عجیب ترین جاهای دیدنی دنیا | شناخت مکان‌های باورنکردنی جهان

0

کره خاکی ما موقعیت‌هایی دارد که از باور انسان خارج است. در این کره جاهایی هست که بیشتر شبیه بهشت هستند تا زمین؛ و جاهایی هم هست که انگار از خودخود جهنم آمده‌اند. این جاهای عجیب و غریب در زمین کم نیستند؛ نام تعدادی از آن‌ها برای ما بیشتر شناخته‌شده است مانند مثلث برمودا و مکان‌هایی هم ناشناخته‌اند. آماده هستید که با جت خیال سفری به دور دنیا کنیم؟ البته لوازمی هم نیاز دارید؛ مثلاً پفیلا و تخمه. شاید سؤال کنید که مگر می‌خواهیم به سینما برویم؟ بسیاری از عجیب ترین جاهای دیدنی دنیا کمتر از فیلم‌های فانتزی و گاهی ترسناک نیستند.

دریاچه ناترون (Lake Natron(

دریاچه ناترون

آفریقا سرزمین عجایب زمین است. اکثر پدیده‌های جهان در این قاره قرار دارند. دریاچه ناترون هم در تانزانیا آفریقا واقع شده است. آنچه باعث شده این دریاچه در لیست عیجب ترین جاهای دیدنی دنیا قرار بگیرد، خاصیت قلیایی آب آن است. تصاویر این دریاچه حس صورتی زیبایی را به جریان می‌اندازد؛ اما همین که داستان این دریاچه را می‌شنوید همه چیز برعکس می‌شود.

دریاچه ناترون یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی دنیا

جریان زندگی در این دریاچه صورتی متوقف شده است؛ شاید بهتر باشد نام این دریاچه را به دریاچه مرگ تغییر دهیم. آب دریاچه PH برابر با 10.5 دارد که توان زندگی را از هم موجود زنده‌ای می‌گیرد. درصد مواد آتشفشانی و معدنی دریاچه زیاد است چراکه سرعت تبخیر آب زیاد است. مواد معدنی دریاچه همان موادی است که مصریان برای مومیایی‌کردن اجساد استفاده می‌کردند. ضیافت مرگ برای مهمانان این دریاچه برپا است. البته حیوانات با سرعت زیاد مومیایی نمی‌شوند؛ ابتدا چشم و پوستشان دچار سوختگی شده و سپس در گذر زمان به مومیایی تبدیل می‌شوند.

دریاچه هیلیر (Lake Hillier)

دریاچه هیلیر

بعد از دیدن صورتی ترسناک ناترون، بیایید تا با یک صورتی ملایم آشنا شویم. دریاچه هیلیر از دیگر دریاچه‌های صورتی جهان است. هیلیر در استرالیا قرار دارد و آبی شور دارد. میکروجلبک‌ها علت صورتی‌بودن هیلیر هستند. کاروتنو‌‌ئیدهایی تولیدی میکروجلبک‌ها رنگ دریاچه را تعیین می‌کنند. میزان نمک آب هیلیر زیاد است ولی مانع شنا نمی‌شود.

دیوار ثور (Thor`s Wall)

دیوار ثور (Thor`s Wall)

دیوار ثور یکی از عجیب ترین مکان های دیدنی دنیاست. این جاذبه جذاب در ایالت اورگان آمریکا واقع شده است. آدمی هیشه از سقوط ترسیده است و یکی از جاهای ترسناک چاه‌ها هستند. حالا چاهی دریایی را تصور کنید که شباهت‌هایی با آتشفان دارد؛ مغزتان درد گرفت؟ حق دارید. ثورز وال گودالی عمیق در اقیانوس آرام است. این گودال به‌سرعت آب را به داخل می‌کشد و بعد با فشار زیاد آن را به بیرون پرتاب می‌کند؛ درست مانند یک آتشفشان. این گودال با نام دروازه جهنم و گودال مرگ هم شناخته می‌شود. به‌علت خطرات این جاذبه، گردشگران را از نزدیکی زیاد به آن منع می‌کنند.

باداب سورت (Badab Soort)

باداب سورت

باداب سورت در ایران قرار دارد. این چشمه از عجیب ترین جاذبه های گردشگری دنیا است. باداب سورت چشمه پلکانی تراورتنی است. تروارتن نوعی سنگ رسوبی تزئینی است که از چشمه‌های آب گرم باقی می‌ماند. واقعاً هم تزئین این چشمه زیباست. باداب سورت در طی هزاران سال شکل گرفته است. نارنجی‌بودن رنگ تراورتن‌ها به‌خاطر وجود مقدار زیاد اکسید آهن است. این جاذبه در استان مازندران قرار دارد.

