شباهت جاهای دیدنی ایران و آمریکا | شباهت‌هایی حیرت‌انگیز

2

شباهت جاهای دیدنی ایران و آمریکا گاهی به‌اندازه‌ای است که حتی گردشگران حرفه‌ای هم تعجب می‌کنند. این شباهت‌ها ممکن است در نگاه اول به چشم نیاید. منتها گردشگران تیزبینی که از جاذبه های ایران و آمریکا بازدید کرده‌اند، در شباهت جاهای دیدنی ایران و آمریکا با ما هم‌عقیده‌اند. آمریکا چیزی حدود ۹٫۸ کیلومتر مربع مساحت دارد، ایران ما نیز کشور کوچکی نیست و با بیشتر از ۱٫۶ کیلومتر مربع، یکی از دیدنی‌ترین کشورهای منطقه به حساب می‌آید. کاملاً مشخص است در کشورهایی با چنین وسعتی، شباهت‌های زیادی میان جاذبه‌های ایران و آمریکا به چشم می‌خورد.

از آنجا که بررسی شباهت جاهای دیدنی ایران و آمریکا گردشگران را به فکر ایران‌گردی می‌اندازد. خالی از لطف نخواهد بود اگر در ادامه باهم به جاهای دیدنی ایران اشاره کنیم که شباهت‌های زیادی به جاهای دیدنی آمریکا داد. به شما قول می‌دهیم با مقایسه جاذبه‌های ایران و آمریکا مطمئن خواهید شد که جاهای دیدنی ایران چیزی کمتر از جاهای دیدنی آمریکا ندارد.

فهرست مطالب

۱. مرداب خزه‌ای در سراوان (گیلان) و مرداب سرو در می‌سی‌سی‌پی

  • معرفی مرداب خزه‌ای سراوان | دریاچه‌ای سرسبز و تماشایی

عکس مرداب خزه‌ای در سراوان

شمال‌گردها به‌خوبی مرداب خزه‌ای سراوان را می‌شناسند. این منطقه با رودخانه‌‌های خروشان و درختان سرسبز جذابیت‌های سراوان را دوچندان کرده است. مردابی که از آن صحبت می‌کنیم در واقع دریاچه‌ای سرسبز است که تمامی سطح آن را خزه پوشانده. از زیبایی‌های مرداب خزه‌ای سراوان که بگذریم، به مقایسه آن با مرداب سرو در می‌سی‌سی‌پی آمریکا می‌رسیم. شباهت جاهای دیدنی ایران و آمریکا به‌اندازه‌ای است که اگر عکس ناشناسی از این دو مکان را مقایسه کنید، بعید می‌دانیم به‌راحتی بتوانید تشخیص دهید کدام عکس مال کدام مرداب است!

گشت‌‌و‌گذار در مرداب خزه‌ای سراوان برای گردشگران هم فال است و هم تماشا.
  • مرداب سرو در می‌سی‌سی‌پی آمریکا | Cypress Swamp, Mississippi

عکس مرداب سرو در می‌سی‌سی‌پی آمریکا

به‌لحاظ گیاه‌شناسی باید اعتراف کرد که مرداب سرو (Cypress Swamp) پوشش گیاهی نسبتاً متفاوتی با مرداب خزه‌ای سراوان دارد. منتها به‌لحاظ زیبایی‌شناختی می‌توان گفت که بی‌دلیل شباهت جاهای دیدنی ایران و آمریکا را به این مرداب‌ها نسبت نمی‌دهند. مرداب سرو می‌سی‌سی‌پی که از آن صحبت می‌کنیم با خزه پوشیده شده تا قایق‌رانی روی آن به تفریحی خاطره‌انگیز تبدیل شود. این مرداب یکی از مهم‌ترین جاذبه های ایران و آمریکا به حساب می‌آید.

نظیر مرداب سروی که در می‌سی‌سی‌پی آمریکا وجود دارد را در کمتر جایی از دنیا سراغ داریم که شبیه‌ترین آن‌ها مرداب خزه‌ای سراوان است.

