خانه امینی ها قزوین | عمارت باشکوه خاندان امینی در شهر قزوین

15

خانه امینی ها قزوین از سالیان دراز و اتفاقاتی که بر او گذشته خاطراتی دارد که هر شنونده‌ای را سراپا گوش می‌کند تا قصه پررمزورازش را برایش نقل کند. رد تاریخ، هنر و آداب‌وروسوم ایرانی را در آجربه‌آجر این خانه می‌توانید ببینید. با خواندن این مطلب فرصت دارید تا پای حکایت شنیدنی حسینیه امینی ها بنشینید و تاریخچه و ماجرای ساختش را بخوانید.

فهرست مطالب

حسینیه امینی ها قزوین کجاست؟

عکس حیاط حسینیه امینی ها در قزوین

خانه امینی ها قزوین در خیابان مولوی شهر قزوین واقع است و از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی استان قزوین به حساب می‌آید. در گذشته این بنای تاریخی اقامتگاهی برای خاندان امینی بوده؛ اما اکنون به محلی برای اجرای مراسم مذهبی ماه محرم و ماه مبارک رمضان تبدیل شده است. بازدیدکنندگان خانه امینی ها همچنین می‌توانند از بخش‌های دیگر این عمارت بازدید کرده و با فرهنگ اصیل و آداب‌ورسوم اهالی قزوین آشنا شوند. زیرزمین، سرداب و مطبخ حسینیه امینی ها قزوین هم به نمایشگاهی برای تماشای اشیای نفیس دوران صفوی و قاجار تغییر کاربری داده است.

تاریخچه حسینیه امینی ها قزوین

هر کس بالاخره روزی به وطن و ریشه‌اش بر می‌گردد و در آن آرام می‌گیرد. این اصل مهم را می‌توانید در زندگی حاج عبدالله امینی، مالک حسینیه امینی ها قزوین درک کنید. حاج عبدالله امینی مردی زاده اسپانیا بوده که در دیار تبریز اقامت می‌گزیند. در دوران غروب حکومت صفویه و به‌گوش‌رسیدن زمزمه‌های شروع دوران قاجار بسیاری از خانواده‌های متمول و تجار شهر تبریز تصمیم گرفتند از تبریز به قزوین نقل مکان کنند. شهر قزوین در آن دوره فرصت‌های اقتصادی و تجاری فراوانی را برای سرمایه‌گذاری و شکوفایی و پیشرفت فراهم کرده بود.

در این میان از هوش اقتصادی سرشار و استعداد غنی حاج عبدالله امینی هم نباید غافل شویم. او تاجری بود که توانست با سرمایه‌گذاری‌های پرسود، اعتبار و آبرویی در بازار قزوین جمع کند و به برکت آن زمین‌ها و سرمایه‌های بسیاری را برای پنج پسر و خانواده خود به ارث بگذارد. الحق فرزندان و نواده‌های حاج عبدالله هم در حلال‌کردن میراث به‌جامانده پدر خود کوتاهی نکردند. به‌عنوان مثال فرزند دوم حاج عبدالله با نام حاج محمدحسن هم تاجر بزرگی در سطح شهر قزوین بود و هم به پاک‌دستی و سیروسلوک شهره عام و خاص. از حاج محمدحسن امینی پسری متولد شد به نام محمدرضا که نقش اول حکایت حسینیه امینی ها قزوین است.

صاحبان جدید خانه

خانه امینی ها قزوین که حالا از مهم‌ترین جاهای دیدنی قزوین محسوب می‌شود از یادگاری‌های است که از حاج محمدرضا امینی به‌جامانده است. از آنجایی که حاج محمدرضا وارثی نداشت تا سرپرستی خانه امینی ها را به او بسپارد، وصیت کرد تا برادر کوچک‌ترش، حاج محمدتقی رتق‌وفتق امور حسینیه را به دست بگیرد. این حسینیه تا 99 نسل وقف بوده است و هم‌اکنون هم نوادگان حاج محمدتقی امینی مدیریت و سرپرستی آن را برعهده دارند.

معماری حسینیه امینی ها قزوین

عکس معماری حسینیه امینی ها در قزوین

تاریخ ساخت حسینیه امینی ها به سال 1275 هجری قمری بر می‌گردد. ماجرای پرآب‌وتاب ساخت این بنا از همان ابتدا با اختصاص چیزی حدود 5 هکتار زمین برای احداث چنین عمارت عظیمی آغاز شد. سرمایه‌ای که برای راه‌اندازی عمارت امینی ها صرف شده است را تا 48هزار تومان هم تخمین زده‌اند. برای درک بزرگی این رقم کافی است بدانید در دوران پهلوی دوم اغلب مردم می‌توانستند فقط با 2هزار تومان خانه بخرند.

