زیباترین معماری های بناهای معروف باکو

2

شهر زیبای باکو به دلیل همجواری با ایران و اشتراکات ذائقه معماری اسلامی، همواره مورد توجه توریست های ایرانی و البته توریست های سرتاسر جهان قرار گرفته است. وقتی در کوچه های شهر باکو قدم میزنید می تواند گستره ای وسیع از دیدنی های تاریخی و تفریحی با انواع معماری غربی، اسلامی و مدرن از جمله مسجد تازه پیر، یانار داغ، اثر سنگی قبوستان، آتشگاه، میدان فواره ها، خانه دولت، موزه ادبیات نظامی گنجوی، موزه کتاب های مینیاتوری، موزه تاریخ زین العابدین تقی اف، پارک مفاخر، کلیسای ساویر و… را مشاهده کنید که هر کدام دلیل و پیشینه ای دارند. بدون شک قدمت و دارای پیشینه بودن یک منطقه یا عمارت جذابیت زیادی ایجاد میکند اما باکو باوجود سهم زیادی که از این امتیاز دارد و بناهای تاریخی بیشماری را در خود جای داده است به این حد از توریستی بودن اکتفا نکرده و بواسطه معماری های عجیب، زیبا، هنرمندانه و منحصر به فرد به جاذبه های گردشگری شهر افزوده است. در ادامه با معرفی زیباترین معماری های بناهای معروف باکو با ره بال آسمان همراه باشید.

شاید شهربازی معروف باکو که به دلیل داشتن یکی از بزرگترین چرخ و فلک های دنیا و دارا بودن چشم انداز زیبا و منحصربه فردش آن را چشم باکو نیز مینامند. خرید از پاساژهای بزرگ و مدرن از تفریحات ثابت و محبوب توریست ها محسوب شود اما در این بین علاوه بر تاریخی بودن یک بنا و یا تفریحی بودن آن، معماری خاصش نیز میتواند به جذابیت توریستی بنا بیفزاید. در ادامه به معرفی چند مورد از معروف ترین و زیباترین معماری های شهر باکو میپردازیم.

ایچری شهر

معماری ایچری شهر

بافت قدیمی شهر باکو که به زبان محلی ایچری شهر نیز نامیده می شود از قدیمی ترین و زیباترین جاذبه های گردشگری شهر باکو میباشد به این منطقه ارگ باکو نیز گفته میشود. بناهای تاریخی دروازه مراد، قصر شیروان شاهان با قدمتی 600 ساله و قلعه دختر در این منطقه ساخته شده است. مساجد، کاروانسراها و بلوارهای قدیمی از دیگر جاذبه های ایچری شهر به شمار میروند. گفتنی است این منطقه تاریخی در سال 2000 میلادی در زمره میراث تاریخی جهانی در یونسکو ثبت شد. جاذبه های گردشگری باکو را حلقه ای تجسم کنید که نگین آن ایچری شهر است. بی شک پس از بازدید از این منطقه باستانی این صفت را برازنده آن خواهید دانست.

سالن نمایش اپرا و باله جمهوری آذربایجان

سالن نمایش اپرا و باله جمهوری آذربایجان

در زمان کشف اولین چاه نفت و قبل از شوروی باکو شهری ثروتمند محسوب میشد به همین دلیل بهترین معماران را در آن دوره جذب کرد و صاحب بناهایی با زیباترین معماری دنیا شد طراح این بنای زیبا نیکولای بایو از برجسته ترین معماران قرن بیستم میلادی است. زمانی که نام طراحان بزرگ و مطرحی چون بایو به میان می آید، دیگر نیازی به توصیف و تمجید هنری که خلق شده نیست، البته که شنیدن کی بود مانند دیدن؟! پس به مطالعه این توصیفات بسنده نکنید و تماشای این بنای عظیم و پرشکوه را از نزدیک، برای خودتان رقم بزنید.

کاخ سعادت باکو

کاخ سعادت باکو

کاخ سعادت امروزه بعنوان ساختمان ثبت ازدواج نیز شناخته میشود پشت طراحی زیبای این بنای تاریخی داستانی عاشقانه و غمگین نهفته است در سال 1912 مرتضی مختار اف این بنای زیبا و فاخر را درست شبیه بنایی که همسرش در فرانسه دیده و پسندیده بود ساخت و به او هدیه داد این زوج به مدت 8 سال در این کاخ مجلل زندگی کردند طراح این اثر باشکوه، طراح بزرگ جوزف پلوسکو است که درکنار آثار باشکوهی که خلق کرده است کاخ سعادت از شاهکارهای وی به حساب می آید. عاقبت در سال 1920 بلشویکی ها طی شورشی به خانه آنها حمله کردند مرتضی مختار در درگیری که با یکی از افسران بلشویکی داشت او را به قتل رساند و سپس در خانه اش خود کشی کرد. معماری هنرمندانه این بنا در کنار سرگذشتی غمگین ولی عاشقانه، کاخ سعادت را به یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری باکو تبدیل کرده است.

