جزیره بیوک آدا ترکیه |‌ بهشتی رؤیایی در دل دریای زیبای مرمره

0

استانبول شهری زیبا و توریستی در کشور نام‌آشنا ترکیه است که به علت دسترسی به دریا، جزایر کوچک‌و‌بزرگی در نزدیکی آن وجود دارند. این جزایر در میان جاهای دیدنی ترکیه به‌سان بهشتی رؤیایی می‌درخشند. بزرگ‌ترین جزیره در دریای مرمره ترکیه، جزیره بیوک آدا است. در این جزیره مجموعه‌ای بی‌نظیر از جاذبه‌های باستانی با‌شکوه و تماشایی در کنار ساحلی نقره‌فام و طبیعتی خرم وجود دارد که هر گردشگری را شیفته و مجذوب خود می‌کنند. در این مطلب همراه ما با باشید تا سوار بر بال نوشته، بر فراز آب‌های دریای مرمره پرواز کرده و از گوشه‌و‌کنار این جزیره رؤیایی دیدن کنیم. ما در این مطلب ضمن معرفی کامل جزیره بیوک‌آدا، راهنمایی کامل برای سفری راحت و خاطره‌انگیز به یکی از زیباترین جزیره های استانبول ارائه کرده‌ایم.

فهرست مطالب

جزیره بیوک آدا کجاست؟

بیوک آدا جزیره‌ای خرم و زیبا در قلب دریای مرمره، واقع در کشورِ محبوب تمام گردشگران دنیا، ترکیه است. نزدیک‌ترین شهر به این جزیره نیز شهر زیبا و پر‌آوازه استانبول است. 

معرفی جزیره بیوک آدا | بزرگ‌ترین جزیره در میان مجمع‌الجزایر رؤیایی پرنسس

بیوک آدا (Büyükada) در زبان ترکی به معنای «جزیره بزرگ» است. بر‌اساس این نام می‌توان پیش‌بینی کرد که این جزیره، بزرگ‌ترین جزیره در میان مجمع‌الجزایر زیبا و رؤیایی پرنسس در دریای مرمره است. این جزیره ۵ کیلو‌متر‌مربع وسعت دارد و اغلب مساحت آن را جنگل‌هایی خرم و سرسبز پوشانده‌اند. جالب است بدانید که این بهشت دوست‌داشتنی، در گذشتگان دور، تبعید‌گاه و غربت ملکه‌ها، شاهزادگان و درباریان بوده است. 

گفتیم که بخش اعظم مساحت این جزیره پوشیده از جنگل‌هایی سرسبز و خرم است. در تکمیل این گفته باید بیفزاییم که در بخش دیگر این جزیره، خانه‌هایی ویلایی و زیبا با سبک معماری عثمانی-ویکتوریایی بنا شده‌اند که دیوار‌ها و فضای بیرون آن‌ها با گلدان و گل‌های رنگارنگ زینت داده شده‌اند. از‌این‌رو می‌توان گفت که در سرتاسر این جزیره چیزی جز زیبایی در مقابل چشمان شما پدیدار نخواهد شد. 

تاریخچه جزیره بیوک آدا | از تبعید‌گاهی دلگیر تا بهشتی تماشایی

بگذارید داستان سرگذشت جزیره بزرگ دریای مرمره را از دوران بیزانس آغاز کنیم. در آن دوران این جزیره مکانی مذهبی برای انجام عبادات و مراسمات دینی بود و همچنین زندان و تبعید‌گاهی برای اشخاصی خاص. در طول دوران امپراتوری بیزانس، در زمان حکومت جاستین دوم در سال ۵۶۹ میلادی، به دستور پادشاه، قصر و کلیسایی در این جزیره بنا شد. این کلیسا و چند کلیسای دیگری که پس از آن در جزیره بزرگ ساخته شدند، روزی محل عبادت بودند و بعد‌ها از آن‌ها به‌عنوان زندان شاهزادگان تبعیدی استفاده می‌شد. 

