راهنمای سفر بابل | جاهای دیدنی بابل

1

بابل یا همان شهر بهار نارنج، با طبیعتی زیبا و چشم‌نواز و جاذبه‌های تفریحی و گردشگری، همه ساله مسافران و گردشگران فراوانی را به آغوش مهربان خود دعوت می‌کند. این شهر بارانی زیبا، آنقدر دوست‌داشتنی است که هر بار سفر به آن تجربه و خاطره جدیدی به کارنامه مهمانانش می‌افزاید. امروز می‌خواهیم پابه‌پای ره بال آسمان در این شهر همیشه سبز و زیبا قدم بزنیم، به جاهای دیدنی بابل برویم و در جاذبه های طبیعی و گردشگری آن روح و روانمان را تازه کنیم.

فهرست مطالب

بابل کجاست؟

عاشقان سفر به شهرهای شمال ایران خوب می‌دانند که بابل کجاست. کمی پایین‌تر از بابلسر و در غرب قائمشهر و سوادکوه، شهر بابل روی نقشه جا خوش کرده است. همچنین بابل از غرب با آمل و از جنوب با دامنه‌های شمالی رشته کوه‌های البرز محدود می‌شود‌.

آب و هوای بابل | شهر همیشه بارانی

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

در بسیاری از شهرهای ایران، به‌خصوص شهرهای شمالی، بهترین زمان برای سفر فصل بهار است‌. ازآنجایی‌که این شهر در میان کوه و دریا قرار دارد، غالباً آب‌وهوای معتدل و مرطوب خزری دارد. شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که به‌طور کلی ۲۰۰ روز از سال، آسمان بابل ابری یا بارانی است‌. البته شهرهای جنوب این شهرستان به سبب داشتن پوشش کوهستانی و قرارگرفتن در ارتفاعات، آب‌وهوایی سرد و کوهستانی دارند‌.

پوشش گیاهی | سبز و متراکم

پوشش گیاهی جنگل های بابل

مسلم است که وقتی هوا مرطوب باشد و بارندگی زیاد، زمینه برای وجود پوشش گیاهی متراکم و سرسبز مساعد می‌شود. بابل حدود ۸هزار هکتار جنگل دارد که ۷۱۶ هکتار آن جنگل‌های بکر و دست‌نخورده هستند‌. در مناطق بندپی شرقی و غربی، انبوهی از جنگل‌های وسیع و سرسبز مشاهده می‌شود که جلوه زیبایی به این شهرستان داده‌اند. در سفرتان به این شهر، حتماً چشمتان به نارون، افرا، انجیلی، ممرز، توسکا، صنوبر و‌.‌.‌. هم می‌خورد.

پوشش جانوری | زیستگاه خوبی برای انواع حیوانات

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جنگل‌ها و نواحی کوهستانی استان مازندران، وجود نواحی مناسب برای زندگی بسیاری از گونه‌های جانوران وحشی است. استان مازنداران هم یکی از استان‌های منحصربه‌فرد در زیستگاه طبیعی حیوانات است و گردشگران علاقه‌مند به محیط زیست را به خود جذب می‌کند.

حیوانات مختلفی مثل گرگ، سیاهگوش، فک، گوزن زرد، گوسفند وحشی، پازن، پلنگ، گربه جنگلی و روباه در این مناطق به چشم می‌خورند. پرندگان مختلفی هم مثل شاهین، قوش، دال (کرکس)، قرقاول، کبک، بلدرچین، کبوتر، قرقی، جغد و عقاب در جنگل و آسمان این شهر دیده شده‌اند.

