کویر ورزنه | زمینی برای به آغوش کشیدن آسمان

4

کویر ورزنه با وسعت بی‌حد و مرزش محل تلاقی زمین با آبی بی‌کرانی است که سکوت را فریاد می‌زند. هرنفر باید یک بار تجربه کویرنوردی داشته باشد تا با خودش خلوت کند. کویر را باید دید تا بیشتر مفهوم واژگانی همچون «تأمل» و «درنگ» را درک کرد؛ حتی باید به کویر رفت تا هیجان را در بندبند وجود خود حس کرد؛ تا لذت تفریح زیر تلألؤ انوار خورشید به جان آدمی بنشیند. درست متوجه شده‌اید؛ تفریحاتی مانند آفرود سواری، شتر سواری، سواری با موتور چهار چرخ، پاراگلایدر و زیپ لاین تنها بخشی از تفریحات هیجان‌انگیزی است که در کنار آرامش کویر ورزنه عایدتان می‌شود. همراه با ره بال آسمان باشید تا کویر ورزنه و جاهای دیدنی آن را جور دیگری ببینید.

چرا باید به کویر ورزنه رفت؟

وجود بزرگترین سایت تفریحی و گردشگری کویری در دل کویر ورزنه، اولین دلیلی است که هر کویردوستی را به خود جذب می‌کند. شگفت‌انگیز است که شما می‌توانید سکوت و آرامش را کنار هیجان و تفریحات خاص تجربه کنید. علاوه بر تفریحات منحصربه‌فرد که هرجایی نمی‌توانید آن‌ها را تجربه کنید، دیگر جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی ورزنه عامل دیگری است که باعث می‌شود شما برای دیدن ورزنه و کویر بی‌مثالش لحظه شماری کنید. گاوچاه و قلعه قورتان و کبوترخانه تنها چند نمونه از جاذبه های گردشگری ورزنه‌اند. با ره بال آسمان همراه شوید تا بعد از معرفی تفریحات کویر ورزنه، سَری به جاهای دیدنی‌اش بزنیم.

ویدیوی زیبا از کویر ورزنه

تفریحات کویر ورزنه

قبل از اینکه با تفریحات و ورزش‌های کویری آشنا شوید باید بگوییم وجه تشبیه تمام این تفریحات، اجرای آن‌ها در کویر است. بنابراین حتماً کفش‌های مخصوص کویرگردی، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، کلاه آفتاب‌گیر، یک دست لباس خنک و مقدار زیادی آب برای نوشیدن با خود به همراه ببرید تا از گرما و آفتاب، شن و بی‌آبی کویر کلافه نشوید. حال که آماده هستید، ادامه مطلب را بخوانید تا تفریحات مناسب سلیقه‌تان را انتخاب کنید.

  • موتور چهار چرخ

قبول دارید موتورسواری هیجانی دارد که نه زن و مرد می‌شناسد، نه کودک و بزرگسال؟ ازطرفی واقعیت را هم نمی‌شود نادیده گرفت. هرکسی موتورسوار نیست و به‌همین‌دلیل موتورسواری برای افراد عادی و نابلد خطرناک است؛ اما خبر خوش این است که ورزنه فکر همه جای کار را کرده است. شما با هر سطح مهارتی که از موتورسواری داشته باشید می‌توانید بر موتور‌های چهار چرخ کویر ورزنه سوار بشوید و از این تفریح هیجان‌انگیز نهایت لذت را ببرید. قبل از موتور سواری به شما آموزش‌های لازم داده می‌شود و می‌توانید همچون کویرگردان حرفه‌ای کویر را بگردید. تصور کنید، سواری با موتور چهار چرخ و چرخیدن روی رمل‌های شنی را فقط با ۳۵ هزارتومان تجربه می‌کنید.