در ادامه باید بگوییم که وقوع اتفاقات تاریخی متعدد از نقل مکان و اسکان کشیش‌ها به این جزیره تا پناه‌بردن لئون تروتسکی، رهبر انقلابیون بلشویک روسیه، باعث شده است تا این جزیره بزرگ و زیبا داستان‌های بسیاری در سینه داشته و همچنین آثار باستانی متعددی در آن به‌جا مانده باشد. در‌نهایت در دوران حکومت عثمانیان این جزیره تماشایی به مکانی برای گردش و تفریح ساکنان مناطق اطراف آن تبدیل شد. در آن زمان یونانیان، یهودیان و آمریکایی‌های ساکن ترکیه علاقه بیشتری به گشت‌و‌گذار در این بهشت بی‌نظیر داشتند. امروزه نیز این مکان، از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری و جاهای دیدنی استانبول و ترکیه به‌شمار می‌آید. 

دیدنی‌های جزیره بیوک آدا |‌ جاذبه‌های تاریخی در قلب طبیعتی به‌سان بهشت

  • موزه آدالار

در این جزیره موزه‌ای جذاب به نام موزه آدالار قرار دارد. این موزه مقصدی فوق‌العاده برای علاقه‌مندان به تاریخ و داستان‌های آن است. در این موزه مجموعه‌ای بی‌نظیر از مستندات تاریخی منطقه به‌نمایش گذاشته‌ شده است که تماشای آن‌ها همچون سفری واقعی به قلب تاریخ، هیجان‌انگیز و جذاب است. خوب است بدانید که در این موزه هزاران عکس و مستند تاریخی، صد‌ها اشیاء باستانی و روایات و افسانه‌هایی قدیمی وجود دارند که می‌توانند ساعت‌ها بازدید‌کنندگان را سرگرم کرده و اطلاعات تاریخی جذابی در اختیارشان قرار دهند. 

  • صومعه سنت جورج کودوناس

صومعه سنت جورج کودوناس (Hagios Georgios Koudounas Monastery) از دیگر جاذبه‌های باستانی با‌شکوه در این جزیره رؤیایی است. این بنای باستانی با معماری منحصر‌به‌فردش در سال ۹۶۳، در طول دوران سلطنت نیکفوروس دوم (Nicephorus II Phocas) بر منطقه، ساخته شده است. بنای زیبای این صومعه تاریخی روی یوجه تپه (Yücetepe) که مرتفع‌ترین تپه در جزیره بیوک آداست، قرار دارد و به همین سبب دارای چشم‌اندازی خیره‌کننده از جزیره‌ای سر‌سبز و خرم در میان دریای آبی است. 

  • یتیم‌خانه چوبی یونانی

در قلب این جزیره بنایی قدیمی و ساخته‌شده از چوب وجود دارد که چشمان هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این بنا در حال حاضر بزرگ‌ترین ساختمان چوبی در اروپا به‌شمار می‌آید و از تماشایی‌ترین جاذبه‌های تاریخی این جزیره است. این ساختمان در ابتدا در سال ۱۸۹۸ با هداف تبدیل شدن به هتلی بزرگ و مجلل بنا شد. بعد‌ها همزمان با وضع قانون ممنوعیت قمار در زمان سلطنت سلطان سلیمان عثمانی، کاربری این ساختمان تغییر یافت به یتیم‌خانه‌ تبدیل شد. پس از آن در سال ۱۹۶۴ این بنای منحصر‌به‌فرد متروکه ماند و امروزه جزء جاذبه‌های توریستی این جزیره پر‌آوازه به‌شمار می‌آید. 

