دریاچه تمی دزفول | نگینی به زیبایی فیروزه و درخشندگی شیشه

2

آثار ملی ایران فقط محدود به بناهای تاریخی و باستانی نیست. برای مثال می‌توانیم شاهد ثبت دریاچه در آثار ملی ایران نیز باشیم. این روزها اگر سری به تیتر اخبار بزنید، متوجه می‌شوید که در فهرست آثار ملی ایران از دریاچه تمی دزفول نیز نام برده شده است. این دریاچه از جمله جاهای دیدنی استان خوزستان است که به‌تازگی آن را تیتر اخبار کرده‌اند. دریاچه تمی از جمله جاهای دیدنی کمتر شناخته‌شده محسوب می‌شود و هنوز حالت بکر خود را حفظ کرده است. اگر به‌دنبال بازدید از جاذبه‌های طبیعی و زیبای بکر هستید، در این مقاله با ما همراه باشید تا دریاچه تمی دزفول را بهتر بشناسید.

دریاچه تمی کجاست؟

تصویری از دریاچه تمی

به تصویر این دریاچه نگاه کنید. آیا اگر نمی‌دانستید که این دریاچه از جمله جاهای دیدنی دزفول است، آن را با مناظر سوئیس اشتباه نمی‌گرفتید؟ همان طور که اشاره کردیم، این دریاچه در استان خوزستان و محدوده شهر دزفول قرار دارد. در اصل باید بدانید که دریاچه تمی در مرز بین استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است. حتی به همین خاطر برخی آن را در لیست جاهای دیدنی استان چهارمحال و بختیاری قرار می‌دهند. برای بازدید از این دریاچه زیبا و بکر باید خودتان را به جنوب رشته‌کوه‌های اشترانکوه و قالی‌کوه برسانید. از نظر جغرافیایی، دریاچه تمی دزفول در بخش شمال‌ غربی استان خوزستان، بخش شهیون، دهستان دره‌کاید دزفول جا خوش کرده است.

معرفی دریاچه تمی

دریاچه تمی از جمله زیباترین و البته بزرگترین دریاچه‌های کوهستانی ایران به حساب می‌آید. این دریاچه در فاصله 147کیلومتری شمال‌ شرق دزفول و مناطق کوهستانی دردشت قرار دارد. تمی در گویش بختیاری به‌معنای مکانی هموار و صاف است که در بلندی قرار دارد. دریاچه تمی نیز دقیقاً به همین شکل است؛ یعنی همین‌ طور که از مناطق کوهستانی عبور می‌کنید، ناگهان به یک منطقه صاف و هموار می‌رسید که دریاچه در آن قرار دارد. آب این دریاچه از سیلاب‌های بهاری و همچنین ذوب برف کوه‌های اطراف تأمین می‌شود. کوه‌های اطراف را می‌توان یخچال‌های دائمی دانست. در تمامی روزهای سال، کوه‌ها پوشیده از برف هستند.

دریاچه تمی دزفول در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد؛ پس طبیعت اطراف آن آب‌وهوایی سرد و کوهستانی را تجربه می‌کند. به‌دلیل شرایط سرمای شدید، بیشتر گیاهانی که در این منطقه رشد می‌کنند، سرمادوست هستند و تنوع بسیاری ندارند. چمنزارهایی وسیع، از اطراف دریاچه تا دشت‌های دوردست به چشم می‌خورد. همین موضوع باعث می‌شود که منطقه دریاچه تمی، محیطی مناسب برای عشایری باشد که از جنوب ایران به دزفول آمده‌اند. به‌دلیل وجود شرایط سرما و همچنین پوشش گیاهی نه‌چندان متنوع، گونه‌های جانوری کمی را در این منطقه نیز شاهد هستیم.

جاذبه‌های دریاچه تمی

تصویری از دریاچه تمی

اگر عاشق طبیعت‌گردی هستید، دریاچه تمی برایتان بهترین گزینه خواهد بود. البته برای دسترسی به این دریاچه تماشایی، باید سختی راه را به جان بخرید. البته زیبایی طبیعت بکر، نوش جان کسانی که گرد راه را به جان خسته خود می‌خرند. بعد از آخرین صعود، ناگهان چشمتان به جمال این دریاچه روشن می‌شود. دریاچه‌ای با آب فیروزه‌ای و چمن‌زارهای سرسبز از میان کوه‌های پوشیده از برف، رخ نشان می‌دهد.

تفریح در دریاچه تمی دزفول

حضور در کنار این دریاچه و کمپ در محوطه آن جزو تفریحاتی است که حتماً باید تجربه کنید. در این دریاچه چند گونه ماهی مختلف نیز زندگی می‌کنند. پس بهتر است اگر اهل ماهیگیری هستید، تجهیزات مخصوص خود را همراه بیاورید. همچنین قایق‌سواری در دریاچه نیز بسیار مزه می‌دهد. البته به یاد داشته باشید که آب دریاچه به‌شدت سرد است.

