آبشار نیاسر کاشان | آبشاری که با خود برکت آورد

2

با شنیدن نام کاشان یاد چه موضوعی می‌افتید؟ درست است یاد گلاب بی‌نظیر کاشان و جشنواره‌ گلاب گیری کاشان. جشنی که مردم در کنار هم برای داشتن این نعمت خوشحالی می‌کنند و دسترنجشان را به مسافران می‌فروشند؛ اما این تمام جاذبه کاشان نیست. کاشان سرسبز که یکی از جاهای دیدنی اطراف اصفهان به شمار میرود، آبشاری زیبا دارد که از چشمه‌ای با برکت می‌جوشد و از کوهی مرتفع به پایین می‌ریزد. آبشار نیاسر کاشان یکی از مشهورترین جاذبه‌های کاشان محسوب می‌شود. در نزدیکی این آبشار دیگر جاهای دیدنی کاشان واقع شده است که شما را مجذوب خود می‌کنند؛ اگر از این همه زیبایی در استان اصفهان به وجد آمده‌اید، همراه ما باشید.

آبشار نیاسر کجاست؟

عکس آبشار کاشان

نیاسر شهری قدیمی در کاشان است. این شهر جاذبه‌های زیبا و متنوعی دارد که آبشار نیاسر کاشان یکی از آن‌هاست. آب آبشار کاشان از چشمه اسکندریه سرچشمه می‌گیرد. این چشمه با نام چشمه تالار هم شناخته می‌شود. چشمه تالار علت به‌وجودآمدن و همچنین زنده‌ماندن نیاسر در طول این سال‌های طولانی است. هر جا که آب هست، آبادانی هم هست. در نزدیکی این چشمه چهارتاقی قرار دارد. این بنا در گذشته آتشکده ساسانیان بوده است. مقدار آب این آبشار در پاییز به کمترین و در زمستان به بیشترین مقدار می‌رسد. صدای زیبای برخورد آب با زمین خبر از زیادبودن ارتفاع آبشار می‌دهد. این خبر صحت دارد، ارتفاع آبشار به 25 متر می‌رسد. جنس سنگ‌های دیواره‌ و کف آبشار آهکی و رسوبی است. این جنس سنگ‌ها، تصاویر زیبایی به وجود می‌آورند. قندیل‌های آویزان از سقف غارهای طبیعی از همین جنس هستند.

جاهای دیدنی آبشار نیاسر

عکس جاهای دیدنی آبشار کاشان

در گذشته از آب آبشار نیاسر کاشان استفاده‌های بسیاری می‌شده است، یکی از این استفاده‌ها آسیاب‌کردن محصولات بوده است. در راه آبشار بقایای 13 آسیاب قدیمی را می‌بینید که فقط یکی از آن‌‌ها سالم است. شهر نیاسر در گذشته اینقدر پهناور نبوده است و مردم نزدیک آبشار زندگی می‌کردند به همین علت محله سرکمر از محله‌های تاریخی و فرهنگی کاشان به حساب می‌آید. پله‌هایی که شما را به کوشک می‌رساند، کانال‌های کوچکی که مسیر آب را تغییر می‌دادند، غاری که ساخته دست بشر است و بستر آبشار نشانه‌هایی از قدمت این محل است. در نزدیکی آبشار ورودی غار رئیس را می‌بینید که شما را به بازدید فرا می‌خواند. اطراف این آبشار طبیعت غنی وجود دارد. درختان کهن، بوته‌های گل و گیاهانی با خاصیت درمانی گوشه‌ای از این طبیعت بکر را تشکیل می‌دهند.

