پل معلق بابلسر | شاهراه اتصالی شرق و غرب مازندران

0

یکی از زیباترین شهرهایی که در سفر به شمال می‌توانید از آن دیدن کنید بابلسر تماشایی است. بابلسر شهری ساحلی در کنار دریای خزر است. سال‌هاست آغوش خود را به روی گردشگران باز کرده است. این شهر، با نماد مشهور خود، پل معلق بابلسر، دل از مسافران شمال برده است. پل بابلسر پلی تاریخی است که روی معروف‌ترین رودخانه شهر کشیده شده و نمای فوق‌العاده‌ای به چشم‌انداز بابلسر داده است. همچنین مهم‌ترین جاذبه گردشگری این شهر توریستی محسوب می‌شود. همراهمان شوید تا درباره این پل زیبا و تاریخی و نقش آن در شهر بابلسر برایتان بگوییم و کمی هم با جاهای دیدنی بابلسر آشنا شویم.

آشنایی با پل معلق بابلسر

پل تاریخی و زیبای بابلسر روی رودخانه بابلرود ساخته شده است. بابلرود سال‌هاست به‌آرامی از میان شهر گذر می‌کند و جلوه‌ای تماشایی به منظره شهر داده است. پل معلق بابلسر ۸۰ متر طول، در حدود ۱۶ متر ارتفاع و ۸ متر عرض دارد. دو سمت رودخانه بابلرود را نیز همین پل به هم متصل می‌کند. نام این پل در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار دارد. در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است. پل معلق بابلسر به‌عنوان نخستین پل ماشین‌روی ایران شناخته می‌شود.

تاریخ ساخت پل معلق بابلسر

تصویر زیبا از پل معلق بابلسر

سال ۱۳۱۳، در دوره پهلوی اول، پیش از اینکه آتش جنگ جهانی دوم در دنیا شعله‌ور شود، مهندسان آلمانی و سوئدی در کنار هم دست به ساخت پلی روی رودخانه بابلرود زدند. همین پلی که امروزه آن را به نام پل معلق بابلسر می‌شناسیم. این پل قسمت‌های شرقی و غربی بابلسر را به هم متصل می‌کند. اهمیت این پل به‌اندازه‌ای است که راه اتصالی و شاه‌راه شرقی و غربی استان مازندران لقب گرفته و از مسیرهای مهم تردد وسایل نقلیه در استان مازندران به حساب‌ می‌آید.

خوب است بدانید زمانی که مهندسان ساخت این پل را تمام کردند، ۵۰ سال کارایی آن را تضمین کردند. امروزه مدت‌هاست از آن ۵۰ سال گذشته و این روزها آسیب‌ها و صدمات بسیاری بر پل وارد شده است. چندی پیش نیز در نامه‌ای به مسئولان شهری بابلسر هشدار داده شد که مدت‌زمان ضمانت پل تمام شده است. به مسئولان گفتند باید از تردد وسایل نقلیه سنگین از روی این پل جلوگیری شود. عده‌ای نیز درخواست دادند پل جدیدی در کنار پل قدیمی ساخته شود؛ اما مهندسان و کارشناسان عقیده دارند ساخت پل جدید در کنار پل معلق بابلسر آسیب‌های بیشتری بر آن وارد می‌کند. به همین دلیل، هنوز تصمیمی برای سخت پل جدید گرفته نشده است.

تفریح اطراف پل معلق بابلسر

گفتیم پل معلق یکی از جاذبه‌های گردشگری بسیار مهم بابلسر در شمال ایران است و نشسته روی رودخانه بابلرود، گذر روزها را تماشا می‌کند. رودخانه بابلرود سرچشمه‌اش در بلندی‌های کوه‌های البرز در سوادکوه قرار دارد. این رودخانه، پس از گذر از شهر بابل، در بابلسر به دریای خزر می‌ریزد و این شهر را به دو نیم تقسیم می‌کند. جلوه زیبای رود و شهری که آن را در میان گرفته، با پل معلق بابلسر و چراغ‌هایی که شب‌ها آن را روشن می‌کنند، چند برابر می‌شود و منظره‌ای تماشایی به وجود می‌آورد. در هر زمان از سال که به این شهر توریستی سفر کنید، مردمی را می‌بینید که برای گرفتن عکس یادگاری با پل معلق بابلسر در کنار رود بابلرود ایستاده‌اند. آن‌ها می‌خواهند با ثبت این لحظه، خاطره سفرشان به بابلسر را برای همیشه به یاد بسپارند.

تفریح در کنار رودخانه بابلرود

در کنار بازدید از پل معلق بابلسر و گرفتن عکس یادگاری با آن، در حاشیه رودخانه بابلرود کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها و سفره‌خانه‌هایی به چشم می‌خورد. این امکانات فرصت یک گردش حسابی و نوش‌جان‌کردن غذایی خوشمزه را به شما می‌دهد. همچنین در حاشیه رود، محوطه‌هایی چمنی وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها همراه با دوستان یا فرزندانتان بازی کنید. اگر هم دلتان می‌خواهید تجربه قایق‌سواری در بابلرود را داشته باشید، امکان استفاده از انواع قایق‌های تفریحی و مسافربری در حاشیه رودخانه بابلرود برایتان وجود دارد. شاید هم در طول بازدیدتان فرصت تماشای ماهیگیرانی را به دست بیاورید که در رودخانه بابلرود روی قایق، مشغول ماهیگیری‌اند.

