پارک مینی ورلد ملایر | اولین پارک مینی ورلد خاورمیانه

12

پارک مینی ورلد ملایر از شاخص‌ترین جاذبه‌های دیدنی غرب ایران و شهر ملایر است. جایی که به‌راحتی با یک بازدید رایگان و چندساعته می‌توان تعداد چشمگیری از آثار تاریخی، معماری و هنری ایران و جهان را تماشا کرد. بناهای ساخته‌شده در پارک مینی ورلد ملایر تحت نظر اساتید خبره طراحی و معماری ایران شکل گرفته‌اند؛ بنابراین ناگفته پیداست که قرار است زیباترین و باشکوه‌ترین پارک خاورمیانه در نمایش جاذبه‌های گردشگری بین‌الملل را شاهد باشیم. در ادامه بیشتر از تاریخچه، جاهای دیدنی و بخش‌های پارک مینی ورلد استان همدان صحبت می‌کنیم.

پارک مینی ورلد ملایر کجاست؟

پارک مینی ورلد استان همدان اولین پارک مینی ورلد ساخته‌شده در خاورمیانه است. مینی ورلدها پارک‌هایی هستند که نمونه‌هایی از بناها و جاذبه‌های معروف دنیا را در ابعادی کوچک‌تر به نمایش می‌گذارند. به این ترتیب با بازدید چندساعته از یک مینی ورلد، با یک تیر چند نشان می‌زنید و از جاذبه‌های سرتاسر جهان دیدن می‌کنید. پارک مینی ورلد ملایر چهارمین پارک مینی ورلد ساخته‌شده در دنیاست. نمونه‌های قبلی این پارک در کشورهای ژاپن، بلژیک و چین راه‌اندازی شده‌اند.

آدرس: همدان، ملایر، جاده سلامت ۸

معرفی و تاریخچه پارک مینی ورلد

عکس معرفی و تاریخچه پارک مینی ورلد همدان

کلنگ ساخت پارک مینی ورلد ملایر در سال 1387 در شمالی‌ترین منطقه ملایر به زمین زده شد. جالب است بدانید این پارک اولین پارک موضوعی در شهر ملایر است. ساخت‌وساز پارک مینی ورلد همدان در سال‌های ابتدایی پرشتاب و سریع ادامه داشت تا اینکه در عرض چند ماه طوفان ساخت‌وساز این پارک فرو نشست. مدتی بعد دوباره تکمیل پروژه پارک مینی ورلد ملایر از سر گرفته شد.

عکس معرفی و تاریخچه پارک مینی ورلد همدان

پارک مینی ورلد ملایر در حال حاضر 138 اثر تاریخی، ملی و جهانی را در ابعاد یک دهم به نمایش گذاشته شده است. اکنون این پارک جزو جاهای دیدنی این شهر محسوب می‌شود که سالانه گردشگران زیادی را به تماشای خود فرا می‌خواند. مشابه این کار را می‌توانید در بوستان مینیاتوری مشهد و پارک مینیاتورک استانبول ببینید.

بناهای ایرانی پارک مینی ورلد ملایر

تخت جمشید

عکس تخت جمشید پارک مینی ورلد ملایر همدان

تخت جمشید مهمترین اثر باستانی ایران در فاصله 60کیلومتری شرق شیراز بنا شده است. نام دیگر تخت جمشید پرسپولیس است که به معنای شهر پارسی است. از تخت جمشید با نام‌های پارسه و چهل منار نیز یاد می‌شود. این سازه در میراث جهانی یونسکو ثبت شده و نمونه کوچکی از آن در پارک مینی ورلد ملایر پیاده‌سازی شده است.

سربازان هخامنشی

عکس سربازان هخامنشی پارک مینی ورلد ملایر همدان

هخامنشیان سپاه یا گارد نظامی‌شان را گارد جاویدان می‌نامیدند؛ سپاهی که مجموعه‌ای از حرفه‌ای‌ترین و بزرگ‌ترین نیروهای نظامی آن زمان را در خود جمع می‌کرده است. علت نام‌گذاری سپاه جاویدان این بوده است که پس از کشته‌شدن هر یک از افراد سپاه، فوراً جایش با فرد دیگری پر می‌شده تا از توان و قوای گارد کم نشود.

