباد کتول، بلوار امام رضا (ع)، روبه‌روی هتل کانیار (فردوس20) قرار دارد.

معرفی موزه مردم شناسی علی آباد کتول

انسان‌ها به شکل ذاتی به ثبت تاریخ علاقه دارند و بسیاری از موزه‌ها را هم با همین هدف می‌سازند. موزه‌ها ساخته‌ می‌شوند تا گذشته را برای معاصران و معاصر را برای آیندگان ثبت کنند. موزه مردم‌شناسی هم از این قانون پیروی می‌کند. هدف اصلی موزه آشناکردن گردشگران غیربومی و جوانان بومی با گذشته‌ و خاطرات تلخ‌وشیرین آن است. برای مثال یکی از صنعت‌هایی که در گذشته وجود داشته و به آینده نرسیده است، شغل شریف نمدمالی است. این شغل تقریباً در علی آباد منسوخ شده است. البته همه وسایل موزه مربوط به رسوم و مشاغل گذشته نیست. بعضی رسوم امروزه هم در این دیار جریان دارند. به‌عنوان مثال رسم عاروس یار رسمی است که از همسرگزینی تا عروسی را شامل می‌شود و هنوز در علی آباد کتول اجرا می‌شود. با عبور از هر قسمت موزه گوشه‌ای از زندگی و فرهنگ مردم مهربان و زحمت‌کش علی آباد کتول را می‌بینید.

وسایل داخل موزه مردم شناسی علی آباد کتول

بیشتر وسایلی که در موزه وجود دارند در زندگی امروز این مردمان جای دارند. وسایل موجود در موزه علی آباد شامل سازها، وسایل خلق هنرهای‌دستی، لباس رایج مردم و وسایل رایج در خانه‌وزندگی مردم این دیار است. سازهایی که در قسمت رسومات موزه قرار دارند در عروسی، اعیاد یا برای نشان‌دادن غم استفاده می‌شوند. وسایلی که در خلق هنرهای دستی از آن‌ها استفاده می‌شود چرخ خیاطی، انواع پارچه و وسایل لازم برای چادربافی است. پوشش زنان شامل جامه، پیش‌جامه، چارقد و روسری پشمی  و لباس مردان مانند کلاه پشمی، کلاه دوردار، شلوار یا چوقا، جلیقه، ساق‌بند، جوراب، چارق و دمپایی است که بر تن مجسمه‌های موزه پوشانده شده و به این مجسمه‌های بی‌جان، رنگی از زندگی پاشیده‌ است. وسیله خانه‌های علی آباد گلیم‌ها و قالی‌های دست‌باف، سماور و وسایل پذیرایی و چراغ‌هایی است که در گذشته گرما‌بخش و نوردهنده به محافل دوست‌داشتنی این مردمان بوده است.

جاهای دیدنی نزدیک به موزه

موزه مردم شناسی علی آباد کتول یکی از زیبایی‌های این دیار است. البته که جاذبه‌های زیبا و مهم دیگری از جمله شغال تپه، آبشار کبودوال، دریاچه سد زرین گلی و آبشار چلی نیز در این شهرستان وجود دارند. البته فراموش نکنید که این‌ها گوشه‌ای از زیبایی‌های بی‌شمار علی آباد کتول است که نامشان را بردیم. برای آشنایی بیشتر با این شهرستان می‌توانید مقاله راهنمای سفر علی آباد کتول را بخوانید. در ادامه مختصری از آن‌ها را برایتان می‌آوریم.

شغال تپه کهن‌ترین محل استقرار بشر است که احتمالاً قدمت آن به دوره ساسانی و اسلامی می‌رسد. این اثر نشانه‌هایی از تمدن پنهان در زیر غبار زمان دارد. جاذبه بعدی آبشار کبودوال، بزرگ‌ترین آبشار خزه‌ای ایران سرسبز است. جوشش این آبشار نتیجه جوشش چشمه زیبا از دل زمین بخشنده است و الحق که نتیجه زیبایی را قلم زده است. جاذبه دیگر نزدیک به آبشار کبودوال، دریاچه سد زرین گل است. این دریاچه مصنوعی مکانی است که مردم محلی آخر هفته‌هایشان را سپری می‌کنند و یکی از زیباترین دریاچه‌های مصنوعی ایران است. آخرین جایی که معرفی می‌کنیم آبشار چلی است. این آبشار بلند قامت 60 متر ارتفاع دارد. اینجا آب و هوایی بسیار دلنشین و خنک دارد که آرامش را برای گردشگران به همراه می‌‌‌آورد.

مسیر دسترسی به موزه مردم شناسی علی آباد کتول

برای رسیدن به دل فرهنگ مردم علی آباد کتول یعنی موزه مردم شناسی باید به استان مازندران سفر کنید. اگر ماشین شخصی ندارید، برای خرید بلیط هواپیما گرگان یا خرید بلیط اتوبوس علی آباد کتول به سایت ره بال آسمان مراجعه کنید. در شهرستان علی آباد کتول به بلوار امام رضا و روبه‌روی هتل کانیار بروید. به محل قرار رسیدید.

برای اطلاع از ساعات بازدید، هزینه ورود و روزهای تعطیل موزه می‌توانید با روابط عمومی میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان علی آباد کتول تماس بگیرید. همچنین شما می‌توانید به سایت میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان علی آباد کتول مراجعه کنید. در ادامه شماره تماس و آدرس سایت را ذکر می‌کنیم تا کار شما برای پیداکردن اطلاعات مدنظرتان آسان‌تر شود.

شماره تلفن01734225698
آدرس سایتgcth.ir
آدرسبلوار امام رضا، روبه‌روی هتل کانیار

سفر ما برای شناخت آداب مردمان علی آباد کتول به پایان رسید. از موزه مردم شناسی علی آباد کتول شروع کردیم و به دل طبیعت بکر شمال زدیم. به‌راستی که این شناخت و این دل به طبیعت‌زدن لذت‌بخش بود و به جهان‌بینی ما اضافه کرد. چه چیزی در این موزه توجه شما را بیشتر به خود جلب کرد؟ از کدام جاذبه علی آباد بیشترین لذت را بردید؟ جواب خود را با ما و همراهان ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

استان مازندران، شهرستان علی آباد کتول، بلوار امام رضا (ع)، روبه‌روی هتل کانیار (فردوس20)

با شماره‌های زیر تماس بگیرید یا به سایت زیر مراجعه کنید.
شماره تماس: 01734226623_ 01734225698

شغال تپه، آبشار کبودوال ، دریاچه سد زرین گل(دریاچه کبودوال) و آبشار چلی از جاهای گردشگری علی آباد کتول است.

4.3/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.