جاهای دیدنی زنجان | طبیعتی زیبا و تاریخی باشکوه

0

اگر قصد خرید بلیط هواپیما زنجان را دارید، کمی صبر کنید و در این مقاله با ما همراه شوید. زنجان شهری بسیار بزرگ با جاذبه‌های دیدنی تاریخی بسیار است. در این مقاله قصد داریم تا سری به استان زنجان و شهر زیبای زنجان بزنیم. شهری که کمی از زیبایی گیلان و تاریخ غنی تبریز را به ارث برده است. شهری که هم می‌توانید از آب‌وهوای خود آن لذت ببرید و هم از جاذبه‌های تاریخی آن دیدن کنید. با ما همراه باشید تا همه جاهای دیدنی زنجان را بشناسید.

جاهای دیدنی زنجان

  • موزه باستان‌شناسی (مردان نمکی)

موزه باستان‌شناسی (مردان نمکی) یک یا زمکان های دیدنی زنجان

موزه باستان شناسی از جمله معروف ترین جاذبه های گردشگری زنجان به حساب می‌آید. اگر می‌خواهید شناخت کلی درباره تاریخ این منطقه داشته باشید، بهتر است مستقیم سری به موزه باستان شناسی یا همان مردان نمکی بزنید. این موزه در عمارت ذوالفقاری قرار دارد. این عمارت در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های زنجان واقع شده است. به این محله، محله دالان آلتی گفته می‌شود. در نزدیکی این موزه، ساختمان‌های قدیمی بسیاری به چشم می‌خورند. عمارتی که موزه مردان نمکی زنجان در آن قرار دارد، به فردی به نام سردار اسعدالدوله تعلق داشته است. قدمت ساختمان به دوران قاجار باز می‌گردد. در حال حاضر این عمارت را به موزه باستان شناسی تبدیل کرده‌اند. این موزه از جمله معروف‌ترین جاهای دیدنی زنجان است.

آدرس: زنجان، سیزه میدان، خیابان زینبیه.
  • موزه رختشویخانه

موزه رختشویخانه یکی از بناهای تاریخی زنجان

زندگی تا همین صد سال پیش با امروز تفاوت بسیاری داشت. در آن دوران کسی نمی‌توانست با فشردن یک دکمه ساده، لباس‌های خود را بشوید. برخی افراد هم فضای کافی برای شستن لباس‌های خود نداشتند. به همین خاطر به رختشویخانه می‌رفتند. موزه رختشویخانه از جمله خاص‌ترین مکان های دیدنی زنجان به حساب می‌آید. در گذشته، رختشویخانه زنجان در مکانی قرار داشته که امروزه آن را به موزه رختشویخانه تبدیل کرده‌اند. در دوران گذشته، مردم به این مکان می‌آمدند تا در سرمای شدید زنجان، به‌راحتی لباس‌های خود را در فضای سرپوشیده بشویند. عمارت رختشویخانه به‌‎دست دو برادر به نام‌های اکبر و اسماعیل در دوران قاجار ساخته شد. ساخت این موزه به سال 1345 باز می‌گردد. معماری عمارت رختشویخانه، شباهت بسیاری به معماری دوران قاجار و پهلوی اول دارد. این عمارت به یک موزه تبدیل شده است. با بازدید از این موزه می‌توانید با تاریخ مردم زنجان بیشتر آشنا شوید.

آدرس: زنجان، خیابان سعدی، کوچه فرهنگ.
  • موزه تاریخ طبیعی زنجان

موزه تاریخ طبیعی یکی از جاهای دیدنی زنجان

موزه تاریخ طبیعی از خاص ترین جاهای دیدنی زنجان به حساب می‌آید. معمولاً مسافران به این شکل موزه‌ها سر نمی‌زنند؛ اما این یک اشتباه بزرگ است. درحقیقت با بازدید از موزه تاریخ طبیعی زنجان می‌توانید با بافت طبیعی و جانوری این منطقه بیشتر آشنا شوید. در این موزه از سری موزه های زنجان از انواع گیاهان خشک و جانوران تاکسی‌درمی‌شده نگهداری می‌کنند. موزه تاریخ طبیعی در سال 1373 در محل پارک ارم افتتاح شد. پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید و پیش از بازدید موزه، از پارک ارم دیدن کنید. همچنین برخی بهترین رستوران های زنجان نیز در نزدیکی همین پارک قرار دارند. بازدید از این پارک برای نوجوانان و کودکان بسیار هیجان‌انگیز و آموزنده خواهد بود.

