آبگرم ازرود بابل | چشمه‌ای جوشان در دل طبیعت بکر مازندران

0

وجب‌به‌وجب استان مازندران، جاذبه‌ای طبیعی و منحصر‌به‌فرد محسوب می‌شود که مثال آن را نمی‌توان در جای دیگر ایران یافت. اگر به طبیعت‌گردی علاقه‌مند باشید، فقط باید چند ماه زمان بگذارید تا از همه نقاط استان مازندران، شهر به شهر و روستا به روستا دیدن کنید. در یکی از روستاهای شهر بابل، منطقه‌ای با نام آبگرم ازرود وجود دارد که برخی آن را با نام آب معدنی آرزو نیز می‌شناسند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با این جاهای دیدنی‌ دیدنی شهر بابل، یعنی آبگرم ازرو آشنا کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

آبگرم ازرود بابل کجاست؟

همان طور که اشاره کردیم، آبگرم ازرود در حوزه استحفاظی شهر بابل قرار گرفته است. در میان دره‌ای زیبا و چشم نواز و در کنار رودخانه‌ای خروشان، چشمه‌ای از دل خاک می‌جوشد که آن را چشمه آبگرم ازرود می‌نامند. این چشمه در روستایی با نام اری در بخش بند پی شرقی و 33کیلومتری جنوب شرق بابل در شمال ایران واقع شده است. تصور کنید که در دل جنگل‌های سرسبز و انبوه بابل، آب معدنی فیروزه‌ای رنگ از دل خاک می‌جوشد و با جوشش خود استخری کوچک و طبیعی پدید آورده است.

معنی کلمه ازرود

نمایی از فصل بهار چشمه ابگرم ازرود

ازرود یک چشمه جوشان با آب نسبتاً ولرم است که 37 درجه سانتیگراد حرارت دارد. در نزدیکی این چشمه طبیعی، بوی گوگرد به مشام می‌رسد و این به خاطر وجود گوگرد در آب این چشمه است. برخی افراد بر این باور هستند که ازرود مخفف شده عبارت ازت رود است و این نام گذاری هم به خاطر وجود گوگرد در آب چشمه انجام شده. بد نیست بدانید که آب در عمق چشمه دمایی بین 140 تا 160 درجه سانتیگراد دارد و زمانی که به سطح زمین می‌رسد، دمای آن به 37 درجه سانتیگراد کاهش پیدا می‌کند.

آشنایی با ازرود

در سراسر دنیا، چشمه‌های آب معدنی مختلفی وجود دارد که هر یک دارای خاصیتی متفاوت هستند. چشمه‌های آب معدنی از دل خاک می‌جوشند و انواع املاح خاک را در خود حل می‌کنند. ازرود بابل نیز یک چشمه آب معدنی است که از دل خاک می‌جوشد و گوگرد فراوانی در خود دارد. وجود املاح معدنی مختلف در آب این چشمه باعث شده تا برای بیماری‌های پوستی، درد مفاصل و حتی روماتیسم بسیار مناسب باشد. از این رو بسیاری از گردشگران برای درمان دردهای مفصلی و پوستی خود، عازم ازرود می‌شوند.

مساحت چشمه آبگرم ازرود به حدود 120 متر مربع می‌رسد. در گذشته این چشمه در فضایی باز قرار داشته است و مردم محلی به همین شکل از آن استفاده می‌کردند؛ اما بهتازگی دورتادور آن را با بلوک‌های سیمانی محصور کرده‌اند تا ورود و خروج راحت‌تر از گذشته باشد. بد نیست بدانید که در قدیم الایام مردم محلی اعتقاد داشتند که این چشمه مقدس است و ماری با تاج سبز رنگ در آن زندگی می‌کند که اگر فردی ناپاک وارد آن شود، این مار به او حمله می‌کند. وجود همین داستان‌های محلی و افسانه‌ای باعث جذاب‌ترشدن بازدید شما از این چشمه می‌شود؛ اما آسوده خاطر باشید که ماری با تاج سبز رنگ در این چشمه وجود ندارد!

چشمه آبگرم ازرود و برکت منطقه

این چشمه آبگرم  نعمتی بزرگ برای مردم محلی محسوب می‌شود. در وهله اول این چشمه آبگرم باعث جذب گردشگر از سراسر ایران شده است. وجود گردشگران داخلی و خارجی در این منطقه باعث رونق اقتصادی مردم محلی می‌شود. همچنین بد نیست بدانید که آب این چشمه آبگرم از بابل به گلوگاه بندپی و از آنجا به روستای اری می‌رسد و در مسیر خود باعث آبادانی می‌شود. در آب این چشمه انواع املاح معدنی وجود دارد که باعث حاصلخیزترشدن کشتزارهای اطراف می‌شود. به همین خاطر است که مردم محلی این چشمه را یک چشمه مقدس می‌دانستند و از آن حفاظت می‌کردند.

امکانات رفاهی و خدماتی چشمه ازرود

چشمه ازرود در حال حاضر یکی از جاهای دیدنی مازندران محسوب می‌شود که هنوز در مرکز توجه رسانه‌ها قرار نگرفته‌ است و بسیاری از مسافران شناختی درباره آن ندارند. همین مسئله باعث کم‌توجهی مسئولان روستای اری به ایجاد امکانات رفاهی و خدماتی در اطراف چشمه ازرود شده است.

متأسفانه در حال حاضر خبری از امکانات رفاهی و خدماتی در اطراف چشمه نیست. این در حالی است که ایجاد امکانات رفاهی و خدماتی می‌تواند کمک شایان توجهی به چرخ اقتصاد روستای اری و منطقه بندپی کند. امید به اینکه در آینده نزدیک شاهد وجود امکانات رفاهی و خدماتی مختلف در نزدیکی آبگرم آرزو بندپی شرقی باشیم.

