روستای سینک

0

همیشه لازم نیست برنامه‌ای طولانی برای سفر بچینید. گاهی سفرهای یک‌روزه هم می‌تواند حس‌وحالتان را تغییر بدهد. پایتخت، مجموعه کاملی از جاذبه‌های گردشی و تفریحی است؛ اما اگر دلتان می‌خواهد از شلوغی‌های شهر دور باشید، طبیعت‌گردی بهترین انتخاب می‌شود. وسایل سفر را بردارید و خودتان را به یکی از روستاهای خوش‌آب‌وهوای اطراف تهران برسانید؛ البته اگر نظر من را می‌خواهد، روستای سینک مقصد بسیار دل‌پذیری برای گشت‌وگذار است.

روستای سینک کجاست؟

روستای سینک

برای بازدید از روستای سینک باید به منطقه‌ای در 20کیلومتری شمال شرق استان تهران بروید. این روستا در شهرستان شمیرانات و بخش لواسان کوچک است. در دامنه‌های جنوبی البرز، منطقه‌ای هست که آن را به  «چهارچشمه» ‌می‌شناسند. کوه‌های چهارچشمه را که پیدا کنید، روستای سینک هم در همان حوالی است.

روستای سینک لواسان

رشته کوه‌های البرز بخش‌های شمالی روستا را پوشانده‌اند. در همسایگی غربی سینک، روستاهایی مثل افجه، انباج، هنزک و ناران هستند. اگر به‌سمت شرق روستا بروید، به روستای برگ جهان و نیکنامده می‌رسید. روستاهای سبوی کوچک و سبوی بزرگ همسایه‌های جنوبی سینک هستند. در جنوب این روستا می‌توانید از ساحل سد لتیان هم دیدن کنید.

 معرفی روستای سینک لواسان

 معرفی روستای سینک لواسان

اطراف تهران و در دامنه کوه‌های البرز مناطق ییلاقی و خوش‌آب‌وهوایی وجود دارد. سینک یکی از مهم‌ترین روستاهای توریستی در شمال ایران و نزدیک به پایتخت است. خیلی از پایتخت‌‌نشین‌ها در آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل به این منطقه می‌روند تا زمانشان را در طبیعت دل‌چسب روستا بگذرانند. روستای زیبای سینک به لطف رودخانه پرآب و خروشان «افجه» سرسبز و خرم است. باغ‌های بزرگ و زمین‌های زراعتی، چشم‌انداز چشمگیری را در این روستا به وجود آورده‌اند.

گویش بومی‌های سینک با گویش دیگر روستاهای اطراف تهران بسیار متفاوت است؛ اما به گویش محلی روستاهای گلیارد، دماوند، فشم و میگون شباهت دارد. این روستاها از قدیمی‌ترین بخش‌هایی هستند که در منطقه دماوند شکل گرفته‌اند.

معنی نام روستای سینک

روستای سینک

معمولاً نام‌گذاری‌های شهرها و روستاها، داستان جالبی دارند که اهالی روستا از آن باخبر هستند. معنی سینک را جست‌وجو کردیم و اطلاعات خوبی به دست آوردیم. این روستا در دو طرف رودخانه‌ای شکل گرفته است که در دامنه کوه جریان دارد. در گذشته بومی‌های این منطقه در گویش محلی، به دامنه کوه «سینه» می‌گفتند. اسم اولیه روستا هم در آن زمان سینه کوه بود؛ اما در طول این سال‌ها کمی آن را تغییر دادند و امروزه آن را به اسم سینک می‌شناسند.

 تاریخچه روستای سینک لواسان

سینک یکی از روستاهای ایران است که  علاوه بر جاذبه‌های طبیعی کم‌نظیرش، قدمتی طولانی دارد. باستان‌شناس‌ها با توجه به حفاری‌های شکل‌گرفته در روستا می‌گویند قدمت سینک به دوره‌های قبل اسلام و زرتشت می‌رسد؛ البته در حال حاضر ردی از آثار قدیمی و تاریخی در این منطقه پیدا نمی‌کنید. قدیمی‌ترین بخش‌های روستا دو کوچه‌ای است که در آن‌‌ها هشت خانه گلی خودنمایی می‌کنند. این روستا حمامی قدیمی داشت که آن را در سال 1344 تخریب کرده‌اند. در همان محل حمام دیگری ساخته‌اند که روستایی‌ها از آن استفاده می‌کردند. متأسفانه با افزایش ساخت‌وساز ویلاها، بافت این روستا تا میزان زیادی تغییر کرده است.

