راهنمای سفر تهران | راهنمای کامل پایتخت گردی

2

یک ایران است و یک تهرانش. البته که خیلی‌ها با شنیدن نام تهران، تصویر شلوغی از ترافیک و رد سیاهی از آلودگی هوا در ذهنشان متصور می‌شوند. برخی هم فکر می‌کنند که حتماً باید کار اداری داشته باشند یا دانشجویی چیزی باشند که پایشان به تهران باز شود؛ غافل از اینکه این شهر خودش یک جاذبه توریستی است که هزاران پدیده زیبا را در خود جا داده است. از فضای سبز و عالی گرفته تا موزه‌ها و مراکز خرید جذاب و جالب، همگی در پایتخت نشسته‌اند و چشم‌به‌راه مسافری که بیاید و دست محبت به سرشان بکشد. برای همین هم هست که در این نوشته می‌خواهیم یک راهنمای سفر تهران برایتان تدارک ببینیم تا اگر شما هم هوای سفر به این شهر را کردید، صفر تا صدش را بدانید و سفری راحت و خوب تجربه کنید. چه دانشجو باشید، چه کار اداری پیش رو باشد و چه مسافر جاذبه‌هایش هستید، این مطلب را از دست ندهید.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی ورامین، روی لینک زیر کلیک کنید:

فهرست مطالب

راه‌های دسترسی به تهران

برای سفر به تهران راه‌های زمینی و  هوایی مختلفی وجود دارد که شما بسته به نیاز و شرایط خود یکی از آن‌ها را برمی‌گزینید. در ادامه به بررسی همه این مسیرها می‌پردازیم.

مسیر هوایی

فرودگاه تهران

هر کجای ایران باشید، بدون شک خرید بلیط هواپیما تهران سریع‌ترین راه رسیدن به پایتخت است. از طریق فرودگاه مهرآباد که در غرب تهران واقع شده است، امکان سفر هوایی داخلی به تهران فراهم شده است. این فرودگاه با ۶ ترمینال همواره میزبان مسافران هوایی شرکت‌های مختلف است. در سفر هوایی تهران عدم اطلاع از شماره‌ی ترمینال، می‌تواند دردسرساز باشد. ترمینال شماره‌ی ۲، مقصد و مبدأ هواپیمایی‌های ایران ایرتور، معراج، نفت، آتا، قشم ایر و… است. پروازهای ورودی کیش ایر و زاگرس نیز در همین ترمینال به زمین می‌نشینند؛ اما پروازهای خروجی هردوی این ناوگان‌های هوایی از ترمینال شماره‌ی ۱ انجام می‌شود. ترمینال‌های ۴ و ۶ نیز به ترتیب میزبان پروازهای ورودی و خروجی دو هواپیمایی ماهان و آسمان هستند.

در اینجا راهنمای خرید بلیط هواپیما تهران را به‌طور مفصل برایتان آورده‌ایم.

راه‌آهن

راه آهن تهران

خرید بلیط قطار تهران برای سفر زمینی به پایتخت گزینه‌ای اقتصادی محسوب می‌شود. ایستگاه راه‌آهن تهران که در میدان راه‌آهن واقع شده است، به متروی تهران نیز دسترسی دارد و با توجه به قرارگیری در طرح ترافیک اصلی پایتخت، رفت‌وآمد را آسان‌تر می‌کند. ازجمله شهرهایی که از امکان سفر ریلی به تهران برخوردارند، می‌توان به مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، یزد، مراغه، کرمان، گرگان، بندرعباس، ساری و اهواز اشاره کرد.

مسیر جاده‌ای

سفر جاده‌ای به تهران

اگر برای سفر زمینی، اتوبوس را انتخاب کرده‌اید، خیالتان راحت باشد. امروزه تقریباً از تمام شهرهای کوچک و بزرگ ایران می‌توانید اقدام به خرید بلیط اتوبوس تهران کنید. ترمینال های تهران هم در جاهای مختلف شهر تهران قرار دارند و به خط‌های اتوبوس تندرو و مترو هم نزدیک هستند تا شما را در سریع‌ترین زمان ممکن به جاهای مختلف شهر برسانند. برای تهیهی بلیط اتوبوس هم غم به دلتان ره ندهید چراکه این روزها این بلیط‌ها هم اینترنتی تهیه می‌شوند. اینجا برایتان گفته‌ایم که چرا باید بلیط اتوبوس را اینترنتی بخریم و این کار چه مزایایی برای شما دارد.

اگر هم خودروی شخصی خودتان را ترجیح می‌دهید، احتمالاً یکی از ۴ مسیر اصلی به سمت تهران میزبان شما خواهد بود. اگر در فصل سرما قصد سفر از آزادراه تهران_ساوه را دارید، حتماً وضعیت آب‌وهوایی را قبل از راه افتادن چک کنید؛ چراکه این مسیر نیمه بیابانی است و در این فصل با برف و یخبندان احتمالی سفر خواهید کرد.

آزادراه نیمه بیابانی تهران_قم، با ۳باند تردد در دو طرف رفت‌وبرگشت، پرترددترین مسیر به سمت تهران است. این مسیر با چندین مرکز خدمات رفاهی مجهز شده است. جاده‌ی تهران_کرج با ۴باند تردد در هر سمت‌‌، بخشی از آزادراه ۶۰۰کیلومتری تهران_تبریز است. بزرگراه تهران ـ سمنان هم که بخشی از مسیر به سمت مشهد است، تجربه‌ی رانندگی در مسیری بیابانی با ۴باند در هر طرف را به شما می‌دهد.

در این مقاله‌ها درباره روش های سفر به تهران، اجاره ون در تهران، بهترین پرواز مشهد تهران، بهترین اتوبوس مشهد تهران، فاصله مشهد تهران، فاصله تهران کیش، بهترین قطار مشهد تهران، بهترین پرواز تهران کیش، بهترین پرواز تهران قشم و غیره

مفصل‌تر صحبت کرده‌ایم. 

