راهنمای سفر به بابلسر | قطعه‌ای از بهشت

0

امروز در ره بال آسمان قصد داریم دستتان را بگیریم و به شمال ایران برویم. به جاهای دیدنی بابلسر سری بزنیم و خودمان را مهمان جاذبه های گردشگری این شهر بی‌نظیر کنیم. این منطقه سبز و زیبا در کنار دریایی وسیع و بخشنده، بهشتی را تشکیل می‌دهند که همیشه آغوشش برای استقبال از مهمانان باز است. در این بهشت می‌توانید همه خستگی‌تان را دور بریزید و برای روزهای پیش رو، انرژی بیشتری ذخیره کنید.

فهرست مطالب

بابلسر کجاست؟

اگر دقیق‌تر بخواهیم بدانیم که بابلسر کجاست باید بگوییم این شهر در ۲۰کیلومتری شمال بابل، در کنار دریای خزر و در استان مازندران قرار گرفته است. در بابلسر مناطق مرتفع کوهپایه‌ای و کوهستانی دیده نمی‌شود و همه وسعت آن به‌صورت اراضی جلگه‌ای و دشتی است.

آب و هوای بابلسر | معتدل و مرطوب

نزدیک‌بودن به دریای خزر و رشته‌کوه‌های البرز، آب‌وهوای معتدل و مرطوبی به بابلسر هدیه داده ‌است. البته تابستان‌های بابلسر، به‌ویژه در کنار ساحل دریا، کمی گرم و مرطوب است.

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

هرچند تابستان، فصل ‌مخصوص خطه ‌شمال ایران است ‌و بابلسر هم میزبان گردشگرانی می‌شود که برای گذران تعطیلات، شمال را انتخاب می‌کنند، باز هم مسافرانی که دنبال هوایی خنک و ملایم هستند، فصل بهار و پاییز را برای سفر به این شهر ترجیح می‌دهند و خرید بلیط هواپیما بابلسر ساده‌ترین روش برای رسیدن به این شهر است.

پوشش گیاهی بابلسر | سبز بی‌انتها

پوشش گیاهی بابلسر

رطوبت هوا و بارندگی فراوان، پوشش گیاهی متراکمی به محدوده ‌مازندران و خطه ‌شمالی کشور هدیه کرده است. هر جای بابلسر را نگاه کنید درختچه‌ها، درختان جنگلی وحشی، بوته‌ها، مراتع چرا و گیاهان خودرو را می‌بینید. افرا، نمدار، شمشاد، ممرز، آتوسکا (عمدتاً در کنار رودها)، نارون، شاه‌بلوط، انجیلی و راش هم از جمله درختان جنگلی مازندران هستند.

همچنین، بوته ‌تمشک، درختان خودروی گردو، ازگیل و انار هم به‌وفور در این استان دیده می‌شوند. در فصل پاییز، میوه‌های درختان نارنج، در خیابان‌های بابلسر به ثمر می‌رسد و زیبایی خاصی را به سطح شهر می‌بخشد. این درختان هم از مناظر طبیعی و چشم‌نواز این شهر هستند.

گونه‌های جانوری بابلسر | از عقاب طلایی تا فلامینگوی صورتی

پلنگ، گرگ، سیاهگوش، گربه ‌جنگلی، فک دریای خزر، شنگ، گوزن زرد، گوسفند وحشی، پازن و روباه معمولی، برخی از گونه‌های جانوری خاص از گروه پستانداران مازندران هستند.

در گروه پرندگان هم گونه‌هایی مثل عقاب طلایی، شاهین، هُما، دال، عقاب دریایی دم سفید، اردک سرسفید، عروس غاز، غاز ‌پیشانی ‌سفید کوچک، قرقاول، دُراج، کبک معمولی، کبک دری، فلامینگو، پلیکان خاکستری، اردک‌ها، غازها و انواع قو، به‌عنوان گونه‌های کمیاب، در معرض انقراض قرار دارند که باید به‌صورت ویژه به مراقبت و حفاظت از آن‌ها توجه ‌‌شود.