جاذبه های طبیعی | جنگل و کوه و دریا

  • چشمه آبگرم ازرود

آبگرم ازرود یکی از جاهای دیدنی بابل است. برای رفتن به این آبگرم، باید خودتان را به «روستای آری» در فاصله ۳۳کیلومتری جنوب شرقی بابل، برسانید‌.‌ این آبگرم در كنار رودخانه‌ای زیبا و خروشان و در دره‌ای جنگلی قرار گرفته و به همین دلیل یكی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی بابل به شمار می‌رود. مسافران و گردشگران فراوانی، بخشی از زمان سفر خود را صرف رفتن به آبگرم ازرود می‌كنند تا علاوه بر گشت‌وگذار در طبیعت زیبای آن، از خواص طبیعی و درمانی چشمه بهره ببرند‌.

  • سد شیاده

یکی از شاخه‌های رودخانه معروف بابلرود که در روستای شیاده قرار دارد، رودخانه چلیم است که روی آن سدی با نام شیاده ساخته‌ شده است‌. این منطقه زیبا با داشتن آب‌وهوای معتدل و جنگل‌های سرسبزی که در اطراف آن قرار دارند، یکی از جاهای دیدنی بابل و مکان گردشگری محبوب اهالی و مسافران آن است. این محبوبیت تا حدی است که در روزهای تعطیل سال و همچنین تعطیلات آخر هفته، بیش از ۲هزار گردشگر، از سد شیاده دیدن می‌کنند‌.

  • پارک جنگلی بابلکنار

یکی دیگر از جاهای دیدنی بابل و از جمله جاذبه‌های گردشگری و تفریحی آن، پارک جنگلی بابلکنار است که در روستای درونکلای شرقی و بزچفت قرار دارد‌. این پارک جنگلی امکاناتی مثل چشمه آب طبیعی، آلاچیق‌‌ها، سرویس‌های بهداشتی، سوپر مارکت، پارک بازی کودکان و همچنین جاده‌ای آسفالت دارد.

همه این امتیازها، پارک جنگلی بابلکنار را به یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری و تفریحی مازندران و بابل تبدیل کرده است. همیشه به‌ویژه در فصل‌های بهار و تابستان، این پارک مملو از مسافرانی است که به بابل سفر می‌کنند‌.

  • روستای فیلبند

در ارتفاع ۲۳۰۰متری از سطح دریا، روستایی با نام فیلبند قرار دارد که یکی از جاهای دیدنی بخش بندپی غربی بابل است. یکی از ویژگی‌های اصلی این روستا، این است که مانند برج دید‌بانی است و از طریق آن می‌توان مناطق وسیعی از اطراف روستا را مشاهده کرد. به همین دلیل هم هست که روستای فیلبند به بام شرقی مازندران معروف شده است‌.

برای آن دسته از عزیزانی که دنبال جاده‌های خوب و مسطح برای سفر می‌گردند، این خبر خوش را داریم که جاده منتهی به فیلبند بسیار خوب است و نیازی به آفرود ندارد. در واقع فیلبند آخرین مسیر ماشین‌روی منطقه چلاو است‌. زیبایی این روستا، در فصل بهار و پاییز، به اوج خود می‌رسد. شما در یک روز می‌توانید همزمان پدیده‌های مختلف آب‌و‌هوایی را در یک روز، مشاهده کنید. همین تنوع هوا و مناظر زیبایی که از آن حاصل می‌شود، موجب محبوبیت فیلبند نسبت‌به دیگر روستاهای بابل شده است‌.

  • آبشار درازکش

آبشار درازکش یکی دیگر از جاهای دیدنی بابل و جاذبه های طبیعی این شهر زیباست. این آبشار یکی از مناطق دست‌نخورده بندپی شرقی است که در دل جنگل واقع شده است‌. برای دسترسی به آبشار درازکش باید ۲۵ کیلومتر از شهر بابل به سمت بندپی شرقی بروید. با رسیدن به گلوگاه مرکز بندپی شرقی، حدود ۶ تا ۷ کیلومتر مسیر را هم از طریق پل احداثی به سمت جاده موسوم به شیخ موسی یا منطقه فیروزجاه ادامه دهید تا به روستای بندپی شرقی برسید‌.