آدرس: زنجان، ابتدای جاده تبریز، پارک جنگلی ارم، موزه تاریخ طبیعی زنجان.
  • بازار زنجان

بازار زنجان معروف ترین جاهای دیدنی زنجان

در دل خیابان امام خمینی زنجان، یکی از مهم‌ترین مراکز خرید زنجان، یعنی بازار بزرگ آن قرار دارد. بازار بزرگ در بخش دروازه جنوبی شهر زنجان قرار دارد؛ پس در صورتی که قصد خرید بلیط قطار زنجان را داشته باشید، می‌توانید از ایستگاه قطار در کمترین زمان، خودتان را به این بازار برسانید. بازار زنجان از جمله مهم‌ترین مجموعه‌های تاریخی و جاهای دیدنی زنجان به حساب می‌آید. این بازار در گذشته شامل بخش‌های مختلف از جمله راسته‌ها، سراها و کاروان‌سراهای متعدد بوده است؛ البته در حال حاضر بخش‌های بسیاری از این بازار آسیب دیده است. قدمت این بازار به دوران حکومت آغامحمدخان قاجار باز می‌گردد. بازار زنجان در زمینی به مساحت 15 هکتار قرار دارد. البته فقط 5 هکتار از آن را به بخش تجاری و بازار اختصاص داده‌اند. این بازار هنوز هم از جمله بهترین مراکز خرید زنجان به حساب می‌آید.

آدرس: زنجان، خیابان امام.
  • مجموعه تفریحی ائل داغی زنجان

مجموعه تفریحی ائل داغی زنجان

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، زنجان بخشی از زیبایی طبیعت گیلان را به ارث برده است. در صورتی که قصد بازدید از طبیعت زیبای زنجان را دارید، باید سری به مجموعه تفریحی ائل داغی بزنید. این مجموعه در شمالی‌ترین بخش زنجان قرار دارد. البته باید بدانید که خوشبختانه دسترسی به آن بسیار ساده است. برای دسترسی به این مجموعه باید خودتان را به کوه گاوازنگ برسانید. این کوه در 3کیلومتری شمال زنجان واقع شده است. در این مجموعه تفریحی امکانات جدیدی از جمله پیست دوچرخه‌سواری، آمفی‌تئاتر، چایخانه، مجموعه ورزشی و… نیز احداث کرده‌اند. پس می‌توانید برای یک پیک‌نیک و طبیعت‌گردی عالی سری به ائل داغی بزنید. این مجموعه از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی زنجان از نظر مردم محلی به حساب می‌آید.

آدرس: استان زنجان، ۳کیلومتری زنجان.
  • مسجد حسینیه‌ اعظم زنجان

مسجد حسینیه‌ اعظم زنجان از جاهای دیدنی زنجان

مسجد حسینیه‌ اعظم از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی زنجان از نظر مذهبی به حساب می‌آید. این مسجد حسینیه‌ در طول ایام محرم بسیار شلوغ می‌شود. مردم زنجان در طول ایام محرم، مخصوصاً در روزهای تاسوعا و عاشورا، برای عزاداری به این مسجد می‌آیند. بسیاری از مردم شهرهای اطراف با خرید بلیط اتوبوس زنجان برای ایام عزاداری خودشان را به زنجان می‌رسانند و نذورات خود را به مسجد حسینیه‌ اعظم زنجان اهدا می‌کنند. مسجد حسینیه‌ اعظم زنجان از جمله قدیمی‌ترین مساجد شهر به حساب می‌آید و از نظر اهمیت، با مسجد جامع زنجان رقابت می‌کند. در صورتی که ایام محرم عازم زنجان شدید، حتماً سری به این مسجد بزنید.

آدرس: زنجان، خیابان فردوسی.
  • مسجد جامع زنجان

مسجد جامع زنجان

در سفر به شهرهای دیگر، حتماً باید سری به مساجد جامع آن شهرها زد. مسجد جامع زنجان از جمله معروف‌ترین و باصفاترین مساجد شهر به حساب می‌آید. این مسجد یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی زنجان است که حتماً باید از آن دیدن کنید. این مسجد در خیابان امام خمینی زنجان و محدوده بازار قدیمی قرار دارد؛ پس می‌توانید بازدید از مسجد جامع و بازار را در برنامه یک روز قرار دهید. قدمت مسجد جامع به سال 1242 هجری قمری و دوران حکومت فتحعلی‌‌شاه قاجار باز می‌گردد. در آن دوران، فردی با نام عبدالله میرزا دارا که مرید آیت‌الله سید محمد مجتهد سردانی به حساب می‌آمد، این مسجد را بنا کرد. لازم به ذکر است بسیاری از قدیمی‌ترین هتل های زنجان نیز در محدوده بازار و خیابان امام خمینی زنجان قرار دارند.