جاذبه‌های طبیعی ‌و گردشگری بابلسر

  • اسکله ‌ساحلی

آن دسته افرادی که دنبال هیجان می‌گردند باید سری هم به اسکله ساحلی بابلسر بزنند. این اسکله، جنبه ‌تجاری ندارد؛ اما تکه‌سنگ‌های بزرگ موج‌شکنی در دریا قرار داده شده و امکانات تفریحی ویژه‌ای مثل قایق‌سواری، جت‌ اسکی، اسب سواری و… دارد که باعث محبوبیت آن در میان مردم بابلسر و مسافران این شهر شده ‌است.

  • شهرک ساحلی خزر‌شهر و کرفون

اگر بودجه‌تان اجازه می‌دهد و دست‌ودلتان باز است، می‌توانید به شهرک ساحلی خزرشهر یا کرفون بروید. این منطقه ‌‌ساحلی در فاصله ‌۱۳کیلومتری بابلسر به ساری قرار دارد. در شهرک کرفون لوکس و زیبا می‌توانید غروب خورشید را در ساحلی زیبا تماشا کنید. همچنین در مدت اقامتتان از امکانات تفریحی و ورزشی مخصوص این شهرک بهره ببرید و از فروشگاه‌های معتبر محصولات دریایی‌اش خرید کنید. ورود به این شهرک برای همه آزاد است.

شهرک ساحلی خزر‌شهر هم در فاصله ‌۶کیلومتری بابلسر به سمت فریدون‌کنار قرار دارد و از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده است. فاصله ‌کم این منطقه از تهران، آب‌وهوای پاک، نزدیکی به دریا و طبیعت سرسبز آن، باعث شده در هر فصلی از سال، مسافران فراوان برای گذراندن اوقات فراغت خود، این منطقه توریستی را انتخاب کنند. البته حواستان باشد که ورود به شهرک ساحلی خزرشهر برای افرادی مجاز است که عضو این شهرک هستند یا کارت ورود دارند.

  • شهرک دریا کنار

بعید است کسی نام دریا کنار را نشنیده باشد. این شهرک توریستی زیبا حدود سال‌های ۱۳۴۰ در نزدیکی بابلسر، به‌عنوان یکی از اولین شهرک‌های گردشگری ایران ساخته ‌شد. شهرک دریا کنار، هم اقامتی است و هم تفریحی و در ۵کیلومتری مسیر بابلسر به فریدون کنار قرار دارد. در این منطقه می‌توانید خانه‌های بسیار لوکس با امکانات عالی اجاره کنید.

  • سد لاستیکی عرب خیل

تصویر سد لاستیکی عرب خیل

سدِ لاستیکی عرب خیل، در ۶کیلومتری شرق بابلسر قرار گرفته است و یکی دیگر از جاهای دیدنی بابلسر و مناطق تفریحی و گردشگری آن به شمار می‌رود. منحصربه‌فردبودن سد در کنار مناظر زیبایی که اطرافش ایجاد شده است، آن را به منطقه‌ای توریستی تبدیل کرده است.

  • روستای کهنه‌ محله ‌میرود بابلسر

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بابلسر، روستای کهنه محله ‌میرود است. اگر از سمت بابلسر به این روستا بروید، باید ابتدا وارد روستای باقرتنگه شده و از جاده ‌نیروی هوایی وارد روستای کهنه محله ‌میرود شوید.

در واقع کهنه محله ‌میرود، مابین شهرهای بابل، قائم‌شهر، کیاکلا و بابلسر قرار دارد. وجود مناظر طبیعی مثل جنگل‌های توسکا، ساحل دریای خزر، تلار رود، اکالیپتوس و شن‌زار، در کنار امکانات رفاهی مثل آلاچیق، رستوران و پارک مخصوص کودکان، محیط مناسبی را برای گردشگران فراهم کرده است.

  • رودخانه ‌بابلرود

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری بابلسر، رودخانه ‌بابلرود است. داشتن چشم‌اندازهای زیبا و امکانات تفریحی مناسب، مانند قایق‌سواری، اسکی روی آب، اتوبوس دریایی و همچنین سفره‌خانه‌ها و کافی‌شاپ‌های متعدد، از دلایل استقبال مسافران و گردشگران از این منطقه ‌است.

