دره اجنه اخلمد چناران | مکانی تمام‌عیار برای گردشگری

0

دره اجنه اخلمد چناران نه‌تنها یکی از جاهای دیدنی گلمکان در استان خراسان رضوی است، بلکه یکی از ترسناک ترین جاهای دیدنی ایران نیز به حساب می‌آید. مرموزبودن دره اجنه از نام آن پیداست. به همین دلیل گردشگرانی که دل شیر دارند و می‌خواهند در کنار گردشگری در جاهای دیدنی اطراف مشهد، شهامت خود را بیازمایند، راه این دره پررمزوراز را در پیش می‌گیرند. در ادامه این مطلب شما را به دنیای جن‌و‌پریان می‌بریم تا ببینیم اجنه‌ها چه رازهایی را در این دره پنهان کرده‌اند. به شما قول می‌دهیم مطالعه این مطلب شما را به هوس خواهد انداخت تا در اولین فرصت گشت‌و‌گذاری در جاهای دیدنی اخلمد ترتیب دهید.

دره اجنه مشهد کجاست؟

عکس روستا اخلمد

دره‌ای که داستان‌های زیادی از دنیای جن‌و‌پری را در خود نهان دارد، در روستای اخلمد از توابع شهرستان چناران واقع شده است. همان‌گونه که حتماً‌ می‌دانید چناران از شهرستان‌های استان خراسان رضوی به حساب می‌آید. اخلمد حدود ۸۴ کیلومتر از مشهد دورتر است. به لطف این فاصله کم، گردشگرانی که راهی مشهد شده‌اند، فرصتی پیدا می‌کنند تا به اخلمد بیایند و در کنار گشت‌و‌گذار در طبیعت زیبای این منطقه، سری به دره جن‌ها هم بزنند. ناگفته نماند به این دره، دره اخلمد هم گفته می‌شود. انصافاً باید اعتراف کرد اخلمد جاده همواری دارد، در نتیجه با خوردوی شخصی هم می‌توانید راه این روستا را در پی بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر درباره جاذبه‌های گردشگری مشهد، می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:
جاهای دیدنی مشهد

دره اخلمد چه پوشش گیاهی و جانوری دارد؟

به لحاظ جغرافیایی اخلمد در منطقه چناران قرار دارد. این منطقه را رشته‌ کوه‌های بینالود در بر گرفته‌اند و آب‌و‌هوایی خنک و طبیعتی زیبا پیش روی گردشگران قرار دارد. به لطف این شرایط، گیاهان دارویی مانند خاکشیر، گیاه‌شور، شیرین‌بیان، خارشتر، جارو و سرپوشک در این منطقه رشد می‌کند. کتیرا، اشنیان، ترکه، آویش و ارغوان دیگر گونه‌‌های گیاهی مهم اخلمد را تشکیل می‌دهد. از آنجایی که هر جا آب باشد، آبادی هم هست، در روستاهای این منطقه باغ‌های گردو، گیلاس، آلبالو، سیب و گلابی مشاهده می‌شود.

با این حساب اگر در فصل برداشت محصول راهی دره اخلمد شدید، حتماً‌ سری به این باغ‌ها بزنید و با خوردن میوه‌های خوشمزه و رسیده، دلی از عزا در بیاورید. این ناحیه به لحاظ پوشش جانوری نیز میزبان قوچ، میش، روباه، گرگ و کفتار است. البته این حیوانات بیشتر در نواحی اطراف دره جن‌ها در اخلمد حضور دارند. پرنده‌های زیبایی مانند قرقاول، شاهین و کبوتر چاهی در آسمان دره اخلمد جولان می‌‌دهند.

دره اجنه اخلمد چناران چرا به این نام معروف شده؟

مطمئن هستیم حتی اگر قصد گردشگری در اخلمد را ندارید، این مطلب را می‌خوانید تا ببینید چرا این دره با نام دره جن‌ها شناخته می‌شود؟ از قدیم‌و‌ندیم مردمان محلی این منطقه بر این باور بودند که در این دره جن‌ها زندگی می‌کنند. این باور به اندازه‌ای رواج پیدا کرده بود که بعضی‌ها اعتقاد داشتند روستای اخلمد را جن‌ها ساخته‌اند. همان‌گونه که شما بهتر از ما می‌دانید جن‌ها فقط در داستان‌های پریان وجود دارند. با این حساب در همین ابتدا اجازه دهید خیالتان را راحت کنیم که در این دره خبری از جن‌و‌پری نیست. دره‌ای که آن‌ را با نام دره اجنه می‌شناسیم، مسیری پرپیچ‌و‌خم و تاریک دارد.

