روستای قزقان دره درگز | بهشتی دور‌افتاده در شمال شرق ایران

0

تپه‌های کوچک و بزرگ سبز و آسمان آبی انیمه هایدی را به یاد آورید؛ شاید شما نیز در کودکی با تماشای این انیمه، رؤیای حضور در چنین منطقه خرم و شگفت‌انگیزی را در سر پر‌ورانده باشید. خبر خوب اینکه با سفر به شمال شرق ایران می‌توانید رؤیای خود را به واقعیت تبدیل کنید. روستای قزقان دره درگز از جمله جاذبه‌های طبیعی منحصر‌به‌فرد و کمتر‌شناخته‌شده شمال شرق ایران است که به طبیعت افسونگری که در انیمه هایدی به تصویر کشیده شده است، شباهت بسیاری دارد. در این منطقه، منظره‌ای حیرت‌انگیز از چرای گوسفندان روی تپه‌هایی که لباسی سبز بر تن کرده‌اند، زیر آسمانی صاف و آبی، انتظار شما را می‌کشد. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه طبیعی دلربا و دریافت اطلاعات لازم برای سفر به‌سوی آن، این مطلب را دنبال کنید و از مطالعه وصف زیبایی‌های آن لذت ببرید. 

دره قزقان کجاست؟ 

عکس Introduction of Qazqan Valley

دره قزقان در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد. این روستا از توابع بخش چاپشلو، در شهرستان درگز محسوب می‌شود. شهرستان درگز نیز یکی از شهر‌های استان خراسان رضوی بوده که در نزدیکی مرز بین ایران و ترکمنستان واقع شده است. این شهرستان و طبیعت بی‌نظیرش از شرق و جنوب‌شرقی به مشهد، از جنوب به چناران و از مغرب به قوچان منتهی می‌شود. 

معرفی روستای قزقان دره | منطقه‌ای بکر با تپه‌هایی زمردین

دره قزقان از مناطق بکر و عشایر‌نشین شمال‌شرقی ایران است که شاید تا‌به‌حال نام آن را در میان جاهای دیدنی اطراف مشهد شنیده باشید. این منطقه با تپه‌های دلکش و زمردین خود، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. طبیعت خرم دره قزقان در مجاورت دشت‌های حاصلخیز ترکمنستان قرار دارد و طبیعت آن هر‌ساله زود‌تر از مناطق اطراف خود، بهار را خوش‌آمد می‌گوید. این منطقه دارای دشت های سرسبز، پوشش گیاهی غنی و خاک حاصلخیز بوده و همین امر سبب شده تا قوم عشایر‌نشین نیز تپه‌های بکر روستای قزقان دره را به‌عنوان جایی مناسب برای اتراق انتخاب کنند. 

تاریخچه روستای قزقان دره | تمدنی با قدمت ۷‌هزار‌ساله!

عکس دره قزقان

همان طور که گفتیم روستای قزقان دره درگز از توابع شهرستان درگز است. این شهر که در گذشته وسعت و شکوه بیشتری داشت، از مهم‌ترین نقاط باستانی پارت و خراسان به شمار می‌آید و قدمتی ۷‌هزار‌ساله دارد. شهرستان درگز در دوران پیش از اسلام با نام‌های ابیورد، باورود، نسایا، نسا، اتک، درون، خاوران، داراگرد، دریجز و داراگرد شناخته می‌شد. این شهر در ابتدا به دست برادر اشک اول (ارشک)، پادشاه اشکانیان، بنا شد و «داراگرد» نام گرفت. نام داراگرد برای زنده نگه داشتن یاد آخرین پادشاه هخامنشی که «دارا» نام داشت، برای این شهر برگزیده شد؛ چرا‌که این پادشاه بزرگ در این منطقه کشته شده و زندگی‌اش پایان یافت. 