عکس معماری حسینیه امینی ها در قزوین

خانه امینی ها قزوین در دو طبقه مجزا بنا شد. در زمینی که در نزدیکی رودخانه دزج قزوین قرار داشت و به محله خندق‌بار معروف بود. رودخانه دزج در دوران پهلوی جایش را به خیابانی با نام خیابان مولوی داد. از لحاظ کلیات بخش‌ها و معماری، خانه امینی ها قزوین شبیه بسیاری از بناهای زمان خودش است. مثل تمامی خانه‌های دوران قاجار، حسینیه امینی ها هم شامل اندرونی، حوض‌های کوچک و بزرگ و در و پنجره‌هایی با شیشه‌های مشبک و رنگی است.

عکس معماری حسینیه امینی ها در قزوین

یک خانه و چند خانواده

شاید از خود بپرسید یک خانه 5هکتاری برای زندگی چند خانواده؟ باید بگوییم که حاج محمدرضا فرزند و نوه و نتیجه‌ای نداشت تا این خانه را به آن‌ها ببخشد؛ اما 6 برادر و 5 خواهر داشت که جانش برایشان در می‌رفت و یکایکشان را در 16 عمارت مختلف این خانه جا داد تا به خوشی و راحتی در آن زندگی کنند. همین شد که 17 حیاط حسینیه امینی ها هر روز میزبان شیطنت و بازی بچه‌ها و تفریح و گپ‌وگفت زنان و شوهران خانواده امینی بود.

عکس معماری حسینیه امینی ها در قزوین

در طراحی خانه های تاریخی قزوین اغلب یکی از فضاهای نیمه‌باز مثل ایوان، فضای باز مثل حیاط و فضای بسته مثل اتاق و تالار لحاظ می‌شد. با این توضیحات خانه امینی ها یکی از کامل‌ترین بناهای آن دوران است که هر سه نوع این فضاها را در خود جای داده است. خانه امینی ها علاوه بر دو طبقه همکف، زیرزمین هم دارد. معمار قسمت جنوبی عمارت را به عنوان حیاط خانه در نظر گرفته است.

دورتادور حیاط هم خانه‌های خواهران و برادران حاج محمدرضا قرار داشتند. بعد از عبور از حیاط باغ به ترتیب به حیاط حسینیه، تالارهای عمارت و حیاط اندرونی می‌رسیم. در دو طرف تالارهای خانه امینی ها، شربتخانه و حیاطش، اتاق حاج‌آقایی و چای‌پزخانه قرار دارند. درشکه‌خانه عمارت را می‌توانید در فاصله بیشتری از خانه و نزدیک به رودخانه دزج ببینید. فضای متعلق به تونک و حمام‌ها نیز در قسمت غربی حیاط بیرونی خانه امینی‌ها واقع شده است.

اشیای قیمتی حسینیه امینی ها قزوین

فرش و کاشی‌ها

کاشی‌های استفاده‌شده در بنای عمارت حسینیه امینی ها همگی کاشی‌های قجری هستند. فرش‌های یک‌شکل موجود در هر تالار نیز عتیقه و قیمتی‌اند. نسخه اصلی دو تخته فرش 45متری از حسینیه امینی ها هم‌اکنون در موزه انگلستان نگه‌داری می‌شوند. این فرش‌ها قبل از این نمای تالار میانی عمارت را جلوه می‌بخشیدند. جالب است بدانید این فرش‌های 45متری را 60 سال پیش از این آستان قدس رضوی به خانه امینی ها هدیه داده بود.

چلچراغ

عکس چلچراغ خانه امینی ها قزوین

احتمالاً لوستر درخشان و زیبای وسط تالار اصلی خانه امینی ها چشم شما را هم بگیرد. این لوستر را حاج محمدرضا امینی در حدود 160 سال پیش از ایتالیا خریداری کرده و یک‌راست برای نصب به خانه امینی ها آورده است. نور چلچراغ متمایل به رنگ آبی است که هماهنگی و جلوه خاصی به طراحی‌های اطراف تالار بخشیده است.

پشتی‌ها

عکس پشتی‌ها خانه امینی ها قزوین

پشتی‌ها از نمادهای خانه‌های قدیمی و سنتی ایرانی هستند که هنوز هم از خاطره ایرانیان نرفته است و در گوشه‌وکنار خانه‌های ایران می‌توان نشانه‌هایی از آن را دید. پشتی‌های خوش‌نقش‌و‌نگار حسینیه امینی ها هم مانند فرش‌های 45متری تالار اصلی، هدیه آستان قدس رضوی به خانه امینی ها هستند.

بخش های مختلف حسینیه امینی ها قزوین

همان طور که می‌دانید خانه‌های قدیم هزارتوی تودرتو داشتند و از قضا نه فقط یک خانواده که یک ایل و تبار با همه جهاز و کسب‌وکارش به خوبی و خوشی در آن زندگی می‌کردند. خانه امینی ها قزوین هم از این قاعده مستثنا نیست. این خانه هم بخش‌های کاربردی و مجزایی برای تأمین انواع نیازهای رفاهی ساکنان داشته است.

