موزه های آنتالیا | گشت‌و‌گذاری در تاریخ و فرهنگ مردمان دیار ترک

3

موزه های آنتالیا آینه‌ای تمام‌نما از فرهنگ و تاریخ دیار ترک را پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌‌دهند، بعضی از این موزه‌ها مانند موزه باستان شناسی آنتالیا به اندازه‌ای عتیقه و اشیا ارزشمند قدیمی دارد که در منطقه نظیر آن را سراغ نداریم. بعضی دیگر نیز مانند موزه اسباب بازی، جنبه تفریحی دارند و گشت‌و‌گذار در آن‌ها حسابی خوش می‌گذرد. خوشبختانه بیشتر این موزه‌ها در مکان‌های خوش‌مسیر واقع شده‌اند. به لطف این شرایط می‌توانید با یک تیر ۲ نشان بزنید و در کار گشت‌و‌گذار در این موزه‌ها، از دیگر جاهای دیدنی آنتالیا بازدید کنید. انصافاً باید گفت حیف است راهی آنتالیا شوید و سری به موزه‌های این شهر نزنید. برای اینکه گشت‌و‌گذار در این موزه‌ها بیشتر به شما خوش بگذرد، در ادامه فهرستی پُروپیمان از بهترین موزه های آنتالیا آماده کرده‌ایم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این فهرست تا انتها، سیاحتی جانانه را تجربه کنید.

فهرست مطالب

موزه باستان شناسی | زیباترین موزه های آنتالیا

موزه باستان شناسی: زیباترین موزه های آنتالیا

موزه باستان شناسی آنتالیا به اندازه‌ای جذاب است که اگر قصد موزه‌گردی نداشته باشید برای گشت‌و‌گذار در این موزه به وسوسه می‌افتید. موزه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم، ابتدا به دست معلمی علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ ترکیه و آنتالیا ساخته شد. این معلم، علاقه زیادی به آثار جنگ جهانی اول داشت. این آثار به اندازه‌ای ارزشمند بودند که موزه‌دوست‌ها از سرتاسر دنیا برای تماشای آن‌ها به موزه باستان شناسی آنتالیا می‌آمدند. به دنبال محبوبیت موزه باستان شناسی، کاوشگران از سرتاسر دنیا دستاوردهای خود را به این موزه ارسال کردند؛ در نتیجه موزه باستان شناسی آنتالیا روز‌به‌روز رونق بیشتری پیدا کرد. موزه باستان شناسی آنتالیا اکنون در مکانی با وسعت ۷هزار مترمربع بنا شده است. این موزه به اندازه‌ای بزرگ است که گشت‌و‌گذار کامل در آن دست‌کم نصف روز زمان می‌برد.

موزه باستان شناسی: زیباترین موزه های آنتالیا

در موزه باستان شناسی ۱۳ تالار مهم وجود دارد. وسعت هر کدام از این تالارها برابر با ۳۰هزار مترمربع است. به تالارهایی که اشاره کردیم، یک تالار روباز و چندین گالری باغی را اضافه کنید. در این گالری‌ها تندیس‌ها و آثار تاریخی به معرض نمایش گذاشته شده است. موزه باستان شناسی در بین تمامی موزه های آنتالیا به اندازه‌ای وسیع و متنوع است که احتمال دارد در حین گشت‌و‌گذار در آن سردرگم شوید. به همین منظور در ادامه مهم‌ترین تالارهای موزه باستان شناسی آنتالیا را معرفی می‌کنیم. لازم به ذکر است اهمیت موزه باستان شناسی آنتالیا در بین گردشگران و علاقه‌مندان تاریخ باعث شده تا این موزه را با نام موزه آنتالیا نیز خطاب کنند. ترک‌ها به این موزه، آنتالیا موزِسی (Antalia Muzesi) می‌گویند.

تالار تاریخ طبیعی موزه باستان شناسی آنتالیا

این تالار به لوازمی از انسان‌های نخستین اختصاص دارد. تجهیزات شکار انسان‌های اولیه، تندیس‌های باستانی که توسط این انسان‌ها درست شده و مقبره‌های باستانی در تالار تاریخ طبیعی موزه باستان شناسی آنتالیا خودنمایی می‌کند. قسمتی از این تالار نیز به سنت‌های مختلف دفن مردگان در بین اهالی آناتولی قدیم اختصاص یافته است.

تالار پیش از تاریخ موزه باستان شناسی آنتالیا

تالار پیش از تاریخ موزه باستان شناسی آنتالیا

همان‌گونه که حتماً شنید‌ه‌اید، تاریخ به چندین بازه مختلف تقسیم شده است. یکی از این بازه‌ها به پیش از تاریخ اختصاص دارد. دیرینگی اشیای تالار پیش از تاریخ موزه باستان شناسی آنتالیا به میلیون‌ها سال پیش باز می‌گردد. در این تالار فسیل‌هایی از موجودات اولیه‌ نگه داری می‌شود.