حافظیه

عکس حافظیه پارک مینی ورلد ملایر همدان

آرامگاه حافظ از جاهای دیدنی شیراز است که در سال 1314 به دستور سرهنگ علی ریاضی و همکاری علی‌اصغر همت بازسازی شد. حافظیه شیراز در حقیقت طراحی‌اش را وامدار آندره گدار، معمار فرانسوی است که با هنرمندی خود، معماری دوران زندیه را در بنایی تازه‌تأسیس جای داده است.

پل ورسک

 

عکس عکس پل ورسک پارک مینی ورلد ملایر همدان

پل ورسک سوادکوه در ارتفاع 110متری از دره‌کوه و مسیر راه‌آهن شمال-جنوب احداث شده است. این پل در واقع حلقه اتصال دو کوه بزرگ است که کار ساختش حدود 80 سال پیش در روستای ورسک از توابع سوادکوه مازندران، شروع شد. علت ساخت پل ورسک کمک‌رسانی به قوای روس در طول جنگ جهانی دوم عنوان شده است که در نتیجه آن پیروزی نیروهای متفین رقم خورد. به همین خاطر پل ورسک را با نام پل پیروزی نیز می‌شناسند.

آرامگاه خیام

عکس آرامگاه خیام پارک مینی ورلد ملایر همدان

از جمله جاهای دیدنی نیشابور، آرامگاه خیام نیشابوری است. این آرامگاه مزار شاعر، منجم و ریاضی‌دان معروف ایرانی است که بر اساس طرحی از هوشن سیحون در سال 1342 بنا شد. معماری آرامگاه خیام به شکلی است که اندیشه‌ها و زندگی علمی خیام را به تصویر می‌کشد. از جمله ظرایف طراحی این بنا این است که گنبد آرامگاه به شکل ستاره‌ای پنج‌پر ساخته شده است که با قرارگرفتن در زیر گنبد آن، آسمان نیشابور را می‌توان به تمامی تماشا کرد.

سی و سه پل

عکس سی و سه پل پارک مینی ورلد ملایر همدان

همه ما از شاخصه‌های شهر اصفهان را وجود بنای تاریخی سی و سه پل می‌دانیم. این پل را که بر روی زاینده‌رود قرار دارد، الله‌وردی خان سردار نا‌م‌آور شاه عباس ساخته است.  مشهورترین علت نام‌گذاری این بنا به روایتی بر می‌گردد که تعداد حروف الفبای گرجی را 33 حرف می‌داند؛ بنابراین الله‌وردی‌خان این پل را با 33 دهانه ساخته است. دلیل دیگری را که برای این نام‌گذاری عنوان می‌کنند این است که عدد الهه آب یعنی آناهیتا 132 است. در ایران پل‌ها و بناهای بسیاری برای الهه آب ساخته شده است که پل سی و سه پل فقط یکی از این بناهاست.

بناهای خارجی پارک مینی ورلد ملایر

برج کج پیزا

عکس برج کج پیزا پارک مینی ورلد ملایر همدان

معروف‌ترین برج کج دنیا، برج پیزا ایتالیا است. این برج ارتفاعی معادل 55.86 متر دارد که در قرن دوازدهم میلادی در کنار کلیسای محلی شهر پیزای ایتالیا ساخته شد. حکایت کج‌بودن این برج از آن قرار است که زمان ساخت این برج و در حالی که تعداد طبقات آن به سه طبقه رسیده بود، ناگهان برج شروع به کج‌شدن کرد. بعد از این اتفاق ساخت برج تا یک قرن متوقف شد. تا اینکه در سال 1234 معمار دیگری ساخت برج را ادامه داد؛ اما باز هم نتوانست جلوی کج‌شدن بنا در طبقات بعدی را بگیرد. نهایتاً یک قرن دیگر هم تکمیل برج به تأخیر افتاد تا اینکه معمار جوانی ساخت این بنا را به اتمام رساند و ناقوس‌های برج را به آن اضافه کرد.