باداب سورت یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی دنیا

باداب سورت نمونه خارجی هم دارد؛ پاموکاله ترکیه، ایوان‌های مطبق سفید صورتی نیوزلند، بایشوایتای چین، باگنی سان فلیپو ایتالیا، منطقه سنگ زرد آمریکا و هیرو ال آگورا مکزیک به باداب سورت شباهت‌هایی دارند. چشمه آب گرم باداب سورت از عجیب ترین جاهای دیدنی ایران و جهان به حساب می‌آیند.

چشمه پاموکاله (Pamukkale)

چشمه پاموکاله

در بخش قبل برایتان گفتیم که چشمه پاموکاله ترکیه همزاد باداب سورت است. پاموک در حوالی شهر دنیزلی ترکیه واقع شده است. این چشمه ساختاری پلکانی دارد؛ این پلکان‌ها زیبایی نظم را به تصویر می‌کشند. حوضچه‌های سفید رنگ این چشمه همراه با پوشش پنبه‌ای برف هارمونی خاصی را ایجاد کرده است. اگر انسانی بخواهد چنین رنگی بسازد، باید سالیان سال تلاش کند. در کنار همه این سفیدی‌ها آب بی‌رنگ، آسمان را در خود جا داده است؛ سفید و آبی متناسب‌ترین زوج‌ برای هم هستند.

چشمه پاموکاله یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی دنیا

فضای این چشمه زیبا نیست، بلکه افسانه‌ای است. می‌توانید هر موقع از تصاویر تکراری خسته شدید، چشمانتان را ببیندید و زیبایی‌های پاموک را تصور کنید. بعضی زیبایی‌ها عجیب هستند به همین علت است که پاموکاله از عجیب ترین مکان های دیدنی دنیاست.

دریاچه جوکولسارلون (jokolsarlon)

دریاچه جوکولسارلون

دقت کردید که اکثر عجیب ترین مکان های دیدنی دنیا ارتباطی با آب دارند؟ آب هم خلقتش عجیب است و هم مخلوقاتش. اگر از اهالی دنیای هالیوود باشید، تصاویر این دریاچه برای شما آشنا خواهد بود؛ چراکه جوکولسارلون لوکیشن بسیاری از فیلم‌های هالیوود بوده است. چه چیزی این دریاچه را اینقدر خاص کرده است؟ آب، یخ و خاکستر آتشفشان. گاهی ساده‌ترین عناصر، عجیب‌ترین پدیده‌های را خلق می‌کنند مانند جوکولسارلون.

دریاچه جوکولسارلون یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی دنیا

این دریاچه در ایسلند قرار دارد و از آب‌شدن یخ‌های قطبی ساخته شده است. تکه‌های یخ بزرگ و کوچک شناور روی آب در کنار آبی دریاچه قرار گرفته‌اند و منظره آبی سفید جالبی را خلق کرده‌اند. در کنار این منظره ملیح خاکسترهای آتشفشان‌ها قرار دارند که چاشنی ترسناک ماجرا را خلق می‌کنند؛ تکه‌های غول‌پیکر یخ به رنگ خاکستری وهم‌انگیز است. خلاصه اگر به ایسلند سفر کردید حتماً سری به این جاذبه بزنید که جای جالبی است.

کوهستان تیانزی (Tianzi)

کوهستان تیانزی Tianzi

کوهستان تیانزی هم از موقعیت‌هایی است که علاوه بر عجیب‌بودن مشهور هم هست. این کوهستان در چین قرار دارد و الهام‌بخش کوهستان شناور در فیلم آواتار بوده است. Tianzi در استان هونان چین قرار دارد. دیدن تصاویر به‌تنهایی مشخص می‌کند که چرا تیانزی از عجیب ترین جاذبه های گردشگری دنیاست. کوه‌های این کوهستان قله‌های تیزی دارند که در اکثر مواقع زیر لایه‌ای از مه پنهان است.

کوهستان تیانزی یا Tianzi

از پایین که به کوهستان نگاه کنید انگار این کوه‌ها دل آسمان را شکافته‌اند. رطوبت هوا باعث شده سر این کوه‌ها همیشه کلاهی سبز باشد. با تله کابین روستای هوانگ‌شی می‌توانید به بازدید پسر آسمان بروید. پسر آسمان نامی است که مردم محلی برای این کوه انتخاب کرده‌اند.