 شغل مردم روستای سینک

 شغل مردم روستای سینک

کسب‌وکار اصلی بومی‌های سینک کشاورزی است. آن‌ها در زمین‌های اطراف روستا محصولاتی مثل حبوبات و گندم می‌کارند. روستایی‌ها علاوه بر کشاورزی به دام‌پروری هم مشغول هستند. با تولید محصولات دامی و فروش آن‌ها چرخ زندگی‌شان را می‌چرخانند و روزی حلال درمی‌آورند. البته در سال‌های اخیر تعداد زیادی از جوان‌های روستا، شهرنشینی را به روستانشینی ترجیح داده‌اند. همچنین روستایی‌ها بسیاری از زمین‌های زراعتی را به گردشگرها فروخته‌اند. امروزه زمین‌های کشاورزی روستا جایشان را به ویلاها داده‌اند و میزان کشت هم کاهش پیدا کرده است؛ اما بزرگان روستا تلاش می‌کنند تا باغ‌ها و زمین‌های باقی‌مانده را حفظ کنند. تعداد باغدارهای سینک به 15 نفر می‌رسد. باغ‌هایشان آباد و پرمحصول باشد.

 دیدنی های روستای سینک لواسان

 دیدنی های روستای سینک لواسان

این روستا یکی از بهترین مناطق برای طبیعت‌گردی است. وجود دامنه‌های سرسبز و پوشش گیاهی انبوه، زیبایی سینک را دوچندان می‌کند. قدم‌زدن در کوچه‌باغ‌های روستا حسی وصف‌نشدنی دارد. به‌خاطر آب کافی و خاک حاصل‌خیز، باغ‌های سینک خرم و آباد هستند. به هر سمت که نگاه کنید، درخت‌های گیلاس، گردو، سیب و آلبالو ریشه در خاک دارند. هرساله این باغ‌ها بخشی از میوه‌های بازار را تأمین می‌کنند. خیلی از گروه‌های ورزشی و کوه‌نوردی آخر هفته به سراغ دامنه‌های اطراف سینک می‌روند. این دامنه‌ها محل مناسبی برای کوه‌نوردی است. کمی که در این دامنه‌ها پیاده‌روی کنید، گیاهانی مثل کنگر، والک و تره کوهی پیدا می‌کنید.

در روزهای گرم تابستان، می‌توانید کنار رودخانه افجه پیک‌نیک کنید و از خنکی هوا لذت ببرید؛ البته حواستان باشد که کمی از حریم رودخانه فاصله بگیرید. صدای برخورد جریان آب با سنگ‌ها، نوای آرامش‌بخشی است که شما را سر شوق می‌آورد. پرنده‌ها هم که هم‌خوانی کنند، دیگر همه‌چیزتمام می‌شود. اگر به عکاسی در طبیعت علاقه دارید، دست به کار شوید. طبیعت اطراف روستا قاب زیبایی برای عکس‌هایتان هستند.

مزارع کشاورزی روستای سینک

مزرعه‌های کشاورزی سینک در بخش مختلفی گسترده هستند. حواستان باشد برای پیک‌ونیک و گشت‌وگذار به این بخش‌ها نروید تا به زمین‌های کشاورزی آسیبی نرسد. اسم این بخش‌ها را برایتان می‌گذارم:

همه بوستان، چِکِنِه پِله، چهارچشمه، اَعلان بالا، اَعلان پایین، پنبه زار، گَرمابَک، نِیِستانَک دره و واشَنَدره.

امکانات رفاهی روستای سینک

سینک از روستاهای معروف اطرف تهران است. داشتن امکانات خوبی مثل رستوران و کافی‌شاپ گردشگرهای بیشتری را برای رفتن به این روستا مشتاق می‌کند. رستوران سنتی شومینه یکی از غذاخوری‌های خوب در این روستاست. این رستوران‌ فضایی دل‌چسب با چشم‌اندازی تماشایی دارد و اوقات خوشی را برایتان فراهم می‌کنند.