حالت وهم‌انگیز و تاریک مسیر این دره، ترس‌ و وحشت به دل اهالی می‌انداخت. به همین دلیل مردمان اخلمد قدیم حضور اجنه‌‌ها را به این دره نسبت دادند. این باور قدیمی در میان اخلمدی‌ها ماندگار شد تا دره اخلمد با نام دره جن‌ها معروف شود. آوازه این دره به دور و نزدیک ایران رسید و قصه‌های وحشتناکی از آن نقل شد. هیچ‌کدام از این داستان‌های ترسناک ریشه در واقعیت ندارد. چیزی که در واقعیت در دره اخلمد با آن روبه‌رو هستیم، دره‌ای تماشایی با آب‌و‌هوایی خوش و طبیعتی زیباست که به یکی از زیباترین دره‌ها در شمال شرق ایران تبدیل شده است.

دره اجنه مشهد چه جاذبه‌هایی دارد؟

بیشتر صخره‌های منطقه اخلمد آهکی هستند. به همین دلیل جریان آب در دل این صخره‌ها نفوذ کرده تا مسیری خوش‌تراش در میان سنگ‌ها ایجاد شود. با این حساب می‌توان جاذبه اصلی دره اخلمد را آبشارهای متعدد آن دانست. جالب است بدانید ارتفاع تاج آبشار اصلی این دره حدود ۴۰ متر است. ساختار آهکی این دره باعث شده تا آب خروشان آبشار در درازمدت، حوضچه‌ای عمیق با آبی زلال در زیر هر کدام از این آبشارها ایجاد کند.

فاصله کم این دره با روستای اخلمد باعث شده تا زیبایی‌های این روستا نیز به حساب دره جن‌ها نوشته شود. برای نمونه می‌توان به غاری اشاره کرد که در فاصله‌ای نزدیک روستا قرار دارد. این غار با ۳۶ متر طول و ۹ متر عرض یکی دیگر از جاهای دیدنی اخلمد به حساب می‌آید. غاری که از آن صحبت می‌کنیم به‌رغم عرض زیاد، دهانه‌ای بسیار تنگ دارد. این شرایط باعث شده تا غارنوردان با خزیدن راه خود را به داخل غار پیدا کنند. گشت‌و‌گذار در این غار زمانی جالب است که تجهیزات لازم برای غارنوردی و یک نفر راهنما همراه داشته باشید.

در اطراف دره جن‌ها در اخلمد تا دلتان بخواهد چشمه‌ از دل زمین می‌جوشد. چشمه‌های شیرمرغ، سلطان بازه، بزدان، سرحصار، سنگ‌سوراخ و آقا کریم از مهم‌ترین چشمه‌‌های این منطقه به حساب می‌آید. این منطقه کوه‌های زیبایی هم دارد. قرارگرفتن این دره در دامنه کوه‌‌های بینالود، زمینه صخره‌نوردی و کوه‌پیمایی را برای گردشگران مهیا کرده است. اگر اهل صخره‌نوردی هستید یا می‌خواهید کوه‌پیمایی کنید، دره جن‌ها در اخلمد دقیقاً همان جایی است که دنبال آن می‌گردید.

دره اخلمد چه تاریخچه‌ای دارد؟

روستایی که این روزها با نام اخلمد می‌شناسیم، در گذشته از سه روستا تشکیل شده بود. این روستاها از قدمت این مکان حکایت دارد. به لطف این شرایط، گشت‌و‌گذار در دره اخلمد نه‌تنها طبیعت‌گردی خاطره‌انگیزی فراهم می‌کند، بلکه به لحاظ تاریخی نیز تجربه‌های زیادی به دنبال دارد. برای نمونه می‌توان به برج‌و‌باروهای بسیار قدیمی اشاره کرد که در دامنه کوه‌های روستا اخلمد قرار گرفته است. تاریخ‌شناسان قادر به تشخیص زمان دقیق ساخت این برج‌ها نیستند. با این حال گفته می‌شود که برج‌های این منطقه بیشتر از یک سده قدمت دارند. ناگفته نماند ساخت این برج‌ها با توجه به شرایط فعلی اخلمد، غیرممکن به نظر می‌رسد. به همین دلیل ساخت این برج‌ها به اجنه نسبت داده می‌شود تا رازورمز دره‌ جن‌ها راه خود را به آینده باز کند.

