جاهای دیدنی اطراف قزوین که نباید از دست داد!

8

قزوین با پیشینه‌ای طولانی و سرگذشتی عجیب و غریب، یکی از دیدنی‌ترین استان‌های ایران است. این بار می‌خواهیم پا را از شهر قزوین فراتر بگذاریم و سراغ جاهای دیدنی اطراف قزوین برویم. از منطقه الموت و جاذبه‌های شگفت‌انگیز آن گرفته تا دیدنی‌های روستاهای اطراف. پس اگر دنبال مقصدی متفاوت برای سفر بعدی‌تان هستید و می‌خواهید تجربه‌های جدید به دست آورید، در معرفی جاذبه های گردشگری اطراف قزوین با ما همراه باشید.

قلعه الموت | گل سرسبد جاهای دیدنی اطراف قزوین

تصویری از قلعه الموت قزوین

آیا تا به حال چیزی درباره داستان تاریخی حسن صباح و مقاومت او و یارانش در قلعه الموت شنیده‌اید؟ منطقه کوهستانی الموت اولین مقصد ما در این ماجراجویی خواهد بود. این منطقه تاریخی در 75کیلومتری قزوین قرار داشته و یک بهشت کوچک در دل کوهستان‌های شمالی قزوین است. قلعه الموت به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی اطراف قزوین در بالای یکی از کوه‌های منطقه الموت قرار دارد. به گفته تاریخ‌شناس‌ها این قلعه به دوره سلجوقی تعلق داشته و تاریخچه دور و درازی را پشت سر گذاشته است. اگر می‌خواهید ضمن طبیعت‌گردی در منطقه خوش آب و هوای الموت، راز این قلعه هزار ساله را کشف کنید؛ بازدید از قلعه الموت را در برنامه سفر خود قرار دهید.

آدرس: استان قزوین، 75کیلومتری شهر قزوین، شمال شرقی روستای گازرخان (قصرخان).

دریاچه اوان | جایی که طبیعت با شما سخن می‌گوید!

جاذبه‌های منطقه الموت تنها به قلعه تاریخی آن ختم نمی‌شود. بیایید سری به بزرگترین و زیباترین دریاچه قزوین بزنیم. دریاچه اوان در بین کوه‌های الموت قرار داشته و مکانی بسیار مناسب برای تفریحاتی مثل ماهیگیری و قایق‌رانی است. زمانی که به دریاچه اوان می‌رسید، از طبیعت زیبای اطراف آن شگفت‌زده خواهید شد. در این منطقه قاب زیبایی از کوه‌ها و تپه‌های سرسبز را جلوی چشمانتان می‌بینید. حال تصور کنید که این چشم‌انداز زیبا با نسیمی ملایم و عطر شکوفه‌های گیلاس آمیخته شود. پیشنهاد می‌کنیم برای چند ساعت، جسم و جان خود را به طبیعت زیبای دریاچه اوان بسپارید و از این ترکیب بهشتی لذت ببرید. حتی شده با نوشیدن یک فنجان چای لب‌سوز عیش خود را کامل کنید. لذت‌بردن از زندگی به همین سادگی است؛ پس این حال خوش را از خودتان دریغ نکنید.

آدرس: استان قزوین، 75کیلومتری شهر قزوین، معلم کلایه، بین روستای اوان و وربن.

روستای زرگر | عجیب‌ترین روستای ایران

روستای زرگر از جاذبه های گردشگری اطراف قزوین

اگر تا به حال مسیر تهران به قزوین را رفته باشید، حتماً تابلوی روستای زرگر به چشمتان خورده است. این روستا، یک روستای معمولی نیست. قرار است درباره یکی از عجیب و غریب‌ترین روستاهای ایران صحبت کنیم. همه چیز اهالی این روستا با مردمان دیگر متفاوت است. از ظاهر و پوشش گرفته تا زبان و خط آن‌ها. چهره مردم دورگه این روستا، هم به ایرانی‌ها شباهت دارد و هم به اروپایی‌ها. اهالی بومی روستای زرگر به زبان رومانیایی با گویش زرگری صحبت می‌کنند و کلمات را با حروف لاتین می‌نویسند.