  • پاراگلایدر

پاراگلایدر ورزش پرهیجان و البته کمی گرانی است که معمولاً سایت‌های پروازی در دشت‌های سرسبز یا ارتفاعات هر شهر وجود دارد؛ اما پرواز بر فراز رمل‌های طلایی کویر ورزنه توصیف‌نشدنی است. درست همان زمان که آسمان کویر با آن آبی بی‌کرانش را در آغوش کشیده‌اید، دشت طلایی‌رنگ ورزنه را زیر پای خود می‌بینید. تجربه دیدن چنین صحنه‌ای برایتان حدود 500 هزارتومان یا کمی بیشتر آب می‌خورد؛ اما ارزشش را دارد! راستی اگر تا به حال تجربه پرواز با پاراگلایدر را نداشته‌اید، خیالتان راحت؛ چراکه در حد نیاز، آموزش می‌بینید.

  • زیپ لاین

با موتور چهار چرخ و پاراگلایدر انرژی‌تان تخلیه نشده و هنوز هم دوست دارید هیجان بیشتری تجربه کنید؟ می‌خواهید میان زمین و آسمان معلق باشید؟ زیپ لاین کویری را امتحان کنید. تفریح مهیج زیپ لاین یکی دیگر از امکانات تفریحی است که برای کویر‌گردان ورزنه در نظر گرفته شده است. زیپ لاین ورزنه طول بلندی ندارد؛ اما حتماً توصیه می‌شود؛ چراکه در کنار مناسب‌بودن هزینه‌اش (35 هزارتومان برای هرنفر)، تجربه متفاوتی کسب می‌کنید.

  • شتر سواری

شتر سواری در کویر از تفریحات جذابی‌است که خیلی‌ها علاقه‌مند به تجربه آن هستند. اگر شما هم دوست دارید سوار شتر بشوید و روی شن‌های طلایی کویر ورزنه بچرخید، حدود 30 هزارتومان به ساربان بدهید و از این تفریح لذت ببرید. به‌خاطر داشته باشید که هنگام شتر سواری با این حیوان بامحبت، مهربان باشید. اگر هم می‌خواهید با تمام توانمندی‌های شترها آشنا شوید؛ در اردیبهشت‌ماه به کویر ورزنه بروید تا مسابقات شتر سواری را از نزدیک ببینید.

  • آفرود سواری

کویر است و آفرودسواری‌اش. مگر می‌شود کویر رفت و تجربه سافاری نداشت؟ سافاری با ماشین‌های آفرود روی رمل‌ها و تپه‌های شنی از هیجان‌انگیزترین تفریح‌های سفر به کویر است. رانندگی با خودرو‌های اس‌یو‌وی در کویر نیازمند مهارت خاصی است. به‌همین‌دلیل راننده‌های کاربلدی در کویر ورزنه به این کار مشغول‌اند و خاطره‌ای به‌یادماندنی برای گردشگران خلق می‌کنند. هزینه این تفریح مهیج هم مناسب است و با پرداخت ۵۰ هزارتومان، ۲۰ دقیقه از عمرتان را با هیجان زندگی کنید.

  • شن سواری

شن سواری را شاید کمتر شنیده باشید. این تفریح شبیه اسکی است با این تفاوت که اسکی روی برف است و شن‌سواری روی شن‌های کویر. برای شن سواری نیاز به یک بورد دارید که می‌توانید آن را با پرداخت 30 هزارتومان از سایت تفریحی کویر ورزنه کرایه کنید. این ورزش خیلی سخت نیست و پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را تجربه کنید.

  • شب نشینی

اگر آرامش شب کویر بهترین تجربه‌ برای گردشگران نباشد، قطعاً یکی از خاطره‌انگیز‌ترین‌ها است. به‌علت نبود آلودگی نوری در شب، آسمان کویر ورزنه بسیار پر ستاره و زیباست. تماشای آسمان کویر پس از غروب آفتاب یکی از جذاب‌ترین تجربه‌ها است که کویرگردان می‌توانند کسب کنند. بنابراین اگر گروهی به کویر ورزنه رفته‌اید و از همراهی بومیان منطقه برخوردار هستید، شب را با خیال آسوده در کویر بمانید و یک مشت ستاره برای خود بچینید.

