جاهای دیدنی قزوین | گذری در شهر آب انبارها

0

بی‌تردید شنیده‌اید که می‌گویند «بسیار سفر باید، تا پخته شود خامی». قزوین از زیباترین مقصدهایی است که می‌توانید برای سفر انتخاب کنید. قزوین را به پایتخت خوش‌نویسی ایران می‌شناسند که فرهنگی غنی دارد. قرارگیری در مسیر جاده ابریشم باعث شد تا تجارت‌ها وکسب‌وکارها در این شهر رونق بگیرد. تا جایی که در دوره‌ای پایتخت ایران بود و حاکمان صفوی در آن حکمرانی می‌کردند. به همین خاطر می‌شود جاهای دیدنی قزوین و بناهای تاریخی‌اش کم نیستند. قبل از رفتن به این شهر برای بازدید از جاهای دیدنی قزوین برنامه بچینید. فرقی نمی‌کند در کجای ایران هستید. با خرید بلیط هواپیما قزوین در کمترین زمان به این شهر می‌رسید. بعد از رسیدن به قزوین، در کوچه‌ها و خیابان‌هایش، قدم بزنید و از زیبایی‌هایش لذت ببرید.

فهرست مطالب

بناهای تاریخی قزوین

  • دولتخانه صفوی | از بزرگ‌ترین جاهای دیدنی قزوین

عکس دولتخانه صفوی قزوین

دولتخانه صفوی یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین جاهای دیدنی در قزوین است. آن را به باغ فرهنگی قزوین یا مجموعه باغ صفوی هم می‌شناسند. زمانی که شاه طهماسب حاکم شهر بود، دستور داد بهترین معمارهای آن دوره، باغی را برایش طراحی کنند. دولتخانه صفوی تعداد زیادی از بناهای تاریخی قزوین را در خودش جای داده است. تماشای باغ فرهنگی قزوین مثل تماشای فیلمی تاریخی است که گوشه‌ای از تاریخ ایران را نشانتان می‌دهد.

  • بخش‌های مختلف دولتخانه صفوی

هر بخش از این باغ ۶هکتاری که گشتی بزنید، یادگاری از دوره‌های صفوی، قاجار و پهلوی می‌بینید. مثلاً سردر عالی قاپو، عمارت نادری، عمارت پهلوی، عمارت قاجاری، گراند هتل، کاخ چهلستون. این باغ ۷ ورودی دارد؛ اما ورود به باغ با گذشتن از سردر عالی قاپو شروع می‌شود که تنها سردر سالم در دولتخانه صفوی است. هر زمان که به قزوین بروید، در این باغ نمایشگاه‌های فصلی برپاست. برای رسیدن به این باغ باید خیابان سپه که اولین خیابان ایران است را پشت سر بگذارید. حتی اگر سفرتان یک‌روزه است، بازدید از این باغ زیبا شما را با بخش بزرگی از تاریخ و بناهای قدیمی قزوین آشنا می‌کند.

آدرس: استان قزوین، قزوین، بین خیابان سپه، هلال احمر، پیغمبریه و سبزه میدان.
  • سردر عالی قاپو قزوین | یادگاری از شاه طهماسب صفوی

احتمالاً اسم عالی قاپو شما را به یاد اصفهان می‌اندازد؛ اما سردر عالی قاپو یکی از جاهای دیدنی قزوین هم است. قدمت ساخت این بنای تاریخی، به زمان صفویه برمی‌گردد. شاه طهماسب دستور ساخت این سردر زیبا را داد؛ ولی در زمان شاه عباس اول، سردر عالی قاپو را بازسازی کردند و به‌شکل امروزی تغییر دادند. سردر عالی قاپو تنها سردری است که بین ورودی‌های دولتخانه صفوی سالم باقی مانده است. بلندی سردر عالی قاپو به 17 متر می‌رسد. در بالای این سردر، کتیبه‌ای با خط علی‌رضا عباسی که از معروف‌ترین خوش‌نویس‌های صفوی بود، نصب کرده‌اند. ترکیب‌بندی‌ها، چینش آجرها و کاشی‌های لاجوردی جلوه زیبایی به این بنا داده است. به همین خاطر می‌شود ساعت‌ها به این تابلوی هنری خیره شد. خوب است قبل از واردشدن به دولتخانه صفوی، نگاهی هم به اتاق‌ها و بخش‌های مختلف این سردر بیندازید.

آدرس: استان قزوین، قزوین، ابتدای خیابان سپه
  • آب انبار سردار بزرگ | بزرگ‌ترین آب‌انبار تک گنبدی جهان

قزوین هم از زمان قدیم، با کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. به همین خاطر آب‌انبارهای بزرگی را برای ذخیره در این شهر ساختند. در بین جاهای دیدنی قزوین، آب انبار سردار بزرگ بسیار مشهور است. بی‌تردید گنبد بزرگ و آجری‌اش در نگاه اول شگفت‌زده‌تان می‌کند. بلندای این سازه به 28.5 متر می‌رسد. روی این گنبد بزرگ، گنبد دیگری با کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای ساخته‌اند. به ورودی که رسیدید، 50 پله سنگی را می‌بینید. گذشتن از این راهرو مثل تونل زمان شما را به گذشته می‌برد. قاب عکس‌ها و تابلوهای راهرو هم دیدنی است.

