تنگه رازیانه ایلام | جاذبه‌ای بکر و دیدنی در غرب کشور

0

طبیعت منحصربه‌فرد استان ایلام در تمام کشور زبانزد مردم است. از تنگه‌های پرآب و رودهای خروشان گرفته تا جنگل‌های سرسبز بلوط. جاذبه‌های طبیعی این استان آنقدر زیاد و متنوع بوده که کمتر کسی می‌تواند مدعی شود که از همه آن‌ها دیدن کرده است. در این مقاله می‌خواهیم چند کیلومتر از ایلام فاصله بگیریم و در طبیعت مسحورکننده تنگه رازیانه گردش کنیم. پیشنهاد می‌کنیم در این مقصد پرماجرا با ما همسفر شوید.

تنگه رازیانه کجاست؟

تنگه رازیانه

در 45 کیلومتری شهر ایلام، جایی نرسیده به روستای چنار باشی، طبیعتی سرسبز و خوش آب‌وهوا شما را فرامی‌خواند. این منطقه به تنگه رازیانه ایلام شهرت داشته و مقصدی امن و آرام برای وقت گذراندن در طبیعت است. تنگه رازیانه از جاذبه‌های مهم ژئوتوریسمی ایران بوده و خاطره‌ای تکرارنشدنی را برایتان رقم می‌زند. 

معرفی تنگه رازیانه ایلام

تنگه رازیانه ایلام

به محض ورود به دامنه کبیر کوه ایلام، شکافی با عرض نه‌چندان زیاد توجهتان را جلب خواهد کرد. کمی بعد صدای جریان آب، کنجکاوی‌تان را برمی‌انگیزد. کافی است چند قدمی جلوتر بروید و خود را به بالای دیواره‌های تنگه برسانید. ایستادن در بالای این تنگه و تماشای عبور جریان آب از لابه‌لای سنگ‌های آهکی، منظره‌ای است که تا به حال نظیرش را ندیده‌اید.

این تنگه پر پیچ‌وخم بیش از 3 کیلومتر طول داشته و عرض پهنه آن در بخش‌های مختلف بین 1 تا 6 متر تغییر می‌کند. دیواره‌های تنگه رازیانه ایلام از جنس آهک و ترکیبات کلسیم بوده و ارتفاع آن به 30 متر می‌رسد. این تنگه شگفت‌انگیز پر از پیچ‌وخم‌های باریک بوده و تردد در مسیر را با دشواری‌های همراه کرده است. همچنین رودخانه تنگه رازیانه فصلی بوده و در تابستان‌ها تقریبا خشک می‌شود. این رودخانه در فصل‌های پربارش مثل زمستان و اوایل بهار، پیمایش درون تنگه را مشکل‌ساز می‌کند؛ به طوری که فقط افراد حرفه‌ای در این زمینه می‌توانند در طول تنگه حرکت کنند.

داستان شکل گیری تنگه رازیانه

تنگه رازیانه در واقع باریکه‌ای متشکل از دیواره‌های باریک کنار یکدیگر بوده که آب دو دریا را به هم متصل می‌کند. طبق بررسی‌های زمین‌شناسی گفته می‌شود که علت اصلی شکل‌گیری تنگه رایانه، زلزله و شکاف لایه زمین است. همچنین اختلاف ارتفاع، بارش‌های جوی و وجود آب‌های زیر زمینی، باعث جریان رود در این تنگه شده است. در طول چندین میلیون سال، پدیده‌های طبیعی همچون شکست لایه‌های ضخیم آهک، فرسایش و فشرده‌شدن صخرها چنین شاهکار زیبایی را در دل طبیعت خلق کرده‌اند.

علت نام گذاری تنگه رازیانه

علت نام گذاری تنگه رازیانه ایلام

چندین هزار سال است دامان کبیر کوه ایلام با گل‌های زردرنگ رازیانه مزین شده است. این گیاهان دارویی، زیبایی این منطقه را دوچندان کرده و عطر دل‌نشینی را در فضا پخش می‌کنند. برای همین هم هست از این تنگه با نام تنگه رازیانه یاد می‌شود. اما خوب است بدانید که واژه «تنگه» برای باریکه‌هایی استفاده می‌شود که آب دو دریای مجاور را به هم متصل می‌کند. این در حالی است که برای دره‌های ژرف و باریک که دیواره‌های قائم و شیب‌دار دارند، واژه «تنگ» اطلاق می‌شود. ازاین‌رو عبارت «تنگه رازیانه» اشتباه بوده و اسم صحیح این مکان «تنگ رازیانه» است.

