جشنواره های آنتالیا | معرفی بهترین ها + زمان برگزاری

2

جشنواره های آنتالیا، خوش‌گذرانی در این شهر را به اوج می‌رساند. همه‌ساله جشنواره‌‌های بی‌شماری از هنری و فرهنگی گرفته تا تفریحی و محلی در آنتالیا برگزار می‌شود. به همین دلیل اگر برنامه برگزاری این جشنواره‌ها را زیر نظر بگیرید، فرصتی پیدا می‌کنید تا در کنار گشت‌و‌گذاری جانانه در آنتالیا، با شرکت در این جشنواره‌ها با فرهنگ مردمان آنتالیا بیشتر آشنا شوید. فستیوال های آنتالیا از چیزی که فکرش را بکنید متنوع‌تر است. با این حساب در بین تمامی این جشنواره‌ها چندین فستیوال پیدا می‌شود که با سلیقه شما سازگار باشد. ازآنجایی‌که سالانه تعداد بی‌شماری فستیوال در آنتالیا برگزار می‌شود، در ادامه فهرستی از این فستیوال‌ها فراهم کرده‌ایم. در این فهرست بهترین فستیوال‌ها را بر اساس زمان برگزاری آن‌ها معرفی می‌کنیم تا بسته به صلاحدید خود و زمان‌بندی که برای سفر به آنتالیا در نظر گرفته‌اید، سری به این سرزمین بزنید و در فستیوال‌های مردمان این دیار شرکت کنید.

فستیوال های آنتالیا در فصل بهار

گردشگرانی که تجربه سفرهای خارجی دارند بهتر از ما می‌دانند که در تمامی سرزمین‌ها، بهار فصل فستیوال است. این شرایط درباره آنتالیا نیز وجود دارد. بهار که از راه می‌رسد، آنتالیایی‌ها با برگزاری جشن‌های بهاره به استقبال فصل جدید می‌روند. فستیوال‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌‌کنیم بهترین مراسم آنتالیا در فصل بهار است.

فستیوال جهانی زنان فیلمساز

از آنجایی که می‌دانیم همراهان باذوق‌و‌سلیقه‌ای داریم، اولین فستیوال از جشنواره های آنتالیا را به فستیوال جهانی زنان فیلمساز اختصاص داده‌ایم. همان‌گونه که از نام این فستیوال پیداست، بانوان فیلمساز ترکیه‌ و دیگر کشورهای دنیا در آنتالیا دور هم جمع می‌شوند و آثار هنری خود را به رخ دیگران می‌کشند. فستیوال جهانی زنان فیلمساز در مارس هر سال به مدت ۳ روز برگزار می‌شود. حدوداً زمان برگزاری این فستیوال با فروردین ما ایرانی‌ها برابر است.

فستیوال بین المللی مجسمه های شنی در آنتالیا

آنتالیا مردمان خوش‌ذوق و خوش‌گذرانی دارد. این روحیه را می‌توان در فستیوال بین المللی مجسمه های شنی در آنتالیا تشخیص داد. این فستیوال را گرو‌ه‌های هنری جهانی برگزار می‌کنند. هر سال موضوع خاصی برای ساخت مجسمه‌های شنی انتخاب می‌شود. هنرمندان بر اساس این موضوع، تندیس‌های شنی درست می‌کنند که در دنیا نظیر ندارد. جالب است بدانید مدیران گردشگری آنتالیا توجه ویژه‌ای به برگزاری هرچه‌ جذاب‌تر فستیوال بین‌ المللی مجسمه‌های شنی دارند. جالب‌تر اینکه سالانه حدود ۱۰ هزار تن شن در محوطه‌ای بزرگ برای ساخت تندیس‌های شنی ریخته می‌شود. فستیوال بین المللی مجسمه‌های شنی در اردیبهشت هر سال برگزار می‌شود و چندین ماه طول می‌کشد.