اگر هم می‌خواهید بعد از یک روز زیبای کویری جایی را برای استراحت انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم به روستای ورزنه بروید. در این روستا علاوه بر هم‌نشینی با مردمان خونگرمش می‌توانید از جاهای دیدنی آن بازدید کنید که در ادامه تعدادی از آن‌ها را معرفی کرده‌ایم:

جاهای دیدنی کویر ورزنه

  • پل تاریخی

نام کویر ورزنه در حقیقت از روستایی به همین نام گرفته شده است که در جنوب این کویر قرار دارد. در سفر به کویر پیشنهاد می‌کنیم سری هم به این روستای کهن بزنید و از پل تاریخی ورزنه دیدن کنید. پل تاریخی ورزنه، آخرین پلی است که در مسیر زاینده رود ساخته شده است. عمر این پل به‌طور دقیق مشخص نیست که از دوره سلجوقیان است یا صفویان؛ اما در ساخت آن از ساروج و سنگ و آجر استفاده شده است. این پل 6 متر ارتفاع، 70 متر طول و 7 متر عرض دارد.

  • قلعه قورتان

قلعه قورتان

عمر قلعه قورتان به دوره ساسانیان برمی‌گردد و در امتداد جاده روستای قورتان از دهستان گاوخونی واقع شده است. ارگ قورتان که در سال ۱۳۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده تنها قلعه مسکونی استان اصفهان است و شاید بتوان این‌طور از آن یاد کرد که جزو معدود قلعه‌های خشتی و گلی در دنیاست که هنوز هم در آن سکونت وجود دارد.

قلعه قورتان با ۱۱۰۰ سال قدمت و ۵ هکتار مساحت از جاذبه‌های گردشگری سفر به ورزنه است. این قلعه که از خشت و گل ساخته شده است دارای برج‌وباروهایی است که ۲۵۰ متر طول دارند.

  • کبوترخانه

برج کبوتر خانه ورزنه که متعلق به دوره صفویه است با ارتفاعی بیش از 20 متر در شمال غربی قلعه قورتان واقع شده است. نمای لانه های کبوتر که شبیه به کندوی زنبور عسل است زیبایی وصف‌ناپذیری به ظاهر این برج بخشیده است. کبوتر خانه 12 سیلو دارد که مناسب برای لانه کبوتران است. اگر در سفر به ورزنه خواستید از کبوترخانه بازدید کنید، بهتر است بدانید که در حال حاضر این برج به بخش خصوصی واگذار شده است و برای بازدید باید بلیط تهیه کنید.

  • دریاچه نمک خارا

دریاچه نمک خارا که از زیباترین نمکزار های ایران است تا تپه های ماسه ای ورزنه ۵۰ کیلومتر فاصله دارد. دریاچه نمک خارا یک منطقه وسیع پوشیده از نمک است که به علت بلور‌های نمکی و وجود جلبک‌های قرمز، منظره خارق‌العاده‌ای برای بازدید خلق کرده است. جالب است بدانید روزانه صدها تُن نمک از این دریاچه برای مصارف صنعتی استخراج می‌شود.

  • گاو‌چاه

گاو‌چاه یک روش سنتی استخراج آب از دل چاه‌ها است که در گذشته در مناطق کویری از آن استفاده می‌‌کردند. این روش که در حال فراموشی کامل بود با همت شخصی به نام ابراهیم حیدری از اهالی روستای ورزنه دوباره احیا شد. با این روش می‌توان روزانه 3000 مترمربع زمین کشاورزی را آبیاری کرد. احیای گاوچاه فرصتی برای جذب گردشگر به این منطقه را فراهم آورده است.

بهترین زمان سفر به کویر ورزنه

ورزنه، کویر ورزنه، تفریحات و جاهای دیدنی‌اش را شناختید و احتمالاً تصمیم به رفتن گرفته‌اید. سؤالی که برایتان پیش می‌آید آن است که بهترین زمان سفر به ورزنه کِی است؟ ادامه نوشته را بخوانید تا بیشتر در این باره بدانید.

ورزنه هم مانند تمام مناطق کویرهای ایران، شب‌های زمستانی بسیار سرد و روزهای تابستانی بسیار گرمی دارد. بنابراین اگر می‌خواهید از کویرگردی خود لذت ببرید، پیشنهاد می‌کنیم اوایل بهار و فصل پاییز را برای سفر به ورزنه انتخاب کنید. به‌طورکلی بهترین زمان برای سفر به کویر، از جشن یلدا تا عید بهمنگان است.

