مراسم شب یلدا در سرزمین آرش کمانگیر و رستم دستان

0

یلدا برای همه ما به‌معنای شبی طولانی است که اعضای خانواده در خانه بزرگ‌ترها کنار هم جمع می‌شوند. حافظ می‌خوانند و برای نعماتی که دارند خداوند را شکر می‌کنند. انار و هندوانه هم که عضوی از خانواده به حساب می‌آیند و کنار آجیل شبه چله و ریش‌سفید‌های سفره که همان باسلوق‌های خوشمزه هستند، به جمع خانوادگی صفا می‌دهند. خب باید بگوییم که مراسم شب یلدا فقط به هندوانه، انار یا آجیل شب چله خلاصه نمی‌شود. در هر شهر و دیاری، مردم به روش سنتی خود این شب را جشن می‌گیرند. می‌گویید نه؟ با ما همراه باشید تا مراسم شب یلدا را در هر گوشه از سرزمین آرش کمانگیر و رستم دستان را بهتر بشناسید!

مراسم شب یلدا در تهران

در تهران مراسم شب یلدا همراه با رسوم خاص و منحصر‌به‌فردی نیست. مردم در خانه بزرگ‌ترها کنار هم جمع می‌شوند و از مصاحبت با هم لذت می‌برند. در این شب رسم است که حتماً یکی از میوه‌های تابستانی که معمولاً هندوانه است، روی سفره وجود داشته باشد. وجود میوه خشک نیز جزو رسوم تهرانی است. معمولاً در تمامی آجیل‌فروشی‌های تهران، در زمان شب یلدا، انواع میوه خشک با تزئینات بسیار زیبا به چشم می‌خورد. فال حافظ هم که دیگر نگو، دیوان حافظ را هر کس به دست می‌گیرد، نیت می‌کند و قسم و آیه به جان حافظ و شاخه نباتش که فال نیکو برای او روایت کند!

مراسم شب یلدا در کهگیلویه و بویراحمد

داستان آجیل، انار و هندوانه که در بین تمامی رسوم شب یلدا به چشم می‌خورد؛ اما مردم کهگیلویه و بویراحمد، رسوم خاص و مخصوص به خودشان نیز در این شب طولانی و زیبا دارند. مردم این شهر به نیت بارش برف و نزول برکت از آسمان، در این شب آش‌های محلی همانند شیربرنج یا آش دوغ درست می‌کنند. سپس همه اعضای خانواده دور کرسی می‌نشینند و روی کرسی که سفره شب یلدا چیده شده است، این آش را نوش جان می‌کنند. در نهایت برای شام نیز شله ماش، شله بادام یا آش کارده درست می‌کنند که جزو غذاهای سنتی این منطقه به حساب می‌آید. البته به‌خاطر خوشمزگی چلوکباب، در زندگی مدرن امروزی، کباب جایگزین شام مخصوص شب یلدای مردم کهگیلویه و بویراحمد شده است!

شب یلدا در گیلان

مردم گیلک دارای سنت‌های مخصوص به خود هستند. اگر سری به فهرست غذاهای سنتی این شهر بزنید، متوجه تنوع فرهنگی آن‌ها خواهید شد. پس باید مراسم شب یلدا در گیلان هم جالب و جذاب باشد. شب یلدا در کنار انار و هندوانه، آب کونوس یا همان آب ازگیل، خوج، لیمو و برشته برنج نیز به چشم می‌خورد. اینها در کنار آجیل و میوه خشک سفره شب یلدا مردم گیلان را تکمیل می‌کنند. جالب است بدانید مردم گیلکی یک شعر مخصوص دارند که آن را هنگام بریدن هندوانه کنار هم می‌خوانند: «امشب شب چله، خانم جیر (زیر) پله، چاقو بزنیم، هندانه کله».

فال پوست هندوانه نیز از رسوم بسیار بامزه و جذاب مردم گیلان است. در این فال هندوانه را به چهار قسمت طولی تقسیم می‌کنند. سپس هر کس پوست هندوانه‌ای که دستش است را به پشت سرش پرتاب می‌کند. اگر تعداد قاچ سبز هندوانه از قاچ سفید آن بیشتر باشد، یعنی نیت خوب و اگر برعکس باشد نیت بد خواهد بود. همچنین اگر تعداد قاچ سفید و سبز مساوی باشد، نیت حد وسط است.

