دشت لوت | گرم‌ترین نقطه این کره خاکی

2

نقشه ایران نقشه‌ای رنگارنگ است. در هر بخش این کشور پهناور، رنگی خاص به‌عنوان رنگ غالب دیده می‌شود. زمانی که به مرکز ایران خیره شویم، شاهد بخش‌هایی زرد‌رنگ خواهیم بود. این بخش‌های عظیم که همانند اقیانوسی زرد هستند، بیابان و کویرهای ایران را شکل می‌دهند. کویرهای ایران جزو معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری و بکرترین جاهای دیدنی ایران محسوب می‌شوند. امروز قصد داریم درباره بزرگترین کویر ایران یعنی کویر لوت با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا دشت لوت را به‌خوبی بشناسید.

فهرست مطالب

دشت لوت کجاست؟

تصویری از دشت لوت

دشت لوت یکی از جاهای دیدنی مرکز ایران محسوب می‌شود. دشت لوت حدود ۱۰ درصد از تمام مساحت ایران را در بر گرفته است. این کویر یکی از گرم‌ترین و خشک‌ترین نقاط در تمام دنیا نیز به حساب می‌آید. کویر لوت به‌حدی وسعت دارد که بخش‌هایی از سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان را دربرمی‌گیرد. پس می‌توان آن را جزو جاهای دیدنی هر سه استان دانست.

طول این کویر در راستای شمال به جنوب حدود ۹۰۰ کیلومتر و عرض آن در راستای غرب به شرق حدود ۳۰۰ کیلومتر است. می‌توان گفت که این کویر یکی از بزرگ‌ترین کویرهای تمام دنیا به حساب می‌آید.

معرفی دشت لوت | یکی از اسرارآمیزترین مناطق ایران

همان طور که اشاره کردیم، دشت لوت یکی از بزرگ‌ترین کویرهای ایران و جهان است. این کویر پهناور بخش‌هایی از سه استان بزرگ کشورمان را دربرمی‌گیرد. دشت لوت را می‌توان یکی از اسرارآمیزترین مناطق ایران دانست. اسرار و افسانه‌های بسیاری درباره این دشت وسیع روایت می‌شود.

نمایی از کویر لوت

بخش‌های بسیاری از این کویر هنوز هم ناشناخته باقی‌مانده است. بسیاری از گردشگران و حتی محققان نیز از بازدید تمام نقاط این کویر در هراس‌اند. بد نیست بدانید دشت لوت به‌حدی شهرت دارد که از آن به‌عنوان اولین اثر طبیعی ایران در فهرست یونسکو یاد می‌کنند.

معنای نام این کویر | لوت به چه معناست؟

«لوت» واژه‌ای در زبان بلوچی است. زبان بلوچی یکی از زبان‌های زنده در شمال‌ غرب ایران به حساب می‌آید. در لغت، «لوت» بی‌آب‌وعلف، برهنه، خالی و تشنه معنا می‌دهد. بد نیست بدانید از نظر ریشه، «لوت» با واژه «لات» نیز رابطه دارد. در حقیقت به افرادی که خالی از فرهنگ و شخصیت باشند لات گفته می‌شود.

تفاوت بین بیابان و کویر | از میزان باران تا مقدار نمک

جالب است بدانید از نظر فنی، تفاوت بسیاری بین کویر و بیابان وجود دارد. بیابان به مناطقی گفته می‌شود که بارش سالانه باران در آن معمولاً به ۵۰ میلی‌متر هم نمی‌رسد. همچنین بیابان‌ها پوشش گیاهی بسیاری فقیری دارند. این در حالی است که کویر به سرزمین‌های رسی گفته می‌شود.

عکسی از بیابان لوت

کویرها درصد نمک فراوانی دارند. به همین خاطر، آن‌ها را به‌عنوان شوره‌زار نیز می‌شناسند. تشکیل کویرها عموماً به دوره سوم زمین‌شناسی بازمی‌گردد. در حقیقت، کویرها همان دریاچه‌های آب‌شور باستانی بودند که آب آن‌ها در سالیان دور تبخیر شده است.

بسیاری از کارشناسان باور دارند بخش پهناوری از جنوب‌ شرق ایران را نیز باید به‌عنوان کویر لوت معرفی کرد. این در حالی است که فقط به بخش محدودی از این کویر پهناور «کویر» اطلاق می‌شود.

