باغ بهادران | شهری که به برکت زاینده رود زنده است

0

اصفهان یکی از استان‌های نیمه‌کویری ایران است. هر ساله درباره کاهش آب زاینده رود در اخبار می‌شنوید؛ اما درباره اصفهان نکته جالبی وجود دارد. زاینده رود در هر جا که پا می‌گذارد، باعث زایش و رویش طبیعت می‌شود. در اصفهان منطقه‌ای وجود دارد که آب‌وهوایش مانند شمال است. درست شنیدید اصفهان نیمه‌خشک، شهری به سرسبزی شمال دارد. نام این شهر باغ بهادران است. در این شهر آب و آبادانی جریان دارد. درصد کمی از افرادی که به اصفهان سفر می‌کنند درباره این شهر خوش آب‌وهوا می‌دانند. ما اینجاییم تا شما را با این شهر آشنا کنیم. این شما و این شهر زاینده رودی.

باغ بهادران کجاست؟

باغ بهادران

در جنوب شرقی استان اصفهان، در شهرستان لنجان، بخشی کوچک به نام باغ بهادران وجود دارد. این شهر قدمتی چند هزار ساله دارد. مزراع کشاورزی و باغ‌های میوه این منطقه در اصفهان مشهور است. در ایام تعطیل افرادی که از زندگی روزمره خسته هستند دل به جاده می‌زنند و مهمان این شهر می‌شوند. در وسط تابستان که گرمای هوا نفس را بند می‌آورد، هوای باغ بهادران اصفهان خنک است. این شهر یکی از نعمت‌های اصفهان حساب می‌شود.

معرفی باغ بهادران

باغ بهادران اصفهان

باغ بهادران کوچک‌ترین شهر در شهر لنجان اصفهان است. این شهر در میان بومیان به نام‌های مختلفی شهرت دارد. باغ آذران، باغ بادران، باغ باباداران و باغ وردان از نام‌های این شهر تاریخی به حساب می‌آید. مورخین می‌گویند ابتدا نام این شهر باغ آذران بوده است. باغ آذران به معنی باغ آتشکده است. با گذر زمان نام باغ به باغ بادران تغییر پیدا کرد. این نام شامل سه بخش است بغ یعنی خدای بزرگ، باد یعنی نگهبان و ران یعنی محل. در کل باغ بادران به معنای خدای بزرگ نگهبان محل است. چه نام جالبی. این شهر از 2هزار سال پیش تا کنون همسایه زاینده رود بوده است. این همسایگی باعث شده مردم این شهر به شغل کشاورزی رو بیاورند. قالیبافی و نجاری دو شغل رایج دیگر مردم این منطقه است.

تفریحات باغ بهادران

  • رفتینگ

رفتینگ در باغ بهادران

قایق‌رانی تفریحی است که نباید دست رد به سینه آن بزنید. خوشبختانه در باغ بهادران چنین گزینه‌ای وجود دارد. گزینه قایق‌سواری در آب‌های زلال و گاهی پرخروش زاینده رود. زاینده روز هم یکی از بهترین رودخانه های ایران برای رفتینگ است. باغ واران دو تور رفتینگ برای مسافران برگذار می‌کند. یکی تور نیم ساعته تا 3ساعته و دیگری تور 3ساعته تا 10ساعته که بسیار مهیج است. این تور بیشتر از جاهای پرخروش رود عبور می‌کند. برای استفاده از تورها باید از قبل با مسئولانش هماهنگ کنید.

  • آفرودسواری

آفرودسواری در طبیعت باغ بهادران

هوای پاکی که در طبیعت جریان دارد آدم را وسوسه می‌کند. چه وسوسه‌ای؟ دقت کرده‌اید چرا ما دوست داریم در طبیعت بدویم. انگار بخواهیم از زمان سبقت بگیریم و تا زمان به انتها نرسیده از همه چیز لذت ببریم. ما شما را به‌خاطر این وسوسه سرزنش نمی‌کنیم. حق با شماست. باغ مهمان‌نواز بهادران برای لذت بیشتر مهمانان گزینه آفرود سواری را به امکاناتش اضافه کرده است. آفرود سواری در حاشیه زاینده رود و میان درختان سربلند انجام می‌شود تا شما هم از آب لذت ببرید هم از جنگل این باغ.

