ییلاق هلودشت | ییلاقی تماشایی در دریایی از ابر

0

چشم‌هایتان را ببندید و این‌بار چشم‌اندازهای سرسبز را تصور کنید. بوی خاک نمناک و هوای شرجی نشان از خطه همیشه سبز شمال دارد. اگر دلتان برای گشت‌وگذار و تماشای گیلان تنگ است، بار سفر ببندید و به راه بیفتید. مقصدمان از زیباترین ییلاق‌های شمالی است؛ بهشتی به اسم ییلاق هلودشت. بی‌تردید سفر به هلودشت، برایتان تجربه‌ای به‌یادماندنی و خاطره‌انگیز می‌شود.

ییلاق هلودشت کجاست؟

ییلاق هلودشت

هلودشت، خطه‌ای تماشایی در شمال ایران است. اگر گذرتان به املش افتاد، می‌توانید بعد از پشت‌سرگذاشتن 30 کیلومتر به این دشت زیبا برسید. ییلاق هلودشت گیلان را در تقسیمات کشوری، بخشی از اطاقور شهرستان لنگرود می‌دانند؛ اما اداره کل منابع طبیعی آن را یکی از دشت‌های دیدنی املش معرفی کرده است. این منطقه سرسبز در دامنه‌های رشته کوه البرز و در جنوب غربی شهرستان رودسر است. می‌توانید این دشت را در 13کیلومتری جاده بلوردکان_خصیل دشت پیدا کنید. اگر از بومی‌ها «هالی دشت»، «هلیودشت» و « هلی دشت» را هم شنیدید، تعجب نکنید. این‌ها دیگر اسامی منطقه هلودشت هستند.

جاذبه های گردشگری ییلاق هلودشت

  • طبیعت شگفت‌انگیز هلودشت

طبیعت شگفت‌انگیز هلودشت

وسعت ییلاق هلودشت گیلان به 435 هکتار می‌رسد؛ پس خودتان را برای دیدن دشت‌ها و دامنه‌های وسیع و چشم‌نواز آماده کنید. ارتفاع این منطقه نسبت به سطح دریا 1200 متر است. برای رسیدن به هالی دشت باید از جاده‌ای پرپیچ‌وخم بگذرید که مناظری خیره‌کننده دارد. به لطف دریای خزر و بارش‌های همیشگی پوشش گیاهی انبوهی در این منطقه هست؛ البته نمی‌شود از طبیعت شگفت‌انگیز گیلان انتظار دیگری داشت.

در مسیر رسیدن به ییلاق، از بین جنگل‌های سرسبز و درخت‌های سربه‌فلک‌کشیده می‌گذرید. بیشتر این درخت‌ها از نوع ممرز، توسکا، راش و خردمندی هستند. گیلان برای ما همیشه یادآورد باغ‌های چای و خوشه‌های طلایی برنج است. در مسیر رسیدن به ییلاق هم تعدادی از این باغ‌ها را می‌بینید. هرچقدر به بالاترین بخش‌ها نزدیک بشوید، تعداد درخت‌ها کمتر و وسعت دشت‌ها گسترده‌تر می‌شوند.

  • کوه‌نوردی در دامنه‌های ییلاقی املش

در این دشت تا چشم می‌بیند، زیبایی و سرسبزی است. منظره‌های شگفت‌انگیز ییلاق هلودشت املش دست کمی از تابلوی نقاشی ندارد. در هوای مطبوع کوهستان قدم بزنید و اکسیژن خالص را نفس بکشید. در این پارک جنگلی تا دلتان بخواهد گیاهان دارویی خودرو وجود دارد. گیاهانی مثل گل‌گاوزبان، پونه کوهی و چوچاق در دامنه این کوه‌ها می‌روید. شاید تماشای این دشت شما را به یاد کارتون «هایدی در کوه‌های آلپ» بیندازید. کافی است مثل هایدی در دشت‌های هموار ییلاق هلودشت بدوید و روی سبزه‌ها دراز بکشید. طبیعت انرژی‌اش را ذره‌ذره به وجودتان منتقل می‌کند. اگر در کوه‌نوردی حرفه‌ای هستید، خوب است در زمستان هم به این منطقه سری بزنید. تمام منطقه زیر لایه‌ای از برف پنهان می‌شود و زیبایی ییلاق را به اوجش می‌رساند.