آدرس: زنجان، خیابان امام خمینی.
  • حمام سنتی حاج داداش زنجان

حمام سنتی حاج داداش زنجان

همیشه در لیست جاذبه‌های تاریخی و قدیمی شهرهای مختلف کشورمان، می‌توانیم شاهد گرمابه‌ها یا همان حمام‌های سنتی باشیم. حمام سنتی حاج داداش از جمله باصفاترین جاهای دیدنی زنجان به حساب می‌آید. این حمام سنتی در بازار سنتی قرار دارد. قدمت حمام سنتی حاج داداش به حدود 100 سال پیش باز می‌گردد. خوشبختانه این حمام در طول تاریخ، سالیان سال باقی مانده است. به همین خاطر، بعد از بازسازی کامل، این حمام سنتی را به یک سفره‌خانه سنتی تبدیل کرده‌اند. بعد از بازدید از بازار و خرید سوغات زنجان، می‌توانید برای استراحت و وقت‌گذرانی سری به حمام سنتی حاج داداش زنجان بزنید.

آدرس: زنجان، خیابان انقلاب، وسط بازار زنجان، مقابل مسجد آیت‌الله قایمی.
  • امامزاده سید ابراهیم

امامزاده سید ابراهیم زنجان

امامزاده سید ابراهیم از جمله جاهای دیدنی تاریخی زنجان به حساب می‌آید. مقبره این امامزاده در مرکز شهر زنجان و خیابان امام خمینی قرار دارد. پس می‌توانید بازدید از این امامزاده را همراه با بازارگردی و بازدید از مسجد جامع و مسجد خانم در یک روز انجام دهید. قدمت این مقبره به صدها سال پیش باز می‌گردد؛ البته یک بار در سال 1340، هم‌زمان با دوران حکومت پهلوی، این بنا را به‌صورت کامل بازسازی کرده‌اند. این امامزاده معماری بسیار خاص و دوست‌داشتنی دارد. همچنین با ورود به امامزاده، می‌توانید آرامش را به‌معنای واقعی کلمه احساس کنید. امامزاده سید ابراهیم از نوادگان امام زین‌العابدین به حساب می‌آیند.

آدرس: زنجان، خیابان امام، حد فاصل چهارراه انقلاب و بلوار آزادی.
  • عمارت دارائی

عمارت دارائی

موزه دارایی در ساختمانی قدیمی قرار دارد. قدمت این ساختمان به دوران قاجار و اوایل دوره پهلوی اول باز می‌گردد. این عمارت دارای پلانی مستطیل‌شکل است. عمارت دارایی در دل باغی به مساحت 18هزار مترمربع قرار دارد. این بنای سه‌طبقه دارای معماری به سبک قاجار است. با کمی ریزنگری می‌توانید شاهد المان‌های خاص معماری قاجار در آن باشید. حوالی سال 1390، این عمارت به موزه سنتی و صنایع‌دستی شهر زیبای زنجان تبدیل شد. در راهنمای سفر زنجان همیشه از عمارت دارایی نام برده می‌شود. در این موزه می‌توانید شاهد آثاری قدیمی و تاریخی همانند ظروف مسی قلم‌زنی باشید. به‌غیر از روزهای دوشنبه، همه‌روزه امکان بازدید از این عمارت وجود دارد.

آدرس: زنجان، ضلع شمالی مجموعه تاریخی سبزه میدان و قسمت غربی خیابان طالقانی.
  • مسجد چهل‌ ستون زنجان

مسجد چهل‌ ستون زنجان

در محدوده بازار زنجان و درست در نزدیکی مسجد جامع این شهر، مسجد قدیمی و زیبای دیگری با نام مسجد چهل ستون وجود دارد. این مسجد در یکی از راسته‌های بازار زنجان، یعنی راسته حجت‌الاسلام قرار دارد. این مسجد از جمله معروف‌ترین حوزه‌های علمیه ایران در دوران قاجار بوده است. مسجد چهل ستون در دوران قاجار به‌دست فردی با نام ملاعلی قارپوز آبادی ساخته شده است. بر اساس کتبیه‌ای که در بخش بالایی مسجد بنا شده است، قدمت آن به سال 1284 هجری قمری باز می‌گردد.

آدرس: زنجان، ضلع جنوب‌شرقی مسجد جامع زنجان.

جاهای دیدنی اطراف زنجان

  • غار‌های کتله‌ خور

غار‌های کتله‌ خور

غارهای کتله خور را همیشه می‌توانید در لیست معروف ترین غارهای ایران مشاهده کنید. این غار از جمله عجیب‌ترین غارهای جهان و مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف زنجان به حساب می‌آید. کسانی که اهل غارنوردی هستند و به ماجراجویی علاقه دارند، باید حتماً سری به این غار بزنند. این غار از جمله زیباترین غارهای آهکی در تمام جهان است. قدمت این غار، تعداد طبقات و تنوع قندیل‌های آن در سطح جهانی شهرت دارد. این غار حدود 100 سال پیش کشف شد. بعد از 30 سال، آن را در فهرست آثار ملی ایران ثبت کردند. جالب است بدانید که هنوز بخش‌های مختلف این غار همانند یک راز سربه‌مهر، کشف‌نشده باقی مانده است. در حال حاضر فقط 30 کیلومتر از این غار را شناسایی کرده‌اند. بازدید از این غار نه‌تنها برای ورزشکاران، بلکه برای گردشگران نیز ممکن است.

