مراکز خرید زنجان | آمیزه‌ای جذاب از سنت و مدرنیته

0

تاریخ و تمدن چندین‌هزارساله، آب‌وهوای مطبوع، مردمان خون‌گرم و صمیمی، طبیعت زیبا و خوراکی‌های منحصربه‌فرد، از اصلی‌ترین دلایلی است که گردشگران را مشتاق بازدید از شهر زنجان می‌کند. ماجراجویی در بناهای تاریخی این شهر، مانند سفری طولانی در زمان بوده و شما را به عمق تاریخ شگفت‌انگیز زنجان می‌کشاند. از گشت‌وگذار در طبیعت بکر و جاذبه‌های تاریخی این شهر که بگذریم، می‌رسیم به بخش جذاب بازارگردی. اگر روزی بخت با شما یار شد و با خرید بلیط هواپیما زنجان به این شهر سفر کردید، هرگز از خرید سوغاتی و گردش در بازارهای تاریخی این شهر غافل نشوید. در این مقاله قصد داریم شما را با معروف‌ترین مراکز خرید زنجان آشنا کنیم. با ما همراه باشید. 

بازار بزرگ و تاریخی زنجان | طولانی‌ترین بازار جهان 

در قلب شهر زنجان، بازاری پرماجرا به وسعت تاریخ پرفرازونشیب این شهر وجود دارد. ساخت‌وساز این بازار قدیمی که متعلق به دوران قاجار بوده، از زمان آغامحمدخان قاجار آغاز شد و تا زمان فتحعلی‌شاه ادامه پیدا کرد. همان طور که گفتیم بازار تاریخی زنجان، توانسته است لقب بزرگترین بازار جهان را به خود اختصاص دهد. در این بازار، هیچ کس دست خالی بیرون نمی‌آید؛ زیرا در آن همه‌چیز از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود. بازار تاریخی زنجان، فقط یک بازار معمولی برای خرید و فروش و تجارت نیست؛ بلکه این مکان بخش عظیمی از هویت شهر زنجان را به یادگار دارد و به‌عنوان شناسنامه این شهر شناخته می‌شود. در این بازار شگفت‌انگیز علاوه بر حجره‌ها و مغازه‌های سنتی، بناهای تاریخی بسیار زیادی اعم از سراهای سنتی، مساجد و گرمابه‌های قدیمی وجود دارد. 

این بازار از مهم‌ترین جاهای دیدنی زنجان بوده که قدم‌به‌قدم آن پر از شگفتی است. معماری خارق‌العاده حجره‌ها و کاشی‌کاری بناهای تاریخی این بازار، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. بازار دیدنی زنجان، پر از حس‌های نوستالژیک و خاطره‌انگیز بوده و برای چند ساعتی هم که شده شما را از فضای زندگی مدرن خارج می‌کند. این بازار تاریخی، نگینی شاخص و برجسته در میان تمامی مراکز خرید زنجان است؛ پس اگر به این شهر دوست‌داشتنی سفر کردید، هرگز برای بازدید از این گنجینه تاریخی تردید نکنید. گردشگرانی که با خرید بلیط قطار زنجان، عازم این شهر می‌شوند، به‌راحتی می‌توانند پس از خروج از ایستگاه راه آهن بین‌المللی زنجان به سمت این بازار راهی شوند.

نشانی: زنجان، سعدی جنوبی، راسته عبدالعلی بیک.

بازار تاریخی بالای زنجان | مهم‌ترین مرکز اقتصادی زنجان

مجموعه بازار تاریخی زنجان آنقدر بزرگ و طویل است که برای دسترسی راحت‌تر، به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده است. از دو بخش شرقی و غربی این بازار با عناوین بازار بالا و بازار پایین یاد می‌شود. بازار تاریخی بالای زنجان یا «یوخاری باش» که قدیمی‌تر از بخش پایینی بازار بوده، شامل بازار قیصریه، بازار بزازها، بازار حجت‌الاسلام، بازار امامزاده و عبدالعلی بیک است. بخش عظیمی از تولید و عرضه کالا و خدمات جانبی بازار زنجان، در این راسته متمرکز شده است.

می‌توان گفت بازار بالای زنجان که اجناس آن بیشترین تنوع را در میان دیگر مراکز خرید زنجان دارند، مهم‌ترین بخش تجاری و اقتصادی شهر است. همچنین خوب است بدانید که راسته قیصریه، یکی از فعال‌ترین محورهای اصلی این بازار بوده و مکانی برای تولید و فروش اجناس ظریف و گران‌بها است. همان طور که گفتیم گشت‌وگذار در این بازار فقط منحصر به خرید اجناس و سوغاتی نیست. سراهای حاج علی قلی، ناصریه، بهجت، دخان، گیلک، شاپوری و سرای حاج شعبان، همگی در راسته بالایی بازار قرار دارند. اگر از علاقه‌مندان به تاریخ و بناهای سنتی هستید، بازدید از این سراها را از دست ندهید. 

