سفر زمینی به تفلیس | راهنمایی کامل برای تجربه سفری متفاوت

0

تفلیس که به عروس شهرهای آسیای میانه شهرت دارد، با جاذبه‌های متنوع و متعددش، هر‌ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. از‌ سوی دیگر هزینه سفر به گرجستان برای ایرانیان در مقایسه با سایر کشور‌های خارجی بسیار کمتر بوده و به همین دلیل این کشور محبوبیت بسیاری در میان گردشگران ایرانی دارد. در این بین برخی برای تجربه ماجراجویی‌های تازه در دل جاده‌ها، برخی برای کاهش هزینه‌های سفر، برخی هم به‌خاطر ترس از هواپیما! سفر زمینی به تفلیس را انتخاب می‌کنند. از‌این‌رو اگر شما نیز به هر دلیلی می‌خواهید که به‌صورت زمینی به کشور کم‌نظیر گرجستان سفر کنید، در این مطلب همراه ما باشید تا راه‌و‌چاه سفر‌های زمینی به روش‌های مختلف را به شما آموزش داده و چراغ راه شما در این مسیر باشیم. 

فهرست مطالب

سفر به گرجستان چه روش‌هایی دارد؟ 

  • سفر به تفلیس با هواپیما

در حال حاضر از ایران به تفلیس پرواز مستقیم انجام نمی‌شود. در سفر به تفلیس با هواپیما ابتدا باید از تهران به فرودگاه استانبول بروید. سپس در پروازی دیگر از استانبول، راهی فرودگاه بین‌المللی تفلیس شوید. 

  • سفر زمینی به گرجستان با قطار

خوب است بدانید که هیچ مسیر ریلی مستقیمی از ایران به مقصد گرجستان وجود ندارد. از‌این‌رو اگر می‌خواهید سفر زمینی به تفلیس با قطار را تجربه کنید، باید مسیر‌ها و روش‌های ترکیبی را انتخاب کنید. به‌عنوان مثال شما می‌توانید بلیط اتوبوس تهران-ایروان را تهیه کرده و خود را به این شهر برسانید. سپس با تهیه بلیط ایروان-تفلیس، ادامه مسیر را با قطار طی کنید. 

  • سفر زمینی به گرجستان با اتوبوس

اگر انتخاب شما برای سفر زمینی به گرجستان، اتوبوس است، باید بلیط اتوبوس تهران-تفلیس یا تهران-باتومی را تهیه کرده و از مبدأ تهران، سوار اتوبوس شوید. خوب است بدانید که برخی از اتوبوس‌ها برای رسیدن به تفلیس یا باتومی، از کشور ارمنستان می‌گذرند و برخی دیگر از کشور ترکیه. از‌این‌رو اگر طول مسیر و کشوری که از آن می‌گذرید برایتان اهمیت دارد، حتماً هنگام تهیه بلیط اتوبوس این موضوع را در‌ نظر داشته باشید. 

  • سفر زمینی به گرجستان با خودرو شخصی

سفر زمینی به تفلیس با خودرو شخصی نیز امکان‌پذیر است. برای این کار باید ابتدا مدارک لازم را برای خروج از کشور تهیه کنید. در سفر زمینی به کشور گرجستان باید از یکی از کشور‌های ارمنستان، آذربایجان یا ترکیه بگذرید. مسیر قطار و اتوبوس همواره مشخص است؛ اما کسانی که با ماشین شخصی سفر می‌کنند، می‌توانند مسیر خود را برای رسیدن به گرجستان انتخاب کنند. 

مرز مشترک ایران و گرجستان برای سفر زمینی کدام است؟

خوب است بدانید که کشور ما با کشور گرجستان مرز مشترک ندارد؛ از‌این‌رو در سفر زمینی به این کشور، راه پر‌پیچ‌و‌خمی در پیش دارید! برای سفر زمینی به تفلیس ابتدا باید وارد یکی از کشور‌های ترکیه، آذربایجان یا ارمنستان شوید. سپس از طریق مرز مشترک این کشور‌ها با کشور گرجستان، وارد خاک گرجستان شده و سپس خود را به شهر زیبای تفلیس برسانید. 