امکانات گردشگری تنگ رازیانه

امکانات گردشگری تنگه رازیانه

از آنجا که در اطراف این جاذبه گردشگری، هیچ نوع امکانات رفاهی وجود ندارد، برای گذراندن شب باید یا در حوالی تنگه چادر بزنید یا به هتل های ایلام مراجعه کنید. البته اگر دوست دارید که زندگی در مناطق بومی و روستایی را تجربه کنید، می‌تواند شب را در اقامتگاه‌های بوم‌گردی دره شهر سپری کنید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که در اطراف تنگه رازیانه تا کیلومترها آنطرف‌تر هیچ فروشگاهی وجود ندارد؛ پس حتماً مجهز سفر کنید تا دچار مشکل نشوید.

بهترین زمان سفر به تنگه رازیانه

امکانات گردشگری تنگه رازیانه

برای اینکه بیشترین لذت را از این ماجراجویی ببرید، بهتر است که فصل‌های بهار یا زمستان را برای سفر به ایلام انتخاب کنید. در این فصل‌ها آب‌وهوای منطقه در بهترین حالت خودش قرار داشته و رودخانه آن پرآب‌تر از همیشه است. البته تنگ رازیانه در فصل پاییز نیز جذابیت‌های خاص خودش را دارد. تماشای قابی بی‌نظیر از طبیعت هزار رنگ این تنگه، حس و حال شما را دگرگون خواهد کرد.

نکات مهم بازدید از تنگه رازیانه

  • صخره‌نوردی و دره‌نوردی کاری بسیار حساس بوده و نیازمند مهارت و تجهیزات حرفه‌ای است. ازاین‌رو اگر مهارت کافی و تجهیزات لازم را ندارید، فکر واردشدن به تنگه رازیانه را از سر بیرون کنید.
  • اگر در فصل‌های پاییز، زمستان و حتی بهار به تنگه رازیانه رفتید، نباید از بارش‌های ناگهانی تعجب کنید؛ پس حتماً کفش، حوله و لباس اضافه همراه خود داشته باشید.
  • طبیعت بکر تنگه رازیانه ایلام جان می‌دهد برای کمپ کردن. پیشنهاد می‌کنیم برای یکبار هم که شده چادرزدن در دامنه کبیرکوه را تجربه کرده و شبی به‌یادماندنی را در طبیعت بگذرانید. پس چادر مسافرتی، آب، غذا، کیسه خواب و سایر تجهیزات لازم را فراموش نکنید.
  • پیشنهاد پایانی ما برای بازدیدکنندگان از تنگه رازیانه این است که تا جای امکان سعی کنید که صبح زود راهی این منطقه شوید تا بتوانید قبل از تاریکی هوا به‌خوبی از دیدنی‌های آن لذت ببرید.

تنگه رازیانه ایلام

از شما می‌خواهیم در این بین حتماً حواستان به طبیعت اطراف تنگه باشد و سعی کنید هیچ اثری از خودتان در طبیعت باقی نگذارید. توجه داشته باشید که حفاظت از طبیعت و احترام به محیط زیست، یک وظیفه همگانی است.

جاهای دیدنی نزدیک به تنگ رازیانه

تنگه رازیانه ایلام

پس از آنکه گشت‌وگذار در تنگه رازیانه را به اتمام رساندید، بد نیست که سری به مناطق اطراف این تنگه بزنید و سایر جاذبه‌های دیدنی آن را کشف کنید. بیایید با هم قدم‌زدن در جنگل‌های بلوط ایرانی و گردش در ارتفاعات کبیرکوه را تجربه کنیم.

کاخ فلاحتی

با پیمودن یک مسیر یک‌ساعته به سمت ایلام، بنای زیبای کاخ فلاحتی در انتظار شماست. این عمارت زیبا یکی از جاهای دیدنی ایلام است و پروسه ساختش به سال 1326 بازمی‌گردد. معماری سنتی کاخ فلاحتی ایلام، گردشگران را شگفت‌زده می‌کند.

روستای گنجه

روستای گنجه ایلام، یکی از بکرترین روستاهای اطراف تنگه رازیانه است. این روستا با چشم‌اندازی خارق‌العاده، طبیعت‌گردان را سر ذوق می‌آورد.

شهر تاریخی سیمره

می‌خواهیم وارد مهم‌ترین و بزرگ‌ترین محوطه تاریخی استان ایلام شویم. شهر تاریخی سمیره با مساحتی بالغ بر 200 هکتار در حاشیه جنوب غربی شهرستان دره شهر قرار دارد. اگر درباره پیشینه تاریخی غرب ایران کنجکاو هستید، بازدید از این شهر را فراموش نکنید.

تفرجگاه تجریان

تفرجگاه تجریان یک مکان خوش آب و هواست که تا دلتان بخواهد پر است از چشمه‌های زیبا و پرآب. کافی است از تنگه رازیانه 70 کیلومتر به سمت ایلام حرکت کنید تا به این بهشت تماشایی برسید.

