آبشار شارشار زنجان | آبشاری که خاطره می‌شود

4

آبشار شارشار زنجان جایی تماشایی است که به خاطره‌ها می‌پیوندد. ایران‌دوست‌ها به‌خوبی می‌دانند که استان زنجان یکی از دیدنی‌ ترین جاهای شمال غرب ایران است. این استان آبشاری تماشایی دارد که جایگاه‌ ویژه‌ای در میان تمامی آبشارهای ایران پیدا کرده است. آبشار زیبایی که از آن صحبت می‌کنیم با نام شارشار شناخته می‌شود و از جمله جاهای دیدنی اطراف زنجان است. زنجان به لحاظ چشمه‌های آب معدنی و حوضچه‌های آبگرم جاذبه های گردشگری زیادی دارد. با این حال در این استان فقط یک آبشار وجود داشت که عمر آن هم به دنیا نیست. آبشار زیبای شارشار زنجان به دنبال ایجاد سد در این منطقه قرار است به زیر آب برود. یکی‌یکدانه بودن این آبشار در زنجان گردشگران را از دور و نزدیک به خود فرا می‌خواند. از آنجایی که می‌دانیم همراهان ما در ره بال آسمان از آبشارهای دیدنی ایران به‌راحتی نمی‌گذرند، با هم یادی از این آبشار می‌کنیم.

آبشار شارشار کجاست؟

عکس شهر زنجان

آبشار زیبای شارشار در استان زنجان قرار دارد. این استان در قسمت‌ شمال غربی ایران مرزبندی شده است. با این حساب می‌توان زنجان را از مناطق آذربایجان بزرگ دانست. همان‌گونه که حتماً می‌دانید این مناطق آب‌و‌هوایی خوش و طبیعتی سرسبز دارند. برای رسیدن به آبشار باید راه شمال شرقی شهر زنجان را در پیش بگیرید. در این مسیر وارد منطقه تهم زنجان می‌شوید. در این منطقه سدی با نام تهم در حال ساخت است و چیزی نمانده که ساخت آن به اتمام برسد. ایجاد این سد دریاچه‌ای زیبا در منطقه درست کرده است. دریاچه و سد تهم حدود ۵ کیلومتر از آبشار زیبای شارشار دورتر است. با این حساب پس از پایان مراحل ساخت سد تهم، آب دریاچه این سد مناطق اطراف را پوشش می‌دهد تا آبشار برای همیشه به زیر آب رود.

عکس دریاچه و سد تهم زنجان

ایران‌گردها در جریان هستند که جاهای دیدنی این مرزوبوم به‌ اندازه‌ای است که به‌راحتی با هم اشتباه گرفته می‌شوند. در این زمینه می‌توان به آبشار دیگری با نام شارشار اشاره کرد که در روستای اسطرخی شیروان قرار دارد. این آبشار دقیقاً با آبشار زنجان هم‌نام است، اما به لحاظ مسافت و جاذبه های گردشگری تفاوت‌های چشمگیری دارد.

آبشار شارشار چه پوشش گیاهی و جانوری دارد؟

عکس لاله واژگون در زنجان

همان‌گونه که حتماً شنیده‌اید، لطف مسافرت در مسیری است که به سمت مقصد طی می‌کنیم. برای رسیدن به آبشار از مسیری تماشایی و سرسبز عبور می‌کنید. زنجان منطقه‌ای خوش‌‌آب‌و‌هوا با پوشش گیاهی کوهستانی و باطراوت است. در گوشه‌و‌کنار این منطقه گیاهان و درختان زیبا خودنمایی می‌کند. جالب است بدانید نوعی گل لاله با نام لاله واژگون در زنجان رشد می‌کند. این لاله از گونه‌های گیاهی شاخص منطقه است و زیبایی خاصی دارد. به لطف پوشش گیاهی متنوع، زنجان پوشش جانوری گوناگونی هم دارد. با این حساب اگر شانس بیاورید ممکن است در سفر به آبشار، آهویی خرامان از کنار شما عبور کند. البته این سکه روی دیگری هم دارد و وجود حیوان‌های گیاهخوار باعث شده تا پای حیوان‌های گوشتخوار به منطقه باز شود.

سیاه‌گوش، خرس قهوه‌ای و پلنگ از گونه‌‌های مهم جانوری در طبیعت زنجان به حساب می‌آیند. محیط‌زیست زنجان به داشتن مارهای خوش‌خط‌و‌خال هم معروف است. افعی زنجانی،‌افعی قفقازی و مار جعفری از مهم‌ترین مارهای این منطقه به حساب می‌‌آیند. پیشنهاد می‌‌کنیم در طبیعت‌گردی در زنجان حتماً مواظب سنگ‌ها و صخره‌ها باشید؛ زیرا هر آن ممکن است رتیل یا عقرب جان نازنین شما را تهدید کند. این منطقه مارهای کمیابی مانند مار آتشی، مار شتری و مار پلنگی دارد. به لطف این شرایط، علاقه‌مندان به گونه‌های گیاهی، حیوان‌دوست‌ها و طرفداران خزنده‌های عجیب‌و‌غریب لحظه‌های خاطره‌انگیزی را در طبیعت اطراف آبشار و سد تهم تجربه می‌کنند.

