راهنمای سفر باکو | خواهرخوانده تبریز

0

باکو خواهرخوانده تبریز است. ریشه‌های ساخت این شهر به انوشیروان عادل باز می‌گردد. باکویی که این روزها می‌شناسیم تا قبل از پیمان‌نامه گلستان و ترکمنچای، شهری از شهرهای ایران‌زمین بود و فرهنگ ایرانی در دل‌و‌جان مردمان باکو خانه داشت. به‌همین دلیل سفر باکو لطف و صفای دیگری دارد؛ چون گردشگران ایرانی با سفر به این شهر احساس می‌کنند که به خانه دوم خودشان سفر کرده‌‌اند. دین و آیین‌ باکویی‌ها نیز با سنت‌های ایرانی نزدیکی فراوانی دارد و مهمان‌نوازی مردمان باکو شهره آفاق است. باکو در ساحل غربی دریای خزر و در کشور جمهوری آذربایجان جا خوش کرده و همسایگی این شهر با ایران، این شهر را به مقصد شماره‌یک گردشگران علاقه‌مندِ مسافرت به کشورهای شمال ایران تبدیل کرده است.

باکو به لحاظ جاذبه های گردشگری نیز چیزی از کشورهای همسایه کم‌و‌کسر ندارد؛ در نتیجه با شهری تاریخی و زیبا رو‌به‌روییم که سفری خاطره‌انگیز را در ذهن گردشگران جاودانه می‌کند. در این بین باید اشاره کرد به‌رغم جاذبه های دیدنی باکو و مناطق باستانی و گردشگری این شهر، باکو اسم‌و‌رسم کمتری نسبت‌به دیگر منطقه‌های همجوار دارد. ازآنجایی‌که سالانه شاهد افزایش تقاضای سفر باکو هستیم و گردشگران ایرانی روز‌به‌روز با جلوه‌های بیشتری از گردشگری در باکو آشنا می‌شوند، در ادامه راهنمای سفر باکو را آماده‌‌ کرده‌ایم. در این راهنما سعی می‌کنیم همه جاذبه های گردشگری و معماری باکو را پوشش دهیم و تجربه‌‌های سودمندی که از سفر باکو می‌دانیم را با همسفران همیشگی‌مان در ره بال آسمان به اشتراک بگذاریم. به شما قول می‌دهیم سفر باکو با مطالعه این راهنما صفای دیگری دارد و این اطلاعات به چراغ راه شما در سفر تبدیل خواهد شد.

فهرست مطالب

باکو در تونل تاریخ

همه چیز درباره ی سفر به باکو

باکو؛ پرجمعیت‌ترین شهر جمهوری آذربایجان و پایتخت این کشور است. این شهر به لحاظ دریایی نیز بزرگ‌ترین بندر جمهوری آذربایجان به‌حساب می‌آید و اهمیت خاصی در تجارت و اقتصاد این کشور دارد. باکویی که این روزها می‌شناسیم در قرن ششم میلادی پا گرفت و سده‌های متمادی در قلمرو پادشاهان ایرانی‌ قرار داشت. باکو در گذشت ایام همیشه در کانون توجه پادشاهان قرار داشت. این شهر در زمان حکومت «شروانشاهان»، برای مدتی به‌عنوان پایتخت این امپراتوری شناخته شد. مدتی نیز زیر بیرق پادشاهان صفوی قرار داشت و در قرن شانزدهم میلادی فرمانروایان عثمانی بر این شهر حکومت می‌کردند.

به دنبال کشورگشایی‌های نادرشاه افشار، باکو به قلمرو ایران اضافه شد تا اینکه در نهایت با پادشاهی فتحعلی‌شاه و امضای پیمان‌نامه‌های ترکمنچای و گلستان، باکو برای همیشه از ایران جدا شد و به زمین‌های امپراتوری تزار روس اضافه گردید. باکو به لحاظ منابع نفتی نیز یکی از ذخایر بزرگ دنیاست. جالب است بدانید باکو در سده بیستم یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌های نفت جهان به شمار می‌آمد.

جالب‌تر اینکه باکو در زبان‌شناسی معنای خاصی ندارد و ریشه این نام تاکنون نامشخص مانده‌است. باکوی امروزی با باکوی قدیم تفاوت‌های بسیاری دارد و در حال حاضر این شهر به دو بخش قدیمی و جدید تقسیم شده‌ است. در باکوی قدیمی با برج‌و‌بارو و دیوارهای بلندی طرف هستیم که تاریخ ساخت آن‌ها به سده‌های میانی (قرون وسطی)، باز می‌گردد. باکو همانند بسیاری از شهرهای کهن، نبردهای زیادی تحمل کرده و در طول تاریخ شاهد حادثه‌‌های تلخ بی‌شماری بوده‌است. اما باکو هرگز در برابر این حوادث تلخ کمر خم نکرد و آثار باستانی متنوعی در باکو وجود دارد که از تاریخ کهن مردمان این زمین حکایت می‌کند.

آثار باستانی شهر باکو

آثار باستانی باکو در سال ۲۰۰۰ میلادی راه خود را به فهرست میراث جهانی یونسکو پیدا کردند. «قلعه‌دختر» با قدمتی نزدیک به ۱۷ سده، یکی از جاذبه های اصلی گردشگری این شهر ‌به حساب می‌آید. باکو از ۱۱ منطقه شهری تشکیل شده که هر کدام از این منطقه‌ها جاذبه های گردشگری خاص خودشان را دارند. این شهر جایگاه ویژه‌ای در شهرهای بزرگ منطقه دارد و در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی شناخته شد. چنین انتخابی از اهمیت مردمان باکو به دین و شریعت خبر می‌دهد. نزدیک به ۹۵درصد مردمان این منطقه مسلمان هستند. از این مقدار حدود ۸۵درصد آن‌ها تشیع را به‌عنوان دین خود برگزیده‌اند. جالب است بدانید به‌رغم اینکه جمهوری آذربایجان در میان مهم‌ترین کشورهای شیعه‌نشین قرار دارد، اجبار دینی در این کشور وجود ندارد و مردمان باکو مجاب به رعایت اصول دینی نیستند.

این روزها باکو نزدیک به ۴میلیون‌ جمعیت دارد و پیشرفت‌های چشمگیری را در این منطقه به لحاظ گردشگری شاهد هستیم. به همین دلیل به گردشگرانی که عازم باکو هستند پیشنهاد می‌کنیم نزدیکی دین و فرهنگ مردمان این شهر را به فال نیک بگیرند و چمدان‌های خود را برای سفر به باکو ببندند. بدون شک گردشگری در باکو به یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای شما به کشورهای همسایه تبدیل خواهد شد.

اهالی باکو با چه واحد پولی دادوستد می‌کنند؟

واحد پولی کشور آذربایجان

برای شما گفتیم که باکوی فعلی به‌عنوان پایتخت آذربایجان، فرازوفرودهای بی‌شماری را شاهد بوده‌است. به همین دلیل در گذر ایام واحد‌های پول مختلفی در این منطقه رواج داشت. این وضعیت تا استقلال جمهوری آذربایجان به سال ۱۹۹۲ ادامه پیدا کرد. به دنبال رئیس‌جمهوری «ایاز مطلب‌اف» به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور آذربایجان، زمینه ایجاد واحد پول جدید آذربایجان فراهم شد. در نهایت نیز با آغاز ریاست‌جمهوری «ابوالفضل ایلچی‌بیگ» ( Əbülfəz Qədirqulu oğlu ) «منات» به‌عنوان واحد پول رسمی جمهوری آذربایجان مشخص شد. جالب است بدانید واژه «منات» از کلمه روسی «مُنِتا» (монета) گرفته شده است. «منتا» در زبان روسی به معنای سکه است.

پول رایج آذربایجان در قالب اسکناس‌های ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ «مناتی» و سکه‌های ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۲۰ و ۵۰ «گپیکی» معامله می‌شود. «الهام علی‌‌اف» (İlham Heydər oğlu Əliyev‎)، فرزند «حیدر علی‌اف» رئیس‌جمهور فعلی جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۳، «منات» جدید این کشور را رونمایی کرد.

در سفر باکو دلار ببرید یا منات؟

در سفر به باکو دلار ببریم یا منات

دلار ارزشی جهانی دارد و هر کجای دنیا که باشید اگر دلار در جیبتان باشد، کار شما راه می‌افتد. به‌همین دلیل در سفر باکو حتماً مقداری دلار با خود همراه ببرید. تبدیل ریال به «منات» در صرافی‌های ایران نیز ضرری ندارد. خوشبختانه باکو صرافی‌های متعددی دارد. اگر در طول سفر به «منات» بیشتری نیاز پیدا کردید، کافی است سری به صرافی‌های معتبر باکو بزنید.

اهالی باکو به چه زبانی صحبت می‌کنند؟

زبان مردم باکو

بیشتر جمعیت آذربایجان را قوم آذری تشکیل می‌دهند. همان‌گونه که بهتر از ما می‌دانید زبان آذری‌ها ترکی است. اما زبان ترکی گویش‌های متعددی دارد و در کنار ترکی آذری، قسمتی از اهالی باکو به گویش ترکی استانبولی نیز صحبت می‌کنند. جالب است بدانید به لحاظ ژنتیکی مردمان آذربایجان با ترکیبی از ۲ نژاد خاورمیانه‌ای و اروپایی هستند و زبان روسی و لزگی نیز در میان اهالی منطقه رواج دارد.

به این ترتیب اگر اهل استان‌های آذربایجان شرقی یا غربی هستید، مشکلی در صحبت با مردمان باکو پیدا نمی‌کنید و همانند بلبل می‌توانید با اهالی باکو به زبان ترکی آذری گفتگو کنید. اما گویش و نگارش ترکی آذری با ترکی استانبولی تفاوت‌هایی دارد. خوشبختانه این تفاوت‌ها به‌اندازه‌ای فاحش نیست که ترک زبان‌های آذری معنا و مفهوم گفتگوهای ترک‌های استانبولی زبان را متوجه نشوند. در نتیجه اگر ترکی را دست‌و‌پاشکسته بلد هستید، قطعاً در سفر باکو کار خود را راه خواهید انداخت.

حتی اگر ترکی آذری بلد نیستید، جایی برای نگرانی وجود ندارد؛ چرا که بیشتر جوان‌های باکو تسلط نسبی به زبان انگلیسی دارند و مفهوم خود را با انگلیسی می‌توانید به صاحبان فروشگاه‌ها، هتل‌ها و مراکز گردشگری باکو منتقل کنید.

ساعت باکو با تهران چقدر اختلاف دارد؟

اختلاف ساعت باکو و تهران

ساعت باکو ۳۰ دقیقه از تهران جلوتر است و پرواز از پایتخت ایران به پایتخت جمهوری آذربایجان حدود ۲ ساعت طول می‌کشد. در گذشته جمهوری آذربایجان ساعت رسمی این کشور را اول بهار و پاییز تغییر نمی‌داد. این وضعیت مشکلات زیادی را برای مسافران تهران باکو به دنبال داشت. خوشبختانه مدتی است که این رویکرد تغییر کرده و در ابتدای فصل بهار و پاییز، ساعت رسمی جمهوری آذربایجان تغییر می‌کند. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم اگر راهی باکو هستید، حتماً ۳۰ دقیقه اختلاف ساعت این شهر را در نظر داشته باشید و زمان تغییر ساعت رسمی تهران و باکو را در اول بهار و پاییز در نظر بگیرید.

آب و هوای باکو چگونه است؟

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

باکو زمستان‌های سرد و تابستان‌های سوزانی دارد؛ در نتیجه باید وقت‌شناس باشید و بهترن زمان سفر به پایتخت آذربایجان را انتخاب کنید. از طرف دیگر همسایه‌بودن باکو با دریای خزر باعث شده تا این شهر در ماه‌های آبان تا دی‌، حسابی مرطوب باشد. اگر به رطوبت‌ بیش‌از‌حد حساس هستید، این بازه‌زمانی را برای سفر باکو از تقویم خود حذف کنید. تجربه در ره بال آسمان ثابت کرده دی‌ماه از همیشه در باکو سرد‌تر است و به گردشگران سرمایی پیشنهاد می‌کنیم دور این ماه را برای سفر باکو خط بکشند.

ازآنجایی‌که گرمای هوا در اواسط تابستان‌های باکو به اوج می‌رسد، به گردشگران گرمایی پیشنهاد می‌کنیم عطای سفر تابستانی به باکو را به لقایش ببخشند. ناگفته نماند که افزایش گرما، کاهش قیمت‌های مسافرتی را به دنبال دارد و چه‌ بسا که کاهش قیمت‌ سفر باکو باعث شود تا گرما را به جان بخرید.