  • سفر زمینی به تفلیس از مرز ترکیه 

اگر از ما و دیگر گردشگرانی که تجربه سفر زمینی به تفلیس را داشته‌اند بپرسید، می‌گوییم که بهترین، راحت‌ترین و بهینه‌ترین مسیر سفر زمینی به کشور گرجستان مسیری است که از مرز ترکیه می‌گذرد. مرز بازرگان نیز نزدیک‌ترین و بهترین مرز ایران و ترکیه به‌شمار می‌آید. در سفر به گرجستان از این مسیر ابتدا باید خود را به شهر تبریز برسانید. سپس از تبریز به‌سوی «مرز بازرگان» حرکت کنید. مسافت بین تبریز تا مرز بازرگان حدود ۲۹۰ کیلومتر است. در ادامه مسیر باید از مرز بازرگان به‌سوی مرز ترکیه-گرجستان که «واله» نام دارد، رانندگی کنید. مسافت بین مرز بازرگان تا مرز واله نیز حدود ۳۸۰ کیلومتر بوده و در این مسیر به ترتیب از شهر‌های گوربولاغ، دوبایزید، ایغدیر، کارس و اردهان گذر خواهید کرد. 

ساعات کاری مرز بازرگان۲۴ ساعته
ساعات کاری مرز رازیدر نیمه اول سال از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰ و در نیمه دوم سال از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۶:۳۰ 
ساعات کاری مرز واله۲۴ ساعته
  • سفر زمینی به تفلیس از مرز آذربایجان 

انتخاب بسیاری از گردشگران در سفر زمینی به گرجستان، مسیری است که از مرز کشور آذربایجان می‌گذرد. گفتنی است که برای رسیدن به گرجستان، از طریق مرز آذربایجان، دو راه پیش روی شما قرار دارد:

  • مسیر اول

راه اول برای وارد شدن به کشور آذربایجان گذر از «مرز آستارا» در استان گیلان است. این مسیر محبوبیت بیشتری دارد. هرچه نباشد لذت سفر به مسیرش است و چه مسیری زیبا‌تر از جاده‌های استان گیلان. مزیت مهم دیگر این مسیر این است که مرز آستارا فاصله کمتری با تهران دارد. گفتنی است که فاصله بین تهران تا مرز آستارا حدود ۵۰۰ کیلومتر است. 

ساعات کاری مرز آستارا: ۲۴ ساعته
  • مسیر دوم 

راه دوم برای وارد شدن به کشور آذربایجان، گذر از «مرز بیله سوار» در نزدیکی شهر اردبیل است. اغلب افرادی که می‌خواهند از غرب کشور به‌سوی کشور گرجستان سفر کنند، این مرز را انتخاب می‌کنند. گفتنی است که فاصله بین تهران تا مرز بیله سوار حدود ۷۰۰ کیلومتر است.  پس از آنکه از یکی از راه‌های موجود، وارد کشور آذربایجان شدید، باید خود را به مرز آذربایجان-گرجستان که «مرز پل قرمز» است برسانید و از آنجا وارد کشور گرجستان شوید. 

ساعات کاری مرز پل قرمز: ۲۴ ساعته 
نکته: برای سفر زمینی به تفلیس از طریق مرز آذربایجان، باید ویزای این کشور را تهیه کنید. همچنین گفته می‌شود جاده‌های این مسیر چندان مناسب و استاندارد نبوده و گزینه مناسبی برای سفر زمینی با ماشین شخصی نیستند.
  • سفر زمینی به تفلیس از مرز ارمنستان 

سومین مسیر برای سفر زمینی به تفلیس از ایران، مسیری است که از مرز کشور ارمنستان می‌گذرد. با انتخاب این مسیر، سفر شما از شهر تبریز آغاز می‌شود. این سفر با گذر از مرز ایران-ارمنستان که «مرز نوردوز» نام دارد، در کشور ارمنستان ادامه پیدا خواهد کرد. در ادامه باید در جاده‌ای پر‌پیچ‌و‌خم و کوهستانی، به‌سوی مرز ارمنستان-گرجستان که «مرز ساداخلو»‌ نام دارد، حرکت کنید؛ تا از طریق این مرز وارد خاک گرجستان شده و سپس راهی پایتخت این کشور شوید. 