تالار تاریخچه اول موزه باستان شناسی آنتالیا

تالار تاریخچه اول موزه باستان شناسی آنتالیا

عصر برنز و دوران نوسنگی به لحاظ باستان‌شناسی در تاریخ اول قرار می‌گیرند. اشیا کهن بسیاری وجود دارد که به لحاظ بازه زمانی در تاریخچه اول طبقه‌‌بندی می‌شوند. بسیاری از این اشیا در تاریخ تاریخچه اول موزه باستان شناسی آنتالیا نگهداری می‌شود.

تالار دوره کلاسیک موزه باستان شناسی آنتالیا

تالار دوره کلاسیک موزه باستان شناسی آنتالیا

یونان باستان مرزهای مشترکی با ترکیه امروزی داشت. به همین دلیل آثار باستانی دوره کلاسیک تمدن یونان در تالار دوره کلاسیک موزه باستان‌ شناسی آنتالیا خودنمایی می‌کند. تندیس‌های سفالی، ظرف‌های قدیمی و گیلاس‌های شراب باستانی در این تالار به چشم می‌آید.

تالار مجسمه‌ سازی موزه باستان شناسی آنتالیا

تالار مجسمه‌ سازی موزه باستان شناسی آنتالیا

در هیچ‌کدام از موزه‌ های آنتالیا به اندازه تالار مجسمه سازی موزه باستان شناسی آنتالیا با تندیس‌های قدیمی روبه‌رو نخواهید شد. تالار مجسمه سازی که به آن تالار خدایان نیز می‌گویند، از تندیس‌های خدایان یونان مانند زئوس، هرمس، آفرودیت و آرتمیس پر شده است.

تالار مجسمه های امپراتوری روم در موزه باستان شناسی آنتالیا

تالار مجسمه های امپراتوری روم در موزه باستان شناسی آنتالیا

در این تالار تا چشم کار می‌کند، مجسمه‌های امپراتورهای رم مشاهده می‌شود. شاید به غیر از ایتالیا، در هیچ کدام از موزه های خارجی نتوانید این تعداد مجسمه رومی مشاهده کنید.

تالار تابوت موزه باستان شناسی آنتالیا

تالار تابوت موزه باستان شناسی آنتالیا

همان‌گونه که از نام این تالار پیداست، تابوت‌های قدیمی در آن نگهداری می‌شود. شخصیت‌های برجسته‌ای از روزگاران بسیار کهن در این تابوت‌ها آرمیده‌اند.

تالار کودکان موزه باستان شناسی آنتالیا

تالار کودکان موزه باستان شناسی آنتالیا

در این تالار اسباب‌بازی‌های بسیار قدیمی و لوازم بازی کودکان به نمایش گذاشته شده است. جالب است بدانید قسمتی از بازاری قدیمی در آناتولی نیز در این تالار بازسازی شده تا منظره‌ای از دادوستد مردمان دیار ترک را در معرض دید همگان قرار دهد.

تالار اشیا مینیاتوری موزه باستان شناسی آنتالیا

تالار اشیا مینیاتوری موزه باستان شناسی آنتالیا

این تالار به عتیقه‌های ارزشمندی اختصاص دارد که به لحاظ ابعاد، کوچک و مینیاتوری هستند. بیشتر آثار این تالار به عتیقه‌های مینیاتوری از دوران روم و امپراتوری بیزانس اختصاص دارد.

تالار سکه‌ها موزه باستان شناسی آنتالیا

تالار سکه‌ها موزه باستان شناسی آنتالیا

ناگفته پیداست وقتی از یکی از بهترین موزه های آنتالیا صحبت می‌کنیم، این موزه باید قسمت اختصاصی برای سکه‌ها داشته باشد. در این تالار سکه‌‌های نقره، طلا و مسی بسیار قدیمی نگهداری می‌شود.

تالار آثار دوره ترکی اسلامی موزه باستان شناسی آنتالیا

این تالار به نمایش هنرِ ترکی اسلامی اختصاص یافته است. کاشی‌های قدیمی مربوط به دوران سلوجی و عثمانی در تالار آثار دوره ترکی اسلامی خودنمایی می‌کند. در این تالار فرش‌های آناتولی، کتبیه‌های اسلامی و شمعدان‌های باستانی به چشم می‌خورد.

تالار مرم نگاری موزه باستان شناسی آنتالیا

تالار مرم نگاری موزه باستان شناسی آنتالیا

انصافاً باید گفت تالار مردم نگاری یکی از بهترین قسمت‌های موزه باستان شناسی در بین تمامی موزه های آنتالیا به حساب می‌آید. در این تالار عتیقه‌ها، پوشاک و سلاح‌هایی قدیمی از مردمان دیار ترک به نمایش گذاشته شده است. حضور در این تالار به گردشگران کمک می‌کند تا در جریان زندگی قدیم مردمان این ناحیه قرار بگیرند.