بخش‌های مختلف کویر لوت | اولین اثر طبیعی ایران در فهرست یونسکو

از نظر شکل ناهمواری و همچنین پراکندگی عوارض جغرافیایی، کارشناسان و زمین‌شناسان این کویر را به ۳ بخش مختلف تقسیم می‌کنند. کویر از نظر ارتفاع و ویژگی‌های جغرافیایی، یک منطقه پست و نامتقارن است. در ادامه، شما را با بخش‌های مختلف دشت لوت بیشتر آشنا خواهیم کرد:

  • بخش شمالی دشت لوت | کوه‌ها و تپه‌های آتش‌فشانی و رسوبی

تصویری از کویر بیرجند

بخش شمالی کویر لوت را با نام لوت بیرجند یا لوت خراسان نیز می‌شناسند. این منطقه جزو جاهای دیدنی خراسان جنوبی محسوب می‌شود. ارتفاع این بخش از جنوب به شمال بیشتر می‌شود. پست‌ترین قسمت بخش شمالی، ۵۰۰ متر ارتفاع دارد. به‌تدریج ارتفاع افزایش پیدا می‌کند. در شمالی‌ترین بخش کویر لوت، ارتفاع زمین به حدود ۱۰۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد. بخش شمالی کویر منطقه‌ای شنی و ریگی است. قسمت جنوبی بخش شمالی این کویر به رود شور بیرجند منتهی می‌شود.

این بخش یکی از قسمت‌های دیدنی کویر لوت محسوب می‌شود. در این قسمت می‌توانیم شاهد کوه‌ها و تپه‌های آتش‌فشانی و رسوبی باشیم. این‌ها بر اثر زلزله‌های متعدد به وجود آمده‌اند.
  • بخش جنوبی دشت لوت | حضور تمدن‌های باستانی

تصویری از کویر لوت کرمان

بخش جنوبی کویر لوت را با نام لوت زنگی محمد می‌شناسند. قسمت عمده این بخش در کرمان و شمال استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. می‌توان بخش جنوبی کویر را یکی از جاهای دیدنی کرمان دانست. پوشش گیاهی این بخش در مقایسه با بخش‌های دیگر کویر، پربارتر است. همچنین نشانه‌هایی دال بر حضور تمدن‌های باستانی در این منطقه نیز یافت شده است. گفتنی است که این بخش کویر از نظر ژئومورفولوری یا همان زمین‌ریخت‌شناسی، به ۳ بخش مختلف تقسیم می‌شود.

  • بخش‌های مختلف قسمت جنوبی کویر

تصویری از دشت لوت کرمان

  1. کلوت‌ها: کلوت اصطلاحی محلی است. در زبان محلی، به خندق‌های عمیق و همچنین هرم‌های ماسه‌ای عظیم کلوت گفته می‌شود. این کلوت‌ها بر اثر فرسایش باد به وجود می‌آیند. در محدوده دشت لوت، کلوت‌ها یک پدیده خاص و منحصر‌به‌فرد محسوب می‌شوند. کلوت‌ها از نظر ظاهری شبیه به مخروط‌اند. با این تفاوت که بخش بالایی کلوت‌ها همواره صاف است. همچنین همیشه یک سمت کلوت‌ها شیب بیشتری در مقایسه با سمت دیگر دارد. دلیل این مسئله این است که یک بخش از کلوت، در مسیر باد قرار دارد و آسیب بیشتری را متحمل می‌شود. کلوت‌های کویر لوت به «کلوت‌های شهداد» معروف‌اند. در زمینی به طول ۱۴۵ و عرض ۸۰ کیلومتر می‌توانیم شاهد کلوت‌های کویر لوت باشیم.
  2. تپه‌های ماسه‌ای: منطقه‌‌ای به‌وسعت ۵۰هزار هکتار به تپه‌های ماسه‌ای تعلق دارد. این بخش در قسمت خاوری لوت مرکزی واقع شده است. این تپه‌ها همان طور که مشخص است، از ماسه ایجاد شده‌اند. ارتفاع برخی از این تپه‌های ماسه‌ای هلالی‌شکل به حدود ۵۰۰ متر می‌رسد. تپه‌های ماسه‌ای نیز یکی از جاهای دیدنی دشت لوت محسوب می‌شود.
  3. دشت سر: این بخش بیشتر در قسمت مرکزی کویر لوت دیده می‌شود. در حقیقت، دشت سر یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های دیدنی کویر لوت است. دشت سر از شمال به مسیر ارتباطی شهداد به نهبندان، از شرق به ریگ یلان، از غرب به محل کلوت‌ها و از جنوب به هامون شور منتهی می‌شود. از این منطقه در منابع خارجی با نام «هامادا» یاد می‌شود. در این بخش هیچ‌گونه پوشش گیاهی وجود ندارد. روی دشتی پهناور، سنگ‌هایی بزرگ و کوچک در این قسمت خودنمایی می‌کنند. سنگ‌هایی انگار به دست هنرمندانی چیره‌دست کنار هم قرار گرفته‌اند. همین مسئله یک پدیده بسیار خاص طبیعی است. دشت سر را با نام «سنگ‌فرش بیابان» نیز می‌شناسند.
  • بخش مرکزی دشت لوت | از زیباترین قسمت‌های این کویر

تصویری از چاله لوت

بخش مرکزی کویر لوت یکی از زیباترین قسمت‌های این کویر است. این بخش حدود ۱۶۲ کیلومتر طول و ۵۲ کیلومتر عرض دارد. به بخش مرکزی چاله لوت نیز گفته می‌شود. این بخش از توده‌های عظیم و به‌هم‌پیوسته تپه‌های ماسه‌ای ایجاد شده است. بیشتر تصاویری که از کویر لوت مشاهده می‌کنید، به بخش مرکزی تعلق دارد. در بخش‌های مختلف این قسمت کویر می‌توانید شاهد کویرهای نمکی و گچی نیز باشیم.