کارناوال کمر | از شادترین جشنواره های آنتالیا

آنتالیایی‌ها منطقه‌ گردشگری زیبایی به نام کمر دارند. این منطقه درواقع نوعی اقامتگاه گردشگری است که چشم‌اندازی زیبا به آب‌های نیلگون دریا و دامنه سرسبز کوه دارد. جذابیت‌های کمر به اندازه‌ای است که سالانه گردشگران بی‌شماری راهی این منطقه می‌شوند. با این حال برای اینکه گردشگری در کمر بیشتر خوش بگذرد، مدیران این منطقه در فروردین هر سال فستیوالی باشکوه به راه می‌اندازند. ازآنجایی‌که جشنواره های آنتالیا بدون رقص و پایکوبی معنایی ندارد، در کارناوال کمر بساط شادی و پای‌کوبی مهیاست. در این فستیوال هنرهای محلی نیز به نمایش گذاشته می‌شود. آتش‌بازی و اجرای کنسرت‌های سنتی از دیگر جاذبه های کارناوال کمر است.

فستیوال جهانی باله و اپرای آسپندوس | هنرنمایی رقص و نور در جشنواره های آنتالیا

اهالی آنتالیا تئاتری باستانی با نام آنتیک آکوستیک آسپندوس با حدود ۲ هزار سال قدمت دارند. در این مراسم هنرمندان بین‌المللی در کنار هنرمندان ترک دور هم جمع می‌شوند و هنرنمایی می‌کنند. به همراه تئاترهای زیبا، باله‌های آرامش‌بخش و تماشایی نیز در این مراسم اجرا می‌شود. زیبایی فستیوال جهانی باله و اپرای آسپندوس به اندازه‌ای است که سالانه گردشگران بین المللی بی‌شماری را به خود جذب می‌کند. این مراسم اردیبهشت هر سال برگزار می‌شود. شرکت در فستیوال های آنتالیا فرصتی مهیا می‌کند تا از جاهای دیدنی آنتالیا هم بازدید کنید.

فستیوال فینیکه | از نارنجی‌ترین جشنواره های آنتالیا

همان گونه که حتماً می‌دانید ترکیه خاک حاصلخیزی دارد. به لطف آب‌و‌هوای خوش و خاک حاصلخیز، پرتقال‌های خوشمزه‌ای در اطراف آنتالیا کشت می‌شود. این پرتقال‌ها بهانه‌ای شده برای برگزاری فستیوالی با نام فینیکه. آنتالیایی‌ها اردیبهشت تا خرداد هر سال حدود ۵۰ تن پرتقال به این فستیوال می‌آورند. در پایان فستیوال فینیکه، جایزه‌ای به بهترین زارعان اهدا می‌شود. در کنار غرفه‌های پرتقال‌فروشی، صنایع دستی و هنرهای محلی این مرزوبوم نیز به گردشگران عرضه می‌شود. برای جذب بیشتر گردشگر در این فستیوال خواننده‌های معروف ترک و جهانی حضور پیدا می‌کنند. با این حساب باید گفت اگر اهل شکم‌گردی هستید و می‌خواهید با خوراکی‌های خوشمزه آنتالیا آشنا شوید، فستیوال فینیکه بهانه‌ خوبی برای سفر به این دیار است.

فستیوال های آنتالیا در فصل تابستان

با رسیدن تابستان تنور جشنوار‌های آبی در آنتالیا گرم‌ می‌شود. این فصل در کنار جشنواره‌های آبی، شاهد برگزاری مراسم باشکوه هنری هستیم. آنتالیایی‌ها تابستان‌ها بیشتر از هر فصل دیگری فستیوال دارند. برای اینکه جشنواره دل‌خواه خود را در بین فستیوال های آنتالیا انتخاب کنید، در ادامه به بهترین آن‌ها در فصل تابستان اشاره می‌کنیم.

