مسجد جامع سلطان قابوس | جلوه‌گاه هنر ایرانی در دیار عربی

0

مسجد جامع سلطان قابوس با معماری خاص، مساحتی وسیع و مناره‌ای زیبا به یکی از جاهای دیدنی مسقط تبدیل شده است. این مسجد نه‌تنها در مسقط که در خاورمیانه همتا ندارد. برای تعریف از مسجد جامع سلطان قابوس کافی است به این نکته اشاره کنیم که بزرگترین لوستر کریستالی جهان در این مسجد قرار دارد. از تمامی این زیبایی‌ها که بگذریم، از فرش چندهزارمتری که قالی‌بافان ایرانی برای مسجد سلطان قابوس مسقط بافته‌اند نمی‌توان گذشت.

این زیبایی‌ها مسجد سلطان قابوس را به جذاب ترین مسجد مدرن جهان تبدیل کرده است. کاملاً مشخص است از کنار چنین زیبایی‌هایی به‌راحتی نمی‌توان گذشت. در نتیجه، گردشگران خوش‌سلیقه تور عمان سیاحت در مسجد سلطان قابوس را در اول فهرست جاهای دیدنی عمان قرار می‌دهند. برای اینکه به شما ثابت شود مسجد جامع سلطان قابوس جلوه‌گاه هنر ایرانی در دیاری عربی است، در ادامه باهم نگاهی به زیبایی‌های مسجد جامع سلطان قابوس مسقط می‌اندازیم. مطمئنیم به لطف این اطلاعات، در تور مسقط حتماً سری به این مسجد باشکوه خواهید زد.

مسجد جامع سلطان قابوس کجاست؟

نمایی از مسجد جامع سلطان قابوس

مناره‌های زیبای بزرگ‌ترین مسجد در عمان از فاصله‌ای دور در مسقط به چشم می‌خورد. این مسجد زیبا در منطقه ولاية بوشر مسقط (Bawshar Wilayats) قرار دارد.

تاریخچه مسجد جامع سلطان قابوس عمان

در سال ۱۹۹۲، قابوس ابن سعید (Qaboos bin Said)، پادشاه وقت عمان، فرمانی برای ساخت یکی از بزرگ‌ترین مساجد خاورمیانه صادر کرد. پادشاه عمان وسواس خاصی برای این مسجد قائل بود. به همین منظور، در سال ۱۹۹۳ مسابقه‌ای بین‌المللی برای طراحی بنای مسجد ترتیب داد.

سلاطین دنیای معماری از سرتاسر دنیا در این مسابقه شرکت کردند تا در نهایت شرکت معماری بین‌المللی کاریلیون الاوی (Carillion Alawi) سربلند از این مسابقه بیرون آمد. طرح نهایی ساخت مسجد در سال ۱۹۹۴ زیر نظر این شرکت انگلیسی اجرا شد. ساخت این مسجد عظیم ۶ سال و ۷ ماه به طول انجامید.

جالب است بدانید برای ساخت این مسجد از ۳۰۰هزار تن سنگ هندی کمک گرفته شده. در سال ۲۰۰۱، قابوس ابن سعید، این مسجد باشکوه را به مناسبت جشن ۳۰سالگی پادشاهی‌اش افتتاح کرد.

ابعاد مسجد جامع سلطان قابوس

تصویری از ابعاد و بزرگی مسجد جامع سلطان قابوس

مصلی اصلی این مسجد مربعی با ابعاد ۷۴٫۴ در ۷۴٫۴ متر است. این مربع را طاقی با ارتفاع ۵۰ متر از سطح زمین فرا گرفته. مناره اصلی مسجد دقیقاً ۹۰ متر ارتفاع دارد. ۴ مناره دیگر با ارتفاع ۴۵٫۵ متر، مناره اصلی را در بر گرفته‌اند.

به لطف چنین فضای گسترده‌ای،‌ ۶۵۰۰ نمازگزار مرد و ۷۵۰ نمازگزار زن در مصلی اصلی مسجد عبادت می‌کنند. محیط سنگ‌فرش بیرون مصلی نیز ۸هزار نمازگزار را در خود جای می‌دهد. در مجموع، با درنظرگرفتن راهروها و حیاط‌های بیرونی و داخلی می‌توان گفت مسجد جامع مسقط، فضای عبادت را برای ۲۰هزار نمازگزار مهیا می‌کند.

طراحی داخلی و خارجی مسجد جامع سلطان قابوس عمان

گنبد و مناره‌های باشکوه مسجد جامع مسقط از محله‌های دور این شهر به چشم می‌‌خورد. فضای بیرونی مسجد به زیبایی نورپردازی شده تا پس از غروب، نمایی عرفانی را پیش روی نمازگزاران قرار دهد. راهروی ورودی این مسجد ۳ طاق بسیار بلند دارد که با سنگ مرمر پوشیده‌ شده‌اند. این طاق‌ها همگی در نهایت به مناره اصلی ختم می‌شوند.