تنگ کافرین (کافری)

یکی دیگر از دیدنی‌ترین تنگه‌های استان ایلام، جایی در 26کیلومتری تنگه رازیانه قرار دارد. تنگه کافرین که برخی آن را با نام تنگه شداد نیز می‌شناسند، توسط کوه‌های کبیرکوه، دینار کوه و مانشت احاطه شده است. صخره‌‌های مرتفع اطراف و آب زلال تنگه، لذت قایق‌سواری در این تنگه را دوچندان می‌کند.

چشمه کبود

در 45کیلومتری تنگه رازیانه، روستایی با جاذبه‌های طبیعی فراوان وجود دارد. چشمه کبود، آبشار وه ریز، کوه قلاقیران، تفرجگاه ششدار و محوطه باستانی دوران ساسانی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی این روستا هستند.

قلعه والی

حیاط دلباز با درختان کاج سربه‌فلک‌کشیده و معماری باشکوه قاجاری، گردشگران را برای بازدید از قلعه والی وسوسه می‌کند. این قلعه را غلامرضا خان والی در دوران قاجار ساخته و که امروزه به موزه مردم شناسی شهر ایلام تبدیل شده است. قلعه والی ایلام در خیابان پاسداران پذیرای گردشگران از سراسر دنیاست.

تنگه زرانگوش

تنگه دیگری که می‌خواهیم سراغ آن برویم، تنگه زرانگوش با ارتفاع 500 متر است. این تنگه در غرب روستای زرانگوش قرار داشته و یک روز پرماجرا و خاطره‌انگیز را برایتان رقم می زند. صخره‌های سنگی، دره‌های عمیق و اشکال سنگی مختلف، این تنگه را به یکی از آثار تاریخی و طبیعی استان ایلام تبدیل کرده است.

اطلاعات بازدید از تنگه رازیانه

آدرس استان ایلام، شهرستان بدره، جاده ایلام-دره شهر، قبل از روستای چنار باشی.
هزینه ورودی رایگان.

مسیر دسترسی به تنگه رازیانه ایلام

برای رسیدن به تنگه رازیانه ایلام، راه ساده‌ای پیش روی شما قرار دارد. از جاده ایلام به سمت بدره حرکت کنید و پس از حدود 50 کیلومتر، وارد مسیر فرعی کنار جاده شوید. قرار است در یک جاده تماشایی که با جنگل‌های بلوط احاطه شده حرکت کنیم. در این مسیر زیبا با گذر از روستای پاکل به چنارباشی خواهید رسید. کافی است حدود 5 کیلومتر از روستای چنارباشی فاصله بگیرید، تا به تدریج دهانه تنگه نمایان شود. اگر قصد ورود به تنگه رازیانه را ندارید، می‌توانید با استفاده از پل‌های فلزی نصب شده روی تنگه، به آن طرفش حرکت کنید.

در این مقاله ره بال آسمان تصمیم گرفتیم مقصدی خوش آب‌وهوا برای گذراندن تعطیلات تابستانی را بهتان معرفی کنیم. تنگه رازیانه با طبیعت استثنایی در دل کوهستان‌های استان ایلام خودنمایی می‌کند. این تنگه و دیگر جاهای دیدنی اطراف ایلام، روحیه کنجکاوی و هیجانات انسان را ارضا می‌کند. بد نیست یک آخر هفته خود را به گشت‌وگذار در این تنگه اختصاص دهید و پیوند خود را با طبیعت محکم‌تر کنید. امیدواریم خواندن این مقاله راهنمای خوبی برای سفر شما به استان ایلام باشد. آیا تا به حال تنگه رازیانه را از نزدیک دیده‌اید؟ چه جاهای دیگری را در ایران مشابه این تنگه می‌شناسید؟ 

تنگه رازیانه از جاذبه‌های مهم ژئوتوریسمی ایران بوده و در 45 کیلومتری شهر ایلام قرار دارد.

برای اینکه بیشترین لذت را از این ماجراجویی داشته باشید، بهتر است که فصل‌های بهار یا زمستان را برای سفر به ایلام انتخاب کنید.

کاخ فلاحتی، روستای گنجه، شهر تاریخی سمیره، تفرجگاه تجریان، تنگ کافرین، چشمه کبود، قلعه والی و تنگه زرانگوش از مهم‌ترین مقاصد تفریحی در نزدیکی تنگه رازیانه هستند.

در اطراف تنگه رازیانه تا کیلومترها آنطرف‌تر هیچ فروشگاهی وجود ندارد؛ پس حتما تجهیزات لازم مثل چادر مسافرتی، آب، غذا، کیسه خواب، کفش، حوله، لباس اضافه و تجهیزات حرفه‌ای دره‌نوردی را همراه داشته باشید.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.