بهترین زمان سفر به تفلیس | از ژانویه برفی تا آگوست شرجی

0

با توجه به شرایط آب‌و‌هوایی تفلیس حتماً به این نتیجه رسیده‌اید که سفر به پایتخت گرجستان در هر آب‌و‌هوایی جذاب است؛ البته به شرط اینکه خودتان را برای این آب‌و‌هوا آماده کرده‌ باشید. از طرف دیگر روحیه نیز نقش مهمی در انتخاب زمان سفر دارد، برای نمونه افرادی که سرمایی هستند، بهتر است فصل‌های گرم سال را برای مسافرت انتخاب کنند. این سکه روی دیگری نیز دارد و گرمایی‌ها بهتر است در فصل‌های سرد سال بار سفر ببندند. از آنجایی که گرجستان و مخصوصاً پایتخت آن،‌ یعنی تفلیس، آب‌و‌هوایی متغییر دارد، نسخه واحدی برای انتخاب بهترین زمان سفر به تفلیس نمی‌توان پیچید؛ به همین خاطر در ادامه با هم آب‌و‌هوای تمام ماه‌های سال در تفلیس را بررسی می‌کنیم تا به لطف این اطلاعات، بهترین زمان سفر به تفلیس را انتخاب کنید و در این سفر حسابی به شما خوش بگذرد.

سفر تفلیس در ماه ژانویه (از ۱۱ دی تا ۱۱ بهمن)

نمایی از شهر تفلیس

میانگین دما: ۵ درجه سانتی‌گراد

اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که سفرهای خلوت را ترجیح می‌دهند، پیشنهاد می‌‌کنیم ۱۱ دی تا ۱۱ بهمن ماه را در تقویم مسافرتی خود علامت بزنید. در این روزها سرمای هوای تفلیس به اوج می‌رسد و گردشگران کمتری راهی این منطقه می‌شوند. به همین دلیل اگر سرمایی نیستید، خلوت بودن تفلیس را به فال نیک بگیرید و از کاهش قیمت‌های گردشگری در این منطقه بهره‌مند شوید.

این را هم اضافه کنیم که علاوه بر تخفیف‌ها، می‌توانید از جشن‌های محلی هم لذت ببرید. مردمان گرجستان ۲ هفته مانده به سال نو میلادی را جشن می‌گیرند. بیشتر مردمان گرجستان از تقویم ارتدوکس، تبعیت می‌کنند. در این تقویم جشن کریسمس از ۷ تا ۱۴ ژانویه برگزار می‌شود. بد نیست بدانید در تاریخ ۷ ژانویه هر سال، اهالی گرجستان مراسمی خاص با نام جشن آدیلو به راه می‌اندازند. در این جشن مردم تفلیس از میدان انقلاب گل سرخ، تا کلیسای جامع تثلیث مقدس پیاده‌روی می‌کنند و به انجام مراسم مذهبی مشغول می‌شوند. تماشای این مراسم برای گردشگران جاذبه خاصی دارد. اگر می‌خواهید بیشتر با فرهنگ مردمان تفلیس آشنا شوید، حتماً ماه ژانویه را برای سفر به تفلیس انتخاب کنید.

سفر تفلیس در ماه فوریه (از ۱۲ بهمن تا ۹ اسفند)

نمای برفی از تفلیس

میانگین دما: ۵ درجه سانتی‌گراد

در این روزها نیز هوای تفلیس همچنان سرد است؛ اما گاهی اوقات آفتابی می‌شود تا آب‌و‌هوای نسبتاً گرم‌تری را در تفلیس تجربه کنید. در ماه فوریه خبری از برگزاری جشن و مراسم ملی وجود ندارد. به همین دلیل افزایش چشمگیری در قیمت‌های گردشگری و کالاها شاهد نیستیم. این شرایط زمینه‌ای مناسب برای سفر ارزان تفلیس فراهم می‌کند.

ناگفته نماند سرگرمی‌های بی‌شماری در تفلیس وجود دارد که در محیط‌های سربسته انجام می‌شود تا سرمای هوا جلوی تفریح و خوش‌گذرانی گردشگران تفلیس را نگیرد. به این ترتیب اگر به دنبال سفری خوش قیمت به تفلیس هستید، حتماً ماه فوریه را در تقویم مسافرتی خود علامت بزنید.