مراسم شب یلدا در استان فارس

در استان فارس آجیل شب یلدا با آجیل شهرهای دیگر کمی تفاوت دارد. در این آجیل می‌توانید خارک، قصبک، انجیر و برنجک مخصوص استان فارس را ببینید. این آجیل بسیار خوشمزه است و طعمی بسیار عالی دارد. پس اگر در شب چله گذرتان به استان فارس افتاد، آجیل مخصوص آن‌ها را بچشید. در بین مراسم شب یلدا استان فارس، فال کلوک بیش از همه بارز است. برای این فال یک کوزه بزرگ دهانه گشاد بر می‌دارند. خانم‌ها دور کوزه می‌روند و هر کس یک وسیله داخل آن می‌اندازد که دلالت بر همان شخص دارد. سپس دختر بچه‌ای می‌آید و یکی از این لوازم را بر می‌دارد. قرعه به نام هر کس که افتاد، فردی یک فال حافظ می‌گیرد و فال جواب نیتی است که آن فرد در دل دارد.

شب یلدا در استان خراسان جنوبی

سنت شب یلدا در استان خراسان جنوبی بسیار جالب است. مراسم شب یلدا در این استان به «کف زدن» شهرت دارد. در این مراسم از ریشه درختی با نام چوبک استفاده می‌کنند. به ریشه چوبک در خراسان جنوبی «بیخ» گفته می‌شود. بیخ را در آب خیس می‌کنند و چندین بار می‌جوشانند. سپس آن را در ظرف بزرگ سفالی با نام تغار می‌گذارد. مردان و جوانان هر فامیل با دسته‌ای از چوب‌های نازک از درخت انار که به دسته گز شهرت دارد، بیخ را آنقدر می‌زنند تا کف کند. کف را با شیره شکر مخلوط کرده و با گردو و پسته تزئین می‌کنند. این شیرینی طعم خوبی دارد و از آن برای پذیرایی استفاده می‌کنند. البته ناگفته نماند که جوانان این شیرینی را به‌سمت هم پرتاب می‌کنند و به‌صورت هم می‌کشند و شادی می‌کنند!

شب یلدا در خراسان شمالی

در خراسان شمالی چنین رسم است که خانواده تازه‌داماد، هدایایی را داخل سینی مسی قرار می‌دهند و با رقص و آواز به خانه خانواده عروس می‌فرستند. سپس خانواده عروس نیز برای قدردانی، درون سینی مسی هدایایی از قبیل پارچه قرار می‌دهند و برای خانواده داماد می‌فرستند. از طرف دیگر اگر پیش از شب چله برف در خراسان شمالی باریده باشد، مردم در شب یلدا تکه‌ای برف تمیز را بر می‌دارند، روی آن شیره انگور می‌ریزند و میل می‌کنند. آن‌ها بر این باورند که با این کار با سرمای زمستان آشتی می‌کنند.

حلوا قلقلی نیز جزو خوشمزه‌هایی است که در مراسم شب یلدا سرو می‌شود. برای تهیه این حلوا، کنجد، بادام، گردو و دانه‌های روغنی دیگر را می‌کوبند و درون شیره انگور می‌گذارند. این حلوای خوشمزه را درون ظرف می‌ریزند و پس از تزئین برای رفع کدورت و بجای‌آوردن صله‌رحم، به خانه دوستان و آشنایان خود می‌برند.

مراسم شب یلدا در اصفهان

اصلاً مردم شیرین زبان اصفهان به رعایت رسوم مخلتف سنتی معروف هستند. مراسم شب یلدا در اصفهان نیز حال‌وهوای خاص به خود را دارد. در این شب میمون و مبارک، مردم به خانه بزرگ‌ترها می‌روند تا صله رحم را بجای بیاورند. جالب اینجاست که بدانید مردم اصفهان، شب چله را به دو بخش «عمو چله» و «چله زری» تقسیم می‌کنند. همانند شهرهای دیگر، انار و هندوانه دو عضو جدانشدنی و بسیار مهم روی سفره شب یلدا به حساب می‌آیند. جالب است بدانید که بر اساس سنت قدیمی، مردم اصفهان لباس‌های قدیمی خود را در مقابل خورشید پهن می‌کنند تا به این ترتریب به چله زری و عمو چله خوشامد بگویند!