بعضی از این بخش‌ها هنوز هم سرپا هستند و کاربری دارند؛ اما برخی دیگر از تک‌وتا افتاده‌ و ظاهر زیبایشان را از دست داده‌اند. علاوه بر این در حال حاضر مراسم‌ ماه محرم، ماه مبارک رمضان و جشن‌های خانواده امینی شامل عقد و عروسی و دیدوبازدید نیز در جای‌جای همین خانه برگزار می‌شود. به همین خاطر است که خانه امینی ها از نظر فضای معماری ایرانی حتی در روزگار امروز بی‌نظیر است.

شربت‌خانه

شربت‌خانه و حیاط آن را در خانه امینی ها در دو طرف تالارهای این عمارت به تماشا بنشینید. همان طور که از نام این قسمت بر می‌آید، مکانی برای تهیه انواع نوشیدنی‌ها اعم از چای، دوغ و شربت بوده که در مراسم جشن و عزا آن‌ها را تهیه می‌کردند. همچنین ظروف متعلق به برگزاری مراسم در حسینیه امینی ها نیز در شربت‌خانه نگه‌داری می‌شود. مسیر حد فاصل شربت‌خانه و تالارها نیز محلی برای پرورش مرغ، خروس و حیوانات خانگی بوده است.

چای‌پزخانه

عکس چای‌پزخانه خانه امینی ها قزوین

چایخانه یا چاخانه که قلب هر حسینیه‌ای محسوب می‌شود در این قسمت قرار دارد. چایخانه جایی است که چایی پذیرایی مراسم را در آن آماده می‌کرده‌اند. سماورها، سینی‌های بزرگ و استکان‌های کمرباریک هم در این مکان نگه‌داری می‌شدند. چایخانه را می‌توانید قبل از ورود به حیاط ببینید.

گوشواره یا شاه‌نشین

تالارهای جنوبی و شمالی خانه امینی ها قزوین جایی به نام شاه‌نشین دارند. این مکان مخصوص مجالس زنانه بوده است. بانوان در قسمت شاه‌نشین می‌توانستند به تماشای مراسم بپردازند.

اتاق حاج‌آقایی

اتاق حاج‌آقایی همان طور که از نامش پیدا است جایی برای حضور حاج‌آقاهاست. مداحان و روضه‌خوان‌هایی که برای اجرای مراسم مذهبی به حسینیه امینی ها دعوت می‌شدند، در این محل منتظر می‌ماندند تا نوبت مداحی و روضه‌خوانی آن‌ها فرا برسد. اتاق حاج‌آقایی در سمت راست تالار جنوبی حسینیه امینی ها قرار دارد.

حیاط

عکس حیاط خانه امینی ها قزوین

حیاط خانه امینی ها قزوین خاطرات زیادی از دورهمی‌های عصرانه خانواده امینی و بازی‌های بچه‌ها دارد که برایتان تعریف کند. این حیاط با حوض مستطیلی‌شکل، فواره همیشه روشن و درختان تاک و باغچه‌های سرسبز، طراوت و نشاط خانه امینی ها را دوچندان کرده است.

زیرزمین

عکس زیرزمین خانه امینی ها قزوین

زیرزمین حسینیه امینی ها ظاهری صلیبی‌شکل دارد و حوضی هشت‌ضلعی در وسط آن قرار گرفته است. این زیرزمین دقیقاً در زیر تالارهای سه‌گانه عمارت واقع شده و نمایشگاهی برای اشیا غنیمتی به‌جامانده از میراث خاندان امینی است.

آشپزخانه

مطبخ یا آشپزخانه خانه امینی ها را در بخش غربی بنا طراحی کرده‌اند. مجمع‌های بزرگ حاوی غذاهای گرم و خوشمزه از مطبخ به سمت تالارها  و اندرونی‌ها حرکت می‌کردند. آب‌انبار عمارت امینی ها هم در نزدیکی آشپزخانه قرار دارد. کارکنان مطبخ هم می‌توانستند از حیاطی که مخصوص آشپزخانه طراحی شده بود، برای رفت‌و‌آمد استفاده کنند. انبار آشپزخانه هم در قسمت شمالی آشپزخانه قرار دارد تا در نگهداری مواد غذایی و استراحت آشپزها کاربری داشته باشد.

سرداب

سرداب فکر هوشمندانه معماران ایرانی برای فرار از گرمای تابستان است. شما هم اگر در فصل گرم برای بازدید از خانه امینی ها قزوین می‌روید، سرداب خانه را برای بازدید اولیه انتخاب کنید. سرداب‌ها در قدیم به‌نحوی ییلاق هر خانه محسوب می‌شدند. حوض کوچکی در وسط سرداب‌ها طراحی می‌کردند تا هم به خنک شدن هوا کمک کند و هم میوه‌های تابستانی و خوراکی‌ها را تازه نگه دارد. هم‌اکنون کاربری سرداب حسینیه امینی ها قزوین به نمایشگاهی برای لوازم ماه محرم تغییر کرده است.