جغرافیای تهران

استان تهران با وسعتی حدود ۱۸۸۱۴ کیلومترمربع واقع شده است. این استان از شمال به استان مازندران، از شرق به استان سمنان، از جنوب به استان قم و از غرب به قزوین محدود است. تهران بزرگ با مساحت ۷۳۰ کیلومتری که در دل این استان قرار دارد، مهم‌ترین شهر استان تهران است. در ادامه با شرایط آب‌وهوایی و انواع پوشش گیاهی و حیوانی این شهر آشنا می‌شویم.

آب و هوا

آب و هوای تهران

از ملموس‌ترین نتایج وسعت زیاد این شهر، تفاوت آب‌وهوا در نقاط مختلف آن است. نقاط شمالی تهران که در ارتفاعات بالاتری قرار دارند، در زمستان سرما و بارش بیش‌تر برف و باران را شاهد هستند و در تابستان دمای معتدل‌تری دارند. پاییز در پایتخت فصلی آراسته به رنگ‌های گرم پاییزی و بارش باران است. اگر عاشق حال‌وهوای بارانی خیابان‌های قدیمی تهران هستید، سفر در این فصل را در برنامه خود جای دهید. آذرماه در تهران زمان شروع سرمای تدریجی هوا است که تا نیمه ابتدایی اسفندماه ادامه می‌یابد. عموماً در زمستان و فصل سرما، پایتخت با پدیده وارونگی هوا و آلودگی ناشی از آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

مطلوب‌ترین شرایط آب و هوایی تهران را می‌توان در فصل بهار تا نیمه اردیبهشت تجربه کرد. در این روزها هوای تهران خنک و با باران و نسیم بهاری همراه است. گرم شدن تدریجی هوا از نیمه اردیبهشت شروع می‌شود؛ تا جایی که میانگین دما در مرداد و شهریور به ۳۵ الی ۴۵ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد.

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی تهران

پوشش گیاهی پارک ملی لار از تیپ علفزار شامل گندمیان پایا و بوته‌زارها و پوشش‌های آلپی است. گیاهان داروییِ صنعتی و غذایی دره لار نیز متنوع و دارای شهرت و سابقه‌ی طولانی هستند. از جمله آن‌ها می‌توان به والک، گلپر، چای کوهی، گل‌گاوزبان و شیرین‌بیان اشاره کرد. همچنین ارس که تنها گونه‌ درختی این پارک است.

بخش کوهستانی پارک از تنوع گیاهی چندانی برخوردار نیست. پوشش گیاهی در بخش دامنه‌ای منطقه بیش‌تر از گونه‌های گَوَن، زنبق وحشی، شقایق، زبان‌طلا، کاسنی، آویشن، باریجه، والک، استبرق، چای‌کوهی، انواع آلاله‌ها و گندمیان، موسیر و سریش تشکیل شده است. در پارک ملّی سرخه‌حصار ۳۲ جامعه‌ی گیاهی و در پارک ملی خجیر ۳۵ جامعه‌ی گیاهی متشکل از جوامع طبیعی، نیمه‌طبیعی، فرنگی و زراعی وجود دارند.

گونه‌های گیاهی نادر در حال انقراض در پارک‌های ملی خجیر و سرخه‌حصار عبارت‌اند از گون (کتیرا)، نخود وحشی، فستوک، جوی دو سر، عدس وحشی، نخود، گل کتانی، یونجه و ماش. از گونه‌های دارویی، صنعتی و خوراکی مشخص پارک ملی سرخه‌حصار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بابونه، بومادران، خاکشیر، بارهنگ، سنبل الطیب، سیرک، شیرین‌بیان، آویشن، کاکوتی، والک، سیر، آب‌تره، سماق و زرشک. همچنین در ارتفاعات کوه‌های پارک ملی سرخه‌حصار پوششی از درختان بنه، ارس و انواع بادام کوهی دیده می‌شود.

پوشش جانوری

پوشش جانوری تهران

این مناطق که در زمان قاجار با نام‌های «قرق سلطنتی» یا «شکارگاه سلطنتی» تحت حفاظت بودند، امروزه زیستگاه جانداران بسیاری ازجمله خفاش بال‌سفید، هامستر دم‌دراز، خارپشت اروپائی، گرگ، شغال، روباه، سمور، رودک، شنگ، کفتار، گربه وحشی و پلنگ هستند.

پارک‌های ملی خجیر و سرخه‌حصار و منطقه حفاظت شده جاجرود به علت دارابودن زیستگاه‌های مختلف اعم از رودخانه، کوهستان، استپ، دارستان، کشتزار و باغ‌های سرسبز و همچنین قرار گرفتن در مسیر مهاجرت تعداد زیادی از گونه‌های مهاجر از موقعیت بسیار خوبی برای زندگی پرندگان برخوردار است. در مجموع شمار پرندگان این منطقه ۱۱۵ گونه است،‌ که ۲۲٫۶ درصد پرندگان ایران را تشکیل می‌دهد.

جاذبه های طبیعی تهران

در فصل‌های معتدل پایتخت‌‌، طبیعت‌گردی بدون شک هیجان‌انگیز خواهد بود‌‌. پارک ملی لار در دامنه غربی دماوند‌‌ و پارک ملی خجیر و پارک ملی سرخه‌حصار در منتهی‌الیه شرق تهران‌‌، ازجمله مناطق حفاظت‌شده در این ناحیه هستند‌‌. همچنین منطقه‌ی شمیرانات با روستاها و تفرج‌گاه‌های دیدنی بسیار و لواسانات با کوه‌ها و مناظر زیبا از جاذبه‌های طبیعی تهران هستند.