تاریخچه آبشار نیاسر

عکس تاریخچه آبشار نیاسر کاشان

در گذشته آیینی با نام آیین میترا وجود داشته است. در کتاب آیین مهر آمده است که آب اهمیت بسیاری دارد. مردم در زمان مشخصی از سال خود را در آب می‌شستند و غسل می‌دادند که این شستن با آداب خاصی همراه بوده است؛ مثلاً غسل‌کردن چند شبانه روز طول می‌کشیده و افراد باید ضربات تازیانه را تحمل می‌کردند. در محراب‌های پیروان این آیین چشمه آب یا چاه وجود داشت. مردم با حفاری کف محراب‌ها به آب می‌رسیدند. شواهد نشان می‌دهند که غار نزدیک آبشار نیاسر کاشان معبد همین مردمان بوده است. موضوع با برکت‌بودن آب هنوز هم رواج دارد. اهالی محله برزه‌زن و سرکمر رسم قربانی‌کردن را انجام می‌دهند. این مردمان روز عید قربان در این آبشار گوسفند قربانی می‌کنند و خون آن را به آب می‌ریزند تا با جریان آب به مناطق مختلف برود. آن‌ها عقیده دارند کارشان باعث برکت و افزایش روزی می‌شود.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار نیاسر

مردم نیاسیر می‌گویند آب برکت می‌آورد. این حرف درست است و ما با آن موافق هستیم. هر جا که آب در جریان باشد، زندگی در جریان است. می‌توانید با کمی دقت جریان زندگی را در هر گوشه‌ می‌بینید، فقط باید به آن ایمان داشته باشید. روییدن خزه‌ها، وجود درختان قوی و تنومند، بوته‌های شاداب و حیواناتی که سرمست هستند نشانه‌های این جریان هستند. آب خلاقیت آدمی را هم به جریان می‌اندازد. از نشانه‌های این خلاقیت سازه‌های نزدیک آبشار نیاسر کاشان است. برای دانستن بیشتر از این نمادهای خلاقیت همراه ره بال آسمان باشید.

  • چهارتاقی نیاسر

عکس چهارتاقی نیاسر از جاهای دیدنی نزدیک به آبشار نیاسر

چهارتاقی‌ نیاسر از بناهای بسیار قدیمی مرکز ایران است. قدمت این بنا به اواخر دوره اشکانی یا اوایل دوره ساسانی می‌رسد. اکثر افراد این بنا را آتشکده متعلق به دوره ساسانی می‌دانند؛ اما این بنا یک آتشکده معمولی نیست. اکثر چهارتاقی‌های ایران کاربرد نجومی دارند. کاربرد تقویمی چهارتاقی با آتشکده‌بودن آن تداخلی ندارد. در آن زمان‌ها اکثر سازه‌ها مانند چهارتاقی‌ها چند کاربرد داشته‌اند. با کمک این سازه مردم از عوض‌شدن فصل‌ها باخبر می‌شدند. در روز اول هر فصل خورشید هنگام طلوع در یکی از پنجره‌های این بنا نمایان می‌شود. این مشاهده نوید رسیدن فصل جدید را به مردم می‌داده است. در اطراف چهارتاقی‌ها هیچ سازه‌ای ساخته نمی‌شود تا خطای رصد به حداقل برسد. با اینکه این بنا از خارج شبیه مربع دیده می‌شود؛ اما در اصل این بنا ترکیبی از ذوزنقه و مربع است. معماری این بنا در نوع خود بسیار مبتکرانه و جالب است.

  • غار رئیس نیاسر

عکس غار رئیس نیاسر از جاهای دیدنی نزدیک به آبشار نیاسر

غار رئیس نیاسر نادرترین غار ساخته بشر است. این غار از دسته‌ بناهای آیینی است؛ یعنی با هدف عبادت و انجام مناسک دینی آن زمان ساخته شده است. این غار مربوط به دوره پارت‌هاست. مردم آن زمان آیین میترایی داشتند. مردم پیرو آیین مهر برای نشان‌دادن اهمیت نور در محل‌‌های بسیار تاریک عبادت می‌کرند. این غار هم این ویژگی را دارد. جالب‌ترین نکته درباره غار نیاسر وجود هوای مطبوع و تازه در همه قسمت‌های غار است. این غار حدود 20 اتاق دارد که هر کدام برای کاری استفاده می‌شده است. با گذشت زمان این غار کاربردهای مختلفی پیدا کرد. بازدید از این غار را حتماً در برنامه خود قرار دهید. البته قبل از آن تجهیزات مناسب برای غارنوردی فراموش نشود. فاصله این غار تا آبشار نیاسر کاشان بسیار کم است.