  • کمپ‌ و پینک‌نیک

کمپ‌ و پینک‌نیک در ییلاق هلودشت گیلان

ییلاق هلودشت گیلان از بهترین مقاصد برای پیک‌نیک و گردش‌های دسته‌جمعی است. می‌توانید با تورهای گردشگری به این منطقه بروید و چند شب در طبیعت اتراق کنید. صبح‌های هلودشت با تصویری از دریای ابرها شروع می‌شود. مه غلیظی همه‌جا را می‌پوشاند و انگار روی دشتی از ابرهای پنبه‌ای قدم می‌گذارید. کمی که بگذرد، خورشید به‌آرامی از بین این ابرها طلوع می‌کند و زیباترین تصویر هلودشت را نشانتان می‌دهد.

کمپ‌ و پینک‌نیک در ییلاق هلودشت گیلان

نوشیدن چای و خوردن صبحانه در هوای کوهستان روزتان را کامل‌تر می‌کند. اگر نان محلی و عسل طبیعی هم باشد، دیگر همه‌چیزتمام است. می‌توانید نان و عسل طبیعی را از روستاهای نزدیک ییلاق بخرید. در روستای هلودشت هم قهوه‌خانه‌ای هست که از گردشگرها پذیرایی می‌کند. یکی از ویژگی‌های خوب این منطقه برای کمپ‌کردن آنتن‌دهی خوب اینترنت است. اگر بلاگر یا دورکار هستید و وجود اینترنت برایتان ضروری است، می‌توانید بی‌دغدغه در این منطقه بمانید.

  • عکاسی در ییلاق هلودشت گیلان

اگر به عکاسی جئوگرافیک علاقه دارید، بازدید از ییلاق هلودشت املش را از دست ندهید. این پارک جنگلی سوژه‌های زیادی برای ثبت بهترین عکس‌ها دارد. به‌ویژه زمانی که همه‌جا غرق در مه می‌شود و فقط دشتی از ابرهای سفید پیدا است. گل‌های رنگارنگ در روزهای بهار، دامنه‌های البرز را زیباتر می‌کنند. شقایق‌ها با هر نسیم این‌‌طرف و آن‌طرف می‌روند. دوربینتان را بردارید و تصویری از کادر دل‌خواهتان بگیرید. هر عکس خاطره‌ای را برایتان زنده می‌کند؛ پس عکس‌های دسته‌جمع را فراموش نکنید.

  • جشن‌های محلی

جشن‌های محلی از جاذبه‌های گردشگری در ییلاق هلودشت

سفرکردن کوله‌باری از تجربه‌ها و دستاوردهای جدید است و شما را با فرهنگ‌های سنتی هر منطقه آشنا می‌کند. جشن‌های محلی از جاذبه‌های گردشگری در ییلاق هلودشت است. اگر در نیمه‌های اردیبهشت به این منطقه بروید، می‌توانید در جشن بهاری این منطقه شرکت کنید.

جشن‌های محلی از جاذبه‌های گردشگری در ییلاق هلودشت

«نوروز بَل» یا «آتش نوروزی»، دیگر جشن مهم در آنجا است. این جشن را هرساله در 17 مرداد برگزار می‌کنند. این روز آغاز سال دیلمی (گیلانی) است. گیلانی‌ها در این روز در دشت‌های سرسبز هلودشت جمع می‌شوند و به استقبال سال جدید می‌روند. عطر نان محلی همه‌جا را پر می‌کند. خانم‌های گیلانی لباس قاسم آبادی می‌پوشند. دامن‌های پرچین و جلیقه‌های رنگارنگ آن‌ها زیبایی هلی دشت را چند برابر می‌کنند. مردها شعر می‌خوانند و با شادی می‌رقصند. بازی‌های محلی هم در این مراسم جایگاه ویژه‌ای دارد. اجرای تئاترهایی با موضوع‌های حماسی و موسیقی سنتی از برنامه‌های این جشن است. طبق سنت‌ها، بومی‌های منطقه در پایان مراسم آتشی درست می‌کنند. آن‌ها معتقد هستند که گرمای این آتش سرمای پاییز و زمستان را کم می‌کند. اگر برای شرکت در این جشن‌ها مشتاق هستید، می‌توانید در تاریخ‌های مشخص‌شده به هلی دشت بروید.

