غار زینه گان مهران | نوازشگری‌های طبیعت ایلام  

0

سفر به غار زینه گان مهران، یک طبیعت‌گردی انرژی‌زا خواهد بود. غار زینه گان بیشتر شبیه به یک تنگه است و به آن، غار روباز ایران گفته می‌شود. طراوت این محیط دوست‌داشتنی را دریابید. راهی غرب ایران شوید و چند ساعتی در طبیعت زیبای ایلام زندگی کنید.

غار زینه گان کجاست؟

تصویری از طبیعت ایلام

بیایید به پستی‌ها و بلندی‌های زاگرس سفر کنیم. به استان ایلام برویم و سپس مقصد را بیابیم. این منطقه در بخش صالح‌آباد قرار دارد که از توابع شهرستان مهران (مرز ایران و عراق) است. غار یا به‌تعبیری، تنگه زینه گان در حقیقت میان دشتی وسیع در مسیر ایلام به مهران واقع شده و حدود ۱۰کیلومتری صالح آباد است. برای سفر به شهر ایلام می‌توانید با تهیه بلیط هواپیمای ایلام، از مسیر هوایی عازم این شهر شوید و سپس با وسایل نقلیه عمومی به‌سمت مقصد حرکت کنید.

طبیعت غار زینه گان  | غمزه های سبزِ غار

در این منطقه، موقعیت مناسب برای رشد گیاهان فراهم است. رطوبت زیاد این غار منجر به پدیدار شدن پوشش گیاهی آن شده است. روی دیواره‌ها، سرخس‌ها وجلبک‌ها را می‌بینید و در مسیر رسیدن به این منطقه، از تماشای گل‌ها، گیاهان، سبزه‌ها و نیزارها لذت می‌برید.

جاذبه ‌های غار زینه گان | دالان زیبایی‌ها

اینجا محلی بدون نور و سربسته نیست. دو طرف آن باز است. به غیر از جاهایی که دیواره‌ها به یکدیگر متصل شده‌اند (از اواسط غار)، آسمان و باریکه‌های نور را خواهید دید. همان طور که در مقدمه گفتیم، این مکان در واقع، یک تنگه است؛ اما به غار زینه گان معروف شده است. طول این جاذبه طبیعی زیبا، به صدها متر می‌رسد. این تنگه در بعضی قسمت‌ها روشن و رؤیایی می‌شود. در بخش‌هایی از مسیر هم حس حضور در غاری تنگ، تاریک و خوفناک را خواهید داشت. بیایید با هم با جذابیت‌های این مقصد دوست‌داشتنی بیشتر آشنا شویم.

دیواره‌ها با نقش‌های طبیعی روی خود، مثل یک اثر هنری زیبا، خودنمایی می‌کنند. چکیدن آب از قندیل‌های غار نیز حال‌و‌هوای خوش این فضا را دوچندان می‌کند. غار زینه گان ایلام نه‌تنها چشم‌هایتان را نوازش می‌کند، بلکه باقی حواستان را هم به وجد می‌آورد. حس‌کردن خنکای هوا و آب‌ جاری و همچنین بوی خوش خاک باران‌خورده، تمام وجودتان را با طبیعت هماهنگ می‌کند. هوای داخل این فضا بسیار دلپذیر است. رودخانه این منطقه، آبشارهای درون غار و حوضچه زیر آبشار، تازگی و سرزندگی را به شما هدیه می‌کند. قسمت‌هایی از مسیر هم از درون آب زلالی عبور می‌کنید که سنگ‌ریزه‌های رنگارنگِ کف آن پیداست.

تفریحات در غار زینه گان مهران | قدری خوشی کنار طبیعت

در این طبیعت‌گردی، تجربه‌های متنوعی خواهید داشت. پیاده‌روی در مسیرهای نسبتاً ناهموار و راه‌رفتن درون آب و همین طور غارنوردی، از تفریحات این سفر است. می‌توانید در جاده غار، تراکتورسواری در رودخانه را هم تجربه کنید. عکاسی از زیبایی‌ها و ثبت خاطرات این گردش نیز از لذت‌های سفر خواهد بود.

امکانات گردشگری | اسباب رفاه مسافران

ایلام، یکی از استان‌های جذاب برای طبیعت‌گردان است. زینه گان هم یکی از نقاط دیدنی مهم  این خطه است. گردشگران ایرانی و خارجی، در سفرشان به غرب کشور، بازدید از این غار را در برنامه‌شان قرار می‌دهند. شمایی که می‌خواهید عازم این ناحیه شوید، خوب است بدانید که برای بازدید از غار نیاز نیست هزینه‌ای پرداخت کنید. نکته دیگر این است که در جاده خاکی که به مقصد می‌رسد، امکان کرایه تراکتور وجود دارد تا به‌راحتی از مسیر ناهموار آن عبور کنید. در این منطقه پارکینگ وجود دارد. برای بنزین‌زدن هم می‌توانید به پمپ بنزین صالح آباد بروید. اگر به‌دنبال رستوران می‌گردید، رستوران‌ها و کبابی‌های ایلام  و روستای مهدی آباد را می‌توانید انتخاب کنید. یادتان باشد که فروشگاه و سرویس بهداشتی و سایر امکانات رفاهی در خود این منطقه وجود ندارد.

جاهای دیدنی اطراف غار زینه گان مهران | یک تیر و چند نشان

در این سفر با توجه به زمان و مسیرتان، برای رفتن به سایر جاهای دیدنی مهران و ایلام برنامه‌ریزی کنید.