شب یلدا در زنجان

مردم عزیز زنجان نیز همانند سایر شهرهای کشورمان، مراسم شب یلدا را با سفره یلدا، دیوان حافظ، انار، هندوانه و آجیل مخصوص به جای می‌آورند. در این شب میمون و طولانی، اعضای خانواده در کنار هم جمع می‌شوند و از مصاحبت با هم لذت می‌برند.

شب یلدا در کرمانشاه

کرمانشاه جزو مناطق قدیمی و باستانی ایران به حساب می‌آید. به همین خاطر بسیاری از مراسم سنتی در این منطقه با هیجان بسیاری برگزار می‌شوند. شب یلدا نیز جزو مراسم سنتی و آیینی بسیار مهمی است که مردم ارزش بسیاری برای آن قائل هستند. خب شب یلدا در کرمانشاه چه می‌گذرد؟ مردم به دیدار اقوام و ریش سفیدهای خود می‌روند. مادران و مادربزرگ‌ها نیز با آجیل مشگل‌گشا، راحت‌الحلقوم، باسلوق، کاک و نان پنجره‌ای از عزیزان خود پذیرایی می‌کنند. انار و هندوانه در کنار لیمو هم اعضای جدانشدنی سفره شب یلدا هستند.

مراسم شب یلدا در زاهدان

مردم عزیز زاهدان، شب یلدا را فرصتی عالی برای تفریح، خوش‌گذرانی و استحکام روابط خانوادگی می‌دانند. آن‌ها به جای آنکه خیلی خودشان را غرق در رعایت آداب و مراسم شب یلدا کنند، بیشتر تلاش می‌کنند تا در کنار هم از این شب میمون و مبارک لذت ببرند. اعضای خانواده با ذق‌وشوق تمام کنار هم جمع می‌شوند. هر کس لطیفه می‌گوید و داستان‌هایی خنده‌دار برای هم تعریف می‌کنند. همچنین انجام بازی‌های گروهی بامزه همانند گل یا پوچ در شب یلدا بسیار رایج است.

شب یلدا در استان آذربایجان شرقی و غربی

در شب یلدا مردم استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی  با خوانچه‌ای تزئین‌شده و زیبا به خانه تازه عروس یا خانواده نامزد پسرشان می‌روند. در این خوانچه معمولاً شال‌های قرمز، هندوانه و کادوهای مختلف قرار می‌گیرد. بعد از اینکه سفره یلدا را چیدند، ریش سفید خانواده به هندانه چاقو می‌زند و می‌گوید که «قادا بلامیزی بو گئجه غالبا» که یعنی بلاهای خودمان را امروز بریدیم. مردم آذربایجان بر این باور هستند که با میل کردن هنداونه در شب یلدا، سرما و سوز زمستان روی آن‌ها تأثیر نخواهد داشت. البته در کنار هندوانه، مردم آذربایجان در این آش شیر پخته، برنج و مرغ و انواع تنقلات همانند قاورقا که همان شاهدانه با گندم برشته است، حلوای گردو، آجیل مشگل‌گشا، هویج و لبو میل می‌کنند.

شب یلدا در استان مرکزی

جالب است بدانید که مردم استان مرکزی سه شب متوالی با نام‌های چله بزرگه، چله وسطی و چله کوچیکه دارند. پس اهالی استان مرکزی به جای آنکه فقط یک شب را به‌عنوان شب یلدا جشن بگیرند، سه شب متوالی مشغول جشن و پایکوبی هستند. مردم در این شب‌ها دور کرسی کنار هم جمع می‌شوند و داستان‌های قدیمی را روایت می‌کنند. البته این روزها دیگر خبری از روایت داستان‌های قدیمی نیست و بیشتر مردم در کنار هم جمع می‌شوند و آجیل مخصوص مشگل‌گشا نوش جان می‌کنند. دیوان حافظ هم که جای خود را دارد. جالب اینجاست که به غیر از فال حافظ، اعضای خانواده با مشاعده یکدیگر را سرگرم می‌کنند. البته بازی‌های دیگر همانند دز بازی، پر یا پوچ و سایر بازی‌های گروهای نیز در شب یلدا بین خانواده‌های اهالی استان مرکزی رواج دارد.