کویر ملک محمد در بخش غربی ریگ یلان، یکی از کویرهای نمکی و گچی است.
  • کلوت شهداد | داستان‌ها و افسانه‌های گوناگون

در بخش‌ قبلی درباره کلوت با شما عزیزان صحبت کردیم. همان طور که گفتیم، کلوت یکی از مشخصه‌های منحصر‌به‌فرد کویر لوت است. کلوت ظاهری بسیار عجیب دارد. به همین خاطر، داستان‌ها و افسانه‌های متعددی درباره آن‌ها بیان می‌کنند. در عین حال باید بدانید این کلوت‌ها فقط از فرسایش باد به وجود آمده‌اند.

کلوت شهداد یکی از بخش‌های کویر لوت است. در این بخش کویر می‌توانید شاهد کلوت‌های کوچک و بزرگ متعدد باشید. تور کویرگردی کلوت شهداد یکی از معروف‌ترین تورهای کویرگردی در ایران محسوب می‌شود. برخلاف بسیاری از بخش‌های کویر که فقط شن و ماسه به چشم می‌خورد، در کلوت شهداد می‌توانید شاهد کلوت‌هایی با ظاهری متفاوت باشید.

تفریحاتی کویر لوت ایران | لذت‌هایی که در کویر لوت تجربه می‌کنید

در مناطق کویری تفریحات مختلفی را می‌توان تجربه کرد. در ادامه، شما را با تفریحاتی که می‌توانید در کویر لوت تجربه کنید آشنا خواهیم کرد:

  • اقامت شبانه و ستاره‌نگری در کویر | تماشای کهکشان راه شیری

شب و روز کویر لوت همانند دو روی مختلف یک سکه‌اند. اگر فقط در طول روز از کویر دیدن کنید، یعنی فقط از نیمی از زیبایی آن لذت برده‌اید. البته کسانی که شب‌های کویری را تجربه کرده‌اند، بر این باورند که ۹۰ درصد زیبایی کویر به شب‌های آن است. در طول شب، سکوت خاصی در کویر حاکم می‌شود. به‌سبب نبود هرگونه آلودگی نوری، در هنگام شب، حتی می‌توانیم شاهد کهکشان راه شیری در آسمان باشیم. در حقیقت داخل کویر می‌توانید آسمان واقعی را مشاهده کنیم.

اقامت تصویری از اقامت شبانه و ستاره‌نگری در کویر

فاصله آسمان تا صورت شما در کویر به‌اندازه یک مو باریک می‌شود. گاهی می‌خواهید دست خود را دراز کنید و یک ستاره را از آسمان بچینید. بسیاری از جوانان به‌صورت گروهی شب‌ها در کویر اقامت می‌کنند. آن‌ها آتشی به پا می‌کنند و کنار آن می‌نشینند. برخی داستان‌هایی ترسناک دور آتش تعریف می‌کنند و برخی دیگر زیر آواز می‌زنند.

اقامت شبانه و ستاره‌نگری یکی از مهم‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید در کویر لوت تجربه کنید.
  • سافاری در کویر | هیجانی فراموش‌نشدنی

سافاری یا آفرود یکی از تفریحات محبوب در تورهای کویری است. کویر هیچ حد‌ومرزی ندارد. به همین خاطر، آفرودسواری در کویر بسیار لذت‌بخش است. در کمپ‌های کویری مختلف، انواع تور آفرود برگزار می‌شود. در این تورها، از وسایل نقلیه مختلف همانند تویوتا لندکروز و نیسان پاترول استفاده می‌کنند. معمولاً یک راننده کارکشته و باتجربه پشت فرمان می‌نشیند و جاهای دیدنی کویر را به شما نشان می‌دهد.

در طول مسیر با سرعت از روی تپه‌های شنی بالا می‌روید و سقوطی هیجان‌انگیز و کنترل‌شده را تجربه می‌کنید. آفرودسواری بسیار هیجان‌انگیز است. در طول آفرودسواری، صدای فریاد سرنشینان خودرو به آسمان هفتم می‌رسد. همچنین با کمک این تورها می‌توانید از بخش‌هایی صعب‌العبور دشت لوت نیز دیدن کنید.