سفر تفلیس ماه مارس (از ۱۰ اسفند تا ۱۱ فروردین)

تصویری از تفلیس گرجستان

میانگین دما: ۱۰ درجه سانتی‌گراد

آب‌و‌هوای تفلیس در این زمان به اندازه‌ای متغیر است که مردمان محلی به این بازه زمانی، ماه دیوانه می‌گویند. هوای تفلیس از ۱۰ اسفند تا ۱۱ فروردین کمی سرد است؛ اما حس‌و‌حالی بهارانه دارد. در این روزها، صبح را با هوایی ابری شروع می‌کنید و به ناگاه بعدازظهرهایش آفتابی می‌شود.

نمایی از بالای تفلیس

به آن دسته از گردشگرانی که عاشق طبیعت هستند و می‌خواهند از طبیعت بهاری تفلیس نهایت استفاده را ببرید، پیشنهاد می‌کنیم این تاریخ را برای سفر تفلیس انتخاب کنند. در این بین جشنواره‌های بهاری و تخفیف‌های نوروزی را نیز برای سفر تلفیس به فال نیک بگیرید. البته بهتر است حتماً یک چتر و چند دست لباس بارانی به همراه داشته باشید!

سفر تفلیس در ماه آوریل ( از۱۲ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت)

میانگین دمای هوا: ۱۵ درجه سانتی‌گراد

نمایی از تفلیس گرجستان

حومه تفلیس در ماه آوریل به بهشتی روی زمین تبدیل می‌شود تا تفریح و گردش در فروردین و اردیبهشت به یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای خارجی شما تبدیل شود. در این تاریخ گردشگران نوروزی نیز کم‌کم از تفلیس بر می‌گردند؛ در نتیجه تفلیس از گردشگران خلوت‌تر می‌شود. به این ترتیب می‌توانید با خیال راحت تفلیسی دنج و خلوت را تجربه کنید. کاهش تقاضای گردشگران در این ماه، کاهش قیمت‌های گردشگری تفلیس را نیز به دنبال دارد.

برای شما گفتیم که بیشتر اهالی گرجستان مسیحی ارتدوکس هستند، بر اساس تقویم ارتدوکسی‌ها، در تاریخ ۹ آوریل جشن ایستر (Easter)، برگزار می‌شود. این جشن حال‌و‌هوای شهر را دگرگون می‌کند و به مسافران فرصت خوبی برای تماشای رسم‌و‌رسوم مردم تفلیس می‌دهد.

سفر تفلیس در ماه می (از ۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد)

تصویر بهاری از تفلیس

میانگین دمای هوا: ۲۰ درجه سانتی‌گراد

هوای خوش بهاری ماه‌های اردیبهشت و خرداد تفلیس بهانه‌ای دست مردمان این مرزوبوم داده تا با برگزاری جشن‌ها و رویدادهای ملی نهایت استفاده را از بهار ببرند. در میان این جشن‌ها می‌توان به مراسم روز استقلال گرجستان اشاره کرد. این مراسم در تاریخ ۲۶ ماه می هر سال برگزار می‌شود تا مردمان گرجستان با پایکوبی و شادی سالروز استقلال گرجستان را جشن بگیرند.

ناگفته نماند در روز جشن استقلال گرجستان، همه خیابان‌های تفلیس مسدود می‌شود و هیچ خودرویی حق تردد در آن‌ها را ندارد. فستیوال فیلم و نمایشگاه بین‌المللی کتاب گرجستان نیز در ماه می برگزار می‌شود. اگر اهل کتابخوانی و هنر هستید، ماه مه سال آینده را برای سفر تفلیس انتخاب کنید.