آب و هوای ییلاق هلودشت املش

آب و هوای ییلاق هلودشت املش

هلودشت از زیباترین ییلاق های ایران است. این منطقه به‌خاطر ارتفاع زیاد نسبت به سطح دریا آب‌وهوایی کوهستانی دارد. هوای هلودشت نسبت به سواحل دریای خزر و کوهپایه خنک‌تر است. به همین خاطر خیلی از گردشگرها برای فرار از گرما و هوای شرجی تابستان به این منطقه می‌روند. شرایط آب‌وهوایی این خطه برای رشد درخت‌های گردو و فندق مناسب است. اگر در اواخر تابستان به این منطقه رفتید، می‌توانید از روستایی‌ها گردو و فندق تازه بخرید. خیلی از دام‌‌دارها در بهار و تابستان دام‌هایشان را در هلودشت تماشایی به چرا می‌برند. این منطقه زمستان‌های سردی دارد. با شروع زمستان بیشتر روستایی‌ها خانه‌های خود را ترک و به روستاهای پایین‌دست کوچ می‌کنند.

وسایل و ابزار ضروری برای بازدید از ییلاق هلودشت گیلان

وسایل و ابزار ضروری برای بازدید از ییلاق هلودشت گیلان

اولین چیزی که برای طبیعت‌گردی لازم دارید، کفش مناسب است. کفشی سبک و راحت برای پیاده‌روی در دامنه‌ها انتخاب کنید. داشتن کرم ضد آفتاب، کلاه، آب آشامیدنی، مواد خوراکی، لباس اضافه، داروهای ضروری، پاوربانک و پول نقد ضروری است. اگر قصد کمپ‌کردن دارید، باید وسایلی مثل چادر، کیسه خواب، پتو و لباس گرم هم همراهتان باشد. بهتر است قبل از خارج‌شدن از خانه، باطری گوشی همراه و دوربینتان را کاملاً پر کنید.

نکات مهم برای بازدید از ییلاق هلودشت

نکات مهم برای بازدید از ییلاق هلودشت

با رعایت چند نکته مهم سفر برایتان لذت‌بخش‌تر می‌شود. بهتر است وسایل خوراکی را از مغازه‌های پایین‌دست بخرید؛ زیرا داکثر مناطق ییلاقی ایران، مغازه‌های مجهزی وجود ندارد. قبل از رفتن به هلودشت، از پربودن باک بنزین خودرویتان مطمئن بشوید. اگر قصد دارید در زمستان تا بالای کوه بروید، از زنجیرچرخ استفاده کنید. یادتان نرود همه ما در حفظ و نگهداری از طبیعت مسئول هستیم. یکی از نکات برای حفاظت از منابع طبیعی نریختن زباله در فضاهای سبز است. خوب است چند مشما همراهتان باشد و آشغال‌ها را در آن بگذارید. روشن‌کردن آتش هم باعث ازبین‌رفتن پوشش گیاهی آن مکان می‌شود. بهتر است برای این کار از منقل استفاده کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به ییلاق هلودشت

شهرها و روستاهای شمالی فاصله کمی از یکدیگر دارند. به همین خاطر می‌توانید در زمانی کوتاه از چند جای دیدنی بازدید کنید. هر گوشه از این خطه سرسبز، تماشایی است و جاذبه‌های طبیعی و متفاوتی دارد. اسم جاهای دیدنی نزدیک به ییلاق هلودشت را برایتان می‌گذارم. انتخابش با شما باشد.

  • بلوردکان

این روستا از جاهای دیدنی املش است و حدود یک کیلومتر با آن فاصله دارد. بلوردکان منطقه‌ای جنگلی در توابع روستای لات لیل و اطاقور لنگرود است. آب‌وهوای خنک و چشم‌‌اندازهای وسیع این منطقه توجه هر گردشگری را به خودش جلب می‌کند. می‌توانید برای رفتن به پارک جنگلی بلوردکان برنامه‌ای بچینید و در آنجا گشت‌وگذار کنید. وجود رودخانه، و آبشار پلنگ سو بلوردکان زیبایی این روستا را چند برابر می‌کند. کاروان‌سرای قدیمی و پل صفویه از آثار تاریخی روستای بلوردکان هستند. در این روستا امکانات خوبی برای گردشگرها مهیا کرده‌اند. می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی بمانید یا یکی از کلبه‌های چوبی را اجاره کنید.

  • آبشار میلاش

در فاصله کمی از ییلاق هلودشت، آبشار زیبایی وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. اگر از هلی دشت حدود ۱۵ دقیقه در مسیرهای سربالایی و سرپایینی پیاده‌روی کنید، به آبشار می‌رسید. آبشار میلاش از بلندی‌های «زرچال» سرچشمه می‌گیرد. این آبشار از مسیری طولانی می‌گذرد و از شکاف بین دو صخره بلند به پایین سرازیر می‌شود. بلندای آبشار میلاش به ۹ متر می‌رسد و پهنایی ۳متری دارد.