با رسیدن به روستای بندپی بقیه مسیر را باید به‌صورت پیاده طی کرد، آن هم با گذشتن از دل مناطق جنگلی این روستا. در ادامه مسیر به یک دو راهی می‌رسید.  مسیر سمت راست را انتخاب کنید تا سرانجام آبشار را پیدا کنید.

  • آبشار تیرکن (هفت آبشار)

آبشار تیرکن، در دل جنگل های دراز کلا، با ارتفاع حدود ۹ متر و در مسیری به طول ۳ کیلومتر، یکی دیگر از آبشارهای شهرستان بابل است که در روستای تیرکن واقع در بخش بابل کنار شهرستان بابل قرار گرفته است‌. علت نام‌گذاری آن نیز، قرارگرفتن ۷ آبشار کوچک در این منطقه است که به هفت آبشار یا آبشارهای تیرکن مشهور شده‌اند.

تاریخچه | بابل در گذر زمان

تاریخچه شهر بابل

برای پی‌بردن به تاریخ کهن شهر بابل، باید در تاریخ سفر کرد و به سال‌های بسیار دور و جایی رسید که برای اولین‌بار از این شهر نامی برده شد. آنجا بیانیه‌ای دیده می‌شود که کوروش کبیر منعقد کرده است. این بیانیه از حفاری‌هایی که در بابل انجام گرفته، به دست آمده است و متأسفانه الآن در موزه‌ای در انگلستان نگهداری می‌شود.

«تین تیر» اولین نام شهر بابل است که در تاریخ از زبان کوروش بیان شده است. پس از حمله مغولان به ایران، در قرن هشتم هجری، به دلیل رفت و آمد تاجران و بازرگانان، نام بابل از تین تیر به «بارفروش دِه» و در قرن دوازدهم به «بارفروش» تغییر یافت. سرانجام به دلیل گذشتن رود بابل از کنار این شهر که نام قدیمی آن «باوُل» بود، در ۱۳۰۶هـ.ش به دستور رضاشاه پهلوی، نام شهر به بابل تغییر یافت‌.

جاذبه های تاریخی بابل | یادگار اجداد و نیاکان

  • حمام قدیم میرزا یوسف

در کوچه باریکی بین خیابان بازار چهارسو و میدان سرحمام، یکی از جاهای دیدنی بابل و اماکن تاریخی آن با نام حمام قدیم میرزا یوسف قرار دارد. این حمام در زمان فتحعلی شاه قاجار، به دست میرزا یوسف بنا شد. حمام میرزا یوسف با قدمتی طولانی و داشتن سر بنیه و رخت‌کنی بزرگ، یکی از بزرگ‌ترین حمام‌های مازندران است که هنوز هم می‌توان از آن استفاده کرد و رنج و خستگی سفر را در دل این فضای سنتی، از تن زدود.

  • موزه بابل

یکی از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی بابل، موزه آن است که در قرن دهم هجری برای شهرداری ساخته شده و تنها موزه مردم شناسی مازندران به حساب می‌آید که به سبب داشتن معماری منحصربه‌فرد خود، در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

  • کاخ شاپور

کاخ شاپور، یکی دیگر از مکان‌های تاریخی و گردشگری بابل است که در گذر زمان، برای کارهای متفاوتی از آن بهره می‌گرفته‌اند. مثلاً صفویان، در این کاخ عمارت زیبایی بنا کردند که دور تا دور آن را آب پوشانده ‌بود و به تفرجگاه پادشاهان صفوی و قاجار تبدیل شده بود‌. کمی بعد رضاشاه این کاخ را توسعه داد و سرانجام با پیروزی انقلاب اسلامی این کاخ به ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بعدها به دانشگاه علوم پزشکی بابل تبدیل شد.

  • برج دیدبانی کاخ بابل

در زمان پهلوی و در کاخ شاپور، یک برج دیدبانی ساخته شد که امروزه به‌عنوان یکی از نمادهای این شهر نیز به شمار می‌رود‌.