بهترین فصل سفر به باکو چه زمانی است؟

بهترین فصل سفر به باکو

اگر می‌خواهید حسابی از سفر باکو لذت ببرید، از هم‌اکنون شهریور را در تقویم مسافرتی خود علامت‌ بزنید. در این ماه هوا هنوز چندان سرد نشده و خبری از باران‌های پاییزی نیست. در این ماه گرمای هوا از ۱۸ درجه سانتی‌گراد بیشتر نمی‌شود. مهر‌ماه نیز به ‌لحاظ آب‌‌‌و‌هوا زمان مناسبی برای سفر باکو است.

دمای هوا در تابستان‌های باکو به ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. اگر تابستان رهسپار باکو هستید، پیشنهاد می‌کنیم روز خود را در مراکز خرید و مجتمع‌های سرپوشیده‌ای با تهویه مطبوع سپری کنید. شب‌‌هنگام که فرا رسید نیز راه ساحل زیبای باکو را درپیش بگیرید و از خنکای نسیم شبانگاهی دریا لذت ببرید.

ناگفته نماند ازآنجایی‌که بیشتر مردم باکو مسلمان‌ هستند، با فرارسیدن ماه مبارک رمضان حرمت روزه‌داران را رعایت می‌کنند و مسلماً بسیاری از رستوران‌ها تعطیل است. اگر می‌خواهید خوراکی‌های خوشمزه باکو را امتحان کنید، بهتر است با نگاهی به تقویم، زمانی غیر از ماه مبارک رمضان را برای سفر باکو انتخاب کنید.

  • مزایای سفر نوروزی به باکو

جشن بزرگ نوروز در باکو

از شباهت‌های فرهنگی اهالی باکو و مردمان‌ ایران‌زمین برای شما گفتیم. جالب است بدانید مردم جمهوری آذربایجان نیز همانند ما ایرانی‌‌ها عید نوروز دارند و با فرا رسیدن بهار، جشن‌های باشکوهی در این کشور برگزار می‌شود. به همین دلیل سفر نوروزی به باکو با سفر به دیگر شهرهای بزرگ همسایه ایران قابل مقایسه نیست. در این زمان در بدو ورود به این شهر، با مراسم‌های مختلف نوروز در باکو روبه‌رو خواهید شد.

عید نوروز در جمهوری آذربایجان جشنی ملی است. چند هفته مانده به نوروز، خیابان‌های باکو چراغانی می‌شود و بوی عید از هر کوی و‌ برزن به مشام می‌رسد. مردم جمهوری آذربایجان به استقبال فرا رسیدن بهار می‌روند و از ۴ تا چهارشنبه مانده به عید نوروز را با برگزاری مراسمی خاطره‌انگیز جشن می‌گیرند.

چهارشنبه اول «سو چِرشنبه سی» نام دارد و چهارشنبه دوم «اود چِرشنبه سی» نامیده می‌شود. سومین چهارشنبه مانده به بهار «توپراق چهارشنبه سی» نام گرفته و آخرین چهارشنبه «یئل‌ چرشنبه سی» خطاب می‌شود. مردمان آذربایجان هم در چهارشنبه‌سوری، سه‌شنبه مانده به آخر سال را با آتش‌بازی و پریدن از روی آتش جشن می‌گیرند. به این ترتیب اگر به تماشای سنت‌های اهالی باکو علاقه دارید، اسفند و فروردین هر سال را برای سفر باکو انتخاب کنید.

  • سفر در روز ملی جمهوری آذربایجان

هفتم خرداد هر سال در شهرهای بزرگ جمهوری آذربایجان جشن‌های باشکوهی به مناسبت روز ملی این کشور برگزار می‌شود. این روز در جمهوری آذربایجان تعطیل رسمی است و مردم باکو به کوچه‌ و‌ خیابان می‌ریزند و شادی می‌کنند. به این ترتیب اگر می‌خواهید با یک تیر دو نشان بزنید و در کنار گردشگری در باکو، در شادی و پایکوبی اهالی این شهر سهیم شوید، اوایل خرداد را برای سفر باکو انتخاب کنید.

بهترین فصل برای خرید در باکو چه زمانی است؟

بهترین زمان خرید در باکو

تجربه در ره بال آسمان ثابت کرده به هر اندازه که شرایط مسافرت دشوارتر باشد، به همان اندازه قیمت‌های سفر کاهش پیدا می‌کند؛ در نتیجه تابستان و زمستان‌های باکو به لحاظ قیمت برای گردشگران از همیشه ارزان‌تر تمام می‌شود. از طرف دیگر بهار هر سال با فرارسیدن سال نو، فستیوال‌های خرید مختلفی در باکو آغاز می‌شود. این فستیوال‌ها با مراسم سرگرم‌کننده‌ای همراه است و گردشگران فرصتی پیدا می‌کنند تا با شرکت در این مراسم‌ها، از جشنواره‌های تخفیف بهره بگیرند.

مسافرت زمینی باکو چگونه است؟

آب و هوای باکو

دلایل مختلفی پشت محبوبیت باکو در میان گردشگران قرار دارد که یکی از مهم‌ترین این دلایل، فاصله کوتاه میان ایران و آذربایجان است. به لطف این فاصله کم گردشگران ۲ روش زمینی و هوایی را برای سفر باکو در پیش ‌رو دارند. هر کدام از این روش‌ها لطف خاص خودش را دارد. سفر زمینی باکو با اتوبوس و خودروی شخصی هیجان‌انگیزتر از سفر هوایی است؛ اما زمان بیشتری در سفر هستید. اگر فرزند کوچک یا فرد سالخورده‌ای در میان همسفران شماست،‌ چه‌بسا که بهتر باشد سفر هوایی را انتخاب کنید.

سفر زمینی باکو خوش‌قیمت‌تر از سفر هوایی تمام می‌شود و فرصتی پیدا می‌کنید تا حسابی در جاده‌های جمهوری آذربایجان تا باکو تفریح کنید. از طرف دیگر سفر هوایی باکو نیز خالی از لطف نیست و در یک چشم‌به‌هم زدن به فرودگاه باکو می‌رسید و زمانی را در مسیر مسافرت از دست نمی‌دهید. این سفر خستگی به دنبال ندارد و «فرودگاه بین ‌المللی حیدر علی‌اف» (Heydar aliyev international airport)، امکانات رفاهی مطلوبی در اختیار مسافران قرار می‌‌دهد.

ناگفته نماند خطوط راه‌آهن جمهوری آذربایجان، آن‌گونه که باید و شاید انتظارات مسافران را برآورده نمی‌کند و حمل‌ونقل ریلی این کشور مطلوب نیست. از طرف دیگر خط ‌آهن مسیر تهران، رشت، آستارا هنوز کامل نشده و فقط قطار شبانه باکو به آستارا در این مسیر فعالیت می‌کند. به این نکته نیز اشاره کنیم که در پایانه‌های مرزی ایران و آذربایجان، دلال‌هایی حضور دارند که از مسافران می‌خواهند در قبال دریافت مبلغی، کالاهایی را از مرز عبور دهند. در این شرایط پیشنهاد می‌کنیم جانب احتیاط را نگه دارید و گول این دلال‌ها را نخورید.

  • مسافرت اتوبوسی به باکو

مسافرت به باکو با اتوبوس

برای سفر زمینی به باکو ۲ روش اصلی اتوبوسی و خودرویی پیش‌ روی گردشگران ایرانی قرار دارد. ترمینال‌های تهران و تبریز به آذربایجان اتوبوس دارد. ناگفته نماند بسته به تعداد مسافر ممکن است هرکدام از این ترمینال‌ها در بازه‌های زمانی مختلفی اتوبوس راهی باکو نکنند. برای سفر اتوبوسی به باکو باید رهسپار پایانه غرب تهران شوید.

اتوبوس تهران باکو بسته به مسیری که انتخاب کرده‌اید، از راه‌های قزوین، رشت و آستارا می‌گذرد. به لحاظ زمانی دقیقاً ۴۹۸ کیلومتر میان تهران تا آستارا فاصله است و حدود ۶ تا نهایتاً ۷ ساعت در راه خواهید بود. آستارا تا باکو نیز ۳۱۶ کیلومتر فاصله دارد؛ در نتیجه با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت سفر اتوبوسی تهران باکو چیزی حدود ۱۱ ساعت طول می‌کشد. ناگفته نماند که به این زمان، مدتی را هم برای عبور از مرزبانی اضافه کنید.

  • سفر باکو با خودروی شخصی

مسافرت به باکو با ماشین شخصی

جاده‌های آذربایجان نمای بسیار زیبایی دارد و مسافران را به خود فرا می‌خواند. به همین دلیل سفر باکو با خودروی شخصی یکی از روش‌های محبوب در میان گردشگران ماجراجو و پرحوصله شناخته می‌شود. به لحاظ تنوع هم جاده‌های مختلفی گردشگران ایرانی را به باکو می‌رساند. در نتیجه بسته به مکان جغرافیایی که در ایران ساکن آن هستید، مرز مناسب برای سفر باکو را انتخاب کنید.

کدام مرزهای ایران دروازه ورود مسافران به جمهوری آذربایجان است

گردشگران ایرانی برای رسیدن به خاک آذربایجان باید راه مرز آستارا یا مرز بیله سوار را در پیش‌ بگیرند. هر ۲ مرزی که به آن اشاره کردیم در تمام ساعت‌های شبانه‌روز پذیرای گردشگران است؛ اما پیشنهاد می‌کنیم برنامه سفر خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که ساعت‌های ۹ صبح تا نهایتاً ۵ بعدازظهر از مرز عبور کنید.

  • سفر زمینی باکو از مرز آستارا

مرز آستارا

آستارا شلوغ‌ترین مرز برای رسیدن به جمهوری آذربایجان است و بیشتر گردشگرانی که با خودروی شخصی رهسپار این کشور می‌شوند، راه مرز آستارا را در پیش می‌گیرند. آستارا در همسایگی رودخانه مرزی آستاراچای قرار دارد و گردشگران برای عبور از ایران باید از پلی در انتهای رودخانه گذر کنند و به خاک آذربایجان پا بگذارند. برای آن دسته از گردشگرانی که نمی‌دانند آستارا کجاست، باید بگوییم این شهر در غرب استان گیلان قرار دارد و پرترددترین مرز شمال کشور است.

  • سفر زمینی باکو از مرز بیله سوار

با نگاهی به اردبیل در روی نقشه، چشم شما به شهرستان مرزی بیله سوار روشن خواهد شد. گمرگ بیله سوار تا استان اردبیل حدود ۱۵۹ کیلومتر فاصله دارد. پس از عبور از این مرز، نزدیک به ۱۳۰ کیلومتر با باکو فاصله دارید. در نزدیکی مرز بیله سوار بازارچه بزرگی راه‌اندازی شده است. اگر در برنامه سفر باکو جای خالی داشتید، پیشنهاد می‌کنیم سری به این بازارچه بزنید. پوشاک مردانه و زنانه و لوازم آرایش از کالاهای اصلی این بازارچه به‌حساب می‌آیند.

بیله سوار یکی از شهرهای کهن‌ ایران‌زمین است و تاریخ بنای این شهر به ۶ هزار سال پیش باز می‌گردد. به همین دلیل آثار باستانی بی‌شماری در این شهر وجود دارد؛ در نتیجه اگر به فرهنگ کهن ایران علاقه دارید، بدون شک گشت‌و‌گذار در میان آثار باستانی بیله سوار برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

سفر هوایی باکو چگونه است؟

سفر هوایی به باکو

سفر هوایی انتخاب اول بسیاری از گردشگران باکو است. با پرواز هواپیما نه‌تنها گرد سفر بر تن شما نمی‌نشیند و خسته نمی‌شوید، بلکه در کمترین زمان به باکو می‌رسید تا فرصت بیشتری برای گشت‌و‌گذار در این شهر تماشایی پیدا کنید.

جاذبه های گردشگری باکو باعث شده تا خطوط هواپیمایی معتبری مانند قشم ایر، زاگرس، ایران‌ ایر و هواپیمایی آذربایجان از فرودگاه‌های بزرگ ایران به باکو پرواز داشته باشند. به این ترتیب در هر کجای ایران که هستید، کافی‌ است خودتان را به یکی از شهرهای تبریز، مشهد، اصفهان و تهران برسانید و با اولین پرواز رهسپار باکو شوید.

