تفاوت سفر با اتوبوس VIP و معمولی | کدام برای سفر مناسب تر است؟

1

روزی‌روزگاری نه‌چندان دور، تاجری بلژیکی وسیله‌ای شبیه به خوردرو، اما کمی بزرگ‌تر با تعداد صندلی‌های بیشتر را وارد ایران کرد. بله، اتوبوس. مردم ایران که تا قبل از آن چنین وسیله‌ای را ندیده بودند، بسیار شگفت‌زده شده و با هیجان از آن استقبال کردند. طولی نکشید که اتوبوس به یکی از محبوب‌ترین وسایل حمل‌ونقل جاده‌ای ایرانیان تبدیل شد. آن اتوبوس‌های اولیه هیچ شباهتی به اتوبوس‌های بعد از خود نداشتند؛ اما بعد از طی کردن فرازونشیب‌های بسیار، سرانجام در کشور ماندگار شدند و تا به امروز در انواع مختلف معمولی و vip سفرهایی ارزان و ایمن را برای مسافران به ارمغان آورده‌اند. حال شاید با خود بگویید که تفاوت اتوبوس VIP و معمولی در چیست؟ برای یافتن پاسخ این سؤال در ادامه با ما همراه باشید.

سفر با اتوبوس

مگر می‌شود کسی در طول عمرش یک بار هم سوار اتوبوس نشده باشد؟ این وسیله‌ کار راه‌‌انداز و مطمئن، گزینه‌ای عالی و ارزان برای سفرهای روزانه در مسیرهای کوتاه به حساب می‌آید. چه خاطره‌ها که اغلب ما از سفر با اتوبوس داریم؛ بلیط اتوبوس مشهد را برای چندین نفر می‌خریدیم و با دوستان یا خانواده به هدف زیارت حرم امام رضا(ع) راهی مشهد می‌شدیم. یا برای کباب‌زدن لب دریا و تفریح در شمال، بلیط اتوبوس رشت را می‌خریدیم و دسته‌جمعی راهی می‌شدیم. این سفرهای خوش و شیرین، قطعاً بدون اتوبوس آن‌قدرها جذاب و ماندگار نمی‌شد.

خرید بلیط اتوبوس وی ای پی

البته با گذشت زمان و تغییر روش‌های سفر، رفته‌رفته مردم برای سفرهای داخلی و خارجی خود به خرید بلیط هواپیما و قطار روی آوردند؛ اما حتی در این شرایط هم هیچ وسیله‌ نقلیه‌ای نتوانست جای اتوبوس را بگیرد و همچنان این یکه‌تازان جاده هستند که برای سفرهای روزانه مسافران انتخاب می‌شوند. امروزه حتی روش خرید بلیط اتوبوس نیز تغییر کرده است؛ یعنی دیگر لازم نیست برای خرید بلیط اتوبوس مدت‌ها در صف‌های طولانی پایانه‌ها و آژانس‌های مسافرتی منتظر بمانید. تنها با داشتن یک سیستم یا گوشی متصل به اینترنت بلیط مسیر مدنظرتان را کمتر از 5 دقیقه به‌صورت اینترنتی می‌خرید و سراغ سایر کارهایتان می‌روید.

حال می‌رسیم به یکی از نکات مهم در سفر با اتوبوس. آن هم این است که با چه اتوبوسی سفر کنیم تا سفرمان دلچسب‌تر و راحت‌تر باشد؟ چون همان طور که می‌دانیم، امروزه اتوبوس‌های مختلفی با امکانات و سرویس‌های متفاوت برای مسیرهای گوناگون وجود دارند که آماده خدمت‌رسانی‌اند. ما در ادامه نوشته انواع اتوبوس های مسافرتی را معرفی کردیم و به‌طور کامل توضیح داده‌ایم که کدام یک برای چه نوع سفری مناسب است. آن‌گاه متوجه تفاوت اتوبوس VIP و معمولی خواهید شد. پس همراه ما باشید.

انواع اتوبوس های مسافرتی

انواع اتوبوس

همان طور که کمی پیشتر نیز اشاره کردیم، امروزه صنعت حمل و نقل بسیار پیشرفت کرده و اتوبوس‌هایی بسیار جدید با امکانات خوبی را وارد بازار کرده است. یعنی دیگر مجبور نیستید فقط به دلیل علاقه به سفر با اتوبوس یا به اجبار، اتوبوس‌های قدیمی که تنها امکاناتشان به صندلی و پرده خلاصه می‌شد را تحمل کنید. امروزه اتوبوس‌های وی آی پی سلطان جاده‌ها شده است و امکانات آن‌ها دست کمی از یک قطار لوکس ندارد. به همین دلیل به معرفی انواع اتوبوس های مسافرتی می‌پردازیم.