آدرس: استان قزوین، قزوین، خیابان راه آهن، محله راه ری.
  • آب ‌انبار سردار کوچک | از معروف‌ترین جاهای دیدنی قزوین

آب‌انبارها از جاهای دیدنی قزوین هستند که بخشی از روند زندگی مردم در گذشته را نشان می‌دهند. در بین این آب‌انبارها، آب انبار سردار کوچک بسیار معروف است. برادران سردار که از زیردست‌های فتحعلی شاه بودند، دستور ساخت این سازه را دادند. هر بخش از آب‌انبار زیبای سردار کوچک را، با آجربندی‌ها و کاشی‌کاری‌های چشمگیر ساخته‌اند. کاشی‌های لاجوردی نشان از هنر اصیل و سنتی ایرانی دارد. در ورودی آب‌انبار کتیبه‌ای سنگی از جنس مرمر با خوش‌نویسی‌های زیبا جا خوش کرده است. جالب است بدانید وسعت آب انبار سردار کوچک نسبت به آب انبار سردار بزرگ بیشتر است.

آدرس: استان قزوین، قزوین، محله قملاق، کنار خیابان تبریز، روبه‌روی مدرسه سردار.
  • آب انبار حاج کاظم | از قدیمی‌ترین آب‌انبارهای قزوین

در بازدید از بناهای تاریخی قزوین، خوب است سری هم به آب انبار حاج کاظم بزنید. این آب‌انبار از قدیمی‌ترین آب‌انبارهای قزوین است. کاشی‌کاری‌های بی‌نظیرش جلوه‌ای تماشایی به آن داده‌اند. در دو طرف آب‌انبار بادگیرهای زیبایی استوارند که بلندایشان به هشت متر می‌رسد. در راهروی ورودی تعدادی پله سنگی برای رفتن به زیرزمین ساخته‌اند. بعد از گذشتن از 33 پله به شیرهای آب می‌رسید. حاج کاظم کوزه‌گر این آب‌انبار را در سال 1256 هجری شمسی ساخت. به همین خاطر این سازه را به اسم او می‌شناسند.

آدرس: استان قزوین، قزوین، خیابان منتظری، خیابان تبریز.
  • آرامگاه حمدالله مستوفی‌ | از معروف‌ترین جاهای دیدنی قزوین

حمدالله مستوفی از شاعرهای مشهور و جغرافی‌دان‌های خوش‌نام در دوره ایلخانی بود. امروزه آرامگاه این شاعر، یکی از جاذبه های گردشگری قزوین است. قدمت بنای آرامگاه حمدالله مستوفی به دوره ایلخانی می‌رسد و آن را به سبک معماری ایلخانی ساخته‌اند. زیر گنبد مخروطی و فیروزه‌ای‌ آرامگاه، می‌شود کاشی‌کاری‌های زیبایی را دید. آجرچینی‌ها و مقرنس‌کاری‌هایش هم در نوع خودش بی‌نظیر است. معماری داخلی آرامگاه دست کمی از بیرونش ندارد. اگر برای تماشای جاهای دیدنی این شهر مشتاق هستید، با خرید بلیط قطار قزوین خودتان را به این شهر بزرگ برسانید.

آدرس: استان قزوین، قزوین، خیابان شهدا(سپه)، کوچه محمدیه.
ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت 9 تا 16.
  • امامزاده شاهزاده حسین(ع) قزوین | از تماشایی‌ترین جاذبه های گردشگری قزوین

امامزاده شاهزاده حسین(ع) قزوین، از معروف‌ترین مکان‌های زیارتی و جاهای دیدنی قزوین است. در بین مکان های دیدنی قزوین، این امامزاده قدمت زیادی دارد که به چند سده قبل می‌رسد. شاهزاده حسین(ع) از فرزندان امام رضا(ع) است؛ به همین خاطر برای بومی‌ها جایگاهی ویژه دارد. در دوره صفویه چندین بار بنای امامزاده را مرمت کردند. معماری بنای امامزاده شاهزاده حسین(ع) آن‌قدر چشمگیر است که توجه گردشگرها را به خودش جلب می‌کند. هنرمندهای صفوی و قجری، با ظرافت تمام کاشی‌کاری‌های بخش‌های مختلف و آیینه‌کاری‌های ایوان را انجام داده‌اند. یکی از شگفت‌انگیزترین بخش‌ها در این بنا، دری چوبی و منبت‌کاری‌شده است که می‌توانید از آن دیدن کنید.