قیمت بلیط موزه آنتالیا: حدود ۹۰ لیر ترکیه
ساعت بازدید موزه آنتالیا: تمامی روزهای هفته از ۸:۳۰ صبح تا ۲۰:۰۰

آدرس موزه باستان شناسی آنتالیا در نقشه‌های گوگل

موزه مینی سیتی | جالب ترین موزه آنتالیا

مینی سیتی که به آن موزه مینیاتوری هم می‌‌گویند، به دلیل جمع‌آوری مدل‌های کوچک‌شده‌ای از ساختمان‌ها و جاهای دیدنی به یکی از بهترین موزه های آنتالیا تبدیل شده است. این موزه چیزی حدود ۵۰هزار مترمربع مساحت دارد. ساختمان‌ها و جاهای دیدنی قسمت‌های مختلف دنیا در موزه مینی سیتی با مقیاس ۲۵ برابر کوچک‌تر، بازسازی شده‌اند. جالب است بدانید چیزی حدود ۸۵ اثر مینیاتوری در موزه مینی سیتی آنتالیا وجود دارد. بناهای معروفی مانند مسجد ایاصوفیه، کلیسای سنت نیکولاس، پاموکاله،‌ ابلیسک مصر، معبد آگوستوس، آمفی‌تئاتر آسپندوس، دروازه هادریان و معبد آرتمیس از مکان‌هایی معروفی است که نمونه‌های مینیاتوری آن‌ها در موزه مینی سیتی آنتالیا نگهداری می‌شود.

موزه مینی سیتی فاصله بسیار کمی با آکواریوم آنتالیا دارد. به لطف این فاصله کم می‌توانید برنامه سفر خود را به گونه‌ای تنظیم کنید تا در کنار گشت‌و‌گذار در موزه مینی سیتی، سری به آکواریوم آنتالیا بزنید و در شگفتی‌های دنیای زیر آب غرق شوید.

ساعت کار موزه مینی سیتی: تمامی روزهای هفته از ۸ صبح تا ۲۳:۰۰ پس‌ازظهر
قیمت بلیط موزه مینی سیتی: ۲ لیر ترکیه برای بزرگسالان. ورود کودکان کمتر از ۱۲ سال به این موزه رایگان است.

خانه موزه آتاتورک | موزه محبوبو مردم ترکیه (Ataturk House and Müzesi)

مصطفی کمال آتاتورک، مهم‌ترین شخصیت ترکیه نوین به حساب می‌آید. وی بنیانگذار جمهوری ترکیه بود و در طول عمر خود دستاوردهای چشمگیری برای مردمان این سرزمین به ارمغان آورد. جالب است بدانید آتاترک، به معنای پدر ترک‌هاست. این نام به اندازه‌ای در ترکیه دارای احترام است که هیچ ترک دیگری اجازه انتخاب نام آتاتورک را ندارد. اهمیت آتاتورک باعث شد تا خانه وی به موزه‌ای باشکوه برای علاقه‌مندان تاریخ و تمدن ترکیه تبدیل شود.

موزه آتاتورک، خانه‌ای ۳طبقه است که یکی از معماران ترکیه قدیم آن را بنا کرده است. این خانه در ۱۹۸۷ کاملاً بازسازی شد و به موزه آتاتورک تغییر کاربری دارد. دو طبقه از این خانه اکنون به موزه آتاتورک اختصاص دارد. در طبقه اول با پذیرایی، حمام، آشپزخانه و چند اتاق روبه‌رو هستیم. در طبقه دوم نیز ۷ اتاق کوچک‌‌و‌بزرگ وجود دارد. یکی از این اتاق‌ها به بالکن منتهی می‌شود و منظره‌ای تماشایی پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. اگر در بین موزه های آنتالیا به دنبال موزه‌ای برای آشنایی با سبک زندگی سیاستمداران این سرزمین می‌گردید، خانه موزه آتاتورک انتخاب مناسبی برای شماست.

ساعت کار خانه موزه آتاتورک همه‌روزه از ۸:۳۰ صبح تا ۲۰:۰۰

آدرس خانه موزه آتاتورک در نقشه‌های گوگل

موزه سونا و اینان کراچ کاله‌ ایچی (Suna and Inan Kiraç Müzesi)

موزه های آنتالیا با هدف معرفی فرهنگ و تمدن مردمان این سرزمین ساخته شده‌اند. برای نمونه می‌توان به موزه سونا و اینان کراچ کاله‌ ایچی اشاره کرد. این موزه در منطقه بارباروس آنتالیا واقع شده است. موزه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم ۲ طبقه دارد. بخش‌هایی از این طبقه‌ها به معرفی آداب‌و‌رسوم ترک‌های آنتالیای قدیم اختصاص یافته است. انواع لباس‌های محلی و لوازم زندگی مربوط به سال‌ها پیش در موزه سونا و اینان کراچ کاله ایچی نگهداری می‌شود.