  • زیارتگاه امامزاده علی صالح

امامزاده علی صالح (خاص علی) یکی از مکان‌های مذهبی شناخته‌شده در استان ایلام است. زیارتگاه امامزاده علی صالح در صالح آباد قرار دارد و  فقط چند کیلومتر (حدود ۵ کیلومتر) با مسیر پیاده‌روی غار زینگان فاصله دارد.

سایر دیدنی‌های اطراف شامل تنگه رازیانه ایلام، قلعه نظامی کنجان چم مهران، تفرجگاه‌های جنگلی چقاسبز ایلام، تفرجگاه تجریان، قلعه امیرآباد مهران، منطقه حفاظت شده کولک و غیره هستند.

نکات مهم پیمایش | بایدها و نبایدهای ضروری

عکس مسیر غار زینه گان

همان طور که اشاره کردیم در طول غارنوردی ممکن است خیس شوید؛ پس لباس و کفش مناسب داشته باشید. یادتان باشد که مسیر پیش‌روی شما، گاهی باریک و همچنین گاهی ناهموار است. دانستن بعضی از نکات و تجربه‌ها، به شما کمک می‌کند تا رفتن به غار زینه گان به یک مسافرت بسیار خوب تبدیل شود. اهالی سفر، آماده‌اید؟

  • چه کسانی می‌توانند به این منطقه بروند؟

افرادی که از نظر جسمی مشکل خاصی ندارند، با رعایت نکات، پیمایش خوبی در این منطقه خواهند داشت. نیاز نیست که حتماً حرفه‌ای باشید یا ورزشکار و کوهنورد و دونده. همین که وضعیت جسمی مناسبی داشته باشید کافی است. برای رفتن به غار زینه گان صالح آباد می‌توانید با تورهای گردشگری همراه شوید یا از یک راهنمای ماهر کمک بگیرید.

  •  چه وسایلی در کوله داشته باشم؟

عکس وسایل کوهنوردی غار زینگان مهران

آب آشامیدنی، کمی غذا، دمپایی، کلاه و عینک آفتابی، لباس اضافه و کیسه‌زباله وسایلی‌اند که باید به همراه داشته باشید. خوب است که لباس گرم، کفش و لباس اضافه و بارانی هم با خودتان ببرید. حواستان باشد که کوله‌تان را سنگین نکنید؛ چون پیاده‌روی و غارنوردی در پیش دارید.

  •  وضعیت جاده چگونه است؟

جاده منتهی به غار، خاکی است و باید از مسیر آفرودی عبور کنید و مجبورید در بعضی قسمت‌ها از رودخانه بگذرید. پیشنهاد مناسب این است که با ماشین شاسی‌بلند یا کرایه‌کردن تراکتور، این مسیر را طی کنید.

بهترین زمان بازدید از غار زینه گان | کی به دیدنش برویم

عکس بهترین زمان بازدید از غار زینه گان

فصل‌ بهار و تابستان مناسب‌ترین زمان برای رفتن به غرب ایران است. اوایل بهار  سرسبزی منطقه و رودخانه، بسیار تماشایی می‌شود. هرچند تابستان هوای ایلام بسیار گرم است؛ اما فضای داخل غار خنک و آرامش‌بخش است. در فصل زمستان و پاییز به دلیل احتمال بارندگی شدید، رفتن به این منطقه توصیه نمی‌شود.

اقامت در نزدیکی غار زینه گان مهران | شبی در دل طبیعت

در خود منطقه غار  امکان اقامت و شب‌مانی وجود ندارد. اگر قصد ماندن دارید؛ می‌توانید در اطراف امامزاده چادر بزنید. راه دیگر برای اینکه بتوانید شب را در آن نزدیکی بگذرانید اجاره خانه‌هایی است که در روستاهای اطراف در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. گزینه دیگر این که به شهر ایلام یا شهر‌های اطراف منطقه بروید و در سوئیت، هتل یا مسافرخانه بمانید. هتل سه ستاره زاگرس ایلام یکی از هتل های نسبتاً نزدیک است.

مسیر دسترسی به غار زینه گان | پیش به سوی مقصد

اگر از ایلام حرکت می‌کنید، از جاده ایلام- مهران به‌سمت صالح آباد بروید. فاصله ایلام تا صالح آباد حدود ۴۰ کیلومتر است.   فاصله صالح آباد تا غار  نیز تقریباً ۱۰ کیلومتر است. قبل از اینکه به ابتدای جاده منتهی به غار برسید، از امامزاده عبور خواهید کرد و تابلوی راهنما را خواهید دید. سپس به ابتدای جاده غار می‌رسید. حدود ۵ کیلومتر از مسیرِ رسیدن به مقصد، جاده خاکی است. حالا از رودخانه و مسیر پیاده‌رو هم عبور کنید تا در نهایت به ورودی برسید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرس۵۲ کیلومتری جنوب غربی ایلام و در ۵ کیلومتری جنوب شرقی صالح آباد

این بار در ره بال آسمان، با یکی دیگر از زیبایی‌های طبیعت ایران آشنا شدیم. در این مطلب، غار زینه گان مهران را با تمام ویژگی‌های بی‌همتایش شناختیم. حالا با داشتن اطلاعات درست از این طبیعت‌گردی جذاب، می‌توانید یک برنامه‌ریزی خوب و بی‌نقص داشته باشید.

در استان ایلام و حوالی صالح آباد ایلام واقع شده است.

در خود ناحیه غار این امکان وجود ندارد؛ ولی در اطراف مثلاً نزدیکی‌های امامزاده امکان چادر زدن وجود دارد.

هوا در پاییز معمولاً معتدل است؛ اما به دلیل بارندگی و احتمال وقوع سیل، بهتر است فصل‌های گرم سال را انتخاب کنید.

شما می‌توانید برای سفر کوتاه یک‌روزه برنامه‌ریزی و از این مکان بازدید کنید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.