کاربری فعلی خانه امینی ها قزوین

از آن عمارت 5هکتاری با آن همه شکوه و عظمت حالا قسمت‌هایی شامل 4 حیاط و 2 عمارت اندرونی و بیرونی به یادگار مانده است. عمارت بیرونی خانه امینی ها را با عنوان حسینیه امینی ها قزوین می‌شناسند. کاربری اصلی حسینیه امینی ها و بازدید مردم از این عمارت هم برگزاری مراسم‌های مذهبی در آن است. حسینیه امینی ها با نام‌های دیگری مانند حسینیه چارتاقی و تکیه مذهبی در بین اهالی شهر قزوین مشهور است. علت اصلی حفظ این بنا و شهرت آن بین مردم نیز همین فرصت برگزاری مراسم‌های مذهبی در این حسینیه است که یاد و خاطره حاج محمدرضا امینی را هم زنده نگه داشته است.

پس از ورود به حسینیه به حیاط بیرونی عمارت داخل می‌شوید که حوض بزرگ مستطیلی‌شکلی در وسط آن جلوه‌گری می‌کند. پس از حیاط به تالارهای حسینیه می‌رسید. جایی که سه تالار مستطیلی در راستای شرقی غربی عمارت، منتظر قدوم مبارک بازدیدکنندگان هستند.

جاهای دیدنی اطراف حسینیه امینی ها قزوین

مدرسه تاریخی امیدیه

عکس مدرسه تاریخی امیدیه

مدرسه امیدیه قزوین اولین مدرسه با سبک آموزش نوین بود که در دوران پهلوی در شهر قزوین احداث شد. این مدرسه در خیابان سپه، قدیمی‌ترین و اولین خیابان ایران واقع است. تاریخ ساخت این مدرسه را به سال 1283 تخمین زده‌اند. این بنا به دستور حکمران وقت تهران و قزوین راه‌اندازی شد.

اطلاعات بازدید مدرسه تاریخی امیدیه

آدرسقزوین، ابتدای خیابان سپه، جنب سردر عالی قاپو
هزینه بلیط ورودیرایگان
ساعات بازدید24ساعته
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین 1 تا 2 ساعت
وضعیت جادهآسفالت ⬛ خاکی ☐ آفرود لازم ☐ فقط پیاده‌روی ☐
میزان سختی سفر۱ از ۵ ⬛  ۲ از ۵ ☐  ۳ از ۵ ☐  ۴ از ۵ ☐  ۵ از ۵ ☐
مناسب برایفقط جوانان ☐  فقط گروه خانوادگی ☐  گروه دوستان ☐  تنها ☐  سالمندان و خردسالان ☐ تمامی افراد ⬛
بهترین زمان سفربهار ☐  تابستان ☐  پاییز ☐  زمستان ☐ تمامی فصل‌های سال ⬛️

عمارت سردار مفتخم قزوین

عکس عمارت سردار مفتخم قزوین

قزوین در دوران صفویه پایتخت ایران بوده است. رفت‌وآمد بزرگان و حضور شاهزادگان و امیران در دوره‌های مختلف در این شهر باعث شد تا عمارت‌ها و کاخ‌های متعددی در این شهر ساخته شود. عمارت سردار مفتخم قزوین در بافت تاریخی شهر قزوین و محله هلال احمر این شهر واقع شده که از هر طرف نمایی منحصربه‌فرد دارد. این عمارت در دو طبقه و با ستون‌های بلند ساخته شده است و در گذشته به‌عنوان مدرسه امیرکبیر و هم‌اکنون با عنوان خانه فرهنگ امیرکبیر کاربری داشته است. احداث این بنا را به شاهزاده اکبر میرزا ملقب به سردار مفتخم نسبت داده‌اند. شاهزاده مفتخم نماینده شهر قزوین در دوره‌های چهارم و پنجم مجلس مشروطه بوده است.

اطلاعات بازدید عمارت سردار مفتخم قزوین

آدرسقزوین، خیابان هلال احمر
هزینه بلیط ورودیرایگان
ساعات بازدید24ساعته
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین 1 تا 2 ساعت
وضعیت جادهآسفالت ⬛ خاکی ☐ آفرود لازم ☐ فقط پیاده‌روی ☐
میزان سختی سفر۱ از ۵ ⬛  ۲ از ۵ ☐  ۳ از ۵ ☐  ۴ از ۵ ☐  ۵ از ۵ ☐
مناسب برایفقط جوانان ☐  فقط گروه خانوادگی ☐  گروه دوستان ☐  تنها ☐  سالمندان و خردسالان ☐ تمامی افراد ⬛
بهترین زمان سفربهار ⬛️  تابستان ⬛️  پاییز ☐  زمستان ☐ تمامی فصل‌های سال ☐

موزه قزوین

عکس موزه قزوین

موزه قزوین یا موزه شهر یکی از موزه های قزوین است که به موضوع باستان‌شناسی می‌پردازد. از مهم‌ترین اشیایی که در موزه قزوین نگهداری می‌شود تندیس بالاتنه مرد سومری است که از جنس سنگ مرمر است. از دیگر آثار این موزه می‌توان به تخت عروس، درهای چوبی نفیس، سفالینه‌های باستانی و نقاشی ناصرالدین‌شاه اشاره کرد. این موزه همچنین با کاخ چهلستون قزوین و دولتخانه صفوی نیز فاصله اندکی دارد.