آدرس: استان قزوین، قزوین، خیابان سلامتگاه، آستان امامزاده
  • بازار سعدالسلطنه قزوین | از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی قزوین

عکس بازار سعدالسلطنه قزوین

بازار سعدالسلطنه قزوین از دیگر بازارهای بزرگ شهر است که بافتی سنتی دارد. این بازار هم مثل دیگر جاهای دیدنی قزوین، بخشی از هنر و فرهنگ غنی این شهر را به گردشگرها نشان می‌دهد. قدمت این بازار به چندین سال قبل برمی‌گردد؛ اما در زمان صفویه بازار سعدالسلطنه را مرمت کردند. بخش‌های جدیدی مثل کاروان‌سرای سعدالسلطنه را کنارش ساختند و بازار را گسترش دادند. خوب است ساعتی را در دل بازار سعدالسلطنه قزوین قدم بزنید و به گذشته سفر کنید. حجره‌ها، سراها و تیمچه‌های بازار با طاق‌های آجری و درهای چوبی تماشایی هستند. هر حجره در این بازار قصه‌ای دارد که شاید دلتان بخواهد از زبان صاحبش بشنوید. اگر دستی بر حرفه عکاسی دارید، می‌توانید زیباترین عکس‌ها را از این بازار ثبت کنید.

آدرس: استان قزوین، قزوین، خیابان امام.
  • بازار قزوین | از جذاب‌ترین جاهای دیدنی قزوین

اگر دلتان می‌خواهد کمی از کسب‌وکار بومی‌ها را ببینید، به بازار قزوین سری بزنید. این بازار از جذاب‌ترین مکان های دیدنی قزوین است. چهار در را برای ورود و خروج از بازار در نظر گرفته‌اند که هرکدامش شما را به بخشی از بازار می‌رساند. در شمالی به تیمچه سرباز و در جنوبی به تیمچه سرپوشیده راه دارد. از در شرقی به سرای وزیر و از در غربی هم به چهارسوقی کوچک می‌رسید. در دوره صفویه مساحت بازار را گسترش دادند و بخش‌های دیگری هم به آن اضافه کردند.

  • معماری و بخش‌های مختلف بازار

بازار قزوین، نمونه‌ای برجسته از معماری سنتی ایران است. دیوارها و طاق‌های آجری بازار آن‌قدر شگفت‌انگیز است که نمی‌شود از آن چشم برداشت. از کاشه‌کاری‌های سقف تا درهای چوبی و پنجره‌های رنگی‌اش، همگی هنر اصیل ایرانی را یادآوری می‌کنند. خوب است در بازار گشتی بزنید و از سراهای مختلف، حمام‌های قدیمی و تیمچه‌ها دیدن کنید. اگر دلتان خواست از مغازه‌های صنایع‌دستی، سوغات قزوین را هم بخرید. با این کار هم یادگاری زیبا از هنر قزوین را دارید و هم به کسب‌وکار گردشگری کمک می‌کنید. گشت‌وگذار در بازار قزوین چند ساعتی زمان می‌خواهد. اگر دلتان خواست در کافه رستوران‌های اطراف بازار و کاروان‌سراهایش، غذای سنتی قزوین را بخورید و لذت ببرید. اتفاقاً کافه ارثیه از زیباترین کافه های قزوین دز نزدیکی بازار قزوین است.

آدرس: استان قزوین، قزوین، خیابان امام خمینی(ره).
  • پیغمبریه | زیارتگاهی مقدس در قزوین

شاید در بین جاهای دیدنی قزوین اسم پیغمبریه را شنیده باشید. در این آستان مقدس، مقبره چهار پیغمبر و امامزاده صالح(ع)، یکی از نوادگان امام حسن(ع)، وجود دارد. بنای زیارتگاه پیغمبریه را در زمان صفویه ساخته‌اند. به همین خاطر این آستان مقدس، هم ارزش معنوی و هم ارزش تاریخی دارد. آیینه‌کاری‌ها و کاشی‌های لاجوردی پیغمبریه جذاب‌ترین بخش آن هستند.

آدرس: استان قزوین، خیابان پیغمبریه.
  • حسینیه امینی ها | از جذاب‌ترین جاهای دیدنی قزوین

این حسینیه، همان عمارت زیبای امینی‌ها است که حاج محمدرضا امینی آن را وقف کرد. هر چقدر از زیبایی این عمارت بگویم، کم گفته‌ام. بخش اصلی حسینیه از سه تالار تشکیل می‌شود که بین حیاط شمالی و جنوبی خانه است. به بازدید از این خانه که بروید، اُرسی‌های زیبا با شیشه‌های رنگارنگش توجهتان را جلب می‌کنند. خانه امینی ها قزوین معماری چشمگیری دارد که به زیبایی هنر اصیل ایران را نشان می‌دهد. در زمان برگزاری مراسم‌ها، درهای بین تالار را باز می‌کنند و تالارها یکی می‌شوند. تالار وسطی از زیباترین شاهکارهای هنری ایرانی است. در آیینه‌کاری‌هایش می‌شود انعکاسی از تصویر درهای ارسی را دید. سقف‌های دو تالار دیگر هم به زیبایی تالار وسطی است. اگر از معماری اصیل ایرانی لذت می‌برید، نگاهی هم به دیگر تالارها بیندازید. در پایین تالارها سردابه‌ای است که شربت‌خانه، سرویس بهداشتی و انبار را در آن ساخته‌اند.