روستای زرگر از جاذبه های گردشگری اطراف قزوین

به محض اینکه وارد روستای زرگر شوید، سادگی محیط روستا نظرتان را جلب خواهد کرد. آنقدر ساده که دلتان می‌خواهد ساعت‌ها در کوچه‌پس‌کوچه‌های آن قدم بزنید و از هوای دل‌پذیر آن بهره‌مند شوید. کوه‌پایه‌های سرسبز، گندمزارهای دیدنی و آب و هوای دلچسب، از مهم‌ترین عواملی است که شما را برای بازدید از این روستای مرموز وسوسه می‌کند. جالب است بدانید که درباره اینکه مردم این روستا دقیقاً به کجا تعلق دارند و چطور به روستای زرگر راه پیدا کرده‌اند، روایت‌های متفاوتی وجود دارد؛ پس اگر درباره پیشینه این روستا کنجکاو هستید و دوست دارید با مردم زرگری معاشرت کنید، حتماً سری به این روستا بزنید.

آدرس: استان قزوین، مسیر آزادراه کرج-قزوین، 22کیلومتری روستای آبیک.

روستای گازرخان | نگین الموت قزوین

روستای گازرخان بزرگ‌ترین روستای منطقه الموت بوده که از آن با عنوان نگین الموت یاد می‌شود. از چند کیلومتر آنطرف‌تر قلعه حسن صباح بر روی کوهی بلند خودنمایی می‌کند. امامزاده محمود، امامزاده هیجده تن، میدان قتلگاه و قبرستان قدیمی، از جاهای تاریخی روستای گازرخان بوده که هویت تاریخی روستا را به تصویر می‌کشاند. از سوی دیگر مناظر زیبای باغ‌های میوه، کوچه‌های پر پیچ و خم و خانه‌های قدیمی، هر گردشگری را شیفته و مجذوب می‌کند. روستای گازرخان از آن دسته جاهای دیدنی اطراف قزوین است که برای یک بار هم که شده باید از آن بازدید کنید.

آدرس: استان قزوین، 110کیلومتری شمال شرقی شهر قزوین.

پارک جنگلی باراجین و دهکده طبیعت | آخر هفته‌ای شاد در یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف قزوین

پارک جنگلی باراجین و دهکده طبیعت از جاهای دیدنی اطراف قزوین

اگر به قزوین سفر کردید، لذت اتراق در یکی از بزرگترین پارک های جنگلی ایران را از دست ندهید. پارک جنگلی باراجین با مساحتی حدود 1500 هکتار، در منطقه باراجین قزوین قرار داشته و مجموعه‌ای کامل از طبیعت و امکانات تفریحی متنوع را گرد هم آورده است. این پارک جنگلی سرسبز، گزینه‌ای مناسب برای گذراندن تعطیلات آخر هفته در کنار خانواده است. در این فضای دوست‌داشتنی و صمیمی می‌توانید از امکاناتی مثل زمین چمن، پیست موتور و دوچرخه، سینمای روباز، شهربازی، باغ وحش، آمفی تئاتر، مرکز خرید، آبشار و… استفاده کرده و اوقات خاطره‌انگیزی را ثبت کنید.

پارک جنگلی باراجین و دهکده طبیعت از جاهای دیدنی اطراف قزوین

در این بوستان یک مرکز تحقیقاتی و گردشگری به نام «دهکده طبیعت» وجود دارد. در این مجموعه حیوانات مختلفی مثل گوزن، خزندگان، انواع ماهی‌ها، حیوانات تاکسی‌درمی شده و انواع کبوترها نگهداری می‌شود که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. حال که مقصد آخر هفته خود را پیدا کردید، همین حالا بساط کمپ زدن را بردارید و راهی پارک جنگلی باراجین شوید.

آدرس: استان قزوین، شهر قزوین، انتهای بلوار نخبگان، بعد از دانشگاه آزاد اسلامی قزوین.
تلفن: 02833590471

برج های خرقان | شاهکار آجرکاری معماری ایرانی

برج های خرقان از جاهای دیدنی اطراف قزوین

اگر در لیست جاهای دیدنی اطراف قزوین دنبال مکانی تاریخی هستید؛ برج‌های خرقان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این برج‌های دوقلو یادگار دوران سلجوقیان بوده و یکی از ارزشمندترین سازه‌های تاریخی کشور هستند. معماری زیبا و هوشمندانه این برج‌ها، جلوه‌ای از هنر و ذکاوت ایرانی‌هاست. برج‌های خرقان با بیش از 50 طرح آجری، جزو شاهکارهای آجرکاری در معماری ایرانی بوده و نمونه‌ای کم‌نظیر در بین بناهای تاریخی اطراف قزوین به شمار می‌روند.