کویر ورزنه کجاست؟

آدرس: اصفهان، جاده اصفهان-ورزنه، تپه های شنی ورزنه

کویر ورزنه جایی میان اصفهان و یزد قرار گرفته است. بنابراین فاصله‌اش از تهران هم زیاد نیست و با طی مسافت سه‌چهارساعته می‌توان به این بهشت شنی رسید. از آنجایی که ورزنه یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان و نزدیک به تالاب گاوخونی است، تحت تأثیر رطوبت این منطقه، پوشش گیاهی متنوعی دارد. اسکبیل، تق‌تقو و بوته‌های نسی در کنار حیواناتی چون شغال، خرگوش، گربه، شاهین، افعی شاخدار، مار شتری، روباه شنی و سارگپه وضعیت زیست بومی متفاوتی را فراهم کرده‌‌است. برای رفتن به ورزنه از نقشه زیر کمک بگیرید:

وزش باد در کویر ورزنه موجب می‌شود تپه‌های ماسه‌ای شکل‌های متنوعی به خود بگیرند و چشم‌انداز‌های متفاوت و چشم‌نوازی را به‌وجود بیاورند. با این حساب در سفر به کویر، با چشم دل ببینید و با گوش جان بشنوید. پس از بازگشت از کویر حتما برای ما و همراهان ره بال آسمان از خاطرات خود بگویید.

5/5 (3 نظر)
4 نظرات
  1. امیر ارسلان می گوید

    جای خوبی با تفریحات عالیی هستش ولی من بیشتر از شبهای اونجا خوشم اومد واقعا بی نظیره

  2. سهیلا مرادی می گوید

    سلام و خسته نباشید
    واقعا تنوع تفریحات در کویر ورزنه زیاده، اصلا خسته نمی‌شید، امکانات رفاهی قابل قبولی هم داره.
    شب های آرام کویر و خیره‌شدن به ستاره ها واقعا لذت بخشه. حتما یکبار هم که شده برید. فقط مراقب باشیم با رفتارهای اشتباهمون رد پای منفی از خودمون به جا نذاریم و بذاریم همون جور بکر و دست‌نخورده بمونه
    باتشکر

  3. حسین بهاری ورزنه می گوید

    باسلام وادب واحترام
    اینجانب حسین بهاری ورزنه دارای اقامتگاه سنتی به نام عمارت سنتی شاباز ورزنه در شهر کویری ورزنه هستم وآماده همکاری 09132030776-09905047932 varzanehshabaz_tourism
    اقامتگاه بوم گردی عمارت سنتی شابازورزنه خانه ای با قدمت 90 ساله و متعلق به دوران پهلوی است. این اقامتگاه در سال 1397 پس از مرمت و بازسازی، به بهره برداری رسید. از نظر موقعیت مکانی، اقامتگاه بوم گردی عمارت سنتی شاباز ورزنه در شهر ورزنه و در حد فاصل شهرهای اصفهان و نایین یزد وشیراز قرار دارد. فاصله اقامتگاه شابازتا شهر اصفهان 110 کیلومتر و فاصله آن تا شهر نایین 75کیلومتر می باشد شاید یکی از بهترین اقامتگاها در شهر ورزنه هستیم 8اتاق 8 سرویس بهداشتی ایرانی وفرنگی حیاط بزرگ حوض آب وشاه نشین کل پشت بام آجر فرش برای خوابیدن در پشت بام ورصد ستاره وستاره چینی
    . ورزنه اولین فلکه بعد از پمپ بنزین (فلکه نماز)خیابان شیخ بهایی بعد از فروشگاه کورش اولین کوچه شهید خیرالهی عمارت سنتی شاباز ورزنه
    گردشگری نجومی وتفریحی در کویر ورزنه، از ستاره باران ورزنه تا خورشیدگرفتگی برنامه داریم۱۴۱۲

    آلفونس گابریل درباره کویر چنین گفته است: هرکس یک بار محسور افسون کویر شود تا پایان عمر رهایش نخواهد کرد.

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونم آقای بهاری عزیز. اطلاعاتتون رو برای آگاهی دوستان می‌ذارم اینجا.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.