پارک ملی لار

پارک ملی لار

پارک ملی و دشت لار با ۲۷,۷۸۸ هکتار مساحت در دامنه‌ی غربی قله‌ی دماوند و در استان‌های مازندران و تهران قرار دارد. این پارک نمونه‌ای شاخص از زیستگاه‌های کوهستانی به شمار می‌رود. پارک ملی لار در ارتفاعات مرطوب و سرد قرار دارد. در این منطقه بارش‌های زیادی به‌‌صورت برف رخ می‌دهد. پارک ملی لار به دلیل ویژگی‌های خاص و گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری، تحت حفاظت قرار گرفته‌ است. وجود ماهی قزل‌آلای خال‌قرمز که از نادرترین گونه‌های آبزیان در جهان است، اهمیت این مجموعه را دو چندان کرده‌ است.

پارک ملی خجیر و پارک ملی سرخه حصار

پارک ملی سرخه حصار

پارک خجیر و پارک سرخه حصار قسمتی از منطقه‌ حفاظت‌شده جاجرود در منتهی‌الیه شرق تهران هستند. با وجود مناظر بکر و طبیعی و تنوع زیستی مناسب‌‌، نقش مهمی هم در کاهش آلودگی هوای تهران ایفا می‌کنند و ازاین‌رو حائز اهمیت‌اند‌‌.

اقامت در تهران

اقامت بخش مهمی در راهنمای سفر تهران است. شما با هر سلیقه و بودجه‌ای می‌توانید در پایتخت ایران فضایی برای  اقامت خود پیدا کنید. پس نگران نداشتن آشنا یا خویشاوندی در تهران نباشید. همه‌روزه از هتل‌های لوکس گرفته تا هتل‌آپارتمان و مسافرخانه‌ها آماده میزبانی از شما هستند.

هتل اسپیناس پالاس

هتل اسپیناس پالاس تهران

هتل اسپیناس پالاس تهران را می‌توان از شکوهمندترین هتل‌های این کلان‌شهر نامید که با کادری مجرب و فوق حرفه‌ای بر فراز یکی از بهترین مناطق، میزبان میهمانان داخلی و خارجی است. دکوراسیون سلطنتی این هتل ناخودآگاه حس غرور آریایی را در هر ایرانی بیدار می‌کند. نقاشی‌ها و کنده‌کاری‌های سقف لابی هتل و گل‌آرایی همیشه بی‌نظیر جای‌جای همه سالن‌ها، توقع شما را از یک هتل 5 ستاره تغییر می‌دهد. شکوه این هتل باعث شده است که بسیاری از مراسم و رویدادهای بزرگ کشورمان در این مجموعه برگزار شود. در این هتل سالن کنسرت، تالار ازدواج، سالن همایش و یکی از بهترین رستوران های سنتی تهران و کافه قرار دارد؛ اما از همه مهم‌تر، اتاق‌های این هتل ۲۴ طبقه است که شامل: سوییت لاکچری، سوییت پرزیدنت، سوییت جونیور و اتاق رویال است. با اقامت در هتل اسپیناس میزبانی شاهانه‌ای را تجربه کنید.

آدرسبزرگراه یادگار امام - سعادت آباد - بلوار پیام – میدان بهرود - خیابان عابدی - کوچه ۳۳ - هتل اسپیناس پالاس تهران
شماره تماس02149763763
شروع قیمت1.100.000 تومان

هتل پارسیان

هتل پارسیان انقلاب تهران

بدون شک توصیف خوبی و سرویس بی‌نقص هتل هیلتون را شنیده‌اید. هتل هیلتون که امروزه به نام هتل پارسیان استقلال تغییر کرده است، با زیربنای ۷۰ هزار هکتار، منحصربه‌فردترین هتل ایران است. دو برج غربی و شرقی هتل که در سال‌های ۱۳۴۱ و ۱۳۵۱ بنا شده‌اند، با ۵۵۲ اتاق و سوئیت‌های باشکوه و مجهز به مدرن‌ترین امکانات رفاهی، چندین سالن برای همایش‌ها و مراسم‌های خانوادگی، رستوران‌های لوکس ایرانی و فرنگی با منوهای مختلف، مراکز تجاری متنوع و امکانات ورزشی که توسط کادر مجرب در صنعت هتل‌داری مدیریت می‌شوند، همه و همه در کنار هم جمع شده‌اند تا سفری بدون دغدغه و دل‌نشین به پایتخت ایران را برای شما رقم بزنند.

آدرستقاطع بزرگراه شهيد چمران و ولي‌عصر، هتل بين المللي پارسيان استقلال تهران
شماره تماس02122660011 الی 25
شروع قیمت620.000 تومان

هتل امیر تهران

هتل البرز تهرانهتل امیر تهران در یکی از بهترین مناطق این شهر جهت دسترسی راحت‌تر واقع شده است. اگر شما برای انجام مأموریت کاری به تهران سفر کرده‌اید، دسترسی به تمامی مراکز اداری و وسایل نقلیه عمومی به این هتل آن را تبدیل به یک انتخاب هوشمندانه نموده است. مهیاکردن آرامش اولین نکته‌ای است که در بدو ورود به این هتل احساس می‌کنید. پرسنل خوش‌برخورد و متعهد که طبق استانداردهای حرفه‌ای هتل‌داری، تمامی تلاش خود را برای داشتن یک سفر بی چالش برای شما انجام می‌دهند. سیستم تهویه مطلوب این مجموعه، قرارگرفتن در مرکز شهر را برای شما مشکل نخواهد کرد. نزدیکی هتل به خیابان ولیعصر تهران تا حدی است که می‌توانید با پیاده‌روی بین مردم پرتکاپوی این کلان‌شهر، سری هم به کافه‌های دنج و خلوت بزنید. هتل امیر تهران با ۷۰ سوییت مجهز میزبان میهمانان پایتخت است.