آدرس: استان قزوین، قزوین، خیابان مولوی.
  • خیابان سپه قزوین | اولین خیابان در ایران

زمانی که حاکم‌های صفوی قزوین را برای مقر حکم‌رانی انتخاب کردند، به فکر ساخت‌وسازهای جدید بودند. آن‌ها در آن زمان اولین خیابان مدرن ایران را در این شهر احداث کردند. خیابان سپه از معروف‌ترین جاهای دیدنی قزوین است که آن را به اسم‌های عالی قاپو، دولتی و شهدا می‌شناسند. این خیابان از ارزشمندترین آثار به‌جامانده از دوره صفوی است. اسم این خبابان را به زیبایی بر کاشی فیروزه‌ای حک کرده‌اند. ابتدای خیابان سپه از جلوی سردر عالی قاپو شروع می‌شود و تا مسجد عتیق ادامه دارد. این خیابان بعد از مسجد عتیق به خیابان سلامگاه می‌رسد. اگر وقت زیادی برای تفریح و گردش در قزوین ندارید، از جاذبه های گردشگری قزوین در خیابان سپه دیدن کنید. نیمی از زیباترین بناهای تاریخی قزوین در این خیابان است.

  • برج‌ های خرقان | زیباترین برج‌های آجری

اگر به دیدن بناهای تاریخی علاقه دارید، بازدید از برج های خرقان را به شما پیشنهاد می‌کنم. این برج‌ها، از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی قزوین هستند که از دوره سلجوقی به یادگار مانده‌اند. معماری زیبای برج‌ها نشان می‌دهد که از همان اول ایرانی‌ها خوش‌ذوق و هنرمند بودند. با گذشت این سال‌ها، هنوز برج‌های آجری خرقان استوارند. اگر کمی به برج نزدیک‌تر بشوید، کتیبه‌های حکاکی‌شده روی بدنه را می‌بینید.

آدرس: استان قزوین، 32کیلومتری جاده قزوین_همدان، یک‌کیلومتری روستای حصار ارمنی.
  • مدرسه امید | اولین مدرسه به روش نوین در قزوین

مدرسه امید را در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی ساخته‌اند. امید مدرسه‌ای بود که برای اولین‌بار به روش مدرسه‌های مدرن تهران در آن تدریس می‌کردند. حاکم آن زمان قزوین، میرزا صالح خان باغمیشه‌ای به کمک تعدادی از ثروتمندهای قزوین این بنا را ساخت. شاید با دیدن سقف شیب‌دار مدرسه، به یاد خانه‌های شمالی بیفتید. مدرسه امید در دوره‌ای از تاریخ، مرکز اسناد و کتابخانه میراث فرهنگی هم بود. بعد از بازدید از این مدرسه، به دیگر جاهای دیدنی قزوین مثل در خیابان سپه هم سری بزنید.

آدرس: استان قزوین، قزوین، ابتدای خیابان سپه، ضلع شرقی سردر عالی قاپو.
  • مسجد النبی قزوین | مسجدی با معماری سنتی

مسجد النبی قزوین بنایی تاریخی در بین جاهای دیدنی قزوین است. فتحعلی‌شاه قاجار دستور ساختن این مسجد را داد. این مسجد به اسم مسجد شاه یا مسجد سلطانی هم شهرت دارد. با گذشتن از سردر باشکوه مسجد، به گذشته‌های دور می‌روید. راستش را بخواهید زیبایی‌های این مسجد را نمی‌شود در چند کلمه خلاصه کرد. معماری و کاشی‌کاری‌های مسجدالنبی جلوه‌ای از هنر اصیل ایران را به همه نشان می‌دهد.

آدرس: استان قزوین، قزوین، ضلع جنوبی خیابان امام خمینی(ره)، بین خیابان عبید زاکانی و سعدی.
  • مسجد جامع قزوین | قدیمی‌ترین مسجد شهر

مسجد جامع قزوین را در زمان حکومت هارون خلیفه عباسی ساختند؛ اما مغول‌ها در جنگ با ایران نیمی از این مسجد را تخریب کردند. بخشی از بازسازی مسجد را در دوره سلجوقی و بخشی را در دوره قاجار انجام دادند. به همین خاطر معماری اسلامی و سنتی مسجد سبکی سلجوقی و قجری دارد. گنبد فیروزه‌ای و زیبای مسجد جامع، از جذاب‌ترین بخش‌هایش است. با خرید بلیط اتوبوس قزوین از سایت ره بال آسمان به این شهر بروید و سفری هیجان‌انگیز را شروع کنید.