اتوبوس معمولی یا درجه 1

خرید بلیط اتوبوس معمولی و درجه یک

همان‌طور که از نام اتوبوس معمولی هم مشخص است، یک نوع وسیله نقلیه ساده است که در آن، 40 تا 50 صندلی در ردیف‌های چهارتایی و به فاصله کمی از هم قرار گرفته است. در این نوع اتوبوس‌ها دو مانیتور یکی مقابل ردیف اول و دیگری در وسط اتوبوس قرار دارد و پذیرایی ویژه‌ای از شما صورت نمی‌گیرد. درضمن به‌دلیل تعداد زیاد صندلی‌ها و فاصله کمشان، نمی‌توانید آن‌ها را به‌صورت تخت دربیاورید.

البته که منظورمان از اتوبوس معمولی این نیست که شما باید سوار ماشین مشتی مندلی بدون بوق و صندلی شوید؛ بلکه صرفاً یک اتوبوس معمولی با امکانات حداقلی است. درضمن هرچه نباشد، سفر با اتوبوس معمولی هزینه کمتری روی دستتان می‌گذارد و به‌صرفه‌تر از دیگر وسایل نقلیه عمومی است. همین هزینه از جمله موضوعاتی است که باعث تفاوت اتوبوس VIP و معمولی می‌شود. ناگفته نماند همین به‌صرفه‌بودن اتوبوس‌های درجه 1 است که آن را در ردیف بیشترین درخواست‌های بلیط اتوبوس قرار داده است و مسافران بیشتری طالب آن هستند.

تصویر اتوبوس درجه یک

با این توضیحات، بسیاری از مسافران این نوع اتوبوس را برای مسیرهای کوتاه انتخاب می‌کنند تا هم سفرشان اذیت‌کننده نباشد هم از زیبایی‌های مسیر لذت ببرند. مثلاً با خرید بلیط اتوبوس تهران ساری می‌توانید از زیبایی‌های مسیر و سرسبزی بی‌وصفش لذت ببرید و غرق در مناظر چشم‌نواز اطراف و دره‌های مه‌گرفته جاده فیروزکوه شوید. در این حالت به شما قول می‌دهیم که حتی اگر با ابتدایی‌ترین امکانات هم سفر کنید، باز هم خستگی راه را متوجه نخواهید شد.

اتوبوس vip

خرید بلیط اتوبوس وی ای پی

اتوبوس وی آی پی همان طور که از نامش هم مشخص است، یک اتوبوس ویژه است و با اتوبوس‌های معمولی فرق دارد. این اتوبوس‌ها آمدند تا معنای سفرهای جاده‌ای را تغییر دهند؛ از انواع اسکانیا گرفته تا ولوو، هیوندای و مان که در جاده‌ها یکه‌تازی می‌کنند. در حال حاضر اتوبوس‌های vip به دو دسته تخت شو و نیمه تخت شو تقسیم می‌شوند؛ بنابراین بهترین گزینه برای سفرهای طولانی به‌حساب می‌آیند. مثلاً اگر می‌خواهید با خرید بلیط اتوبوس مشهد تهران که مسیری نسبتاً طولانی است خیالتان از بابت ایمنی و راحتی مطمئن باشد، باید سراغ یکی از این دو نوع اتوبوس وی ای پی بروید. حال کدام نوع؟ تخت خواب شو یا نیمه تخت خواب شو؟ اصلاً بهترین بلیط قیمت اتوبوس vip کدام است؟

  • اتوبوس vip تخت شو

خرید بلیط اتوبوس وی ای پی تخت شو

اتوبوس‌های تخت شو، اتوبوس‌هایی جمع‌وجور با تعداد کمی صندلی‌ هستند. در این نوع اتوبوس‌ها، فقط 25 صندلی به چشم می‌خورد که در ردیف‌های ۳تایی (در سمت ورودی اتوبوس دو صندلی در کنار هم و در سمت دیگر تنها یک صندلی) قرار گرفته‌اند. به همین دلیل به محض ورود متوجه می‌شوید که آرامش خاصی در اتوبوس حکم‌فرماست. از آنجایی که اندازه صندلی‌ها بزرگ است، مسافران می‌توانند به‌راحتی روی آن بنشیند و اذیت نشوند. همچنین به علت فاصله زیاد بین صندلی‌ها، پشتی آن‌ها به‌راحتی خم و تبدیل به تخت می‌شود. با زیرپایی این صندلی‌ها نیز می‌توان راحتی را بیش از پیش حس کرد.