ساعت کار موزه سونا و اینان کراچ: تمامی روزهای هفته از ۹:۰۰ صبح تا ۱۸:۰۰

آدرس موزه سونا و اینان کراچ در نقشه‌‌های گوگل

موزه اسباب بازی | جذاب ترین موزه های‌ آنتالیا (Antalya Toy Museum)

به گردشگرانی که همراه فرزندان دلبندشان راهی آنتالیا شده‌اند و می‌خواهند کودک عزیزتر از جانشان را به یکی از موزه های آنتالیا ببرند، موزه اسباب بازی آنتالیا را پیشنهاد می‌‌کنیم. برای تعریف از این موزه کافی است به این نکته اشاره کنیم که نزدیک به ۳هزار عروسک در موزه اسباب بازی آنتالیا نگهداری می‌شود. بیشتر این عروسک‌ها از گوشه‌و‌کنار ترکیه جمع‌آوری شده‌اند. بعضی از آن‌ها نیز از کشورهایی مانند آلمان، آمریکا، ژاپن، ایتالیا، بریتانیا، فرانسه و روسیه به موزه اسباب بازی آنتالیا راه پیدا کرده‌اند. دیرینگی بعضی از این عروسک‌ها به ۱۸۰۰ میلادی باز می‌گردد. ناگفته پیداست گشت‌و‌گذار در موزه اسباب بازی آنتالیا برای علاقه‌مندان دنیای کودکان و عروسک‌ها، تجربه‌ای منحصربه‌فرد است که خاطر‌ه‌ خوش آن برای همیشه در ذهن باقی می‌ماند. موزه اسباب بازی استانبول از دیگر موزه‌های تفریحی ترکیه است که در سفر به این کشور می‌توانید از آن بازدید کنید.

ساعت بازدید موزه اسباب بازی آنتالیا: شنبه‌ و یکشنبه از ۱۱:۰۰ صبح تا ۱۸:۰۰ و دیگر روزهای هفته از ۹:۰۰ صبح تا ۱۸:۰۰

آدرس موزه اسباب بازی آنتالیا در نقشه‌های گوگل

موزه اسباب بازی آنادولو (Anadolu Oyuncak Müzesi)

موزه اسباب بازی آنادولو، یکی دیگر از موزه های آنتالیا برای گردشگرانی است که همراه فرزندانشان راهی این سرزمین شده‌اند. این موزه در کنار اسباب‌ بازی، سبک‌و‌سیاق زندگی و تحصیل کودکانِ قدیم را نمایش می‌دهد. قسمتی از موزه اسباب بازی آنادولو به کلاس درسی قدیمی اختصاص یافته است. کودکان با حضور در این کلاس درس، فرصتی پیدا می‌کنند تا با سبک‌وسیاق زندگی و تحصیل بچه‌‌های آنتالیای قدیمی آشنا شوند. ناگفته پیداست وجود اسباب بازی‌های قدیمی این موزه نیز دلیل دیگری برای جذابیت موزه اسباب بازی آنادولو برای کودکان به حساب می‌آید. از آنجایی که این موزه سبک زندگی کودکان قدیم را نمایش می‌دهد، گشت‌و‌گذار در آن برای پدرومادرهای امروزی نیز جذاب و آموزنده است.

ساعت بازدید موزه اسباب بازی آنادولو: ۹:۳۰ صبح تا ۱۸:۰۰ و آخر هفته از ۹:۳۰: صبح تا ۱۹:۰۰. موزه اسباب بازی آنادولو دوشنبه‌های هر هفته تعطیل است.

موزه زیر آبی | جالب ترین موزه های آنتالیا

موزه زیر آبی: جالب ترین موزه های آنتالیا

برای تعریف‌و‌تمجید از موزه زیر آبی کافی است به این نکته اشاره کنیم که این موزه، اولین موزه زیر آبی اروپا به حساب می‌آید. گشت‌و‌گذار در موزه زیرآبی کار هر کسی نیست. برای سیاحت در این موزه باید رخت غواصی بر تن کنید و زیر آب بروید. جالب اینجاست موزه زیر آبی در آب‌های آزاد اطراف آنتالیا قرار دارد؛ در نتیجه پیرامون این موزه را ساختمان یا شیشه‌ای احاطه نکرده و تا چشم کار می‌کند دنیای زیر آب مشاهده می‌شود. موزه زیر آبی همانند دیگر موزه های آنتالیا، قسمت‌های مختلفی دارد. بخش مخصوص گیاهان دریایی، بخش تاریخی، قسمت حیوانات و سلاح‌های نظامی از مهم‌ترین قسمت‌های موزه زیر آبی آنتالیا به حساب می‌آید.