  • باغ فین کاشان

تصویری از باغ فین کاشان

باغ فین کاشان غمگین‌ترین اثر کاشان است. این باغ که به ثبت ملی و جهانی هم رسیده، خاطرات تلخ‌و‌شیرین بسیاری را تجربه کرده است. تلخ‌ترین تجربه این باغ قتل امیرکبیر، بزرگ مرد ایرانی است. فراموش نکنیم که شیرینی‌های این باغ کم نیست؛ مثلاً فضای شیرین باغ. در این باغ دیدنی‌ و شنیدنی کم نیست؛ برای مثال صدای آب، آواز سرخوشانه پرندگان، بوی ناب گیاهان و سرسبزی درختان اینجا را بهشتی کوچک می‌کند. باغ فین کاشان مهندسی جالبی دارد. سیستم آبرسانی باغ فین بسیار مدرن است.

این سیستم برای زمانی که امکانات کم بود تحیرآور است. این باغ در دل خود جاذبه‌هایی مانند شترگلوی قاجار، خلوت کریمخانی، حوض جوشان و موزه ملی کاشان دارد که همه‌شان خبر از قدمت و اصالت این شهر دارند. در راهنمای سفر کاشان درباره این باغ توضیحاتی داده شده؛ اما شنیدن کی بود مانند دیدن؛ اگر زمان سفرتان بهار باشد، می‌توانید در کنار بازدید از آبشار نیاسر کاشان و باغ فین، جشنواره گلاب گیری کاشان را هم ببینید.

  • تپه سیلک کاشان

عکس تپه سیلک کاشان از جاهای دیدنی نزدیک به آبشار نیاسر

تپه سیلک کاشان نمادی از تمدن مردم این آب‌وخاک است. قدمت تپه سیلک به 7هزار سال پیش می‌رسد؛ یعنی قبل از تشکیل حکومت هخامنشی. مردم غارنشین با تغییرات اقلیمی از غار تنهایی خود بیرون آمدند و سبک زندگی جدیدی برای خود انتخاب کردند. نتیجه این سبک زندگی تپه سیلک است. تپه سیلک و غاری که نزدیک آبشار نیاسر کاشان است، نمادی از اشتیاق مردم برای کاوش در طبیعت است. معماری بناهای این تپه شبیه به معماری رایج در بین‌‌النهرین (عراق امروزی) است. در تپه سیلک وسایل جالبی پیدا شده است؛ مانند نیزه، وسایل شکار و ظروف مختلف. این وسایل ابتدایی هستند؛ اما خلاقیت در آن‌ها موج می‌زند. ذهن خلاق انسان برای آسان‌کردن شرایط زندگی همیشه در تلاش بوده است.

  • خانه طباطبایی ها

عکس خانه طباطبایی ها از جاهای دیدنی نزدیک به آبشار نیاسر

خانه طباطبایی ها نمادی از معماری غنی کاشان است. وقتی از آبشار نیاسر بازدید می‌کنید، با خود می‌گویید کاشان طبیعت زیبایی دارد؛ ولی وقتی از خانه طباطبایی ها بازدید می‌کنید متوجه می‌شوید کاشان روح زیبایی دارد. برای ورود به خانه باید از 20 پله پایین بروید. شاید این موضوع باعث تعجب شما شود؛ اما هیچ کار معماران بدون علت نیست. پایین‌بودن خانه‌ها در گذشته خصوصاً در زمان قاجار رایج بوده است. حفظ حریم خانه، آبرسانی بهتر و از همه مهمتر تعادل دمای خانه تعدادی از علت‌های پایین‌بودن خانه‌هاست. این خانه مانند دیگر خانه‌های قدیمی پر از رنگ و نشاط و امید است. پنجره‌های رنگی رنگی، باغچه‌های پر از گل و حوض‌های پر از آب شما را به این خانه دلبسته می‌کند. این خانه برای ما امروزی‌ها که در خانه‌های کوچک یا آپارتمان‌های نقلی زندگی می‌کنیم، حکم قصر را دارد.