آدرس: استان قزوین، 32کیلومتری جاده قزوین-همدان، یک‌کیلومتری روستای حصار ارمنی.

آبشار ورچر | یکی از تماشایی‌ترین جاذبه های گردشگری اطراف قزوین

یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های سفر، طبیعت‌گردی است. آبشار ورچر قزوین جایی است که قرار است مقصد بعدی ما در این سفر باشد. این آبشار با ارتفاع 30 متر توسط دو صخره غول‌پیکر احاطه شده است. آبشار دیدنی ورچر در شرق روستای رزجرد استان قزوین قرار دارد. حواستان باشد که مسیر دسترسی آبشار ورچه پر از پستی بلندی است؛ پس باید مجهز سفر کنید. اگر اهل کوه‌نوردی و پیاده‌روی هستید، وسایلتان را جمع کنید و راهی این طبیعت زیبا شوید. درست است که مسیر رسیدن به این آبشار، کمی پیچیده و دشوار است؛ اما مطمئن باشید که ارزشش را دارد.

آدرس: استان قزوین، ابتدای جاده الموت، 6کیلومتری شرق روستای رزجرد.

قله سیالان | جایی برای علاقه‌مندان به کوه‌نوردی

قله سیالان از جاهای دیدنی اطراف قزوین

قله زیبای سیالان، کوهی در مرز استان‌های قزوین و مازندران است. این قله بلندترین کوه استان قزوین بوده که از یک سمت به منطقه رودبار الموت و از سوی دیگر به دره دوهزار تنکابن اشراف دارد. ارتفاع این قله 4175 متر بوده و علاقه‌مندان به کوهنوردی را وسوسه می‌کند. ماه‌های خرداد و تیر بهترین زمان برای صعود به این قله است. در این ماه‌ها شاهد حضور گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی خواهید بود. این منطقه زیستگاه گیاهانی نظیر کاج، سرو کوهی، گل‌های ختمی، چای کوهی، گلپرو و جانورانی مثل عقاب، خرگوش، کبک و بز کوهی است.

مسیرهای زیادی برای صعود به قله سیالان وجود دارد. رایج‌ترین مسیر برای صعود به این قله از روستای هنیز بوده که به گردنه سیالان و نهایتا قله آن ختم می‌شود. اگر قصد دارید صعود به ارتفاعات استان قزوین را تجربه کنید، بی‌گدار به آب نزنید و حتماً از افراد باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.

آدرس: استان قزوین، اتوبان تهران-قزوین، نرسیده به شهر قزوین، جاده فرعی معلم کلایه، روستای هنیز.

چشمه الله بلاغی | چشمه شفابخش

چشمه الله بلاغی از جاهای دیدنی اطراف قزوین

طارم سفلی یکی از بخش‌های شهرستان قزوین با طبیعتی بکر و آب‌وهوایی معتدل است. چشمه الله بلاغی یکی از دیدنی‌های این منطقه کوهستانی سرسبز است. آب معدنی این چشمه خاصیت درمانی داشته و از آن برای دفع سنگ کلیه و از بین بردن سنگ‌های مثانه و مجاری ادراری استفاده می‌شود. هرساله عده زیادی از بیماران به این منطقه سفر می‌کنند تا از خواص درمانی چشمه الله بلاغی استفاده کنند.

آدرس: استان قزوین، بخش طارم سفلی، روستای ماهان.

غار سفید آب | غاری با بیش از 250 میلیون سال قدمت

غار سفید آب از جاهای دیدنی اطراف قزوین

در دل کوه‌های سفید چشمه یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی قزوین قرار دارد. غار سفید آب در ارتفاع تقریبی 2400 متر از سطح دریا واقع شده و در انتها به یک حوضچه آبی ختم می‌شود. چیزی که این غار را از سایر غارهای ایران متمایز می‌کند، قدمت طولانی آن است. زمین‌شناسان بر اساس شواهد سنگ‌های آهکی، سن این غار را حدود 250 تا 250 میلیون سال تخمین زده‌اند. بازدید از غار سفید آب را به غارنوردان و توریست‌های ماجراجو پیشنهاد می‌کنیم. در ضمن اگر در فصل بهار به این مکان دیدنی رفتید، بازدید از چشمه‌ها و رودهای اطراف این منطقه را از دست ندهید.