  • کلیسای ایایورگی

کلیسای ایایورگی با قدمت بالغ‌بر هزار سال، قدیمی‌ترین کلیسای به‌جا‌مانده از گذشتگان در جزایر پرنسس است. این کلیسا در جزیره بیوک آدا قرار داشته و ساخت آن به سال ۹۶۳ میلادی باز‌می‌گردد. این کلیسای باستانی در سال ۱۳۰۲ تحت حمله دزدان دریایی قرار گرفت و به آتش کشیده شد. پس از حدود ۵۰۰ سال در دوران حکومت عثمانی‌ها بازسازی و مرمت بنای کلیسای ایایورگی در طی سال‌های ۱۷۵۱ تا ۱۷۵۹ صورت گرفت. علاوه‌بر اینکه این کلیسا به‌لحاظ تاریخی از اهمیت بسیاری برخوردار است، محل قرار‌گیری آن در جزیره نیز از جمله دلایلی است که باعث می‌شود گردشگران به‌سوی آن کشیده شوند. این کلیسا بر بام این جزیره زیبا واقع شده است. از‌این‌رو دیدار از این کلیسا هم فال است و هم تماشا؛ چرا‌که در بام جزیره امکان نشستن و تماشای چشم‌انداز دل‌فریب و مسحور‌کننده‌ای از غروب‌های دل‌انگیز جزیره، وجود دارد. 

  • خانه‌ها و عمارت‌های قدیمی

در خیابان «جان کایا» واقع در بخش‌ تاریخی این جزیره وسیع و زیبا، خانه‌ها و عمارت‌های قدیمی متعددی وجود دارند. این بنا‌ها با معماری چشم‌نواز و منحصر‌به‌فردی که دارند، در دل این جزیره خود‌نمایی کرده و نظر گردشگران را به خود جلب می‌کنند. از‌این‌رو توصیه می‌کنیم در سفر به این جزیره کمی در خیابان جان کایا قدم زده و از تماشای شاهکار‌های معماری آن لذت ببرید. 

گردش و تفریح در جزیره بیوک آدا ترکیه | تجربه لحظاتی شاد و به‌یاد‌ماندنی

  • دوچرخه‌سواری

تصویری از دوچرخه سواری در خیابان های جزیره بیوک آدا ترکیه

از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این جزیره جذاب توریستی این است که در آن هیچ وسیله نقلیه‌ای به‌جز ماشین‌های مربوط به خدمات عمومی شهری، وجود ندارد و به‌طور کلی تردد ماشین‌های شخصی در خیابان‌های آن ممنوع است؛ از‌این‌رو دوچرخه، محبوب‌ترین وسیله تردد برای ساکنان و گردشگران در این بهشت منحصر‌به‌فرد است. به این منظور در سر‌تا‌سر جزیره بیوک آدا مراکزی برای اجاره کردن دوچرخه وجود دارند. گشت‌و‌گذار در این جزیره با دوچرخه و تماشای زیبایی‌های نا‌منتاهی آن، از جمله تفریحات دل‌نشین و لذت‌بخشی است که اغلب گردشگران تجربه آن را از دست نمی‌دهند. 

  • درشکه سواری

همان طور که گفتیم تردد هر‌گونه خودروی شخصی در جزیره بیوک آدا و سایر جزایر پرنسس ممنوع است؛ از‌این‌رو در سر‌تاسر این جزیره درشکه‌هایی برای حمل‌و‌نقل گردشگران وجود دارند. البته اغلب گردشگران درشکه‌سواری را به‌عنوان تفریحی سرگرم‌کننده و نوستالژیک انتخاب می‌کنند و برای گشت‌و‌گذار در جزیره سوار درشکه می‌شوند. 

نکته‌ای مهم: باید بدانید که سالانه بیش از ۴۰۰ رأس اسب در جزایر پرنسس به دلیل کار‌کشیدن بیش از حد از آن‌ها، در شرایطی نا‌مناسب، برای کسب درآمد بیشتر، تلف می‌شوند. این واقعیتی است که بسیاری از گردشگران از آن غافل بوده و با شور‌و‌شوق، درشکه‌سواری را به‌عنوان تفریحی سر‌گرم‌کننده و مفرح، انتخاب می‌کنند. توصیه ما به شما این است که برای حفظ جان این حیوانات نجیب، بی‌آزار و بینوا، از درشکه‌سواری در جزایر پرنسس صرف‌نظر کرده و برای تردد در آن‌ها از دوچرخه‌های کرایه‌ای استفاده کنید. 
  • انواع تفریحات ساحلی

تصویری از انواع تفریحات ساحلی جزیره بیوک آدا

چه کسی می‌تواند از حضور در سواحل طلایی‌رنگ و ماسه‌ای بیوک ادا و شنا و تفریح در آب‌های کریستالی دریای مرمره گذر کند؟ در این جزیره سواحل عمومی و پلاژهای متعددی با امکانات رفاهی و تفریحی کامل به‌منظور ایجاد فضایی مناسب برای حضور گردشگران در ساحل، در‌ نظر گرفته شده است. شما می‌توانید با مراجعه به این سواحل و پلاژ‌ها، انواع تفریحات ساحلی، از تفریحات مهیجی همچون موج‌سواری گرفته تا تفریحات آرامی همچون آفتاب گرفتن و گوش فرا‌دادن به صدای موج دریا را تجربه کنید. 

