راهنمای سفر بندرعباس | هرچه قبل از سفر باید بدانید

0

بندرعباس یکی از مناطق توریستی ایران است. بزرگترین بندر ایران، که قدمت‌ آن به 485 سال، قبل از میلاد باز می‌گردد، می‌تواند یکی از گزینه‌های مورد نظر شما برای سفر باشد، در راهنمای سفر بندرعباس با ره بال آسمان همراه باشید تا با این شهر تاریخی و جذاب بیشتر آشنا بشید.

فهرست مطالب

جغرافیای بندرعباس

آب و هوای بندر عباس

بندرعباس، با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، دارای آب و هوایی گرم و مرطوب است. اما میزان گرما و رطوبت آن در فصول مختلف، بسیار متفاوت است. در فصل پاییز و به ویژه فصل زمستان هوای این شهر معتدل بوده و برای مسافران و گردشگران بسیار مناسب است. در فصل بهار دمای آن، کمی بالاتر رفته و نسبت به مناطق شمال‌تر ایران گرم‌تر است، اما در فصل تابستان، دارای آب و هوایی بسیار گرم و شرجی است. به هرحال در هر فصلی که به بندرعباس سفر شود، هوای گرم در آن حس می‌شود.

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

پوشش گیاهی

بیش از یک دهم پوشش‌های گیاهی ایران متعلق به استان هرمزگان است، گونه‌های یافت شده در بندرعباس عبارتند از: مورتلخ، ریش بز، پرسیاوش، اُرُس، چوبک، خارشتر، ریواس، سرخس، سیاه تخمه، صبرزرد، درمنه، آویشن، گلزر، آنغوزه، بنه، اسفند، بادام، بومادران، کُنار، کلپوره، زیره، کسور ، هندوانه ابوجهل ، ترشک، پونه و…

گونه‌های جانوری

در زیستگاه‌های اطراف بندرعباس پرندگان بومی و مهاجر مانند كبك، ‌تيهو،‌ عقاب، پستاندارانی چون كل و بز، ‌قوچ و ‌ميش، خرس، آهو، ‌روباه، گراز، ‌كفتار ،‌گرگ، و حضور دارند.
خشکسالی‌های ۱۸ ساله، استفاده نامناسب از زیستگاه های جانوری، ورود فاضلاب به دریاها و شکار بی رویه‌ی حیوانات، از جمله مشکلاتی است که از یک سو، محیط زیست این منطقه را به خطر می اندازد و از سوی دیگر 58 گونه‌ی جانوری را در معرض خطر انقراض جهانی قرار داده‌اند.

جاهای دیدنی بندر عباس | جاذبه‌های طبيعی

چشمه‌ آب گرم گنو

چشمه‌ آب گرم گنو

يكي از جاهای دیدنی بندرعباس که گردشگران و بومیان منطقه از آن به‌عنوان استراحتگاه استفاده مي‌كنند، چشمه‌ آبگرم گنو است. وجود اين چشمه در كوه گنو، موجب مي‌شود تا علارغم هوای بندرعباس، كه غالباً شرجي است، مسافران، آب و هوايي متعادل را در اطراف اين چشمه، تجربه كنند و همين امر محبوبيت آن را در نزد مردم برای انتخاب جاذبه گردشگری در بندر عباس بیشتر می‌کند. تماشای آبي كه از گنو سرازير می‌شود، روح تازه ای به كالبد آدمی می بخشد و گردشگران علاوه بر لذت بردن از منظره‌ زيباي آن، دقايق زيادي را هم، صرف گرفتن عكس يادگاری مي‌کنند تا خاطرات خوش اين منطقه را ثبت ‌‍‌كنند.

آبشار تزرج

در مسیر بندرعباس و به فاصله‌ 175 کیلومتری آن، آبشار تزرج قرار دارد. این ابشار یکی از زیباترنی جاهای دیدنی اطراف بندرعباس است. در مسیر رسیدن به آبشار، نخلستان‌های زیبا و فراوانی را می‌توان دید که هر بیننده‌ای از تماشای آن‌ها لذت می‌برد. همچنین، در نزدیکی آبشار، تعدادی آسیاب‌ دیده می‌شوند که در گذشته از آن‌ها برای تهیه آرد استفاده می‌کردند.

غار نمکی خرسين

غار نمکی خرسين

در شمال شرقی بندرعباس و به فاصله ٨٠ کیلومتری آن، روستایی با نام درگز وجود دارد که غار نمکی خرسین در آن واقع شده ‌است. وجود قندیل‌های نمکی متعدد و همچنین جریان آب شور، در غار خرسین، زیبایی منحصر به فردی به آن بخشیده‌ است و همه ساله گردشگران فراوانی، برای مشاهده این غار، به روستای درگز سفر می‌کنند.