موزه زیر آبی: جالب ترین موزه های آنتالیا

قسمتی از این موزه نیز به کارهای روزمره انسان اختصاص داده شده است. در این قسمت تندیس‌هایی وجود دارد که در حال انجام کارهای روزمره هستند. بیشتر این تندیس‌ها با سیمان ساخته‌شده یا از سنگ تراشیده‌شده‌اند. این تندیس‌ها در زیر آب جلوه‌ای بسیار زیبا و تماشایی دارند. موزه زیر آبی سالانه چیزی حدود ۵میلیون بازدیدکننده از سرتاسر اروپا دارد. لازم به ذکر است از آنجایی که با موزه‌ای در زیر آب روبه‌رو هستیم، گشت‌و‌گذار کامل در این موزه فقط برای افرادی میسر است که گواهینامه غواصی بین‌المللی داشته باشند. با این حال اگر گواهینامه نداشتید، غم به دل خود راه ندهید. دوره آموزشی کوتاهی برای افرادی که غواصی بلد نیستند در مکان این موزه برگزار می‌شود. این افراد پس از گذراندن دوره آموزشی، لباس غواصی به تن می‌کنند و به گشت‌و‌گذاری کوتاه در موزه زیر آبی آنتالیا مشغول می‌شوند.

آدرس موزه زیر آبی آنتالیا در نقشه‌های گوگل

موزه کاشی | موزه‌ای زیبا و عجیب با مخاطب خاص

بسیاری از موزه های آنتالیا در بناهای قدیمی قرار دارند. برای نمونه می‌توان به موزه کاشی آنتالیا اشاره کرد. این موزه در ساختمانی واقع شده که تاریخ ساخت بنای آن به دوران سلجوقیان باز می‌گردد. از قرار معلوم این بنا در دوران سلجوقیان به‌‌عنوان مدرسه کاربرد داشته است. در گوشه‌و‌کنار این موزه کاشی‌های قدیمی و خوش‌‌نقش‌‌ونگار خودنمایی می‌کند. در قسمتی از این موزه نیز سلاح الدین کارتهای، یکی از شخصیت‌های برجسته ترکیه آرمیده است. در کنار کاشی‌های قدیمی و زیبا، لوازم چوبکاری شده‌ای نیز در موزه کاشی نگهداری می‌شود. گشت‌و‌گذار در موزه کاشی آنتالیا را به گردشگرانی توصیه می‌کنیم که از سیاحت در جاهای تاریخی ترکیه سیر نمی‌شوند.

آدرس موزه کاشی آنتالیا در نقشه‌های گوگل

موزه مولوی خانه | عرفانی‌ترین موزه در آنتالیا (Antalya Mevlevihane Müzesi)

موزه مولوی خانه که به آن خانه سماع استانبول نیز می‌گویند، در خیابان استقلال آنتالیا واقع شده است. این خیابان یکی از معروف‌ترین خیابان‌های آنتالیاست. بسیاری از هتل های آنتالیا در اطراف این خیابان قرار دارند؛ در نتیجه با رزرو اتاق در یکی این هتل‌ها، فاصله چندانی با موزه مولوی خانه ندارید. موزه مولوی خانه، درواقع خانقاه دراویش ترک به حساب می‌آید. این موزه در ۱۴۹۱ میلادی ساخته شده است. جالب است بدانید موزه مولوی خانه در طول تاریخ دستخوش ناملایمتی‌های بی‌شماری شده. این خانه سال‌ها پیش در آتش سوخت. مدت زیادی نیز به دنبال تغییرات سیاسی در ترکیه، موزه مولوی خانه تعطیل بود.

خوشبختانه در ۱۹۷۵ سایه همای سعادت روی سر موزه مولوی خانه افتاد تا این موزه به یکی از جاهای دیدنی آنتالیا تبدیل شود. همان‌گونه که حدس زده‌اید، در این موزه سبک‌ زندگی به گردشگران معرفی می‌شوند. قسمتی از موزه مولوی خانه به رقص سماع اختصاص داده شده است. درویش‌های دلسوخته در حالی که دست‌ها را با حالتی موزون به سمت بالا نگه داشته‌اند، به دور خود می‌چرخند تا به سماعی عرفانی برسند. لازم به ذکر است رقص سماع فقط روزهای یکشنبه هر هفته برگزار می‌شود.

