رودخانه بابلرود | رودی از تبار دو شهر بابل و بابلسر

1

اگر درباره مازندران کنجکاو باشید، احتمالاً راجع به بابلرودش هم شنیده‌اید. رودی 78کیلومتری که از ترکیب سه رودخانه آذررود، کارسنگ‌رود و اسکلیم‌رود در سد البرز تشکیل می شود؛ سد البرز را به سمت سوادکوه شمالی و پس از آن بابل و بابلسر پشت سر می‌گذارد و به دریای خزر می‌ریزد. این رودخانه را به نام‌های بابل رود، رود بابل یا باوُل‌رود می‌شناسند؛ رودی که از دو شهر بابل و بابلسر می‌گذرد تا به دریا برسد. زمانی که با این رود پر پیچ‌وخم هم‌مسیر شوید، از کنار شالیزارهای سرسبز در غرب بابل می‌گذرید و گاهی هم به شهر سرکی می‌کشید. این رود بعد از ورود به بابلسر، از وسط شهر عبور می‌کند. بعد از رسیدن به خیابان طالقانی هم که دیگر همه‌چیز بوی دریا دارد. مجذوبش شدید، مگر نه؟ در ادامه همراهمان باشید تا بیشتر از این رود زیبا بخوانید.

بابلرود از کجا می گذرد؟ | گشت‌وگذار یک رود

تصویری از بابلرود

آیا تاکنون به‌دنبال یک رود راه رفته‌اید که ببینید تا کجاها می‌رود؟ ما معمولاً عادت داریم در یک نقطه مشخص با رودی قرار بگذاریم؛ همان‌جا ببینیمش و بازگردیم. البته دنبال یک رود 78کیلومتری راه‌افتادن هم کار عاقلانه‌ای نیست؛ پس ما نشانی رود را به شما می‌دهیم تا شما هرجایی از این مسیر که دلتان خواست، ملاقاتش کنید.

بابل رود پس از آبیاری شالیزارهای بندپی، از دِه بابل کنار و بالاتجن در قائم شهر می‌گذرد. ده گنج افروز (مشهد گنج‌افروز) و شهر بابل را پشت سر می‌گذارد و وارد شهرستان بابلسر می‌شود. ده‌های جنوبی و غربی بابلسر را که سیرآب کرد، در همان شهر به دریای خزر می‌ریزد. به‌راستی‌که هرجای مسیر این رود را ملاقات کنید، دیدنی است.

بابلرود و جاذبه‌هایش | صفای رودخانه‌ای

تصویری از رود بابل رود

در هرکدام از شهرهای بابل یا بابلسر که خواستید، می‌توانید در پیاده‌رو کنار رودخانه بابلرود قدم بزنید. اگر غروب انتخابتان باشد، انعکاس نورهای خیابان و صنوبرهای بلند در رود، خودش برایتان یک جاذبه به‌حساب می‌آید؛ نم بارانی هم که بگیرد، هوای دلت تازه می‌شود. اسکله‌های پر رونق هم می‌تواند شما را به وجد بیاورد. در هر دو طرف پل، از ابتدا تا انتهای رود، اقامتگاه‌هایی آماده شده است که می توانید با خیال راحت در آن‌ها وقت بگذرانید.

تصویری از رود بابلرود بابلسر

البته جذابیت بابلرود فقط به همین‌ها محدود نمی‌شود؛ اگر اهل دل به آب زدن باشید، اسکله‌های قایقرانی و پدالو گزینه‌ای عالی برای شما محسوب می‌شود. اگر سنتی‌پسند هستید، می‌توانید سفره‌خانه یا قلیان‌سرا را انتخاب کنید. اگر هم زندگی مدرن شما را به این سمت‌وسو کشانده است، می‌توانید رستوران و کافی‌شاپ را امتحان کنید. پارک‌ها و فضای سبز هم که از محبوب‌ترین و کم‌هزینه‌ترین تفریحات این منطقه است. فراموش نکنید که در پارک ساحلی بابلرود یا پارک شورای اسلامی شهر هم چرخی بزنید. نگران سرویس بهداشتی هم نباشید، آن هم هست. دیگر چی از این‌ها بهتر؟

تصویری از بالبرود بابل

جنگل بابلرود | آبیِ سبز

رودی که دنبالش را گرفته‌ایم، آن‌قدر طولانی هست که سر راهمان به جنگل هم می‌رسیم؛ این رود در همه جا سبز است. ما فکر می‌کنیم جنگل‌گردی را از دیدار با رود جدا کنید، بهتر است؛ چون این جنگل‌ها برای خودشان قدر یک سفر جدا جاذبه و دیدنی دارند.

جنگل بزچفت

نمایی از جنگل بز چفت بابل

جنگل بزچفت بابل درواقع یک جنگل نیست، یک پارک جنگلی است. همان پارک جنگلی بابل کنار که مردم محلی بزچفت صدایش می‌زنند. این پارک مساحتی بیش از 760 هکتار دارد و منطقه نمونه گردشگری شناخته شده است. شاید امکانات زیادی نداشته باشد؛ اما طبیعتش بکر و دوست‌داشتنی است. یادتان نرود این پارک فقط از 8 صبح تا 8 شب باز است؛ پس برای چادرزدن شبانه یا کمپ سراغ این پارک نروید.