  • اسب سواری

در کنار طبیعت باشی و سوارکاری نکنی؟ فکرش را هم نکنید. به نظر ما یکی از بهترین تفریحات باغ بهادران اسب سواری است. اسب‌ها کاملاً تریبت شده هستند و تشخیص می‌دهند مسافرشان تازه‌کار است یا با تجربه. سوارکاری تفریحی است که همه باید امتحانش کنند چه حرفه‌ای باشند چه نه. محیط باشگاه اسب‌سواری مناسب است و مربیان با تجربه دلسوزانه اصول اولیه سوارکاری را به شما آموزش می‌دهند؛ پس با خیال راحت تفریح کنید.

  • دوچرخه سواری

 

دوچرخه سواری در اطراف باغ بهادران

در باغ بهادران دوچرخه سواری لذت بیشتری دارد. سوار بر دوچرخه بوی خاک نم خورده، احساس نرمی خاک زیر چرخ و منظره آب و درختان جادویی دارد که سرسخت‌ترین آدم‌ها را جذب خود می‌کند. زمانی که دارید از میان درختان عبور می‌کنید، کمی سرعت چرخ را بیشتر کنید و از نسیمی که به صورتتان می‌خورد یا میان موهایتان می‌پیچد لذت ببرید.

  • قدم زدن کنار رودخانه

قدم زدن کنار رودخانه

برای قدم‌زدن کنار رودخانه به هیچ وسیله‌ای نیاز ندارید. دوتا آدم پایه خوشگذرانی تنها چیزی که شما لازم دارید. بعضی قسمت‌های باغ بهادران اصفهان متعلق به مردم است؛ یعنی زمین زراعت آن‌ها است. هنگام پیاده‌روی مراقب باشید دست رنج آن‌ها را از بین نبرید.

جاذبه های گردشگری باغ بهادران

  •  قلعه چهار برج

قلعه چهار برج در جنوب منطقه باغ بهادران قرار دارد. این قلعه مانند اکثر آثار تاریخی اصفهان متعلق به دوران صفویه است. چهار برج در گذشته دژی نظامی بوده است. اطراف این قلعه چهار برج ساخته شده است که باعث شده به آن قلعه چهار برج بگویند.

  • پارک طبیعی ساحلی زاینده رود

پارک طبیعی ساحلی زاینده رود

پارک طبیعی ساحلی زاینده رود نمادی از زایندگی این رود است. به برکت رود زاینده اصفهان پارکی زیبا ساخته شده است. زاینده رود همیشه در کنار این پارک در جریان است. درختان این پارک قدیمی هستند و سایه خود را سخاوتمندانه در اختیار مسافران قرار می‌دهند. در این پارک همه امکانات رفاهی فراهم شده است؛ اگر غذای آماده دوست ندارید، می‌توانید از قسمت‌های مخصوص پارک برای غذاپختن استفاده کنید. آلاچیق‌های پارک برای شب‌مانی مناسب هستند؛ اما بهتر است برای شب اقامتگاه رزرو کنید.

  • روستای برنجگان

روستای برنجگان

روستای برنجگان بسیار زیباست. حتماً تا حالا عکس‌هایی از طبیعت را دیده‌اید که پر از درخت‌های سبز و نارنجی است. روستای برنجگان از توابع باغ بهادران چنین مناظری دارد. این روستا با یک پل به روستای عباس آباد وصل شده است. بافت هر دو روستا کاملاً سنتی است و مردمی مهربان و زحمت‌کش دارند. برنجگان در هر فصلی زیباست.

  •  روستای مورکان

 روستای مورکان

روستای مورکان که با نام مهرگان شناخته می‌شود 2هزار سال قدمت دارد. با اولین نگاه هم می‌توان اصالت این روستا را دید و احساس کرد. درختانی که در این منطقه وجود دارد کهن هستند و مردم با جان و دل از آن‌ها محافظت می‌کنند. مردم این روستا مانند دیگر روستاهای ایران کشاورز و دامدارند. زندگی در این روستا شاید سخت باشد؛ اما خالی از لذت نیست.

  • روستای کرچگان

روستای کرچگانروستای کرچگان از توابع لنجان و باغ بهادران اصفهان است. یکی از رؤیایی‌ترین و زیباترین مناظر دنیا را می‌توانید در این روستا ببینید. درختان گردو و درختان چنار در هم فرو رفته‌اند و طبیعتی خارق‌العاده را به وجود آورده‌اند. مقبره امامزاده محمد از فرزندان امام موسی کاظم (ع) هم در این روستاست. مردم ارادت خاصی به این امامزاده دارند.