آدرس موزه مولوی خانه در نقشه‌های گوگل

موزه زیست شناسی دریایی

موزه زیست شناسی دریایی

بیشتر از ۵۰۰ گونه جانوری در موزه زیست شناسی دریایی آنتالیا نگهداری می‌شود. بسیاری از این گونه‌ها در حال انقراض هستند. این شرایط باعث شده تا موزه زیست شناسی دریایی به یکی از موزه های آنتالیا با جاذبه‌های خاص تبدیل شود. کوسه فرشته و گیتار ماهی از گونه‌های دریایی منحصربه‌فردی هستند که فقط در موزه زیست شناسی دریایی می‌توانید آن‌ها را ببینید. انواع ماهی‌های استخوانی، صدف‌های مرجانی و ماهی‌های مرکب از دیگر گونه‌های جالبی هستند که در موزه زیست شناسی دریایی خودنمایی می‌کنند. موزه زیست شناسی دریایی در محله مرادپاشا قرار دارد. بسیاری از رستوران های آنتالیا در این محله واقع شده است. به لطف این شرایط می‌توانید پس از گشت‌و‌گذاری جانانه در موزه زیست شناسی دریایی، سری به این رستوران‌ها بزنید و غذایی اشرافی نوش جان کنید.

موزه سرزمین شنی | زیباترین موزه های آنتالیا (Sandland)

مسئولین گردشگری آنتالیا خودشان را به آب‌و‌آتش می‌زنند تا گردشگر بیشتری جذب این شهر شود. در این زمینه می‌توان به موزه سرزمین شنی آنتالیا اشاره کرد. این موزه درواقع نمایشگاهی بزرگ است که سالانه در سواحل برپاست. گردشگران در کنار مجسمه‌های شنی جمع می‌شوند و بدنی تکان می‌دهند. گشت‌و‌گذار در موزه سرزمین شنی به‌تنهایی و در کنار دوستان و اعضای خانواده خوش می‌گذرد.

قیمت موزه سرزمین شنی آنتالیا: حدود ۶۰ لیر ترکیه
ساعت بازدید موزه سرزمین شنی آنتالیا: تمامی روزهای هفته از ۹:۰۰ صبح تا ۲۳:۰۰

آدرس موزه سرزمین شنی آنتالیا در نقشه‌های گوگل

موزه روزی روزگاری آنتالیا (Bir Zamanlar Antalya Müzesi)

در این قسمت از معرفی موزه های آنتالیا، پیشنهاد جالبی برایتان داریم. موزه روزی روزگاری آنتالیا، مکان مناسبی برای آشنایی با فرهنگ و سبک زندگی مردمان این دیار به حساب می‌آید. قسمت‌های زیادی از این موزه به بازسازی زندگی روزمره مردمان آنتالیای قدیم اختصاص یافته است. در این قسمت‌ها، فروشگاه‌های ترکیه قدیم بازسازی شده‌اند و تندیس‌هایی از اهالی شهر در حال خرید و فروش قرار گرفته‌اند. قسمتی از این موزه نیز به عکس‌‌های قدیمی اختصاص دارد. اهالی آنتالیا عکس‌های قدیمی خود را به موزه روزی روزگاری اهدا کرده‌اند. این عکس‌ها یادوخاطره زندگی اهالی قدیم آنتالیا را در ذهن مردمان امروزیِ این شهر و گردشگران زنده می‌کند. با حضور در موزه روزی روزگاری در آنتالیا، فرصتی پیدا می‌کنید تا با سبک زندگی، خوردوخوراک، صنایع قدیم و زراعت اهالی این سرزمین آشنا شوید.

انصافاً باید گفت موزه روزی روزگاری، یکی از باصفاترین موزه های آنتالیا به حساب می‌آید. این موزه حس‌و‌حالِ خوبِ زندگی را به بازدید کنندگان منتقل می‌کند. جالب است بدانید موزه روزی روزگاری در آنتالیا در یکی از منطقه‌های خوش‌مسیر این شهر قرار دارد. به لطف این شرایط در کنار گردشگری در این موزه می‌توانید سری به مراکز خرید آنتالیا بزنید و حسابی پاساژگردی کنید.

ساعت کار موزه روزی روزگاری در آنتالیا: همه‌روزه به‌غیر از دوشنبه‌ها از ۹:۳۰ صبح تا ۱۸:۰۰

آدرس موزه روزی روزگاری در آنتالیا در نقشه‌های گوگل

موزه قوم نگاری آنتالیا | مهم ترین موزه های آنتالیا (Antalya Etnografya Müzesi)