آدرس: زنجان، ۱۵۵کیلومتری جنوب زنجان، نزدیکی گرماب.
  • کوه‌ های رنگارنگ آلا داغ‌ لار

کوه‌ های رنگارنگ آلا داغ‌ لار

کوه های آلاداغ لار از جمله خاص ترین جاهای دیدنی زنجان به حساب می‌آید. به تصویر بالا نگاه کنید. اگر کسی به شما نگوید که اینجا استان زنجان است، شاید با خودتان بگویید که این تصویر به قشم و جزیره هرمز تعلق دارد. این کوه‌های رنگارنگ و خاص در فاصله 25کیلومتری تبریز و نزدیکی زنجان واقع شده‌اند. به دلایل مختلف زمین‌شناسی، این کوه‌ها رنگ‌های مختلفی دارند. بازدید از این کوه‌ها به یکی از خاص‌ترین خاطرات سفرتان تبدیل می‌شود. همچنین می‌توانید تصاویر یادگاری بسیار زیبایی را بگیرید. جالب است بدانید که حتی در مسیر جاده تبریز به ابهر نیز می‌توانید بدون توقف، از زیبایی این کوه‌های رنگارنگ لذت ببرید.

آدرس: زنجان، شهرستان ماهنشان.
  • گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه یکی از بناهای تاریخی زنجان

گنبد سلطانیه زنجان از دیگر جاهای دیدنی زنجان است که باید حتماً از آن دیدن کنید. این گنبد در سلطانیه زنجان قرار دارد. گنبد سلطانیه از جمله یادگارهای دوران ایلخانی به حساب می‌آید. از نظر معماری، می‌توان این گنبد را یک اثر هنری بسیار خاص دانست. بر اساس اسناد تاریخی، در بین سال‌های 704 تا 712، این گنبد به دستور اولجایتو، پادشاه مغول ساخته شد. این گنبد بسیار عظیم است و قطعاً با دیدن آن، شما هم عظمتش را احساس خواهید کرد. گنبد سلطانیه، آرامگاه سلطان محمد خدابنده است. به همین خاطر آن را با نام گنبد سلطانیه می‌شناسند. لازم به ذکر است که این گنبد از جمله زیباترین گنبدهای ایران به حساب می‌آید؛ پس در صورتی که عازم زنجان هستید، کمی وقت بگذارید و از این مجموعه زیبا دیدن کنید.

آدرس: زنجان، سلطانیه، میدان علامه حلی، بلوار علامه حلی، خیابان اریباد.
  • قلعه بهستان

قلعه بهستان

در تاریخ ایران، استان زنجان از جمله بزرگترین شهرهای شمال‌ غرب ایران بود. به همین خاطر می‌توانیم شاهد آثار تاریخی مهمی از جمله گنبد سلطانیه و قلعه بهستان در این استان باشیم. در شهرستان ماهنشان و در نزدیکی روستای بهستان، قلعه‌ای قدیمی و تاریخی جا خوش کرده است. این قلعه درست در کنار دودکش جن زنجان قرار دارد. در ادامه درباره این جاذبه نیز صحبت می‌کنیم. فقط در حال حاضر بدانید که می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید. جالب است بدانید که شهرستان ماهنشان، قدمتی بالغ بر 4هزار سال دارد. این شهرستان در 113کیلومتری غرب شهر زنجان قرار گرفته است. در این منطقه 20 دژ قدیمی تا به امروز شناخته‌ شده‌اند. قلعه بهستان از جمله بزرگترین دژهای قدیمی است. این قلعه کاربری مسکونی داشته است و بازدید از آن حتماً توصیه می‌شود.

آدرس: استان زنجان، شهرستان ماهنشان، روستای بهستان.
  • معبد داش‌ کسن

معبد داش‌ کسن

اگر سری به گنبد سلطانیه زنجان زده باشید، بهتر است 15کیلومتر دیگر حرکت کنید تا به روستای ویر برسید. در این روستای قدیمی، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی زنجان جا خوش کرده است. معبد داش کسن از جمله قدیمی‌ترین و خاص‌ترین معابد ایران است. برخی افراد این معبد را با نام معبد اژدها می‌شناسند. دلیل این نام‌گذاری نیز شباهت معماری معبد داش کسن به معماری چینی است. این معبد در فاصله 5کیلومتری روستای ویر و 15کیلومتری شمال‌شرق سلطانیه قرار دارد. قدمت این معبد به دوران ساسانی باز می‌گردد. در آن دوران از این معبد برای آیین مهرپرستی استفاده می‌کردند. وجود حکاکی دو اژدها در این معبد، از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های خاص آن محسوب می‌شود.