جاهای دیدنی اطراف قزقان دره | لذت گشت‌و‌گذار در ییلاقات بکر درگز 

  • سایت موزه باستانی بندیان 

عکس سایت موزه باستانی بندیان  از جاهای دیدنی اطراف قزقان دره درگز

ناحیه بندیان از مهم‌ترین جاذبه‌ها تاریخی شهرستان درگز است که از دوره حکومت ساسانیان به یادگار مانده است. از این محوطه می‌توان با عنوان «بزرگ‌ترین گچبری یافت‌شده از دوران ساسانیان در ایران» یاد گرد. این محوطه تاریخی ارزشمند به‌طور اتفاقی در اثر کارهای تسطیح اراضی کشاورزی در سال ۱۳۶۹ کشف شد. بعد‌ها از سال ۱۳۷۳ تا کنون، باستان‌شناسان در این منطقه مشغول حفاری و کاوش هستند. در محوطه باستانی بندیان برج خاموشی که در گذشته «آتشکده» بوده است، کشف شده که درون آن گچ‌‌کاری‌های چشم‌نوازی از دوره ساسانیان قرار دارد. در این گچ‌بری‌ها صحنه‌هایی از واقعه‌های تاریخی همچون پیروزی بهرام پنجم بر پادشاه هپتالیان، مراسم مذهبی در حضور آناهیتا، معرفی افراد به شاه و صحنه ضیافت تاج ‌بخشی، به تصویر کشیده شده‌اند. درون آتشکده برج تاریخی بندیان آتشدانی زیبا و چشم‌نواز قرار دارد که روی محراب آن کتیبه‌هایی به خط پهلوی خود‌نمایی می‌کنند. 

  • دره شمخال

عکس دره شمخال از جاهای دیدنی اطراف قزقان دره درگز

دره شمخال درگز، بهشتی وصف‌ناپذیر در استان خراسان رضوی است که در نزدیکی روستای قزقان دره درگز قرار دارد. در این دره آبی زلال و شفاف در جریان است و طبیعت منحصر‌به‌فرد آن هوش از سر شما می‌پراند. دالان‌های طبیعی و تورفتگی های غار‌گونه از جمله شگفتی‌ها  زیبایی‌های دره شمخال هستند. صدای گوش‌نواز آب در کنار آب‌و‌هوایی پاک و مطلوب و طبیعت خرم و بکر این منطقه حسی در وجود شما ایجاد می‌کند که گویی در وسط بهشت قرار گرفته‌اید. از‌این‌رو اگر روزی به‌سوی شهرستان درگز سفر کردید، بازدید از بهشت رؤیایی دره شمخال را از دست ندهید. 

  • پارک ملی تندوره

عکس پارک ملی تندوره از جاهای دیدنی اطراف منطقه ییلاقی دره قزقان

پارک ملی تندوره که بومیان منطقه درگز آن را نام «چهلمیر» می‌شناسند، از بهترین جاهای دیدنی درگز است که زیبایی آن در وصف نمی‌گنجد. در این پارک جنگلی رود‌خانه‌ای پر‌آب و زیبا در جریان است که از چشمه‌ای معدنی در بالای جنگل سر‌چشمه می‌گیرد. وجود این رودخانه پر‌آب سبب شده است تا این جنگل بکر، بسیار سر‌سبز و خرم باشد. درختان تنومند و کهنسال گردو، بید، چنار و صنوبر جلوه‌ای رؤیایی به پارک ملی تندوره بخشیده‌اند. هر‌ساله در فصل‌های بهار و تابستان گردشگران بسیاری از سراسر خراسان و ایران، برای لذت بردن از طبیعت بی‌نظیر این پارک جنگلی، به‌سوی شهرستان درگز سفر می‌کنند. 

بهترین زمان سفر به دره قزقان دره | تماشای زیبایی بی‌انتها در بهار

عکس بهترین زمان سفر به دره قزقان

بدون شک بهترین زمان برای سفر به ییلاقات درگز و لذت‌بردن از طبیعت بی‌نظیر آن، فصل بهار، به‌خصوص ماه اردیبهشت است. در این زمان با زیبا‌ترین چهره طبیعت در این منطقه رو‌به‌رو خواهید بود که به‌سان بهشتی رؤیایی دلبری می‌کند. بهترین زمان سفر به روستای قزقان دره درگز نیز به همین صورت است. در این زمان هم آب‌و‌هوا مطلوب‌تر و دلنشین‌تر است و هم طبیعت منطقه شمایل زیبا‌تری دارد.

به‌علاوه هر‌ساله در این منطقه جشنواره‌ای با عنوان «جشنواره عشایر و روستای قزقان» برگزار می‌شود که در تاریخ ۱۰ فروردین شروع شده و در تاریخ ۱۳ فروردین پایان می‌یابد. در این جشنواره نوروزی، روستاییان و عشایر این منطقه در قلب طبیعت بکر دره قزقان اتراق می‌کنند، بهار را جشن می‌گیرند و محصولات خود را به گردشگران عرضه می‌کنند. در این جشنواره می‌توانید علاوه‌بر تهیه فرآورده‌های دامی مرغوب، از خوردن غذا‌های محلی، نان‌های سنتی داغ و تازه، چای آتشی و خوراکی‌های مفید و خوشمزه لذت ببرید.