غار کرم‌های شب‌تاب (waitomo-glowworm-caves)

غار کرم‌های شب‌تاب

این غار رویایی‌ترین جای عجیب جهان است؛ همیشه که نباید عجیب ترین جاهای دیدنی دنیا ترسناک باشند. در فیلم‌ها زمانی که می‌خواهند آرامش را به تصویر بکشند، چند کرم‌ شب‌تاب به تصویر اضافه می‌کنند؛ نمی‌دانیم این تداعی از فیلم وارد واقعیت شد یا واقعیت باعث ساخت فیلم‌ها. به هر صورت در این غار چیزی که موج می‌زند آرامش است. در این غار که حرکت می‌کنید انگار آسمانی پر ستاره می‌بینید نه سقفی با قندیل‌های بزرگ؛ کرم‌های این غار نقش ستارگان متحرک را دارند.

غار کرم‌های شب‌تاب یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی دنیا

این غار در نیوزلند واقع شده و حدود 30 میلیون سال قدمت دارد. غاری با چنین قدمتی باید مخوف باشد؛ اما غار کرم شب‌تاب وایتومو بیشتر اسرارآمیز است تا مخوف. تجمع کرم‌های ظریف شب‌تاب باعث شده فضای بالایی غار روشن باشد. این درخشش کوچک در انعکاس آب به نوری بزرگ تبدیل می‌شود به همین علت فضای داخلی غار روشن است. قایق‌سواری در چنین فضایی بهترین هدیه‌ای است که هرکس می‌تواند به روانش تقدیم کند.

خطوط نازکا (Nazca Lines)

خطوط نازکا

تا اینجا عجیب ترین جاذبه های گردشگری دنیا، جاذبه‌های طبیعی بودند؛ اما ماجرای نازکا متفاوت است. نقاشی‌هایی در فرهنگ نازکا خلق شده‌اند که متعلق به 200 سال قبل از میلاد مسیح تا سال 700 میلادی هستند. این اشکال هندسی و نقاشی حیوانات با یک خط ممتد کشیده شده‌اند. قسمت عجیب ماجرا این است که بعضی از خطوط بیش از 200 متر طول دارند. این نقاشی‌ها را نمی‌توان از نزدیک دید؛ فقط زمانی می‌توانیم نقاشی منسجم را ببینیم که در برج دیده‌بانی فلزی باشیم یا به تپه‌های اطراف برویم؛ یعنی نقاش نمی‌توانسته نقش را ببیند. از فاصله نزدیک، این خطوط معنا و مفهومی ندارند؛ اما از بالا به یکی از عجایب جهان تبدیل می‌شوند. نازکا در آمریکای جنوبی و در کشور پرو قرار دارد.

مثلث برمودا (Bermuda Triangle)

مثلث برمودا

به نظر بعضی افراد عجیب ترین مکان های دیدنی دنیا در مقابل مثلث برمودا بیشتر به شوخی شباهت دارند. مثلث برمودا قسمتی از اقیانوس اطلس شمالی است. این مثلث را با نام مثلث شیطان هم می‌شناسند. کشتی‌ها و هواپیماهای بسیاری در این منطقه ناپدید شده‌اند و هیچ اثری از آن‌ها نیست. افسانه‌های مربوط به این قسمت از زمانی شروع شد که کریستوفر کلمب از برخورد شهاب سنگ و دیدن نورهای عجیب گفت. تئوری‌های زیادی علت این ماجرا را توضیح داده‌اند؛ اما تا کنون هیچ کدام اثبات نشده‌اند؛ چراکه هیچ کس نتوانسته از برمودا برگردد و داستان را نقل کند.

کویر ریگ جن

راستی می‌دانستید یک مثلث برمودا هم در ایران وجود دارد؟ البته با این تفاوت که در دل دریا نیست، بلکه در میان شنزارهای بیابان جا گرفته است. این منطقه، کویر ریگ جن نام دارد و در استان سمنان است. خیلی از مسافران این کویر هم هرگز از سفرشان بازنگشته‌اند!

پارک ملی لینسویز ماراینسیز (Parque Nacional dos Lençóis Maranhenses)

پارک ملی لینسویز ماراینسرز

با کمی دقت می‌توانیم شاهد همجواری‌های عجیبی از طبیعت باشیم؛ یکی از قشنگ‌ترین همجواری‌ها مربوط به شن و آب است. در ایالت مارانو برزیل پارکی وجود دارد که از عجیب‌ ترین جاهای دیدنی دنیاست. در این پارک تپه‌های شنی متعددی هستند که آب توانسته راهش را از میانشان باز کند. زمانی که بارندگی می‌شود آبراهه‌های میان تپه‌ها پر آب می‌شود و منظره‌ای فراتر از باور را خلق می‌کند. انعکاس آسمان در آب و شن‌های سفید طبیعتی جالب را پدید آورده‌اند. انگار آسمان را می‌توانید در زمین ببینید. عمق بعضی از دریاچه‌ها به 3 متر می‌رسد و مسیر تلاقی آن‌ها اقیانوس است. گاهی ماهی‌های جسور و ماجراجوی اقیانوس به این دریاچه‌ها سر می‌زنند.