  • شکم گردی در جزیره بیوک آدا ترکیه

از آنجایی که این جزیره بی‌نهایت زیبا و تماشایی، جزیره‌ای توریستی بوده و در طول سال گردشگران بسیاری از آن دیدن می‌کنند، رستوران‌های متعددی با منو‌های متنوع و فضایی دل‌نشین برای پذیرایی از مهمانان در این جزیره وجود دارند. شما می‌توانید به رستوران‌های نزدیک ساحل رفته و با تماشای چشم‌اندازی از دریا در محیطی زیبا و آرام غذایی لذیذ میل کنید؛‌ یا بر‌فراز بلندی‌هایی جزیره رفته و ضمن تماشای منظره‌ای زیبا و نفس‌گیر، از غذای خود لذت ببرید. خوب است اشاره کنیم که رستوران‌های این جزیره، منو‌های متنوعی دارند و معمولاً در آن‌ها غذا‌های دریایی و غذا‌های اصیل ترکی سرو می‌شوند. توصیه می‌کنیم در سفر خود تجربه چشیدن غذا‌های اصیل و خوش‌عطر و طعم ترکی را از دست ندهید. 

  • بستنی‌ پرینکیپو (Prinkipo)

بستنی‌های جزیره بیوک آدا بسیار معروف و پر‌طرفدار هستند. طعم لذیذ بستنی پرینکیپو در این جزیره زبانزد تمامی گردشگرانی است که فرصت چشیدن آن را داشته‌اند؛ از‌این‌رو توصیه می‌کنیم حین گشت‌و‌گذار در این جزیره، سری به بستنی‌فروشی‌های آن زده و لذت خوردن بستنی خنک، شیرین و خوش‌طعم را به خود هدیه دهید. 

مقایسه سفر با تور و سفر شخصی به جزیره بیوک آدا |‌ انتخاب بهترین روش

مقایسه سفر با تور و سفر شخصی به جزیره بیوک آدا

برای سفر به جزیره بیوک آدا ترکیه و تماشای زیبایی‌هایی آن، هم می‌توانید به‌صورت شخصی اقدام کرده و هم می‌توانید همراه با تور سفر کنید. به‌طور کلی هزینه سفر شخصی کمتر است؛‌ اما اگر با شهر استانبول، جزیره‌های آن و زبان ترکی آشنایی نداشته باشید، ممکن است دچار سر‌درگمی شده و کمی اذیت شوید. البته ما در ادامه راهنمای کامل برای دسترسی به این جزیره در سفر‌های شخصی را ارائه کرده‌ایم تا چراغ راه شما باشد. از سوی دیگر، برای سفر با تور باید بودجه بیشتری در اختیار داشته باشید؛‌ اما سفر با تور به‌مراتب راحت‌تر بوده و جذابیت‌های خودش را دارد. به‌طور مثال اغلب تور‌ها شامل گشت‌و‌گذار در تمامی جزایر پرنسس، بازدید از تمامی جاذبه‌های گردشگری آن‌ها، ارائه توضیحات جالب در‌خصوص جاذبه‌های گردشگری توسط لیدر، صرف غذا در رستوران و… می‌شود. 