شب یلدا در مهاباد

بیشتر جمعیت مهاباد را مردم کردزبان تشکیل می‌دهند. مراسم شب یلدا در بین کردها ارزش بسیاری دارد. به همین خاطر مراسم شب یلدا را با شکوه و جلال بسیاری برگزار می‌کنند. شب یلدا در مهاباد به شه وی چله معروف است. در این شب مردم به خانه ریش‌سفید خانواده می‌روند و دور هم جمع می‌شوند. صدای رقص و پایکوبی از برخی خانه‌ها به گوش می‌رسد. در برخی خانه‌ها دیوان حافظ را به دست ریش سفید خانواده داده‌اند و برای هر کدام از اعضای خانواده فال می‌گیرند. در مهاباد نیز زمستان را به دو چله کوچک و بزرگ تقسیم می‌کنند. از اول دی تا دهم بهمن چله بزرگ و از روز دهم بهمن تا اول اسفند چله کوچک است. شب یلدا را نیز به این ترتیب شب آغاز چله یا همان شب چله می‌نامند.

شب یلدا در مازندران

مراسم شب یلدا در مازندران نیز تفاوتی با سایر شهرهای ایران ندارد. در این شب مردم به خانه اقوام و بزرگترهای خودشان می‌روند و از مصاحبت با هم لذت می‌برند. سفره شب یلدا در مازندران نیز میزبان هندوانه، انار و البته ازگیل است. خانواده‌ها کنار هم آجیل مشگل‌گشا میل می‌کنند تا گره از کار همه باز شود.

شب یلدا در همدان

در بین مراسم شب یلدا همدانی‌ها، فالی عجیب و جالب با نام فال سوزن به چشم می‌خورد. برای این فال، تمام اعضای خانواده دورتادور اتاق می‌نشینند. سپس یکی از پیرزن‌های جمع به‌صورت متوالی شعر می‌خواند. دختر بچه‌ای پس از آنکه هر شعر تمام شد، بر تکه‌ای پارچه برش نخورده و آب ندیده سوزن می‌زند. مهمان‌ها نیز بنا به همان ترتیبی که نشسته‌اند، شعر پیرزن را فال خود می‌پندارند و پشت سر هم در دلشان نیت می‌کنند. آجیل شب یلدا مردم همدان نیز بسیار خوشمزه است و انواع گردو و کشمش خوشمزه تویسرکان در آن دیده می‌شود.

شب یلدا در خراسان رضوی

مراسم شب یلدا در خراسان رضوی تفاوت چندانی با خراسان جنوبی ندارد. در این استان نیز برخی مراسم کف زدن را برگزار می‌کنند. در این مراسم ریشه گیاهی با نام چوبک که به آن بیخ می‌گویند را در آب خیس کرده و سپس می‌جوشانند. سپس ریشه این گیاه را داخل یک کاسه سفالی با نام تغار قرار می‌دهند. حال نوبت به جوانان فامیل است که با دسته گز که از چوب‌های نازک درخت انار درست می‌شود، آنقدر این ریشه را بکوبند تا کف کند. از این کف برای آماده کردن شیرینی استفاده می‌کنند. در عین آماده‌سازی این شیرینی، جوانان کف را به‌صورت هم می‌مالند و خنده آن‌ها به آسمان می‌رسد. جالب اینجاست بدانید مردم خراسان با توجه به ارادتی که به استاد ابوالقاسم فردوسی دارند، در کنار فال حافظ، شاهنامه را نیز روی سفره یلدا قرار می‌دهند.