اطلاعات بازدید موزه قزوین

آدرسقزوین، ابتدای خیابان هلال احمر از سمت خیابان سبزه ‌میدان
هزینه بلیط ورودیهزینه تهیه بلیط این مجموعه در سال 1401 برای گردشگران داخلی 5000 تومان است.
ساعات بازدیدهمه روزه حتی روزهای جمعه از ساعت ۹ صبح الی ۱۸
شماره تماس02833234935
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین 1 تا 2 ساعت
وضعیت جادهآسفالت ⬛ خاکی ☐ آفرود لازم ☐ فقط پیاده‌روی ☐
میزان سختی سفر۱ از ۵ ⬛  ۲ از ۵ ☐  ۳ از ۵ ☐  ۴ از ۵ ☐  ۵ از ۵ ☐
مناسب برایفقط جوانان ☐  فقط گروه خانوادگی ☐  گروه دوستان ☐  تنها ☐  سالمندان و خردسالان ☐ تمامی افراد ⬛
بهترین زمان سفربهار ☐ تابستان ☐  پاییز ☐  زمستان ☐ تمامی فصل‌های سال ⬛️
سرای وزیر

عکس سرای وزیر قزوین

سرای وزیر قزوین را با نام کاروان‌سرای وزیر قزوین هم معروف است. این سرا از قسمت‌های اصلی بازار قزوین است که در مقابل راسته قیصریه این بازار جای گرفته است. اهمیت سرای وزیر به خاطر وجود طاق‌هایی با کاشی‌کاری‌های تماشایی و گنبد آجری‌ آن است. در طراحی‌های کاشی‌کاری این بنا می‌توان نقش‌هایی از مجلس شکار شیر و پرنده، طرح‌های اسلیمی و کتابی، اسب، خورشید و انسان بال‌دار را به تماشا نشست.

اطلاعات بازدید سرای وزیر

آدرسقزوین، بازار قزوین
هزینه بلیط ورودیرایگان
ساعات بازدید24ساعته
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین 1 تا 2 ساعت
وضعیت جادهآسفالت ⬛ خاکی ☐ آفرود لازم ☐ فقط پیاده‌روی ☐
میزان سختی سفر۱ از ۵ ⬛  ۲ از ۵ ☐  ۳ از ۵ ☐  ۴ از ۵ ☐  ۵ از ۵ ☐
مناسب برایفقط جوانان ☐  فقط گروه خانوادگی ☐  گروه دوستان ☐  تنها ☐  سالمندان و خردسالان ☐ تمامی افراد ⬛
بهترین زمان سفربهار ☐ تابستان ☐  پاییز ☐  زمستان ☐ تمامی فصل‌های سال ⬛️

مسجد جامع عتیق قزوین

عکس مسجد جامع عتیق قزوین

مسجد جامع عتیق قزوین به دستور هارون‌الرشید در سال ۱۹۲ هجری قمری ساخته شده است. این مسجد که از قدیمی‌ترین مسجدهای ایران به شمار می‌آید، تجلی معماری ایرانی-اسلامی است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مسجد جامع عتیق وقایع دوران بنی‌عباس تا دوران قاجار را از سر گذرانده است؛ معماری آن در طی سال‌های گذشته بارها تغییر کرده؛ اما هنوز هم می‌توان آثار هنرمندانه طراحان آن را در گنبد زیبا، منارهای رفیع و صحن‌های باصفای آن تماشا کرد.

اطلاعات بازدید مسجد جامع عتیق قزوین

آدرسقزوین، خیابان شهدا (سپه سابق)
هزینه بلیط ورودیرایگان
ساعات بازدید24ساعته
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین 1 تا 2 ساعت
وضعیت جادهآسفالت ⬛ خاکی ☐ آفرود لازم ☐ فقط پیاده‌روی ☐
میزان سختی سفر۱ از ۵ ⬛  ۲ از ۵ ☐  ۳ از ۵ ☐  ۴ از ۵ ☐  ۵ از ۵ ☐
مناسب برایفقط جوانان ☐  فقط گروه خانوادگی ☐  گروه دوستان ☐  تنها ☐  سالمندان و خردسالان ☐ تمامی افراد ⬛
بهترین زمان سفربهار ☐ تابستان ☐  پاییز ☐  زمستان ☐ تمامی فصل‌های سال ⬛️

کاروانسرای خورشید سعدالسلطنه

عکس کاروانسرای خورشید سعدالسلطنه

تاریخ ساخت کاروان‌سرای سعدالسلطنه قزوین به دوران حکومت ناصرالدین‌شاه باز می‌گردد. از دیگر نام‌های کاروان‌سرای سعدالسلطنه می‌توان به سرای سعدیه، سرای سعدالسلطنه، سرای سعادت و بازارچه سعدالسلطنه اشاره کرد. کاروان‌سرای سعدالسلطنه جزو ۳۸ بنای منتخب میراث فرهنگی کشور و بزرگترین بازار سرپوشیده دوران قاجار به حساب می‌آید. این بنا در بافت تاریخی شهر قزوین قرار دارد.