آدرس: استان زنجان، ۱۵کیلومتری سلطانیه، روستای ویر.
  • دریاچه پری (خندقلو)

(خندقلو) دریاچه پری

دریاچه پری که به دریاچه خندقلو نیز شهرت دارد، از جمله زیباترین جاهای دیدنی زنجان به حساب می‌آید. البته اگر نام دریاچه شورگلی به گوشتان خورد، باید بدانید که نام دیگر این دریاچه است! این دریاچه از جمله زیباترین دریاچه‌های استان زنجان به شمار می‌آید. دریاچه پری در محور شمال به جنوب قرار دارد. این دریاچه با نیم کیلومترمربع وسعت، آب مصارف کشاورزی شهرستان ماهنشان را تأمین می‌کند. جالب است بدانید که از این دریاچه برای پرورش ماهی نیز استفاده می‌کنند. البته ماهیگیری در این دریاچه برای گردشگران آزاد نیست. در صورتی که سری به شهرستان ماهنشان و جاذبه‌های تاریخی خاص آن زدید، از دیدن این دریاچه خودتان را بی‌نصیب نگذارید.

آدرس: استان زنجان، شهرستان ماهنشان، ۲کیلومتری شمال‌شرقی روستای پری.
  • آبشار شارشار

آبشار شارشار زنجان

آبشار شارشار زنجان از جمله زیباترین جاهای تفریحی زنجان است. این آبشار در منطقه تهم و 5کیلومتری سد تهم قرار دارد. دسترسی به این آبشار، کار چندان دشواری نیست. البته بهتر است فقط شش ماه اول سال را برای بازدید از آن انتخاب کنید. در فصل پاییز و زمستان، آب‌وهوای این آبشار بسیار سرد می‌شود و عملاً بازدید از آن غیرممکن خواهد بود. دسترسی به این آبشار از میان سنگ‌های صخره‌ای انجام می‌شود. پس برای عبور از آن‌ها، باید کمی آمادگی جسمانی داشته باشید؛ البته نیازی به تجهیزات کوهنوردی نیست. این آبشار تنها آبشار زنجان به حساب می‌آید.

آدرس: زنجان، منطقه تهم.
  • رودخانه قزل‌ اوزن

رودخانه قزل‌ اوزن

رودخانه قزل اوزون از جمله طولانی‌ترین رودخانه‌های ایران است. این رودخانه از کوه‌های چهل چشمه کردستان سرچشمه می‌گیرد. مسیر این رودخانه در نهایت به استان گیلان ختم می‌شود. در طول راه از شهرستان زنجان عبور می‌کند. جالب است بدانید که رودخانه قزل اوزون بعد از آنکه به سد سفید رود منجیل می‌رسد، تشکیل رودخانه سفیدرود را می‌دهد. رودخانه سفیدرود نیز نهایتاً به دریای خزر می‌ریزد. رودخانه قزل اوزون را می‌توان باعث آبادی و آبادانی بسیاری از شهرهای شمال غرب ایران دانست؛ پس در سفر به زنجان می‌توانید به این رودخانه زیبا و پرآب نیز سری بزنید.

آدرس: شهرستان خدابنده، دهستان قشلاقات افشار.
  • پیست اسکی پاپایی

پیست اسکی پاپایی یکی از مکان های تفریحی زنجان

زنجان در یک منطقه کوهستانی قرار دارد. پس تعجبی نیست که یکی از پیست های اسکی ایران هم در این شهر واقع شده باشید. این پیست اسکی از جمله مهم‌ترین جاهای تفریحی زنجان در فصل زمستان محسوب می‌شود. پیست اسکی پاپایی در 45کیلومتری جنوب‌غرب زنجان و 3کیلومتری مرکز شهرستان ایجرود قرار دارد. پیست اسکی پاپایی 80هکتار وسعت دارد. این پیست تنها پیست استاندارد در تمام زنجان به حساب می‌آید. پیست اسکی پاپایی شیب خیلی تندی ندارد؛ به همین خاطر در فصل زمستان، حتی افراد معمولی نیز می‌توانند در آن تفریح کنند. با بارش اولین برف سنگین در زمستان، این پیست بسیار شلوغ می‌شود.