سفر تفلیس در ماه ژوئن (از ۱۱ خرداد تا ۹ تیر)

تصویری از تفلیس

میانگین دمای هوا: ۲۵ درجه سانتی‌گراد

اگر سرمایی هستید و می‌خواهید خودتان را مهمان آفتاب گرم تفلیس کنید، در این زمان راهی پایتخت گرجستان شوید. از ۱۱ خرداد تا ۹ تیر تابستان در تفلیس آغاز شده؛ اما هوا هنوز آنچنان گرم و سوزان نیست. به همین دلیل مراکز گردشگری فضای باز تفلیس در این زمان رونق بیشتری پیدا می‌کند. حتی رستوران‌ها و کافه‌های تفلیسی میز و صندلی‌ها را در فضای باز می‌چینند.

در اطراف تفلیس ۲ دریاچه زیبا با نام‌های لیسی و لاک‌پشت قرار دارد. اگر اهل گردشگری در طبیعت هستید، حتماً ژوئن را برای سفر تفلیس انتخاب کنید تا گشتی در این دریاچه‌ها بزنید و حسابی آب‌تنی کنید.

سفر تفلیس در ماه جولای (از ۱۰ تیر تا ۹ مرداد)

میانگین دمای هوا: ۲۵ درجه سانتی‌گراد

در این روزها هوای عمومی تفلیس گرم می‌شود؛ اما هوا هنوز هم در دریاچه‌های لاک‌پشت و لیسی که به آن‌ها اشاره کردیم، خنک است. در موزه مردم‌شناسی تفلیس در ماه جولای مراسم سنتی با نام آرت‌جن (Art Gene)، برگزار می‌شود. مردمان گرجستان از نقاط مختلف این کشور در این مراسم با لباس‌های محلی حاضر می‌شوند تا به رقص‌های محلی بپردازند.

نمایی از شهر تفلیس

از آنجایی که مدارس ایران از تیر به بعد تعطیل می‌شود، سفر در ماه جولای برای گردشگرانی که فرزند محصل دارند نیز گزینه‌ مناسبی است. گرمای هوای تفلیس در این ماه کاهش گردشگران را به دنبال دارد؛ بنابراین به لحاظ قیمتی سفر تفلیس در جولای برای گردشگران ارزان‌تر تمام می‌شود.

سفر تفلیس در ماه آگوست (از ۱۰ مرداد تا ۹ شهریور)

میانگین دمای هوا: ۳۰ درجه سانتی‌گراد

گرمای هوا در مردادهای تفلیس به اوج می‌رسد تا گردشگران کمتری را در این شهر شاهد باشیم. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم اگر طاقت گرمای شدید را ندارید به جای تفلیس راهی باتومی، شهر زیبا و بندری گرجستان شوید. اگر هم به هر دلیلی ماه آگوست را برای سفر تفلیس انتخاب کرده‌اید به شما تبریک می‌گوییم؛ چرا که قیمت‌های گردشگری در این ماه به کمترین میزان خود می‌رسد. به این ترتیب می‌توانید یکی از خوش‌قیمت‌ترین سفرهای خارجی خود را تجربه کنید.

سفر تفلیس در ماه سپتامبر (از ۱۰ شهریور تا ۸ مهر)

میانگین دمای هوا: ۲۰ درجه سانتی‌گراد

پاییز که از راه می‌رسد، منظره‌های دیدنی تفلیس رنگین‌کمانی از رنگ‌های زیبا بر تن می‌کنند. ماه سپتامبر هوا هنوز رو به سردی نگذاشته و می‌توانید سفری خوش‌ آب‌و‌هوا و خوش‌قیمت را پیش رو داشته باشید. سپتامبر‌های تفلیس پذیرای مراسم متنوعی است و گردشگران حسابی تفریح می‌کنند. برای نمونه می‌توان به جشن تبیلیسوبا (Tbilisoba)، اشاره کرد. این مراسم با نام جشن روز تفلیس نیز شناخته می‌شود و یکی از شادترین جشن‌های تفلیس است.

سفر تفلیس در ماه اکتبر (از ۹ مهر تا ۹ آبان)

میانگین دمای هوا: ۱۰ درجه سانتی‌گراد

مسافرت در این ماه به گردشگرانی که به دنبال سفر ارزان تفلیس هستند، پیشنهاد می‌شود. اکتبر که به تفلیس می‌رسد، این شهر هوایی نسبتاً سرد پیدا می‌کند. کاهش تقاضای گردشگری، کاهش قیمت‌های سفر تفلیس را به دنبال دارد.