۲. ستون‌های بازالتی در ماکو (آذربایجان غربی) و ستون‌های بازالتی در کالیفرنیا

  • ستون‌های بازالتی ماکو | پدیده‌ای با ۶۵میلیون سال قدمت

عکس ستون‌های بازالتی ماکو

دیوار‌ه‌های بازالتی ماکو که با نام ستون‌‌های منشوری نیز شناخته می‌شود، چیزی حدود ۶۵میلیون سال قدمت دارد. این دیواره‌ها در واقع ستون‌هایی ۶ضلعی بسیار مرتفع‌اند. ستون‌های بازالتی بر اثر آب‌شدن یخ‌های بزرگ در بازه زمانی بسیار طولانی ایجاد شده‌اند. ستون‌های بازالتی ماکو به‌اندازه‌ای تماشایی است که عکس‌های زیبایی از این ستون‌ها به‌دفعات در مجله‌های بین‌المللی چاپ شده. نظیر این ستون‌ها در اسکاتلند و ایسلند نیز به چشم می‌خورد.

ستون‌های بازالتی ماکو بیشترین شباهت را به ستون‌‌های بازالتی در کالیفرنیا در میان جاذبه های ایران و آمریکا دارد.
  • ستون‌‌های بازالتی در کالیفرنیا | Basalt Columns, California

عکس ستون‌‌های بازالتی در کالیفرنیا

در شرق کالیفرنیا ستون‌های بازالتی شبیه به چیزی که در ماکو دیده‌‌ایم وجود دارد. این ستون‌های بازالتی در محوطه‌ای با وسعت ۷۹۸ هکتار به چشم می‌خورد. ستون‌های بازالتی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم در کالیفرنیا با نام دِویلز پُستپایل (Devils PostPile) شناخته می‌شود. این ستون‌های بازالتی یکی از مکان‌های ملی طبیعی در کالیفرنیا به حساب می‌آید. جالب است بدانید در گذشته‌های دور در همسایگی این منطقه طلا پیدا شده بود. ستون‌های بازالتی کالیفرنیا در سال ۱۹۱۱ رسماً به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی این ایالت انتخاب شد.

شباهت جاهای دیدنی ایران و آمریکا را به‌راحتی با بررسی عکس‌های ستون‌های بازالتی ماکو و کالیفرنیا می‌توانید مقایسه کنید.

۳. حفره‌های عجیب در دل سنگ‌های روستای وردیج (تهران) و دره آتش نوادا

  • معرفی روستای وردیج | روستایی با ساختاری کوهستانی

ساکنان غرب تهران، روستای وردیج را به‌خوبی می‌شناسند. این روستا ساختاری کوهستانی دارد و با آب‌وهوای خوش و اهالی باصفا همیشه پذیرای گردشگران بوده است. در این بین، چیزی که روستای وردیج را در نظر جالب جلوه می‌دهد، سنگ‌های عجیب این روستاست. در دل این سنگ‌ها، حفره‌هایی با ظاهری رعب‌انگیز به چشم می‌خورد. اهالی قدیمی روستا مدعی‌اند در روزگاران قدیم در این محل قلعه‌ای وجود داشته است. گفته می‌شود ارواح مردگان قلعه در حالتی سنگ‌مانند ظاهر شده‌اند. عده‌‌ای دیگر نیز حفره‌های عجیب در صخره‌های روستای وردیج را نشانه‌ای از سنگ‌شدن حیوان‌های منطقه می‌دانند. خوشبختانه علم‌و‌دانش از این خرافات پرده برداشته است. طبیعی‌دانان فرسایش سنگ و هوازدگی را دلیل ایجاد حفره‌هایی عجیب در دل صخره‌های منطقه اعلام می‌کنند.