برآورد هزینه گشت‌و‌گذار در جزیره بیوک آدا ترکیه |‌ پیش‌بینی مخارج سفر

برآورد هزینه گشت‌و‌گذار در جزیره بیوک آدا ترکیه

هزینه سفر با تور با‌توجه به تعداد روز‌های اقامت، محل اقامت و نوع تور از ابتدا مشخص و واضح است؛ اما اگر بخواهید به‌صورت شخصی به جزیره بیوک آدا سفر کنید، باید هزینه‌های مختلف را در نظر داشته باشید. مهم‌ترین و ضروری‌ترین هزینه‌های سفر به این جزیره شامل هزینه رفت‌و‌آمد، هزینه اقامت (در‌صورتی که بخواهید بیش از یک روز بمانید)، هزینه صرف غذا در رستوران، هزینه بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و هزینه کرایه دوچرخه برای تردد در جزیره می‌شود. شما می‌توانید بر‌اساس بودجه خود، هزینه کلی را کمتر یا بیشتر کنید. به‌طور مثال در هتلی ارزان‌تر اقامت داشته یا برای تردد در جزیره به‌جای کرایه دوچرخه، پیاده‌وری کنید و… 

بهترین زمان بازدید از جزیره بزرگ دریای مرمره | انتخاب فصلی مناسب 

برای تجربه تفریحات محبوب و لذت‌بخش در این جزیره، همچون آفتاب‌گرفتن در ساحل، قدم‌زدن و دو‌چرخه سواری در خیابان‌های آن، بستنی خوردن و… بهتر است فصل‌های بهار و تابستان را برای خرید بلیط هواپیما استانبول و سفر به‌سوی این دیار و جزایر زیبای اطراف آن علامت بزنید. با سفر به این جزیره و سایر جزایر دریای مرمره در این فصل‌ها، خصوصاً از اواسط ماه اردیبهشت تا اواسط ماه مهر، می‌توانید در آب‌و‌هوایی مطلوب و دل‌چسب، تفریحات لذت‌بخش و خاطره‌انگیزی را تجربه کنید. از‌سوی دیگر آب‌و‌هوای جزایر زیبای پرنسس از اواخر پاییز تا پایان زمستان بسیار سرد بوده و در چنین هوایی، مجالی برای تفریحات ساحلی و گشت‌و‌گذار در جزیره نخواهد بود. 

نکته: رستوران‌ها و هتل‌های این جزیره در فصل‌های سرد سال، به دلیل عدم حضور گردشگران، تعطیل هستند. 

هتل‌ها و رستوران‌های جزیره بیوک آدا | اقامتی رؤیایی و صرف لذیذ‌ترین غذا‌ها

شاید شما نیز بخواهید چند روزی را در این جزیره رؤیایی اقامت داشته و پس از گشت‌و‌گذار‌های طولانی و لذت‌بخش و کشف جاذبه‌های طبیعی و باستانی آن، به رستوران‌های جزیره رفته و با خوردن غذایی لذیذ، لذت خود را تکمیل کنید؛‌ از‌این‌رو ما در ادامه هتل‌ها و رستوران‌های این جزیره توریستی را معرفی کرده‌ایم. 

هتل‌های جزیره:

  • بوتیک هتل عاشیکلار
  • هتل مارینا هاوس
  • بوتیک هتل اسکی باغ
  • بوتیک هتل آدا پالاس
  • هتل چنار کوناک

رستوران‌های جزیره:

  • رستوران پالیا بالیک
  • رستوران سکرت گاردن
  • رستورن کوشَم
  • رستوران کوناک
  • رستوران میلان

بایدها و نبایدهای سفر شخصی به جزیره بیوک آدا | نکات مهم برای سفر

باید ها و نبایدهای سفر شخصی به جزیره بیوک آدا

  • اتوبوس‌های دریایی در اسکله‌های استانبول به مقصد‌های مختلفی حرکت می‌کنند؛ از‌این‌رو لازم است پس از تهیه بلیط، در صف درست ایستاده و سوار اتوبوسی شوید که به‌سوی مقصد شما حرکت می‌کند. 
  • اتوبوس‌های دریایی در طول مسیر در جزیره‌های دیگر همچون کینالی آدا، هیبلی آدا و… نیز توقف دارند و مقصد آخر آن‌ها جزیره بیوک آدا است؛ از‌این‌رو در سفر با کشتی دریایی، دقت داشته باشید تا در مقصد درست پیاده شوید. 
  • پس از تهیه بلیط اتوبوس دریایی از اسکله دور نشوید و حواستان باشد تا از اتوبوس دریایی جا نمانید. 
  • برای گشت‌و‌گذار در جزیره بیوک‌آدا کرم ضد آفتاب، کلاه آفتابی و عینک آفتابی به‌همراه داشته باشید. 
  • برای حفظ طبیعت مسحور‌کننده و ظاهر زیبای این جزیره، از ریختن زباله در طبیعت و خیابان‌ها پرهیز کنید.