اگر خوش‌شانس باشید، از حیوانات مخصوص به کویر نیز دیدن خواهید کرد.
  • شترسواری در کویر | سواری‌ای کم‌نظیر در پهنای کویر

شتر یگانه حیوانی است که از آن برای تردد در کویر می‌توان استفاده کرد. سایر حیوانات همانند اسب یا قاطر در دشت لوت تلف می‌شوند. شتر قامتی بلند دارد. این حیوان برای زندگی در شرایط کویری خلق شده است. شترسواری و عکاسی بر روی شتر یکی دیگر از تفریحاتی است که می‌توانید در دشت لوت تجربه کنید. البته در فصل پیک‌سیزن معمولاً ساربان‌های متعدد را در مسیرهای پرطرفدار پیاده‌روی دشت لوت مشاهده خواهید کرد.

برای شترسواری باید خودتان را به کمپ‌های مختلف کویری برسانید.
  • پیاده‌روی بر روی شن‌های کویر لوت | حس ناب شن‌های گرم کویر

پیاده‌روی روی شن‌های کویری یکی از ساده‌ترین و البته معروف‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید در دشت لوت تجربه کنید. جالب است بدانید شن‌های کویری بسیار گرم‌اند؛ اما باعث سوزش شدید کف پای شما نمی‌شوند. به همین خاطر، بسیاری با پای برهنه روی شن‌های کویری قدم می‌زنند. برخی از پزشکان معتقدند این گرما برای رفع دردهای مزمن استخوانی نیز مفید است. بد نیست بدانید اگر تحمل گرمای شن برای شما دشوار باشد، کافی است تا پای خود را کمی در زیر شن فرو ببرید. دمای شن‌هایی که بر روی سطح کویر قرار دارند بیشتر از شن‌های زیرین است.

البته حین پیاده‌روی باید مراقب خزندگان همانند مار باشید؛ پس بهتر است فقط چند لحظه قدم‌زدن با پای برهنه را در کویر لوت تجربه کنید.
  • عکاسی از غروب دشت لوت | از عاشقانه‌ترین مناظر طبیعی

غروب آفتاب در دشت لوت را می‌توان یکی از عاشقانه‌ترین مناظر طبیعی در تمام دنیا دانست. با غروب آفتاب انگار که دنیا به پایان می‌رسد. آسمان قرمز می‌شود و کویر پا به دنیایی دیگر می‌گذارد. اگر به‌دنبال بهترین مکان برای تماشای غروب خورشید هستید، بهتر است خودتان را به بالای کلوت‌های شهداد برسانید.

همچنین تجهیزات عکاسی کامل را همراه بیاورید تا بتوانید این مناظر فراموش‌نشدنی مناظر را ثبت و ضبط کنید.

آشنایی با پوشش گیاهی و جانوری دشت لوت | پوششی منحصربه‌فرد

  • پوشش گیاهی | از گیاهان چمنی تا نبکاهای عظیم

به‌صورت کلی، نباید انتظار پوشش گیاهی و جانوری خاصی را در دشت لوت داشته باشید. این دشت یکی از گرم‌ترین نقاط زمین است. بر اساس گفته کارشناسان، در بخش‌هایی از آن حتی باکتری نیز زنده نمی‌ماند! به همین خاطر، حتی اگر جسد یک حیوان را در میان کویر لوت قرار دهیم، این جسد تجزیه نمی‌شود و سالم باقی می‌ماند. با وجود این، در بازه‌های زمانی خاص و در بخش‌هایی منحصر‌به‌فرد، می‌توانیم شاهد پوشش گیاهی و جانوری باشیم؛ برای مثال، در فصل بهار، شرایط آب‌وهوا در کویر لوت مناسب‌تر می‌شود. به همین خاطر، پس‌ از باران‌های محدود بهاری، می‌توانیم شاهد رشد پوشش گیاهی چمنی در بخش محدودی از کویر لوت باشیم.

البته این مسئله به بخش مرکزی مربوط است. برخلاف بخش مرکزی دشت لوت، پوشش گیاهی ماسه‌پسندی در منطقه ریگ یلان نیز به چشم می‌خورد. در این میان، می‌توان به گیاهان همچون نسی، تاغ و اسکنبیل اشاره کرد. تراکم این پوشش گیاهی در شرق دشت لوت به‌مراتب بیشتر است. همچنین در ۲۵کیلومتری منطقه کلوت شهداد، می‌توانیم شاهد درختان و درختچه‌های گز باشیم. این درختچه‌ها بسیار ارزشمندند. در حقیقت، از این نوع درختچه برای تهیه شیرینی گز استفاده می‌شود.