جنگل لفور

جنگل لفور در دل سوادکوه، نزدیک سرچشمه بابلرود قرار دارد و واقعاً جنگلی سرسبز و زیبا است. یک آبشار جذاب هم در این جنگل وجود دارد که به اهلش پیشنهاد می‌شود.

جنگل آذر رود

نمایی از جنگل آذر رود

جنگل آذر رود یک پارک جنگلی بزرگ در سوادکوه است؛ درست چسبیده به جنگل لفور با امکاناتی مانند سرویس بهداشتی و آلاچیق. برای چادرزدن هم می‌توانید روی این پارک حساب کنید.

اقامت | کجای شهر بمانیم؟

اگر در نزدیکی‌های رودخانه بابل رود بابلسر به سمت بلوار علیزاده حرکت کنید، مهمان‌سراهای زیادی در یکی دو خیابان بالاتر یا پایین‌تر می‌بینید. از این جا به بعدش را از اهالی همان محل بپرسید. مهمانسراها همیشه از هتل‌ها ارزان‌تر هستند؛ پس می‌توانند گزینه خوبی برای یک سفر اقتصادی باشند.

تصویری از پل بابلرود

علاوه بر این‌ها، همیشه در خطه شمال تعداد زیادی سوییت اقامتی برای گردشگران یافت می‌شود. از آنجایی‌که بابل هم یک شهر گردشگری در شمال کشور است، خانه، ویلا و مهمانسرای مختلفی برای گردشگران دارد؛ کافی است از گوگل مپ استفاده کنید.

پل معلق بابلسر | آلمانی‌ها و سوئدی‌های معلق‌کار

پل معلق بابلسر در خیابان پاسداران روی همین بابل رود خودمان که کلی ذکر خیرش بود، مهندس‌های آلمانی و سوئدی ایرن پل را ساخته‌اند که ماشین‌رو است. این پل سمت شرقی و غربی بابلسر را به هم وصل می کند و ثبت ملی هم شده است.

سدهای رودخانه بابلرود بابلسر | گذشتن از سد دیدنی‌ها

خدا را شکر، رودخانه بابلرود آنقدر پر آب و پر برکت است که چهار سد روی آن بسته‌اند. سد البرز (سد لفور) از مهم‌ترین آن‌هاست. این سد خاکی در دهستان لفور، در شهرستان سوادکوه شمالی قرار دارد که خودش موجب رونق گردشگری این منطقه شده است. این سد از نظر تاریخی هم اهمیت فراوان دارد. در این سد ماهی هم وجود دارد؛ پس چوب ماهیگیری‌تان را فراموش نکنید!

دو سد خاکی دیگر روی رودخانه بابلرود، شیاده و سنبل رود نام دارند. بابلسر دو سد لاستیکی هم دارد که یکی سد میاندشت است و دیگری عرب خیل. سد عرب خیل در بهنمیر است و چشم‌اندازها و مناظری دیدنی دارد.

فصل سفر به بابلرود | بابلرود به فصلش!

از همه این‌سدها گفتیم تا به دردسرهایش برسیم. اگر قصد سفر به بابلسر را دارید، یادتان نرود که رودخانه بابلرود با یک باران تند به دریاچه تبدیل می‌‌شود. بهار سال 95 بود که یک شبانه‌روز باران بارید و آب سرریز شده از رود، مسیر آمل به بابلسر را مسدود کرد. پس حواستان به فصل سفرتان باشد. با همه این توضیحات احتمالاً بهترین فصل برای ملاقات با این رود همان تابستان باشد.

مازندران رودهای زیادی دیگری هم دارد؛ رودخانه هراز، دماوند و کجور از جمله دیگر رودهای مازندران هستند که شناخته‌شده هم هستند. به وقت خودش از این رودها هم خواهیم گفت؛ اما الان در بابلسر هستیم و نظاره‌گر بابل رود.

مسیر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان
آدرساستان مازندران، شهر بابلسر

از رودخانه بابلرود بابلسر، هر آن چه در توان و ذهن داشتیم، برایتان نوشتیم. شما هم همتی کنید و تجربه‌تان را برای ره بال آسمان کامنت کنید. می‌خوانیم و لذت می‌بریم.

 

استان مازندران، شهر بابلسر

بله، به ویژه سد البرز و سد عرب خیل

فصل بهار و تابستان

5/5 (1 نظر)
1 نظر
  1. Mehdi2320masiha@gmail.com می گوید

    رودخانه بابل رود از بندپی نمی‌گذرد. تصحیح بفرمائید .بعد از سوادکوه شمالی به بابل کنار میاد و بعدش هم بعاز از گنج افروز و شهر بابل و امیرکلا و هادی شهر و شهر بابلسر به دریا میریزه .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.