آدرس: استان قزوین، قزوین، خیابان سپه(خیابان شهدا).
  • عمارت شهرداری قزوین | موزه‌ای تماشایی از اشیاء قدیمی

یکی از بناهای تاریخی هر شهر، ساختمان شهرداری است. عمارت شهرداری قزوین هم یکی از جاهای دیدنی قزوین است که قدمتش به اواخر دوره قاجار می‌رسد. اگر اسم موزه بلدیه را هم شنیدید، تعجب نکنید؛ زیرا این روزها، ساختمان شهرداری موزه‌ای از اشیاء قدیمی است. دستگاه‌های گرامافون قدیمی، دستگاه تایپ، رادیوگرام صدرالعلما، اولین شهردار قزوین، و زین اسب‌ها بخشی از این اشیاء هستند.

آدرس: استان قزوین، قزوین، خیابان شهرداری.
  • قلعه الموت | از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی قزوین

اگر دلتان طبیعت‌گردی و بازدید از بناهای تاریخی را یکجا می‌خواهد، برنامه‌ای برای بازدید از قلعه الموت بچینید. این قلعه از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی و جاهای دیدنی قزوین است. تاریخ‌شناس‌ها می‌گویند قدمت قلعه به دوره سلجوقی می‌رسد. حسن صباح، بنیان‌گذار حکومت اسماعیلی این قلعه را برای مقابله با سلجوقی‌ها ساخت. این قلعه در بالای یکی از کوه‌های الموت است؛ پس برای رفتن به آنجا وسایل ضروری را فراموش نکنید. به قلعه که برسید، چشم‌انداز زیبایی از دامنه‌های سبز و گل‌های وحشی می‌بینید که قابی بی‌نظیر می‌سازد.

آدرس: استان قزوین، قزوین، شمال شرقی روستای گازرخان(قصرخان).
  • کاخ چهل ستون قزوین | تنها کوشک باقی‌مانده از دوره صفوی

خوب است بدانید قبل از ساختن کاخ چهل ستون اصفهان، عمارتی با همین اسم را در قزوین ساختند. کاخ چهلستون قزوین تنها کوشکی است که از دوره صفوی به جا مانده است. در بین جاهای دیدنی قزوین، کاخ چهل ستون جایگاه ارزشمندی دارد. دستور ساخت این عمارت را شاه طهماسب صفوی داد. این بنای دوطبقه با معماری شگفت‌انگیزی که دارد نشان‌دهنده هنر و سلیقه ایرانی‌ها است. با تاریک‌شدن هوا، چراغ‌های کاخ را روشن می‌کنند و زیبایی آن چند برابر می‌شود.

آدرس: استان قزوین، قزوین، میدان آزادی(سبزه میدان).
  • کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین | بزر‌گ‌ترین کاروان‌سرای سرپوشیده ایران

اگر هنوز بین جاهای دیدنی قزوین، جایی را انتخاب نکردید، کاروانسرای سعدالسلطنه انتخابی خوب است. شما با رفتن به این کاروان‌سرا به بزرگ‌ترین کاروان‌سرای سرپوشیده ایران قدم می‌گذارید. زیبایی کاروان‌سرای سعدالسلطنه را نمی‌شود در چند جمله گفت. قدمت این کاروان‌سرا به دوره ناصرالدین‌شاه قاجار می‌رسد؛ اما هنوز هم مثل روز اول زیباست. آجربندی‌ها، مسیر سنگ‌فرش‌شده، رسمی‌بندی‌ها و گنبدهای نورگیرش جلوه‌ای شگفت‌انگیز به این بنا می‌دهد. کاروان‌سرای سعدالسلطنه حیاط‌های مختلفی دارد که در هرکدام حجره‌های مختلفی مشغول به کار هستند. کمی در کوچه‌‌پس‌کوچه‌هایش قدم بزنید و از تماشای حجره‌ها لذت ببرید.

آدرس: استان قزوین، قزوین، خیابان امام خمینی(ره).
  • کلیسای کانتور | کوچک‌ترین کلیسای ارتدکس ایران

هر گوشه از قزوین دیدنی‌هایی دارد که آدم را شگفت‌زده می‌کند. در بازدید از جاهای دیدنی قزوین، می‌توانید از کوچک‌ترین کلیسای ارتدکس ایران یعنی کلیسای کانتور دیدن کنید. ساختمان این کلیسا معماری جالبی را دارد که در نگاه اول توجه همه را جلب می‌کند. جالب است بدانید اسم کانتور معنی مقر را می‌دهد؛ البته این کلیسا را به برج ناقوس هم می‌شناسند.