غار رنگین کمان (Rainbow Cave)

غار رنگین کمان

غار رنگین کمان در جزیره همه‌چیز تمام هرمز قرار دارد. این غار از عجیب ترین جاهای دیدنی دنیاست. البته مسیر رسیدن به این غار از ترسناک‌ترین مسیرهاست و اگر راه‌بلد همراهتان نباشد، احتمال اینکه در جزیره گم شوید بسیار است. گم‌شدن در راه خیلی ساده است و پیداکردن راه بسیار دشوار. بعد از عبور از دهنه صعب‌العبور غار و نیم‌خیز رفتن، می‌رسید به جایی که انگار قسمتی از زمین نیست. لایه‌های رسوبی رنگارنگ دیوار غار را پوشانده‌اند. تصاویر کهکشان را دیده‌اید؟ تصاویری پر از رنگ که با آدم حرف می‌زنند. در این غار می‌توانید نمونه‌ای کوچک از کهکشان را ببینید.

گذرگاه ساحلی غول پیکر (Giant’s Causeway and Causeway Coast)

گذرگاه ساحلی غول پیکر

اول از افسانه‌های جذاب بگوییم یا دلیل علمی ماجرا را توضیح دهیم؟ به نظر ما شنیدن داستان جذابیت‌های بیشتری دارد. در گذشته جنگی بزرگ میان دو غول شکل گرفت. یکی از غول‌ها اهل ایرلند و دیگری اهل اسکاتلند بود. غول ایرلندی مسیری ساخت تا به دشمنش برسد و او را نابود کند و غول اسکاتلندی این مسیر را خراب کرد. به گفته قدیمی‌ها، این ساحل بازمانده جنگ غول‌هاست.

گذرگاه ساحلی غول پیکر یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی دنیا

حالا نوبت به دلیل علمی می‌رسد. حدود 600 میلیون سال پیش آتشفشانی بزرگ در این منطقه فعال بود که در برخی فصل‌های سال، روزی چند بار فوران می‌کرد. از مذاب این آتشفشان گذرگاه غول تشکیل شد. مواد مذاب سفت‌شده شبیه ستون‌هایی بزرگ با اشکال هندسی دقیق هستند. منظم‌بودن ستون‌ها بهانه‌ای است که ساحل غول به یکی از عجیب ترین جاذبه های گردشگری دنیا تبدیل شود. امروزه بخش بزرگی از ستون‌ها زیر آب فرو رفته است. باقی‌مانده این آتشفشان‌ها هم در ایرلند قرار دارد که تعداد آن‌ها به 37هزار ستون می‌رسد.

غار آبی دوس اوجوس (Dos Ojos cave)

غار آبی دوس اوجوس

غارهای آبی از پرچالش‌ترین جاذبه‌های زیر آب هستند و کوهنوردی از پرچالش‌ترین‌های خشکی؛ در قسمتی از زمین غار آبی وجود دارد که برای رسیدن به آن باید در زیر آب کوهنوردی کنید! این غار در منطقه ساحلی کارائیب مکزیک واقع شده است. کارائیب هم سینمایی‌های جذابی دارد و هم جاذبه‌های عجیب. دوس اوجوس دریایی درون کوه است. تمام صخره‌ها و قندیل‌های غار در آب فرو رفته‌اند و برای رسیدن به آن‌ها باید سخت تلاش کنید و تا می‌توانید دست و پا بزنید. ورودی اصلی غار 4500 متر است. بیشترین عمق گذرگاه‌ها تقریباً 119 متر و طول مناطق کشف شده تا امروز حدود 82 کیلومتر است. در این غار علاوه بر آب آدرنالین هم جریان دارد و در کنار همه این‌ها زیبایی موج می‌زند.

جزیره سقطرا (Socotra or Saqatri)

جزیره سقطرا

جزیره سقطرا در یمن قرار دارد؛ البته در 6 میلیون سال پیش در آفریقا قرار داشت و به علت جابه‌جایی صفحات زمین، از آفریقا جدا شد. مناظر این جزیره بیشتر به فیلم‌های علمی تخیلی شباهت دارد تا صفحه‌ای از واقعیت. در این جزیره درختانی رشد می‌کنند که صمغ آن‌ها بسیار باارزش است. فرهنگ ما به شیره درختان جزیره سقطرا خون سیاوشان می‌گویند که ارزش دارویی بالایی دارد. دیگر مناطق جهان این صمغ را با نام خون دو برادر یا خون اژدها می‌شناسند؛ اما چرا خون؟ رنگ شیره درختان جزیره سرخ است و شباهت بسیاری به خون دارد. این جزیره با اینکه در میان آب قرار دارد؛ اما هوایی خشک دارد.