از طراحی زیبای محیط بیرون مسجد که بگذرید، محو تماشای طراحی داخل مسجد خواهید شد. از آنجا که عظمت هر مسجدی را محراب آن مشخص می‌کند، طراحی محراب این مسجد به استاد سید محمدکاظم مظلوم‌زاده، از معماران شاخص هنر اسلامی واگذار شده است. به هر کجای مسجد که نگاهی بیندازید، جلوه‌گاهی از کاشی و موزاییک‌کاری‌های هنرمندان خاورمیانه‌ای به چشم می‌خورد.

بخش‌های مختلف مسجد جامع سلطان قابوس

کاملاً مشخص است مسجدی با ابعادی بیشتر از ۴۰۰هزار متر مربع، فقط محل نمازگزاری نیست. در این مسجد صحنی ویژه‌ برای برگزاری سخنرانی‌های مذهبی وجود دارد. در کنار این صحن، با کتابخانه‌‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم که یکی از کامل‌ترین کتابخانه‌های عمان است. نزدیک به ۲۰هزار جلد کتاب ارزشمند در این کتابخانه خودنمایی می‌کند.

وضوخانه‌ای بزرگ، زیبا و کاملاً بهداشتی، از دیگر بخش‌های مسجد به حساب می‌آید.

فرش ایرانی در مسجد جامع سلطان قابوس مسقط

تصویری از فرش ایرانی در مسجد سلطان قابوس

تجربه ثابت کرده وجود هنر ایرانی در هر عمارتی آن بنا را به مرکز گردشگری آن منطقه تبدیل می‌کند. برای اثبات این ادعا کافی است نگاهی به فرش ایرانی داشته باشید که مسجد جامع سلطان قابوس را به گل سرسبد مسجد‌های منطقه تبدیل کرده.

پادشاه عمان که به‌‌خوبی می‌دانست به‌غیر از پنجه طلایی قالی‌بافان ایرانی، بافت فرش این مسجد از دست هنرمندان سرزمین‌های دیگر برنمی‌آید. سفارش بافت فرش دستباف ایرانی با وسعت ۴۲۶۳ متر مربع را به قالی‌بافان نیشابوری داد. فرشی بی‌نظیری که از آن صحبت می‌‌کنیم حدود ۲۴ تن وزن دارد. در طرح این فرش، گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان به همراه نگاره‌های ایرانی و اسلامی به چشم می‌خورد.

فرشی که در این مسجد استفاده شده، هنرمندی قالی‌بافان ایرانی را به رخ گردشگران بین‌المللی می‌کشد.

لوستر کریستالی عظیم و باشکوه مسجد جامع سلطان قابوس عمان

تصویری از لوستر کریستالی عظیم و باشکوه مسجد جامع سلطان قابوس عمان

در شبستان مسجد، لوستری با ۱۴ متر طول و ۵٫۸ تن وزن نصب شده است. این لوستر یکی از بزرگ‌ترین لوسترهای کریستالی دنیاست. هنرمندان ایتالیایی که در ساخت لوسترهای عظیم در دنیا تک‌ هستند، ساخت لوستر مسجد را بر عهده گرفته‌‌اند. این هنرمندان پس از ۴ سال با کنارهم‌گذاشتن ۶۰۰هزار قطعه کریستال کوچک‌ و‌ بزرگ، ۱۱۲۲ لامپ هالوژن و فلزات آبکاری‌شده، یکی از باشکوه‌ترین لوسترهای دنیا را ساختند.

در کنار این لوستر عظیم که تماشای آن هوش از سر گردشگران می‌برد، ۳۴ لوستر کوچک دیگر نیز در قسمت‌های مختلف مسجد به چشم می‌خورد. این لوسترها به لحاظ زیبایی چیزی کم از لوستر بزرگ مسجد ندارند.

زمان بازدید از مسجد جامع سلطان قابوس

نمایی از مسجد سلطن قابوس

درهای این مسجد شنبه‌های هر هفته تا پنج‌شنبه از ساعت ۸ تا ۱۱ صبح به روی گردشگران باز می‌شود. جالب است بدانید این مسجد پذیرای گردشگران با هر دین‌ و‌ آئینی است. گردشگران در دیگر ساعت‌ها نیز می‌توانند از این مسجد بازدید کنند. البته در ساعت‌هایی به‌غیر از ساعت‌های رسمی بازدید، گردشگران اجازه ورود به صحن‌های نماز مسجد را ندارند. بهتر است حتماً در ساعت‌های رسمی بازدید سری به مسجد بزنید. با فرارسیدن زمان نماز در این مسجد جای سوزن‌انداختن پیدا نمی‌شود.