برج ایفل

عکس برج ایفل پارک مینی ورلد ملایر همدان

برج ایفل پاریس با ارتفاع 334متری از جاذبه‌های مشهور کشور فرانسه محسوب می‌شود. هدف از ساخت این برج گرامی‌داشت صدمین سالگرد پیروزی انقلاب فرانسه بود. برج ایفل فرانسه با استفاده از 18هزار و 38 قطعه و با کمک 2.5 میلیون پیچ و مهره فلزی بنا شده است و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

معبد پارتنون یونان

عکس معبد پارتنون یونان پارک مینی ورلد ملایر همدان

پریکلس، از سیاست‌مداران فرزانه و حکیم دوران شکوهمند تمدن یونان، معبد پارتنون را بنا نهاد. این معبد با هدف نیایش خدای آتنا، خدای خرد و خدای هنر و جنگ برپا شد.

امکانات گردشگری پارک مینی ورلد ملایر

عکس امکانات گردشگری پارک مینی ورلد ملایر

امکانات پارک مینی ورلد فقط شامل ماکت‌های جاذبه‌های گردشگری نمی‌شود. برای رفاه بیشتر مسافران و گردشگران استان همدان و شهر ملایر، آنتن‌دهی موبایل این منطقه تقویت شده است تا افراد دسترسی راحت‌تری به اینترنت و تماس تلفنی داشته باشند. در اطراف پارک مینی ورلد ملایر نیز فروشگاه‌های صنایع‌دستی و مواد خوراکی وجود دارد تا دست خالی از این پارک بیرون نروید. از دیگر امکاناتی که در کنار پارک مینیاتوری در نظر گرفته شده است، می‌توان به امکانات زیر اشاره کرد:

  • تاکسی سرویس؛
  • نمازخانه؛
  • سرویس بهداشتی؛
  • نیمکت و صندلی؛
  • رستوران و کافی‌شاپ.

جاهای دیدنی نزدیک به پارک مینی ورلد ملایر

جاهای دیدنی زیر در اطراف پارک مینی ورلد از جمله جاذبه‌های گردشگری هستند که می‌توانید پس از بازدید از پارک از آن‌ها نیز دیدن کنید.

  • دریاچه کوهسار: بدون فاصله؛
  • پارک کوهسار ملایر: ۵۰۰ متر فاصله؛
  • پارک سیفیه‌ ملایر: ۵ کیلومتر فاصله؛
  • خانه و موزه لطفعلیان ملایر: ۶ کیلومتر فاصله.

بهترین زمان بازدید از پارک مینی ورلد

عکس بهترین زمان بازدید از پارک مینی ورلد همدان

با توجه به اینکه پارک مینی ورلد ملایر در ارتفاعات و منطقه کوهستانی شهر ملایر واقع است، بهتر است بازدید از این پارک را در برنامه سفرهای تابستانی خود در نظر بگیرید. شهر ملایر را رشته‌کوه‌های زاگرس در بر گرفته‌اند؛ بنابراین به دلیل داشتن آب‌وهوای کوهستانی، زمستان‌های این منطقه برفی و سرد خواهد بود.

اطلاعات بازدید از پارک مینی ورلد ملایر

بازدید از پارک مینی ورلد همدان

برای بازدید از پارک مینی ورلد استان همدان نه محدودیت زمانی دارید و نه محدودیت اقتصادی. در هر ساعت از روز می‌توانید با مراجعه به این پارک مینیاتوری از دیدنی‌های موجود در آن بازدید کنید. همچنین برای بازدید از این پارک نیازی به پرداخت هزینه ورودی ندارید. چرا که بازدید از این پارک رایگان است.

آدرساستان همدان، شهرستان ملایر، بلوار انقلاب، بلوار شهید بیات، کیلومتر یک بلوار نبوت، مینی ورلد خاورمیانه
هزینه بلیط ورودیرایگان
ساعات بازدید24ساعته
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین 2 تا 3 ساعت
وضعیت جادهآسفالت ⬛ خاکی ☐ آفرود لازم ☐ فقط پیاده‌روی ☐
میزان سختی سفر۱ از ۵ ⬛  ۲ از ۵ ☐  ۳ از ۵ ☐  ۴ از ۵ ☐  ۵ از ۵ ☐
مناسب برایفقط جوانان ☐  فقط گروه خانوادگی ☐  گروه دوستان ☐  تنها ☐  سالمندان و خردسالان ☐ تمامی افراد ⬛
بهترین زمان سفربهار ⬛️  تابستان ⬛️  پاییز ⬛️  زمستان ☐