با نگاهی به موزه های آنتالیا متوجه خواهید شد که مسئولین این شهر توجه ویژه‌ای به معرفی فرهنگ مردمان این سرزمین به علاقه‌مندان دارند. به همین دلیل موزه‌های مختلفی در گوشه‌وکنار آنتالیا خودنمایی می‌کند. یکی از این موزه‌ها که انصافاً جذابیت‌های چشمگیری دارد، موزه قوم نگاری آنتالیاست. بیشتر قسمت‌های این موزه به معرفی اشیا و پوشاکی قدیمی اختصاص دارد که اهالی آنتالیا در روزگاران دور استفاده می‌کردند. ظرف‌های قدیمی، سلاح‌های جنگی باستانی، تابلوهای هنری کلکسیونی، لباس‌های سنتی و سازهای خوش‌صدا در موزه قوم نگاری آنتالیا خودنمایی می‌کند. از آنجایی که با موزه قوم نگاری روبه‌رو هستیم، هر قسمت از این موزه به قومی خاص اختصاص داده شده است. با حضور در این موزه دیدگاه کاملی درباره تعامل اقوام مختلف در ترکیه با یکدیگر پیدا می‌کنید. این موزه انتخاب مناسبی برای گردشگرانی است که می‌خواهند از سبک زندگی مردم آنتالیا بیشتر بدانند.

ساعت کار موزه قوم نگاری آنتالیا: همه‌روزه از ۸:۰۰ صبح تا ۲۰:۰۰

آدرس موزه قوم نگاری آنتالیا در نقشه‌‌های گوگل

موزه باستان‌ شناسی آنتالیا | بهترین موزه های آنتالیا (Alanya Arkeoloji Müzesi)

قسمتی در آنتالیا با نام آنالیا شناخته می‌شود. این قسمت یکی از پرگردشگرترین مناطق آنتالیاست. منطقه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم جاهای گردشگری زیادی دارد که یکی از مهمترین آن‌ها، موزه باستان شناسی آنتالیاست. این موزه که به آن موزه باستان شناسی آنالیا هم می‌گویند، جلوه‌‌‌های باشکوهی از تاریخ و تمدن انسان‌های روزگاران بسیار دور را پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌دهد. برای تعریف از موزه باستان شناسی آنتالیا کافی است به این نکته اشاره کنیم که در این موزه عتیقه‌هایی از سده چهارم پیش از میلاد نگهداری می‌شود. این موزه به لحاظ باستان‌ شناسی به اندازه‌ای ارزشمند است که محققان از سرتاسر دنیا به موزه باستان شناسی آتالیا می‌آیند.

موزه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم همانند دیگر موزه های آنتالیا، دارای بخش‌های مختلفی است. هر کدام از این بخش‌‌ها به معرفی تمدن خاصی اختصاص داده شده است. به لحاظ تاریخی نیز موزه باستان شناسی آنتالیا یکی از موزه‌های برجسته در سطح بین‌المللی به حساب می‌آید.

قیمت بلیط موزه باستان شناسی آنتالیا: حدود ۲۰ لیر ترکیه
ساعت کار موزه باستان شناسی آنتالیا: همه‌روزه از ۸:۰۰ صبح تا ۲۰:۰۰

آدرس موزه باستان شناسی آنتالیا در نقشه‌های گوگل

موزه باستان‌ شناسی سیده (Side Arkeoloji Müzesi)

اگر می‌خواهید به هزاران سال پیش سفر کنید و گشت‌و‌گذاری خاطره‌انگیز در باقیمانده آثار آن زمان داشته باشید، حتماً راه موزه باستان شناسی سیده را در پیش بگیرید. جالب است بدانید خرابه‌های شهرهای قدیمی در موزه باستان شناسی سیده نگهداری می‌شود. دیرینگی برخی از این خرابه‌ها به ۲هزار سال پیش باز می‌گردد. برای نمونه می‌توان به حمام آگورا سیده اشاره کرد. حمامی که از آن صحبت می‌کنیم، جلوه‌ای خاص از زندگی مردمان هزاران سال پیش را پیش روی علاقه‌مندان باستان شناسی قرار می‌دهد. در این موزه کلکسیونی ارزشمند از جواهرات و سکه‌‌های قدیمی نگهداری می‌شود. عتیقه‌های این موزه رازهای زیادی در سینه پنهان دارند. این موزه به لطف اشیای باستانی چشمگیر و عتیقه‌های هزاران ساله‌ای که در آن وجود دارد به‌عنوان یکی از بهترین موزه های آنتالیا شناخته می‌شود.

موزه کلاس هابابام | زیباترین موزه های آنتالیا (Hababam Sinifi Müzesi)

مدتی است که فیلم‌ها و سریال‌های ترکی در بین ایرانی‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده است. اگر شما هم به آثار سینمایی و تلویزیونی ترکیه علاقه دارید، پیشنهاد می‌‌کنیم حتماً سری به موزه کلاس هابابام بزنید. طرفداران پروپاقرص سینمای ترکیه به‌خوبی کلاس هابابام را می‌شناسند. منظور از کلاس هابابام، فیلمی سینمایی است که به فرهنگ عامه مردمان ترکیه راه پیدا کرده است. جایگاه این فیلم در دل ترک‌زبان‌ها به اندازه‌ای است که موزه‌ای با نام کلاس هابابام در آنتالیا به‌ راه انداخته‌اند. در این موزه تندیس‌هایی از بازیگران این فیلم به همراه عکس‌ها و لوازمِ ساخت این اثر نگهداری می‌شود. فیلم کلاس هابابام، فیلمی بامزه است که غنچه لبخند را روی لب مخاطب‌ها شکوفا می‌کند. گشت‌و‌گذار در موزه کلاس هابابام برای علاقه‌مندان سینمای ترکیه به تجربه خاطره‌ساز تبدیل می‌شود که هرگز آن را فراموش نخواهید کرد.