اقامت در نزدیکی آبگرم ازرود بندپی شرقی

نمایی از اقامتگاه بوم گردی

برخی از مسافران سفر به آبگرم ازرود بندپی شرقی را فقط به‌عنوان سفری یک روزه می‌بینند؛ اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند در این طبیعت بکر و زیبا، کمی بیشتر حضور داشته باشند. در اطراف این چشمه، خبری از وجود هتل‌های لوکس و مجلل نیست؛ اما این بدان معنا نیست که امکان اقامت در این محدوده وجود ندارد.

خوشبختانه بسیاری از مردم محلی، خانه‌های روستایی خود را تبدیل به اقامتگاه‌های بوم‌گردی کرده‌اند و این یعنی شما می‌توانید طعم واقعی زندگی روستایی را با اقامت در این خانه‌های ساده و بی‌آلایش بچشید. هزینه اقامت در این خانه‌های روستایی زیاد نیست و می‌توانید تا چند روز مهمان آن‌ها باشید و از جاذبه‌های دیدنی اطراف چشمه آرزو دیدن کنید.

بهترین زمان بازدید از آبگرم ازرود بابل

نمایی از جاده فیروزکوه

به‌طور کلی فصل بهار بهترین زمان بازدید از شهر بابل و همچنین آبگرم ازرود بابل است. در این فصل بوی بهارنارنج در هوای روستاهای بابل به مشام می‌رسد و همه جا لباس سبز بر تن می‌کند. فصل بهار و مخصوصاً اردیبهشت ماه، بهترین زمان بازدید از این چشمه آبگرم محسوب می‌شود. در فصل تابستان شدت گرما و شرجی‌بودن هوا شاید کمی آزاردهنده باشد. قطعاً پاییز و زمستان نیز با توجه به سرمای هوا و بارش شدید باران یا برف، گزینه مناسبی برای سفر شما نخواهد بود.

جاذبه‌های دیدنی اطراف آبگرم ازرود بابل

اگر قصد سفر به آبگرم ازرود بابل را پیدا کردید، بهتر است از جاذبه‌های دیدنی اطراف آن نیز بازدید کنید.

  • آب گرم لفور

نمایی از آب گرم لفور

  • دریاچه کامی کلا

نمایی از دریاچه کامی کلا

  • سد شیاده بابل

نمایی از سد شیاده بابل

نمایی از آبشار تیرکان

  • شیخ موسی بابل

نمایی از شیخ موسی بابل

  • پارک بابل

نمایی از پارک بابل

دسترسی به آبگرم ازرود

  • دسترسی از تهران

برای دسترسی به آبگرم ازرود بابل از تهران باید وارد جاده فیروزکوه شوید. پس از زیرآب، به شهر شیرگاه خواهید رسید. در مرکز شهر شیرگاه، از دومین دوربرگردان دور بزنید و به سمت تهران حرکت کنید. پس از چند صد متر، با تابلوی خروجی به سمت شیردار کلا مواجه خواهید شد. وارد جاده سمت راست خود شوید و مسیر را به سمت شیردارکلا ادامه دهید.

زمانی که به شیردارکلا رسیدید، وارد جاده‌ای که در سمت چپ شما قرار دارد شوید و مسیر را به سمت عالم کلا ادامه دهید. در نهایت به روستای رئیس کلاه خواهید رسید. از روستای رئیس کلاه تا روستاری اری فاصله چندانی نیست؛ اما باید از جاده خاکی عبور کنید.

نمایی از مسیر دسترسی از بابل

  • دسترسی از بابل

برای دسترسی به چشمه آبگرم ازرود، باید ابتدا خودتان را به شهر بابل برسانید. مسیر دسترسی شما از جاده شهید صالحی بابل آغاز می‌شود. پس از 30 کیلومتر به آبادی گلوگاه در مرکز بخش بند پی خواهید رسید. از آنجا با عبور از پل سجادرود، وارد جاده دهستان فیروزجاه خواهید شد. از فیروزجاه باید 30 کیلومتر مسیر را ادامه دهید، تا خودتان را به روستای زیبای اری برسانید. برای دسترسی به چشمه آبگرم ازرود ، فقط کافی است آدرس آن را از مردم محلی بپرسید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار
آدرسمازندران، ۳۳ کیلومتری جنوب شرقی بابل، بخش بندپی شرقی، روستای آری

خب دوستان و همراهان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره آبگرم ازرود بابل چیست؟ آیا تا به حال از این چشمه آبگرم بازدید کرده‌اید؟ به نظر شما چطور با وجود چنین جاذبه گردشگری مهمی، مردم روستا هنوز شرایط زندگی مناسبی ندارند؟ آیا مردم محلی خودشان باید دست به دست هم دهند و شهرت این جاذبه گردشگری را توسعه دهند و امکانات رفاهی و اقامتی بیشتری را فراهم کنند؟ یا مسئولان باید در این راستا قدم بردارند؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

این چشمه در روستایی با نام اری در بخش بند پی شرقی و 33کیلومتری جنوب شرق بابل در شمال ایران واقع شده است.

متأسفانه در حال حاضر خبری از امکانات رفاهی و خدماتی در اطراف چشمه نیست.

بسیاری از مردم محلی، خانه‌های روستایی خود را تبدیل به اقامتگاه‌های بوم‌گردی کرده‌اند و این یعنی شما می‌توانید طعم واقعی زندگی روستایی را با اقامت در این خانه‌های ساده و بی‌آلایش بچشید.

آب گرم لفور، دریاچه کامی کلا، سد شیاده بابل، شیخ موسی بابل و پارک بابل.

3.3/5 (6 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.