تصویری از کافه تفلیس

مدیران گردشگری تفلیس برای افزایش تعداد گردشگران در ماه‌های سرد سال، فستیوال‌های سرگرم‌کننده‌ای را برگزار می‌کنند. در این ماه کافه‌ها و رستوران‌های درجه‌یک تفلیس به اجرای موسیقی‌های زنده رو می‌آورند. اگر هم دستی در عکاسی دارید پیشنهاد می‌کنیم حتماً سفر تفلیس در اکتبر را به برنامه مسافرتی خود اضافه کنید. در این ماه فستیوال عکس کولگا در پایتخت گرجستان برگزار می‌شود و عکاس‌های گرجی و بین‌المللی آثار خود را در این فستیوال به نمایش می‌‌گذارند.

سفر تفلیس در ماه نوامبر (از ۱۰ آبان تا ۹ آذر)

میانگین دمای هوا: ۵ درجه سانتی‌گراد

سفر در نوامبر هر سال به تفلیس برای علاقه‌مندان موسیقی جاز لطف دیگری دارد؛ زیرا سالانه در این ماه فستیوال موسیقی جاز برگزار می‌شود. در این زمان تفلیسی‌ها میزبان بهترین خنیاگران سبک جاز هستند. البته انصافاً باید اعتراف کرد هوا در این ماه حسابی سرد می‌شود. اگر نوامبر را برای سفر تفلیس انتخاب کرده‌اید، حتماً چندین دست لباس گرم به کوله‌بار سفر خود اضافه کنید.

نمای پاییزی تفلیس

هزینه سفر به گرجستان نیز در این تاریخ کاهش پیدا می‌کند تا گردشگران بهانه‌ای داشته باشند، سرمای تفلیس را به جان بخرند و سفری ارزان تجربه کنند.

سفر تفلیس در ماه دسامبر (از ۱۰ آذر تا ۱۰ دی)

میانگین دمای هوا: ۵ درجه سانتی‌‌گراد

دسامبر که از راه می‌رسد در خیابان‌های تفلیس پرنده پر نمی‌زند. خلوتی مراکز گردشگری و جاهای دیدنی تفلیس از یک طرف و کاهش شدید قیمت‌های گردشگری از طرف دیگر باعث شده تا گردشگران حتی از سردترین ماه سال نیز برای سفر به تفلیس چشم‌پوشی نکنند.

تصویری از حمام کرلی تفلیس

در ماه دسامبر خبری از جشنواره و فستیوال‌های محلی در تفلیس نیست؛ اما باز هم رستوران‌ها و کافه‌های تفلیس، مراکز خرید و مراکز گردشگری سرپوشیده این شهر به روی گردشگران باز است تا دست خالی باز نگردند و خاطره‌های خوشی را از سفری زمستانی تجربه کنند.

امیدواریم اکنون که با جزئیات کامل آب‌و‌هوای تفلیس در ماه‌های مختلف سال آشنا شدید، راحت‌تر از همیشه بهترین زمان سفر به تفلیس را انتخاب کنید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر تاکنون تجربه سفر زمینی به تفلیس یا شرکت در تور تفلیس را داشته‌اید و تجربه سودمندی برای انتخاب زمان سفر تفلیس دارید، این تجربه‌ها را در قسمت نظرات با ما و دیگر مخاطبان ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

به‌دلیل سرمای زیاد پاییز و زمستان و گرمای هوا در تابستان، هزینه‌های گردشگری در این ایام به کمترین حد خود می‌رسد.

فصل بهار، بهترین زمان سفر به تفلیس است.

جشنواره‌های بهاری و تخفیف‌های نوروزی تفلیس در ماه مارس یعنی از ۱۰ اسفند تا ۱۱ فروردین برقرار است.

در ماه نوامبر فستیوال موسیقی جاز، در ماه اکتبر فستیوال عکس کولگا و در ماه می نیز فستیوال فیلم و نمایشگاه بین‌المللی کتاب گرجستان برگزار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.