ارز مسافرتی چیست؟ | شرایط و مدارک دریافت ارز مسافرتی 1401

2

رایج‌ترین ارزهای مسافرتی برای سفرهای خارجی، دلار، یورو و پوند است. صرافی‌های اغلب کشورهای جهان این نوع ارزها را قبول و تبدیل می‌کنند. با توجه به اینکه ارزهای خارجی در سال‌های اخیر، تغییر قیمت فزاینده‌ای را از سر گذرانده‌اند، دولت‌ها سهمیه‌هایی به‌عنوان ارز مسافرتی به مسافران ارائه می‌کنند تا از هزینه‌های سفر کم کنند. این سهمیه در حدود 2000 دلار یا یورو به مسافران تعلق می‌گیرد؛ اما دریافت این ارز هم مثل هر روال اداری دیگری، مراحل و شرایط خاص خودش را دارد. تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا شرایط و مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی را بدانید.

ارز مسافرتی چیست؟

ارز مسافرتی

همان طور که گفتیم علت اصلی رواج ارز مسافرتی، تغییرات نامعمول قیمت ارز است. بانک مرکزی به مسافران سفرهای خارجی، کمک‌هزینه‌ای با عنوان ارز مسافرتی اعطا می‌کند تا با هزینه کمتری به خارج از کشور سفر کنند. البته این ارز فقط برای سفر به برخی از کشورها به مسافران تعلق می‌گیرد؛ اما مزیت آن این است که قیمت کمتری در مقایسه با ارز بازار دارد. هر مسافر خارج از کشور فقط یک بار در سال می‌تواند از سهمیه ارز خود استفاده کند.

ارز مسافرتی

برای دریافت ارز مسافرتی کافی است پس از خرید بلیط هواپیما، بلیط را به یکی از صرافی‌های دولتی که این ارز عرضه می‌کنند، نشان دهید و حواله ارز خود را تحویل بگیرید. سهمیه این ارز تا پیش از سال 97 برای هر مسافر برابر با 1000 دلار آمریکا بود؛ اما از همان سال 97 که قیمت ارز، سیر صعودی پیدا کرد، به یک‌سوم مقدار اولیه‌اش کاهش یافت و در نهایت سهیمه هر مسافر به 300 دلار یا یورو رسید. این سهمیه طی سال 1401 مجدداً افزایش داشته و به 2000 تا 2200 دلار یا یورو رسیده است.

داستان پرفرازونشیب ارز مسافرتی 1401

ارز مسافرتی

پیش از دی‌ماه سال 1400، مهم نبود که شما برای سفر به کدام کشور خارجی یا با چه هدفی از سفر، درخواست ارز مسافرتی دارید؛ اما پس از این تاریخ با صدور بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی، شرایط و مدارک دریافت ارز مسافرتی دستخوش تغییراتی شد. به منظور تعیین سقف فروش برای این ارز، به مسافرانی که قصد سفر به کشورهای با ویزا به‌وسیله سفر هوایی دارند، سهمیه 2000 یورو، کشورهای بدون ویزا و با سفر هوایی، سهمیه 300 یورو و مسافران ریلی و زمینی کشورهای خارجی نیز سهمیه 300 یورو تعلق می‌گیرد.

دریافت ارز مسافرتی

نکته مهم دریافت ارز برحسب بخشنامه جدید این است که باید حواستان باشد که فقط یک بار مجوز دریافت این ارز را دارید؛ بنابراین اگر در یک سال همزمان قصد سفر به کشورهای با ویزا و بدون ویزا را دارید، دقت کنید تا سهمیه خود را برای سفر به کشورهای بدون ویزا استفاده کنید تا هزینه کمتری بپردازید. با توجه به اینکه قیمت ارز مسافرتی، چند هزار تومانی از قیمت ارز بازار ارزان‌تر است، دریافت این ارز صرفه‌جویی بزرگی در هزینه‌های چندمیلیونی سفر خارجی به حساب می‌آید.

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی

مهم‌ترین مدارکی که برای دریافت ارز دولتی در سال 1401 لازمتان می‌شود را در ادامه فهرست کرده‌ایم.

  • ارائه اصل و کپی کارت ملی؛
  • اصل و کپی بلیط هواپیما با مهر رسمی آژانس هواپیمایی؛ اگر بلیط خود را به‌صورت اینترنتی خرید‌ه‌اید، کد رهگیری، اطلاعات شرکت صادرکننده بلیط و تاریخ خرید بلیط روی آن درج شده باشد.
  • اصل و کپی گذرنامه ایرانی؛ برای دریافت این ارز باید گذرنامه شما به‌مدت حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد.
  • رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور؛ برای هربار سفر خارجی باید مبلغی تحت عنوان عوارض خروج از کشور بپردازید. مبلغ عوارض به‌ازای هر بار خروج از کشور متفاوت است.
  • اصل و کپی ویزا؛ در صورتی که به کشورهای نیازمند ویزا سفر می‌کنید باید ویزای خود را ارائه کنید.
  • تکمیل فرم درخواست ارز؛ فرم درخواست ارز را باید در کمال دقت پر کنید، چون روال اداری دریافت این ارز پیچیده است، خطا در پرکردن این فرم مسئله‌ساز خواهد شد.
  • شماره موبایل و حساب بانکی معتبر؛ شماره موبایل و شماره‌حساب بانکی اعلامی به صرافی دقیقاً باید به نام خودتان باشد.
  • پرداخت مبلغ ریالی مبادلاتی ارز روز درخواستی و تحویل رسید آن؛ ممکن است برای دریافت ارز درخواستی، از شما مبلغی به‌عنوان کارمزد فروش دریافت کنند.