آبشار زیبای شارشار چه امکانات گردشگری دارد؟

تصویری از طبیعت زنجان

گردشگردی در زنجان زمانی حسابی می‌چسبد که به دل طبیعت بزنیم و در محیط‌ زیست بکر این منطقه سیاحت کنیم. مکانی که آبشار در آن قرار دارد و سد اطراف آن امکانات خاصی پیش روی گردشگران قرار نمی‌دهد. این شرایط باعث می‌شود تا گردشگران احساسی خاص از طبیعت‌گردی را تجربه کنند. با این حساب اگر می‌خواهید حسابی به شما خوش بگذرد و چیزی کم‌وکسر نداشته باشید، حتماً با کوله‌باری پر به این منطقه بروید. برای رسیدن به سد تهم و منطقه‌ای که آبشار در آن قرار دارد باید حدود یک ساعت پیاده‌روی کنید. دست‌کم ۲ تا ۳ ساعت هم به گردشگری در طبیعت زیبای اطراف اختصاص دهید. برای تفریحاتی از این‌ دست بهتر است کفش مخصوص پیاده‌روی،‌ تجهیزات کوه‌نوردی، کلاه آفتاب‌گیر و عینک آفتابی، لوازم روشن‌کردن آتش، کمک‌های اولیه و تنقلات همراه داشته باشید.

آبشار شارشار چه جاذبه های گردشگری دارد؟

عکس صخره‌ آبشار شارشار زنجان

آب خروشان آبشار از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری آن به حساب می‌آید. این آب از میان صخره‌ای بلند به پایین می‌ریزد و زمین‌های تشنه اطراف را سیراب می‌کند. اگر خاطرتان هست گفتیم قرار است آبشار به زیر آب برود و جای خود را به دریاچه سد تهم بدهد. خوشبختانه طبیعت اطراف آبشار به اندازه‌ای تماشایی است که حتی اگر به زیر آب برود، باز هم گشت‌و‌گذار در اطراف دریاچه سد تهم خاطره‌انگیز خواهد بود.

عکس کمپ زدن آبشار شارشار زنجان

دریاچه این سد مکانی زیبا برای عکسبرداری و طبیعت‌گردی است. ماهیگیری در کنار سد، آب‌بازی و کمپ‌زدن از جاذبه های گردشگری مهمی است که در منطقه آبشار پیش روی گردشگران قرار دارد. صعود به تاج آبشار، آب‌تنی و خوشگذرانی در طبیعت بکر منطقه از دیگر جاذبه های آبشار به حساب می‌آید. در قسمت‌هایی از حوضچه‌ پایین آبشار آب به اندازه‌ای بالا آمده که درختان را تا کمر فرو برده است. این منظره نیز یکی دیگر از جاذبه های خاص آبشار به حساب می‌آید.

آبشار شارشار در چه فصلی از سال تماشایی‌تر است؟

زنجان آب‌‌و‌هوایی کوهپایه‌ای دارد. از طرف دیگر از آنجایی که مقصد اصلی شما در سفر به این منطقه، گشت‌و‌گذار در محدوده سد تهم است، باید روزهای گرم و معتدل سال را برای سفر انتخاب کنید. طبیعت زیبای زنجان بهار از همیشه زیباتر می‌شود. این زیبایی در اردیبهشت به اوج می‌رسد و خنکای نسیمی که از روی آب سد بلند می‌شود، روح و جان گردشگران را نوازش می‌دهد. از اردیبهشت که بگذریم، هوا سلانه‌سلانه گرم‌ می‌شود. گرمای هوا به اندازه‌ای نیست که سفر را غیر ممکن کند. به این ترتیب تابستان هم گردشگری در طبیعت زنجان و سد تهم خوش می‌گذرد. پاییز که از راه رسید، کرکره تفریحات در این منطقه رفته‌رفته پایین می‌آید و در زمستان بساط هر نوع گردشگری در این ناحیه جمع می‌شود.