«نبکا» یکی از خاص‌ترین مناظری است که می‌توانید در دشت لوت آن را مشاهده کنید. نبکا یا همان گلدان‌های ماسه‌ای فقط در مناطق بیابانی به چشم می‌خورند. بر اثر وزش باز، شن و ماسه جا‌به‌جا می‌شوند و دور گیاهان و درختچه‌های گز به دام می‌افتند. به همین خاطر، تپه‌ای کوچک دور یک درختچه ایجاد می‌شود. گاهی طول این تپه‌ها به ۱۰ متر می‌رسد و به‌اندازه ساختمانی بزرگ می‌شوند.

بد نیست بدانید بزرگ‌ترین نبکای دشت لوت حتی از تصاویر ماهواره‌ای نیز مشاهده می‌شود.
  • پوشش جانوری | شرایط خاص و سخت برای زندگی

زندگی در دشت لوت برای حیوانات بسیار دشوار است. کمبود آب، کمبود پوشش گیاهی مناسب و دمای شدیداً گرم هوا باعث شده جانداران کمی این منطقه را برای زندگی انتخاب کنند. در حقیقت، جانداران بومی منطقه حیواناتی‌اند که در طول زمان با این شرایط خاص محیطی وقف پیدا کرده‌اند. در دشت لوت می‌توانیم شاهد انواع آگاما، گربه شنی، روباه شنی، پامسواکی، جرد، لاشه‌خور و انواع مار باشیم.

بد نیست بدانید در حدود ۷۰ گونه پرنده مختلف در منطقه دشت لوت زندگی می‌کنند. همه این پرندگان پرهایی سفید‌رنگ دارند. دلیل این است که رنگ سفید، بیشتر گرمای تابش خورشید را منعکس می‌کند. این پرندگان آبی را که بدنشان نیاز دارد از خوردن حشرات یا شبنمِ روی گیاهان تأمین می‌کند.

برای تردد در کویر نیز یگانه راه استفاده از شتر است. شترها می‌توانند به‌خوبی شرایط سخت محیطی را تحمل کنند.

اقامت در کویر لوت | خاطره‌ای به‌یادماندنی و ناب

  • کمپ کویری

کمپ کویری یکی از روش‌های اقامت در کویر لوت محسوب می‌شود. برای کمپ کویری به مهارت‌هایی خاص نیاز دارید. به‌هیچ‌وجه نباید به‌تنهایی یا با تعداد نفرات کمتر از ۵ نفر در کویر لوت کمپ بزنید. کویر لوت کویری بسیار پهناور است. طبیعت همان طور که زیبایی و مهربانی خود را به شما هدیه می‌دهد، همان طور هم ممکن است بی‌رحم باشد. بسیار مراقب خودتان باشید.

با تمام این اوصاف، کمپ کویری یکی از لذت‌بخش‌ترین خاطرات شما را در سفر به دشت لوت شکل می‌دهد. در برخی تورهای کویری، کمپ‌هایی خاص را برای مسافران ایجاد می‌کنند. این نوع کمپ کویری کاملاً بی‌خطر و بسیار مفرح است.

البته هنگام شب باید مراقب حضور حیوانات و خزندگان باشید. تقریباً تمام حیوانات کویری شب را برای شکار انتخاب می‌کنند.
  • اقامتگاه‌ کلوت شهداد دشت لوت

اقامتگاه کلوت شهداد یا کمپ کویری شهداد یکی از قدیمی‌ترین کمپ‌های کویری دشت لوت محسوب می‌شود. این کمپ کویری در اواسط دهه هشتاد در حاشیه غربی دشت لوت افتتاح شد. کمپ شهداد حدود ۴۰ نفر ظرفیت دارد. برای اقامت در این کمپ باید در کپرهایی ساخته‌شده از جنس برگ درختان نخل استراحت کنید. این کپرها امنیت کامل دارند. در حقیقت شما می‌توانید حس کمپ‌زدن در کویر را با آرامش کامل داخل این اقامتگاه بوم‌گردی تجربه کنید.

در این اقامتگاه کویری، انواع امکانات رفاهی و خدماتی همانند آب شرب، برق، فروشگاه لوازم ضروری، حمام و سرویس بهداشتی در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.
  • اکو کمپ ستاره دشت لوت

تصویری ازاکو کمپ ستاره دشت لوت

اکو کمپ ستاره یکی از جدیدترین اقامتگاه‌های کویری دشت لوت محسوب می‌شود. این اقامتگاه در سال ۱۳۹۷ افتتاح شد. از نظر ظاهری، اکو کمپ ستاره با کمپ کویری شهداد تفاوت بسیاری دارد. این کمپ به‌خوبی طراحی شده است و با حضور در آن احساس می‌کنید در یک شهر کویری زیبا حضور دارید. اقامت در این کمپ داخل چادرهایی بسیار شیک صورت می‌گیرد.