آدرس: استان قزوین، قزوین، خیابان سپه.
  • گراند هتل | هتلی تماشایی با معماری اروپایی

قدم‌زدن در خیابان‌هایی که حس‌وحال روزگار قدیم را زنده کند، بخش جذاب سفر به قزوین است. در بین جاهای دیدنی قزوین، گراند هتل بنایی تماشایی است که آن را به دومین مهمان‌خانه قزوین می‌شناسند. این هتل را به سبکی اروپایی و مدرن در اواخر دوره قاجار ساخته‌اند. گراند هتل مجموعه‌ای از خاطرات مسافرهایی است که در آن زمان در این هتل اقامت کردند. امروزه سازمان میراث فرهنگی برنامه‌هایی برای بازسازی این هتل در نظر گرفته است.

آدرس: استان قزوین، قزوین، بخش از مجموعه باغ صفوی.
  • سرای وزیر قزوین | سرایی در بازار قزوین

سرای وزیر قزوین بخشی از بازار قدیم و از جاهای دیدنی قزوین است. طاق‌های ورودی کاروان‌سرا را با کاشی‌های زیبایی تزیین کره‌اند. کمی که دقت کنید طرح‌های زیبای اسلیمی، اسب‌وخورشید، مجلس شکار شیر و پرنده را روی کاشی‌ها می‌بینید. حجره‌های سرای وزیر دوطبقه است و نمایی جذاب دارد. به بازدید از بازار قزوین که رفتید، سری به سرای وزیر هم بزنید. حجره‌های این کاروان‌سرا تماشایی است.

آدرس: استان قزوین، قزوین، بازار قزوین.
  • عمارت باغ سپهدار | عمارتی شگفت‌انگیز در قزوین

عمارت باغ سپهدار، عمارتی زیباست که محمد‌ولی خان تنکابنی در دوره قاجار دستور ساختش را داد. معماری این عمارت در نوع خودش بی‌نظیر است. ستون‌های آجری، ایوان زیبای عمارت و طاق‌های هلالی جلوه خاصی به این بنا بخشیده‌اند. عمارت سپهدار را با الهام از سبک معماری کاخ چهل ستون در قزوین و مهمان‌خانه بزرگ قزوین ساخته‌اند. ایوان عمارت چشم‌اندازی تماشایی به باغ زیبای سپهدار دارد. اگر دلتان خواست از این باغ و عمارت هم دیدن کنید.

آدرس: استان قزوین،قزوین، انتهای خیابان فلسطین غربی.

دروازه‌های قزوین

  • دروازه تهران قدیم | گذرگاهی تماشایی

دروازه تهران قدیم یکی دیگر از جذاب‌ترین جاهای دیدنی قزوین است. این دروازه در گذشته در محلی خارج از شهر و در بخش جنوب شرقی قزوین بود؛ اما امروزه با گسترش قزوین، می‌شود در یکی از میدان‌های شهر آن را دید. قدمت دروازه تهران قدیم به دوره حکومت قاجار می‌رسد. در آن زمان این دروازه را برای جلوگیری از ورود افراد سودجو و دزدها به شهر ساخته‌اند. این دروازه با کاشی‌کاری‌های تماشایی‌اش از زیباترین آثار به‌جامانده از دوره قجری است. در ساخت آن، از سبک معماری قجری استفاده کرده‌اند که جذابیت بسیاری دارد.

آدرس: استان قزوین، قزوین، میدان تهران قدیم، ابتدای خیابان تهران قدیم.
  • دروازه درب کوشک قزوین | از زیباترین جاهای دیدنی قزوین

عکس دروازه درب کوشک قزوین

قزوین از آن شهرهایی بود که در گذشته دروازه‌های زیادی برای ورود و خروج داشت؛ اما از بین آن‌ها تنها دو دروازه تا امروز سالم باقی مانده است. دروازه درب کوشک قزوین، یادگاری زیبا از دوره قاجار است که آجربندی‌ها، گل‌دسته‌ها و کاشی‌کاری‌هایش دیدن دارد. طرح طاق‌نمای قوسی در ورودی این دروازه، خلاقیت و ذوق هنری معمارهای قجری را نشان می‌دهد.

آدرس: استان قزوین، قزوین، انتهای خیابان آزادی.

حمام ها از جالب‌ترین جاهای دیدنی قزوین

  • حمام بلور | موزه‌ای از سنگ‌های نایاب

در بین بناهای تاریخی قزوین، حمام‌های قدیمی جایگاه ویژه‌ای دارند. حمام بلور از دیگر جاهای دیدنی قزوین است که خوب است سری به آن بزنید. بعد از گذشت این سال‌‌ها هنوز هم سازنده این حمام مشخص نیست؛ اما محقق‌ها می‌گویند که ساختش به اواخر دوره صفویه می‌رسد؛ اما نقش‌ونگارهای روی دیوارها نشان می‌دهد که در دوره قاجار این حمام را مرمت کردند. ویژگی جالب حمام بلور این است که تمام بخش‌های آن را در زیرزمین ساخته‌اند. برای بازدید از آن باید 13 پله را پشت سر بگذرانید. حمام بلور بخش‌های مختلفی مثل سربینه، گرم‌خانه، خزانه آب گرم، چال حوض، نظافت‌خانه، اعیانی، سرویس بهداشتی و آتش‌خانه دارد.