تاریخچه | بابلسر در گذر تاریخ

تاریخچه ی شهر بابلسر

وارد ماشین زمان که شوید، شهر بابلسر را در ۹۰۰ سال پیش مشاهده می‌کنید که ابتدا در کنار رودخانه ‌بابلرود (شرق رودخانه) به شکل یک آبادی شکل گرفت. قدیمی‌ترین اثر تاریخی بابلسر، بقعه امامزاده ابراهیم است. اسم قدیمی این شهر، «مشهد سر» و به عقیده ‌برخی «مشهد سبز» بوده ‌است. بعدها و در سال ۱۳۱۰، اسم این شهر به بابلسر تغییر کرد. بابلسر حدود ۱۰۰ سال پیش یک بندر تجاری مهم در شمال کشور بود.

مشاهیر | فرهیختگان و قهرمانان بابلسر

شهر بابلسر هم مانند سایر نقاط ایران، زادگاه انسان‌های فرهیخته و قهرمانان فراوانی است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. علی‌اکبر یاغی‌تبار، شاعر و نویسنده ‌اهل بابلسر است که در دی ماه سال ۱۳۵۸ در این شهر به دنیا آمد. از جمله آثار وی می‌توان به کتاب‌های شعر جوان‌مرگنامه، مثل داش آکل و دَم‌های بی‌‌‌وادم اشاره کرد.

رمضانعلی تیموری، از قهرمانان وزنه‌برداری ایران است و مدال‌های طلا و برنز جهانی و همچنین آسیایی را در کارنامه‎‌‌ حرفه‌ای خود دارد. بهادر مولایی هم یکی از قهرمانان وزنه‌برداری جوانان جهان است و افتخارات بزرگی را برای کشور رقم زد‌ه است.

جاهای تاریخی و مذهبی بابلسر | آثار گذر روزگار بر شهر

  • امامزاده ابراهیم بابلسر

امامزاده ابراهیم بابلسر که در بین افراد محلی به «ابوجواد» معروف است، با خواهرشان در بازار محله ‌مشهد‌سر (نام قدیمی بابلسر) دفن شده‌اند و مردم ایشان را برادر امام رضا(ع) می‌دانند. این امامزاده در گورستان عمومی شهر به خاک سپرده شده و بنای بقعه ‌آن به دستور سیده بی‌بی‌خاتون، همسر سلطان امیر‌سید از امرای دوره ‌تیموری ساخته شده‌ است.

  • پل معلق بابلسر

در سال ۱۳۱۳ و قبل از جنگ جهانی اول، به دستور رضا پهلوی، مهندسان آلمانی و سوئدی، پل معلق بابلسر را روی بابلرود احداث کردند که در سال ۱۳۸۶ به‌عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید. یکی از زیبایی‌های پل معلق بابلسر، روشن‌شدن چراغ‌های روی پل در شب‌ است که جلوه ‌ویژه‌ای به این سازه ‌عظیم می‌بخشد. این پل با داشتن۸۰ متر طول، ۸ متر عرض و ۱۶ متر ارتفاع، یکی از بزرگ‌ترین پل‌های استان مازندران است. پل معلق بابلسر به یکی از نماد‌‌های شهر بابلسر تبدیل شده ‌است.

مراسم نوروز | رسمی زیبا در بابلسر

مراسم نوروز در بابلسر

مراسم نوروز، اهمیت فراوانی نزد مردم بابلسر دارد. در این شهر با شروع سال جدید، شخصی به‌عنوان «مادرمه» انتخاب می‌شود که با دردست‌داشتن یک سینی وارد خانه می‌شود. سینی مادرمه از قبل با قرآن، سبزه، آیینه، آب و شاخه‌های سبز جوان پر شده است. او آب را به چهارگوشه ‌اتاق‌ می‌پاشد، کنار سفره ‌هفت‌سین قرآن می‌گذارد و به نیت داشتن سالی خوب و پربرکت برای خانواده، شاخه‌های سبز درخت آلوچه را جلوی در اتاق آویزان می‌کند یا روی طاقچه ‌اتاق می‌گذارد.

لباس مردم بابلسر | رنگارنگ و زیبا

جذابیت پوشش زنان مازندران بیشتر به رنگ‌های شاد و برگرفته از طبیعت است. با گذشت زمان و کم‌رنگ‌شدن تاریخ محلی، پوشش‌هایی سنتی مثل چادر، نقاب، چارقد، چاقچور، نیم ساق، روبند، شلیته، تنبان و… رو به فراموشی گذاشته است یا جای خود را به پوشش‌های امروزی داده است. پوشش مردان هم با توجه به نوع کار، کشاورزی یا دامداری و بسته به فصلی که در آن قرار دارند، متنوع بوده است.