مطمئن هستیم به‌عنوان گردشگران علاقه‌مندی که تجربه سودمندی در سفرهای هوایی دارند، به‌خوبی در جریان هستید که قیمت بلیط هواپیما باکو ثابت نیست و در بازه‌های زمانی مختلف، افزایش یا کاهش دارد؛ درنتیجه برنامه سفر باکو را به‌گونه‌ای تنظیم کنید تا قدرت انتخاب بیشتری برای خرید بلیط چارتر باکو یا بلیط لحظه آخری باکو داشته باشید. طبق معمول همیشه برای خرید بلیط پرواز باکو روی کمک دوستان خود در آژانس مسافرتی ره‌بال آسمان نیز می‌توانید با‌ خیال راحت حساب باز کنید.

فرودگاه های باکو کدامند؟

فرودگاه های بین المللی باکو

جمهوری آذربایجان ۵ فرودگاه بین المللی دارد که گل‌ سرسبد آن‌ها فرودگاه بین المللی باکو است. این فروگاه نیازهای مسافرتی گردشگران را تمام‌و‌کمال پاسخ می‌دهد و به لحاظ قیمت و خدمات نیز یکی از خوش‌قیمت‌ترین فرودگاه‌های آذربایجان است. فرودگاه بین‌ المللی باکو که به آن «فرودگاه بین المللی حیدر علی‌ اف» نیز گفته می‌شود شرایط انتقال ۳میلیون‌ مسافر را در هر سال فراهم می‌کند.

جالب است بدانید این فرودگاه تا سال ۲۰۰۴ به نام «فرودگاه بین المللی بینا» شناخته می‌شد؛ اما از آن سال به بعد نام آن به نام رئیس‌جمهور آذربایجان، حیدر علی اف، تغییر کرد. به‌ این ترتیب اگر در باکو نام فرودگاه بین‌ المللی بینا را از زبان مردم این شهر شنیدید، بدانید که منظور همان فرودگاه بین المللی باکو است. این فرودگاه شاید یکی از مدرن‌ترین فرودگاه‌های منطقه نباشد؛ اما کاملاً مشخص است که مسئولان باکو تدابیر ویژه‌ای برای فرودگاه بین‌ المللی باکو دارند و آینده‌ای درخشان پیش روی این فرودگاه قرار دارد.

فرودگاه بین المللی باکو به لحاظ جغرافیایی نیز در شاهراه هوایی قرار دارد و پل ارتباطی میان قفقاز و کشورهای اطراف به حساب می‌آید؛ در نتیجه این فرودگاه در کنار اینکه شرایط مناسبی را برای رفاه مسافرین فراهم کرده، امکانات پیشرفته‌ای برای ارسال هوایی بار دارد. جالب است بدانید کارشناسان هوانوردی فرودگاه بین المللی باکو را مدرن‌ترین فرودگاه منطقه به لحاظ ارسال بار و خدمات باری پروازی می‌شناسند.

  • فرودگاه بین المللی باکو

فرودگاه بین المللی باکو

فرودگاه حیدر علی اف در شمال شرق باکو قرار دارد. در گذشته این فرودگاه خوش‌مسیر نبود و جاده‌های چندانی به آن ختم نمی‌شد. خوشبختانه مدتی است که تغییر چشمگیری در راه‌های ارتباطی این فرودگاه انجام شده است. یکی از این تغییرات را می‌توان راه‌اندازی ۲ بزرگراه مهم در شهر باکو نام برد که به فرودگاه بین المللی حیدر علی اف منتهی می‌شود.

برای رسیدن به این فرودگاه باید راه شمال شرقی باکو را دنبال کنید تا به فرودگاهی با طراحی و معماری خاصی شبیه به کلاه مردهای اروپایی قرن ۱۶ میلادی برسید. ماجرای طراحی فرودگاه بین المللی باکو به شکل کلاه مردان اروپای قدیم به اهمیت مسئولان باکو به پایبندبودن به سنت‌های جمهوری آذربایجان باز می‌گردد. به لحاظ مصالح معماری نیز این فرودگاه‌ تفاوت‌های چشمگیری با دیگر فرودگاه‌های هم‌رده خود دارد و بیشتر قسمت‌های آن با مصالح چوبی و پارچه‌های قدیمی تزئین شده تا شکلی همانند کلاه مردمان اروپای قدیم را به خود بگیرد.

  • خطوط هواپیمایی در فرودگاه بین‌ المللی باکو

جمهوری آذربایجان ۲ خط هواپیمایی مهم دارد که پایگاه اصلی این ۲ خطوط در فروگاه بین المللی باکو قرار دارد. این ۲ خط هواپیمایی با نام‌های آذربایجان ایرلاینز (Azarbaijan Airlines) و سیلک وی ایرلاینز (Silk Way Airlines)، ‌شناخته می‌شود. خوشبختانه بیشتر خطوط هواپیمایی ایرانی نیز به این فرودگاه پرواز دارند که در میان آن‌ها می‌توان به هواپیمایی ماهان، ایران‌ ایر، ایر کارگو (Air Cargo) و هواپیمایی آتا اشاره کرد. فرودگاه‌های بین المللی امام خمینی و تبریز از فرودگاه‌هایی به حساب می‌آیند که به فرودگاه باکو پرواز رفت و برگشت دارند.

  • ترمینال های فرودگاه بین المللی باکو

ترمینال های فرودگاه بین المللی باکو

مشخص است وقتی از فرودگاه بین المللی با نقشی حیاتی در منطقه صحبت می‌کنیم، با فرودگاهی بزرگ طرف هستیم که چندین ترمینال دارد. به عبارت دقیق‌تر فرودگاه باکو ۲ ترمینال مخصوص مسافر دارد که در هر کدام از آن‌ها پروازهای خارجی و داخلی انجام می‌شود. این فرودگاه بین المللی ۲ ترمینال مخصوص بار هم دارد که سالانه حجم زیادی از بارهای پروازی را به مناطق مختلف ارسال می‌کند.

ترمینال شماره ۱ این فرودگاه حدود ۶۵هزار مترمربع مساحت دارد و ۱۲ راهرو در این ترمینال مسافران را به باند فرودگاه می‌رساند. سالانه چیزی حدود ۶میلیون نفر مسافر در ترمینال شماره ۱ فرودگاه بین المللی باکو به مقاصد مختلف پرواز می‌کنند. این ترمینال بیشتر به پروازهای خارجی اختصاص دارد. در نتیجه گردشگران ایرانی که عازم باکو هستند، گذارشان به ترمینال شماره ۱ می‌افتد.

ترمینال شماره ۲ فرودگاه بین المللی باکو به پروازهای داخلی اختصاص دارد. پس از این ۲ ترمینال، به ترمینال بزرگی می‌رسیم که به بارهای پروازی اختصاص دارد و به لحاظ امکانات و تجهیزات در نوع خود در منطقه کم‌نظیر است.

  • مسیرهای دسترسی به فرودگاه بین المللی باکو

مسیر دسترسی به فرودگاه بین المللی باکو

همان‌ گونه که حتماً حدس زده‌اید، تاکسی اولین و بهترین انتخاب برای ایاب‌وذهاب به این فرودگاه است. تاکسی‌های مخصوص فرودگاه، تاکسی‌های شرکت تاکسیرانی باکو و تاکسی‌های شخصی در ابتدای ورودی فرودگاه صف کشیده‌اند تا مسافران را به قسمت‌های مختلف باکو ببرند. جالب است بدانید در تاکسی‌های باکو خبری از تاکسی‌متر نیست؛ در نتیجه بهتر است قبل از سوار شدن، کرایه را با راننده حساب کنید تا سرتان کلاه نرود. از طرف دیگر پیشنهاد می‌کنیم مسیر میان فرودگاه و مقصد دل‌خواه خود را روی نقشه بررسی کنید تا راننده شما را از مسیرهای بیراهه و دور به مقصد نرساند و کرایه بیشتری طلب نکند.

به آن دسته گردشگران علاقه‌مند به متروسواری که به دنبال ایستگاه مترو فرودگاه بین المللی باکو می‌گردند باید بگوییم مترو ایستگاه کوراوغلو واقع در فرودگاه، گردشگران را پس از گذر از ۶ ایستگاه به مرکز باکو می‌رساند. اتوبوس‌های شرکت اتوبوسرانی باکو در ایستگاه فرودگاه مسافران را سوار و در ایستگاه پارک صمد وورغون به‌عنوان آخرین ایستگاه پیاده می‌کنند. در کنار اتوبوس، تاکسی و مترو، مینی‌بوس‌های شرکت اکسپرس باکو از فرودگاه مسافران را به مرکز این شهر می‌رسانند.

 سفر باکو چقدر هزینه بر می‌دارد؟

تصویری از ویزا کارت و مستر کارت

در همین ابتدا اجازه دهید خیال‌ شما را راحت کنیم که سفر باکو، سفر خوش‌هزینه‌ای است؛ اما ازآنجایی‌که سفر زمانی خوش می‌گذرد که هزینه‌های کمتری به دنبال داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم حتماً قبل از اینکه بار سفر ببندید، هزینه‌های سفر باکو را بررسی کنید.

در ادامه تجربه‌ای که در ره بال آسمان به دست آورده‌ایم را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا راحت‌تر از همیشه بودجه‌ مناسب را برای سفر باکو تنظیم کنید. بر اساس این تجربه بهتر است هزینه‌های ثابت سفر را مشخص کنید. برای نمونه در هر سفر خارجی هزینه‌های گرفتن ویزا، گذرنامه، بیمه‌نامه مسافرتی و بلیط هواپیما یا اتوبوس به باکو، از هزینه‌های ثابتی به حساب می‌آیند که در هر سفر خارجی بر گردن مسافران است. از این هزینه‌های ثابت که بگذریم، به هزینه‌های گردشگری و خوش‌گذارنی در باکو می‌رسیم. همان گونه که بهتر از ما می‌دانید این هزینه‌ها هیچ پایانی ندارد و بسته به بودجه‌ای که برای سفر باکو در نظر گرفته‌اید می‌توانید خوش‌گذرانی کنید.

ناگفته نماند انتخاب سفر هوایی یا زمینی به باکو، نقش چشمگیری در افزایش یا کاهش هزینه سفر باکو ایفا می‌کند. خوشبختانه هزینه‌‌های سفر هوایی باکو را با فراگیری ترفند‌های خرید بلیط چارتر و لحظه آخری می‌توانید به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهید.

از طرف دیگر هزینه اقامت در باکو نیز چندان گران نیست؛ در نتیجه دیگر برای کاهش هزینه اقامت باکو می‌توانید به جای هتل‌های ۵ ستاره و گران‌قیمت سراغ هتل‌های ۴ و ۳ ستاره بروید که قیمت‌ کمتری دارند و به لحاظ امکانات نیز انصافاً خدمات رفاهی خوبی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. هزینه اتاق در هتل ۳ ستاره نهایتاً ۱۰۰ منات است و هتل‌های ۴ ستاره باکو حدود ۳۰۰ منات برای ۱ شب اقامت از مسافران دریافت می‌کنند.

چه ترفندهایی برای ارزان تمام شدن هزینه سفر باکو هست؟

باکو کارت راه حل کم کردن هزینه های سفر

اجازه دهید تجربه‌ای که در ره بال آسمان برای کاهش هزینه‌های سفر باکو به دست آورده‌ایم را در اختیار شما قرار دهیم. یکی از این تجربه‌ها خرید باکو کارت (baku card)، است. با خرید باکو کارت به ارزش ۲ منات، مترو و اتوبوس‌گردی کم‌هزینه‌ای را در باکو تجربه کنید.

باکو کارت در ۲ نوع پلاستیکی و کاغذی فروخته می‌شود. باکو کارت کاغذی قابل شارژ مجدد نیست و نهایتاً بیشتر از ۴ بار نمی‌توانید از آن استفاده کنید. در عوض باکو کارت پلاستیکی به تعداد بی‌نهایت شارژ می‌شود. اگر این کارت را در آخرین روز سفر در ایستگاه «۲۸ مای» (28 Mai)، پس بدهید، بقیه پولی که برای خرید باکو کارت پرداخته‌اید را می‌توانید پس بگیرید.

برای شما گفتیم که جمهوری آذربایجان به لحاظ ذخایر نفت چیزی کم و کسر ندارد؛ در نتیجه انصافاً باید اعتراف کرد که هزینه بنزین در باکو چندان گران نیست. برای نمونه با پرداخت ۵ منات می‌توانید سوار اتوبوس‌‌های شهری باکو شوید و همه جاذبه های گردشگری این شهر را زیر پا بگذارید. به خاطر داشته باشید فقط اتوبوس‌های قرمز رنگ باکو کارت‌های اعتباری دریافت می‌کنند و برای سواری با دیگر اتوبوس‌های این شهر حتماً باید با پول رایج این کشور کرایه بدهید.