اطلاعات بازدید کاروانسرای خورشید سعدالسلطنه

آدرسقزوین، میدان آزادی (سبزه میدان)، خیابان امام خمینی
هزینه بلیط ورودیرایگان
ساعات بازدید24ساعته
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین 1 تا 2 ساعت
وضعیت جادهآسفالت ⬛ خاکی ☐ آفرود لازم ☐ فقط پیاده‌روی ☐
میزان سختی سفر۱ از ۵ ⬛  ۲ از ۵ ☐  ۳ از ۵ ☐  ۴ از ۵ ☐  ۵ از ۵ ☐
مناسب برایفقط جوانان ☐  فقط گروه خانوادگی ☐  گروه دوستان ☐  تنها ☐  سالمندان و خردسالان ☐ تمامی افراد ⬛
بهترین زمان سفربهار ☐ تابستان ☐  پاییز ☐  زمستان ☐ تمامی فصل‌های سال ⬛️

گرمابه تاریخی میرزا کریم

عکس گرمابه تاریخی میرزا کریم

گرمابه میرزا کریم قزوین یکی دیگر از بناهای دوران قاجار است که در سال 1377 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. اهمیت و ارزش گرمابه میرزا کریم در تزیینات کاشی‌کاری سردر، لایه‌های نقاشی و نگارگری‌های زیبایی است که طی مراحل مرمت و بازسازی این بنا ظاهر شدند.

اطلاعات بازدید گرمابه تاریخی میرزا کریم

آدرسقزوین، خیابان سپه، کوچه‌ محمدیه، خیابان مسگرها
هزینه بلیط ورودیرایگان
ساعات بازدید24ساعته
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین 1 تا 2 ساعت
وضعیت جادهآسفالت ⬛ خاکی ☐ آفرود لازم ☐ فقط پیاده‌روی ☐
میزان سختی سفر۱ از ۵ ⬛  ۲ از ۵ ☐  ۳ از ۵ ☐  ۴ از ۵ ☐  ۵ از ۵ ☐
مناسب برایفقط جوانان ☐  فقط گروه خانوادگی ☐  گروه دوستان ☐  تنها ☐  سالمندان و خردسالان ☐ تمامی افراد ⬛
بهترین زمان سفربهار ☐ تابستان ☐  پاییز ☐  زمستان ☐ تمامی فصل‌های سال ⬛️

سرای ضرابخانه قزوین

عکس سرای ضرابخانه قزوین

سرای ضرابخانه قزوین یکی از چند ورودی بازار قزوین است که قدمتی بالغ بر هزار سال دارد. علت نام‌گذاری این بنا این است که در دوران صفویه و قاجاریه در این سرا به ضرب سکه می‌پرداختند. در قدیم اصطلاح سرا را به کاروان‌سراهای تجاری نسبت می‌دادند که در نزدیکی دروازه شهر قرار داشت و به‌عنوان ورودی بازار به کار می‌رفت. معماری اغلب سراها شامل یک حیاط مرکزی و حجره‌های متحدالشکل دورتادور حیاط اصلی است.

اطلاعات بازدید سرای ضرابخانه قزوین

آدرسقزوین، خیابان مولوی
هزینه بلیط ورودیرایگان
ساعات بازدیدبازدید از این مجموعه از ساعت ۸ تا ۲۱ امکان‌پذیر است.
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین 1 تا 2 ساعت
وضعیت جادهآسفالت ⬛ خاکی ☐ آفرود لازم ☐ فقط پیاده‌روی ☐
میزان سختی سفر۱ از ۵ ⬛  ۲ از ۵ ☐  ۳ از ۵ ☐  ۴ از ۵ ☐  ۵ از ۵ ☐
مناسب برایفقط جوانان ☐  فقط گروه خانوادگی ☐  گروه دوستان ☐  تنها ☐  سالمندان و خردسالان ☐ تمامی افراد ⬛
بهترین زمان سفربهار ☐ تابستان ☐  پاییز ☐  زمستان ☐ تمامی فصل‌های سال ⬛️

خانه تاریخی یزدی

عکس خانه تاریخی یزدی

خانه تاریخی یزدی یک خانه با معماری قجری و قدمتی 150ساله است. مالک اصلی این بنا دکتر ابراهیم یزدی، وزیر وقت دولت بازرگان بوده که پس از انقلاب به شخص دیگری واگذار شده است. این بنا در سال‌های بعد در فهرست آثار ملی ثبت شد و هم‌اکنون یکی از اقامتگاه‌ها و هتل های قزوین به شمار می‌آید.