آدرس: ۴۵کیلومتری جنوب‌غربی زنجان.
  • پل میر بهاءالدین

پل میر بهاءالدین

درست روی رودخانه زنجان رود، یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی زنجان قرار دارد. پل میر بهاءالدین از جمله پل‌های قدیمی این شهر است. قدمت این اثر به دوران ناصرالدین‌شاه قاجار باز می‌گردد. این پل را در مسیر جاده زنجان به کردستان روی رودخانه زنجان رود بنا کرده‌اند. در دوران قاجار، این پل بسیار پرتردد بوده است. بسیاری از تاجران از این پل برای حمل بار و تجارت استفاده می‌کردند. پل میر بهاءالدین به دست فردی با نام حاج میرزا بهاء‌الدین ساخته شده است. او از تاجران معروف و نامی وقت زنجان بود. در ساخت این پل از مصالحی همانند ساروج و آجر استفاده کرده‌اند.

آدرس: زنجان، روی رودخانه زنجان رود.
  • مسجد خانم

مسجد خانم از جاهای دیدنی زنجان

در سبزه میدان و کوچه فخیم‌الدوله زنجان، مسجدی قدیمی با معماری بسیار ساده و دوست‌داشتنی به چشم می‌خورد. مسجد خانم از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی زنجان است. حتی نام آن در میان فهرست آثار ملی ایران نیز به چشم می‌خورد. بر اساس کتیبه‌ای که در این مسجد قرار دارد، قدمت آن به سال 1323 هجری قمری باز می‌گردد. در این کتیبه ذکر شده است که جمیله خانم ذوالفقاری، بانی ساخت این مسجد است. قدمت این مسجد به دوران قاجار باز می‌گردد. جالب است بدانید که در آن دوران، از این مسجد به‌عنوان مدرسه نیز استفاده می‌کردند.

آدرس: زنجان، خیابان امام، کوچه فخیم‌الدوله.
  • دودکش جن

تصویری از دودکش جن یکی از جاهای دیدنی اطراف زنجان

وقتی که صحبت از ترسناک ترین جاهای دیدنی ایران باشد، حتماً نام دودکش جن به چشم می‌خورد. در بخش‌های قبلی صحبت کردیم که دودکش جن در شهرستان ماهنشان قرار دارد. در این شهرستان می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی بسیار خاص و قدیمی دیدن کنید. دودکش جن، جایی بسیار عجیب است. در این مکان می‌توانید شاهد صخره‌هایی عمودی و مرتفع باشید. مردم گذشته بر این باور هستند که این‌ها دودکش خانه اجنه هستند؛ البته نگران نباشید. قرار نیست به مهمانی خانه اجنه بروید! این صخره‌ها یکی از پدیده‌های زمین‌شناسی به حساب می‌آیند و در اثر فرسایش به وجود آمده‌اند. در این مکان می‌توانید تصاویر بسیار خاص و خلاقانه‌ای به یادگار بگیرید.

آدرس: استان زنجان، ماهنشان، ۲۰کیلومتری ماهنشان، نزدیکی روستای ایگلی بلاغ.
  • دژمنده

دژمنده

در روستای خوئین زنجان، یکی از خاص‌ترین قلعه‌های قدیمی ایران جا خوش کرده است. این قلعه که آن را با نام قلعه دژمنده می‌شناسند، یک شهر کاملاً زیرزمینی است. این شهر زیرزمینی، طولانی‌ترین دالان زیرزمینی را در تمام ایران دارد. جالب است بدانید که این قلعه شامل بخش‌های مختلفی می‌شود. چندین و چند اتاق مختلف و بخش‌های متعدد در این قلعه قدیمی به چشم می‌خورد. در حقیقت بر اساس اسناد تاریخی، مردم منطقه از این شهر زیرزمینی برای پنهان‌شدن از دید دشمنان استفاده می‌کردند. دژمنده در عمق 4متری سطح زمین قرار دارد. این قلعه از جمله مهم ترین جاهای دیدنی تاریخی زنجان به حساب می‌آید.

آدرس: زنجان، روستای خوئین.
  • بنای تاریخی چلبی اوغلی

بنای تاریخی چلبی اوغلی

بقعه چلبی اوغلی از دیگر جاهای دیدنی تاریخی زنجان است. قدمت این بقعه به دوران ایلخانان باز می‌گردد. در دوران ایلخانی، بعد تبریز، زنجان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر در بخش شمال‌غربی ایران بود. به همین خاطر است که شاهد آثار تاریخی بسیاری در این شهر هستید. حسام‌الدین حسن چلبی، دوست و هم‌نشین مولوی بود. جالب است بدانید که نظم کتاب مثنوی نیز به درخواست حسام‌الدین حسن چلبی انجام‌ شده است. پیکر این فرد بزرگ، در 500متری جنوب‌غرب گنبد سلطانیه قرار دارد. قدمت این مقبره تاریخی به قرن هشتم هجری قمری باز می‌گردد. متأسفانه به‌خاطر آسیب وارده به ساختمان، امکان بازدید از داخل این بقعه وجود ندارد؛ اما بهتر است بعد بازدید از گنبد سلطانیه، سری به بقعه چلبی اوغلی نیز بزنید.