اجاره اتاق در آپارتمان‌های باکو نیز یکی دیگر از روش‌های مناسب برای کاهش هزینه‌های سفر باکو است. این روش برای گردشگرانی با جمعیت بیشتر از ۶ نفر کاملاً توجیه دارد؛ در نتیجه اگر جمعیت زیادی دارید بهتر است به جای هتل، آپارتمان سه‌خوابه‌ای در باکو اجاره کنید. این آپارتمان‌ها آشپزخانه‌‌های کاملی دارند. اگر دستی در آشپزی دارید می‌توانید به جای خرید غذا از رستوران، در آپارتمانی که اجاره کرده‌اید غذا درست کنید و مبلغ چشمگیری در کاهش هزینه‌های خورد و خوراک صرفه‌جویی کنید.

به گردشگرانی که تنهایی عازم باکو شده‌اند نیز پیشنهاد می‌کنیم به جای اقامت در هتل، سراغ «هاستل‌‌» (Hustle)، بروند. این هاستل‌ها امکانات رفاهی خوبی دارند و کرایه کمتر آن‌ها به کاهش هزینه‌های سفر باکو کمک می‌کند.

موزه‌ای در باکو با نام موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو وجود دارد که بازدید از آن کاملاً رایگان است. در نتیجه اگر می‌خواهید به رایگان از کوچک‌ترین کتاب‌های دنیا بازدید کنید، حتماً سری به این موزه بزنید. جذابیت‌های موزه کتاب‌های مینیاتوری به اندازه‌ای است که در قسمت جاهای دیدنی باکو به آن بیشتر اشاره می‌کنیم.

  • خیابان‌گردی در باکو

پیاده روی در خیابان های زیبای شهر باکو

باکو خیابان‌های بسیار زیبایی دارد که گل سرسبد آن‌ها خیابان نظامی است. اگر به فکر کاهش هزینه‌های سفر باکو هستید و به خیابان‌گردی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم لذت تماشای خیابان‌های زیبا و مناظر باکو را از دست ندهید. با این روش از یک طرف خودتان را مهمان تماشای ویترین‌ جذاب مغازه‌های باکو کرده‌اید و از طرف دیگر هزینه‌ای برای ایاب و ذهاب در این شهر نپرداخته‌اید.

  • باکو گردی ارزان با مترو

باکو گردی با مترو

باکو شهر بسیار بزرگی نیست؛ اما باز هم متروی بسیار پیشرفته‌ای دارد که با ۲۳ ایستگاه به گردشگران خدمت‌رسانی می‌کند. این مترو در ۳ خط از همه جاهای دیدنی باکو می‌گذرد. ایستگاه ۲۸ مای، شاهراه ایستگاه‌های مترو باکو است. این ایستگاه در مرکز باکو قرار دارد و کوتاه‌ترین ایستگاه به راه آهن باکو شناخته می‌شود. مترو باکو از ۶ صبح تا ۲۴ باز است. بد نیست بدانید باکو یکی از امن‌ترین شهرهای گردشگری منطقه شناخته می‌شود. به این ترتیب اگر هوس باکو گردی در پایان شب به سر شما زد، می‌توانید تا قبل از ساعت ۲۴ با خیال راحت با مترو در این شهر گردش کنید.

برقراری تماس و اینترنت در باکو چگونه است؟

برقراری تماس و اینترنت در باکو

اولین‌کاری که گردشگران پس از رسیدن به مقصد انجام می‌دهند، تماس با عزیزان است تا اطرافیان را درجریان مسافرت خود قرار دهند. از طرف دیگر در کنار تماس‌های تلفنی، این روزها اینترنت نیز به عصای دست گردشگران تبدیل شده و مسافرت بدون دسترسی به اینترنت اصلاً صفایی ندارد. به این ترتیب اگر می‌خواهید در سفر باکو به اینترنت دسترسی داشته باشید و تماس کم‌هزینه‌ای با عزیزان خود برقرار کنید باید یکی از سیم‌کارت‌های اپراتورهای مخابراتی جمهوری آذربایجان را انتخاب کنید.

  • سیم‌کارت آذرسِل

اپراتور «آذرسِل» (Azercell)، بزرگ‌ترین اپراتور همراه در آذربایجان است و حدود ۸۰درصد از قسمت‌های این کشور را کاملاً پوشش می‌دهد. پیش شماره آذرسل با ۰۵۱ آغاز می‌شود. به خاطر داشته باشید گردشگران برای خرید سیم‌کارت این اپراتور باید حتماً پاسپورت معتبر همراه داشته باشند. تعرفه مکالمه و بسته‌های اینترنت سیم‌کارت آذرسل بسته به نوع طرحی که انتخاب می‌کند، متفاوت است؛ اما در مجموع این اپراتور تعرفه‌های خوش‌قیمتی دارد.

  • سیم‌کارت باکسِل

سیم کارت باکسل یک از اپراتورهای تلفن همراه در باکو

پیش‌شماره این سیم‌کارت با ۰۵۵ آغاز می‌شود. حدود ۹۶درصد از مناطق جمهوری آذربایجان تحت پوشش اپراتور «باکسِل» (Bakcell)، است. برای خرید سیم‌کارت باکسل حتماً به نمایندگی‌های مجاز مراجعه کنید. بیشتر این نمایندگی‌ها در خیابان‌های نظامی و «تارگوی» قرار دارند. جالب است بدانید سیم‌کارت باکسل در بیشتر مراکز گردشگری و مناطق عمومی باکو، اینترنت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ در نتیجه بدون خرید بسته‌های اینترنت می‌‌توانید با فعال کردن وای‌فای گوشی، از اینترنت رایگان این اپراتور بهره بگیرید.

  • سیم‌‌کارت نار

شماره‌های «سیم‌کارت نار»، (Nar) با ۰۷۱ آغاز می‌شود و با اپراتور نوپایی طرف هستیم که مدت چندانی در آذربایجان فعالیت ندارد. اپراتور نار در این مدت کم توانسته خدمات خوبی به اهالی باکو بدهد. از طرف دیگر در این اپراتور با قیمت‌های رقابتی برای تعرفه‌های مکالمات و بسته‌های اینترنت طرف هستیم.

فعال‌سازی سیم‌کارت در باکو

پس از خرید یکی از سیم کارت‌هایی که در بالا به آن اشاره شد، مشخصات فردی، شماره پاسپورت و هتلی که در آن اقامت دارید را به شماره 0552029804 پیامک کنید. پس از دریافت این پیامک از جانب اپراتور، کارهای لازم برای فعال‌سازی سیم‌کارت انجام می‌شود.

برای شارژ سیم‌کارت نیز می‌توانید از مستر کارت آذربایجان (Azerbaijan Master Card)، کمک بگیرید. در این روش کافی است دستور *100# را در گوشی همراه وارد کنید. از طرف دیگر بسیاری از فروشگاه‌های باکو دارای دستگاه خاصی برای شارژ سیم‌کارت هستند. جالب است بدانید تماس از آذربایجان با ارمنستان غیرقانونی است و قابلیت برقراری چنین تماسی را ندارید. برای تماس با ایران از باکو، کد 0098 را در گوشی هوشمند وارد کنید و شماره دلخواه را (بدون صفر پس از این کد) بگیرید تا تماس برقرار شود.

صرافی های باکو کجا هستند؟

صرافی های باکو

تبدیل ارز در هر مسافرتی واجب است. اگر به هر دلیلی ارز رایج ایران را در سفر باکو همراه داشتید، خوشبختانه مشکلی برای تبدیل ریال به منات پیدا نمی‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای راحتی کار، قبل از سفر به باکو ریال خود را در ایران به دلار یا یورو تبدیل کنید. ارزی که تبدیل کرده‌اید را در اولین صرافی باکو می‌‌توانید به مناب تبدیل کنید.

ناگفته نماند این وضعیت برای مسافران زمینی باکو تفاوت دارد. ازآنجایی‌که در مرز باکو باید به راننده با واحد پول آذربایجان کرایه پرداخت کنند، بهتر است مقداری از پول خود را در ایران به منات آذربایجان تبدیل کنند. به خاطر داشته باشید که در مرز آستارا و بیله سوار صرافی‌هایی برای تبدیل پول وجود دارد.

در کنار صرافی‌ها، همه بانک‌های باکو ارزهای مختلف را تبدیل می‌کنند. از طرف دیگر صرافی‌‌های ایرانی معتبری نیز در باکو وجود دارد که خیال گردشگران ایرانی برای تبدیل پول را کاملاً‌ برطرف می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم پس از تبدیل هرگونه ارز، رسید صرافی یا بانک را نگه دارید تا درصورت دریافت پول تقلبی، مدرک محکمه‌پسندی در دست شما باشد.

بهترین هتل‌ های باکو کدامند

باکو چیزی بیشتر از ۱۵۰ هتل و مسافرخانه دارد؛ بنابراین تعداد زیاد هتل‌ها، انتخاب بهترین هتل را برای مسافران دشوار می‌کند. در ادامه به بهترین هتل‌ های باکو اشاره می‌کنیم. در این فهرست سعی کرده‌ایم هتل ‌هایی با ستاره‌های مختلف را انتخاب کنیم تا به لحاظ هزینه نیز دامنه انتخاب بیشتری پیش روی گردشگران قرار بگیرد.

  • هتل هیلتون باکو (Hotel Hilton Baku)

مجموعه هتل‌های هیلتون به اندازه‌ای آوازه جهانی دارد که حتی اگر اهل گردشگری بین‌ المللی هم نباشید، باز هم به احتمال زیاد اسم برندشان به گوش شما خورده است. اگر می‌خواهید خاطره سفر باکو را برای همیشه ماندگار کنید و نگران بودجه این سفر هم نیستید، سری به هتل هیلتون باکو بزنید. این هتل ۵ ستاره در همسایگی یکی از محله‌های قدیمی باکو قرار دارد. از طرف دیگر نمایی به دریا جلوی مسافران قرار می‌دهد. از نمای زیبای هتل که بگذریم، از امکانات هتل هیلتون باکو نمی‌توان به‌راحتی گذشت. این هتل چیزی حدود ۳۰ دقیقه با فرودگاه باکو فاصله دارد و خوشمزه‌ترین غذاهای باکو در آن سرو می‌شود.

  • هتل قفقاز باکو سیتی (QafqaZ Baku City Hotel & Residences)

اگر به دنبال هتل درجه‌یکی هستید که در مرکز گردشگری باکو قرار داشته باشد، هتل قفقاز باکو سیتی قطعاً بهترین گزینه برای شماست. نمای بیرونی این هتل را شیشه‌های بسیار زیبا تشکیل داده و به لحاظ امکانات داخلی نیز چیزی کم و کسر ندارد. میان جاهای دیدنی باکو و هتل قفقاز باکو سیتی حدود ۳۰ دقیقه فاصله است.

اتاق‌های این هتل با دکوراسیونی کلاسیک و شیک آراسته‌ شده‌اند. فاصله ۳ کیلومتری هتل با ساحل دریای خزر، هتل قفقاز باکو سیتی را به گزینه‌ای مناسب برای گردشگران علاقه‌مند به تفریح‌های دریایی تبدیل کرده است.

  • هتل فیرمونت باکو (Fairmont Baku Flame Towers)

برج های شعله در باکو یکی از جاذبه های اصلی این شهر است. اگر می‌خواهید به دل زیبایی‌های باکو بزنید و اقامتی خاطره‌انگیز را در هتلی ۵ ستاره تجربه کنید، هتل فیرمونت باکو دقیقاً همان‌ هتلی است که دنبال آن می‌گردید. اقامت در این هتل ممکن است گران باشد، اما قیمت اتاق‌های آن به امکانات رفاهی آن می‌ازرد.

هتل فیرمونت باکو حدود ۳۲ کیلومتر با فرودگاه بین المللی حیدر علی اف فاصله دارد. پنجره‌های شیشه‌ای این هتل منظره‌ای خاطره‌انگیز را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. اقامت در هتل فیرمونت به علاقه‌مندان خرید و خیابان‌گردی هم پیشنهاد می‌شود؛ چرا که این هتل حدود ۳ دقیقه با خیابان مارتیرز‌ (Martyrs)، یکی از زیباترین خیابان‌های باکو فاصله دارد.

  • هتل اِستِی بریج سوئیتز باکو (StayBridge Suites)

اگر به دنبال هتل ۴ ستاره‌ای در باکو هستید که خدمات رفاهی درجه‌یکی داشته باشد، هتل استی بریج سوئیتز باکو انتخاب مناسبی برای شماست. این هتل به لحاظ جغرافیایی در همسایگی بیشتر جاهای دیدنی باکو قرار دارد. مجاورت هتل استی بریج سوئیتز با سالن بزرگ اپرا، مراکز خرید و فرودگاه بین المللی باکو باعث شده تا این هتل به لحاظ فاصله نیز در فهرست خوش‌مسیرترین هتل‌های باکو قرار بگیرد.