چشمه‌ سبزپوشان

یکی دیگر از جاهای دیدنی بندرعباس، چشمه سبزپوشان، واقع در روستای حاجی‌آباد است که ویژگی منحصر به فردی نسبت به سایر چشمه‌های بندرعباس دارد. این چشمه، در فصل تابستان که هوای بندرعباس، شرجی و گرم است، دارای آبی خُنک و زلال بوده و در فصل زمستان که هوا رو به سردی و خشکی می‌رود ، آبی ولرم و مناسب دارد، بنابراین، بومیان و گردشگران در هر فصلی از سال، شنا در این چشمه را می‌پسندند. همچنین، وجود نخلستان‌های خرما و امام‌زاده‌ای در نزدیکی این چشمه، بر جذابیت آن افزوده است و به قول معروف، رفتن به این منطقه یک تیر است و چند نشان.

فرهنگ و هنر

تاریخچه بندر عباس

برای آگاهی از تاریخ پر‌فراز و نشیب بندر عباس باید به 485 سال قبل از میلاد سفر کرد، در آن زمان داریوش هخامنشی پادشاه ایران، به یکی از فرماندهان خود به نام سلیاکوس دستور داد تا با کشتی، از یکی از بندرهای ایران در هرمزگان و شمال تنگه هرمز به اکتشاف اقیانوس هند بپردازد و بدین ترتیب ارتباطی دریایی با بنادر مهم آن دوران مانند چین و هند و لیبی برقرار کند. اما اولین باری که نام هرمز یا هُرمیزَد در متون تاریخی آورده شده، به زمان حمله اسکندر مقدونی به ایران باز می‌گردد، به گواهی تاریخ، الکساندر نئارخوس (فرمانده نیروی دریایی اسکندر)، از هند به ایران و آسیای مرکزی که مرزهای امپراطوری هخامنشی را در آن‌زمان، تشکیل می‌دادند لشکر‌کشی کرد و اولین نقطه‌ای که ناوگان نئارخوس درخلیج فارس به آن رسید، هرمز نام د‌اشت. اما یکی از رویدادهای مهم در پیشرفت بندرعباس در قرن شانزدهم میلادی، بارگیری پرتغالی ها از بندرعباس بود و به دلیل موقعیت جغرافیایی این بندر، رفت‌وآمد کشتی‌های تجاری نسبت به جزیره هرمز بهتر بود، به همین دلیل بندرعباس از شهری کوچک و دور افتاده تبدیل به مهمترین بندرتجاری ایران گشت.

نام بندرعباس

دربیش‌تر مواقع، نام یک شهر با فراز ونشیب‌های تاریخی همراه شده و تغییر می‌یابد، بندرعباس نیز این گونه است. این شهر در طول تاریخ اسامی متعددی داشته و هر حکومتی که برآن، تسلط پیدا کرده، نامی دلخواه برآن نهاده‌است. برخی از این اسامی عبارتند از: بندر، بندل، بندر گامرون، گامرون، گمبرون، گمرون، جرون، جرونات، جرونات عباسی، زرون و… . سرانجام با پیروزی شاه عباس صفوی به کمک سردار ایرانی امام قلی خان و همچنین انگلیسی‌ها، بر پرتقالی‌ها، در سال ۱۶۲۲ میلادی، نام بندرگمبرون به بندرعباس، تغییر یافت و تاکنون ماندگار بوده ‌است.

مشاهیر بندرعباس

یکی از مشاهیر بندرعباس، ابراهیم منصفی است که در سال ۱۳۲۴ در این شهر به دنیا آمد. منصفی شاعر، نغمه سرا، نویسنده و هنرمندی ارزشمند بود که در سال ۱۳۷۶ از دنیا رفت. رضا صادقی، خواننده موسیقی پاپ ایرانی نیز در بندرعباس دیده به دنیا آمده است. در کودکی، بدن او به دلیل تزریق اشتباه، به کلی فلج شد، اما با معالجات فراوان سرانجام تنها پاهای او درمان نشد و سلامتی سایر قسمت‌های بدنش را به‌دست آورد. وی فعالیت خود را با تلاوت قرآن آغاز کرد و علاقه‌ او به موسیقی مسیر حرفه‌ای او را نیز تغییر داد. رضا صادقی، اکنون یکی از خوانندگان معروف ایران است.

جاذبه های گردشگری بندر عباس | جاذبه های تاریخی

عمارت کلاه فرنگی بندرعباس

عکس عمارت کلاه فرنگی در بندرعباس

در مرکز بندرعباس عمارتی با نام کلاه فرنگی وجود دارد که قدمت آن به دوران حکومت صفویان بازمی‌گردد و از آنجایی که توسط هلندی‌ها و به سبک و سیاق اروپایی ساخته شده، کلاه فرنگی نام گرفته است. این قلعه شامل ۱۶ برج و ۳ دروازه است.