جزیره سقطرا یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی دنیا

این هوا باعث شد که جزیره تا سالیان طولانی از گزند انسان‌ها در امان بماند و مناظر بکری خلق شود. شن‌زارهای سفید، کوه‌های آهکی، درختان کمیاب و همجواری با دریا این جزیره را به جواهر دریای عرب مشهور کرد. البته موقعیت جغرافیایی این جزیره هم خاص است؛ این جزیره به شاخ آفریقا اشراف کامل دارد. مردم بومی این جزیره گویش محلی خاصی دارند که به جذابیت جزیره افزوده است. اینقدر سقطرا همه‌چیزتمام است که ما نمی‌دانیم کدام را معرفی کنیم. بهتر است زمانی را اختصاص دهید و درباره جزیره سقطرا بیشتر بخوانید. سقطرا جذاب‌ترین جای عجیب جهان است.

چشمه آب گرم گرند پریسماتیک (Grand Prismatic Spring)

چشمه آب گرم گرند پریسماتیک

آب گرم گرند پریسماتیک سومین چشمه آب گرم است که در آمریکا واقع شده است. این چشمه مانند منشور شکست نور عمل می‌کند و رنگ‌های رنگین‌کمانی به نمایش می‌گذارد. بنا به فصل، آب‌های دورتادور چشمه به رنگ‌های مختلف در می‌آید؛ حلقه‌های رنگی زرد، قرمز، نارنجی، آبی و سبز رنگین‌کمان چشمه را تشکیل می‌دهند. حلقه‌های رنگی با بخار آب احاطه می‌شوند که حالت اسرارآمیز چشمه را افزایش می‌دهد.

چشمه آب گرم گرند پریسماتیک یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی دنیا

آب در مرکز چشمه استریل است و به رنگ اصلی. هرچه به کناره‌های چشمه نزدیک می‌شویم وجود مواد معدنی آب را به رنگ‌های متفاوتی در می‌آورد. نارنجی و قرمز در بهار و تناژ سبز در زمستان بیشتر در کنار چشمه به چشم می‌خورد. هرچه به وسط چشمه نزدیک می‌شویم آب بی‌رنگ‌تر می‌شود و در مرکز آب خبری از رنگین‌کمان نیست. انگار که آسمان به داخل چشمه افتاده است. مرکز آب آسمان پنبه‌ای و در کناره‌ها رنگین‌کمان جذاب تشکیل شده است. قطر این دریاچه 110 متر و عمق آن 50 متر تخمین‌ زده شده است.

دره ماه شیلی (Valle de la Luna)

دره ماه شیلی

دره ماه در شیلی واقع شده است و از آسمانی‌ترین و عجیب ترین مکان های دیدنی دنیاست. اگر امکانات سفر به ماه را ندارید که حتماً ندارید؛ به دره ماه سفر کنید. هنگام رسیدن به دره ماه انگار از جو خارج شده‌اید. بافت سنگی این دره شباهت بسیاری به ماه آسمانی دارد. اگر ماه آسمان را شهاب سنگ‌ها خراش داده‌اند، این ماه زمینی تراش‌خورده آب و باد است. این دو عنصر به جان سنگ‌ها افتادند و آن را صیقل داده‌اند.

دره ماه شیلی یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی دنیا

رگه‌های سفید زمین شباهت این دره با ماه را دوچندان کرده است. رگه‌های سفید نمک دریاچه‌های خشک شده است که باعث درخشش زمین این منطقه شده است. با طلوع ماه، رقابت ماه زمین و آسمان به اوج می‌رسد؛ انگار که این دو ماه آیینه هم باشند.

اینجا می‌توانید درباره ساحل کوکو (Cocoa Beach) هم بخوانید.

سخن آخر

عجیب ترین جاهای دیدنی دنیا بسیارند به همین علت ما سعی کردیم مشهورترین‌ها را به شما معرفی کنیم. اگر امکان سفر به خارج از کشور را ندارید، حتماً از عجیب‌ترین جاهای ایران دیدن کنید. امیدواریم این سفر برای شما خاطرات خوشی را به همراه داشته باشد. اگر این معرفی ره بال آسمان را دوست داشتید، امتیاز بدهید و نظرتان را بنویسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.