اطلاعات بازدید خانه تاریخی یزدی

آدرسقزوین، خیابان امام خمینی، گذر صالحیه، مجموعه بازار سنتی قزوین
هزینه بلیط ورودینامشخص
ساعات بازدیدهمه‌روزه از ساعت 09:00 تا 17:00
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین 1 تا 2 ساعت
وضعیت جادهآسفالت ⬛ خاکی ☐ آفرود لازم ☐ فقط پیاده‌روی ☐
میزان سختی سفر۱ از ۵ ⬛  ۲ از ۵ ☐  ۳ از ۵ ☐  ۴ از ۵ ☐  ۵ از ۵ ☐
مناسب برایفقط جوانان ☐  فقط گروه خانوادگی ☐  گروه دوستان ☐  تنها ☐  سالمندان و خردسالان ☐ تمامی افراد ⬛
بهترین زمان سفربهار ☐ تابستان ☐  پاییز ☐  زمستان ☐ تمامی فصل‌های سال ⬛️

موزه سنگ نگاره قزوین

عکس موزه سنگ نگاره قزوین

موزه سنگ نگاره یا حمام بلور از حمام‌‌های قدیمی شهر قزوین به شمار می‌آید. نقش‌ونگار روی دیواره‌های حمام نشان از آن دارند که این حمام متعلق به دوران صفویه است. این حمام با وسعتی بالغ بر ۱۲۰۰ مترمربع در محله آخوند شهر قزوین قرار دارد.

اطلاعات بازدید موزه سنگ نگاره قزوین

آدرسقزوین، خیابان مولوی، محله آخوند
هزینه بلیط ورودی4000 تومان
ساعات بازدیدشنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 17
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین 1 تا 2 ساعت
وضعیت جادهآسفالت ⬛ خاکی ☐ آفرود لازم ☐ فقط پیاده‌روی ☐
میزان سختی سفر۱ از ۵ ⬛  ۲ از ۵ ☐  ۳ از ۵ ☐  ۴ از ۵ ☐  ۵ از ۵ ☐
مناسب برایفقط جوانان ☐  فقط گروه خانوادگی ☐  گروه دوستان ☐  تنها ☐  سالمندان و خردسالان ☐ تمامی افراد ⬛
بهترین زمان سفربهار ☐ تابستان ☐  پاییز ☐  زمستان ☐ تمامی فصل‌های سال ⬛️

بهترین زمان بازدید حسینیه امینی ها قزوین

در صورتی که از اهالی شهر قزوین هستید، پیشنهاد می‌کنیم فرصت را غنیمت بشمارید و زود‌به زود به دیدن این حسینیه امینی ها بروید؛ اما اگر مثل ما از این خانه باصفا و دیدنی دور افتاده‌اید، بهتر است روزهای غیرتعطیل و اواسط هفته را به بازدید از خانه امینی ها اختصاص دهید. خودتان بهتر می‌دانید. روزهای تعطیل به‌خاطر شلوغی جاده‌ها و تجمع دوست‌داران جاذبه‌های گردشگری جلوی مکان‌ها و عمارت‌های تاریخی، بازدید راحتی نخواهید داشت.

اطلاعات بازدید حسینیه امینی ها قزوین

آدرساستان قزوین، قزوین، خیابان مولوی
هزینه بلیط ورودیرایگان
ساعات بازدیدهمه‌روزه در نوبت صبح از ساعت 9 صبح تا 1 ظهر و در نوبت عصر از ساعت 16 تا 18
شماره تماس02833552086
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین 1 تا 2 ساعت
وضعیت جادهآسفالت ⬛ خاکی ☐ آفرود لازم ☐ فقط پیاده‌روی ☐
میزان سختی سفر۱ از ۵ ⬛  ۲ از ۵ ☐  ۳ از ۵ ☐  ۴ از ۵ ☐  ۵ از ۵ ☐
مناسب برایفقط جوانان ☐  فقط گروه خانوادگی ☐  گروه دوستان ☐  تنها ☐  سالمندان و خردسالان ☐ تمامی افراد ⬛
بهترین زمان سفربهار ☐ تابستان ☐  پاییز ☐  زمستان ☐ تمامی فصل‌های سال ⬛️

مسیر دسترسی حسینیه امینی ها قزوین

حسینیه امینی ها را در خیابان مولوی شهر قزوین پیدا می‌کنید. برای حرکت به سمت این خیابان باید راه چهارراه سپه را در پیش بگیرید. مسیر چهارراه سپه را ادامه بدهید تا به چهارراه شهدا برسید. حالا کافی است به سمت راست بپیچید و چند متر جلوتر حسینیه امینی ها را ببینید.