شب یلدا در خوزستان

مراسم شب یلدا در خوزستان به شکلی خاص و بسیار پرشور برگزار می‌شود. اول از همه باید بدانید که هندوانه گرد و شیرین در این منطقه رقبیب دارد و به تنهایی یکه‌تازی نمی‌کند. مردم این استان در کنار هندوانه، خربزه را نیز برش می‌زنند و از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. از جمله مراسم منحصر‌به‌فرد خوزستان، داستان قارون افسانه‌ای است. بر اساس افسانه‌ای قدیمی، قارون در شب یلدا با لباس مبدل هیزم‌شکن به خانه مردم فقیر می‌رفته و به آن‌ها چوب می‌داده و سپس این چوب به طلا تبدیل می‌شد. مردم نیز تا صبح بیدار می‌مانند تا اگر قارون به خانه آن‌ها سر زد و به آن‌ها طلا داد، خواب نباشند. همین موضوع باعث می‌شود تا اعضای خانواده در کنار هم جمع شوند، گل بگویند و گل بشنوند.

شب یلدا در کردستان

اگر در شب یلدا به کردستان سفر کنید، متوجه می‌شوید که مردم این منطقه، شب یلدا را با نام سنتی آن یعنی «شو چله» می‌شناسند. در این شب زیبا، مردم همراه با غذاهایی که درست کرده‌اند به خیابان‌ها می‌آیند. کنار هم به جشن و پایکوبی می‌پردازند هر کس با غذایی که درست کرده، از دیگران پذیرایی می‌کند. در مراسم شب یلدا کردستان، غذاهایی همانند دلمه و نان سنگک آماده می‌شود که جزو غذاهای قدیمی و سنتی کردستان است. مردم در این شب لباس‌های سنتی خود را بر تن می‌کنند و با موسیقی سنتی خود به رقص و پایکوبی می‌پردازند.

شب یلدا در بندر عباس

شب یلدا در هر شهر و دیاری همراه با محصولات کشاورزی و البته غذاهای سنتی همان منطقه برگزار می‌شود. در بندر عباس نیز می‌توانید در شب یلدا طعم نان رگاگ، مهیاوه و سوراغ را بچشید. هواری ماهی و قلیه ماهی نیز جزو غذاهای پرطرفدار در شب یلدا هستند که مردم بندرعباس در طبخ آن مهارت بسیاری دارند. جالب است بدانید که حتی رستوران‌های محلی و سنتی نیز در شب یلدا این غذاها را آماده می‌کنند. پس اگر مسافر بندرعباس هستید، حتماً در شب یلدا طعم غذاهای سنتی مخصوص این شب را بچشید. مراسم شب یلدا در بندرعباس نیز در خانه ریش سفید خانواده برگزار می‌شود. آخر شب نیز جوانان از بزرگ خانواده می‌خواهند تا برای آن‌ها دعایی خیر کند.

شب یلدا در چهارمحال و بختیاری

مراسم شب یلدا در چهارمحال و بختیاری بسیار جالب است. شاید برایتان عجیب باشد بدانید که مردم چنین رسم دارند هر کس که اشعار شاهنامه فردوسی را از بر باشد، اشعاری از آن را برای دیگران می‌خواند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از ساکنین چهارمحال و بختیاری، بخش‌های بسیاری از اشعار فردوسی را حفظ باشند. جالب اینجاست حتی برخی افراد که سواد خواندن و نوشتن را ندارند، بخش‌های بسیاری از شاهنامه را حفظ هستند. مردم چهارمحال و بختیاری اعتقاد دارند که اگر در این شب شیر، ماست، پنیر، کدو، کنجد و نان جو بخورند یا در سفره خود قرار دهند، سالی پربرکت خواهند داشت. همچنین در کنار هندوانه، کدوی تنبل بزرگی را روی سفره شب یلدا قرار می‌دهند که در اصل نماد خورشید است. در نهایت این کدو را می‌پزند، ریش ریش می‌کنند و درون آش کشک می‌ریزند و اعضای خانواده با هم آن آش را میل می‌کنند.

  شب یلدا در یزد

سفره شب یلدا مردم یزد سفره‌ای بسیار خوشمزه است که رابطه خوشی با دیابت و اضافه وزن ندارد! مردم یزد سفره‌ای بسیار شیرین و خوشمزه دارند. در این سفره کنار میوه، هندوانه و انار، انواع باقلوا، قطاب و شیرینی‌های خوشمزه یزدی به چشم می‌خورد. آش شولی هم که عضو جدانشدنی از سفره شب یلدا مردم یزد به حساب می‌آید. این آش با شوید، اسفناج، برگ چغندر و سرکه تهیه می‌شود و پای ثابت شب یلدا در تمام خانه‌های یزد است! اگر اقوام یزدی دارید، بهتر است شب یلدا مهمان خانه او باشید!