  • پل محمدحسن خان

یکی دیگر از آثار تاریخی بابل، پل محمدحسن خان است که یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی این شهر نیز محسوب می‌شود و قدمت آن به اوایل حکومت کریمخان زند باز می‌گردد‌. این پل، زیر نظر محمدحسن‌خان که جدِ آغا محمدخان قاجار بود، با پیروزی بر کریم‌خان و تصرف مازندران، برای قدردانی از مردم بابل، روی رودخانه بابل رود احداث شد‌.

اماكن مذهبی بابل | جایی برای پیوند انسان و دین

  • مسجد جامع

مسجد جامع بابل، در سال ۱۶۰قمری، ساخته شد و یکی از آثار تاریخی و مذهبی این شهر به شمار می‌رود‌. این مسجد به سبب زلزله و گذر زمان، بارها مرمت و بازسازی شد. بنای کنونی، باقی‌مانده آثار دوره قاجار و مرمت‌هایی است که بعدها صورت گرفته است‌. مسجد جامع بابل، دو سردر ورودی شرقی و غربی دارد که به دو فضای هشتی‌مانند منتهی می‌شوند‌.

  • بقعه امامزاده قاسم

بناى تاریخى ‌امامزاده قاسم که یکی از فرزندان امام موسی‌کاظم(ع) بودند و به بقعه آستانه نیز معروف ‌است، در قرن نهم قمری در آستانه بابل ساخته شد. این بقعه در ایام ماه محرم، به‌ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا، محل عزاداری و سوگواری‌های مردم بابل است‌.

زبان و فرهنگ مردم | پل ارتباطی جوامع انسانی

زبان بیشتر مردم طبرستان، تا قبل از دوران صفوی، زبان طبری یا مازندرانی بود؛ اما امروزه مردم بابل از زبان طبری و فارسی به‌طور هم‌زمان استفاده می‌کنند. وجود فرهنگ و تمدن بسیار کهن و اصیل آریایی، در بین مردم مازندران موجب شده تا مردم بابل هم مانند دیگر شهرهای ایران، آداب و رسوم منحصربه‌فردی داشته باشند. با توجه به تمدن باستانی و مذهبی مردم، هر ساله مراسم باشکوهی در این شهر برگزار می‌شود.

  • جشنواره ملی بهار نارنج

برگزاری هر ساله جشنواره بهارنارنج در شهر بابل

جشنواره بهار نارنج که در اردیبهشت‌ماه هرسال، برگزار می‌شود، بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به سمت شهر بابل می‌کشاند‌. در این جشنواره، محصولاتی مثل گز بهارنارنج، مربای بهارنارنج، عرق بهارنارنج و همچنین غذاهای سنتی، در غرفه‌‌های مختلف عرضه می‌شود‌.

لباس مردم بابل | تابلویی از بازی رنگ‌ها

پوشش محلی مردم مازندران به دلیل بهره‌گیری از رنگ‌های شاد و زیبای طبیعت، برای مردم، به‌ویژه گردشگران، جذاب است. هرچند استفاده از لباس‌های محلی در مازندران هم مثل سایر نقاط کشور، در حال کم‌رنگ‌شدن است؛ اما هنوز در برخی مناطق و بین برخی از اهالی این دیار رواج دارد.

استفاده از انواع پوشاک سنتی اعم از چادر، چاقچور، نیم‌ساق، روبند، نقاب، چارقد، شلیته و تنبان، منسوخ شده یا جای خود را به پوشش‌های مدرن داده است. پوشاک مردان هم بسته به نوع کار (کشاورزی یا دامداری) در فصل‌های گرم یا سرد، به اشکال مختلف است. این لباس‌ها علاوه بر کاربردی‌بودن، طراحی و رنگ‌بندی مختص مردان دارد.

غذاهای بابل | خوشمزه‌های اشتهابرانگیز

یکی دیگر از لذت‌های هر سفر، چشیدن طعم‌های تازه و غذاهای جدید است. به شهرهای شمالی کشور که سفر کنید، این لذت دوچندان می‌شود. در هر گوشه از استان مازندران غذاهای محلی مختلفی دیده می‌شود که بسته به موقعیت هر کدام از شهرهای این استان متفاوت هستند. در شهر بابل هم غذاهای محلی محبوبی پخته می‌شود.