  • وضعیت امروزی حمام بلور

زمانی که دیگر حمام بلور رو به تخریب‌شدن بود، سازمان فرهنگی قزوین تصمیم گرفت تا کاربرد حمام را تغییر بدهد. امروزه این بنای تاریخی را به موزه سنگ قزوین تبدیل کرده‌اند. چند سالی است که دکتر رسا برای پیداکردن سنگ‌های کمیاب این موزه تلاش می‌کند. در حمام بلور، انواع مختلفی از سنگ‌ها، فسیل‌ها و صدف‌ها دریایی را نگه‌داری می‌کنند. رفتن به حمام بلور یک تیر و دو نشان می‌شود. می‌توانید از بنای تاریخی حمام و معماری جذابش بازدید کنید. وجود سنگ‌های زیبا هم زیبایی این حمام را چند برابر کرده است. بعد از بازدید از این حمام، می‌توانید سری به مراکز خرید قزوین بزنید و از سوغات قزوین بخرید.

آدرس: استان قزوین، قزوین، خیابان مولوی.
  • حمام صفاچل | حمامی دیدنی در قزوین

حمام صفاچل از دیگر جاهای دیدنی قزوین است که آن را به حمام حاج محمد رحیم می‌شناسند. این حمام هم زیبایی‌‌ها و ویژگی‌های مخصوص خودش را دارد. ساخت و بازسازی این حمام به دوره‌های صفویه و قاجار برمی‌گردد. بخش‌های مختلفی از این حمام را از سنگ‌های مرمر ساخته‌‌اند. یکی از تماشایی‌ترین بخش‌های حمام، مجسمه‌های سربازهایی است که کنار ورودی گذاشته‌اند. کتیبه‌ای از جنس مرمر هم در بالای سردر حمام نصب کرده‌اند که جلو زیبایی به حمام صفاچل می‌دهد.

آدرس: استان قزوین، قزوین، خیابان مولوی.
  • حمام قجر | قدیمی‌ترین حمام قزوین

تا قزوین که رفتید، پیشنهاد می‌کنم از حمام تاریخی قجر هم بازدید کنید. حمام قجر را به حمام شاهی می‌شناسند. این حمام را به دستور شاه عباس دوم ساختند. حمام قجر هم مثل دیگر حمام‌های قدیمی از سربینه، میاندر و گرم‌خانه تشکیل می‌شود. سقف حمام قجر را به‌شکل گنبدی ساخته‌اند. در هر گنبد جام‌خانه‌ای وجود دارد که نور از آن به داخل حمام وارد می‌شود. زیباترین بخش حمام هم آجربندی‌های یکدست گنبدهاست. این آجربندی‌ها را با رسمی‌بندی و یزدی‌بندی کنار هم چیده‌اند. این گنبدها، زیباترین سوژه برای عکاسی‌هایتان می‌شود. این روزها حمام قجر را به موزه مردم‌شناسی قزوین تبدیل کرده‌اند. بعد از گشت‌وگذار می‌توانید به رستوران های قزوین در همان اطراف بروید و دلی از عزا در بیاورید.

آدرس: استان قزوین، بلوار نادری، خیابان عبید زاکانی.

موزه های قزوین | از زیباترین جاذبه های گردشگری قزوین

موزه های قزوین یکی از جذاب‌ترین مکان های دیدنی این شهر است. در هر یک از این موزه‌ها آثار ارزشمندی را نگهداری می‌کنند. در این موزه‌ها آثار به‌جامانده سفالی، اشیاء زینتی، کتاب‌های ارزشمند و قدیمی را گذاشته‌اند. موزه‌ها از معروف‌ترین جاهای دیدنی قزوین هستند که بخش بزرگی از تاریخ و فرهنگ این شهر را نشان می‌دهند. در موزه مردم‌شناسی سعی می‌کنند تا بازدیدکننده‌ها را با فرهنگ و سنت این منطقه آشنا کنند. لیستی از اسامی این موزه‌ها را برایتان می‌گذارم. شاید به کارتان بیاید.

  • موزه قزوین( موزه شهر)؛
  • موزه خوش‌نویسی قزوین؛
  • موزه شهدا قزوین؛
  • موزه خانه یزدی‌های قزوین؛
  • موزه کشاورزی قزوین؛
  • موزه مردم‌شناسی قزوین؛
  • موزه چهلستون؛
  • موزه شهربانی یا کتابخانه؛
  • موزه آثار و مجسمه‌های رضا ازی محمدی.