نحوه تنظیم صندلی اتوبوس وی ای پی

بنابراین اگر به هر دلیلی (علاقه‌مند به سفر جاده‌ای، نیافتن بلیط قطار یا هواپیما در تاریخ مدنظر و…) قصد خرید بلیط اتوبوس برای یک مسیر طولانی مانند بلیط اتوبوس تهران شیراز یا بلیط اتوبوس تهران اصفهان یا حتی بلیط اتوبوس تهران بندرعباس دارید، می‌توانید با خیال راحت سراغ اتوبوس وی آی پی تخت شو بروید. اگر مسافر شب‌رو نیز هستید، با این نوع اتوبوس می‌توانید با خیال آسوده تا مقصد بخوابید و آب در دلتان تکان نخورد. تفاوت اتوبوس VIP و معمولی شامل این موضوع نیز می‌شود.

نحوه تنظیم صندلی اتوبوس vip نیز بسیار راحت است. شما می‌توانید به کمک دستگیره‌ها و دکمه‌هایی که در کنار هر صندلی قرار دارد، صندلی‌تان را به هر شکلی که می‌خواهید تنظیم کنید. به همین دلیل است که اتوبوس وی آی پی تخت شو لقب «بهترین اتوبوس vip» و صندلی‌هایش، لقب «بهترین صندلی اتوبوس وی ای پی» را به‌ دست آورده است. راستی تا یادمان نرفته است، باید در جواب به این پرسش که «آیا اتوبوس vip دستشویی دارد؟» بگوییم، خیر.?

  • اتوبوس vip نیمه تخت شو

همه چیز درباره ی اتوبوس های وی ای پی نیمه تخت شو

اتوبوس‌های vip نیمه تخت شو نیز تفاوت چندانی با حالت تخته خواب شو ندارند؛ تنها تفاوت این دو مدل، در تعداد و نوع صندلی‌ها است. در حالت نیمه تخت شو تعداد صندلی‌ها بیشتر و بین 26 تا 36 عدد است. از آنجایی که فاصله بین صندلی‌ها نسبتاً کم است، صندلی‌ها به‌صورت نیمه ‌تخت شو باز می‌شوند؛ بنابراین اگر قصد سفر در مسیرهای نسبتاً کوتاه مانند مسیر مشهد به بیرجند یا اصفهان به شیراز را دارید، شاید بهترین انتخاب، خرید بلیط اتوبوس مشهد بیرجند و بلیط اتوبوس اصفهان شیراز در نوع نیمه تخت شو باشد.

تفاوت اتوبوس vip و معمولی

از امکانات و ویژگی‌های هر دو نوع اتوبوس باخبر شدیم. اینکه اتوبوس‌های وی آی پی صندلی‌های راحت‌تری نسبت به اتوبوس‌های درجه یک دارند و امکانات بسیار بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. مثلاً به‌ازای هر مسافر یک مانیتور با محتوای صوتی و تصویری قابل انتخاب قرار داده شده است. یا اینترنتی پرسرعت و پذیرایی مخصوص که در اتوبوس‌های عادی وجود ندارد یا بسیار ضعیف‌تر است؛ اما تفاوت اتوبوس VIP و معمولی فقط به امکانات خلاصه نمی‌شود. قیمت بلیط اتوبوس نیز در انتخاب مسافران تأثیر می‌گذارد. مسلم است که قیمت اتوبوس vip گرانتر از اتوبوس معمولی باشد. دوباره به همان نسبت قیمت اتوبوس وی ای پی تخت شو از قیمت اتوبوس vip نیمه تخت شو گرانتر است. از قدیم هم گفته‌اند هر چقد پول بدهی، همان قدر آش می‌خوری. علاوه بر اتوبوس vip و اتوبوس معمولی، اتوبوس‌های متنوع دیگری نیز وجود دارند که در مقاله اتوبوس های معروف جهان به طور مفصل به آن پرداخته‌ایم. همچنین در مقاله بهترین اتوبوس های VIP در ایران، بهترین انواع آن را معرفی کرده‌ایم.