آدرستهران، خیابان طالقانی، بین خیابان ایرانشه
شماره تماس02188304066
شروع قیمت330.000 تومان

هتل البرز تهران

هتل البرز

سفر به کلان‌شهرها همیشه برای گذراندن اوقات فراغت نیست. گاهی برای انجام اموری است که در شهر خود به هر دلیل به آن دسترسی نداریم. هتل البرز تهران در قلب قدیمی‌ترین و فرهنگی‌ترین بافت تهران بنا شده است. این هتل از امکانات مناسبی ازجمله صندوق امانات، لباسشویی، کافی‌شاپ، اینترنت لابی، نمازخانه و آسانسور برای رقم زدن یک خاطره خوب از اقامت شما برخوردار است. پس اگر یک سفر کاری را تجربه می‌کنید، ازآنجایی‌که تمامی مراکز مهم تهران ازجمله دانشگاه‌ها، ادارات و بیمارستان‌های دولتی در مرکز شهر قرار دارند، اقامت در این هتل انتخاب هوشمندانه‌ای است. حتماً از فرصتی که برای دسترسی به زیبایی‌های پایتخت خواهید داشت مثل موزه‌های معاصر، پارک پر شوق لاله، کتاب‌های ناب در کتاب‌فروشی‌های انقلاب استفاده کنید.

آدرسخیابان انقلاب، وصال شیرازی، نبش چهارراه بزرگمهر
شماره تماس02166965611
شروع قیمت291.000 تومان

هتل آفتاب تهران

هتل آفتاب که در مجاورت حرم مطهر امام خمینی است، هرساله به دلیل موقعیت خاصی که دارد موردتوجه همگان قرار می‌گیرد. فاصله کم هتل به حرم برای یاران همیشگی بنیان‌گذار انقلاب به‌خصوص در خردادماه می‌تواند نسبت به رزرو هتل در مرکز شهر مقرون به‌صرفه تر باشد. برگزاری سالانه نمایشگاه آفتاب این امر را اثبات نموده است که تهران میزبان مسافران فرهنگی زیادی خواهد بود و هتل آفتاب یک گزینه مناسب است. در کنار محیط تمیز و میزبانی صمیمانه پرسنل هتل آفتاب، رستوران این مجموعه به‌صورت ۲۴ساعته آماده سرور غذاهای متنوع باکیفیت بسیار خوب نیز است. سه تالار این مجموعه جهت برگزاری مراسم و مجالس مختلف قابل رزرو است.

آدرسبزرگراه خلیج فارس، قبل از عوارضی تهران قم، ضلع غربی حرم حضرت امام خمینی (ره)
شماره تماس02155227665
شروع قیمت120.000 تومان

هتل سروش تهران

هتل سروش تهران

هتل سروش تهران واقع در خیابان ایرانشهر را می‌توان از هتل‌های قدیمی تهران بشمار آورد که از سال ۱۳۵۰ تا به امروز میزبان مسافران پایتخت بوده است. بازسازی هتل به سال ۱۳۷۰ بازمی‌گردد. سبک معماری و چیدمان داخلی هتل علاوه بر سادگی، می‌تواند حال و هوای روزهای قدیم تهران را تداعی کند. درمجموع ۲۵ اتاق در ۴ طبقه هتل قابل انتخاب است که علاوه بر قیمت مناسب هتل، دسترسی فوق‌العاده نزدیک آن به ایستگاه مترو، فاصله کم هتل تا دانشگاه امیرکبیر و خوارزمی را می‌توان از مزیت‌های این هتل نامید. نکته بسیار جالب این هتل سرویس‌دهی رایگان به کودکان زیر ۵ سال است. برای راحتی مسافران خارجی نرخ خدمات به‌صورت دلار محاسبه می‌گردد. هتل سروش پایبند به امنیت و برقراری محیطی آرام و متناسب خانواده است؛ لذا از پذیرش مدارک غیررسمی معذور است.

آدرسمیدان فردوسی - خیابان شهید موسوی (فرصت سابق) - کوچه نمازی - هتل سروش - هتل سروش تهران
شماره تماس88305020 021
شروع قیمت260.000 تومان

خوراکی های تهران

برخلاف بسیاری از شهرهای ایرانی که غذای سنتی و محلی دارند، پایتخت ایران غذای محلی ندارد ولی شما می‌توانید هر نوع غذایی که دوست دارید را در بهترین رستوران های تهران میل کنید. یکی از پرطرفدارترین غذاهایی که تهرانی‌ها و همین‌طور مسافران در رستوران‌ها انتخاب می‌کنند، انواع کباب‌ها است. رستوران‌های زیادی این غذای پرطرفدار را تازه و خوشمزه سرو می‌کنند.

رستوران مسلم

رستوران مسلم تهران

اگر حتی یک‌بار هم به بازار تهران سر زده باشید، گذرتان به شلوغ‌ترین و معروف‌ترین بازار تهران که به ته چین‌های بی‌نظیرش معروف هست، افتاده است. اگر این تجربه را ندارید به شما پیشنهاد می‌کنیم چه قصد خرید از بازار را دارید چه ندارید سری به رستوان مسلم بزنید. این رستوران بر خلاف اینکه بسیار شلوغ و یکی از رستوران های قیمت مناسب تهران است؛ اما اصلا جایی برای نگرانی سفارش گیری از مشتریان نگذاشته و امکان سرویس دهی به تمامی مراجعین قدیمی و جدید خود را دارد. محیط رستوران مانند فضاهای امروز شیک و مجلل نیست اما طعم دلربای غذا باعث میشود این موضوع را نادیده بگیرید. همکاری همه پرسنل رستوران برای سرویس دهی عالی باعث شده است کمتر از چند دقیقه غذای شما برای نوش جان کردن بر روی میز آماده باشد.