در این مقاله مجله گردشگری ره بال آسمان از تاریخچه ساخت شنیدنی و معماری کم‌نظیر خانه امینی ها قزوین سخن گفتیم و جزءبه‌جزء قسمت‌های مختلف حسینیه و دیدنی‌های آن را از زبان قلم شنیدیم؛ اما شنیدن کی بود مانند دیدن؟! آماده‌ایم تا تجربیات و خاطرات بازدید شما از بازدید این خانه باصفا و اصیل ایرانی بشنویم.

خانه امینی ها قزوین در خیابان مولوی شهر قزوین واقع است و از خانه‌های قدیمی با معماری دوران صفوی به حساب می‌آید.

شربت‌خانه، چای‌پزخانه، گوشواره یا شاه‌نشین، اتاق حاج‌آقایی، آشپزخانه، سرداب و زیرزمین از قسمت‌های اصلی خانه امینی ها قزوین هستند.

همه‌روزه از ساعت 9 صبح الی 1 ظهر و در نوبت عصر از ساعت 4 تا 6

روزهای غیرتعطیل و اواسط هفته را به بازدید از خانه امینی‌ها اختصاص دهید. در این روزها حجم بازدیدکنندگان کمتر است و به راحتی می‌توانید از تمامی بخش‌های حسینیه بازدید کنید.

خانه امینی ها قزوین که حالا از مهم‌ترین جاهای دیدنی قزوین محسوب می‌شود از یادگاری‌های به‌جامانده از حاج محمدرضا امینی است.

5/5 (3 نظر)
15 نظرات
  1. زهرا می گوید

    چقدراین عمارت بزرگ امینی ،زیبا و چشم نوازه،بخصوص پنجره های رنگی رنگی اتاق ها حال و هوای خانه ملاباشی در اصفهان را در ذهن زنده میکنه. برای ملاباشی هم مقاله نوشتید؟

    1. بانو تقیان می گوید

      زهرای عزیز، خانه امینی‌ها یه عمارت باشکوهه و به قول شما طراحیش خیلی نزدیک به خانه ملاباشی اصفهان.
      بله. برای این عمارت هم مقالده داریم.
      لینک مقاله رو براتون می‌ذارم.
      https://blog.rahbal.com/mollabashi-historical-house/

    2. Danial می گوید

      خانه ملاباشی خیلی قشنگتره

  2. Afra می گوید

    چجوری هفده تا خانواده توی ی خونه زندگی میکردند و دعواشون نمیشده؟!؟!
    ما دو تا خواهر باید اتاقامون جدا باشه!!!!!!

    1. بانو تقیان می گوید

      افرای عزیز، بی‌شک دعواشون هم می‌شده؛ اما جامعه مردسالار اون زمان، به زن‌ها اجازه اعتراض نمی‌داده.

  3. سمانه می گوید

    خونه قشنگیه
    برای بازدیدش باید هزینه داد؟!

    1. بانو تقیان می گوید

      سمانه عزیز، در جدول اطلاعات نوشته شده که ورود به این خانه رایگانه. باز هم باید دید که در سال‌های بعد متولیانش چه تصمیمی دارند.

  4. سجاد می گوید

    من این خونه رو از نزدیک دیدم.
    واقعا زیباست.
    توصیه میکنم حتما شما هم سر بزنید.

    1. بانو تقیان می گوید

      سجاد عزیز، ممنونیم که تجربه‌تون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

  5. Danial می گوید

    خانه ملاباشی خیلی قشنگتره
    اما یه کم مسئولش بداخلاقه!

    1. بانو تقیان می گوید

      ؟؟؟؟؟؟

  6. ارمین می گوید

    خانه امینی ها زیبا ترین خانه تاریخی در ایران هست . در ضمن حاج محمد رضا امینی یک کاروانسرایی هم در قزوین درست کرده که بازار سعد السطنه به گرد ان نمی رسد. بنام کاروانسرای حاج رضا

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام آرمین عزیز، ممنونم بابت توضیحی که دادید. حتما در مقالات دیگه به این کاروانسرا هم می‌پردازیم.

  7. Fateme می گوید

    سلام ما امروز که اردیبهشت ماه ۱۴۰۲عه به این مکان رفتیم. ۱۵ تومن ورودی گرفتن که از همه‌ی مکان‌های گردشگری دیگه‌ی قزوین گرون‌تر بود. هیچ راهنما و کسی که توضیح بده هم حضور نداشت. به شدت هم به حجاب خانوم‌ها گیر میدادن و تهدید میکردن. تو مقاله هم نوشتید که خونه وقفه ولی خانومی که اونجا تذکر حجاب میداد میگفت من صاحب‌خونم.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام فاطمه عزیز، ممنونیم که تجربه‌تون رو به اشتراک گذاشتید. به امید روزی که مردم بدون دغدغه به دیدن آثار تاریخی کشور برن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.