حمل‌ و نقل رایگان فرودگاهی، اتاق‌های دارای عایق صدا، گاو صندوق مخصوص حفظ کالاهای باارزش مسافران، باشگاه ورزشی و تمهیدات خاص برای توان‌یابان را می‌توان از دیگر ویژگی‌های برتر هتل استی بریج سوئیتز باکو نام برد.

  • هتل سنترال پارک باکو (Central Park Hotel)

این هتل نه‌تنها فضایی زیبا و لاکچری دارد، بلکه اتاق‌های هتل سنترال پارک باکو به وسعت زیاد مشهور است. اگر به دنبال هتلی در مرکز شهر باکو می‌گردید که فاصله‌ای کم از فرودگاه بین المللی حیدر علی اف داشته باشد، بدون شک این هتل انتخاب اول و آخر شماست.

اتاق‌های هتل ۴ ستاره سنترال پارک باکو به طراحی شیک و امروزی آراسته شده‌اند. این هتل با استخر خصوصی، سونا، سالن ضیافت،‌ باشگاه ورزشی و اتاق مخصوص نگهداری کودک به یکی از هتل‌های خوش‌قیمت با امکانات رفاهی شایسته و خدمات لوکس تبدیل شده است.

  • هتل تراس (Terrace Hotel)

هتل تراس باکو

همان گونه که از نام این هتل پیداست، تراس بسیار بزرگی دارد که نمایی تماشایی از شهر باکو را پیش روی مسافران قرار می‌دهد. حتماً می‌دانید باله در میان مردمان آذربایجان جایگاه ویژه‌ای دارد. در نتیجه حیف است که سری به این شهر بزنید و مرکز باله باکو دیدن نکنید. اینجاست که اقامت در هتل تراس به کمک شما می‌آید؛ چرا که این هتل حدود ۲.۵ کیلومتر با مرکز باله فاصله دارد. از هتل تراس تا فرودگاه بین المللی باکو هم ۱۵ دقیقه راه است.

دوچرخه‌های کرایه‌ای، تراسی زیبا مشرف به شهر، اتاق‌های راحت و فضایی دنج از مشخصات اصلی هتل تراس به حساب می‌آید. همسایگی این هتل با مراکز خرید و ایستگاه مترو نیز از ویژگی‌هایی است که برای اقامت در این هتل ۳ ستاره باید در نظر داشته باشید.

  • هتل کنسول باکو (Consul Hotel)

این هتل ۳ ستاره به خوش‌قیمتی معروف است. اگر به دنبال هتلی نزدیک با امکانات رفاهی مناسب می‌گردید، حتماً اقامت در هتل کنسول باکو را تجربه کنید. گردشگرانی که اقامت در این هتل را تجربه کرده‌اند، هرگز طعم خوش غذاهای رستوران هتل کنسول باکو را فراموش نکرده‌اند. انواع امکانات رفاهی از اتاق‌های شیک و راحت گرفته تا حمام خصوصی در این هتل برای مسافران فراهم شده است. سالن مخصوص نگهداری کودک، تراس دلباز و تماشایی، پرسنل خنده‌رو و امکان اجاره خودرو را می‌توان از دیگر ویژگی‌های بارز هتل کنسول باکو نام برد.

در کنار امکاناتی که به آن‌ها اشاره کردیم، از فاصله این هتل به مراکز خرید و جاهای دیدنی باکو نیز نباید گذشت. اگر به دنبال هتلی خوش‌قیمت می‌گردید که امکانات رفاهی شایسته‌ای داشته باشد، هتل کنسول باکو را امتحان کنید.

جشنواره ها و فستیوال های باکو در چه زمانی است

برای شما گفتیم که فرهنگ مردمان جمهوری آذربایجان با ما ایرانی‌ها نزدیکی‌های فراوانی دارد؛ در نتیجه حساب جشنواره های باکو با دیگر شهرهای مهم منطقه فرق می‌کند. در جای‌جای این جشنواره‌ ها نمونه‌هایی از سنت‌های ایرانی به چشم می‌خورد. از طرف دیگر در کنار جشنواره های سنتی، مردمان باکو فستیوال‌ های مدرنی برگزار می‌کنند که مانند این مراسم در کمتر جایی از کشورهای همسایه دیده می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم سفر خود را با زمان برگزاری جشنواره های باکو هماهنگ کنید. بیشتر جشنواره های باکو در ماه‌های اردیبهشت و خرداد برگزار می‌شود. از‌آنجایی‌که مردمان جمهوری آذربایجان با فرا رسیدن بهار به پیشواز عید نوروز می‌روند، سفر باکو در عید نیز به ما ایرانی‌ها حسابی خوش می‌گذرد.

  • عید نوروز در باکو

مردمان آذربایجان از ۲۰ تا ۲۲ مارس هر سال جشن و پایکوبی‌های باشکوهی را ترتیب می‌دهند و تولد دوباره طبیعت را جشن می‌گیرند. آذربایجانی‌ها باورهای جالبی برای عید نوروز دارند. اهالی این مرز و بوم همانند ما ایرانی‌ها قبل از آغاز سال نو، خانه‌تکانی می‌کنند و شب عید با لباس‌های نو بر سر سفره می‌نشینند.

عید نوروز در میان مردمان این سرزمین نشانه خیر و برکت است. بسیاری از جوان‌های آذربایجانی مراسم ازدواج خود را در نوروز برگزار می‌کنند. با این حساب اگر به سنت‌های اصیل پایبند هستید و می‌خواهید سال نو جدید و متفاوتی را در کنار مردمان باصفای باکو تجربه کنید، از هم اکنون برنامه سفر نوروزی باکو را با دوستان خود هماهنگ کنید.

  • جشنواره بین المللی گردشگری فیلم باکو

جشنواره بین المللی گردشگری فیلم باکو

جمهوری آذربایجان به‌‌خوبی از نقش چشمگیر حضور گردشگران در این کشور باخبر است و ازآنجایی‌که نیم‌نگاهی به ارتقای فرهنگ و هنر این مرز و بوم دارد، جشنواره بین المللی گردشگری فیلم باکو را بهار هر سال برگزار می‌کند. همان‌گونه که از نام این جشنواره پیداست، فیلم‌های تبلیغاتی با موضوع جاهای دیدنی باکو در آن به نمایش گذاشته می‌شود.

از طرف دیگر هنرمندان سینمایی، نویسنده‌ها، چهره‌های ادبی و شخصیت‌های فرهنگی از سراسر دنیا به این جشنواره دعوت می‌شوند؛ بنابراین با مراسمی طرف هستیم که اعتبار بین المللی دارد. حضور چهره‌های سرشناس در این جشنواره و دور هم جمع‌شدن گردشگران هنری از قسمت‌‌های مختلف دنیا بهانه‌ای است تا اگر به دنیای فیلم و سینما علاقه دارید، جشنواره بین المللی گردشگری فیلم باکو را برای سفر به جمهوری آذربایجان به فال نیک بگیرید.

  • فستیوال انار گوچی

اگر به دنبال مراسمی متفاوت می‌گردید که تاکنون نظیر آن را جایی ندیده باشید، اولین شنبه نوامبر هر سال را به برنامه مسافرتی خود اضافه کنید. در این تاریخ جشنی ۲روزه برگزار می‌شود و مردم با پایکوبی و خوش‌گذرانی فستیوالی با نام انار گوچی برگزار می‌کنند. همان گونه که از نام این فستیوال پیداست، با جشنواره‌ای طرف هستیم که انارهای خوشمزه از سراسر آذربایجان به نمایش گذاشته می‌شود. در کنار انار، میوه‌های دیگر، انواع صنایع دستی و محصولات کشاورزی نیز در این فستیوال به چشم می‌خورد.

جالب است بدانید منطقه گوچی در آذربایجان، یکی از مهم‌ترین مناطق کاشت انار در دنیاست. در این مکان با وسعتی حدود ۴هزار هکتار، خوشمزه‌‌ترین انارهای دنیا کاشته می‌شود. سالانه حدود ۵۰ هزارتن انار از این منطقه برداشت می‌شود، به این ترتیب اگر اهل تجارت انار هستید و می‌خواهید فرصتی برای آشنایی با تاجران انار آذربایجانی پیدا کنید، فرصت شرکت در فستیوال انار گوچی را از دست ندهید.

  • جشنواره بین المللی جاز باکو

جشنواره بین‌المللی جاز باکو

موسیقی جَز (Jazz) که در میان ما ایرانی‌ها با نام جاز معروف است، طرفداران بی‌شماری در سرتاسر دنیا دارد. آذربایجانی‌ها نیز از علاقه‌مندان دوآتشه این سبک موسیقی هستند. به همین منظور در اکتبر هر سال بهترین آهنگسازان و نوازندگان جَز را در باکو دور هم جمع می‌کنند.

این جشنواره اعتبار بین المللی ارزشمندی دارد و هنرمندان روس، کانادا، ایتالیا، پرتغال، آمریکا و گرجستان در آن حضور دارند. در کنار برگزاری جشنواره بین المللی جاز باکو، در این شهر مراسم‌های مختلف دیگری نیز برگزار می‌شود تا گردشگران از جاذبه های باکو بی‌نصیب نمانند.

  • جشنواره رنگ‌ در آذربایجان

جشنواره رنگ آذربایجان

مردمان آذربایجان بهار هر سال را با برگزاری جشنواره‌ای جالب و مفرح جشن می‌گیرند. جشنواره رنگ‌ها از فرهنگ مردمان هندوستان ریشه گرفته و به آذربایجان راه پیدا کرده است. همان گونه که از نام این جشنواره پیداست، اهالی باکو در اولین روز بهار دور هم جمع می‌شوند و رنگین‌کمانی از رنگ‌های زیبا را روی یکدیگر می‌پاشند.

به این ترتیب اگر به لحاظ روحی کسل شده‌اید و دنبال مسافرتی شاد و مفرح می‌گردید، اول بهار سال آینده را برای سفر باکو کنار بگذارید. جشنواره رنگ در منطقه‌ای با نام گوبا (Guba)، برگزار می‌شود. این جشنواره به اندازه‌ای جذاب است که سالانه هزاران گردشگر از سرتاسر دنیا در آن حضور پیدا می‌کنند و به این ترتیب فرصتی فراهم می‌شود تا در کنار آشنایی با مردمان باصفای باکو، با گردشگران دیگر کشورهای دنیا نیز آشنا شوید و دوستان تازه‌ای پیدا کنید.

  • جشنواره غذای باکو

جشنواره غذای باکو

برای شما از فرهنگ غنی مردمان آذربایجان گفتیم، کاملاً مشخص است مردمانی با چنین فرهنگی خوراکی‌های خوشمزه‌ای هم درست می‌کنند. اگر می‌خواهید با یک تیر ۲ نشان بزنید و از یک طرف با جاهای دیدنی باکو آشنا شوید و از طرف دیگر خودتان را مهمان خوراکی‌های خوشمزه مردمان این منطقه کنید، اواخر ماه نوامبر راهی باکو شوید. جشنواره غذای باکو در تاریخ ۲۳ نوامبر آغاز می‌شود و تا ۲۶ این ماه ادامه پیدا می‌کند. در این جشنواره آشپزهای آذربایجانی مهارت خود در پخت غذاهای خوشمزه را به نمایش می‌گذارند. در کنار خوراکی‌های خوشمزه، این جشنواره میزبان خواننده‌های محبوب و برنامه‌های شاد و سرگرم کننده است.

  • عیدهای اسلامی باکو

برگزاری نماز عید فطر در باکو

تقریباً همه عید‌های اسلامی که ما ایرانی‌ها جشن می‌گیریم، برای مردمان باکو نیز عید شناخته می‌شود. به این ترتیب برگزاری عید‌های اسلامی را در باکو به فال نیک بگیرید. مردمان آذربایجان عید قربان را با نام «قربان بایرام» می‌شناسند و همانند دیگر مسلمانان جهان، در این روز گوسفند قربانی می‌کنند. عید فطر نیز دیگر رویداد مهم مردمان باکو است و روز عید فطر با برگزاری جشن‌ها و مهمانی‌های باشکوه، یک ماه عبادت خالصانه به درگاه ایزد منان را جشن می‌گیرند.

  • جشن روز استقلال آذربایجان

جشن روز استقلال آذربایجان

در میان همه جشن‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، جشن روز استقلال آذربایجان در میان مردم اهمیت بیشتری دارد. این جشن هر سال باشکوه‌تر از سال دیگر برگزار می‌شود. همان گونه که از نام جشن روز استقلال پیداست، به دنبال جداسازی آذربایجان از سلطه جماهیر شوروی در تاریخ ۲۸ ماه می هر سال مردمان آذربایجان به پایکوبی مشغول می‌شوند.