فستیوال ماناوگات

به گردشگرانی که می‌خواهند در کنار تفریح‌های آبی، بدنی بلرزانند و پای‌کوبی کنند، فستیوال ماناوگات را پیشنهاد می‌کنیم. این فستیوال در منطقه‌ای با نام ماناوگات برگزار می‌شود. منطقه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم حدود ۷۲ کیلومتر از آنتالیا دورتر است. با این حال فستیوال ماناوگات به اندازه‌ای سرگرمی دارد که می‌ارزد رنج راه را به جان بخرید. هر تفریح آبی که فکرش را بکنید در ماناوگات مهیاست. در کنار سرگرمی‌های آبی، کنسرت‌های محلی، برنامه‌های تردستی و اجراهای کمدی و رقص‌های هنری در فستیوال ماناوگات پیش روی گردشگران قرار می‌گیرد. اگر خواستید در کنار بازدید از جاذبه‌های دیدنی آنتالیا به جاهای تفریحی آنتالیا هم سری بزنید، پیشنهاد ما گشت‌وگذار در مرکز آبی آکوالند آنتالیا است.

فستیوال جهانی موسیقی و رقص های فولکلور

جشنواره های آنتالیا بدون پایکوبی صفایی ندارد. با این حال هیچ‌کدام از این جشنواره‌ها به اندازه فستیوال جهانی موسیقی و رقص های فولکلور متنوع نیست. در این فستیوال بهترین گروه‌های موسیقی، حرکات موزون، رقص‌های محلی و بین المللی، باله و رقص‌های مدرن دور هم جمع می‌شوند و هنرنمایی می‌کنند. فستیوال جهانی موسیقی و رقص های فولکور در مرداد هر سال در آنتالیا برگزار می‌شود. این گروه‌ها هر هنری که در چنته دارند را رو می‌کنند تا لحظه‌هایی سرشار از شادی و نشاط پیش روی گردشگران قرار بگیرد.

فستیوال شیرین عسل

در این قسمت از فهرست بهترین فستیوال های آنتالیا به قسمت خوشمزه آن رسیدیم. جالب است بدانید آنتالیایی‌ها در کندوداری بسیار متبحر هستند. در بین تمامی منطقه‌های آنتالیا، منطقه گوندو گوموس زنبورهایی دارد که عسل‌هایی بسیار خوشمزه تولید می‌کنند. ناگفته پیداست در این فستیوال زنبورداران دیگر مناطق ترکیه نیز حضور دارند. این زنبوردارها عسل‌های تولیدی خود را به رقابت می‌گذارند تا بهترین زنبوردار سال ترکیه انتخاب شود. عسل در کنار اینکه ماده‌ غذایی خوشمزه و مقوی است، کاربردهای درمانی نیز دارد. به همین منظور در این فستیوال انواع مشتقات عسل در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید با خاطره‌ای خوشمزه از آنتالیا به وطن باز گردید، اَمرداد سال آینده را برای شرکت در فستیوال عسل انتخاب کنید.

فستیوال های آنتالیا در فصل پاییز و زمستان

جشنواره های آنتالیا با فرارسیدن پاییز و زمستان رنگ‌و‌بوی دیگری پیدا می‌کند. در این فصل‌ها عموماً فستیوال‌های هنری برگزار می‌شود. با این حساب اگر اهل هنر هستید، سفر پاییزی و زمستانی را برای شرکت در مراسم هنری آنتالیا پیشنهاد می‌کنیم. فستیوال هایی که به آن‌ها اشاره می‌کنیم بهترین مراسمی است که پاییز و زمستان در آنتالیا اجرا می‌شود.

فستیوال شهر آنتالیا

شهرداری آنتالیا برای جذب بیشتر گردشگران از ۲۰۰۹ به بعد فستیوالی باشکوه برگزار می‌کند. در این فستیوال بزرگان صنعت‌گردشگری آنتالیا دستاوردهای خود را به گردشگران معرفی می‌کنند. آشنایی با فرهنگ مردمان آنتالیا، رونمایی از رویدادهای جدید گردشگری و نمایش‌های جذاب از قسمت‌های اصلی فستیوال شهر آنتالیا است. در این فستیوال همانند دیگر مراسم مهم در آنتالیا، سرگرمی‌های جذابی پیش روی گردشگران قرار می‌گیرد تا حسابی شادی کنند و لحظه‌های خاطره‌انگیزی داشته باشند. فستیوال شهر آنتالیا، شهریور هر سال برگزار می‌شود.