شب یلدا در لرستان

مراسم شب یلدا در لرستان، همانند عید نوروز یا چهارشنبه سوری، با شوق و ذوق بسیاری برگزار می‌شود. مردم لرستان در این شب، مراسم شو اول قاره را برگزار می‌کنند. مراسم شو اول قاره همان شب‌نشینی، دیدوبازدید و دیدار اقوام است. در کنار این مراسم معمولی و سنتی، دراز کردن شال نیز برگزار می‌شود. در این مراسم، مردم به بالای پشت بام می‌روند و یک شال را از بالا خودشان در دست می‌گیرند و سر دیگر آن را به حیاط خانه همسایه می‌اندازند و یک شعر زیبا می‌خوانند که مزمون آن این است که خانه‌ات پربرکت باشد. همسایه نیز مقداری آجیل و شیرینی درون شال می‌گذارد، آن را گره می‌زند و یک شعر با مزمون خانه تو هم پربرکت باشد برای همسایه‌اش می‌خواند.

همچنین باید بدانید که مردم لرستان در این شب، گندم شیره نیز میل می‌کنند. برای تهیه کردن گندم شیره، گندم را در شیره می‌خیسانند. سپس مقداری زردچوبه و نمک به آن می‌زنند و داخل ساج برشته می‌کنند. در نهایت آن را با سیاه دانه، گردو، بادام و کنجد مخلوط کرده و نوش جان می‌کنند. این خوراکی بسیار لذیذ، خوشمزه و مقوی است.

مراسم شب یلدا در ایلام

شب یلدا در ایلام نیز بسیار پرشور و هیجان‌انگیز برگزار می‌شود. مراسم شب یلدا در ایلام همراه با شب چله شماری از جانب جوانان است. در این شب زیبا، ابتدا همه داخل خانه بزرگ‌ترها جمع می‌شوند. بعد جوانان با هم بیرون می‌زنند تا مراسم شب چله شماری را برگزار کنند. طی این مراسم، جوانان درب خانه همسایه‌های خود را می‌زنند و ابیاتی زیبا و محلی مثل این ابیات را می‌خوانند:

«شیلی میلی، خالی ده قولی، ده س کی وانو وه خیر بی پی لی                 ئی مشهو ئه وه ل وه هاره خیر ده حونه ت بی واره»

صاحب خانه هم بلافاصله بعد از اینکه اشعار را شنید، مقداری پول، خرما، شیرینی، آجیل و سایر تنقلات را برای جوانان می‌آورد. این رسم زیبا باعث شادی می‌شود و همسایه‌ها با هم رابطه بهتری پیدا می‌کنند.

شب یلدا در استان قم

قم را همه به سوهان‌های خوشمزه عسلی می‌شناسند. پس مگر می‌شود سفره شب یلدا به پا باشد و سوهان در کنار آن دیده نشود؟ آجیل و شیرینی شب یلدا مردم قم کمی با شهرهای دیگر تفاوت دارد. روی سفره شب یلدا مردم قم، کنجد، کشمش، شاهدانه، گردو، فندق و گندم برشته به‌عنوان آجیل وجود دارد. همچنین به‌عنوان شیرینی، پشمک و سوهان روی میز قرار می‌دهند. در کنار دیدوبازدید و دورهمی، کسانی تازه عروس و تازه داماد دارند، با مقداری شیرینی و آجیل و برخی اوقات همراه با هدایایی همانند پوشاک، کیف و کفش یا حتی طلا به خانه آن‌ها می‌روند. اگر هم دختر و پسری نامزد باشند، خانواده داماد همراه با هدایایی به خانه عروس می‌روند. جالب اینجاست که علاوه‌بر این سنت‌های مخصوص، جوانان همانند شب چهارشنبه سوری به مراسم قاشق‌زنی نیز می‌روند!