نکته: در سفر زمینی به تفلیس از مرز ارمنستان، با جاده‌ای پر‌پیچ‌و‌خم، کوهستانی و غیر‌استاندارد رو‌به‌رو خواهید شد؛ از‌این‌رو اگر با این جاده آشنایی ندارید، راننده حرفه‌ای نیستید و امنیت در مسیر برایتان پر‌اهمیت است، پیشنهاد می‌کنیم مسیر‌های دیگر را برای رسیدن به گرجستان انتخاب کنید. 

سفر زمینی به گرجستان با اتوبوس چگونه است؟

  • سفر زمینی به گرجستان از پایانه‌های مسافربری تهران

سفر زمینی به تفلیس با اتوبوس از مبدأ تهران در پایانه‌های غرب، آزادی و بیهقی در ساعات ۱۱:۰۰ تا ۱۲:۰۰ آغاز می‌شود. اتوبوس‌های تهران تفلیس باید برای رسیدن به کشور گرجستان، از کشور‌های ترکیه یا ارمنستان عبور کنند؛ از‌این‌رو تمامی آن‌ها در ابتدا به سمت شمال‌شرق ایران حرکت می‌کنند. گفتنی است که اغلب شرکت‌های اتوبوسرانی و رانندگان اتوبوس، مرز ترکیه را برای رسیدن به گرجستان انتخاب می‌کنند. در این سفر دو توقف نسبتاً طولانی در پایانه‌های مرزی، به منظور بازرسی بدنی و بررسی بارهای تمامی مسافران، صورت می‌گیرد. 

  • سفر زمینی به گرجستان از پایانه‌ مسافربری تبریز

لازم به ذکر است که در حال حاضر بلیط اتوبوس از مبدأ تهران به مقصد تفلیس فروخته نمی‌شود. از‌این‌رو اگر می‌خواهید از مبدأ تبریز سفر خود را آغاز کنید، باید از قبل با شرکت‌های اتوبوسرانی مربوط تماس بگیرید، صندلی رزرو کنید و هماهنگی‌های لازم برای پیوستن به اتوبوس‌هایی که از پایانه‌های تهران حرکت می‌کنند را انجام داده و در تبریز سوار اتوبوس شوید.  

سفر زمینی به گرجستان با اتوبوس چه قوانینی دارد؟

به همراه داشتن اقلامی همچون مواد مخدر، نوشیدنی‌های الکلی، دارو، کالای خارجی به ارزش بیش از ۸۰ دلار در بار مسافران ممنوع است. در‌صورتی که هر‌کدام از این اقلام ممنوعه را با خود به‌همراه داشته باشید، در ایستگاه ایست و بازرسی گمرک بار شما توقیف می‌شود و دچار مشکل خواهید شد. 

در سفر زمینی به تفلیس، مقدار وزن مجاز و رایگان برای بار هر مسافر، ۲۰ کیلو‌گرم است. البته در‌صورت رضایت راننده اتوبوس، افزایش بار تا سقف ۴۰ کیلوگرم، به شرط پرداخت هزینه‌ای اضافه، امکان‌پذیر خواهد بود. توجه کنید که در‌صورت بیشتر بودن وزن بار شما از سقف مشخص شده، گذر بار اضافه از مرز امکان‌پذیر نیست. 

برای سفر زمینی به تفلیس در خاک گرجستان باید از کدام مسیر برویم؟

مسیر رسیدن به شهر تفلیس در خاک گرجستان، بر‌اساس مسیر سفر شما و مرزی که از آن وارد خاک گرجستان می‌شوید، متفاوت خواهد بود. از‌این‌رو نقشه‌های آنلاین، به‌خصوص گوگل مپ، بهترین راهنما برای شما هستند. برای این کار فقط کافی است مبدأ و مقصد خود را در سایت یا اپلیکیشن گوگل مپ وارد کنید تا بهترین مسیر دسترسی را از روی نقشه به شما نشان دهد. در مقاله «22 اپلیکیشن سفر که مسافرت را برایتان دل‌چسب می‌کند» ما به اپلیکیشن‌هایی پرداخته‌ایم که در سفرهای زمینی فوق‌العاده راهگشا هستند.