مسیر دسترسی به پارک مینی ورلد ملایر

برای بازدید از پارک مینی ورلد ملایر باید مسیر بزرگراه همدان – ملایر را در پیش بگیرید. سپس در خیابان‌های شهر ملایر، بلوار انقلاب را پیدا کنید و پس از آن به سمت میدان انقلاب راهی شوید. در میدان انقلاب مسیرتان را به سمت بلوار شهید بیات تغییر دهید. در این مسیر حرکتتان را ادامه دهید تا به میدان نبوت برسید. با ادامه‌دادن مسیرتان در این میدان به بلوار نبوت می‌رسید. در سمت راست حرکتتان تابلوهای راهنمایی که نشانی پارک مینی ورلد را می‌دهند را خواهید دید.

در این مقاله از مجله گردشگری ره بال آسمان از پارک مینی ورلد ملایر گفتیم و به اهمیت آن در میان چهار پارک مینی ورلد جهان اشاره کردیم. چنانچه از این پارک دیدنی بازدید کرده‌اید خوشحال می‌شویم تا نظرات و تجربیات خود را درباره جاذبه‌های این پارک با ما در میان بگذارید.

پارک مینی ورلد ملایر چهارمین پارک مینی ورلد ساخته‌شده در دنیاست.

در حال حاضر در پارک مینی ورلد 138 اثر تاریخی، ملی و جهانی در ابعاد یک دهم به نمایش گذاشته شده است

برج کج پیزا، برج ایفل، معبد پارتنون یونان از جمله برترین آثار بین‌المللی هستند که در پارک مینی ورلد قرار دارند.

تاکسی سرویس، نمازخانه، سرویس بهداشتی، نیمکت و صندلی، رستوران و کافی‌شاپ از امکانات رفاهی هستند که در نزدیکی پارک مینی ورلد در نظر گرفته شده‌اند.

با توجه به اینکه پارک مینی ورلد ملایر در ارتفاعات و منطقه کوهستانی شهر ملایر واقع است، بهتر است بازدید از این پارک را در فصل‌های گرم سال انجام دهید.

3.3/5 (3 نظر)
12 نظرات
  1. سجاد می گوید

    در مشهد هم پارک مینیاتوری هست که ما سر زدیم. البته فقط جاذبه های ایران را داشت.

    1. بانو تقیان می گوید

      بله سجاد عزیز، مشهد هم وستان مینیاتوری داره. می‌تونید مقاله‌اش رو از لینک زیر بخونید.

      https://blog.rahbal.com/mashhad-miniature-park/

  2. سمانه می گوید

    به نظر جای جالبی میاد

    1. بانو تقیان می گوید

      بله سمانه عزیز، جای جالبیه و ارزش دیدن داره.

  3. سجاد می گوید

    شماره تماس دارند که نریم پشت در بسته بمونیم؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سجاد عزیز، متأسفانه جایی شماره‌ای درج نشده؛ وگرنه حتماً در مقاله می‌ذاشتیم. نویسنده گفتند که همیشه بازه.

    2. مریم می گوید

      با سلام، دوست عزیز این مجموعه در فضای آزاد پارک ملل واقع شده و 24 ساعت شبانه روز میتونید بازدید کنید

      1. بانو تقیان می گوید

        مریم عزیز، ممنونم از توضیحتون.

  4. بابک زندیه می گوید

    صد جا نوشتید ، پارک مینی ورد همدان. خداوند لعنتتان کند . وقتی ملایر اسم و رسمی برای خود در جهان دارد ، بیجا میکنید اسم همدان را نوشتید. درود بر پارک مینی ورد ( ملایر)

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز
      منظور ما از همدان، استان همدانه. فراموش نکنید که خیلی از مخاطب‌ها نمی‌دونند ملایر توی کدوم استانه.

  5. مصطفی می گوید

    خارومیانه کجا میشه؟

    1. بانو تقیان می گوید

      مصظفی عزیز، ممنونیم از دقتتون. نوشته اصلاج شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.