قیمت بلیط موزه باستان شناسی سیده: حدود ۵۰ لیر ترکیه
ساعت کار موزه سیده آنتالیا: همه‌روزه از ۸:۳۰ صبح تا ۲۰:۰۰

آدرس موزه سیده آنتالیا در نقشه‌های گوگل

موزه بیولوژی دنیز (Deniz Biyolojisi Müzesi)

آخرین موزه از فهرست موزه‌ های آنتالیا را به موزه‌ای اختصاص دادیم که محلی شناخته‌شده و معروف در بین تمامی موزه‌های زیست‌شناسی دنیاست. نمونه‌هایی کمیاب از گونه‌های مختلف دریای مدیترانه در موزه بیولوژی دنیز نگهداری می‌شود. این موزه با هدف آشنایی علاقه‌مندان دنیای زیر آب با موجودات دریایی ساخته شده است. جالب است بدانید مدیران این موزه برای ساخت آن خوش‌سلیقگی به‌خرج داده‌اند. موزه بیولوژی دنیز همانند کشتی دزدان دریایی ساخته شده است. به لطف این طراحی، گردشگری در موزه بیولوژی دنیز در کنار بزرگسالان، برای کودکان نیز جذاب و خاطره‌ساز است. جالب‌تر اینکه گونه‌‌های نادرِ این موزه در طی مدت ۱۵ سال جمع‌آوری شده‌اند. وجود این گونه‌های نادر در موزه بیولوژی دنیز، این موزه را به یکی از موزه‌ های معتبر و خاص در تمامی ترکیه تبدیل کرده است.

ساعت کار موزه بیولوژی دنیز: همه‌روزه از ۹ صبح تا ۱۸

آدرس موزه بیولوژی دنیز در نقشه‌های گوگل

 

موزه های آنتالیا مکانی مناسب برای آشنایی با فرهنگ و تمدن مردمان این سرزمین است. بسیاری از این موزه‌ها سرگرمی‌ها و دیدنی‌های جالبی دارند که لذت گردشگری در آنتالیا را برای مسافران دوچندان می‌کند. امیدواریم به لطف اطلاعاتی که از این موز‌ها با شما مطرح کردیم، موزه‌گردی فراموش‌نشدنی را در آنتالیا تجربه کنید و با کوله‌باری پر از اطلاعات ارزشمند به دیار خود باز گردید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی از سفر به آنتالیا دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های باارزش و خاطره‌های شیرین را با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

موزه باستان شناسی که به آن موزه آنتالیا هم می‌گویند، معروف ترین موزه آنتالیا به حساب می‌آید.

موزه آنتالیا، موزه کاشی، موزه مولوی خانه، موزه روزی روزگاری در آنتالیا، موزه قوم نگاری آنتالیا و موزه باستان سیده از بهترین موزه های آنتالیا برای آشنایی با فرهنگ اهالی این شهر هستند.

موزه اسباب بازی آنتالیا و موزه اسباب بازی آنادولو برای گشت‌و‌گذار به همراه خانواده و کودکان مناسب است.

موزه زیر آبی یکی از بهترین موزه های آنتالیا برای علاقه‌مندان سرگرمی و هیجان به حساب می‌آید.

موزه کلاس هابابام، موزه‌ای برای طرفداران فیلم‌ها و سریال‌های ترکی در آنتالیاست.

موزه مولوی خانه تنها مکانی است که رقص سماع در آن اجرا می‌شود.

 

3 نظرات
  1. زهرا می گوید

    جالب ترین بخش این مقاله بخش موزه اسباب بازی بود،که فکر میکنم حداقل تو کشور خودمون چنین موزه ای نداشته باشیم،این موزه نه تنها برای بچه ها که واسه بزرگترا هم جذاب هست.

  2. زهرا می گوید

    بامزه ترین قسمت این مقاله بخش موزه اسباب بازی بود،که فکر میکنم حداقل تو کشور خودمون چنین موزه ای نداشته باشیم،این موزه نه تنها برای بچه ها که واسه بزرگترا هم جذاب هست.

    1. بانو تقیان می گوید

      دقیقاً. این موزه‌ها پر از خاطره هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.