سفر با اتوبوس های گردشگری و تورهای مسافرتی

سفر با اتوبوس های گردشگری و تور های مسافرتی

همین اول صحبت باید بگوییم که اتوبوس‌های توریستی هیچ تفاوتی با همین اتوبوس‌های مسافرتی معمولی ندارند. سال 2015 تعدادی اتوبوس ولوو با عنوان اتوبوس‌های توریستی وارد کشور شد که تعدادی از هتل‌ها و شرکت‌ها از آن استقبال کردند. معمولاً بیشترین استفاده این شرکت‌ها و هتل‌ها از اتوبوس توریستی برای جابه‌جایی مسئولان کشوری، ورزشکاران بین المللی و… صورت می‌گرفت. همان جا بود که نام اتوبوس‌های توریستی بر سر زبان‌ها افتاد. امروزه هتل‌ها و شرکت‌های گردشگری مختلفی از انواع اتوبوس‌های توریستی برای تورهای گردشگری بیرون و داخل شهری خود استفاده می‌کنند. این اتوبوس‌ها در انواع مختلف اتوبوس‌های 44نفره و 25نفره توریستی و VIP وجود دارند که هر کدام بسته به هزینه و خدمات تور انتخاب می‌شوند.

  • اتوبوس گردشگری چیست و چه تفاوتی با اتوبوس توریستی دارد؟

اتوبوس گردشگری در ایران

در این میان ممکن است نام اتوبوس‌های گردشگری را نیز شنیده باشید. اتوبوس‌های گردشگری معمولاً برای شهرهایی که گردشگران بیشتری نسبت به دیگر شهرها دارند، استفاده می‌شود. در نظر داشته باشید که اتوبوس گردشگری کمی با اتوبوس توریستی فرق دارد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایش هم این است که اتوبوس‌هایی که با عنوان توریستی معرفی می‌شوند، معمولاً برای سفرهای بین‌شهری به کار برده می‌شوند؛ اما اتوبوس‌های گردشگری معمولاً برای بازدید از نقاط گردشگری داخل یک شهر کاربرد دارند و ممکن است نهایتاً 50 کیلومتر دورتر از شهر، آن هم برای دیدن یک جاذبه گردشگری بروند. اتوبوس‌های گردشگری در بهترین حالت به‌صورت اتوبوس‌های دو طبقه با سقفی باز هستند که برای گردشگران، جذاب و هیجان‌انگیزتر باشند.

اتوبوس گردشگری سقف باز در ایران

اتوبوس‌های گردشگری در کشورهای اروپایی به Hop-on Hop-off معروفند و به دلیل ارزان‌بودن از دیگر وسایل حمل‌ونقل شهری، گردشگران فراوانی از آن‌ها استقبال می‌کنند. برنامه اتوبوس‌های گردشگری معمولاً توسط یکی از شرکت‌های تورهای گردشگری یا سازمان گردشگری همان شهر تنظیم می‌شود تا حتی دورترین نقاط شهر را در طول روز به مسافران نشان دهد. در بیشتر مواقع درون هر اتوبوس گردشگری یک فرد به‌عنوان راهنما وجود دارد که در طول این سفر یک‌روزه همراه شماست. هم‌اکنون در شهرهای گردشگری ایران نظیر تبریز، تهران، نیشابور، اصفهان و… اتوبوس‌های گردشگری فرهنگی وجود دارد که از کشورهای اروپایی مانند فرانسه وارد شده‌اند. با کمک این اتوبوس‌ها می‌توان فرهنگ غنی ایران را راحت‌تر و جذاب‌تر به گردشگران و بازدیدکنندگان منتقل کرد.

تصور می‌کنیم بعد از خواندن این نوشته با انواع بلیط اتوبوس آشنا شده باشید و به‌راحتی بتوانید تفاوت سفر با اتوبوس VIP و معمولی را تشخیص دهید. درواقع این نوشته به‌نوعی راهنمای خرید بلیط اتوبوس به مقصد مدنظر شماست تا بتوانید با توجه به شرایط و بودجه‌تان، بلیطی که مناسب سفر شماست را بخرید. نظر شما درباره انواع اتوبوس‌ها چیست؟ آیا تاکنون سفری با اتوبوس را تجربه کرده‌اید؟ هر خاطره خوب و بدی که دارید، با ره بال آسمان به اشتراک بگذارید تا دیگران از تجربیات شما استفاده کنند.

1 نظر
  1. محمد می گوید

    ممنونم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.