دره اجنه مشهد چه امکانات گردشگری دارد؟

تصویری از طبیعت سرسبز روستای اخلمد

اخلمد یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد است. محبوبیت این منطقه در بین گردشگران، اخلمد را به مکانی با امکانات رفاهی مطلوب برای گردشگران تبدیل کرده است. سرویس‌بهداشتی و درمانگاه در این منطقه وجود دارد. فاصله کم این منطقه به چناران نیز بهانه‌ای است تا در سفر به اخلمد جایی برای نگرانی نداشته باشد.

دره اخلمد به کدام جاهای دیدنی نزدیک است؟

بند اخلمد، دیوار سفید، چشمه منیژان و آبشارهای دوقلو از جاهای دیدنی اخلمد به حساب می‌آید. از آنجایی برای گشت‌و‌گذار در اخلمد راه شهرستان چناران را انتخاب کرده‌اید، می‌توانید سری به جاهای دیدنی چناران هم بزنید. به علاقه‌مندان سیاحت در روستاهای شمال شرق ایران پیشنهاد می‌‌کنیم حتماً در کنار اخلمد، سری به روستای اسجیل بزنند. این روستا در حدود ۴۰‌کیلومتری مشهد قرار دارد. نه‌تنها در اسجیل با طبیعتی زیبا روبه‌رو هستید، بلکه در این منطقه دژی باستانی نیز با نام قلعه اسجیل خودنمایی می‌کند. چشمه گیلاس، روستا بقمچ و آبشار آبقد از دیگر جاهای دیدنی چناران نزدیک به اخلمد شناخته می‌شود.

در بازدید از جاهای دیدنی چناران، سیاحت در ارگ رادکان را از قلم نیندازید. این مکان که با نام میل رادکان هم شناخته می‌شود، برجی باستانی در غرب چناران است. زمان ساخت این میل به سده هفتم هجری باز می‌گردد. میل رادکان بنایی است که خواجه نصیر الدین طوسی در ساخت آن نظارت داشت. این برج در سده‌های متمادی برای ستاره‌شناسی توسط منجمین باستان استفاده می‌شد.

دره اجنه اخلمد چناران چه نکته‌هایی برای گشت‌و‌گذار دارد؟

برای شما گفتیم دره جن‌ها در اخلمد مسیری پرپیچ‌و‌خم و تاریک دارد. این مسیر با گیاهان و درختان پوشیده‌شده تا گردشگری در این دره به کاری نسبتاً‌ دشوار تبدیل شود. به همین دلیل کودکان و کهنسالان بهتر است در بازدید از این منطقه حضور نداشته باشند. ناگفته نماند روستای اخلمد به لحاظ گردشگری چیزی کم‌و‌کسر ندارد. به همین دلیل اگر به همراه کودکان و کهنسالان راهی اخلمد هستید، بهتر است به جای گشت‌و‌گذار در دره، سیاحت در روستا و طبیعت زیبای اخلمد را انتخاب کنید. خوشبختانه جاده‌ای خوش‌مسیر تا روستای اخلمد کشیده شده است. پس از رسیدن به این روستا، باید خودروی شخصی را پارک کنید و مسیر دره جن‌های اخلمد را در پیش بگیرید. کفش مخصوص پیاده‌روی، چوب کوهنوردی، عینک و کلاه آفتابی، لوسیون ضد‌آفتاب، تنقلات، لوازم روشن‌کردن آتش، زیرانداز و آب نوشیدنی از لوازمی است که در گشت‌وگذار در دره جن‌های اخلمد باید حتماً همراه داشته باشید.