غذاهای محلی | خوشمزه‌های متنوع

با نزدیک‌شدن به مناطق شمالی کشور، به دلیل وجود دریای خزر، غذاهای دریایی بیش از سایر غذاها به چشم می‌آیند. رب انار هم که همیشه پای ثابت بسیاری از غذاهای این مناطق بوده و هست.

  • مالابیج

مالابیج یا مالاتا یکی از اصلی‌ترین غذاهای محلی شمال کشور است. این غذا از ترکیب اصلی ماهی سفید، سبزی‌های معطر، ربِ انار، نمک، مغز گردو، فلفل و گلپر تهیه می‌شود. ویژگی اصلی مالابیج، پخت روی آتش زغال است.

همچنین برای پختن مالابیج از ماهی سفید نر استفاده می‌شود که طعم لذیذتری به غذا می‌دهد. در مالاپیچ، پس از پاک‌کردن ماهی، شکم آن را با رب انار و گردو و ادویه‌جات مختلف پر می‌کنند و با نخ و سوزن آن را می‌دوزند؛ سپس روی آتش می‌گذارند.

  •  ناز خاتون

یکی از غذاهای معروف بابلسر و در کل خطه مازندران، نازخاتون است. اگر بادمجان کبابی محبوب کسی باشد، قطعاً این غذا هم می‌تواند باب طبعش باشد. اصلی‌ترین مواد این غذا، ربِ انار یا آب انار، بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز رنده‌شده، آبغوره، نعنای خشک و گلپر است.

  • باقلا وابیج

باقلا وابیح یکی دیگر از غذاهای مشهور است. مواد اصلی این غذای لذیذ باقلا، تخم مرغ، شوید خشک، کره و روغن، سیر، نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین است. طعم واقعی باقلا وابیج زمانی معلوم می‌شود که با برنج شمالی و زیتون پرورده مخصوص شمال، ماست محلی و ماهی‌شور سرو شود.

  • آغوز مسما

آغوز مسما یکی از غذاهای محبوب شمال است. وجود موادی مانند گوشت اردک، گردو، آب، شکر، دانه ‌ساییده شده ‌انار، پیاز سرخ شده، ربِ انار و ادویه (نمک، زردچوبه و فلفل)، طعمی منحصربه‌فرد به آن بخشیده‌ است. این غذا معمولاً با برنج یا نان و انواع ترشی‌های محلی سرو می‌شود.

رستوران های بابلسر‌ | شکم گردی در شهر

در بابلسر، برای هر سلیقه‌ای، غذا پیدا می‌شود، خواه محلی، خواه فست فود یا… . در این شهر توریستی، به دلیل وجود گردشگران فراوان، رستوران‌های زیادی هم برای رفاه حال آن‌ها دایر شده‌ است.

برای خوردن مرغ ترش، کباب ترش، نازخاتون و دیگر غذاهای محلی، رستوران میزبان، یکی از گزینه‌های اصلی است. این رستوران، یکی از معروف‌ترین رستوران‌های ایرانی بابلسر است و در خیابان امام خمینی بابلسر، قرار دارد.

رستوران‌های دیگری مانند رستوران حاج حسن، مجموعه رستوران‌های سوسره، رستوران وارش، رستوران شیلات و رستوران باغ رز نیز، از دیگر رستوران‌های معروف بابلسر هستند.

فست فودهایی مثل رستوران ایتالیایی رزا، پیرو، ماتو، فیکانو، بیانکو، سوپراستار و… هم از رستوران‌های خوب و درجه یک بابلسر برای طرفداران فست فود هستند.

اقامت‌ در بابلسر | صرف اوقات خوش در کنار دریا

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که در سفر به هر شهری در ذهن مسافران ایجاد می‌شود، یافتن مکانی برای اقامت است. در بابلسر هم باتوجه به حجم مسافرانی که هر سال به آن سفر می‌کنند، هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی ساخته شده‌اند.