چیزی که سنگ‌های روستای وردیج را جالب در نظر جلوه می‌دهد، شباهت‌ این منطقه با دره آتش (Vally of fire) در نوادای آمریکاست.
  • معرفی دره آتش در نوادای آمریکا | Valley of Fire, Nevada

یکی از بی‌رحم‌ترین زیست‌بوم‌های دنیا در دره آتش نوادا وجود دارد. دره آتش در روی نقشه در ایالت نوادای آمریکا مشاهده می‌شود. همان‌گونه که از نام این دره پیداست، گرمای بسیار زیاد باعث شده تا دره آتش خطاب شود. دره آتش شگفتی‌های بی‌شماری دارد، اما چیزی که در بررسی جاذبه‌های ایران و آمریکا جالب به نظر می‌رسد. تنگه صخره سرخ (Red Rock Canyon) در این دره است. در صخره‌‌های این تنگه حفره‌هایی عجیب وجود دارد. این حفره‌های رمزآلود که با نام تافونی نیز شناخته می‌شود‌ به‌لحاظ ظاهر با حفره‌هایی که در سنگ‌های روستای وردیج دیده‌ایم مو نمی‌زند. طبق معمول، درباره حفره‌های مرموزی که در صخره‌‌های دره آتش در نوادای آمریکا وجود دارد داستان‌سرایی‌های زیادی به میان آمده است.

عده‌‌ای بر این باور بودند که این حفره‌ها کار فرازمینی‌هاست. در نهایت، علم زمین‌شناسی هوازدگی و فرسایش خاک را دلیل ایجاد این حفره‌ها اعلام کرد.

۴. دره کال جنی در خراسان جنوبی و دره آتش در نوادا

  • معرفی دره کال جنی در خراسان جنوبی | هنر سنگ‌تراشی کهنه‌کار!

عکس دره کال جنی در خراسان جنوبی

شباهت جاهای دیدنی ایران و آمریکا یک بار دیگر در دره کال جنی در خراسان جنوبی و دره آتش در نوادا خودنمایی می‌کند. دره کال جنی مکانی شناخته‌شده برای خراسان‌گردهاست. بسیاری از صخره‌های این دره از آهک شاخته شده‌اند. همان‌گونه که شما بهتر از ما می‌دانید آب دشمن شماره‌‌یک آهک است. این شرایط باعث شده ریزش باران در سال‌های طولانی، لایه‌های آهک میان صخره‌ها را از بین ببرد.

اکنون در دره کال جنی با صخره‌های بزرگی روبه‌رو هستیم که به نظر می‌رسد سنگ‌تراشی کهنه‌کار با هنرنمایی تمام میان این صخره‌ها را تراشیده است.
  • معرفی صخره‌های دره آتش نوادا | Valley of Fire, Nevada

عکس صخره‌های دره آتش نوادا

با اولین نگاه به عکس‌های دره کال جنی متوجه خواهید شد که این دره چقدر به دره آتش در نوادا شبیه است. این شباهت بی‌دلیل نیست؛ زیرا صخره‌های دره آتش نوادا ساختاری آهکی دارند. شسته‌شدن آهک از میان صخره‌ها به‌وسیله باران باعث شده شکاف‌های عمیق و بزرگی در دره آتش نوادا ایجاد شود. با این حساب، می‌توان گفت شباهت جاهای دیدنی ایران و آمریکا در دره آتش نوادا بیشتر از هر جای دیگر ایالات متحده به چشم می‌خورد.

جالب است بدانید این پدیده در کمتر جایی از دنیا رخ می‌دهد.

۵. تنگه چاهکوه در جزیره قشم و هفت آبگیر مقدس در آریزونا

  • معرفی تنگه چاهکوه | آبگیرهایی طبیعی و دیدنی

تنگه چاهکوه با دیواره‌هایی به‌طول حدودی ۱۰۰ متر فرا گرفته شده است. چیزی که شباهت جاهای دیدنی ایران و آمریکا را در تنگه چاهکوه جلوه می‌دهد، آبگیرهایی طبیعی است که در قعر تنگه به چشم می‌خورد. سنگ‌های رسوبی محیط اطراف تنگه در درازمدت شسته شده‌اند. به همین دلیل، در کف تنگه سنگ‌هایی نفوذ‌ناپذیر باقی مانده است.