  • شامی بابلی

یکی از غذاهای اصیل و محلی این شهر، شامی بابلی است که برای تهیه آن از انواع سبزیجات کوهی و معطر استفاده می‌شود‌.

  • اسپناساک

اسپناساک یکی از محبوب‌ترین غذاهای مازندران به شمار می‌رود که برای پخت آن از موادی مثل گوشت گوسفند یا گاو، برگ سیر و نعناع، پیاز، هویج، اسفناج تازه، سبزیجات معطر، آب و ادویه‌جات استفاده می‌شود‌.

  • شیرآش یا شیر پلا

از ترکیب برنج پخته و شیر جوشیده‌شده، می‌توان آشی با نام شیر پلا یا شیرآش تهیه کرد که بیشتر در مراسم‌های مذهبی خیرات می‌شود‌.

رستوران های بابل | صرف ناهار و شام خوشمزه در بابل

  • رستوران برگ ریزان بابل

برای آن دسته از گردشگرانی که کباب، غذای محبوب آن‌هاست، رستوران برگ ریزان می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب باشد‌.

  • رستوران رضایی

همیشه طعم غذاهای مشهد به ویژه کباب‌ها و شیشلیک‌هایش، برای سال‌ها در ذهن برخی از گردشگران این شهر حک می‌شود. رستوران زنجیره‌ای رضایی می‌تواند این خاطره را برای آن‌ها زنده کند‌. این رستوران شعبه رستوران رضایی مشهد است و غذاهایی مثل شیشلیک و چلو ماهیچه آن بسیار شهرت دارند‌.

  • رستوران ایتالیایی ماتو

گردشگرانی که فست فود را بیشتر می‌پسندند، می‌توانند از غذاهای رستوران ایتالیایی ماتو، استفاده کنند که پیتزاها و سوخاری‌های معروفی دارد‌.

  • رستوران حوریا

رستوران حوریا، یکی از معروف‌ترین رستوران‌های شهر بابل است که دکور خوبی هم دارد و شاید یکی از پیشنهادهای اصلی مردم بابل برای گردشگران باشد‌. رستوران حوریا فضایی سنتی دارد و غذاهای ایرانی در آن سرو می‌شوند‌.

اقامت‌ در بابل | جایی برای زدودن خستگی سفر از تن

در شهر بابل هم مثل سایر شهرهای مازندان، با توجه به حجم مسافرانی که به آن سفر می‌کنند، هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی برای خدمت‌رسانی وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به هتل نگین، هتل مرجان، هتل رضا و اقامتگاه‌های بومگردی متنوع اشاره کرد‌.

  • هتل مرجان

هتل ۲ ستاره مرجان بابل، در پل شهید کشوری (میدان کشوری) واقع شده است و با داشتن امکاناتی مطلوب در خدمت گردشگران ‌است‌. این هتل به کاخ سلطنتی بابل و موزه بابل هم نزدیک است‌.

  • هتل نگین

هتل یک ستاره نگین در سال ۱۳۹۰ با ۱۰ باب اتاق بنا شد‌. این هتل روی تپه‌ای بلند، با ارتفاع ۱۵۰ متر از سطح جاده اصلی، قرار داشته و به دلیل داشتن نمای ۳۶۰ درجه از زمین‌های شالی و باغ‌‌های مرکبات و دشت‌های سرسبز، می‌تواند اقامتی رؤیایی را برای مهمانان به ارمغان بیاورد‌.

  • هتل رضا

یکی دیگر از هتل‌های بابل، هتل رضا است که در میدان 17 شهریور بابل قرار دارد. این هتل با امکانات مطلوب آماده خدمت‌رسانی به مسافران و گردشگران ‌است‌.