آتش‌بازی‌های باشکوه،‌ کنسرت‌هایی با محبوب‌ترین خواننده‌ها، غذاهای خوشمزه و برنامه‌های سرگرم‌کننده بی‌شماری در این روز پذیرای گردشگران و اهالی آذربایجان است. شما هم اگر می‌خواهید لذت سفر باکو را دوچندان کنید، تاریخ ۲۸ می را در تقویم مسافرتی خود علامت بزنید.

جاهای دیدنی باکو کدامند

آذربایجان کشوری با فرهنگی کهن است. منابع نفتی این منطقه باعث شده تا باکو شهری ثروتمند با تاریخچه‌ای غنی باشد. از آثار باستانی گرفته تا جاذبه های گردشگری در گوشه و کنار باکو به چشم می‌خورد. از‌آنجایی‌که تعداد جاهای دیدنی باکو بیشتری از چیزی است که احتمالاً بتوانید در یک سفر بازدید کنید، در ادامه به بهترین جاهای دیدنی باکو اشاره می‌کنیم تا با آشنایی از این مکان‌‌ها، برنامه سفر باکو و بازدید از جاهای دیدنی این منطقه را راحت‌تر از همیشه انجام دهید.

  • قلعه دختر

قلعه دختر (Maiden’s Tower) که با نام ارگ باکو نیز شناخته می‌شود در مرکز منطقه‌ای با نام «ایچری» (Icheri) قرار دارد. تاریخ ساخت این قلعه باستانی به سده‌های هفتم تا دوازدهم میلادی باز می‌گردد. گفته می‌شود که این برج در گذشته معبد مهمی برای زرتشتیان بود. دلیل ساخت قلعه دختر تاکنون برای باستان‌شناسان مشخص نشده و این قلعه رازهای پنهان زیادی دارد.

نمای بیرونی این قلعه از شکوه و جلال آن در دوران باستان حکایت دارد. قسمت داخل آن نیز به موزه‌ای اختصاص یافته که اشیا و عتیقه‌‌های دیدنی در آن قرار گرفته است. گردشگران از داخل قلعه می‌توانند با پلکانی مارپیچ به بالای آن بروند و با منظره‌ای تماشایی از شهر باکو روبه‌رو شوند. داستان نام‌گذاری این برج با نام قلعه دختر نیز جذابیت‌های خاص خودش را دارد. جالب است بدانید بر اساس افسانه‌های مردمان آذربایجان، در زمان‌های قدیم دختری زیبارو به ازدواج پسری وادار می‌شود. به همین دلیل پدر این پسر برای جلب رضایت دختر، برجی بلند می‌سازد؛ اما دختر که ناخواسته به این ازدواج تن داده بود، خودش را از بالای برج به پایین پرت می‌کند. این ماجرا ممکن است غم‌انگیز باشد؛ اما مطمئن باشید تماشای قلعه دختر غم‌های این قلعه را از دل گردشگران پاک می‌کند.

  • ایچری شهر

برای شما گفتیم که قلعه دختر نزدیک «ایچری شهر» (Icheri Sheher) است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم پس از گشت‌‌ و گذار در قلعه دختر، سری به ایچری شهر بزنید. این منطقه قلعه دختر، کاخ شروان‌شاهان و دروازه مراد را در برگرفته است. در کنار این اماکن باستانی، حمام‌ها و مسجدهای قدیمی نیز وجود دارد که بازدید از آن‌ها برای گردشگران خالی از لطف نیست.

ایچری شهر، منطقه‌ای با بافتی قدیمی است؛ اما محبوبیت این منطقه باعث شده تا هتل‌ها و فروشگاه‌های مدرن و امروزی در ایچری شهر ساخته شود. مغازه‌های این محله سوغاتی‌های متنوعی دارند و به لحاظ قیمت نیز فروشنده‌های باانصافی در ایچری شهر مغازه دارند.

  • قصر شروان شاهان

قصر شروانشاهان در باکو

مردمان آذربایجان به داشتن قصر شروان شاهان به خود افتخار می‌کنند. ریشه‌های ساخت این قصر به سده پانزدهم میلادی باز می‌گردد. در قصر شروان شاهان، مسجد‌، سردابه، مقبره و حمام بسیار قدیمی وجود دارد که گذر زمان از جذابیت این مکان‌ها کم نکرده و تماشای آن‌ها هنوز هم برای گردشگران جذاب و خاطره‌ساز است. قصر شروان شاهان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. در این منطقه انواع صنایع‌دستی، سوغاتی، لباس‌های محلی و خوراکی‌های خوشمزه‌ به فروش می‌رسد.

  • موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو

همان گونه که از نام این موزه پیداست، در آن فقط کتاب‌های مینیاتوری و بسیار کوچک نگهداری می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت این موزه در نوع خود در دنیا بی‌نظیر است. از قرار معلوم سال‌ها پیش فردی با نام «ظریفه سلاهوا»، علاقه زیادی به جمع‌آوری کتاب‌های بسیار کوچک داشته است. این فرد در طول عمر خود گلچینی از کتاب‌های مینیاتوری را از سرتاسر دنیا به موزه خود اضافه کرده است. جالب است بدانید قرآنی در این موزه وجود دارد که تاریخ نگارش آن به سال ۱۹۷۲ باز می‌گردد. چند کتاب نیز در این موزه وجود دارد که ابعادی حدود ۲ تا نهایتاً ۳ میلی‌متر دارند. موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو به‌ غیر از روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از ۱۱ صبح تا ۵ بعدازظهر باز است.

  • میدان فواره

میدان فواره باکو

اگر اهل خیابان‌گردی هستید و می‌خواهید در دل شهر باکو ویترین پرزرق‌وبرق مغازه‌ها را دیدن کنید، حتماً سری به میدان فواره بزنید. این میدان در منطقه مدرن و امروزی باکو قرار دارد و مرکز تجارت باکو است. دورتادور میدان فواره را رستوران‌ها و فروشگاه‌های شیک و زیبا فرا گرفته است. با رسیدن شب، جذابیت‌های میدان فواره بیشتر می‌شود و اهالی باکو و گردشگران برای خرید و خوش‌گذرانی راهی آنجا می‌شوند.

  • موزه زین العابدین تقی یف

برای شما گفتیم حتماً سری به میدان فواره بزنید، پس از گشت‌ و گذار در این میدان نیز راهی موزه زین العابدین تقی یف شوید که فاصله چندانی با میدان فواره ندارد. در این موزه صنایع دستی و آثار باستانی بی‌شماری قرار دارد. ساختمان این موزه نیز جذابیت‌های زیادی دارد و تاریخ ساخت آن به یک سده پیش باز می‌گردد. بازدید از موزه زین العابدین تقی یف بهترین روش برای شناخت فرهنگ غنی مردمان جمهوری آذربایجان و باکو است.

  • موزه ادبیات نظامی گنجوی

خوشبختانه موزه ادبیات نظامی گنجوی فاصله چندانی با میدان فواره ندارد. پس از بازدید از این میدان و موزه زین العابدین تقی یف، بهتر است سری به این موزه بزنید. در این موزه آثار ادبی باارزشی نگهداری می‌شود. ازآنجایی‌که نظامی گنجوی برای ما ایران‌ها نیز شخصیتی شناخته‌ شده است، بازدید از موزه ادبیات نظامی گنجوی برای گردشگران ایرانی خالی از لطف نخواهد بود.

  • برج های شعله باکو

اکنون که قصد سفر باکو دارید و درباره آذربایجان اطلاعات جمع می‌کنید، بهتر است بدانید آتش در میان مردمان این سرزمین جایگاه ویژه‌ای دارد. به همین دلیل سه برج بزرگ با شکل شعله‌های آتش در باکو سر به فلک کشیده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم پس از تاریک شدن هوا حتماً سری به برج های شعله باکو بزنید. نورپردازی زیبایی شب‌ها روی این برج‌ها شکل می‌گیرد و طیف رنگ‌های قرمز، سبز، آبی و نارنجی، ظاهری سوزان به آن‌ها می‌دهد. برج‌های شعله روی تپه‌ای مشرف به باکو قرار گرفته‌اند. پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر نمی‌خواهید این برج‌ها را از نزدیک ببینید، باز هم سری به بلوار باکو بزنید؛ چرا که بر‌ج‌های شعله از این بلوار به راحتی قابل مشاهده است. بلندترین برج از این مجموعه برج‌جا دقیقاً ۱۸۲ متر ارتفاع دارد و برج‌هایی پیش روی ماست که نماد فرهنگ و اقتدار جمهوری آذربایجان است.

  • مرکز فرهنگی حیدر علی‌ اف

برای شما گفتیم که حیدر علی‌اف، رئیس‌جمهور پیشین آذربایجان، شخصیت قابل احترامی در میان مردمان این مرز و بوم است. به همین دلیل بزرگ‌ترین مرکز فرهنگی باکو با این نام شناخته می‌شود. در این ساختمان نمایشگاه‌های مختلفی برگزار می‌شود و بنای آن به لحاظ معماری زیبایی‌های چشمگیری دارد. برای رسیدن به مرکز فرهنگی حیدر علی اف کافی است سوار مترو شوید و در ایستگاه این مرکز پیاده شوید. در همسایگی این مرکز پارک زیبا و بزرگی وجود دارد که در این پارک تندیس‌هایی از شخصیت‌های برجسته آذربایجان نصب شده است. پیشنهاد می‌کنیم اگر اهل عکاسی هستید، حتماً دوربین یا گوشی هوشمند همراه داشته باشید و از منظره‌های زیبای این پارک عکس‌های خاطره‌انگیزی بگیرید.

  • معبد آتشگاه

معبد آتشگاه در فاصله‌ای دور از باکو قرار دارد؛ اما جاذبه آن به اندازه‌ای است که به سفری کوتاه می‌ارزد. به این منظور سوار اتوبوس‌‌های معبد آتشگاه شوید و با بازدید از این معبد گشتی در فرهنگ و تاریخ مردمان باکو قدیم بزنید. همان گونه که حتماً حدس زده‌اید معبد آتشگاه را زرتشیان این منطقه بنا کرده‌اند و سده‌های متمادی است که آتش مقدس این معبد خاموش نشده است. ساخت معبد آتشگاه به سده هجدهم میلادی باز می‌گردد. در آن زمان منابع گازی که در زیر معبد وجود داشت، سوخت آتش مقدس معبد را فراهم می‌کرد. اکنون این منابع گازی به پایان رسیده؛ اما آتش مقدس هرگز خاموش نشده و با منابع سوختی دیگر جایگزین شده است.

  • یانار داغ

اگر بازدید از معبد آتشگاه چشم شما را سیر نکرد، می‌توانید سری به یانار داغ بزنید. این منطقه که به کوه سوزان نیز معروف است، آتشی همیشگی دارد که طول آن به حدود ۱۰ متر می‌رسد. در دهه ۱۹۵۰ آتش به جان این کوه افتاد و چون در لایه‌های زیر کوه گاز طبیعی وجود داشت، هرگز خاموش نشد. این آتش به اندازه‌ای است که حتی باد و باران نیز یارای خاموش‌کردن آن را ندارند و یانار داغ سالیان سال است که می‌سوزد.

جاهای تفریحی باکو کدامند

مهم‌ترین هدف سفر، تغییر حال‌وهوا است. خوشبختانه باکو مکان‌های تفریحی بی‌شماری برای خوش‌گذرانی و تغییر حال‌وهوا دارد. برای اینکه در میان جاهای تفریحی باکو سردرگم نشوید، در ادامه به فهرستی از بهترین جاهای تفریحی باکو اشاره می‌کنیم تا با گشت‌وگذار در این مکا‌ن‌های تفریحی یکی از بهترین سفرهای عمر‌تان را تجربه کنید.

  • چشم باکو

اگر به گردشگری بین‌المللی علاقه داشته باشید، حتماً چرخ‌ و فلک‌های بسیار عظیمی که در شهرهای بزرگ دنیا با نام «چشم» وجود دارد را می‌شناسید. این چرخ‌ و فلک‌ها در شهرهای مهمی مانند لندن نیز دیده می‌شود. خوشبختانه چند سالی است پای یکی از این چرخ و فلک‌های بزرگ به باکو باز شده است. این چرخ و فلک با نام چشم باکو شناخته می‌شود و حدود ۶۰ متر ارتفاع دارد.