فاصله تهران تا تفلیس در سفر زمینی به گرجستان چقدر است؟

  • فاصله تهران تا تفلیس در سفر زمینی به تفلیس از مرز ترکیه 

فاصله تهران تا تفلیس در این مسیر حدود ۱۳۰۰ کیلومتر است. در ادامه فواصل مختلف را به‌صورت دقیق‌تر آورده‌ایم:

فاصله تهران تا تبریزحدود ۶۲۵ کیلومتر
فاصله تبریز تا مرز بازرگانحدود ۲۹۰ کیلومتر 
فاصله مرز بازرگان تا مرز والهحدود ۳۸۰ کیلومتر 
فاصله مرز واله تا تفلیسحدود ۲۰۰ کیلومتر 
 

  • فاصله تهران تا تفلیس در سفر زمینی به تفلیس از مرز آذربایجان

  • مسیر اول: فاصله تهران تا تفلیس در این مسیر حدود ۱۱۶۰ کیلومتر است.
فاصله تهران تا مرز آستاراحدود ۵۰۰ کیلومتر 
فاصله مرز آستارا تا مرز پل قرمزحدود ۶۰۰ کیلومتر 
فاصله مرز پل قرمز تا تفلیسحدود ۶۰ کیلومتر 
  • مسیر دوم: فاصله تهران تا تفلیس در این مسیر حدود ۱۴۱۰ کیلومتر است.
فاصله تهران تا مرز بیله سوارحدود ۷۵۰ کیلومتر 
فاصله مرز بیله سوار تا مرز پل قرمزحدود ۶۰۰ کیلومتر
فاصله مرز پل قرمز تا تفلیسحدود ۶۰ کیلومتر 
  •  فاصله تهران تا تفلیس در این مسیر حدود ۱۶۳۰ کیلومتر است.
فاصله تهران تا مرز نوردوزحدود ۷۵۰ کیلومتر 
فاصله مرز نوردوز تا مرز ساداخلوحدود ۸۰۰ کیلومتر 
فاصله مرز ساداخلو تا تفلیسحدود ۷۵ کیلومتر 

سفر زمینی به تفلیس با ماشین شخصی چه مدارکی نیاز دارد؟

  • برگه کاپوتاژ: فقط با داشتن برگه کاپوتاژ می‌توانید با خودرو شخصی خود از مرز خارج شوید. برای دریافت این برگه نیز باید به اداره گمرک شهر یا مرکز استان محل زندگی خود مراجعه کنید.
  • پلاک بین‌المللی: برای سفر زمینی به تفلیس با ماشین شخصی، خودرو شما باید دارای پلاک بین‌المللی باشد. برای دریافت پلاک بین‌المللی می‌توانید به سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه کنید. 
  • گواهینامه بین‌المللی: برای آنکه بتوانید در خارج از ایران رانندگی کنید، داشتن گواهینامه بین‌المللی الزامی است. با مراجعه به سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی می‌توانید برای صدور گواهینامه بین‌المللی اقدام کنید. 
  • دفترچه مالکیت خودرو: برای درخواست صدور دفترچه مالیک خودرو نیز می‌توانید به سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه کنید. گفتنی است که اعتبار این دفترچه یک سال بوده و قابل تمدید نیست؛ از‌این‌رو در‌صور منقضی‌شدن دفترچه مالکیت خودرو، باید دوباره برای دریافت آن اقدام کنید. 
  • عوارض خروج از کشور: پرداخت عوارض خروج از کشور پیش از هر سفر خارجی امری الزامی است. شما می‌توانید از طریق شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور و همچنین سامانه پرداخت الکترونیکی سداد برای پرداخت عوارض خروج از کشور اقدام کنید. 
  • گذرنامه: دریافت گذرنامه (پاسپورت) یا تمدید آن برای خروج از کشور ضروری است. با ورود به سامانه میخک و ثبت نام در آن می‌توانید درخواست صدور گذرنامه خود را ثبت کرده و باقی مراحل را انجام دهید. 
  • ویزا: در ابتدا باید بگوییم که دارندگان پاسپورت ایرانی برای ورود به کشور گرجستان نیازی به ویزا ندارند. البته اگر در سفر زمینی به تفلیس، انتخاب شما مسیری است که از کشور آذربایجان می‌گذرد، لازم است که برای دریافت ویزای کشور آذربایجان اقدام کنید. درباره ویزا و انواع آن می‌توانید در مقاله‌‌اش بیشتر بخوانید.
  • بیمه شخص ثالث خودرو: داشتن بیمه شخص ثالث خودرو باعث می‌شود تا با خیال راحت‌تری سفر کرده و سفر لذت‌بخش‌تری تجربه کنید. برای دریافت بیمه شخص ثالث خودرو می‌توانید به شرکت‌های بیمه مراجعه کنید.