امکانات دریاچه تمی دزفول

تصویری از دریاچه تمی

خوشبختانه در نزدیکی این دریاچه خبری از هیچ‌گونه امکانات رفاهی و خدماتی نیست. شاید با خودتان بگویید که چرا خوشبختانه؟ خب هرکجا که ما انسان‌ها برای منافع شخصی خودمان قدم بگذاریم، طبیعت را به نابودی می‌کشانیم؛ پس همان بهتر که این منطقه عاری از هرگونه امکانات باشد تا همین طور بکر و دست‌نیافتنی باقی بماند. در نتیجه اگر عازم این سفر زیبا هستید، هرآنچه نیاز دارید را همراه ببرید. در نزدیکی دریاچه خبری از سوپرمارکت و آب شرب نیست. خلاصه کوله‌بار خودتان را پر کنید که اذیت نشوید.

جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه تمی

دره توبیرون دزفول

بعد بازدید از دریاچه می‌توانید سری به دره توبیرون دزفول نیز بزنید. این دره در فاصله 20کیلومتری دزفول قرار دارد. جنگل‌های پشتکوه واقع در بخش شمالی دریاچه تمی دزفول نیز از جمله جنگل‌های بکر و کمترشناخته‌شده محسوب می‌شوند. بازدید از این جنگل‌ها نیز می‌تواند به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی در سفرتان تبدیل شود. دره چال کندی دزفول نیز از جمله جاهای دیدنی اطراف اهواز است که اصلاً نباید دیدنش از دست دهید. پس یک پکیج کامل طبیعت‌گردی را برای خود برنامه‌ریزی کنید.

بهترین زمان بازدید از دریاچه تمی

آب‌وهوای دزفول شرایط خاصی دارد. در این شهر تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی مدیترانه‌ای را تجربه خواهید کرد. میانگین دما در فصل گرما به حدود 49 درجه و در زمستان به حدود 3 درجه سانتیگراد می‌رسد. دریاچه تمی دزفول در مناطق سرد و کوهستانی واقع شده است. به همین خاطر با وجود هوای خوب زمستانی دزفول، اصلاً نباید زمستان را برای سفرتان انتخاب کنید. بهار بهترین زمان بازدید از دریاچه تمی محسوب می‌شود. مخصوصاً بهتر است اردیبهشت و خرداد را انتخاب کنید.

مسیر دسترسی به دریاچه تمی


این دریاچه در فاصله 147کیلومتری دزفول، در فاصله 400کیلومتری یاسوج و فاصله ۲۰۰کیلومتری اهواز قرار دارد. برای دسترسی به این دریاچه، باید خودتان را ابتدا به دزفول برسانید. سپس به بخش شمال‌ شرقی آن حرکت کنید تا به بخش شهیون دهستان دره‌کاید برسید. از آنجا باید با کمک مردم محلی، به‌سمت دریاچه حرکت کنید. توجه داشته باشید که آب‌وهوای این منطقه با سایر مناطق جنوب ایران تفاوت دارد. پس حتماً زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی همراه داشته باشید. همانند برخی جاذبه‌های کوهستانی دیگر مثل کول خرسان، دسترسی به دریاچه نیازمند پیاده‌روی است. پس کوله‌پشتی و تجهیزات پیاده‌روی نیز همراه داشته باشید.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره کشف جاذبه‌های بکری همانند دریاچه تمی دزفول چیست؟ آیا از این دریاچه دیدن کرده‌اید؟ کدام جاذبه‌هایی را همانند این دریاچه می‌شناسید که هنوز بکر و دست‌نخورده باقی مانده‌اند؟ آن‌ها را به ما و سایر دوستان معرفی کنید.

این دریاچه در فاصله 147کیلومتری شمال‌شرق دزفول قرار دارد.

بهار بهترین زمان بازدید از این دریاچه است.

آب این دریاچه از طریق بارش باران و ذوب شدن یخچال‌های طبیعی تأمین می‌شود.

برای دسترسی به دریاچه باید حدود 1 ساعت در طبیعت پیاده‌روی کنید.

جنگل‌های پشتکوه نزدیک‌ترین جاذبه به دریاچه تمی محسوب می‌شود.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. هادی کازرونی می گوید

    سلام فاصله دریاچه تمی دزفول تا اهواز 350 کیلومتر نیست . بلکه حدود 200 کیلومتر است .

    با سپاس فراوان از مطالب خوب و ارزنده شما بزرگواران

    1. بانو تقیان می گوید

      آقای کازرونی عزیز، ممنونیم از توضیحتون. نوشته بعد از بررسی، اصلاح می‌شه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.