آدرس: استان زنجان، ۵۰۰متری جنوب‌غربی سلطانیه، در مسیر سلطانیه-خدابنده.
  • پل سردار

تصویری از پل سردار از جاهای دیدنی زنجان

کمی قبل‌تر درباره یکی از پل‌های تاریخی صحبت کردیم که روی رودخانه زنجان رود قرار دارد. علاوه‌بر آن پل، پلی قدیمی دیگر روی این رودخانه قرار دارد. این پل را با نام پل سردار می‌شناسند. قدمت پل سردار به دوران قاجار باز می‌گردد. این پل زیبا و تاریخی جزو آثار ملی ایران به حساب می‌آید. پل سردار در نزدیکی دروازه جنوبی شهر و مسیر دروازه قلتوق قرار دارد. در ساخت این پل از تزیینات کاشی استفاده کرده‌اند. در آن دوران اصلاً مرسوم نبوده که از تزیینات کاشی‌کاری روی پل‌های تاریخی استفاده کنند. همین موضوع، پل سردار را به یکی از خاص ترین جاهای دیدنی زنجان تبدیل می‌کند.

آدرس: زنجان، روی رودخانه زنجان رود.
  • مسجد جامع سجاس

مسجد جامع سجاس زنجان

اگر سری به کتاب تاریخ بزنید، سجاس نام یکی از شهرهای قدیمی استان زنجان بود که بعد از حمله مغول‌ها به ایران ویران شد. متأسفانه شهرهای بسیاری همانند سجاس در آن دوران به خاک و خون کشیده شدند و از روی نقشه ایران به‌صورت کلی محو شده و فقط امروزه نامی از آن باقی مانده است. وقتی که سجاس نابود شد، دیگر نتوانست به شکوه و عظمت سابق خود برسد. در حال حاضر مسجدی قدیمی با نام مسجد جامع سجاس در خدابنده زنجان وجود دارد. قدمت این مسجد به دوران سلجوقیان باز می‌گردد. این مسجد جزو آثار ملی ایران است و ارزش بسیاری دارد. در ساخت این مسجد از مساجد شبستانی الگوبرداری شده است. مسجد جامع سجاس دارای معماری خاص و منحصر‌به‌فرد است. به همین خاطر جزو خاص ترین جاهای دیدنی زنجان به حساب می‌آید.

آدرس: استان زنجان، خدابنده.
  • طبیعت هشترخان طارم

تصویری از طبیعت هشترخان طارم

هشترخان طارم در نزدیکی روستای لار استان زنجان و ناحیه طارم قرار دارد. این منطقه از جمله زیباترین مناطق گردشگری طبیعی در تمام استان به حساب می‌آید. از نظر ظاهری، طبیعت هشترخان طارم تلفیقی از زیبایی و سرسبزی گیلان و مناطق کوهستانی تبریز است. در میان این منطقه، آبشاری زیبا با ارتفاع 30 متر نیز به چشم می‌خورد. دسترسی به این آبشار از طریق مسیر خاکی و ناهموار امکان‌پذیر است. در طول مسیر، بعد عبور از امامزاده حسن مثنی و همچنین روستای امام، به روستای لار خواهید رسید. از آنجا باید ماشین را کنار بزنید و 2 ساعت طبیعت‌گردی و پیاده‌روی را به جان بخرید. در طول مسیر از درختان فندق و مناظر طبیعی بسیار زیبا و کوهستانی دیدن خواهید کرد. این منطقه از جمله بکرترین جاهای دیدنی زنجان به حساب می‌آید.

آدرس: استان زنجان، طارم، نزدیکی روستای لار.
  • پارک جنگلی ارم

پارک جنگلی ارم زنجان

در بخش ابتدایی مقاله اشاره کردیم که موزه تاریخ طبیعی زنجان در پارک جنگلی ارم قرار دارد. این پارک جنگلی از جمله زیباترین جاهای تفریحی زنجان به حساب می‌آید. پارک جنگلی ارم نه‌فقط جزو جاذبه های گردشگری زنجان برای گردشگران، بلکه پارکی عالی برای پیک‌نیک خانوادگی مردم زنجان به حساب می‌آید. این پارک محیطی خانوادگی دارد و امکانات رفاهی و خدماتی بسیاری را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. در طول ایام نوروز، این پارک به یکی ایستگاه‌های مسافران نوروزی تبدیل می‌شود. فضای کافی برای چادرزدن، این پارک را به یکی از معروف‌ترین مکان های دیدنی زنجان تبدیل کرده است.