آدرس۱۵ خرداد، نبش سبزه میدان، کوچه حاج رحیم خان، پلاک ۴
شماره تماس021 55 89 98 34
ساعت فعالیت11 صبح الی 6 عصر

رستوران البرز

رستوران البرز

اگر به‌دنبال یکی از لوکس ترین رستوران های تهران هستید،‌ البرز انتخاب شایسته‌ای است. رستوران البرز همیشه جهت ایجاد فضایی لوکس برای مشتریان خود اقداماتی نظیر افزایش پرسنل به ۱۲۰ نفر، تعداد سالن‌های VIP و سالن‌های پذیرایی انجام می‌دهد. خوش آمد گویی گرم با ظاهر آراسته اولین پرسنل رستوران البرز به شما این اطمینان را می‌دهد که انتخاب درستی را داشته‌اید. میز اردور رستوران از انواع سالادهای ایرانی و بین‌المللی تشکیل شده است که قبل از سفارش غذا می‌توانید به‌صورت سلف‌سرویس از خودتان پذیرایی کنید. تازگی و بهداشت محیط، ذهن شما را فقط بر روی طعم‌ها متمرکز خواهد کرد. غذاهای معروف این مجموعه بی‌شمار است؛ اما از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به کباب‌ها مثل جوجه‌کباب، ششلیک، لقمه و… اشاره کرد. رستوران البرز با توجه به کیفیت بالای غذاها حقیقتاً رستوران ارزانی نیست اما ارزش یک‌بار امتحان را دارد.

ساعت فعالیت11 ظهر الی 11 شب
شماره تماس02188534757
آدرسسهروردی شمالی، بالاتر از چهارراه شهید بهشتی، نبش کوچه نیکوقدم

دیزی سرای ایرانشهر

دیزی سرا ایرانشهر تهران

یک غذای اصیل ایرانی در محیطی کاملاً ایرانی را فقط می‌توان در دیزی سرای ایرانشهر تهران تجربه کرد. در ظاهر آبگوشتی ساده است؛ اما تاکنون کسی راز آبگوشت خوشمزه دیزی سرا را کشف نکرده است. شاید جالب باشد بدانید این رستوران در یک حمام قدیمی و کاملاً بازسازی‌شده در حال سرویس‌دهی است. در روزهای تعطیل صف طولانی مشتریان منتظر را خواهید دید که شما را برای سرک‌کشیدن به داخل این رستوران مشتاق‌تر می‌کند. میزهای به هم چسبیده در رستوران حس جالبی از همدلی را به هر فرد می‌دهد که همگی در یک شهر، یک ساعت، یک مکان و یک سلیقه در حال وقت گذراندن هستند. منوی این رستوران فقط مربوط به نوشیدنی و تنقلاتی مثل‌ترشی و ماست است؛ چون تنها غذای قابل سفارش دیزی هست! در طول منتظرماندن برای سرو آبگوشت لذیذتان، به‌قدری محو تابلوها و اشیا تزئینی این رستوران می‌شوید که به نظر خیلی زود زمان نوش جان کردن فرا رسیده است. قیمت غذاها مناسب و برای یک روز تعطیل و حتی شکم گردی انتخاب خوبی است. با وجود تمام این مزایا،‌بی‌دلیل نیست که نام «دیزی سرای ایرانشهر» در لیست بهترین رستوران های تهران قرار گرفته است.

آدرسایرانشهر، خیابان کلانتری، پلاک 52
شماره تماس02188810008
ساعت فعالیت12 تا 4 عصر

رستوران نایب

رستوران نایب تهران

رستوران نایب یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های تهران است که در مراکز اصلی پایتخت دارای شعبه است. این امر را می‌توان به معنای استقبال زیاد ساکنان تهران از کیفیت و غذاهای این مجموعه دانست. رستوران نایب از اولین سال‌های فعالیت خود به دلیل نوع برخورد پرسنل، ظاهر آراسته و نحوه سرو غذا در دسته رستوران‌های لوکس قرار گرفت. حس رضایت‌مندی بعد از نوش جان کردن غذا، تعهد اصلی پرسنل و مدیریت هرکدام از شعبه‌ها به مشتریان است. رستوران نایب یکی از بهترین رستوران‌ها برای صرف غذای اصیل ایرانی است. طعم لذیذ کباب‌برگ چیزی نیست که به‌راحتی از ذهن برود. اگر طرفدار سرسخت کباب و یک وعده رؤیایی هستید. این انتخاب را از دست ندهید.

آدرسسهروردی شمالی، بالاتر از آپادانا
شماره تماس02188763724
ساعت فعالیت11 ظهر الی 11 شب

رستوران عالی قاپو

رستوران عالی قاپو

رستوران عالی قاپو تهران، فضایی سنتی_ایرانی دارد. موسیقی زنده این رستوران، همیشه حال و هوای سنتی آن را را دو چندان می‌کند. تخت‌های بزرگ با پشتی‌های طرح گلیم، ناخودآگاه شما را به سمت سفارش سنتی‌ترین نوشیدنی و غذاها سوق می‌دهد. شکل ظاهری منو هم مزید بر علت این انتخاب خواهد بود. با دیدن منو می‌توانید عادت‌های همیشگی را کنار بگذارید و طعمی لذیذتر از غذاهای خانگی را هم امتحان کنید. شاید باورکردنی نباشد اما کدبانوترین آشپزها هم نمی‌توانند به شیرین‌پلو یا باقالی‌پلو با ماهیچه این رستوران خرده بگیرند. به همین دلیل رستوران عالی قاپو در لیست بهترین رستوران های تهران با موسیقی زنده قرار گرفته است. البته اگر قرار قصد دارید برای ناهار به این رستوران سر بزنید، جای پارک را فراموش کنید؛ اما برای شب راحت‌تر خواهید بود.

ساعات کاری۱۲ ظهر تا ۳:۳۰ بعدازظهر
۸ شب تا ۱۲ شب
شماره تماس02188777803
آدرسميدان ونک، اول خيابان گاندی، پلاک 55

دیدنی‌های تهران

جاذبه‌های گردشگری تهران تنها به جاذبه‌های طبیعی و اماکن تاریخی و مذهبی ختم نمی‌شود. گشت‌وگذار در محلّه‌ها، پارک‌ها، کافه و دیگر نقاط شهر خالی از لطف نخواهد بود. قطعاً یکی از دلایل سفر به هر شهر، بازدید از جاذبه‌های دیدنی آن مکان است. به همین دلیل در راهنمای سفر تهران برخی از بهترین جاذبه‌های تهران را معرفی می‌کنیم.