قوانین بازدید از مسجد جامع سلطان قابوس مسقط

بزرگ‌ترین مسجد عمان قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای گردشگران ندارد. همانند بسیاری از اماکن مذهبی، استفاده از تلفن همراه در صحن مخصوص نمازگزاران ممنوع است. خوابیدن، خوردن خوراکی و ورود کودکان کمتر از ۱۰ سال نیز از دیگر کارهای ممنوع در این مسجد است. تمامی بازدیدکنندگان باید حتماً لباس سفید بلند بر تن داشته باشند.

الزام برای حجاب گیسوان و پوشیده‌بودن کامل بدن بانوان نیز از دیگر قوانین بازدید از این مسجد است.

اقامت در نزدیکی مسجد جامع سلطان قابوس

اگر می‌خواهید در حین اقامت در مسقط نمازهای خود را در بزرگ‌ترین مسجد عمان به جا بیاورید، بهتر است در میان تمامی هتل‌های عمان رویال تولیپ مسقط (Roayl Tulip) را انتخاب کنید. این هتل حدود ۱٫۷ کیلومتر با مسجد فاصله دارد. هتل لواتیو (Levatio Hotel) با فاصله‌ای حدود ۲ کیلومتر و هتل ذا تشیدی مسقط (The Chedi) با فاصله‌ حدودی ۲٫۲کیلومتری، از دیگر هتل‌‌های لاکچری عمان در همسایگی مسجد جامع این شهر به حساب می‌آیند.

جاهای نزدیک مسجد جامع سلطان قابوس

زیباترین مسجد مسقط به‌اندازه‌ای تماشایی است که یکی‌دو ساعت وقت گردشگران را می‌گیرد. پس از گشت‌و‌گذار و عبادت در این مسجد، بهتر است سری به جاهای دیدنی نزدیک آن بزنید. اگر می‌خواهید در کنار عبادت سیاحت کنید، راه مرکز خرید اَونیو مال (Oman Avenues Mall) را در پیش بگیرید. این مرکز خرید در خیابان ۱۱۳ مسقط در فاصله‌ ۱٫۴کیلومتری مسجد جامع قرار دارد.

خانه اپرای رویال مسقط در خیابان الخارجیه با فاصله‌ ۹کیلومتری از مسجدجامع و ساحل القرم با فاصله‌ای حدود ۷٫۵کیلومتری دیگر جاهای نزدیک به مسجد جامع سلطان قابوس به حساب می‌آیند.

مسیر دسترسی

هزینه ورودی:رایگان
زمان بازدید:- ساعات رسمی: شنبه تا پنجشنبه، ۸ تا ۱۱ صبح
- ساعات غیررسمی: ۲۴ساعته
آدرس:کشور عمان، شهر مسقط، منطقه ولاية (Bawshar Wilayats)

مسجدجامع سلطان قابوس بی‌دلیل به یکی از بهترین مسجدهای جهان تبدیل نشده است. گردشگری در بزرگترین مسجد در عمان برای گردشگران ایرانی لذتی دوچندان دارد. از آنجا که در ره بال آسمان رسم نداریم جای بدی را معرفی کنیم. مطمئنیم با اطلاعاتی که از مسجد جامع سلطان قابوس با شما در میان گذاشتیم، در میان تمامی مسجدهای عمان، بازدید از مسجد سلطان قابوس را به برنامه سفر عمان اضافه خواهید کرد. در پایان، پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم اطلاعات سودمند یا خاطره‌های خوشی از مسجد جامع سلطان قابوس دارید، این اطلاعات مفید و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها در میان بگذارید.

مسجد جامع سطلان قابوس در منطقه ولاية بوشر مسقط (Bawshar Wilayats) قرار دارد.

در این مسجد یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین فرش‌های ایرانی پهن شده است.

هتل رویال تولیپ با حدود ۱٫۷ کیلومتر فاصله از مسجد سلطان قابوس، بهترین مکان برای اقامت در نزدیکی این مسجد به حساب می‌آید.

مرکز خرید اَونیو مال، خانه اپرای رویال مسقط و ساحل القرم از دیدنی‌ترین جاهای نزدیک مسجد جامع مسقط هستند.

ورود کودکان کمتر از ۱۰ سال به این مسجد ممنوع است. آقایان باید لباس‌های سفید بلند و بانوان با حجاب و پوشش کامل از مسجد بازدید کنند.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.