بهترین فصل سفر به آبشار نیاسر

عکس بهترین فصل سفر به آبشار نیاسر

ذکر کردیم که آب آبشار نیاسر کاشان در پاییز به کمترین و در زمستان به بیشترین میزان خود می‌رسد. آب‌وهوای کاشان نسبتاً خنک است. این هوای خنک در فصل‌های سرد ممکن است برای سفر مناسب نباشد، خصوصاً اگر شما سرمایی باشید. پیشنهاد ما این است که بهار یا اوایل تابستان را برای بازدید انتخاب کنید. در این فصل‌ها هم هوا خوب است و هم مقدار آب آبشار چشمگیر.

امکانات آبشار نیاسر

عکس امکانات آبشار نیاسر کاشان

هنرنمایی طبیعت مردم را به ذوق آورده است و نتیجه این ذوق، خنده‌های از ته دلی است که از گوشه‌وکنار آبشار می‌شنوید. نیاسری‌ها برای پایدارماندن این خنده‌ها امکاناتی فراهم کرده‌اند. اطراف آبشار چای‌خانه‌هایی وجود دارد که برای صرف غذا یا استراحت مناسب هستند. تخت‌های این چای‌خانه‌ها نزدیک آبشار هستند. این نزدیکی باعث می‌شود قطرات آب مهمان صورت شما شوند. این مهمانی خیلی لذت‌بخش است؛ اگر هوا گرم باشد و شما خسته، این لذت چند برابر می‌شود.

مردم محلی فروشگاه‌های کوچکی نزدیک آبشار برپا کرده‌اند و محصولات محلی و سوغات کاشان را می‌فروشند. بعضی افراد با دوربین به شما پیشنهاد ثبت خاطراتتان را می‌دهند. شما می‌توانید با لباس‌های محلی یا لباس‌های خودتان عکس بگیرید و لبخندتان را ثبت کنید. در فاصله کمی از آبشار سرویس‌ بهداشتی و نمازخانه قرار دارد. افراد محلی که نزدیک آبشار زندگی می‌کنند خانه یا سوئیت برای مسافران آماده کرده‌اند تا اگر قصد ماندن دارید راحت باشید. اکثر این خانه‌ها تمیز هستند.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به مقصد باید راه را بلد باشید. مسیر رسیدن به آبشار نیاسر کاشان سخت نیست. این آبشار در فاصله 53 کیلومتری شمال غرب کاشان قرار دارد. این منطقه کوهستانی است. نام کوهی که آبشار نیاسر در آن واقع شده کرکس است. این کوه بسیار سرسبز و نشاط‌آور است. اندکی بعد به شهر نیاسر می‌رسید. در این شهر تاریخی محله قدیمی به نام سرکمر قرار دارد. آبشاری که قصد بازدید از آن را دارید همین جاست. باید ذکر کنید که محله سرکمر با نام شهید بهشتی هم شناخته می‌شود؛ پس یک بار دیگر مسیر را تکرار می‌کنیم 53 کیلومتری کاشان، شهر نیاسر، محله سرکمر ( شهید بهشتی).

بازدید از آبشار نیاسر کاشان خوش گذشت؟ بازدید از این آبشار شما را با طبیعت و مردمی که پرورش می‌دهد آشنا کرد. شما مهمان شهر پر از گل ایران بودید. ما در ره بال آسمان سعی کردیم تمام سؤالات احتمالی را پاسخ دهیم؛ اگر هنوز سؤال بی‌جوابی دارید از ما بپرسید. تجربیات و خاطراتتان را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

53 کیلومتری کاشان، شهر نیاسر، محله سرکمر ( شهید بهشتی).

چایخانه، رستوران بین‌راهی، سرویس بهداشتی و نمازخانه.

غار رئیس نیاسر، باغ فین کاشان، چهارتاق و تپه سیلکان نزدیک آبشارهستند.

بهار و اوایل تابستان برای سفر به کاشان مناسب است.

این جشنواره اواخر اردیبهشت برپا می‌شود.

5/5 (2 نظر)
2 نظرات
  1. شیرازی می گوید

    سلام

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیزمون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.