پارک ارم

پارک ارم تهران

اگر در اتوبان تهران_کرج در حال رانندگی باشید، اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند چرخ‌وفلک‌های رنگی سر به فلک کشیده است. این چرخ‌وفلک‌ها یادآور خاطرات شیرین کودکی و روزهای پر از شور و هیجان جوانی و اوقات خوش سپری‌شده با خانواده در شب‌های گرم تابستان زیر سایه درختان این پارک قدیمی است. پارک ارم تهران را می‌توان به یک کارناوال همیشگی برای داشتن روزهای هیجان‌انگیز تشبیه کرد. با توجه به محیط امن و فضای سبز رؤیایی این پارک، می‌توانید برای ماجراجویی با همراهی جمع صمیمانه دوستان و خانواده به آن سر بزنید.این پارک ۷۲ هکتاری امکانات بسیار زیادی دارد که در ادامه همه آن‌ها را برای شما نام می‌بریم:

  • سه شهربازی با بیش از ۷۴ دستگاه تفریحی؛
  • بزرگ‌ترین باغ‌وحش پایتخت با بیش از ۱۱۰ گونه جانوری؛
  • دریاچه زیبا و منحصربه‌فرد قایقرانی و ماهیگیری با بیش از ۹ هکتار مساحت؛
  • سالن سرپوشیده بازی (قلعه سحرآمیز با ۱۱۰ بازی و گیم)؛
  • فضاهای سبز و جنگلی؛
  • توقفگاه‌های وسیع جهت خودرو و موتورسیکلت و امکانات بی‌شمار دیگر.

هرچند که پارک ارم از ابتدای سال‌های تأسیس تا به امروز مجهزتر شده است. با گشت‌وگذار در این پارک، لحظاتی به‌یادماندنی برای خود رقم بزنید.

مسیرهای دسترسیکیلومتر ۴ اتوبان تهران کرج از سمت تهران بعد از پل ستاری لاین کندرو جنب رمپ خروجی اتوبان شهید باکری
2-از سمت کرج :بزرگراه کرج تهران -خروجی بزرگراه شهید باکری شمال بعد خروجی شهید باکری به شهید حکیم غرب و ورود به شهید باکری جنوب
شماره تماس02144140814
وب سایت رسمیwww.erampark.com
ساعت فعالیت8 صبح الی 12 شب

پل طبیعت

پل طبیعت تهران

پل طبیعت یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری تهران است که از ۲۰ مهر سال ۱۳۹۳ پاتوقی برای افراد باانرژی و شاد که خسته از روزمرگی‌های این شهر بزرگ شده است. این سازه ۳۰۰ متری در ارتفاع ۴۰ متری زمین ساخته شده است و بزرگ‌ترین پل غیر خودرویی خاورمیانه نام‌گذاری شده است. این پل ۳ طبقه تجربه گذر از پارک طالقانی به پارک آب و آتش را با منظره چشم‌نواز پایتخت همیشه بیدار مهیا کرده است. نورپردازی خیره‌کننده پل طبیعت محال است افراد در مسیر اتوبان مدرس را سمت خود نکشد. امکانات این پل تنها به فضای سبز همراه با گل‌کاری ماهرانه و رؤیایی برای ثبت لحظاتی در گوشی تلفن همراه شما ختم نمی‌شود. رقص فواره‌ها با موسیقی دل‌نشین و مراسمی که مردم به‌صورت خودجوش و با عشق برای زنده نگه داشته آیین ایرانی در این پارک بپا می‌دارند، نه تنها برای ساکنان این شهر بلکه همه مردمان این سرزمین محبوب و خاطره‌انگیز است. افراد علاقه‌مند به چشیدن طعم‌های مختلف می‌توانند در رستوران‌های حرفه‌ای و درجه یک پل طبیعت نهایت لذت را ببرند. پل طبیعت را به جرئت می‌توان عروس فصل‌های تهران نامید. گنبد مینا از دیگر جاهای تفریحی تهران است که در نزدیکی پل طبیعت و پارک آب و آتش قرار گرفته است.

هزینهرایگان
ساعت بازدید ساعت 6:00 صبح تا 12:00 شب
آدرسمیدان ونک، بزرگراه حقانی، بعد از چهار راه جهان کودک، پارک آب و آتش

بام لند

بام لند تهران

نیاز به آرامش و امنیت در کنار خانواده یا دوستان و لذت بردن از یک خرید با کیفیت تجربه‌ای از بام لند تهران است. بام لند محلی عالی برای خوش‌گذرانی در مدرن‌ترین مجموعه تفریحی تهران است. اکثر ما ترجیح می‌دهیم که به فودکورت‌های خوب با امکان انتخاب‌های مختلف سر بزنیم. البته همین جا باید اصلاح کنیم که بام لند فودکورت نیست؛ اما محال است در حال قدم زدن یا از آن مهیج‌تر، یعنی دوچرخه‌سواری دور دریاچه چیتگر باشید و چشمتان به رستوران‌های پر زرق‌وبرق آن سمت دریاچه بیفتد و ناخودآگاه به سمتشان جذب نشوید. علاوه بر طعم و کیفیت غذاهای این رستوران‌ها، چشم‌انداز بی‌نظیر دریاچه، ناراحتی شما را از سپری کردن تمام‌روز در شهر شلوغ و پرترافیک تهران از بین خواهد برد. برای خرید از معروف‌ترین برندهای دنیا چمدان برای جایی نبندید؛ چراکه بام لند میزبان شماست.