  • مجموعه فرهنگی تفریحی باغ بهادران

مجموعه فرهنگی تفریحی باغ بهادران

 مجموعه فرهنگی تفریحی باغ بادران شامل چندین سوئیت و اقامتگاه است. این مجموعه چند رستوران، چند سالن غذاخوری و چند سالن کنفرانس دارد. این امکانات باعث شده افراد زیادی کارهای مهمشان را به این شهر بیاورند و در کنار تفریح به کارهایشان هم برسند. اتاق‌های این مجموعه تراس‌ کوچکی به طرف زاینده رود دارند. چشم‌انداز از این زیباتر؟

  • زیارتگاه قرآن

زیارتگاه قرآن در روستایی به نام سعید آباد در 35 کیلومتری زرین شهر قرار دارد. این مقبره قدیمی دارای قرآنی است منسوب به خط حضرت علی (ع) است. یکی از مقدس‌ترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان این زیارتگاه است. این قرآن دارای دو جزء آخر قرآن است که با خط کوفی روی پوست آهو نوشته شده است. این قرآن در کل 59 صفحه دارد. حدود 200 سال پیش فرد به نام سید ابراهیم مقدس این قرآن را به باغ بهادران اصفهان آورد و وقف این منطقه کرد. مردم به این قرآن ارادت خاصی دارند و مراسمات مذهبی بسیاری در این زیارتگاه برپا می‌شود.

  •  امامزاده شاهزاده ابولقاسم

 امامزاده شاهزاده ابولقاسم

امامزاده شاهزاده ابولقاسم یکی از باارزش‌ترین جاهای دیدنی این منطقه است. از بعضی دوران ایران بناهای کمی در دسترس است. یکی از معدود بازماندگان دوران ایلخانی این امامزاده است. امامزاده شاهزاده ابولقاسم در روستای سهروفیزان واقع شده است. قدمت این روستا به 2هزار سال قبل از اسلام می‌رسد. می‌توانید قدمت این روستا را از طبیعت منطقه و از فرهنگ مردمانش بفهمید. این امامزاده از نوادگان امام سجاد (ع) است. بافت روستا تغییرات بسیاری داشته است؛ اما از خرابه‌های موجود می‌توان فهمید که در گذشته حمام، بازار، چاه و دیگر مراکز مهم در این منطقه بوده است. مقبره از گل ساخته شده است و دارای یک کتیبه از امامزاده است.

  •  قلعه ترکی

 قلعه ترکی

قلعه ترکی در میان کوه‌های کوتاه قامت دهستان چم رود قرار دارد. این قلعه یکی از کهن‌ترین مناطق این منطقه است. کوه‌های این منطقه را صحرای طرابلس می‌نامند که برای بیابانگردی و مشاهده ستاره‌ها عالی است. حتماً از این قلعه و صحرای نزدیکش دیدن کنید.

بهترین زمان بازدید از باغ بهادران

بهترین زمان بازدید از باغ بهادران اصفهان

می‌توان لقب شمال مرکز ایران را به باغ بهادران اصفهان داد. بهترین آب‌وهوا در استان اصفهان را باغ بهادران دارد. آب‌وهوای این شهر معتدل است. در زمستان بارش برف در این شهر بسیار زیباست. در تابستان هوا خیلی گرم نمی‌شود. افرادی که به این منطقه آمده‌اند از بهار و تابستان این منطقه رضایت بیشتری داشته‌اند. این شهر امکانات زیادی ندارد و ممکن است در برف و باران با مشکل مواجه شوید.

سوغات باغ بهادران

 

پولکی رسی سوغات باغ بهادران

سوغات اصلی این شهر پولکی به نام رسی است که معمولاً همراه با چای سرو می‌شود. این پولکی در طعم‌های مختلفی مانند نارگیلی و پرتقالی سرو می‌شود. گردو و بادام این شهر بسیار مرغوب است. اکثر مردم این شهر باغ گردو و بادام دارند. می‌توانید بهترین‌ها را از این شهر خریداری کنید. لنجان منطقه‌ای است که برنج بسیار در این شهر کشت می‌شود. کیفیت برنج‌های این شهر خیلی عالی است.