آدرس: استان قزوین، 4کیلومتری روستای سفید آب.

ایوان سنگی نیاق | رازآلود و اسرارآمیز

در 17کیلومتری شمال قزوین، صخره‌ای مرتفع و اسرارآمیز، گردشگران را به سمت خود فرامی‌خواند. افسانه‌ها و داستان‌های زیادی درباره ایوان سنگی نیاق نقل شده است. عده‌ای معتقدند که این ایوان سنگی، بقایای باقی‌مانده از قصری باشکوه بوده که در همین منطقه قرار داشته است. از سوی دیگر شکل ظاهری عجیب و حفره‌هایی که روی این ایوان تشکیل شده، ذهن برخی از افراد را به سمت داستان‌های ترسناک برده است. وقتی که از روبه‌رو به این کوه نگاه می‌کنید، این حفره‌ها همانند صورت‌های اجنه و ارواح دیده می‌شوند. ازاین‌رو برخی از ساکنان محلی باور دارند که این ایوان سنگی، محل زندگی اجنه و دیوها است. اگر به ماجراجویی علاقه دارید و می‌خواهید از راز ایوان سنگی نیاق باخبر شوید، حتماً سری به این منطقه بزنید. در بین بناهای تاریخی اطراف قزوین، این ایوان همان مقصدی است که شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

آدرس: استان قزوین، 17کیلومتری شمال قزوین، مسیر اتوبان قزوین-زنجان، روستای نیاق.

پیست اسکی کامان | تجربه‌ای هیجان‌انگیز و تکرارنشدنی

پیست اسکی کامان از جاهای دیدنی اطراف قزوین

گردش در استان قزوین فقط به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی محدود نمی‌شود. این بار می‌خواهیم کمی هیجان را چاشنی سفر کرده و تجربه‌ای متفاوت را رقم بزنیم. پیست اسکی کامان در منطقه الموت، مکانی امن و مناسب برای ورزشکاران و علاقه‌مندان به تفریحات هیجانی است. در این پیست می‌توانید در زمینه‌های آلپاین، مارپیچ بزرگ و کوچک، اسنوبرد و مقاومت به تفریح بپردازید. می‌توان گفت پیست اسکی کامان یکی از استانداردترین پیست های اسکی ایران بوده و فضایی امن برای خوش‌گذرانی است.

آدرس: استان قزوین، 25 کیلومتری شهر قزوین، منطقه الموت.

قبرستان دانسفهان | جلوه‌ای از هنر و آداب و رسوم اجتماعی

شاید این سؤال برایتان مطرح شود که که نام یک قبرستان چگونه می‌تواند در لیست جاهای دیدنی اطراف قزوین قرار بگیرد؟ اما قبرستان دانسفهان با بقیه قبرستان های تاریخی ایران متفاوت است. قدمت این قبرستان تاریخی به 3 قرن پیش بازمی‌گردد. همچنین سنگ قبرهای این قبرستان با نقش و نگارها و طراحی‌های متنوع، جلوه‌ای از هنر و آداب و رسوم اجتماعی این منطقه را به نمایش گذاشته‌اند. طرح‌هایی از قبیل تسبیح، انگشتر، مهر، سوزن، قیچی، مناره، گلدسته و… که هر کدام به نوعی خاص، از احترام بازماندگان به متوفی حکایت دارند. قبرستان دانسفهان ارزش تاریخی و فرهنگی زیادی داشته و به گفته تاریخ‌نویسان در باورهای کهن «شمنیستی» و «توتم‌گرایانه» ریشه دارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر از این قبرستان بازدید کردید، از کوچه باغ‌های دانسفهان و منطقه حفاظت شده دانسفهان نیز غافل نشوید.