آدرسﺑﺰرﮔﺮاه ﺷﻬﯿﺪ ﻫﻤﺖ، ﺧﺮوﺟﯽ ﺑﻠﻮار ﮐﺎﺷﺎن، میدان موج، خیابان موج بلوار صدف، مرکز تجاری تفریحی بام لند
شماره تماس02140443080
ساعت کار6 صبح تا 11 شب

برج میلاد

برج میلاد تهران

حس بودن در یک محیط خاص همیشه غیرقابل توصیف است؛ مثل قدیمی‌ترین رستوران، بزرگ‌ترین شهر، مدرن‌ترین مرکز تفریحی، بلندترین برج؛ مانند برج میلاد در شمال غرب تهران با ارتفاع ۴۳۵ متر که بلندترین برج ایران، ششمین برج مخابراتی جهان و نوزدهمین سازه بلند دنیا با ۱۳ هزارمتر زیربنا است. برج میلاد که از شرق، غرب، شمال و جنوب تهران نمایان است، سازه‌ای به‌یادماندنی برای این شهر است. اگر فکر می‌کنید این برج تنها به خاطر معماری و امکانات فنی این‌چنین زبانزد خاص و عام شده است، در اشتباه هستید. از امکانات تفریحی این برج ۱۲ طبقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موزه شهرداری برج میلاد و سکوی دید بسته؛
  • موزه مشاهیر برج میلاد؛
  • سکوی دید باز در ارتفاع ۲۸۰ متری زمین با امکان دید ۳۶۰ درجه؛
  • گنبد آسمان شیشه‌ای به ارتفاع ۱۳متر که اثر هنری بی تکرار است؛
  • کاربازیا محیطی سرگرم‌کننده برای کودکان؛
  • پارک دلفین‌ها که نخستین دلفیناریوم غیر ساحلی در خاورمیانه و مرتفع‌ترین دلفیناریوم جهان با مساحت ۳۲۰۰ مترمربع است؛
  • سینما، سالن همایش، پینت بال، محوطه و فضای بیرون که ناخودآگاه شما را به ثبت لحظات با دوربین تشویق می‌کند؛
  • از همه مهمتر رستوران گردان برج میلاد تهران که پذیرای شما برای صرف یک وعده هیجان‌انگیز در ارتفاع ۲۷۶ متری و نمای ۳۶۰ درجه از تهران است.
آدرس ۱تهران، بزرگراه شیخ فضل الله نوری، ورودی بزرگراه شهید همت، کنار گذر اختصاصی برج میلاد
آدرس ۲تهران، بزرگراه شهید حکیم غرب، بعد از بزرگراه چمران، ورودی اختصاصی برج میلاد تهران
آدرس ۳:هران، بزرگراه شهید همت شرق، خروجی شیخ فضل اله جنوب، پل کابلی اختصاصی برج میلاد تهران
شماره تماس0218585
ساعت کار10 الی 11 شب

برج میلاد تهران، پل طبیعت، بازار بزرگ تهران، پارک ژوراسیک، هیومن پارک تهران (پارک بدن انسان)، تئاتر شهر، پارک قیطریه، پارک و بازارچه‌ی لاله، منطقه‌ی دربند، کافه‌ی خاطره‌انگیز نادری ازجمله اماکن دیدنی دیگر تهران هستند که بدون شک می‌توانند شما را به هیجان بیاورند و برای گردشگران جذاب باشند.

تاریخ شهر تهران

تهران در گذشته

قدمت منطقه‌ای که امروز «تهران بزرگ» در آن قرار دارد با کشف تمدن قیطریه و اسکلتِ زنی در محلّه‌ی مولوی به ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد. پیش از این و در کاوش‌هایی که در سال ۱۳۲۱ خورشیدی در شمال تهران (روستای دروس) انجام شده بود، اسکان انسان‌های متمدن در این منطقه تا ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد تأیید شده است. روستای تهران در ابتدا جزو کوچکی از «ری» بود. بعد از حمله‌ی مغول‌ها به ری و تخریب بخش زیادی از آن، این روستا به مقصدی برای مهاجرت مردمان نجات‌یافته از ری تبدیل شد، و همین امر شروع تغییرات در تاریخ تهران شد. مساحت تهران در آن روزگار چیزی در حدود ۱۰۶ هکتار بود.

درباره نام تهران نظرهای متفاوتی مطرح‌شده است که یکی از نظریه‌ها منطقی‌تر به نظر می‌رسد. احمد کسروی در کتاب «نام‌های شهرها و دیه‌های ایران» در مورد نام پایتخت امروز ایران یعنی تهران این‌گونه نوشته است:

اصل تهران، کهران [که-ران] بوده و «که» به معنی گرم است و به «ته» تبدیل شده و «ران» به معنی جا و آبادی است. همان‌گونه که «شمیران» از ترکیب «شمی» به معنی سرد و «ران» به معنی جا و آبادی ساخته شده است.

در دوره‌ی صفویه برای اولین بار به دهِ تهران توجهی خاص شد، که به واسطه بقعه «سید حمزه» جد اعلای صفویه در شهرری و در جوار حرم شاهزاده عبدالعظیم بود. شاه تهماسب اول که برای زیارت حرم شاه عبدالعظیم و مقبره‌ جد خود به تهران رفت و آمد داشت، به‌مرور زمان به تهران دلبستگی یافت. او در یکی از سفرهایش به تهران، دستور داد دور تهران حصاری بسازند. مساحت تهران در آن زمان ۴۴۰ هکتار بود. شاه تهماسب هم‌چنین دستور داد بناهای عام‌المنفعه‌ جدیدی نظیر کاروانسرا، حمام و… ساخته شود. در سال ۹۴۲ خورشیدی با ساخت ۱۱۴ برج و بارو، اساس ساخت این بناها گذاشته شد. بعد از به سلطنت‌رسیدن زندیه در ایران، به دلیل درگیری‌های سرداران کریم‌خان‌ زند با رهبران ایل قاجار و نزدیکی تهران به استرآباد (مقر اصلی طایفه‌ی قاجار)، کریم‌خان زند به مدت چهارسال در تهران اقامت داشت. آغامحمدخان قاجار بعد از شکست سلسله‌ی زندیه و رسیدن به شهرری، به دلیل نزدیکی به ایلات عرب، ساکن یکی از شهرهای حامی‌اش یعنی ورامین شد. او در حرم شاه عبدالعظیم به‌صورت غیررسمی تاج‌گذاری کرد. او پس از درگیری با حاکم تهران (غفورخان) و یک درگیری ۶ ساله برای تصاحب تهران، سرانجام در نوروز سال ۱۱۶۴ خورشیدی در کاخ گلستان تاج‌گذاری کرد و تهران را «دارالخلافه» نامید. به‌این‌ترتیب تهران پایتخت ایران شد و همچنان باگذشت بیش از ۲۳۰ سال این عنوان برای تهران حفظ شده است.