  • مجتمع توریستی تفریحی میزبان

یکی دیگر از مراکز توریستی بابلسر، مجتمع میزبان است که شامل هتلی ۵ ستاره با ۳۵ تخت خواب، رستوران پانوراما و رویال سوییت است. این هتل با چشم‌اندازی مشرف به جنگل‌های پایین دستِ رشته کوه البرز، و قله دماوند، محبوب بسیاری از مسافران قرار گرفته است. همچنین، مجموعه ‌میزبان دارای ۵ رستوران با غذاهای دریایی، گیاهی، فست فود، غذای سنتی و غذاهای بین المللی است.

  • هتل جهانگردی خزرشهر

یکی از اولین شهرک‌های تفریحی و توریستی در ایران، خرزشهر است که در کیلومتر ۶ جاده ‌فریدون‌کنار به سمت بابلسر قرار دارد. هتل جهانگردی خزرشهر، ویژگی‌های خاصی دارد که آن را از سایر هتل‌های هم‌سطح خود، متمایز می‌کند. نزدیک‌بودن به رستوران‌ها، مراکز خدماتی و فروشگاه‌ها، داشتن ۲۸ ویلای جداگانه ‌تک واحدی، قرارگرفتن در منطقه‌ای با آب‌وهوای معتدل، رستوران و شهربازی مجزا و… تنها بخشی از امکانات هتل خزرشهر است. البته رزرو این ویلاها به دلیل محدودیت مکانی و مراجعه ‌گسترده ‌مسافران، از مدتی قبل باید انجام شود.

  • مجتمع ساحلی قناری

مجتمع ساحلی قناری، در کیلومتر ۱۵ جاده ‌بابلسر به ساری قرار گرفته است. این مجموعه با امکانات رفاهی، آماده ‌پذیرایی از گردشگران است.

مراکز خرید | لذت تهیه سوغاتی

یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های سفر، گشتن در مراکز خرید و بازارهای شهر برای خرید و تفریح است. مرکز تجاری پرشیا (جاده ‌بابلسر فریدونکنار، روبه‌روی ورودی دریاکنار)، مجتمع تجاری دهقان، مجتمع لیوایز، نایت گالری بابلسر، فروشگاه پیران کتان (نرسیده به دریا کنار)، فروشگاه‌های زنجیره‌ای خانه و کاشانه بابلسر، فروشگاه زنجیره‌ای تونل، پاساژ سعدی، خزر سنتر و… از جمله مراکز خرید مهم و پر رونق بابلسر هستند.

سوغات بابلسر | یادگاری از سفر به شمال ایران

بابلسر شهری است که به‌سختی می‌‌توان از آن دست خالی بیرون آمد! انواع ترشی‌های محلی، انواع ماهی‌های تازه صیدشده، کلوچه‌های سنتی، برنج معطر ایرانی و انواع مرکبات، فقط بخشی از سوغات خوراکی بابلسر است.

  • پشتزیک

پشتزیک سوغاتی مخصوص

علاقه‌مندان به سوهان و شیرینی‌های کنجدی، به‌سادگی نمی‌توانند از پشتزیک بگذرند. مواد اصلی تشکیل‌دهنده ‌این شیرینی، شکر و کنجد است و به دلخواه از گردو، کره، عسل، زعفران و هِل هم در تهیه ‌آن استفاده می‌شود. این شیرینی مخصوص مجالس است و همراه با چای سرو می‌شود.

  • آب دندون

آب دندون یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های استان مازندران است. در مازندران، آب‌دندون را برای جشن‌های عروسی و با طرح‌های مختلف تهیه می‌کنند و به همراه خریدهای عروسی، درون سینی‌های بزرگی گذاشته و برای خانواده ‌عروس می‌برند. به این هدایا خُنچه یا کلابار عروس گفته‌ می‌شود. این شیرینی بسیار ترد است و علت نام‌گذاری‌اش نیز همین است زیرا بلافاصله بعد از گذاشتن در دهان، آب می‌شود. از دیگر شیرینی‌های بابلسر می‌توان به قماق، رشته برشته، برنجک و کماج مازندرانی هم اشاره کرد.

  • هنرهای دستی در بابلسر

در استان مازندران و شهر بابلسر، هنرهای دستی متنوعی وجود دارد که قالیبافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، فرآورده‌های پوست و چرم، بافت گلیچه، چوقا، شمد، ملحفه، سوزن دوزی، هنرهای مرتبط با فلز، هنرهای چوبی، طراحی سنتی و نگارگری، صحافی و جلدسازی سنتی، حصیر بافی و صنایع دستی دریایی، برخی از آن‌ها هستند.