  • خانه‌های روستایی فیلبند

تجربه زندگی بر فراز ابرها آن هم در منزلی روستایی، شاید برای بسیاری از مسافران و گردشگران، جذاب باشد. حال اگر بتوان از نان و تخم مرغ محلی و عسل و سرشیر تازه روستا و سبزی‌های داخل باغچه و آب گرم و حمام آن نیز بهره برد که هیجانش دو ‌برابر می‌شود. خانه‌های روستایی فیلبند چنین امکاناتی را در اختیار گردشگران می‌گذارند.

خرید و سوغات | یادگاری‌های سفر

برای خرید سوغات از شهر بابل، دست گردشگران بسیار باز است و گزینه‌های زیادی پیش روی آن‌هاست. به‌عنوان مثال از محصولات کشاورزی می‌توان به انواع برنج (طارم و…)، ازگیل، صیفی‌جات، سبزیجات، کاهو، مرکبات، انار جنگلی و.‌.‌. اشاره کرد‌.

از نان‌ها و شیرینی‌های بابل مانند شیرینی‌های محلی، کلوچه‌ها، گز و مربای بهار نارنج بسیار معروف هستند. همچنین شربت، عرق و چای بهار نارنج، عرق شلتوک و غیره گزینه‌های خوبی برای خرید به شمار می‌روند. خیلی از مسافران هم ترشیجاتی مانند نازخاتون، بادمجان ترشی، سیر ترشی، هفت بیجار، ترشی یارسی و… را به‌عنوان سوغات بابل ترجیح می‌دهند.

صنایع دستی بابل | حاصل دست مردان و زنان هنرمند

در استان مازندران و شهر بابل، هنرهای دستی متنوعی وجود دارد که بیشتر در خیابان‌های اصلی شهر، می‌توان آن‌ها را تهیه کرد‌. قالی‌، گلیم‌، جاجیم‌، گلیچه، چوقا، شمد و ملحفه از هنرهایی است که از گذشته تا کنون در این شهر وجود داشته است.

علاوه بر این ها هنر کار با فلز یا چوب، طراحی سنتی و نگارگری، صحافی و جلدسازی سنتی، حصیربافی و صنایع دستی دریایی، برخی از صنایع دستی بابل هستند‌.

مراکز خرید بابل | جایی برای تماشا و تهیه سوغاتی

علاوه بر بازارهای محلی که در بابل دیده می‌شود و مردم آنجا آن‌ها را به اسم بازار روز می‌شناسند، چند پاساژ هم بزرگ هم برای خرید در بابل وجود دارد.

  • مرکز تجاری شهریار

مرکز تجاری شهریار یک ساختمان ۳طبقه است که در بلوار مدرس، خیابان توحیدی قرار دارد. در این فروشگاه می‌توانید انواع پوشاک زنانه و مردانه و لوازم آرایش را پیدا کنید. همچنین در طبقه سوم این پاساژ، رستوران و کافه قرار دارد که غذاهای مطلوبی هم سرو می‌کند. اگر با ماشین شخصی به این پاساژ می‌روید، بهتر است ماشینتان را در پارکینگ خصوصی نزدیک پاساژ پارک کنید.

  • مرکز خرید زیستان

برای رفتن به مرکز خرید زیستان بابت پارک خودرو نگران نباشید. این پاساژ، پارکینگ دارد. امکان خرید پوشاک، لباس مجلسی، لوازم دکوری و اسباب‌بازی برای بچه‌ها در این پاساژ وجود دارد. رستوران صفویه هم در پاساژ زیستان است که فضایی سنتی و غذاهای خوشمزه‌ای دارد. این پاساژ در چهار راه شهدا و خیابان آیت الله سعیدی است.

  • پاساژ بزرگ بابل

اگر در روز جمعه گذرتان به بابل افتاد و خواستید خرید کنید، به خیابان مدرس بروید. در این خیابان، پاساژ بزرگ بابل را می‌بینید که بر خلاف همه فروشگاه‌های دیگر باز و مشغول فعالیت است. پارچه و پوشاک زنانه و مردانه در این پاساژ با قیمت مناسب و نسبتاً ارزان‌تر از سایر جاها فروخته می‌شود.

