آبشار نوژیان لرستان | بهشتی در سرزمین آبشارها

0

لرستان سرزمین آبشارهای ایران است. این منطقه‌ کوهستانی، زیبا و پرآب از چندین آبشار میزبانی می‌کند. امروز قصد داریم تا یکی از آبشارهای زیبای این منطقه را به شما معرفی کنیم. این آبشار در مقایسه با آبشارهایی همانند بیشه کمتر ‌شناخته ‌شده است. با ما همراه باشید تا آبشار نوژیان لرستان را بهتر بشناسید.

آبشار نوژیان کجاست؟

آبشار نوژیان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی استان لرستان محسوب می‌شود. این آبشار پس از آبشار بیشه، زیباترین آبشارهای لرستان است. نوژیان در 38‌کیلومتری جاده کمربندی خرم آباد قرار دارد. برای دسترسی به این شهر باید خودتان را به نقطه جنوب‌شرقی بخش پاپی برسانید. آبشار نوژیان 95 متر ارتفاع و 5 متر عرض دارد. این آبشار جزء مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است. نوژیان در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد.

معرفی آبشار نوژیان خرم آباد

آبشار نوژیان خرم آباد فاصله نسبتاً کمی تا مرکز لرستان، یعنی خرم آباد دارد. به‌سبب دسترسی راحت، این آبشار شهرت بسیاری پیدا کرده است. دسترسی به این آبشار با خودرو بسیار ساده است. البته باید برای تماشای زیبایی آبشار، کمی پیاده‌روی را به جان بخرید. مادر طبیعت هیچ‌گاه ارزشمندترین دارایی‌های خود را در دسترس قرار نمی‌دهد. با وجود این پس از کمی تلاش و پیاده‌روی، با دیدن زیبایی آبشار نوژیان، خستگی از جان شما بیرون می‌رود.

آب آبشار نوژیان از چشمه‌های بالادست تأمین می‌شود. در نزدیکی این آبشار، رودی کوچک جریان دارد. آب این رود نیز از سرچشمه‌های بالایی جریان پیدا می‌کند. در نهایت این آب‌ها همگی به رودخانه سزار می‌ریزند. آب این رودخانه برای پرورش ماهی قزل‌آلا بهترین گزینه محسوب می‌شود. به همین خاطر در پایین رودخانه، چند حوضچه پرورش ماهی قزل‌آلا به چشم می‌خورد.

اگر کمی ماجراجو باشید، می‌توانید خودتان را به بالای آبشار نوژیان برسانید. در بخش بالایی آبشار نوژیان، به کوه تاف خواهید رسید. در مراتع کوه تاف، گیاهان دارویی متعددی رشد می‌کنند. در فصل بهار اکثر این گیاهان گل می‌دهند و مناظر زیبایی را خلق می‌کنند. بسیاری از مردم محلی نیز این گیاهان را جمع‌آوری می‌کنند و در خانه خود نگه می‌دارند. برخی دیگر نیز از این راه کسب درآمد می‌کنند.

نوژیان به چه معناست؟

نوژیان در زبان محلی به‌معنای «آب زنده» است. آبشار نوژیان در فصول بارندگی بسیار پرآب می‌شود. در این فصل‌ها، عرض آن به حداکثر مقدار خود می‌رسد. با وجود این در فصل کم‌بارش، مقدار آب آن به‌مراتب کاهش پیدا می‌کند. به همین خاطر انگار که این آبشار فقط با بارش باران یا همان آب زنده است. پس آن را زنده آب یا نوژیان نامیده‌اند.

امکانات رفاهی منطقه نوژیان خرم آباد

خوشبختانه در نزدیکی منطقه نوژیان خبری از امکانات رفاهی نیست. پس اصلاً نباید انتظار حضور رستوران، سوپرمارکت، آلاچیق و حتی سرویس‌بهداشتی را در نزدیکی آبشار داشته باشید. نزدیک‌ترین پمپ‌بنزین تا آبشار حدود 42‌کیلومتر فاصله دارد. پس بهتر است پیش از حرکت از خرم‌آباد، باک بنزین خود را پر کنید تا دچار مشکل نشوید. اگر هم تشنه شدید، بهتر است از آب آبشار ننوشید. از نظر فنی آب این آبشار شیرین است و می‌توانید آن را بنوشید؛ اما این آب تسویه نشده و ممکن است آلوده باشد.

اقامت در نوژیان

در نزدیکی آبشار خبری از هتل یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیست. با وجود این اگر قصد دارید تا کمی بیشتر از طبیعت زیبای نوژیان لذت ببرید، می‌توانید به روستای هشتاد پهلو بروید. در این روستا یک اقامتگاه بوم‌گردی نسبتاً کوچک وجود دارد. با اقامت در چنین اقامتگاه‌هایی می‌توانید خاطره‌ای بی‌نظیر را تجربه کنید. البته در نزدیکی خرم‌آباد نیز اقامتگاه‌‌های بوم‌گردی مختلفی همانند اقامتگاه بلوط حضور دارند. در ضمن اگر انتخاب شما برای اقامت، هتل‌ها هستند، می‌توانید به خرم‌آباد مراجعه کنید. در خرم‌آباد هتل‌های متعددی وجود دارد.