اقامت در باغ بهادران

انواع ویلا برای اجاره در باغ بهادران

اقامت در باغ بهادران

  • ویلا استخردار: پرطرفدارترین ویلاهای باغ بهاردران اصفهان است. این ویلاها استخرهای روباز بزرگی دارند که می‌توانید در آن‌ها شنا و بازی کنید. البته این استخرها برای کودکان مناسب نیستند و باید مراقب کودکانتان باشید.
  • ویلا دوبلکس: بزرگ‌ترین ویلاهای این شهر ویلاهای دوبلکس هستند. اگر جمعیتتان زیاد است، بهتر است این ویلاها را انتخاب کنید تا فضای بیشتری در اختیارتان باشد. سفرهای دوستانه در این ویلاها بیشتر خوش می‌گذرد.
  • ویلا جنگلی: این ویلاها لب آب هستند. اطراف ویلا پر از درختان کهن است؛ اگر دوست دارید صبحتان با صدای پرندگان و نور ملایم خورشید شروع شود این ویلاها را رزرو کنید.
  • سوئیت: سفرهای دوسه نفره یا سفرهایی که تنها هستید، بهتر است سوئیت را انتخاب کنید. سوئیت‌ها فضای کوچکی دارند؛ اما امکانات رفاهی آن‌ها کامل است. قیمت سوئیت‌ها مناسب است.

بایدها و نبایدهای حضور در مجموعه باغ بهادران

بایدها و نبایدهای حضور در مجموعه باغ بهادران

هر کجا که نظم حاکم باشد کارها بهتر روی غلتک می‌افتد. برای اینکه در کارتان گره نیفتد، باید قوانین مجموعه باغ بهادران را بدانید و رعایت کنید.

  • کارت شناسایی همراه داشته باشید (شناسنامه و کارت ملی).
  • ورود حیوان خانگی به ویلاها ممنوع است.
  • ویلاها دارای قوانین کنسلی است؛ پس اگر قصد کنسل‌کردن ویلا را دارید، قوانین را مطالعه کنید.
  • برگزاری مهمانی و مراسم در ویلاها مجاز است؛ اما برای اقامت فقط افرادی که ذکر شده اجازه اقامت دارند.
  • در ایام تعطیل کرایه‌ اقامت ویلاها و سوئیت‌ها افزایش می‌یابد؛ اما در سایر روزهای سال قیمت‌ها مناسب هستند. هنگام سفر به باغ بهادران اصفهان به این نکته توجه کنید.
  • اگر ویلای استخردار کرایه کردید، هنگام تحویل آن را تمیز کنید.

مسیر دسترسی به باغ بهادران

برای رسیدن به باغ بهادران اصفهان دو مسیر متفاوت وجود دارد. یک مسیر از شهرکرد می‌گذرد و دیگری از اصفهان می‌گذرد.

  1. اصفهان ـ باغ بهادران: بزرگراه اقارب‌پرست را به سمت زندان مرکزی بروید. به سمت بزرگراه ذوب‌آهن بروید و از فلاورجان عبور کنید. بعد از 15 کیلومتر رانندگی به پلیس‌راه اصفهان به فولاد شهر می‌رسید. تابلوهای راهنمایی شما را به باغ بهاداران می‌رساند. از روستای چمگردان عبور کنید. بعد از 15 دقیقه به باغ می‌رسید.
  2. شهرکرد ـ باغ بهادران اصفهان: از شهرکرد تا باغ آذران 40 کیلومتر فاصله است. بعد از رسیدن به شهرکرد از پلیس‌راه فرخ شهر به روستای کلیشاد رخ بروید. روستای حاجت آقا را رد کنید. خروجی روگذر شما را به روستای همسایه زاینده رود می‌رساند.

کمتر گردشگری درباره باغ بهادران اصفهان می‌داند. مردم این شهر از فرهنگ غنی برخورداند و به طبیعت بسیار احترام می‌گذارند. باغ بهادران یکی از دهکده های توریستی ایران است که گردشگران ایرانی و خارجی را شیدا خود کرده است. امیدواریم از این سفر با ره بال آسمان لذت برده باشید. راستی در بخش نظرات، تجربه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

باغ بهادران شهری در 60 کیلومتری اصفهان قرار دارد.

آب‌وهوای باغ بهادارن معتدل و مانند شمال است.

آفرود سواری، قایق‌سواری، سوارکاری، پیاده‌روی و دوچرخه سواری.

چهار برج، روستای برنجگان، روستای مورکان، روستای کرچگان، زیارتگاه قرآن، مجموعه فرهنگی تفریحی باغ بهادران، قلعه ترکی و امامزاده شاهزاده ابولقاسم.

امکان رزرو ویلا استخردار، ویلای جنگلی، ویلای دوبلکس و سوئیت وجود دارد.

3/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.