شب یلدا در سمنان

شب یلدا را در سمنان با نام «یلدان یلدان» می‌شناسند. در این شب همانند سایر شهرهای ایران، خانواده‌ها کنار هم جمع می‌شوند و اشعاری از حافظ یا شاهنامه فردوسی را می‌خوانند. آجیل شب یلدا مردم کرمان آجیلی بسیار خوشمزه و البته متنوع است. برای تهیه این آجیل مخصوص از انجیر، برگه زردآلو، توت خشک، سنجد، نقل، کشمش، بادام، کنو کنجی، تخم هندانه، تخم کدو و مغز گردو استفاده می‌کنند. در کنار این آجیل مخصوص، با حلوای سیاه، لبو، حلوا، شیرینی و هندوانه از مهمانان پذیرایی می‌کنند. خورش فسنجان و ته چین اسفناج نیز جزو غذاهای محبوبی هستند که در در این شب حتماً درست می‌کنند. وای که چقدر خوب است اقوام سمنانی داشته باشید و برای شب چله به خانه آن‌ها بروید!

شب یلدا در کرمان

مردم کرمان مردمانی بسیار خوش‌ذوق هستند و مراسم شب یلدا را به‌خوبی همراه با جشن و پایکوبی برگزار می‌کنند. یک روز پیش از یلدا در هر کوچه کرمان که بروید، بوی کماچ و کلمپه مخصوص کرمان به مشام می‌رسد. اهالی کرمان نیز همانند سایر شهرهای دیگر ایران، هنگام شب چله برای دید و بازدید به سراغ اقوام و بزرگترهای خود می‌روند. میزبان نیز با کلمپه، کماچ، هندوانه، انار و آجیل مشکل‌گشا از مهمانان خود پذیرایی می‌کند. در این مهمانی بزرگ و دوست‌داشتنی، فال حافظ، فال نخود، چهار بیتو‌خوانی و حافظ خوانی بسیار رایج است.

در نهایت هم یک بازی معروف با نام ماردوره را بازی می‌کنند. در این بازی یکی از مهمانان باید نیت کند و یک شی کوچک همانند را درون یک ظرف سفالی به شکل پارچ بیندازد. سپس فردی دیگر مسئول درآوردن آن شیء از داخل پارچ می‌شود. در این حین نیز سایر مهمانان شعر می‌خوانند و همین شعر جواب فال کسی است که در ابتدا نیت کرده بود. در حین این بازی بسیاری زیر خنده می‌زنند و صدای خنده خانواده تا آسمان هفتم بالا می‌رود.

شب یلدا در استان البرز

استان البرز جزو استان‌های جوان ایران است که به‌تازگی آن را به‌عنوان یک استان مستقل می‌شناسند. شهرها و روستاهای متعددی در این استان وجود دارد و از نظر فرهنگی دارای شباهت بسیاری به مردم تهران هستند. با وجود این، ساکنین محدوده ساوجبلاغ و مخصوصاً طالقان، مراسم شب یلدا را همراه با شال‌اندازی برگزار می‌کنند. در مراسم شال اندازی، هر کس بالای پشت‌بام می‌رود و یک شال پشمی را در دست می‌گیرد و سر دیگر آن را به داخل حیاط خانه کناری می‌اندازد. سپس همسایه وقتی که متوجه می‌شود، مقداری شیرینی، میوه یا آجیل درون شال اون قرار می‌دهد. انگشتر بازی و گدره بازی نیز جزو بازی‌های محلی است که جوانان ساوجبلاغ معمولاً همراه با اعضای خانواده در شب یلدا انجام می‌شوند.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، شما در کدام شهر زندگی می‌کنید؟ مراسم شب یلدا در شهر شما به چه شکلی انجام می‌شود؟ به نظرتان جذاب‌ترین آداب و رسوم شب یلدا مربوط به کدام شهر ایران است؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

شب یلدا آخرین شب پاییز است.

هدف از شب یلدا شادی و تحکیم روابط خانوادگی است.

معمولاً این رسم در هر شهر تفاوت دارد.

معمولاً خانواده داماد باید یک خوانچه تزئین‌شده همراه با کادو به خانه تازه عروس بفرستند.

معمولاً در پایتخت، شب یلدا محدود به برگزاری مهمانی‌های خانوادگی می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.