آب ناشی از بارش‌های محلی در کف تنگه جمع می‌شود و آبگیرهای زیبایی را تشکیل می‌دهد. این آبگیرها عمق زیادی ندارند و آبی زلال در آن‌ها به چشم می‌خورد.
  • معرفی هفت آبگیر مقدس آریزونا | Seven Sacred Pools

مادر طبیعت برای هفت آبگیر مقدس در آریزونا نیز طرحی همانند تنگه چاهکوه درانداخته است. شباهت جاهای دیدنی ایران و آمریکا میان هفت آبگیر مقدس آریزونا و تنگه چاهکوه به اوج می‌رسد. در هفت آبگیر مقدس دقیقاً شاهد حوضچه‌هایی هستیم که آب باران در آن جا خوش می‌کند. ناگفته نماند هفت آبگیر مقدس آریزونا عمق بیشتری دارد.

این آبگیرها در تابستان به‌اندازه‌ای تماشایی می‌شوند تا گردشگران از دورونزدیک راه آبگیرهای مقدس آریزونا را در پیش بگیرند.

۶. دودکش جن در زنجان و هودو برایس در گرند کانیون یوتا

  • معرفی دودکش جن در زنجان | منشأ افسانه‌های ترسناک 

شباهت جاهای دیدنی ایران و آمریکا با مقایسه دودکش جن در زنجان و هودو برایس در گرند کانیون جالب می‌شود. در ایجاد دودکش‌ جن که به‌لحاظ فنی به آن‌ها هودو (Hoodoo) هم گفته می‌شود رد پای فرسایش خاک به چشم می‌خورد. فرسایش، خاک را به‌گونه‌ای عجیب‌و‌غریب تراش داده تا حالتی دودکش‌مانند پیدا کند. این شرایط باعث شده افسانه‌های ترسناکی درباره این منطقه زنجان بر سر زبان‌ها بیفتد.

این دودکش‌ها در واقع استوانه‌ای سنگی بسیار بلندی است که بالای آن حالتی قارچی‌شکل دارد.
  • معرفی هودو برایس گرند کانیون یوتا | Hoodoo Bryce Canyon, Utah

عکس هودو برایس گرند کانیون یوتا

آمریکایی‌ها در گرند کانیون یوتا دودکش‌های سنگی شبیه به چیزی که در زنجان دیده‌ایم دارند. این دودکش‌ها با ابعادی بسیار بزرگ در پارک ملی برایس کانیون در ایالت یوتا مشاهده می‌شود. جالب است بدانید به‌لحاظ زمین‌شناختی پدیده دودکش‌های سنگی در جاهای مختلف دنیا وجود دارد. هیچ‌کدام از این جاها به‌اندازه دودکش جن در زنجان و هودو برایس گرند کانیون شباهت جاهای دیدنی ایران و آمریکا را ثابت نمی‌کند. البته ارتفاع و بزرگی دودکش‌های برایس گرند کانیون یوتا نسبت به دیگر جاهای دنیا بزرگ‌تر است.

ارتفاع بلند‌ترین دودکش‌های سنگی گرند کانیون گاهی از ساختمانی ۱۰طبقه بیشتر به نظر می‌رسد.

۷. دره خزینه لرستان و گرند کانیون آریزونا

  • معرفی دره خزینه لرستان | از مرتفع‌ترین پل‌ها در ایران و خاورمیانه

عکس دره خزینه لرستان

شاید جالب باشد بدانید حتی در استان لرستان هم شباهت جاهای دیدنی ایران و آمریکا به چشم می‌خورد. در استان لرستان دره‌ای زیبا با نام دره خزینه وجود دارد که گردشگران خارجی آن را با گرند کانیون آریزونا مقایسه می‌کنند. دره خزینه دره‌ای بسیار عمیق است که پلی معلق روی آن کشیده شده. این پل یکی از مرتفع‌ترین پل‌ها در ایران و خاورمیانه است. زمین‌شناسان دلیل ایجاد دره خزینه را فرسایش خاک می‌دانند.