چشم باکو به اندازه‌ای بزرگ است که یک دور کامل آن ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. با رسیدن کابین به بالای چرخ و فلک، شهر باکو زیر پای گردشگران قرار می‌گیرد. چرخ و فلک چشم باکو ممکن است عظمت چشمگیری داشته باشد؛ اما قیمت کمی دارد و یکی از تفریح‌های خوش‌قیمت باکو به حساب می‌آید. پیشنهاد می‌کنیم حرف یاران خود در ره بال آسمان را زمین نیندازید و اگر گذارتان به این شهر افتاد، حتماً سری به بلوار باکو بزنید و سوار چشم باکو شوید.

  • قطار کابلی باکو

تاریخ ساخت این قطار به حکومت شوروی سابق باز می‌گردد. در آن زمان قطار کابلی بزرگی در دهه ۶۰ میلادی در باکو راه‌اندازی شد. این قطار کابلی به یکی از جاذبه های گردشگری باکو تبدیل شده است. مسیر قطار کابلی باکو از خیابان «نِت شیلار» (Netchilar) تا غرب خیابان ایچری می‌گذرد. قطار کابلی باکو در مسیری حدود ۴۵۵ متر حرکت می‌کند تا گردشگران و شهروندان را در خیابان‌های این شهر بچرخاند.

  • ساختمان فیلارمونیا

ساختمان فیلارمونیا در باکو

اگر اهل موسیقی هستید حتماً در سفر باکو سری به ساختمان فیلارمونیا بزنید. این ساختمان کعبه آمال موسیقی‌دان‌ها و خواننده‌های آذربایجانی است. در همسایگی فیلارمونیا پارک بزرگی قرار دارد تا با آب‌نماهای زیبا، طاق‌هایی پوشیده از گل و گیاه و مناظر زیبا پذیرای گردشگران باشد. ساختمان فیلارمونیا به لحاظ معماری نیز یکی از زیباترین بناهای باکو شناخته می‌شود.

  • باشگاه ساحلی ای اف

باکو شهر تفریح‌های دریایی است. شما هم اگر اهل آب‌بازی هستید، پس از اینکه قدم به این شهر زیبا گذاشتید، راه باشگاه ساحلی ای اف (AF Beach Club) را در پیش بگیرید. این باشگاه در کنار هتل ای اف قرار دارد. در این باشگاه با ۵ استخر شنا، زمین فوتبال و والیبال ساحلی و سرگرمی‌های آبی روبه‌رو خواهید شد. در پایان پس از اینکه از تفریح‌های آبی خسته شدید، سری به رستوران ای اف بزنید. این رستوران خوشمزه‌ترین خوراکی‌های محلی و اروپایی را برای مشتریان سرو می‌کند.

  • باشگاه ساحلی آمبوران

اگر می‌خواهید خودتان را حسابی تحویل بگیرید و ساحل‌گردی لاچکری را تجربه کنید، باشگاه ساحلی آمبوران (Abburan Beach Club)، دقیقاً همان جایی است که دنبال آن می‌گردید. این باشگاه پارک آبی بسیار سرگرم‌کننده‌ای دارد. باشگاه ساحلی آمبوران ۳ استخر بسیار شیک و مجلل دارد تا تنی به‌ آب بزنید و حسابی خوش بگذرانید. پیشنهاد می‌کنیم از رستوران این باشگاه ساحلی غافل نشوید.

  • پارک آبی دالگا

پارک آبی دالگا (Dalga Beach Aquapark) در فاصله‌ای حدود ۱۳۴ کیلومتر دورتر از باکو قرار دارد؛ اما به شما قول می‌دهیم دیدن این پارک آبی به زحمت آن می‌ارزد. هر تفریح آبی که فکرش را بکنید را در پارک آبی دالگا پیدا می‌کنید. از بهترین تفریح‌های آبی این پارک می‌توان به «فلای‌بورد» (FlyBoard)، «رینگو» (Ringo)، «فلای فیش» (FlyFish)، اسکوتر آبی و پاراسیلینگ (Para Ceiling)، اشاره کرد. تفریح‌های این پارک‌ آبی به علاقه‌مندان هیجان و سرگرمی پیشنهاد می‌شود؛ اما بهتر است مواظب ضربان قلب خود باشید.

در میان پارک‌های آبی که به آن‌ها اشاره کردیم، پارک آبی دالگا برای گردشگرانی که با خانواده و فرزند به باکو آمده‌اند، بیشتر پیشنهاد می‌شود. در این پارک انواع بازی‌های آبی مخصوص کودکان وجود دارد و به شما قول می‌دهیم به همراه اعضای خانواده و فرزندهای دلبندتان با خاطره‌ای خوش از این پارک بیرون خواهید آمد. جالب است بدانید ورودی پارک برای کودکان کمتر از ۶ سال رایگان است.

  • ونیز کوچولو

ونیز کوچولو در باکو

از گشت‌وگذار در پارک‌های آبی باکو که خسته شدید، سری به ونیز کوچولو بزنید. همان‌گونه که از نام این منطقه پیداست، با ناحیه‌ای طرف هستیم که جاذبه های شهر رؤیایی ونیز در ایتالیا، در ابعاد کوچک در آن بازسازی شده است. ساخت ونیز کوچولو در سال ۱۹۶۰ آغاز شد و محبوبیت این منطقه گسترش آن را به دنبال داشت؛ بنابراین ونیز کوچولویی که امروز از آن صحبت می‌کنیم، چندان کوچک هم نیست و اکنون ۱۰هزار مترمربع وسعت دارد.

مراکز خرید باکو کجا هستند؟

مطمئن هستیم پس از بازدید از جاهای دیدنی باکو، رهسپار مراکز خرید باکو می‌شوید. برای این انتخاب کاملاً به شما حق می‌دهیم؛ چرا که هیچ سفری بدون خرید کامل نیست و  هیچ لذتی را نمی‌توان با پاساژ‌گردی و خرید کالاهای دلخواه مقایسه کرد. خوشبختانه باکو در این زمینه نیز دست پر وارد میدان می‌شود و مراکز خرید باکو یکی از دیگری پرزرق و برق‌تر است. به همین دلیل در ادامه به بهترین مراکز خرید باکو اشاره می‌کنیم.

  • مرکز خرید نرگس

حضور بهترین برندهای مدو پوشاک در مرکز خرید نرگس باکو

مرکز خرید نرگس همانند مراکز خرید درجه‌یک اروپایی طراحی شده است. به لحاظ تنوع کالا نیز مرکز خرید نرگس چیزی کم‌‌و‌کسر ندارد و ممکن نیست از این مرکز دست خالی بیرون بروید. انواع برندهای معتبر بین المللی در این مرکز پیش روی خریداران صف کشیده‌اند و مطمئن باشید با مرکز خریدی طرف هستید که در آن خبری از کالاهای بی‌کیفیت و تقلبی نیست.

در مرکز خرید نرگس شعبه‌ای از رستوران معروف مک دونالد قرار دارد تا اگر از پاساژگردی خسته شدید، سری به این رستوران بزنید و دلی از عزا در بیاورد. این مرکز خرید به فروشگاه‌های پوشاک و لباس معروف است. برند معتبری نیست که به دنبال آن باشید و در مرکز خرید نرگس باکو پیدا نکنید.

  • مرکز خرید آیگون

گردشگران زیادی را می‌شناسیم که به دنبال برندهای اروپایی هستند. اگر شما هم از این دسته گردشگران هستید، حتماً سری به مرکز خرید آیگون (Aygun) بزنید. در این مرکز خرید تا چشم کار می‌کند برند‌های ترازاول اروپایی از پوشاک و لباس گرفته تا گوشی هوشمند و لوازم منزل وجود دارد. سینمای بسیار مجهز، رستوران‌های شیک با غذاهای خوشمزه و فروشگاه‌های مخصوص خرید سوغاتی از دیگر ویژگی‌های مرکز خرید آیگون به حساب می‌آیند.

  • مرکز خرید ای‌ اف

هولدینگ جهانی ای‌ اف، شعبه‌های متنوعی در باکو دارد که یکی از بهترین این شعبه‌ها،‌ مرکز خرید ای اف است. این مرکز خرید به لحاظ معماری نیز یکی از مدرن‌ترین و زیباترین مراکز خرید باکو شناخته می‌شود. کاملاً مشخص است وقتی از یک مرکز خرید شیک و اشرافی صحبت می‌کنیم، خبری از اجناس بی‌کیفیت در آن نیست. ناگفته نماند قیمت‌های این مرکز خرید نسبت‌به دیگر مراکز خرید باکو ممکن است مقدار کمی گران باشد. اما به قول قدیمی‌ها هیچ گرانی بی‌دلیل نیست. مطمئن باشید پول خود را در مرکز خرید ای اف دور نمی‌ریزید و بهترین کالاها را خریداری می‌کنید. مرکز خرید ای اف، برای خرید سوغاتی پیشنهاد نمی‌شود؛ اما اگر می‌خواهید در سفر باکو حسابی خوش‌تیپ کنید و چندین دست لباس شیک و مارک بخرید، اینجا دقیقاً‌ همان‌ جایی است که باید بروید.

  • مرکز خرید ای وی ام

اگر به دنبال خرید کالا و پوشاک خوش‌قیمت در باکو هستید، حتماً سری به «مرکز خرید ام وی ام» (AVM Shopping Center)، بزنید. در این مرکز خرید انواع کالاهای روس، ترک، آلمانی و آذربایجانی وجود دارد. مرکز خرید ام وی ام گلچینی از سوغاتی‌هایی با قیمت مناسب را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. به لحاظ معماری نیز این مرکز خرید طراحی زیبا و مدرنی دارد و امکانات رفاهی آن خریدی خاطره‌انگیز را در ذهن گردشگران برای همیشه ماندگار می‌کند.

  • مرکز خرید پورت باکو

در این قسمت به یکی از مدرن‌ترین و جدیدترین مراکز خرید باکو رسیدیم. «پورت باکو» (Port Baku)، در سال ۲۰۱۴ ساخته شده و نزدیک به ۳۰۰ برند معتبر در این مرکز خرید شعبه دارند. در نتیجه کاملا‌ً مشخص است این مرکز خرید کالاهای شیک و باکیفیتی در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. انواع پوشاک، کفش، کیف، لوازم آرایش و تجهیزات ورزشی درجه‌یک در این مرکز فروخته می‌شود.

در طبقه دوم مرکز خرید پورت باکو یک فودکورت بسیار شیک با فضایی خاطره‌انگیز وجود دارد. خوراکی‌های خوشمزه این فودکورت وِرد زبان گردشگران و اهالی باکو است. با درنظرگرفتن این جاذبه‌ها پیشنهاد می‌کنیم برای پاساژگردی هم که شده، سری به مرکز خرید پورت باکو بزنید و از یکی از مدرن‌ترین مراکز خرید منطقه دیدن نمایید.

  • مرکز خرید ۲۸

گردشگران فراوانی را می‌شناسیم که پس از رسیدن به باکو راهی مرکز خرید ۲۸ می‌شوند. این محبوبیت بی‌دلیل نیست؛ چرا که در این مرکز خرید فقط با برندهای معتبر طرف هستید. جالب است بدانید نزدیک به ۷۰ برند معتبر از سرتاسر دنیا در این مرکز خرید غرفه دارند. مرکز خرید ۲۸ مقصد اول و آخر گردشگرانی است که به دنبال پوشاک مارک می‌گردند. برند‌های اشرافی مانند گپ، ماسیمو، مانگو، زارا نکست و دوتی در این مرکز خرید شعبه دارند تا خریداران از این مرکز دست پر بیرون بروند. مرکز خرید ۲۸ فقط برای خرید و پاساژگردی نیست. وجود ۱۶ کافی‌شاپ و ۲۸ سالن سینما در این مرکز از جاذبه های سرگرم‌کننده آن حکایت دارد.

  • مرکز خرید مترو پارک

مطمئن هستیم با نگاهی به فهرست مراکز خرید باکو به این نتیجه رسیده‌اید که این شهر با هدف گردآوری بهترین برند‌های دنیا، مراکز خرید متنوع و امروزی را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. یکی از این مراکز خرید که تماشای آن به‌تنهایی سرگرم‌کننده به نظر می‌رسد، مرکز خرید مترو پارک است.

نمای بیرونی این مرکز خرید به انداز‌ه‌ای زیبا و وسوسه‌کننده طراحی شده تا خریداران را به داخل هدایت کند. در داخل این مرکز خرید نیز با گلچینی از بهترین برند‌های پوشاک دنیا مانند سیسلی، بنتون، مانگو، پینک و ورامودا روبه‌رو می‌شوید. مرکز خرید مترو پارک به لحاظ زمان ساخت نیز یکی از جدیدترین مراکز خرید باکو است امکانات مدرن این مرکز باعث شده تا آوازه‌ای جهانی پیدا کند.