حمام گله‌ داری

حمام گله داری بندرعباس یا حمام شاه‌عباس، از قدیمی‌ترین بناهای بندرعباس است و یکی از آثار تاریخی و فاخر آن محسوب می‌گردد. این حمام، امروزه به صورت موزه درآمده و در معرض دیدعموم قرار می‌گیرد. همچنین علت نامگذاری این مکان نیز، مرمت آن توسط حاج احمد گله‌داری است.

پل لاتیدان

درسال 1372 و در یکی از روستاهای شهرستان خمیر، به نام روستای نیم‌کار، با وقوع سیل، پلی سر از خاک بیرون آورد که طولانی‌ترین پل ایران است و قدمت آن به 500 سال پیش می‌رسد. درگذشته لاتیدان 1 کیلومتر طول و 233 دهانه داشته است که متاسفانه، امروزه تنها 33 دهانه آن سالم مانده است.

قلعه‌ فین

یکی از مناطق محبوب و دیدنی بندرعباس، قلعه فین نام دارد. در گذشته، در شمال بندرعباس و به فاصله 100 کیلومتری آن، قلعه‌ای برای کاربردهای نظامی بنا گردید که امروزه تنها بخش‌هایی از برج‌ها و فضاهای معماری آن باقی مانده‌ است. در این مکان سفال‌‌ها و اشیای قدیمی زیادی پیدا شده‌است که باستان شناسان با توجه به آن‌ها، قدمت قلعه فین را، دوران ایلخانیان و تیموریان، تخمین می‌زنند.

معبد هندوها در بندرعباس

درسال‌های 1344-1300 هندوها برای تجارت، در بندرعباس سکونت داشتند. بنابراین برای رفع نیازهای معنوی آ‌ن‌ها، معبدی در بندرعباس بنا گشت که به معبد هندوها شهرت یافت. در واقع این معبد در زمان حکومت محمد حسن‌خان سعد‌الملک ساخته‌شده و یکی از مراکز مهم، برای ارتباطات فرهنگی و هنری میان کشورهای ایران و هند بوده است.

جاذبه های دیدنی بندر عباس | اماکن مذهبی

بندرعباس از دیرباز جایگاه ویژه‌ای در تجارت داشته و بازرگانان فراوانی ازکشورهای مختلف، تاکنون به آن سفر کرده‌اند. درگذشته نیز، حضور هرکدام از آن‌ها موجب شده که در بندرعباس گوشه‌ای از آداب و رسوم و فرهنگ این اقوام مشاهده شود و ارتباطات آِئینی و دینی بسیاری نیز شکل بگیرد. در این میان، مساجدی هم وجود دارند که فرهنگ ایرانیان را به مردم سایر کشورها نشان می‌دهند.

مسجد گله داری

در سال 1296 هجری قمری مسجدی با نام مسجد گله داری در بندرعباس و درمحله اوزی‌ها ساخته شد که یکی از آثار تاریخی این شهر، به شمار می‌آید.

مسجد جامع دلگشا

در سال 175 هجری، شخصی به نام زین‌العابدین ابوالقاسم ارزی، اقدام به ساخت مسجدی با شکوه به نام مسجد جامع دلگشا کرد، که در میان مردم به مسجد جامع اهل سنت نیز معروف است. این مسجد از حیث داشتن ستون‌های متعدد همراه با سرستون‌های گچ‌بری، بسیار شبیه به مسجد گله‌داری است. مسجد دلگشا یکی از اماکن مذهبی بندرعباس به شمار می‌رود و گردشگران فراوانی برای مشاهده سبک معماری این بنای تاریخی از آن بازدید می‌کنند.

مسجد ناصری

مسجد ناصری است در سال 1304 هجری شمسی، توسط فردی به ‌نام محمد علی ناصری خیرآبادی بنا شده است. این مسجد زیبا و چشم نواز، شامل یک گنبد مرکزی با نقش‌های هندسی، دو مناره و 6 ستون اصلی است.

امام‌ زاده سید مظفر

یکی از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) بوده که در قرن پنجم هجری زیسته و در این منطقه از دنیا رفته است. اهل سنت معتقدند سید مظفر از سادات اهل سنت است و شیعیان بر این باورند که این امامزاده از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است که از سالیان دور مورد توجه عموم مردم در استان هرمزگان بوده و هرساله پذیرای زائران بی‌شمار مشتاق خود است.