این دره اولین مقصد گردشگران علاقه‌مند به صخره‌نوردی در استان لرستان است.
  • معرفی گرند کانیون آریزونا | Grand Canyon Arizona

عکس گرند کانیون آریزونا

گرند کانیون آریزونا قسمتی از پارک ملی گرند کانیون در آمریکاست. این دره با عمقی حدود ۱٫۷ کیلومتر و عرضی برابر با ۱۶ کیلومتر، یکی از عمیق‌ترین دره‌های دنیاست. شباهت جاهای دیدنی ایران و آمریکا زمانی جالب به نظر می‌رسد که نگاهی به رودخانه کلورادو در این منطقه بیندازید. این رودخانه معروف کلورادو نزدیک به ۶میلیون سال است که در گرند کانیون جریان دارد. جریان این رودخانه باعث شده دره‌ای عمیق در منطقه گرند کانیون شکل بگیرد.

جالب است بدانید به لحاظ زمین‌شناختی سنگ‌های این منطقه با عمری نزدیک به ۲میلیارد سال، قدیمی‌ترین سنگ‌های دنیا به حساب می‌آیند.

۸. دره ستارگان در جزیره قشم و دریه یادبود در آریزونا

  • معرفی دره ستارگان در جزیره قشم | راه‌هایی پرپیچ‌و‌خم در دل زمین

دره ستارگان نامی آشنا برای گردشگران جزیره قشم است. این دره در میان بومیان منطقه با نام‌های ستاره کفته و ستاره افتاده نیز شناخته می‌شود. دلیل این نامگذاری‌ها را می‌توان در شکل‌گیری خاص سنگ‌ و خاک این منطقه جست‌وجو کرد. ساکنان قدیمی دره ستارگان بر این باور بودند که ستاره‌ای در این محل با زمین اصابت کرده است. گفته می‌شود برخورد ستاره با زمین باعث بالاآمدن خاک در قسمت‌های مختلف این دره شده است. عده‌ای دیگر از بومی‌های این منطقه نیز معتقدند با فرارسیدن شب، ارواح و اجنه در این دره تردد می‌کنند. دره ستارگان راه‌های پرپیچ‌و‌خمی دارد که در دل زمین ایجاد شده است. ماجرای ایجاد این راه‌های پرپیچ‌و‌خم هیچ ربطی به برخورد ستاره‌ای با زمین یا فرازمینی‌ها ندارد. طبق معمول اثری از اجنه و ارواح نیز در ساخت این دره پیدا نیست. قسمت‌هایی از خاک منطقه نسبت به دیگر قسمت‌های آن سفت‌تر بوده است.

این شرایط زمینه فرسایش عمیق خاک را به دنبال داشته تا دره ستارگان به یکی از جاهای دیدنی ایران تبدیل شود که نظیر آن در آمریکا هم پیدا می‌شود.
  • معرفی دره یادبود در آریزونا آمریکا | Monument vally

عکس دره یادبود در آریزونا آمریکا 

دره‌ یادبود که با نام مانیومت ولی (Monument Valley) نیز شناخته می‌شود، یکی از جاهای دیدنی آمریکاست. اگر با دقت به تصاویر و فیلم‌های دره یادبود نگاهی بیندازید، شباهت زیادی میان این دره و دره ستارگان در جزیره قشم پیدا خواهید کرد. در دره یادبود نیز همانند دره ستارگان، مسیرهای پرپیچ‌و‌خمی را می‌بینیم که میان دره‌های عمیق قرار دارند. از قرار معلوم قسمت‌هایی از خاک در دره یادبود مقاومت بیشتری در برابر فرسایش داشته است. قسمت‌های دیگر بر اثر فرسایش خاک از بین رفته‌اند تا مسیرهای عجیبی را در دل زمین شاهد باشیم که چندین متر عمق دارد.