نشانی: زنجان، سعدی جنوبی، راسته بازار تاریخی بالا زنجان، حسین رهبری.

بازار تاریخی پایین زنجان | یک تیر و چند نشان

بازار تاریخی پایین زنجان یا «اشاقه باش»، نیمه دوم بازار بزرگ زنجان است. در گذشته، در این بازار علاوه بر دادوستد رایج، تولیدات محلی روستاهای اطراف زنجان نیز از طریق دو باب کاروان‌سرای گلشن و ملک فروخته می‌شد. در واقع تا قبل از توسعه راه‌ها و گستردگی وسایل حمل‌و‌نقل، از این مکان‌ها برای خریدوفروش محصولات محلی استفاده می‌شد؛ اما امروزه این کاروان‌سراها جای خود را به انبار کالاهای وارداتی داده‌اند. مسجد میرزایی، مسجد قائمی و گرمابه‌های بلوری و معینی از شاهکارهای تاریخی این قسمت از بازار هستند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. اگر  قصد خرید صنایع دستی و سوغات زنجان را دارید، کافی است سری به راسته‌های مختلف این بازار بزنید. این بازار که از لحاظ وسعت و امکانات، گوی سبقت را از دیگر مراکز خرید زنجان ربوده، شامل 9 راسته تفکیک‌شده است که کار خرید سوغاتی را برای شما راحت‌تر می‌کند. راسته‌های بازار پایین زنجان عبارت‌اند از:

  • زرگرها؛
  • بزازها؛
  • کفاش‌ها؛
  • سراج‌ها؛
  • کلاهدوزها؛
  • صندوق‌سازها؛
  • رنگرزها؛
  • میوه‌فروش‌ها؛
  • جگرپزها.
نشانی: زنجان، خیابان فردوسی، راسته بازار تاریخی پایین زنجان، بین شیخ الاسلام و قیصریه کوچک.

بازار مسگرهای زنجان | جایی برای عاشقان صنایع دستی

مسیر خیابان سبزه‌میدان و سعدی جنوبی، یکی از زیباترین خیابان‌های شهر زنجان است. در محله سعدی جنوبی، تعداد زیادی مغازه و فروشگاه صنایع دستی وجود دارد. بازار مسگرهای زنجان با داشتن نشان بهترین مکان‌ فروش ظروف و محصولات مسی در زنجان، توجه توریست‌ها و گردشگران را به خود جلب کرده است. هرآنچه از صنایع دستی و سوغات زنجان شنیده‌اید، در راسته خیابان سعدی وجود دارد. مغازه‌های این خیابان پر از حس خوب و اجناس دیدنی بوده که فرصت خریدی عالی و لذت‌بخش را برای شما فراهم می‌کند. گردشگرانی که هتل سنتی ددمان، از بهترین هتل های زنجان را برای اقامت انتخاب کردند، کمترین فاصله را به این بازار خواهند داشت.

نشانی: زنجان، خیابان توحید، پری پایین.

پاساژ مروارید | چاقوی زنجان را فراموش نکنید!

کمتر کسی پیدا می‌شود که به شهر زنجان سفر کند و از خرید مهم‌ترین سوغات این شهر یعنی چاقو غافل شود. پاساژ مروارید، مکانی مناسب برای خرید چاقوی اعلای زنجان است. پشت ویترین مغازه‌های پاساژ مروارید، مرغوب‌ترین چاقوهای زنجان در مدل‌های متنوع خودنمایی می‌کنند. در قدیم، مسافرانی که با خرید بلیط اتوبوس زنجان پا به این شهر می‌گذاشتند، بلافاصله به‌‌دنبال خرید چاقوی اصل زنجان می‌رفتند. البته شاید در راهنمای سفر زنجان هم خوانده باشید که این شهر علاوه بر چاقو، صنایع دستی و سوغاتی‌های دیگری نیز دارد که در اغلب مغازه‌های همین پاساژ و دیگر مراکز خرید زنجان می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. 

نشانی: زنجان، خیابان امام خمینی، بین سبزه میدان و چهارراه انقلاب.

پاساژ تهران | پر زرق‌وبرق‌ترین مرکز خرید زنجان

پاساژ تهران

پاساژ بزرگ تهران، به‌عنوان بزرگترین مرکز فروش طلا و زیورآلات در شهر زنجان، جایی برای عاشقان طلا و جواهر است. این پاساژ با ظاهری شیک و مدرن، دارای انواع و اقسام مغازه‌های طلافروشی با شکل و شمایل متنوع است و می‌تواند مکانی بسیار مناسب برای خانم‌های جوان و خوش‌سلیقه باشد. خوب است بدانید که این پاساژ فقط مختص فروش جواهرات نیست. در طبقات دیگر این مجموعه می‌توانید کالکشن بسیار متنوعی از کیف و کفش‌های بسیار شیک را مشاهده کنید. پس اگر می‌خواهید خریدی لوکس در شهر زنجان تجربه کنید، پاساژ تهران را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز خرید زنجان فراموش نکنید. رستوران هفت چنار در نزدیکی پاساژ تهران، از بهترین رستوران های زنجان است که می‌‎توانید بعد از خرید، سری به آن بزنید.