دره اجنه مشهد در چه زمانی از سال تماشایی‌تر است؟

عکس چشمه های دره اخلمد

اگر به یاد داشته باشید، گفتیم که این دره محیطی تنگ‌و‌تاریک دارد. به همین دلیل بهترین زمان برای گردشگری در این منطقه، وقتی است که روزها بلند باشد. از طرف دیگر آب‌ و هوای اخلمد را هم برای گردشگری در باید در نظر بگیرید. اخلمد بهار هر سال شکوفه‌باران می‌شود. مادر طبیعت در اردیبهشت هر سال برای اخلمد سنگ‌تمام می‌گذارد تا این ناحیه به اندازه‌ یک تابلو نقاشی زیبا، تماشایی شود. از بهار که بگذریم، اخلمد تابستان‌های خوبی هم دارد.

عکس باغات میوه دره اخلمد

وجود باغ‌های میوه در گوشه‌و‌کنار این ناحیه باعث می‌شود دست خالی از اخلمد بیرون نیایید. پاییز فصل عاشقی در اخلمد است. آب‌ و هوای اخلمد در پاییز به اندازه‌ای سرد نمی‌شود که قابل تحمل نباشد. از طرف دیگر برگریزانِ پاییز، جلوه‌ای خاطره‌انگیز و عاشقانه به این ناحیه می‌دهد. تمامی این زیبایی‌ها در زمستان‌های اخلمد به زیر برفی سنگین می‌رود تا طبیعت این منطقه استراحت کند و برای بهاری باشکوه آماده شود.

دره جن‌های اخلمد چه امکانات اقامتی دارد؟

عکس اقامت در روستای اخلمد

کمپ‌زدن در اطراف دره هیچ اشکالی ندارد. با این حال از آنجایی که روستای اخلمد سوئیت‌های مجهزی دارد، پیشنهاد می‌کنیم برای گذران شب، قید کمپ‌زدن را بزنید و در سوئیت اقامت کنید. در این منطقه اقامتگاه بوم‌گردی نیز وجود دارد. برای رسیدن به این اقامتگاه باید از عوارضی جاده اصلی اخلمد حدود ۵۰۰ متر بگذرید. در کنار سوئیت‌ها و اقامتگاه بوم‌گردی، با توافق روستایی‌ها می‌توانید اتاقی از آن‌ها کرایه کنید.

دره اجنه اخلمد چناران از کدام‌مسیر سرراست‌تر است؟

دره‌ زیبایی‌ که از آن صحبت می‌کنیم در مسیر چناران و مشهد واقع شده است. فاصله دره اجنه تا چناران چیزی حدود ۱۷ کیلومتر است. فاصله دره اجنه تا مشهد هم چیزی حدود ۸۴ کیلومتر محاسبه می‌شود. دره اجنه تا چناران تقریباً ۳ کیلومتر فاصله دارد. تابلوی روستا اخلمد در سمت راست جاده چناران مشهد خودنمایی می‌کند. با مشاهده این تابلو مسیر را ادامه دهید تا به روستا اخلمد برسید. پس از رسیدن به این روستا، ۳ کیلومتر دیگر جلو بروید تا دره اخلمد که به آن دره جن‌ها هم می‌گویند پیش روی شما قرار بگیرد.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان سفر فصل بهار و تابستان
آدرساستان خراسان رضوی، شهرستان چناران، روستای اخلمد

دره اجنه اخلمد مکانی است که خاطره‌ خوش گردشگری در آن را هرگز فراموش نمی‌کنید. امیدواریم اطلاعاتی که از دره اخلمد با شما در میان گذاشتیم، شرایطی فراهم کند تا یکی از بهترین ایران‌گردی‌های خود را تجربه کنید. در پایان از آنجایی که می‌دانیم همراهان ما در ره بال آسمان تجربه‌های سودمندی از گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی شمال شرق ایران دارند، پیشنهاد می‌کنیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

دره اجنه در مسیر چناران و مشهد واقع شده است. فاصله این دره تا چناران چیزی حدود ۱۷ کیلومتر است.

این دره مسیری تنگ‌و‌تاریک دارد و راه‌رفتن در آن هراس‌انگیز است. به همین دلیل به آن دره اجنه گفته می‌شود.

این دره مسیری ناهموار دارد و بهتر است کهنسالان و کودکان را در این سفر همراه نبرید.

بند اخلمد، دیوار سفید، چشمه منیژان و آبشارهای دوقلو از جاهای دیدنی اخلمد به حساب می‌آید.

این دره در بهار و تابستان زیباست و تا اواسط پاییز می‌توانید در آن به گشت‌و‌گذار مشغول شوید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.