مسیر دسترسی به جزیره بیوک آدا | راهنمای دسترسی به نگین دریای مرمره بدون تور

برای رسیدن به مقصد بزرگ‌ترین نگین دریای مرمره از مبدأ استانبول، باید سوار قایق یا اتوبوس‌های دریایی شوید. قایق‌ها و اتوبوس‌های دریایی از اسکله‌های بوستانچی، امینونو، کادیکوی، سیرکچی و کاباتاش (نزدیک‌ترین اسکله به میدان تکسیم استانبول، اسکله کاباتاش است) به‌سوی جزیره بیوک آدا و سایر جزایر پرنسس حرکت می‌کنند؛ از‌این‌رو شما می‌توانید اسکله‌ای را انتخاب کنید که به محل اقامت شما در استانبول نزدیک‌تر باشد. پس از رسیدن به اسکله فقط کافی است برای رسیدن به مقصد خود، بلیط تهیه کرده و سوار قایق یا اتوبوس دریایی شوید. سفر شما چیزی حدود یک تا دو ساعت زمان می‌برد؛ اما باید بگوییم که این مسیر به‌هیچ وجه خسته‌کننده نیست. شما می‌توانید در طول مسیر علاوه‌بر لذت بردن از نسیم دریا و مناظر بی‌نظیر، از غذا دادن به مرغ‌های دریایی و تماشای پر‌واز آن‌ها بر‌فراز دریا، لذت ببرید. 

نکته اول:‌ قایق‌ها و اتوبوس‌های دریایی معمولاً از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰ به‌سوی جزیره بیوک آدا و بر‌عکس در رفت‌و‌آمد هستند.  
نکته دوم: هر یک‌و‌نیم ساعت یک بار، اتوبوسی دریایی از استانبول به‌سوی بیوک‌آدا حرکت می‌کند. 

حال که همراه با مجله گردشگری ره بال آسمان، بر بال نوشته سوار شده و بر فراز آب‌های دریای زیبای مرمره در ترکیه، به جزیره‌ای رؤیایی سفر کردید، توصیه می‌کنیم برای تجربه سفری واقعی به جزیره بیوک آدا استانبول تعلل نکنید. شما می‌توانید پیش از سفر، راهنمای سفر استانبول را نیز مطالعه کرده تا چراغ راه شما برای تجربه سفری راحت و خاطره‌انگیز باشد. در‌ نهایت فراموش نکنید که اگر تجربه سفر به استانبول و جزایر پرنسس، خصوصاً جزیره بیوک‌آدا را داشته اید، نظرات و تجربیات شیرین و ارزشمند خود را با ما و مخاطبان خوش‌ذوق ما به اشتراک بگذارید.

این جزیره و سایز جزایر پرنسس در دل دریای مرمره کشور توریستی ترکیه، در نزدیکی شهر زیبای استانبول قرار دارند.

بهترین بازه زمانی برای سفر به این جزیره اواسط ماه اردیبهشت تا اواسط مهر است.

شما با مراجعه به هر‌کدام از اسکله‌های استانبول می‌توانید سوار قایق یا اتوبوس شخصی شده و به‌سوی این جزیره بزرگ و تماشایی حرکت کنید.

بله در این جزیره هتل‌های متعددی با فضا و امکانات بی‌نظیر، جهت اسکان گردشگران وجود دارند.

اگر به جزیره بیوک‌آدا سفر کردید، توصیه می‌کنیم بازدید از جاذبه‌های تاریخی همچون صومعه سنت جورج کودوناس، یتیم‌خانه چوبی یونانی، کلیسای ایایورگی و دیگر عمارت‌های قدیمی در جزیره را از دست ندهید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.