در محوطه اصلی کمپ، ده‌ها درخت نخل کاشته شده است. در اکو کمپ ستاره می‌توانید از تمام امکانات رفاهی و خدماتی همانند نورپردازی محوطه، آب شرب، برق شهری، پارکینگ، اینترنت، کافی‌شاپ و غیره استفاده کنید.

این کمپ در ۱۸کیلومتری شمال‌شرق شهداد و نزدیکی روستای ملک‌آباد قرار دارد.

اسرار کویر لوت | فسیل‌هایی از دایناسورها!

زمینی که در آن زندگی می‌کنیم، چند میلیون سال عمر دارد. در طول این مدت، اتفاقات بسیاری برای این کره خاکی رخ داده است. تاریخی که ما از آن صحبت می‌کنیم، نهایتاً به چند هزار سال پیش بازمی‌گردد. واقعاً پیش از آن چه اتفاقاتی برای زمین رخ داده است؟ در گذشته چند قاره در زمین وجود داشته؟ اصلاً کدام بخش‌های زمین دریا و کدام بخش‌های آن خشکی بوده؟ آیا می‌توان تصور کرد که زمین در ابتدا فقط آب بوده و خشکی‌ها به‌تدریج به وجود آمدند؟ در این صورت می‌توان بسیاری از پدیده‌ها را توجیه کرد.

تصویری از کویر لوت

عمر و دانش انسان آن‌قدر نیست که بتواند از تمام اسرار زمین سر دربیاورد. کویر لوت جزو آن دسته از رازهای سربه‌مهر دنیا محسوب می‌شود. بخش وسیعی از این کویر هنوز هم شاهد رد پای انسان نبوده است. با وجود این، آثاری تاریخی متعلق به حدود ۴هزار سال قبل در این مناطق یافت شده است. خب پس شاید چند هزار سال قبل، کویر لوت به‌شکلی که امروز شاهد آن هستیم نبوده است. در بخش‌هایی دیگر، آثاری متعلق به حدود ۵ تا ۶ هزار سال پیش کشف شده است. واقعاً چه اقوامی در این دشت کویری زندگی می‌کردند؟ حیاط در این منطقه به چه شکل بوده است؟ هنوز هم کسی در‌این‌باره اطلاعی ندارد.

جالب است بدانید حتی فسیل‌هایی از دایناسورها نیز در این منطقه یافت شده است!

اسرار ماورایی در کویر لوت | ردپای فرازمینی‌ها!

کویر لوت برای انسان هنوز هم ناشناخته است. هنوز هیچ‌کس از تمام قسمت‌های این کویر اطلاعی ندارد. در بخش‌هایی از این کویر، طوفانی‌هایی عجیب رخ می‌دهد که حتی ماشین را زیر شن مدفون می‌کند. در بخش‌هایی دیگر صداهایی ماورایی و ترسناک به گوش می‌رسد. صداهای رعب‌آور و ترسناکی که در این کویر به گوش می‌رسد، لرزه بر اندام انسان می‌اندازد! واقعاً این صداها به چه خاطر به وجود می‌آیند؟ آیا فقط به‌خاطر وزش بادند؟ یا اینکه واقعاً موجوداتی فرازمینی و ماورایی در منطقه زندگی می‌کنند؟ کسی نمی‌داند.

تصویری از کویر لوت

جالب است بدانید چند سال پیش، باستان‌شناسان و محققان خارجی نوعی گونه خاص خرچنگ باستانی را در این منطقه کشف کردند. این خرچنگ حدود ۲ سانتی‌متر طول دارد و قدمت آن به‌حدود ۲۰۰میلیون سال قبل بازمی‌گردد. هنگامی که باران در کویر می‌بارد، این گونه‌ خرچنگ را می‌توان با تجهیزات خاص شناسایی کرد. کشف خرچنگ باستانی در کویر لوت بسیاری به تعجب واداشت. اگر به تصاویر این خرچنگ نگاهی کنید، متوجه ظاهر ماورایی آن خواهید شد. البته می‌توان ظاهر آن را به موجوداتی که در قعر اقیانوس زندگی می‌کنند نیز نسبت داد. پس آیا چند میلیون سال قبل این منطقه جزء اقیانوس بوده است؟

جالب است بدانید جابه‌جایی رمل‌ها یکی دیگر از داستان‌های ترسناک این کویر است. اگر به تصاویر ماهواره‌ای نگاه کنید، خواهید دید در طی تصاویر ارسالی در بازه‌های زمانی مختلف، رمل‌های کویری دشت لوت جابه‌جا می‌شوند. هنوز توضیحی علمی برای این جابه‌جایی وجود ندارد. برخی طوفان‌های شن را علت این مسئله می‌دانند. دلیل گم‌شدن کویرنوردان در دشت لوت نیز همین طوفان‌های عظیم باشند.

برخی دیگر تصور می‌کنند افرادی را که در کویر لوت گم شده‌اند نیروهای ماورایی ربوده‌اند. به هر صورت شاید تا چند سال آینده با پیشرفت فناوری این رازها نیز برملا شوند.