سفر زمینی به گرجستان چقدر خرج بر می‌دارد؟

  • هزینه‌های صدور مدارک

هزینه تهیه پاسپورت برای اولین بار۱۲۵ هزار تومان
عوارض خروج از کشوربرای بار اول ۲۲۰ هزار تومان، برای بار دوم ۳۳۰ هزار تومان و برای بار سوم و از آن به بعد ۴۴۰ تومان برای هر نفر
هزینه دریافت برگه کاپوتاژ خودرو۱۸ هزار تومان
هزینه دریافت کارت مالکیت خودروحدود ۱۳۰ هزار تومان
هزینه برچسب کانون جهانگردیحدود ۵۴۰۰ تومان
هزینه عضویت در کانون جهانگردی (یک ساله)حدود ۴۴ هزار تومان
هزینه دریافت پلاک بین‌المللی یا پلاک ترانزیتحدود ۴۲۵ هزار تومان
هزینه دریافت گواهینامه بین‌المللیحدود ۱۴۰ هزار تومان
هزینه دریافت بیمه شخص ثالثبسته نوع ماشین و شرکت بیمه، متفاوت است
  • هزینه خرید بنزین در سفر زمینی به تفلیس

قیمت هر لیتر بنزین در کشور گرجستان ۲.۵ لاری، یعنی حدود ۱۹ هزار تومان است. هزینه کلی خرید بنزین در سفر زمینی به تفلیس بسته به مسیر سفر، تعداد روز‌های سفر، میزان گشت‌و‌گذار شما در کشور گرجستان و… متفاوت است. 

نکته: به‌هنگام خروج از کشور باید بر‌اساس حجم باک خودروتان تفاوت قیمت بنزین در ایران با کشور ورودی را پرداخت کنید. 
  • هزینه اسکان در هتل یا هاستل‌های تفلیس

در شهر تفلیس، هتل‌ها و هاستل‌های مختلفی وجود دارند که بر‌اساس مؤقعیت قرار‌گیری، امکانات، خدمات و… هزینه اقامت در آن‌ها متفاوت است. از‌این‌رو شما با کمی جست‌و‌جو می‌توانید اقامتگاهی مناسب بر‌اساس بودجه خود انتخاب کنید. به‌طور کلی هزینه یک شب اقامت برای یک نفر در هاستل‌ها و هتل های تفلیس از ۱۵ لاری گرجستان (حدود ۱۵۰ هزار تومان) تا ۷۰۰ لاری گرجستان (حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) متغیر است. 

  • هزینه خورد و خوراک در سفر زمینی به تفلیس

هزینه صرف یک وعده غذا در فست‌فود‌ها و رستوران‌های تفلیس، بر‌اساس فاکتور‌های مختلف، از ۱۲ لاری گرجستان (حدود ۱۰۰ هزار تومان) تا ۵۰ لاری گرجستان (حدود ۴۰۰ هزار تومان) متفاوت است. در ادامه هزینه برخی از خوراکی‌ها در گرجستان را نیز ذکر کرده‌ایم: 

بطری آب معدنییک لاری گرجستان (حدود ۷ هزار تومان)
نان۰.۹ لاری گرجستان (حدود ۷ هزار تومان)
شیر (لیتری)۳.۱۶ لاری گرجستان (حدود ۲۰ هزار تومان)
برنج سفید (کیلویی)۲.۸ لاری گرجستان (حدود ۲۲ هزار تومان) 
تخم‌مرغ ۱۲‌عددی۳.۵ لاری گرجستان (حدود ۲۷ هزار تومان) 
  • هزینه بازدید از جاهای دیدنی تفلیس

سفر زمینی به تفلیس بدون بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن لطفی ندارد. در این خصوص وعده ما به شما این است که بازدید از اغلب جاذبه‌های توریستی در این شهر، رایگان بوده یا هزینه بازدید آن‌ها بسیار کم است. از‌این‌رو شما با اختصاص بودجه‌ای بسیار کم می‌توانید لذت حضور در جاذبه‌های گردشگریو جاهای دیدنی تفلیس و بازدید از آن‌ها را تجربه کنید. 