آدرس: بخش غربی زنجان، بعد از میدان جهاد، ابتدای اتوبان زنجان- میانه.

روستاهای زنجان

  • روستای شیت

روستای شیت و جاهای دیدنی زنجان

روستای شیت از جمله زیباترین جاذبه های گردشگری زنجان به حساب می‌آید. وقتی که به تصاویر این روستا نگاه کنید، با تمام وجود دلتان می‌خواهد که حداقل یکی‌دو شبی را در روستای شیت سپری کنید. این روستا در منطقه طارم قرار دارد. چند خط قبل، درباره زیبایی‌های منطقه طارم و روستای لار صحبت کردیم. حال باید بدانید که زیبایی روستای شیت چندین برابر روستای لار است. این روستا در مناطق کوهستانی شمال زنجان واقع شده است. در این روستا می‌توانید از رودخانه چهارفصل، قلعه تاریخی شیت، چشمه‌سارهای متعدد، غار سیدباغی، منطقه ییلاقی نراب، ییلاق دولا، امامزاده سید محمد ماهوری و… دیدن کنید. در این روستا، چندین و چند باغ گیلاس، انجیر و انار وجود دارند. خوشبختانه امکان اقامت در خانه‌های روستایی در روستای شیت زنجان وجود دارد. فقط به یاد داشته باشید که بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از این روستاست.

آدرس: زنجان، چورزق، طارم.
  • روستای قوزلو ماهنشان

کلیسای روستای قوزلو ماهنشان از جاهای دیدنی زنجان

روستای قوزلو از جمله زیباترین روستاهای ایران است. وقتی که سری به سایت‌های خبری می‌زنید، متوجه می‌شوید که از این روستا با نام «بهشت گمشده ماهنشان» یاد می‌کنند. این روستا در فاصله 133کیلومتری شمال‌غرب زنجان و شهرستان ماهنشان قرار دارد. ماهنشان از جمله قدیمی‌ترین مناطق شمال‌غرب ایران است. قدمت این شهرستان به 4هزار سال پیش باز می‌گردد. این روستا در مناطق کوهستانی قرار دارد و معماری آن به شکل پلکانی است. بسیاری از ما فقط ماسوله را به‌عنوان روستای پلکانی ایران می‌شناسیم. این در حالی است که زیبایی این روستا، هیچ کم از جاهای دیدنی ماسوله ندارد. خوشبختانه امکان اقامت در خانه‌های روستایی این منطقه وجود دارد.

آدرس: زنجان، ماهنشان، قوزلو.
  • روستای شیلاندر

روستای شیلاندر از جاهای دیدنی اطراف زنجان

شیلاندر از جمله روستاهای پلکانی و زیبای زنجان است که از توابع بخش مرکزی این شهر به حساب می‌آید. روستای شیلاندر در فاصله 30کیلومتری شمال‌غربی استان زنجان و 15کیلومتری روستای تهم قرار دارد. در این روستا می‌توانید از چندین و چند آبشار زیبا، مناظر کوهستانی تماشایی، دره‌های عمیق و مناطق بکر و دست‌نخورده بسیار دیدن کنید. بر اساس آمار، فقط 144 نفر معادل 34 خانوار در این روستا زندگی می‌کنند. قدمت این روستا به 300 سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. در این روستا می‌توانید زندگی به‌دور از شلوغی را تجربه کنید. توجه داشته باشید که هوا در طول زمستان در شیلاندر بسیار سرد می‌شود؛ پس بهتر است زمستان را برای بازدید از این روستا انتخاب کنید.

آدرس: 30کیلومتری شمال‌غرب زنجان

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، حالا با شناخت جاهای دیدنی زنجان، نظرتان درباره سفر به این شهر زیبا چیست؟ آیا تاکنون از زنجان دیدن کرده‌اید؟ به نظرتان کدام یک از شهرهای شمال غربی ایران را می‌توان در لیست زیباترین شهرهای کشور قرار داد؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید. در ضمن اگر از این شهر دیدن کردید، سفرنامه خودتان را تعریف کنید. ما هم سراپا گوشیم تا این داستان جذاب را از زبان شما بشنویم.

شش ماه اول سال بهترین زمان سفر به زنجان است.

غارهای کتله خور، معروف‌ترین جاذبه طبیعی زنجان به حساب می‌آیند.

پیست پاپایی معروف‌ترین جاذبه تفریحی زنجان است.

گنبد سلطانیه جزو مهم‌ترین آثار تاریخی زنجان است.

بازار خیابان امام خمینی، قدیمی‌ترین بازار زنجان است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.