جاهای دیدنی اطراف روستای سینک

جاهای دیدنی اطراف روستای سینک

در نزدیکی سینک می‌توانید از دیگر روستاهای بخش لواسان هم دیدن کنید. بخش‌های دیدنی و صحراهای اطراف روستا هم کم نیست. اسم بعضی از آن‌ها را برایتان می‌گذارم.

جاهای دیدنی اطراف روستای سینک

عَرقَش، بالا باغ، دَشتِهان، علایینی، سُروکه بالا، سُروکه پایین، پهلو دره، باغ علی، خُمچال، گِلنوا، لش علی، تنگه فار و سَرلوک.

سد لتیان از جاهای دیدنی نزدیک به روستای سینک

در فاصله کمی از ین روستا می‌توانید به سد لتیان سری بزنید. این سد، منظره‌ای شگفت‌انگیز در بین کوه‌های البرز به وجود آورده است. سد لتیان را در مسیر رودخانه جاجرود ساخته‌اند. مناطق اطراف سد محل مناسبی برای پیک‌نیک‌های خانوادگی و کمپ در طبیعت است. کنار این سد می‌توانید ماهیگیری کنید و از تماشای غروب خورشید لذت ببرید. سد لتیان از زیباترین جاهای دیدنی اطراف تهران است.

بهترین زمان سفر

بهترین زمان سفر به روستای سینک

با شروع بهار، روستای ییلاقی سینک دیدنی‌تر می‌شود. درخت‌های میوه شکوفه می‌دهند و دامنه‌ها سرسبزی خاصی دارند. در اوایل بهار هنوز هم رد سفیدی از برف‌ها در قله کوه پیداست. رودخانه افجه پرخروش به مسیرش ادامه می‌دهد و هوا هنوز هم کمی سرد است. دمای هوا از نیمه‌های بهار تا اواخر تابستان بسیار مطبوع و دل‌انگیز می‌شود؛ پس برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای تابستان می‌توانید به این منطقه سفر کنید. با شروع پاییز طبیعت چهره دیگری از خودش را به همه نشان می‌دهد. زیبایی روستای سینک لواسان در پاییز وصف‌ناپذیر است. بازی رنگ‌ها در پاییز، مسیر رسیدن به روستا را به جاده‌ای رؤیایی تبدیل می‌کنند. تصور کنید. باران هم که نم‌نم ببارد، پوششی از مه قله‌ها را می‌پوشاند. اگر به هوای برفی علاقه دارید، می‌توانید در روزهای زمستان به سراغ این روستا بروید. در این روزها هوا بسیار سرد است.

مسیر دسترسی


سینک از روستاهای اطراف تهران است؛ پس برای دسترسی به آن ابتدا به‌سمت اتوبان شهید بابایی در شرق تهران بروید. از این اتوبان به جاده لشگرک می‌رسید. مسیر را که ادامه بدهید، وارد بلوار امام خمینی (ره) می‌شوید. در انتهای این بلوار، جاده لواسان_سینک مشخص است. می‌توانید برای پیداکردن مسیر از گوگل‌مپ هم استفاده کنید. اگر خودروی شخصی ندارید، نگران نباشید. تاکسی‌هایی که در ایستگاه فلکه چهارم تهرانپارس هستند، مسافرها و گردشگرها را دربست تا روستا می‌برند. روستای سینک لواسان تا تهران حدود 45 کیلومتر فاصله دارد.

روستای سینک از مناطق ییلاقی اطراف تهران است. تلاش کردیم تا در این سفر مجازی با ره بال آسمان برای بازدید از این روستا مشتاق شوید. اگر در گذشته به آنجا رفته‌اید، از تجربه‌هایتان بگویید.

استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش لواسان، روستای سینک.

فاصله روستای سینک تا تهران 45 کیلومتر است.

هوای این روستا در بهار و تابستان مطبوع است. این روستا در پاییز هم چشم‌اندازی چشمگیر دارد.

بله. در این روستا رستوران و کافی‌شاپ هست. همچنین برای اقامت می‌توانید ویلاهای روستا را اجاره کنید.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.