به‌احتمال زیاد دره یادبود را در فیلم‌ها دیده‌اید. فیلم مأموریت غیرممکن ۲ (Mission Impossible 2) با صخره‌نوردی تام‌ کروز در این دره شروع می‌شود.

شباهت جاهای دیدنی ایران و آمریکا به‌اندازه‌ای جالب است که از مقایسه میان این جاها سیر نمی‌شوید. ناگفته نماند بسیاری از جاهای دیدنی ایران به‌اندازه کافی مشهور نشده‌اند. چه‌بسا شباهت جاهای دیدنی ایران و آمریکا بیشتر از چیزی باشد که ما در این متن به آن اشاره کردیم. اگر در ذهن شما هم نمونه‌‌هایی از جاذبه‌های ایران و آمریکا وجود دارد که ما به آن‌ها اشاره‌ای نکردیم، در قسمت نظرات برای همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها از شباهت جاهای دیدنی ایران و آمریکا بگویید و در صورت صلاحدید، اطلاعات جالبی از این مکان‌ها را در میان بگذارید.

مرداب خزه‌ای در سراوان از استان گیلان و مرداب سرو در می‌سی‌سی‌پی آمریکا، دره ستارگان در جزیره قشم و دریه یادبود در آریزونا آمریکا، و دره خزینه لرستان و گرند کانیون آریزونا از مهم‌ترین شباهت جاهای دیدنی ایران و آمریکا به حساب می‌آیند.

هر دو منطقه دره‌ای بزرگ و تماشایی دارند که تاریخ ایجاد آن به سده‌های دور بازمی‌گردد.

در هر دو مکان ستون‌هایی منشورمانند را مشاهده می‌کنیم بر اثر فرسایش خاک پدید آمده‌اند.

بررسی جاذبه‌های ایران و آمریکا در حفره‌های عجیبی که در روستای وردیج تهران و دره آتش نوادا وجود دارد مو را بر تن هر گردشگری سیخ می‌کند.

ستون‌های بازالتی ماکو به‌اندازه‌ای با ستون‌های بازالتی در کالیفرنیا شباهت دارد که تمامی زمین‌شناسان را انگشت‌به‌دهان کرده است.

2 نظرات
  1. رها می گوید

    یعنی با خوندن این مقاله فقط حسرت خوردم. خیلی جاهای شبیه بیشتری داریم که از نظر زیبایی محشره و در مقام مقایسه با نمونۀ خارجیش خیلی خفن‌تره؛ اما اما اما امان از این اما. ما نه صنعت مستندسازی قوی‌ای داریم، نه چیزی با عنوان صنعت فیلم و سریال داریم، نه سیاست و هدفی برای شناسوندن این زیبایی‌ها به دنیا داریم، نه اصلاً دنیایی رو قبول داریم و چشم دیدن کسی جز خودمون داریم و فکر می‌کنیم خداوندگار جهانیم. حالا خوبه اینا دیگه آثار تاریخی نیست بگن با فرهنگ عرب‌ها مغایره:||||||||
    حالا جدا از اینا که تمومی نداره ستون‌های بازالتی برای من سوال پیش آورده. مگه بازالت یه جور سنگ خاص نیست یعنی ماهیت سنگ‌ها در ایران و نمونه خارجیش یکیه دیگه درسته؟ پس چجوری رنگشون فرق داره؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام رها عزیز
      دغدغه شما دغدغه ما هم هست و برای همین تلاش می‌کنیم جاذبه‌های ایران رو با زبانی صمیمی و دوستانه معرفی کنیم تا مردم حوصله کنند و بخونند و بیشتر باهاش آشنا بشن.

      برای سنگ‌ها هم شما سنگ مرمر رو در نظر بگیر که رن‌های مختلف داره یا حتی فیروزه که یه طیف کمرنگ آسمانی تا سبز داره.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.