فستیوال بین المللی فیلم آنتالیا

انصافاً باید گفت صنعت فیلم و سریال ترکیه در چند دهه اخیر، پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. هنرپیشه‌های ترک برای خودشان، اسم‌و‌رسمی در بین ایرانی‌ها پیدا کرده‌‌اند. به همین دلیل اگر از طرفداران سینما و سریال‌های ترکی هستید، پاییز برای سفر به آنتالیا زمان بسیار مناسبی است. مردمان این دیار از ۱۹۶۳ تاکنون فستیوال جهانی فیلم آنتالیا را برگزار می‌کنند. در این فستیوال معروف‌ترین هنرپیشه‌ها و فیلمسازان ترک حضور شرکت دارند. در کنار فیلم‌های ترکی، آثار بین‌المللی نیز در فستیوال فیلم آنتالیا اکران می‌شود. جالب است بدانید از ۲۰۰۹ به بعد، مدیران فرهنگی هنری آنتالیا تمهیداتی را برای رونق بیشتر این مراسم در نظر گرفته‌اند. همانند دیگر فستیوال‌های هنری، آثار به نمایش گذاشته‌ شده در فستیوال جهانی فیلم آنتالیا ارزیابی می‌شود و به بهترین‌ها جوایزی ارزنده می‌دهند. اگر اهل فیلم‌ سریال‌های ترک هستید، حتماً پاییز سال آینده را برای سفر به آنتالیا در برنامه‌ مسافرتی خود علامت بزنید.

فستیوال جهانی موسیقی مدیترانه ای

آهنگسازان و خواننده‌های ترک در اکتبر هر سال غوغایی در فستیوال جهانی موسیقی مدیترانه ای بر پا می‌کنند. در این فستیوال بهترین هنرمندان ترک در کنار هنرمندان بین‌المللی حضور دارند. همان گونه که از نام این فستیوال پیداست، موسیقی مدیترانه‌ای بیشتر در آن اجرا می‌شود. با این حال، دیگر سبک‌های موسیقی نیز در این فستیوال به گردشگران عرضه می‌شود. فستیوال موسیقی مدیترانه‌ای، لذت گردشگری در آنتالیا را دوچندان می‌کند.

فستیوال جهانی پیانو

به گردشگران اهل‌ دلی که به همراه دلدار خود می‌خواهند لحظه‌های عاشقانه‌ای را در فستیوال های آنتالیا تجربه کنند، فستیوال جهانی پیانو را پیشنهاد می‌کنیم. در این مراسم نوازندگان ترکی و بین‌المللی پنجه‌طلایی دور هم جمع می‌شوند تا نوای این ساز جادویی را به گوش علاقه‌مندان برسانند. فستیوال جهانی پیانو همه‌ساله در اکتبر برگزار می‌شود. در این فستیوال خواننده‌‌های خوش‌الحان نیز حضور پیدا می‌کنند تا با نوای ملکوتی خود، ملودی‌های پیانو را جذاب‌تر کنند.

نمایشگاه جهانی محصولات غذایی آنفاس

بزرگان صنایع غذایی ترکیه در پاییز هر سال، دستاوردهای خود را در نمایشگاه جهانی محصولات غذایی آنفاس به نمایش می‌گذارند. این نمایشگاه بهشت شکم‌گردهاست. خوشمزه‌ترین خوراکی‌های دیار ترک از گوشت و لبنیات گرفته تا سس‌ها و ادویه‌جات در این نمایشگاه عرضه می‌شود. اگر می‌خواهید در کنار گشت‌و‌گذار در آنتالیا، با غذاهای خوشمزه این دیار آشنا شوید و دلی از عزا در بیاورید، نمایشگاه جهانی محصولات غذایی آنفاس زمان مناسبی برای سفر به آنتالیاست.