نکات مهم دریافت ارز مسافرتی

نکات مهم دریافت ارز مسافرتی

مراحل دریافت ارز مسافرتی، نکات مهم و دقیقی دارد که باید به آن توجه داشته باشید:

  1. قیمت مبادلاتی ارز هر روز متناسب با افزایش قیمت ارز بازار تغییر می‌کند. هنگامی که به صرافی دولتی مراجعه می‌کنید، یک فرم درخواست به شما می‌دهند تا آن را پر کنید در این فرم، قیمت به‌روز ارز مبادلاتی درج شده است که باید برای پرداخت آن اقدام کنید.
  2. برای دریافت این ارز به مقصد سفرهای زیارتی باید نامتان را در پرتال سازمان حج و زیارت ثبت کنید.
  3. اگر می‌خواهید به‌صورت خانوادگی به کشورهای خارجی سفر کنید و برای تمامی اعضای خانواده درخواست این ارز را دارید، باید تک‌تک اعضای خانواده شما برای دریافت ارز سهمیه خود به صرافی مراجعه کنند. در صورتی که از گذرنامه المثنی استفاده می‌کنید باید گذرنامه قبلی خود را هم برای بررسی دقیق‌تر به مسئول صرافی دولتی ارائه کنید.

شرایط لازم برای دریافت ارز مسافرتی

شرایط لازم برای دریافت ارز مسافرتی

شرایط زیر برای متقاضیان دریافت ارز مسافرتی الزامی است:

  • ارز دولتی فقط به کسانی تعلق می‌گیرد که قصد سفر به کشور خارجی داشته باشند؛ لذا نیاز است هنگام مراجعه به صرافی، اصل بلیط هواپیما خود را همراه داشته باشید.
  • ارز مسافرتی فقط یک بار در سال به متقاضیان تعلق می‌گیرد.
  • فقط افرادی که بیش از 12 سال سن دارند می‌توانند سهمیه این ارز را دریافت کنند.

ارز مسافرتی به چه افرادی تعلق نمی‌گیرد؟

ارز مسافرتی به چه افرادی تعلق نمی‌گیرد؟

افراد زیر نمی‌توانند ارز مسافرتی دریافت کنند:

  • فرد متقاضی باید بیش از 12 سال سن داشته باشد؛ در غیر این صورت این ارز به وی داده نمی‌شود.
  • ایرانیان ساکن خارج از کشور، مجوز دریافت این ارز را ندارند.
  • افرادی که گذرنامه سیاسی یا خدمات دارند، مجوز دریافت این ارز را ندارند.

از کجا ارز مسافرتی بگیریم؟

از کجا ارز مسافرتی بگیریم؟

همه‌روزه صرافی‌های دولتی، آماده بررسی شرایط و مدارک متقاضیان هستند. برای دریافت ارز مسافرتی کافی است به یکی از صرافی‌‌های معتبر دولتی مراجعه کنید و با تحویل مدارک ذکر‌شده، ارز درخواستی خود را تحویل بگیرید.

چه زمانی برای خرید ارز اقدام کنیم؟

چه زمانی برای خرید ارز اقدام کنیم؟

برای اینکه بتوانید به‌راحتی مراحل دریافت ارز مسافرتی را بگذرانید، بهتر است از حداقل 7 روز قبل از سفر برای طی‌کردن روال اداری، اقدام کنید. مدت زمان طلایی برای دریافت ارز از یک هفته تا 3 روز قبل از سفر است.

سامانه آنلاین خرید ارز مسافرتی

سامانه آنلاین خرید ارز مسافرتی

رئیس بانک مرکزی در نشستی با فعالان اقتصادی اعلام کرده است تا به‌زودی سامانه دریافت ارز مسافرتی راه‌اندازی شود. بدین صورت متقاضیان می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری، درخواست ارز را ثبت کنند.

برای خرید این ارز از سامانه my.ice.ir باید ابتدا مدارک و مستندات لازم را در سامانه بارگذاری کنید. بعد از بررسی مدارک و احراز هویت از سوی بانک مرکزی، فهرستی از صرافی‌های معتبر به شما نمایش داده می‌شود. با انتخاب یکی از صرافی‌ها، احراز هویت و بررسی مدارک متقاضی توسط متصدیان صرافی انجام و نتیجه بررسی به شماره موبایل متقاضی ارسال می‌شود. در این پیامک، زمان مراجعه برای دریافت ارز مسافرتی از صرافی به متقاضی اعلام می‌شود. دریافت خدمات این سامانه از طریق نصب اپلیکیشنی که از سایت ice.ir ارائه می‌شود، قابل پیگیری است.

ارز مسافرتی، یک گزینه اقتصادی و به‌صرفه برای سفر به کشورهای خارجی است. طوری که درصد بزرگی از هزینه‌های سفر را جبران کرده و یک سفر خانوادگی ارزان و خوش‌قیمت را به شما هدیه می‌‌دهد. اگر شما هم تجربیاتی از دریافت ارز مسافرتی دارید با ره بال آسمان در میان بگذارید.

2 نظرات
  1. فرشاد می گوید

    سپاس بابت اطلاع رسانی خوب و مفیدتون. خیلی موثر بود.

    1. بانو تقیان می گوید

      فرشاد عزیز، خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده و ممنونیم که نظر دادین. نظر مثبتتون به تیم ما انرژی می‌ده برای کارهای بیشتر و بهتر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.