بهترین زمان بازدید از آبشار نوژیان خرم آباد

همان طور که اشاره کردیم، این آبشار یک آبشار فصلی است. در فصل‌های کم‌بارش، سطح آب این آبشار به‌مراتب کمتر می‌شود. به همین خاطر بهتر است در شش ماه اول سال از این آبشار دیدن کنید. در فصل بهار، آب آبشار نوژیان به حداکثر مقدار خود می‌رسد. هرچه به انتهای فصل تابستان نزدیک می‌شویم، از مقدار آب این آبشار کاسته می‌شود. نهایتاً در فصل زمستان این آبشار به خواب زمستانی می‌رود. پس بهتر است در فصل بهار، مخصوصاً اردیبهشت‌ماه سری به آبشار نوژیان بزنید. مراتع اطراف آبشار در این فصل بسیار سرسبز می‌شود. لاله‌های واژگون و شقایق‌های سرخ سر از خاک بیرون می‌آورند. پرندگان دوباره به لانه‌های خود باز می‌گردند. صدای آبشار از چندین متر دورتر به گوش می‌رسد. در فصل بهار این منطقه به بهشت گم‌شده ایران تبدیل می‌شود.

جاهای دیدنی نزدیک نوژیان

  • هفت چشمه لرستان

آبشار هفت چشمه گریت با 15 متر ارتفاع یکی از زیباترین آبشارهای لرستان محسوب می‌شود. این آبشار در 50‌کیلومتری خرم‌آباد در غرب ایران قرار دارد.

  • مخمل کوه

مخمل کوه را می‌توان یکی از زیباترین جاهای دیدنی لرستان دانست. در این منطقه می‌توانید از تلفیق مناطق کوهستانی، رودخانه، آبشارهای کوچک، چشمه‌های جوشان و مراتع پرگل لذت ببرید.

  • هشتاد پهلو

کوه هشتاد پهلو یکی دیگر از جاهای دیدنی خرم آباد محسوب می‌شود. این کوه در 3‌کیلومتری غرب دره نسو و منطقه تنگ قلا قرار دارد. در این منطقه پوشش گیاهی منحصر‌به‌فردی به چشم می‌خورد.

  • دریاچه کیو

دریاچه طبیعی کیو در شمال‌غرب خرم‌آباد واقع شده است. این دریاچه 7‌هکتار وسعت دارد و عمق آن بین 3 تا 7 متر متغیر است. این دریاچه یکی از زیباترین دریاچه‌های داخل شهر محسوب می‌شود.

دسترسی به آبشار نوژیان

آبشار نوژیان در فاصله 52‌کیلومتری پلیس راه سه‌راهی خرم آباد، درود و بروجرد قرار دارد. پس این پلیس‌راه را به‌عنوان مبدأ حرکت قرار می‌دهیم. در جاده کمربندی خرم آباد، 14‌کیلومتر بعد از پلیس‌راه، تابلوی خروجی آبشار نوژیان را مشاهده خواهید کرد. خروجی این جاده در سمت راست شما قرار دارد. بعد از مدتی به یک سه‌راهی خواهید رسید. سه‌راهی را به‌سمت چپ بپیچید. سپس وارد جاده‌ای کوهستانی و زیبا خواهید شد.

این جاده از میان جنگل‌های بلوط عبور می‌کند. از ابتدای سه‌راهی تا خود آبشار حدود 38‌کیلومتر راه است. از این 38‌کیلومتر، 32‌کیلومتر جاده آسفالته و 6‌کیلومتر آخر خاکی خواهد بود. این مسیر پرپیچ‌وخم بسیار خطرناک است. در این مسیر خبری از تابلوهای راهنمایی یا گاردریل نیست. پس احتیاط کنید و مراقب پیچ‌های تند جاده باشید. اصلاً در رسیدن به آبشار عجله نکنید. آرامش خود را حفظ کنید و از مسیر لذت ببرید.

آبشار نوژیان از خرم آباد فقط 48‌کیلومتر فاصله دارد. این یعنی بعد از حدود یک ساعت رانندگی به آبشار خواهید رسید. فاصله آبشار نوژیان تا سپیددشت نیز به حدود 120‌کیلومتر می‌رسد. یعنی باید تقریباً یک ساعت و نیم در راه باشید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان لرستان، 38 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد

خب دوستان عزیز و همراهان ره بال آسمان، به نظر شما به‌غیر از آبشار نوژیان کدام آبشارهای لرستان ارزش دیدن دارند؟ نام این آبشارها را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر تجربه سفر به آن‌ها را دارید، از خاطرات خود به ما بگویید.

نوژیان در 38‌کیلومتری جاده کمربندی خرم آباد قرار دارد

برای دسترسی به این آبشار در کمربندی خرم‌آباد پس از پلیس‌راه باید وارد جاده فرعی سمت راست خود شوید.

بهار بهترین زمان بازدید از آبشار نوژیان محسوب می‌شود.

بازدید از این آبشار رایگان است.

این آبشار تا خرم‌آباد حدود 48‌کیلومتر فاصله دارد.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.