آبشار شارشار به کدام جاهای دیدنی زنجان نزدیک است؟

استان زنجان در میان گردشگران به دیار شگفتی‌ها معروف است. با این حساب حیف است که راهی آبشار شوید و سری به دیگر جاهای دیدنی زنجان نزنید. در بین تمامی این جاها، غار کتله خور در ۱۵۰‌کیلومتری شهر زنجان تماشایی‌تر به نظر می‌رسد. این غار شاید به اندازه غار علیصدر در همدان، میان غاردوست‌ها معروف نباشد، اما حتی از علیصدر هم شگفتی‌های بیشتری دارد. قسمت‌های زیادی از غار کتله خور هنوز برای غارنوردان شناسایی نشده است. به این ترتیب اگر دل شیر دارید و می‌‌خواهید حسابی ماجراجویی کنید، اینجا دقیقاً‌ همان‌جایی است که دنبال آن می‌گردید. کوه‌‌های رنگی آلا داغ لار، قلعه بهستان و دودکش جن از دیگر جاهای گردشگری زنجان شناخته می‌شوند.

آبشار شارشار نزدیک کدام مکان‌های اقامتی است؟

برای شما گفتیم که محیط اطراف آبشار و سد تهم امکانات رفاهی چندانی ندارد. با این حساب انتظار چندانی برای اقامت در این مکان نباید داشته باشید. از طرف دیگر اگر خاطر شما باشد گفتیم که طبیعت اطراف زنجان، حیوان‌های وحشی درنده‌ای دارد. شرط عقل این است که برای شب در منطقه چادر نزنید و به آبشارگردی یک‌روزه رضایت بدهید. خوشبختانه آبشار و سد تهم فاصله چندانی از شهر زنجان ندارد. به این ترتیب اقامتگاه بوم‌گردی در مرکز شهر زنجان انتخاب مناسبی برای گذران شب به حساب می‌آید. اگر هم می‌خواهید در سفر به زنجان خودتان را حسابی تحویل بگیرید، اقامت در بهترین هتل های زنجان ازجمله هتل بزرگ زنجان، هتل آسیا و پارک هتل زنجان پیشنهاد می‌شود.

مسیر دسترسی به آبشار شارشار

برای رسیدن به این آبشار باید در هرکجای ایران که هستید، راه استان زنجان را در پیش بگیرید. به این استان که رسیدید، راهی شهر زنجان شوید. آبشار زیبای شارشار دقیقاً ۲۵ کیلومتر از شمال شرقی شهر زنجان دورتر است. به لحاظ جغرافیایی این آبشار در منطقه تهم از توابع زنجان قرار می‌گیرد. مسیر رسیدن به آبشار برای عبور خودرو مناسب نیست و باید چیزی حدود یک ساعت پیاده‌روی کنید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان زنجان، شهرستان زنجان، منطقه تهم

آبشار شارشار زنجان به لحاظ زیبایی و جاذبه های گردشگری به نوردیده زنجانی‌ها تبدیل شده است. این محبوبیت بی‌دلیل نیست. باید زیبایی‌های آبشار را از نزدیک ببینید تا به دلیل شهرت این آبشار پی ببرید. این آبشار با تمامی زیبایی‌هایی که دارد قرار است به قعر آب‌های سد تهم بود. به این ترتیب اگر از آن آبشاردوست‌هایی هستید که تمامی آبشارهای ایران را از نزدیک‌ دیده‌اید، باید بگوییم برای آبشارگردی در زنجان وقت‌تنگ است. اگر دیر بجنبید، این آبشار و تمامی زیبایی‌های آن به خاطره‌ها می‌پیوندد. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم اطلاعات جالبی از این آبشار در زنجان دارید، در قسمت نظرات برای ما از این اطلاعات سودمند بگویید و خاطره‌های خوش خود را با ره بال آسمان در میان بگذارید.

آبشار شارشار حدود ۲۵ کیلومتر دورتر از شهر زنجان است.

گل‌ لاله واژگون از گل‌های نایابی است که در منطقه آبشار شارشار شد می‌کند. در این منطقه خرس و مارهای خطرناکی هم زندگی می‌کنند. آهو و قوچ از حیوان‌های بی‌خطر در این ناحیه هستند.

در حوضچه این آبشار درخت‌ها تا نیمه در آب قرار گرفته‌اند تا جلوه‌ای زیبا پیش روی گردشگران قرار بگیرید.

مجموعه گردشگری بوم‌گردی و هتل‌های بزرگ زنجان، هتل آسیا و پارک هتل زنجان در میان بهترین هتل های زنجان قرار دارند.

این آبشار در بهار و تابستان تماشایی است. در این بین اردیبهشت بهترین زمان برای آبشارگردی به حساب می‌آید.

4.3/5 (3 نظر)
4 نظرات
  1. رایان می گوید

    اسم جالبی داشت، شارشار! با توصیفی که شما از این جاذبه داشتین، باید جایی تماشایی باشه. به امید داشتن وقتی برای سفر ?

    1. بانو تقیان می گوید

      رایان عزیز، ممنونیم برای توصیف خوبتون. خوشحالیم که مقاله بهتون حس خوب داده.

  2. Vahid می گوید

    ادرسش دقیق کوجاست
    یه لوکیشن میذاشتین میتونسیم با مسیریاب بریم

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، احتمالاً الان دیگه خبری از آبشار نباشه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.