مسیر دسترسی پل معلق بابلسر

تا به اینجا با نحوه ساخت پل معلق بابلسر آشنا شدیم و درباره اهمیت آن صحبت کردیم. حال بهتر است به سراغ پاسخ این سؤال برویم که پل معلق بابلسر کجاست. برای رسیدن به پل معلق باید خود را به خیابان پاسداران برسانید. این پل در کنار میدان خلیج فارس و روبه‌روی خیابان پاسداران هشت قرار دارد. البته با استفاده از خیابان طالقانی هم می‌توانید خودتان را به پل معلق بابلسر برسانید. این خیابان را تا انتها بروید. بعد وارد خیابان فلسطین شوید. پل معلق در برابر شما ظاهر می‌شود. پل کابلی پیاده‌رو هم کمی جلوتر از پل معلق قرار دارد.

جاهای دیدنی بابلسر

حال که در این سفر مجازی سری به پل معلق بابلسر زدیم، بهتر است کمی بیشتر با این شهر توریستی آشنا شویم و درباره دیگر دیدنی‌های آن اطلاعات مختصری به ‌دست ‌بیاوریم.

  • کشتی گردشگری صالحین

کشتی گردشگری صالحین نوعی کشتی تفریحی است که روی رود بابلرود شناور می‌شود و با تجهیزات کامل از شما پذیرایی می‌کند.

  • بازار محلی بابلسر

شمال است و بازارهایی محلی که شلوغی و رنگ و عطرشان آدم را سر ذوق می‌آورد. بابلسر نیز از این قافله جدا نیست و بازار محلی‌اش فرصت گردش در میان اهالی شهر را به شما می‌دهد. همچنین امکان خرید انواع خوراکی‌های محلی مانند ماهی، ترشی، مرکبات، میوه و سبزی‌های تازه را برای شما فراهم می‌آورد. به‌علاوه، با گشتی در این بازار، می‌توانید سوغات و صنایع‌دستی معروف شهر و استان مازندران را خریداری کنید و به‌عنوان یادگاری با خود به خانه ببرید.

  • امامزاده ابراهیم

امامزاده ابراهیم که بر اساس گفته‌های کارشناسان نسب وی به امام سجاد (ع) می‌رسد، به نام امامزاده ابراهیم ابوجواب معروف است. مقبره ایشان در میان آثار تاریخی‌مذهبی مهم شهر قرار دارد.

  • تالاب عزیزک

تالاب عزیزک که به آن تالاب آب‌بندان نیز می‌گویند، در میان جاذبه‌های طبیعی بابلسر قرار دارد. در این تالاب انواع ماهی و پرندگانی مانند اردک مرمری، عروس غاز، خوتکا زندگی می‌کنند.

  • روستای گالشکا

طبیعت زیبای روستای گالشکلا بابلسر

روستای گالشکا یکی از روستاهای بابلسر است که در ۱کیلومتری از آن قرار دارد. از آن به‌عنوان بهشت دامداران یاد می‌شود. آب‌وهوای خوب، سرسبزی و طبیعت زیبا از دلایلی است که این روستا در میان گردشگران محبوبیت بسیاری پیدا کرده است.

مسیر دسترسی

بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
ساعت بازدید24ساعته
آدرساستان مازندران، بابلسر، خیابان پاسداران

سری به یکی از شهرهای زیبای شمالی، بابلسر دوست‌داشتنی زدیم و با نماد این شهر، پل معلق بابلسر بیشتر آشنا شدیم. گشت‌وگذاری در این شهر داشتیم، به سراغ دیدنی‌ها و تفریحات رودخانه بابلرود رفتیم و از جاهای دیدنی بابلسر اطلاعات مفیدی به‌ دست ‌آوردیم. حال شما به ما بگویید دوست دارید در سفر بعدی ره بال آسمان، راهی کدام شهر شویم و کدام جاذبه را به شما معرفی کنیم. منتظر پیام‌هایتان هستیم.

در تمام ساعت‌های شبانه‌روز، امکان بازدید از این پل زیبا را دارید. البته غروب و شب هنگام به‌دلیل نورپردازی‌های تماشایی پل، جذابیت بازدید چند برابر می‌شود.

گرفتن عکس یادگاری، قدم‌زدن کنار رودخانه، شکم‌گردی در کافه، رستوران‌های اطراف رودخانه و قایق‌سواری از جمله تفریحاتی است که در زمان بازدید از پل معلق بابلسر می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید.

به‌غیر از بازدید از پل معلق و گشت‌وگذار کنار رود بابلرود، بازار محلی بابلسر، امامزاده ابراهیم، ساحل بابلسر، تالاب عزیزک و کشتی گردشگری صالحین از جمله دیدنی‌هایی‌اند که می‌توانید در سفر به این شهر به ‌سراغ آنها بروید.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.