راه‌های دسترسی به بابلسر | سفر به قطعه‌ای از بهشت

  • مسیر جاده ای

جاده‌های زیادی در سیستم جاده‌ای کشور، به استان مازندران ختم می‌شوند که یکی از این جاده‌ها به بابلسر می‌رسد. با حرکت از تهران به سمت مازندران در راه، چندین مسیر وجود دارد که یکی از این مسیرها به سمت قائمشهر می‌رود و می‌توان از این مسیر به سمت بابل و بابلسر حرکت کرد. در واقع امتداد جاده ‌محمودآباد به سمت راست، به بابلسر می‌رسد.

  • قطار بابلسر

راه آهن شمال، استان مازندران را به شبکه ‌ریلی کشور متصل کرده و از بسیاری از شهرها عبور می‌کند. متأسفانه با اینکه مسئولان تصمیم دارند شهر بابلسر را به یک منطقه ‌آزاد تبدیل کنند؛ اما هنوز این شهر به مسیر مستقیم ریلی متصل نشده است. ایستگاه راه آهن قائمشهر (با فاصله ‌پنج ساعته) نزدیک‌ترین ایستگاه به بابلسر است و پس از آن، باید با کمک ماشین یا اتوبوس به بابلسر سفر کرد.

  • پرواز بابلسر

هم اکنون برای مسافرت هوایی به بابلسر، نزدیک‌ترین فرودگاه، فرودگاه دشت ناز ساری است. البته فرودگاه بابلسر در زمان قبل از انقلاب نیز دایر بوده و در فاصله ‌۴کیلومتری مرکز شهر و حد فاصل دو روستای احمدکلای پایین و بالا ‌قرارداشت؛ اما متأسفانه سال‌هاست که از کار افتاده است.

نقاشی بی‌نظیر خدا در بابلسر و ترکیب دریا و جنگل در کنار هم، تصاویر زیبایی خلق کرده است که توصیفشان در یک مقاله نمی‌گنجد. ما نیز در این نوشته فقط به گوشه‌ای از جاهای دیدنی بابلسر و جاذبه های گردشگری آن اشاره کردیم. از طرف تیم ره بال آسمان به شما پیشنهاد می‌کنیم برای یک بار هم شده به این شهر سفر کنید تا مشتری دائمی آن شوید. شما به این شهر سفر کرده‌اید؟ چه خاطره ای از این شهر دارید؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید.

۱. بهترین فصل سفر به بابلسر چه زمانی است؟

بابلسر در همه فصل‌های سال دیدنی است؛ اما بهار و پاییز هوا بهتر است و سفر لطف ویژه‌ای دارد.

۲. جاهای دیدنی بابلسر کدامند؟

همه نقاط بابلسر زیبا و دیدنی است. دریا کنار، اسکله ساحلی، شهرک ساحلی خزرشهر یا کرفون، سد لاستیکی عرب خیل، روستای کهنه‌ محله ‌میرود بابلسر و رودخانه ‌بابلرود از جمله جاهای دیدنی بابلسر است.

۳. مکان‌های تاریخی و مذهبی بابلسر کدامند؟

امامزاده ابراهیم و پل معلق از آثار تاریخی و مذهبی بابلسر هستند.

۴. رستوران‌های معروف بابلسر کدامند؟

رستوران میزبان، رستوران حاج حسن، مجموعه رستوران‌های سوسره، رستوران وارش، رستوران شیلات و رستوران باغ رز نیز، از رستوران‌های معروف بابلسر هستند. فست فودهایی مثل رستوران ایتالیایی رزا، پیرو، ماتو، فیکانو، بیانکو، سوپراستار و… هم از رستوران‌های خوب و درجه یک بابلسر برای طرفداران فست فود هستند.

۵. برای اقامت در بابلسر به کجا برویم؟

در جای‌جای بابلسر می‌توانید هتل، سوییت و ویلا اجاره کنید. اگر فقط دنبال هتل هستید، مجتمع توریستی تفریحی میزبان، هتل جهانگردی خزرشهر و مجتمع ساحلی قناری به شما پیشنهاد می‌شود.

مازندران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.