در پای آبشار استخر بزرگی شکل گرفته است. وسعت این حوضچه پرآب به 100 متر می‌رسد. خیلی از گردشگرها برای آب‌تنی در این استخر تا آبشار می‌روند. کافی است پاهایتان را در آب خنک آبشار بگذارید تا نشاطی وصف‌نشدنی را حس کنید. رودخانه‌ای از این حوضچه به‌سمت روستای لات لیل جاری است و در ادامه مسیر با شلمان رود یکی می‌شود. این دو رود در انتهای مسیر به دریای خزر می‌ریزند. در اطراف آبشار میلاش درخت‌های سرسبز ریشه در خاک دارند. کمی کنار آبشار بنشینید و به نوای آرامش‌بخش طبیعت گوش بدهید.

  • خصیل دشت از جاهای دیدنی نزدیک به ییلاق هلودشت

خصیل دشت از جاهای دیدنی اطراف رشت است که می‌توانید در ادامه هلودشت به آن برسید. این منطقه در دامنه‌های رانکوه شکل گرفته است. قله‌های تماشایی و دامنه‌های سرسبز از ویژگی‌های خصیل دشت هستند. در فصل بهار، گل‌های رنگارنگ در دشت‌های این منطقه می‌روید. پوشش گیاهی منطقه به‌شکل مراتع وسیع و سرسبز است. اسب‌ها آزادانه به هر طرف می‌روند و زیبایی دشت را دوچندان می‌کنند. با زیادشدن رطوبت هوا، دشت در دریایی از ابرها غرق می‌شود. مسیر دسترسی به خصیل دشت پرپیچ‌وخم و خاکی است. به همین خاطر بهتر است برای رفتن به آنجا از راهنمای محلی کمک بگیرید.

  • جنگل‌های صفرا بسته

شاید تا‌به‌حال اسم جنگل صفرابسته را نشنیده باشید. این جنگل سرسبز در توابع کیاشهر است و فاصله کمی با هلودشت دارد. پوشش گیاهی انبوه جنگل و طبیعت بی‌نظیرش یکی از بهترین مقاصد برای طبیعت‌گردی است. می‌توانید ساعت‌ها در جنگل صفرا بسته پیاده‌روی کنید. در همه‌جای جنگل می‌توانید بوی خاک نمناک و عطر چوب را حس کنید. در بعضی از روزها ابرها تا صفرا بسته هم می‌روند و حس‌وحال رمزآلودی به جنگل می‌دهند. مناظر و چشم‌اندازهای این منطقه در پاییز هم دیدنی است. برای رفتن به جنگل صفرا بسته باید جاده هلودشت را ادامه بدهید تا به مسیر خاکی برسید. بعد از پشت‌سرگذاشتن۷ کیلومتر، ورودی جنگل مشخص می‌شود.

  • شهرستان املش

املش یکی از دیدنی‌ترین شهرهای شمالی است. این شهر حدود 75 کیلومتر با رشت فاصله دارد. «ام» به‌معنای رود و «لش» به‌معنای راکد است و املش را رودی راکد می‌دانند. جاذبه‌های دیدنی این شهر بسیار تماشایی هستند. بازارهای محلی‌اش حس‌وحال نابی دارد. در اطراف این شهر می‌توانید از تالاب زر بیجار، چشمه لوزان و غار لیاروی دیدن کنید.

بهترین زمان سفر

بهترین زمان سفر ییلاق هلودشت

جاذبه‌های تماشایی این دشت در هر فصل گردشگرها را شگفت‌زده می‌کند. اگر دلتان هوای مطبوع بهار را می‌خواهد، در این ماه به آنجا بروید. آب‌وهوای این منطقه در شش ماه اول سال، خنک و معتدل است. هلودشت یکی از آن مناطق ییلاقی است که گشت‌وگذار در آن، روزهای گرم تابستان را دل‌چسب می‌کند. اگر در اردیبهشت خودتان را به آنجا برسانید، می‌توانید از جشن بهاری این منطقه دیدن کنید؛ البته در نیمه‌های مرداد هم جشن نوروز بل شورونشاط زیادی در روستا به پا می‌کند.