جاذبه های طبیعی قزوین

  • آبشار ورچر | از زیباترین جاهای دیدنی قزوین

طبیعت‌گردی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های سفر است. اگر اهل کوه‌نوردی هستید، کوله‌تان را بردارید و به بازدید از آبشار ورچر قزوین بروید. آبشار ورچر بخشی از جاذبه های طبیعی قزوین است. بلندای این آبشار به 30 متر می‌رسد و چشم‌اندازی تماشایی را در بین صخره‌ها می‌سازد. برای رسیدن به این آبشار زیبا باید مسیری را کوه‌نوردی کنید. یادتان نرود برای بازدید از این آبشار، تجهیزات کامل و وسایل لازم را با خودتان ببرید.

آدرس: استان قزوین، قزوین، ابتدای جاده الموت، ۶کیلومتری شرق روستای رزجرد.
  • پارک سنتی ملاخلیلا | از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی قزوین

عکس پارک سنتی ملاخلیلا در قزوین

پارک سنتی ملاخلیلا یکی از بهترین جاذبه های طبیعی قزوین است. این بوستان ۶هکتاری از قدیمی‌ترین باغ‌های قزوین است که در سال 1394 راه‌اندازی‌اش کردند. معماری زیبا و گل‌کاری‌های باغ شما را سر ذوق می‌آورد. کافی است کمی در باغ قدم بزنید تا ماکت‌هایی زیبا از جاهای دیدنی قزوین را ببینید؛ البته امکانات تفریحی باغ ملاخلیلا فقط به این‌ها ختم نمی‌شود. پارک ملاخلیلا با خانه‌های کاه‌گلی، کانا‌ل‌های آب و تخت‌های چوبی، حس‌وحالی سنتی و دست‌نیافتنی دارد. شب‌گردی در شب‌های بلند تابستان در این باغ را از دست ندهید.

آدرس: استان قزوین، قزوین، میدان دوراه همدان، بلوار جمهوری اسلامی.
  • دریاچه‌ اوان | قابی شگفت‌انگیز در قزوین

دریاچه اوان یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی قزوین است که طبیعت اطرافش شما را شگفت‌زده می‌کند. این دریاچه طبیعی بین کوه‌های الموت به وجود آمده است. زمانی که به این دریاچه می‌رسید، چشم‌اندازی از کوه‌ها و تپه‌های سبز در جلوی چشم‌هایتان می‌بینید. خیلی از گردشگرها و بومی‌ها با تورهای یک‌روزه و چندروزه به بازدید از دریاچه اوان می‌روند. ساعتی را در طبیعت می‌گذرانند و هوای پاکش را نفس می‌کشند. در تابستان خیلی‌ها روی دریاچه قایق‌سواری می‌کنند و عده‌ای هم به ماهی‌گیری مشغولند؛ اما با شروع زمستان و یخ‌بستن آب دریاچه، علاقه‌مندها به اسکی روی یخ خودشان را به این منطقه می‌رسانند. خوب است زیراندازی کنار دریاچه بیندازید و از طبیعت دل‌نشینش لذت ببرید. یک فنجان چای هم که باشد دیگر همه چیز تکمیل است.

آدرس: استان قزوین، قزوین، معلم کلایه، بین روستای اوان و وربن.
  • باراجین | از خوش‌آب‌وهواترین جاهای دیدنی قزوین

اگر دوست دارید زمانی را در طبیعت زیبای قزوین بگذرانید، باراجین بهترین انتخاب می‌شود. پارک جنگلی باراجین از جاذبه های طبیعی قزوین است. قزوینی‌ها در روزهای تعطیل و آخر هفته به این پارک می‌روند و از زندگی شهری دور می‌شوند. فضای سرسبز و درخت‌ها و وجود رودخانه ارنزک هوای باراجین را مطبوع‌تر کرده است. باراجین امکانات خوبی مثل پیست دوچرخه‌سواری، باغ‌وحش، شهربازی، پیست موتورسواری و… برای تفریح و سرگرمی دارد. در همان نزدیکی محلی را برای نگه‌داری و حفاظت از حیوان‌ها ساخته‌اند. اگر کودکی همراهتان است دیدنش را از دست ندهید. حالا که قصد دارید چند روزی را در قزوین بمانید، هتل های قزوین میزبان خوبی برایتان هستند. شاید هم اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی را به ماندن در هتل ترجیح می‌دهید. هر کدام را بخواهید برایتان مهیاست.

آدرس: استان قزوین، دوکیلومتری شمال شرقی قزوین، جاده باراجین.

جاهای دیدنی قزوین آن‌قدر زیبا و وصف‌نشدنی است که باید از نزدیک آن‌ها را ببینید. از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت بردید؟ اگر در سفرهای قبل به قزوین رفته‌اید، حتماً تجربه‌هایتان را برایمان بنویسید. نظرهایتان خواندن دارد.

عمارت باغ سپهدار، سردر عالی قاپو، دولتخانه صفوی.

آب‌انبار سردار بزرگ، دولتخانه صفوی، کاخ چهلستون قزوین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.