دریاچه دشت لوت | پدیده‌ای جالب‌توجه در دل کویر

گاهی داستان‌هایی از زمین به گوشمان می‌رسد که می‌تواند درس عبرتی برای ما باشد. همیشه در زندگی به ما چنین گفته‌اند که هیچ‌گاه نباید امید خود را از دست دهیم. حتی در بدترین شرایط نیز امکان رخ‌دادن بهترین اتفاقات برای هر فرد وجود دارد. دریاچه دشت لوت را می‌توان نمونه‌ای از این داستان دانست. در سال ۱۳۹۸، در منطقه شهداد دشت لوت، دریاچه‌ای زیبا به وجود آمد. شکل‌گیری این دریاچه، حیرت بسیاری را برانگیخت. مگر می‌شود در دل گرم‌ترین نقطه زمین یک دریاچه زیبا و بزرگ به وجود بیاید؟ آن‌هم در دل زمین‌های شنی و ماسه‌ای؟ خب این هم روشی است که مادر طبیعت ما را با آن شگفت‌زده می‌کند. این دریاچه در مسیر شهداد به نهبندان قرار دارد.

البته با وجود آنکه این پدیده برای افراد معمولی شگفت‌انگیز و حیرت‌آور است؛ اما زمین‌شناسان و کارشناسان آن را یک مسئله عادی در تاریخ زمین می‌دانند. برای درک بهتر این موضوع بهتر است به تصاویر ماهواره‌ای کویر لوت کمی دقت کنیم. در تصاویر ماهواره‌ای، آثاری از رودخانه‌هایی خشک‌شده در دل کویر به چشم می‌خورد. این مسئله نشان می‌دهد برخی رودهای فصلی هنوز هم در کویر لوت جریان دارند. همچنین در حاشیه کویر نیز می‌توانید شاهد رودهایی فصلی باشیم.

در بخش‌های غربی دشت لوت، رودهایی متعدد از ارتفاعات کرمان سرچشمه می‌گیرند و در کویر جاری می‌شوند. این رودها معمولاً در اکثر روزهای سال نیز پرآب‌اند. در نزدیکی این رودها، پوشش گیاهی متراکم‌تری وجود دارد. به لطف پوشش گیاهی و آب کافی، بیشتر حیوانات منطقه نیز این محل را برای زندگی خود انتخاب می‌کنند.

هر زمان بر اثر فرسایش یا عواملی همانند زلزله، شکل ناهمواری زمین تغییر کند، این آب‌ها در گودال جمع شده و باعث ایجاد یک پدیده خاص همانند دریاچه دشت لوت می‌شود.

جاهای دیدنی نزدیک به دشت لوت | تماشایی و جذاب

  • قلعه شفیع‌آباد

قلعه شفیع‌آباد یکی از جاهای دیدنی نزدیک به دشت لوت است. این قلعه در گذشته یک کاروان‌سرای بزرگ و پررونق بوده. قلعه شفیع‌آباد در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد.

  • آب‌انبار شهداد

آب‌انبار شهداد در شهر تاریخی شهداد واقع شده است. این آب‌انبار را با نام آب‌انبار حاج محمدتقی نیز می‌شناسند. از ۶ بادگیر برای خنک‌کردن آب داخل این آب‌انبار استفاده می‌شود. فضای داخلی این آب‌انبار به‌حدی خنک است که از آن برای نگهداری مواد فاسد‌شدنی نیز استفاده می‌کردند.

  • کلوت‌های شهداد

کلوت های شهداد یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به دشت لوت محسوب می‌شوند. این کلوت‌ها ظاهری مشابه به یک صخره شنی دارند. کلوت‌ها بر اثر فرسایش باد به وجود می‌آیند.

  • دره زبان مار

در دل کویر، دو شیار عمیق و بسیار عجیب نیز به چشم می‌خورد. عمق این شیار‌ها به حدود ۳۰ متر می‌رسد. این شیار‌ها حدود ۹ کیلومتر طول دارند و از بالا شبیه به زبان دوشاخه مارها هستند. به همین خاطر، آن را دره زبان مار می‌خوانند.

  • چشم کویر لوت

چشم کویر لوت را می‌توان یکی از زیباترین جاهای دیدنی این منطقه دانست. زمانی که از بالا به این چشم کویر نگاه کنید، دقیقاً شمایل یک چشم را روی زمین بی‌آب‌وعلف مشاهده خواهید کرد. شیارهای روی زمین این ظاهر را ایجاد کرده‌اند و ظاهری بسیار عجیب دارند.