بهترین رستوران‌ های باکو کدامند

پس از معرفی مراکز خرید و مکان‌های دیدنی باکو، نوبتی هم که باشد نوبت شکم‌گردی در باکو است. خوشبختانه باکو به لحاظ رستوران از خجالت گردشگران علاقه‌مند به خوراکی‌های خوشمزه در می‌آید و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. با این حساب خودتان را آماده کنید تا با هم در ادامه به بهترین رستوران‌های باکو نگاهی بیندازیم. پیشنهاد می‌کنیم پس از صرف غذا و بازگشت از این رستوران‌ها، حتماً انگشت‌های خود را بشمرید تا یکی از آن‌ها کم نشده‌ باشد!

  • رستوران ماریوانا

به شهرهای مختلف سفر می‌کنیم تا با فرهنگ و جاذبه های گردشگری این شهر‌ها آشنا شویم و خوراکی‌های خوشمزه‌ مردمان سرزمین‌های دیگر را امتحان کنیم. مدیران «رستوران ماریوانا» (Marivanna)، این نکته را باور دارند. به همین منظور در این رستوران انواع خوراکی‌های اروپای شرقی، روس و آذری سرو می‌شود.

رستوران ماریوانا یکی از رستوران‌های درجه‌یک و اشرافی باکو است و قیمت آن ممکن است کمی گران به نظر برسد؛ اما حرف ما را زمین نیندازید و خودتان را مهمان شامی خوشمزه در این رستوران کنید. به شما قول می‌دهیم جذب دکوراسیون زیبای این رستوران شوید تا حضور در ماریوانا شما را یاد زندگی در شوروی سابق و فرهنگ اصیل مردمان این منطقه بیندازد. رستوران ماریوانا همه‌روزه از ۱۲ ظهر تا ۱۲ نیمه‌شب به مشتریان خدمت‌رسانی می‌کند. برای رسیدن به این رستوران شیک راه بلوار باکو را در پیش بگیرید.

  • رستوران میتینگ پوینت

«رستوران میتینگ پوینت» (Meeting Point) شباهت‌ خاصی به رستوران‌های آمریکایی دارد. اگر به دنبال خوردن استیک‌های خوشمزه و آبدار، برگرهای لذیذ و سالادهای وسوسه‌برانگیز هستید، حتماً سری به این رستوران بزنید. در کنار خوراکی‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، سیب‌زمین‌های این رستوران نیز در میان گردشگران و اهالی باکو معروف است.

رستوران میتینگ پوینت، خوراکی‌های محلی خوشمزه‌ای نیز سرو می‌کند که محبوب‌ترین آن‌ها کوفته است. چیدمان صندلی و میزهای این رستوران در فضای باز و بسته انجام شده تا مشتریان متناسب با شرایط آب‌وهوایی و همچنین حال وهوای خودشان، در داخل یا فضای بیرون رستوران مشغول صرف غذا شوند. به لحاظ قیمت نیز باید گفت رستوران میتینگ پوینت مدیران خوش‌انصافی دارد؛ پس با خیال راحت غذا سفارش دهید و مطمئن باشید قیمت‌های این رستوران دور از انصاف نیست. درهای رستوران میتینگ پوینت از ساعت ۱۲ ظهر تا ‍۱۲ نیمه‌شب به روی مشتریان باز است. این رستوران در همسایگی میدان فواره باکو واقع قرار دارد.

  • کافه هارد راک باکو

اگر می‌خواهید خودتان را به یک وعده غذا در رستورانی متفاوت و خاص مهمان‌ کنید، حتماً سری به «کافه هارد راک» (Hard Rock Cafe) بزنید. هارد راک در واقع نام مجموعه کافه‌ها و رستوران‌های زنجیره‌ای بسیار معروفی است که در کشورهای مختلف دنیا شعبه دارد. جالب است بدانید در کافه هارد راک، فقط با خوراکی طرف نیستید و از کافه رستورانی صحبت می‌کنیم که موسیقی زنده محلی و مدرن در آن اجرا می‌شود.

سرآشپز کافه هارد راک تخصص ویژه‌ای در پخت بال کبابی، استیک و برگر دارد. نوشیدنی‌های این کافه نیز زبانزد خاص و عام است. این کافه خوراکی‌های فست‌فودی بسیار لذیذی دارد تا اگر هوای غذایی متفاوت کرده‌اید، طعم خوراکی‌های این کافه برای همیشه زیر زبان شما ماندگار شود.

این کافه در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱ نیمه‌شب پذیرای مشتریان است و در روزهای جمعه و یکشنبه از ساعت ۱۲ ظهر تا ۲ بامداد به مشتریان خدمت‌رسانی می‌کند. ساعت کار کافه هارد راک باکو در روزهای پنجشنبه از ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب است.

  • رستوران فیروزه

مطمئن هستیم شما هم با ما هم عقیده‌اید که خوردن غذاهای محلی صفای دیگری دارد؛ بنابراین اگر دلتان هوای غذاهای محلی آذربایجان را کرده‌، حتماً سری به رستوران فیروزه بزنید. سنتی بودن این رستوران از نام و دکوراسیون آن پیداست. وقتی در رستوران فیروزه قدم می‌گذارید، با فضایی سنتی و آشنا روبه‌رو می‌شوید. این رستوران به لحاظ قیمت نیز یکی از خوش‌قیمت‌ترین رستوران‌های آذربایجان است. خوشمزه‌ترین خوراکی‌های گرجی، آذری، اروپایی و مکزیکی در منوی رستوران فیروزه به چشم می‌خورد. درهای رستوران فیروزه همه‌روزه از ساعت ۱۱ ظهر تا ۲ بامداد به روی مشتریان باز است.

  • رستوران سماق

بدون شک با شنیدن نام رستوران سماق یاد طعم خوشمزه سماق روی کباب افتاده‌اید. خوشبختانه باید به عرض شما برسانیم که درست فکر کرده‌اید. رستوران سماق بهشت علاقه‌مندان خوراکی‌های گوشتی است تا با خوردن انواع کباب‌های محلی و گوشت‌های بریان‌شده، حسابی خودشان را تحویل بگیرند. در کنار خوراکی‌های گوشتی، در این رستوران انواع غذاهای مدرن و متفاوت نیز سرو می‌شود. دکوراسیون رستوران سماق سازگار با فرهنگ مردمان آذربایجان طراحی شده تا طعم خوش غذاهای این رستوران، سفر باکو را برای همیشه در ذهن گردشگران ماندگار کند. این رستوران همه‌روزه از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۲ نیمه‌شب پذیرای مشتریان خوش‌‌اشتها است.

  • رستوران موگام کلاب

به‌ عنوان آخرین رستوران از فهرست بهترین رستوران‌ های باکو، «رستوران موگام کلاب» (Mugham Club) را برای گردشگران مشکل‌پسند آژانس مسافرتی ره بال آسمان انتخاب کردیم. معماری این رستوران هماهنگ با فرهنگ غنی مردمان آذربایجان است. از طرف دیگر در رستوران موگام کلاب، موسیقی محلی اجرا می‌شود تا در کنار خوردن غذایی خوشمزه،‌ حس‌‌وحال کاملی از حضور در باکو را تجربه کنید. برای اینکه پایبندبودن مدیران این رستوران به فرهنگ آذربایجان به شما ثابت شود، کافی است به انتخاب نام موگام برای آن اشاره کنیم. در زبان مردمان آذربایجان موگام نام سبکی از موسیقی سنتی اهالی این منطقه است. اگر می‌خواهید غرق در فضای آذری شوید و خودتان را مهمان خوراکی‌های خوشمزه و سنتی کنید، از ساعت ۹ صبح تا ۲ بامداد راهی رستوران موگام کلاب شوید.

بیمارستان های باکو کدام هستند؟

از صمیم قلب آرزو می‌کنیم بلا از جان گردشگران ره بال آسمان دور باشد؛ اما اگر خدای ناکرده در سفر باکو به بستر بیماری افتادید، غم به دل خود راه ندهید. باکو نه‌تنها مراکز درمانی پیشرفته دارد، بلکه پزشکان ایرانی متخصصی نیز به این مراکز درمانی راه‌ پیدا کرده‌اند تا به لطف حضور پزشکان هم‌وطن، هیچ جایی برای نگرانی در دل گردشگران باکو وجود نداشته باشد. پیشنهاد می‌‌کنیم برای درمان در باکو راهی این مرکز درمانی شوید.

  • کلینیک فوق تخصصی پزشکان ایرانی در باکو

کلینیک فوق تخصصی پزشکان ایرانی در مرکز شهر باکو قرار دارد تا در هر کجای این شهر که باشید، به‌سرعت خودتان را به آن برسانید. مرکزی که از آن صحبت می‌کنیم فقط دارای پرسنل ایرانی نیست و پزشکان ترازاولی از کشورهای آلمان و کانادا و آذربایجان نیز در این کلینیک مشغول به درمان درد بیماران هستند.

اصطلاح‌های رایج زبان آذری برای سفر باکو

آذری، زبان بسیار شیرینی است؛ اما احتمال زیادی وجود دارد که این زبان را بلد نباشید. از طرف دیگر به رغم اینکه کارکنان بیشتر مراکز گردشگری، هتل‌ها و رستوران‌های باکو انگلیسی را بلد هستند، باز هم صحبت‌کردن به زبان مردمان این منطقه، پیوندی احساسی میان شما و اهالی باکو ایجاد می‌کند. ازآنجایی‌که یادگرفتن اصطلاح‌های مسافرتی کار چندان سختی نیست، در ادامه فهرستی از رایج‌ترین اصطلاح‌های ضروری در سفر باکو را با شما در میان می‌گذاریم. پیشنهاد می‌کنیم این اصطلاح‌ها را در گوشی هوشمند یا دفترچه مسافرتی خود یادداشت کنید و هر کجا که در باکو کارتان گیر کرد، با اهالی این شهر صحبت کرده و مشکل را برطرف کنید.

بله / خیر: (He / Yox (Ha/Yok

متشکرم: (Sag ol (Sa-ol

خواهش می‌کنم: (Buyur (Bu-yur

خداحافظ: (Helekik (He-le-lich

سرویس بهداشتی کجاست؟: (Tualet haradadr (Tua-let ha-rad-da-dor

مستقیم بروید: (Duz gedin (duz ge-din

به چپ بپیچید / به راست بپیچید: (Sola don (so-la don) / Saga don (Sa-ha don

اتوبوس و قطار: (Avtobus va Qatar (Auto-Buss va Ga-tar

خیلی خوشمزه است: (Dadlidir (Dod-lu-dur

قیمت آن چقدر است؟: (Bu neceyedir? (Bu Neh-Cha-Ya-Dir

اسم شما چیست؟: (Senin adin nedir? (Se-nin a-dun ne-dir

اسم من سام است: (Menin adim Samdur (Me-nim A-dim Sam dur

از آشنایی با شما خوشحالم: (Cox Sadam (Chuk sha-dam

حال شما چطور است؟ / خوبم: (Necesen? Yaxsiyam (Na-tar-san / Yok-She arm

انگلیسی / روسی: (Ingilisce / Rusca (In-gil–lis-ca/ Rus-ca

انگلیسی صحبت می‌کنید؟: (Ingilisce danisa bilirsiniz? (In-gil-lis-ca dan-sha bil-ish-in-iz

متوجه نمی‌شوم: (Buna basa dusmurem (Buna basha dush-mu-ram

نمی‌توانم آذربایجانی یا روسی خوب صحبت کنم: (Men Azerbaycanca/ Rusca danisa bilmirem (Man … dan-sha bil-mir-am

شماره‌های ضروری باکو

شماره‌هایی را که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌‌کنیم، ذخیره کنید تا در سفر باکو نگرانی برای پیداکردن شماره‌های ضروری این شهر نداشته باشید.

آتش نشانی: 101

پلیس: 4958817 ، 102

اورژانس: 103

کرایه اتومبیل: 4975455 / 4982909

اطلاعات دریایی: 4930868

اشیای گم شده: 4909119

پیش‌بینی آب و هوا: 4934532 – 4415685

نرخ ارز: 12-4656309

اطلاعات ترمینال ها: 4935945

اطلاعات راه آهن: 499486

مسیرهای ریلی: 4939366

مسیرهای هوایی: 4934004

ساعت گویا: 106

اطلاعات فرودگاه: 4972727

هواپیمایی آذربایجان: 5988880

سفر باکو زمانی حسابی خوش می‌گذرد که اطلاعات کافی از تاریخچه این شهر و جاذبه های دیدنی باکو داشته باشید. بعید می‌دانید در این مطلب چیزی از قلم افتاده باشد؛ در نتیجه روی تجربه یاران خود در ره بال آسمان با خیال راحت برای سفر باکو حساب باز کنید. امیدواریم به لطف این اطلاعات، سفر باکو به یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای شما تبدیل شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.