  • هزینه خرید سوغات گرجستان

سوغات گرجستان، از صنایع دستی کوچک و ارزان گرفته تا جواهرات نقره گران‌قیمت، متنوع بوده و طیف وسیعی از قیمت‌های مختلف را در بر می‌گیرد؛ از‌این‌رو هزینه خرید سوغات گرجستان بر‌اساس نوع و تعداد آن، برای هر شخص متفاوت است. برای تجربه خریدی رضایت‌بخش و مقرون‌به‌صرفه می‌توانید مطلب «مراکز خرید تفلیس» را مطالعه کنید. 

  • هزینه مکالمه و اینترنت در گرجستان

تعرفه‌های مکالمه و اینترنت سیم‌کارت‌های همراه‌اول و ایرانسل در حالت رومینگ در کشور گرجستان بالا است. از سوی دیگر هزینه تعرفه‌های مکالمه و اینترنت سیم‌کارت‌های گرجی نیز کم نیست. با‌این‌حال اگر مدت زمان حضور شما در کشور گرجستان و مکالمات و مصرف اینترنت شما زیاد است، تهیه سیم‌کارت گرجی گزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری برای شما خواهد بود. 

در نهایت سفر زمینی به گرجستان بهتر است یا سفر هوایی؟

پاسخ این سؤال برای هر فرد متفاوت است. بسیاری از سفر‌های جاده‌ای لذت بیشتری می‌برند و چالش‌های چنین سفری برایشان هیجان‌انگیز است. برخی دیگر راحتی و سرعت سفر با هواپیما را ترجیح می‌دهند و می‌خواهند در محیطی راحت، به‌سرعت به مقصدشان برسند. از‌این‌رو ما در این مطلب سعی کردیم تا تمامی مزایا، معایب، چالش‌ها و جذابیت‌های سفر زمینی به تفلیس را برای شما عنوان کنیم تا بتوانید با دیدی واقع‌بینانه نحوه سفر خود را انتخاب کنید. 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، همان طور که وعده داده بودیم، راهنمایی کامل و مفید برای تجربه سفر زمینی به تفلیس با خودرو شخصی، اتوبوس و قطار ارائه کردیم. در پایان توصیه می‌کنیم که اگر عزم سفر به گرجستان را دارید، برای آشنایی با بهترین جاهای دیدنی تفلیس و کسب اطلاعاتی کاربردی همچون بهترین زمان سفر به تفلیس، تفریحات هیجان انگیز در گرجستان، رستوران های تفلیس و در کل راهنمای سفر تفلیس را نیز مطالعه کرده تا سفر راحت، بی‌دردسر و مفرحی را در این شهر را تجربه کنید. در‌نهایت مثل همیشه از شما می‌خواهیم تا اگر تجربه سفر زمینی به گرجستان را داشته‌اید؛‌ یا اطلاعاتی در این خصوص دارید، تجربیات و اطلاعات ارزشمند خود را در بخش نظرات، با ما و مخاطبان خوش‌ذوق ما به اشتراک بگذارید.

شما می‌توانید سفر زمینی به تفلیس را با اتوبوس، قطار یا خودرو شخصی تجربه کنید.

کشور ایران با کشور گرجستان مرز مشترک ندارد؛ از‌این‌رو شما می‌توانید از مرز‌های کشور‌های ترکیه، ارمنستان یا آذربایجان، وارد خاک کشور گرجستان شوید.

دارندگان پاسپورت ایرانی برای ورود به کشور گرجستان نیازی به ویزا ندارند. البته اگر در سفر زمینی به تفلیس، انتخاب شما مسیری است که از کشور آذربایجان می‌گذرد، لازم است که برای دریافت ویزای کشور آذربایجان اقدام کنید.

اتوبوس‌های تهران تفلیس از پایانه‌های غرب، آزادی و بیهقی حرکت می‌کنند.

برگه کاپوتاژ، پلاک بین‌المللی، گواهینامه بین‌المللی، دفترچه مالکیت خودرو، عوارض خروج از کشور، گذرنامه، ویزا (در‌صورت گذر از مرز آذربایجان) و بیمه شخص ثالث.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.