کاخ اسماعیلیه

کاخ اسماعیلیه

از جمله بناهای زیبا و دیدنی باکو کاخ اسماعیلیه است در کنار شکوه و عظمت چشم نواز این عمارت پیشینه ای غم انگیز وجود دارد! موسی نقی اف از اشخاص برجسته و مهم صنعت نفت بود که پسرش اسماعیل، به دلیل بیماری سل در جوانی در گذشت. آقا موسی تصمیم گرفت این عمارت را به یاد پسرش بسازد. این بنای زیبا به یاد اسماعیل، کاخ اسماعیلیه نام گرفت. این بنا داری معماری تلفیقی اسلامی، غربی ست که هر ساله گردشگران زیادی را از سرتاسر جهان به قلب باکو جذب میکند.

مرکز فرهنگی حیدر علی اف

مرکز فرهنگی حیدر علی اف

این مجموعه دارای معماری مدرن و منحصر به فردی ست که شاهکار ذهن هنرمند زها حدید معمار برجسته ی عراقی-بریتانیایی ست.طراحی این مرکز از خطوط منحنی و بی قائده ای الهام گرفته شده که همه ساله عده ی زیادی را فقط برای تماشای نمای بیرون آن جذب میکند.

برج های شعله ور

برج های شعله ور

اگر قصد سفر به باکو را کرده اید، حتما یکی از دلایل این تصمیم تماشای برج های شعله ور باکو در شب و لذت بردن حجم زیادی از هنر، خلاقیت و تلفیق رنگ هاست. هر کسی که به باکو سفر میکند حتما با این برج ها عکس میگیرد و در شبکه های اجتماعی منتشر میکند. این برج ها برجسته ترین و بلندترین بنای آذربایجان هستند چرا که نماد آذربایجان آتش است و طراحی این برج های سه قلو از آتش و شعله الهام گرفته شده است علاوه بر این در هر کجا از شهر که بایستید به راحتی میتوانید این شعله های زیبا وخیره کننده را تماشا کنید. شب ها نورپردازی رنگارنگ و جذاب برج ها زیبایی آن را چندین برابر میکند این نورهای رنگی بی شباهت به پرچم آذربایجان هم نیستند.

قلعه دختر باکو

قلعه دختر باکو

این قلعه در بافت قدیمی شهر ساخته شده و قدمتی هزار ساله دارد علاوه بر قدمت، چشم انداز زیبا و معماری هنرمندانه که به جذابیت این مکان تاریخی افزوده است روایتی غمگین نیز جهانگردان زیادی را برای شنیدن این افسانه های جذاب به ایچری شهر باکو فرامیخواند، در افسانه ها اینگونه آمده است که دختری به اجبار پدرش ناچار به ازدواج میشود پدر دختر این قلعه را به عنوان هدیه عروسی برای دخترش ساخت. پس از اتمام ساخت، دختر خودش را از بالای قلعه به پایین انداخت و خودکشی کرد.

موزه فرش باکو

موزه فرش باکو

این بنا علاوه بر جذابیتی که برای اهل موزه و طرفداران فرش دارد به دلیل طراحی مرتبط و جالبش به جاذبه های گردشگری باکو تبدیل شده است. ساختمان اصلی این موزه شبیه به فرشی لوله شده طراحی شده است علاوه بر این در این مکان لباس های محلی آذربایجان نیز به نمایش گذاشته شده است اگر به فرش بافی یا فرهنگ پوششی آذربایجان علاقمندید حتما به موزه فرش سر بزنیدو از آن دیدن کنید.

علاوه بر همه این مناظر دیدنی، قصر شیروان کوه، بلوار بزرگ و قطار کابلی باکو نیز می تواند از مقاصد گردشگری شما در این شهر باشد. در پایان این که، اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید، باکو با دیدنی های زیبا و جذابش می تواند سفری عالی و معقول به نظر برسد.

2 نظرات
  1. ایوب غریباوی می گوید

    سلام
    آقا دمت گرم اطلاعات گردشگری کاملی رو گذاشتی
    میتونی از تفلیس هم برامون مطلب بذاری ؟؟؟

    1. امیر ائمی می گوید

      سلام ایوب عزیز،
      ممنونم از توجهت، مطالب کاملی برای تفلیس در نظر داریم که به زودی منتشر میشن
      منتظر باشید 😉

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.