بهترین زمان سفر به آنتالیا

همان‌گونه که در جریان قرار گرفتید، جشنواره های آنتالیا در زمان‌های مختلفی برگزار می‌شود. به همین دلیل باید در کنار اینکه حواستان به زمان برگزاری این جشنواره‌هاست، آب‌و‌هوا و هزینه‌های سفر به آنتالیا را نیز در نظر داشته باشید. تجربه ثابت کرده فروردین تا اردیبهشت، بهترین زمان برای سفر به آنتالیا ست. در این ماه‌‌ها آنتالیا هوای بسیار مطبوعی دارد. فستیوال های آنتالیا نیز در گوشه‌‌و‌کنار این دیار برقرار است. با این حال سکه گردشگری بهاری در آنتالیا روی دیگری نیز دارد. آنتالیا بهارهای هر سال حسابی شلوغ می‌شود و هزینه‌های گردشگری در این شهر سر به فلک می‌گذارد.

هوای آنتالیا در تابستان از ۳۵ درجه بیشتر نمی‌شود. این دما به اندازه‌ای سوزان نیست که گردشگری را دشوار کند. برای کاهش هزینه‌ های سفر آنتالیا، اواخر تابستان را برای سفر پیشنهاد می‌کنیم. آنتالیا پاییزهای کم‌گردشگری نسبت به بهار و تابستان دارد. هوا نیز در پاییز آن‌قدر سرد نیست که گردشگری به شما خوش نگذرد. زمستان فصل رکود گردشگری در آنتالیاست. به همین دلیل صاحبان شغل‌های گردشگری در آنتالیا با فرارسیدن زمستان آتش به مالشان می‌زنند و قیمت‌ها را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. ناگفته نماند آنتالیا زمستان‌های نسبتاً سردی دارد. با این حال اگر سرمایی نیستید، با سفر زمستانی به آنتالیا می‌توانید هزینه‌های مسافرت را به میزان چشمگیری کاهش دهید.

فستیوال های آنتالیا خاطره‌ گردشگری در این دیار را برای همیشه در ذهن گردشگران ماندگار می‌کند. امیدواریم به لطف اطلاعاتی که از جشنواره های آنتالیا با شما در میان گذاشتیم، بهترین زمان را برای سفر به این سرزمین انتخاب کنید. در پایان ازآنجایی‌که مطمئن هستیم همراهان ما در ره بال آسمان تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی از سفر به آنتالیا دارند، پیشنهاد می‌کنیم این خاطره‌های شیرین و تجربه‌های مفید را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

فستیوال جهانی مجسمه‌های شنی، کارناوال کمر و فستیوال فینیکه، از بهترین جشنواره های آنتالیا در بهار به حساب می‌آید.

فستیوال جهانی موسیقی و رقص‌های فولکلور و فستیوال عسل شهر از بهترین جشنواره های آنتالیاست که در تابستان برگزار می‌شود.

فستیوال جهانی و بین المللی فیلم آنتالیا، فستیوال جهانی موسیقی مدیترانه‌ای، فستیوال جهانی پیانو و نمایشگاه جهانی محصولات غذایی آنفاس از بهترین فستیوال های آنتالیا در پاییز و زمستان به حساب می‌آید.

بهار و تابستان بهترین زمان برای شرکت در جشنواره های آنتالیاست.

سفر زمستانی به آنتالیا ارزان‌تر از دیگر فصل‌ها تمام می‌شود.

 

2 نظرات
  1. رها می گوید

    هرکدوم از فستیوال‌ها چقدر جالب و سرگرم‌کننده بود. جای خیلی از این جشن‌ها در ایران خالیه!

    1. بانو تقیان می گوید

      دقیقاً همین طوره رها عزیز، ما هم باهات موافقیم. به امید روزی که شادی و نشاط مهمون خونه‌هامون باشه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.