بهترین زمان سفر ییلاق هلودشت

با شروع پاییز، سرسبزی دامنه‌ها و درخت‌ها جایشان را با رنگ‌های گرم عوض می‌کنند. لباس‌های پاییزیتان را بپوشید و برای ثبت عکس‌های زیبا به این منطقه بروید؛ البته قبل از رفتن باید وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید تا باران‌های پاییزی غافلگیرتان نکند. هلودشت، زودتر از دیگر مناطق اطراف به استقبال زمستان می‌رود. دامنه‌ها یکدست سفیدپوش می‌شوند. یادتان نرود اگر قصد رفتن به هلودشت در زمستان را دارید، تجهیزاتی مثل زنجیرچرخ را فراموش نکنید. همچنین از سالم‌بودن بخاری ماشینتان هم مطمئن بشوید. سرمای این منطقه در زمستان بسیار استخوان‌سوز است.

امکان اقامت در ییلاق هلودشت

امکان اقامت در ییلاق هلودشت

برای اقامت در ییلاق هلودشت گیلان چند انتخاب دارید. اگر اهل کمپ‌کردن هستید، چادرتان را در محل مناسبی برپا کنید. اتراق در طبیعت حس‌وحال متفاوت و جذابی دارد. اگر امکانات بیشتری می‌خواهید اقامت در کلبه‌ها، خانه‌ها و ویلاهای اجاره‌ای منطقه انتخاب خوبی می‌شود. کنار قهوه‌خانه سنتی چند سوییت برای اجاره هست. تعدادی از این خانه‌ها هم در مسیر رسیدن به هلودشت است. می‌توانید از اقامتگاه های بومگردی شمال ایران هم استفاده کنید. این اقامتگاه‌ها تجهیزات خوبی مثل آشپزخانه، تخت‌خواب، سیستم گرمایشی، سرویس بهداشتی، پارکینگ، باربیکیو، فضای سبز، تلویزیون و یخچال دارد؛ البته ممکن است در تعطیلات بیشتر این اقامتگاه‌ها پر باشند. در این زمان بد نیست به اقامتگاه بوم‌گردی بام املش هم سری بزنید.

مسیر دسترسی

برای تماشای این منطقه، در ابتدا خودتان را به استان گیلان برسانید. اگر مبدأ حرکتتان تهران است، باید 186 کیلومتر را تا مقصد رانندگی کنید. این مسیر حدود ۶ ساعت طول می‌کشد. از آزادراه تهران_کرج بگذرید و بعد از آن آزادراه کرج_قزوین را پشت سر بگذارید. بعد از قزوین، اتوبان قزوین_رشت شروع می‌شود. از رشت به‌سمت لاهیجان بروید. این مسیر را تا شهر املش ادامه بدهید. تابلوهای بین‌راه هم هر شهر را مشخص کرده‌اند.. فاصله لاهیجان تا ییلاق هلودشت حدود 45 دقیقه است.

بعد از رسیدن به املش، وارد جاده لات لیل_بلوردکان بشوید. جاده لات لیل آسفالته است و از حاشیه شلمان رود می‌گذرد. فاصله بلوردکان تا ییلاق هلودشت املش حدود 13 کیلومتر است. در دوراهی نرسیده به بلوردکان، به‌سمت چپ بپیچید. این جاده در انتها به هلودشت می‌رسد. بخش کمی از این مسیر خاکی است؛ اما بعد از آن روستای هلودشت انتظارتان را می‌کشد. ییلاق‌های سرسبز و خرم املش از این روستا شروع می‌شود. اگر مقصد بعدیتان لنگرود است، باید از ییلاق هلودشت املش 40 کیلومتر را پشت سر بگذارید و به آنجا برسید.

ییلاق هلودشت، از زیباترین جاهای دیدنی گیلان است. این سفر مجازی با ره بال آسمان را دوست داشتید؟ اگر برای تماشای این دشت وسیع مشتاق هستید، برنامه‌ای بچینید و به آنجا بروید. شاید هم در سفرهای قبلی تجربه رفتن به این دشت را داشته باشید. در کامنت‌ها از تجربه‌ها و خاطره‌هایتان بنویسید. از خواندن‌آن‌ها لذت می‌بریم.

استان گیلان، 30کیلومتری املش، توابع روستای لات لیل.

بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این ییلاق است.

بله. در این ییلاق اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سوئیت‌های اجاره‌ای وجود دارد.

فاصله ییلاق هلودشت تا شهر املش 30 کیلومتر است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.