قبل از پایان صحبت است بد نیست بگوییم که در این مجله، نوشته‌ای با عنوان چک لیست وسایل کمپینگ و طبیعت گردی تهیه شده است که به شما برای بستن بار سفرتان کمک می‌کند.

آدرس: استان قزوین، شهرستان بوئین زهرا، شهر دانسفهان، محله مطهری، خیابان شهید زین‌الدین.

حال که در سفر به استان قزوین با مجله گردشگری ره بال آسمان همسفر شدید، وقت آن رسیده که تصمیم خود برای سفر را عملی کنید. استان‌های غرب ایران، مقصدی ایدئال برای تعطیلات تابستانی بوده و خاطراتی فراموش‌نشدنی را برایتان رقم می‌زند. اگر به قزوین سفر کردید، از مراکز خرید قزوین نیز غافل نشوید و چمدان‌هایتان را از سوغات قزوین پر کنید. به نظر شما کدامیک از جاهای دیدنی اطراف قزوین، ارزش تاریخی بیشتری دارد؟ جای کدام‌یک از جاذبه های گردشگری اطراف قزوین در این لیست خالی است؟ فراموش نکنید تجربه‌ها و خاطرات خود از سفر به قزوین را با ما و کاربران خوش‌سفر ره بال به اشتراک بگذارید.

قلعه الموت، پارک جنگلی باراجین، آبشار ورچر و قله سیالان از مشهورترین جاهای دیدنی اطراف قزوین است.

اگر به تاریخ‌شناسی و بناهای باستانی علاقه دارید، بازدید از قلعه الموت، برج‌های خرقان، ایوان نیاق و قبرستان دانسفهان را از دست ندهید.

پیست اسکی کامان، پارک جنگلی باراجین و منطقه الموت همان مقصدی است که آخر هفته‌ای شاد و متفاوت را برایتان رقم می‌زند.

در این فضای دوست‌داشتنی و صمیمی می‌توانید از امکاناتی مثل زمین چمن، پیست موتور و دوچرخه، سینمای روباز، شهربازی، باغ وحش، آمفی تئاتر، مرکز خرید، آبشار و… استفاده کنید.

8 نظرات
  1. آناهیتا می گوید

    بسیار عالی و دل پذیر بود ???
    جالب است که من تا اکنون اطلاع کاملی دراین زمینه نداشتم
    با این که خودم قزوینی اصیل هستم،
    به این روستا های زیبا نرفتم
    اما از قلعه الموت که حشاشین و فرماندهشان حسن صباح در آن جا بوده اند را دیدم
    بسیار زیبا و کهن است و جز میراث تاریخی ملی ایران است
    با سپاس از مقاله زیبایی که نوشتید

    1. بانو تقیان می گوید

      آناهیتا عزیز
      ممنونیم که نوشته رو خوندین و نظرتون رو گذاشتین. حس خوبی که به تیم ما منتقل کردین، کمک می‌کنه برای تولید کارهای بیشتر و بهتر.

    2. محمد می گوید

      و یکی از بهترین دشت های ایران
      به نام دشت پیچ بن

      که محو زیبایی می شوید

      1. بانو تقیان می گوید

        سلام محمد عزیز
        ممنونم از توضیحی که دادید.

  2. علی می گوید

    بسیار عالی و سپاسمندم از معرفی تعدادی از جاذبه های استادمون
    ولی خیلی از جاهای دیدنی زیارتی سیاحتی در شهرمون هست گ تعدادشوندبیشماره
    بسیار برازنده بود ک هندونه به عنوان چک لیست عنوان میکردین
    کوتا و خلاصه در حد یهک سطر
    بازم ممنون از زحماتتون

    1. بانو تقیان می گوید

      بسیار ممنون از بازخورد مفیدتون. اگه لطف کنید و اسمشون رو به ما بگید، ما درباره‌اش محتوا تولید می‌کنیم.

  3. حسین حسن پور می گوید

    یکی دیگر از جاهای دیدنی روستای گازرخان غار سنگ بن هست که واقعا زیبا و بکر می باشد کمتر گردشگری از آن دیدن کرده است فقط ساکنین محلی از آن مطلع هستن سمت غربی روستا و مسافت حدود ۱ کیلومتر می باشد.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام آقای حسین‌پور عزیز
      ممنونیم برای اطلاعاتی که با ما به اشتراک گذاشتید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.