مشاهیر

از مشاهیر تهران می‌توان به استاد کمال‌الملک نقاشی به نام، جلال آل احمد نویسنده‌ی معاصر و استاد علی محمد صانعی معمار معروف ایرانی اشاره کرد.

جاذبه‌های تاریخی تهران

تهران که بیش از 2 صده پایتخت ایران است، در طول این مدت شاهد ساخت و ساز‌های بسیاری بوده است. جمع کثیری از این سازه‌ها امروزه در شمار بناهای ثبت شده در سازمان میراث فرهنگی ایران و یا حتی عرصه‌ی بین‌المللی هستند‌‌. گردشگرانی که راهی تهران ‌‌‌می‌شوند نیز علاقه‌ی وافری به این بناها و باغ‌های تاریخی دارند‌‌. در ادامه به معرفی و توضیح هریک از این بناها می‌پردازیم.

 برج آزادی

میدان آزادی تهران

این برج، که در غرب تهران قرار دارد، در سال ۱۳۵۰ بعد از ۲۸ ماه کار به همت مهندس حسین امانت با نام برج شهیاد به بهره‌برداری رسید و بعد از پیروزی انقلاب نام آن به برج آزادی تغییر کرد. این برج به‌عنوان یکی از نمادهای تهران معروف است و شاهد بسیاری از تعاملات سیاسی و اجتماعی کشور مانند راهپیمایی ۲۲ بهمن بوده است.

مجموعه‌ کاخ گلستان

مجموعه کاخ گلستان گروهی از ساختمان‌های سلطنتی متعلق به دوره‌ قاجار است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این مجموعه آمیختگی معماری ایرانی و اروپایی را به نمایش ‌‌‌می‌گذارد.

مدرسه‌ دارالفنون

مدرسه دارالفنون در بافت تاریخی پایتخت‌‌ یعنی منطقه‌ ۱۲، خیابان ناصرخسرو قرار دارد‌‌ و به همت امیرکبیر در زمان ناصرالدین شاه برای آموزش علوم و فنون جدید در تهران تأسیس شد.

خانه‌ مقدم

خانه مقدم که امروزه به موزه بدل شده است، یکی از جاذبه‌های مربوط به دوره‌ قاجار است. این بنا در خیابان امام خمینی قرار دارد و به واسطه‌ی داشتن اشیای تاریخی و گران‌بها، به یکی از گران‌ترین خانه‌های جهان شهرت دارد.

حمام نواب

حمام نواب در بافت مرکزی تهران و در محدوده‌ی خیابان ۱۵خرداد تهران قرار دارد. این مکان یکی از حمام‌های قدیمی به شمار ‌‌‌می‌رود که تغییر کاربری داده و همچنان فعال است.‌‌‌

کاروانسرای خانات

ساخت کاروانسرای خانات را به اواخر دوران ناصرالدین شاه قاجار و سال‌های حدود ۱۳۰۰ هجری قمری نسبت داده‌اند‌‌. این بنا در بافت مرکزی تهران، خیابان مولوی، خیابان صاحب جمع قرار دارد.

پل شاه عباسی جاجرود

با قدمت ۸۵۰ ساله‌‌‌ در ۱۰کیلومتری شمال‌شرق این استان و در روستای سعیدآباد واقع شده است.

علاوه بر موارد گفته شده، شمار بسیار زیادی از موزه‌های تهران مانند موزه‌ی ایران باستان‌‌، موزه‌ی هنرهای معاصر‌‌، موزه‌ی جواهرات بانک مرکزی و‌‌… وجود دارند که ازجمله جاذبه‌های گردشگری تاریخی در پایتخت هستند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

اماکن مذهبی تهران

در بین اماکن مذهبی تهران، نام مساجد و کلیساهای بسیاری به چشم می‌خورد که در ادامه به اختصار به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم‌‌.

مسجد امام خمینی

یکی از مساجد تاریخی تهران، مسجد امام خمینی است که در قلب بازار تهران واقع شده است. این مسجد تاریخی مربوط به دوره‌ی قاجاریه ‌‌‌است و در گذشته به نام‌های مسجد شاه و مسجد سلطانی معروف بوده است.

کلیسا تادئوس

در سال ۱۷۶۸ میلادی در زمان سلطنت کریم خان زند، ارمنیان تهران اولین کلیسای خود به نام کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس را در کوچه‌ی ارامنه بنا کردند. عمارت کلیسا مربوط به دوره‌ی زندیه است و در تهران، خیابان مولوی، بازار حضرتی، کوچه‌ی ارامنه واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۷۸ با شماره‌ ثبت ۲۵۰۰ به‌عنوان یکی از آثار ملّی ایران به ثبت رسیده است.

کلیسا سرکیس مقدس

کلیسای سرکیس مقدس در خیابان کریم‌خان زند‌‌ واقع شده است. این کلیسا در سال ۱۳۴۹ (۱۹۷0 میلادی) بنا شد و مقر خلیفه‌گری ارامنه تهران از کلیسای مریم مقدس به این محل انتقال یافت.

 

تهران

2 نظرات
  1. Yaghob می گوید

    باسلام
    پایتخت ایران (تهران ) اینقد جاهای قشنگ و مناطق زیبایی داره که شما به اونها اشاره نکردید لطفا مطالب رو ویرایش کنید و راهنمای سفر درستی از تهران بذارید
    ممنونم

    1. امیر ائمی می گوید

      ممنونم از نظری که ثبت کردین
      به زودی مطلب جامع برای جاهای دیدنی تهران منتشر میکنیم و به صورت کامل جاهای دیدنی پایتخت رو معرفی میکنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.