راه های دسترسی | شروع سفری جذاب

  • مسیر جاده ای

فاصله تهران تا بابل ۲۱۴ کیلومتر است. برای سفر به بابل با ماشین شخصی یا با خرید بلیط اتوبوس بابل باید مسیر جاده هراز را طی کرد تا به این شهر رسید‌. اگر از تهران به سمت آبعلی و جاده دماوند حرکت می‌کنید با عبور از شهرهای پردیس و رودهن و بومهن، یک مسیر دوراهه آشکار می‌شود. با انتخاب مسیر سمت راست و حرکت به طرف دماوند و فیروزکوه به قائم‌شهر رسیده و از آنجا نیز به‌راحتی می‌‎توانید به بابل برسید‌.

برای آن دسته از مسافرانی که به دنبال مسیری توریستی هستند و طولانی‌شدن سفر برای آن‌ها اهمیتی ندارد، راه دیگری هم توصیه می‌شود. این راه از جاده تهران، کرج و چالوس می‌گذرد و به جاده چالوس معروف است‌.

  • راه آهن

بابل از طریق قائم‌شهر به راه آهن سراسری ایران متصل است‌. ایستگاه راه آهن قائمشهر نزدیک‌ترین ایستگاه به بابل است‌.

  • پرواز

در حال حاضر برای مسافرت هوایی به بابل، نزدیک‌ترین مکان فرودگاه دشت ناز ساری ‌است؛ بنابراین ناچارید اول خود را به ساری برسانید‌. اگر طی سال‌های آینده، چهارمین فرودگاه مازندران، در شهرستان بابلسر احداث شود، می‌توان سریع‌تر به این شهر دسترسی پیدا کرد‌؛ زیرا بابلسر به بابل بسیار نزدیک است.

امیدواریم از تماشای تصاویر زیبایی که تیم مجله ره بال آسمان برایتان انتخاب کرده‌اند، لذت برده باشید. فکرش را بکنید که این عکس‌ها واقعی باشند و شما بخواهید در این فضای زیبا و سرسبز قدم بزنید. خیلی هیجان‌انگیز است؛ پس معطل نکنید و برای سفر به بابل دست به کار شوید. اگر هم قبلاً به شهر بارانی بهار نارنج رفته‌اید و جاهای دیدنی بابل را از نزدیک دیده‌اید، از تجربیات و خاطراتتان برایمان بگویید.

۱. بهترین فصل سفر به بابل چه زمانی است؟

بهار و تابستان بهترین فصل سفر به همه نقاط ایران است.

۲. جاهای دیدنی بابل کدامند؟

چشمه آبگرم، سد شیاده، پارک جنگلی، روستای فیلبند و چند آبشار از جاهای دیدنی بابل هستند.

۳. برای اقامت در بابل به کجا برویم؟

در بابل هتل و اقامتگاه به‌فراوانی هست. خانه‌های روستایی فیلبند، هتل مرجان، هتل نگین و هتل رضا هم امکانات خوبی دارند.

۴. سوغات بابل چیست؟

صنایع دستی، انواع میوه و برنج و مدل‌های مختلف ترشی از جمله سوغات بابل هستند.

۵. برای خرید در بابل به کجا برویم؟

بازار روز، پاساژ بزرک بابل، مرکز تجاری زیستان و مرکز تجاری شهریار گزینه‌های خوبی برای خرید هستند.

استان مازندران

1 نظر
  1. رها می گوید

    من تعریف فیلبند رو خیلی شنیدم. حتی تصورش هم آدم رو به وجو میاره که جلوت یه دریا ابر ببینی. اگر اهل عکاسی هم هستین حتما یه برنامه برای سفر به فیلبند بریزین. فاصله زیادی هم تا تهران نداره و خیلی راحت از جاده هراز می‌تونین به بابل برین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.