مسیر دسترسی به دره قزقان | مسیری که از دل طبیعتی دلربا می‌گذرد

برای رسیدن به منطقه ییلاقی دره قزقان ابتدا باید خود را به شهرستان درگز برسانید. همان طور که گفتیم، شهرستان درگز، در استان خراسان رضوی قرار دارد و اگر مبدأ شما مشهد باشد، می‌توانید از دو مسیر به این شهر برسید. 

مسیر اول

مسیر اول از قوچان می‌گذرد؛ از‌این‌رو ابتدا باید وارد جاده مشهد-قوچان شوید و سپس از قوچان به‌سوی شهرستان درگز بروید. اغلب رفت‌و‌آمد‌ها از طریق این جاده صورت می‌گیرد؛ چرا‌که این جاده جدید‌تر بوده و کیفیت آسفالت آن بهتر است. با‌این‌حال تصور نکنید که در سفر خود با جاده‌ای صاف و عریض رو‌به‌رو خواهید شد. جاده قوچان-درگز، جاده‌ای پر‌پیچ خم و باریک است؛ از‌این‌رو در سفر به درگز با ماشین شخصی، هنگام رانندگی در مسیر، بسیار احتیاط کنید. در طول مسیر جاده قوچان-درگز نیز روستا‌هایی در نزدیکی یا کنار جاده قرار دارند که زیبایی و سر‌سبزی آن‌ها در فصل بهار، شما را یاد جاده‌های شمال می‌اندازد. از تماشای مسیر غافل نشوید و از طبیعت بی‌نظیر آن لذت ببرید. 

مسیر دوم 

مسیر دوم «جاده کلات» است که بسیاری آن را با نام «جاده قدیم» می‌شناسند. این مسیر کمی طولانی‌تر بوده و آسفالت جاده نیز در گذر زمان، فرسوده شده است؛‌ با‌این‌حال گذر از شهر تاریخی و دیدنی کلات و همچنین طبیعت مسحور‌کننده اطراف جاده، برای بسیاری وسوسه‌کننده است. اگر جزو آن دسته از افراد هستید که معتقدند «نیمی از لذت سفر در مسیرش است» بی‌تردید مسیر دوم برای شما روح نواز‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد بود. 

  • مسیر دسترسی به منطقه ییلاقی دره قزقان از درگز 

برای رسیدن به منطقه ییلاقی دره قزقان از مبدأ شهرستان درگز، ابتدا باید وارد جاده درگز-لطف‌آباد شده و به لطف‌آباد بروید. از لطف‌آباد مسیری سر‌راست وجود دارد که به‌سوی روستای قزقان می‌رود. 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان به کمک نیروی واژه به‌سوی ییلاقات درگز در شمال شرق ایران سفر کردیم تا با بهشتی کم‌تر‌شناخته‌شده به نام «دره قزقان» آشنا شویم. بی‌شک شما نیز با شنیدن وصف زیبایی‌های روستای قزقان دره درگز، برای تجربه سفری واقعی به این منطقه دل تو دلتان نیست. اکنون زمان آن رسیده تا بار سفر رفته و به مهمانی طبیعت دلکش این منطقه بروید و خاطراتی به‌یاد‌ماندنی برای خود خلق کنید. در‌نهایت فراموش نکنید که اگر تا‌کنون تجربه سفر به این منطقه را داشته‌اید، نظر و تجربیات خود را راجع‌به این بهشت زیبا، با ما و مخاطبان خوش‌ذوق و خوش‌سفر ما نیز به اشتراک بگذارید.

دره قزقان در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد. این روستا از توابع بخش چاپشلو، در شهرستان درگز شمرده می‌شود. شهرستان درگز نیز یکی از شهر‌های استان خراسان رضوی بوده که در نزدیکی مرز بین ایران و ترکمنستان واقع شده است.

بدون شک بهترین زمان برای سفر به ییلاقات درگز و لذت بردن از طبیعت بی‌نظیر آن، فصل بهار، به‌خصوص ماه اردیبهشت است. در این زمان با زیبا‌ترین چهره طبیعت در این منطقه رو‌به‌رو خواهید بود که به‌سان بهشتی رؤیایی دلبری می‌کند. بهترین زمان سفر به روستای قزقان دره درگز نیز به همین صورت است.

از مهم‌ترین و تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اطراف دره قزقان می‌توان به چشمه آب معدنی و گردنه الله اکبر، دره شمخال و پارک ملی تندوره اشاره کرد.

برای رسیدن به منطقه ییلاقی دره قزقان از مبدأ شهرستان درگز، ابتدا باید وارد جاده درگز-لطف‌آباد شده و به لطف‌آباد بروید. از لطف‌آباد مسیری سر‌راست وجود دارد که به‌سوی روستای قزقان می‌رود.

4/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.