نشانی: زنجان، بین سبزه میدان و چهارراه انقلاب.

مجتمع تجاری ایران زمین | تجربه خریدی به‌صرفه و رضایت‌بخش

مجتمع تجاری ایران زمین

اگر در شهر زنجان به دنبال یک پاساژ بزرگ برای خرید پوشاک هستید، بی‌شک مجتمع تجاری ایران زمین بهترین گزینه برای شما است. این مجتمع باوجود بورس انواع پوشاک مردانه، زنانه و بچه‌گانه‌ای که در خود دارد، توانسته محبوبیت بسیاری در میان مراکز خرید زنجان کسب کند. اگر قصد یک خرید خانوادگی دارید و می‌خواهید در کمترین زمان ممکن، اجناس مدنظرتان را پیدا کنید، حتماً سری به مجتمع ایران زمین بزنید. در این مجموعه در کنار تنوع و کیفیت عالی، اجناس با بهترین قیمت به فروش می‌رسند. پس برای یک خرید خانوادگی آماده شوید و با خیال راحت از مجتمع تجاری ایران زمین خرید کنید. 

نشانی: زنجان، خیابان سعدی، مجتمع تجاری ایران زمین.

مجتمع تجاری شهر راز | خاطره ماندگار یک پاساژگردی

اگر از پاساژگردی و دورزدن در مغازه‌های مختلف لذت می‌برید، قدم‌زدن در سالن‌های مجتمع تجاری شهر راز را از دست ندهید. این پاساژ که به‌تازگی در شهر زنجان افتتاح شده، مجموعه‌ای شامل انواع مغازه‌های لوکس پوشاک و لوازم دکوری است. مجتمع شهر راز که در خیابان سعدی واقع شده است، با معماری شیک و مدرنی که دارد، گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند. به شما توصیه می‌کنیم حتی اگر قصد خرید کردن ندارید، باز هم سری به این مجتمع زیبا بزنید و از معماری تلفیقی آن لذت ببرید. توجه داشته باشید که قیمت اجناس این مجتمع نسبت به دیگر مراکز خرید زنجان بیشتر است؛ پس اگر قصد خرید دارید، با جیب پرپول به مجتمع شهر راز مراجعه کنید.

نشانی: زنجان، خیابان سعدی، مجتمع تجاری شهر راز.

مجتمع تجاری نور | در صدر لوکس‌ترین مراکز خرید زنجان

یکی دیگر از مهم‌ترین مراکز خرید طلا و جواهر در شهر زنجان، مجتمع نور است. این مجتمع بزرگ در خیابان امام خمینی، با نمای بیرونی تزئین‌شده و المان‌های هنری مدرن، از دور خودنمایی می‌کند. این مرکز خرید با تنوع اجناس و مدل‌هایی که دارد، سلایق خرید متفاوت را پوشش می‌دهد. مغازه‌های طلافروشی و لباس‌فروشی در طبقات مختلف مجتمع نور پراکنده شده‌اند. به شما قول می‌دهیم اگر وارد این مجموعه شوید، امکان ندارد که دست خالی برگردید.

نشانی: زنجان، خیابان امام خمینی، بین چهارراه انقلاب و چهارراه صدر جهان.

لذت بازارگردی و قدم‌زدن در مغازه‌های مختلف، بر هیچ‌کدام از ما پوشیده نیست و چه‌بهتر اینکه قصد خرید صنایع دستی و سوغات یک شهر را هم داشته باشیم. در این مقاله ره بال آسمان سعی کردیم شما را با معروف‌ترین مراکز خرید زنجان آشنا کنیم. شما می‌توانید با ثبت تجربیات خود از خرید در بازارهای زنجان، راهنمای سفر زنجان را هرچه غنی‌تر و پربارتر کنید.

برای خرید سوغات زنجان، علاوه بر بازار تاریخی زنجان، می‌توانید به بازار مسگرها و پاساژ مروارید مراجعه کنید.

شما می‌توانید در مجتمع تجاری ایران زمین، لذت خریدی مقرون‌به‌صرفه را برای تمامی اعضای خانواده تجربه کنید.

این بازار دارای 9 راسته اصلی شامل زرگرها، بزازها، کفاش‌ها، سراج‌ها، کلاهدوزها، صندوق‌سازها، رنگرزها، میوه‌فروش‌ها و جگرپزها است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.