لوازم‌های ضروری برای سفر به دشت لوت | حتماً همراه داشته باشید

تصویری از لوازم ضروری برای سفر

  • پاوربانک؛
  • میان‌وعده؛
  • قمقمه آب؛
  • عینک آفتابی؛
  • کرم ضدآفتاب؛
  • کلاه آفتاب‌گیر؛
  • دوربین عکاسی؛
  • عصای پیاده‌روی؛
  • کرم دافع حشرات؛
  • کوله‌پشتی کوچک؛
  • تنقلات شور و شیرین؛
  • پارچه نخی برای پوشاندن صورت و گردن؛
  • کفش مناسب پیاده‌روی (ترجیحاً ساق‌دار)؛
  • لوازم کمپ (از جمله چادر، کیسه‌خواب و غیره).

توصیه‌هایی برای سفر به دشت لوت | حتماً توجه داشته باشید

تصویری از لوازم سفر

  • به نزدیکان خود درباره سفر بگویید؛
  • وسایل لازم را حتماً همراه خود بیاورید؛
  • بهترین زمان را برای سفر به کویر انتخاب کنید؛
  • تور کویر لوت برای کودکان و افراد میان‌سال مناسب نیست؛
  • برای کمپ‌زدن در کویر باید حداقل تعداد شما به ۵ نفر برسد؛
  • بهتر است در تورهای کویری شرکت کنید و تنها به کویر نروید؛
  • کویر لوت مکانی بسیار بزرگ و خطرناک است، پس مراقب باشید؛
  • به‌هیچ‌وجه حتی با وسایل نقلیه آفرود به دل کویر نزنید (خلافکاران و قاچاقچیان در این کویر معمولاً حضور دارند).

جاذبه‌های دیدنی کویر لوت

تصویری از نبکاهای کویری

  • چاله لوت؛
  • دشت سر؛
  • کلوت شهداد؛
  • نبکاهای کویری؛
  • تپه‌های ماسه‌ای.

مسیر دسترسی به دشت لوت

کویر لوت کویری بسیار پهناور و گسترده است. این کویر بخش‌هایی از استان سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی را دربرمی‌گیرد. به همین خاطر، مسافران می‌توانند از هر سه استان، به بخش‌های مختلف این دشت دسترسی پیدا کنند.

اگر قصد بازدید از بخش‌های شمالی کویر را دارید، باید خودتان را به خراسان جنوبی برسانید. برای بازدید از بخش جنوبی و مرکزی نیز کرمان بهترین مسیر دسترسی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. به‌صورت کلی، باید گفت که محبوب‌ترین و معروف‌ترین مسیر دسترسی به دشت لوت مسیر کرمان است. از هر شهری که حضور دارید، باید ابتدا خودتان را به کرمان برسانید.

اگر تهران را مبدأ قرار دهیم، تهران تا کرمان حدود ۱۰ ساعت فاصله دارد. در نهایت باید برای دسترسی به دشت لوت، ابتدا خودمان را به کرمان برسانیم. پس از آن وارد جاده قدیم کرمان به بم می‌شویم. بعد ۲۰ کیلومتر به جاده سیرچ خواهید رسید. این جاده جاده‌ای کوهستانی و تک‌بانده است. ۳۵ کیلومتری که در این جاده پیش بروید، به روستای سیرچ خواهید رسید. سیرچ تا دشت لوت، حدود ۴۰ کیلومتر فاصله دارد.

هزینه ورودی:رایگان
ساعات دسترسی:۲۴ساعته
آدرس:در بخش‌هایی از سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان

خب دوستان عزیز و همراهان ره بال آسمان، نظر شما درباره دشت لوت چیست؟ آیا تاکنون از کویر لوت دیدن کرده‌اید؟ به‌نظر شما، زیباترین کویر ایران کدام است؟ آیا داستان‌هایی که درباره دشت لوت تعریف می‌کنند صحت دارد؟ به‌نظرتان چه زمانی از تمام اسرار دشت لوت پرده برداشته می‌شود؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان در میان بگذارید.

کویر لوت کویری وسیع است و در بخش مرکزی ایران قرار دارد. این کویر بخش‌هایی از استان سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی را شامل می‌شود.

دمای دشت لوت به حدود ۷۱ درجه می‌رسد.

بد نیست بدانید کویر لوت با وجود ۵۱هزار کیلومترمربع مساحت، بیست‌و‌چهارمین کویر بزرگ جهان است.

بله، می‌توان کویر لوت را جزو گرم‌ترین نقاط زمین دانست.

بله، امکان اقامت در کمپ‌های کویری مختلف کویر لوت وجود دارد

آفرودسواری، موتورسواری، سافاری، تماشای ستارگان، شترسواری، پیاده‌روی و عکاسی جزو تفریحاتی است می‌توانید در کویر لوت تجربه کنید.

1/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. محمدی می گوید

    واقعا اطلاعات سایتتون مفید و درست بود ????

    1. بانو تقیان می گوید

      سپاس از شما برای انرژی خوبی که به ما دادید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.