امام‌زاده سیدکامل

امامزاده سیدکامل یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) بوده که در بندرعباس مدفون است. درگذشته بارگاه ایشان محل دفن اهالی شهر نیز بوده‌است، اما امروزه تنها به افراد خاص اجازه دفن داده می‌شود. این مکان نیز هر روز مقصد زائران و گردشگران است.

از دیگر اماکن مذهبی بندرعباس می‌توان به امامزاده شاه محمد تقی، زیارتگاه خواجه خضر، مسجد صحرا‌باغی و…اشاره کرد.

زبان

بندرعباس، به سبب موقعیت ویژه خود، همواره پذیرای مسافران و تاجران فراوانی از سراسر دنیا بوده و هست و همین امر موجب‌ شده که فرهنگ، آداب و رسوم و حتی زبان آن‌ها در برخی زمینه‌ها تاثیراتی بر روی فرهنگ مردم این شهر داشته باشد. از جمله این تاثیرات می‌توان به تکلم زبان هندی، انگلیسی و عربی در بین مردم بندرعباس اشاره کرد.

آداب و رسوم مردم بندرعباس

در هر نقطه از ایران، بسته به مردمی که در آن زندگی می‌کنند، آداب و رسوم خاص مربوط به آن ناحیه دیده می‌شود. نکته قابل توجه که میخواهیم در راهنمای سفر بندرعباس بگوییم این است، که بنا به گفته‌‌ بیشتر گردشگران، یکی از خصوصیات بارز مردم جنوب کشور، خون‌گرمی و مهمان‌ نوازی است و مسافرانی که به استان هرمزگان و بندرعباس سفر می‌کنند نیز عموماً با استقبال گرم اهالی آن منطقه روبه‌رو می‌شوند.

عید قربان

در ایام سوگواری و اعیاد اتحاد بین مردم بندرعباس بیش‌ از پیش نمایان می‌شود. یکی از این اعیاد، عید قربان است که همانند سایر نقاط ایران، از عظمت و شکوه فراوانی برخوردار است. در این روز، مردم صبح زود غسل می‌کنند و به مسجد می‌روند و تا شروع نماز‌ عید، به صورت مداوم تکبیر می‌گویند. آن‌ها پس از قربانی کردن گوسفند یا شتر، به سراغ افرادی در فامیل می‌روند که با یکدیگر قهر هستند و بینشان صلح و آشتی برقرار می‌کنند. بدین ترتیب، کدورت‌ها از بین رفته، و فضای شادی در شهر ایجاد می‌شود.

عیدفطر

یکی دیگر از اعیاد مهم، که با شکوه هرچه بیشتر در جنوب برگزار می‌شود، عید فطر است. در این عید همه مردم در صفوف نماز می‌ایستند و جلوه‌ای عظیم از وحدت اسلامی را به نمایش می‌گذارند. در آخر نیز، برای یکدیگر آرزوی سلامتی کرده و بزرگترها به کوچکترها عیدی می‎‎‎‎‎‎‌دهند و آن‌ها را به خانه خود دعوت می‌کنند.

مراسم عروسی

یکی از مراسم‌های متفاوت مردم بندرعباس با سایر شهرهای ایران، مراسم عروسی است. دربندرعباس، خواستگارانی که از طرف خانواده داماد به خانه عروس می‌روند، باید از منسوبین درجه یک داماد و در عین حال متاهل باشند. در مرحله اول که خانواده داماد به خواستگاری می‌روند صرفاً به منزله آشنایی طرفین بوده و اگر خانواده عروس طرف مقابل را نپسندند، به بهانه‌ای این پیشنهاد را رد می‌کنند، در غیر این‌صورت 6-5 روز بعد جواب مثبت داده و خانواده داماد به همراه هدایای فراوان به خانه عروس می‌روند. مهریه هم بنا به وضعیت خانواده عروس تعیین شده و به صورت نقد پرداخت می‌شود. البته اگر عروس طلا و جواهرات خود را به خانه داماد ببرد، یا از قبل خانواده‌ها همدیگر را نشناسند و یا داماد از شهر دیگری باشد، مهریه سنگین‌تر می‌شود. در بندرعباس، تمام مخارج عروسی به عهده داماد بوده و تا سه روز قبل از عروسی باید تحویل خانواده عروس شود. معمولاً عروسی ها در این شهر، سه روز به طول می‌انجامد.
از دیگر مراسم‌های مهم بندرعباس، می توان به قبله ‌دعا، مولودی خوانی، زنبیل‌گردانی و دعا برای بارش باران و … اشاره ‌کرد.

پوشش در بندر عباس

در این شهر و بیشتر شهرهای جنوبی ایران، اغلب مردان، لباس ساده عربی به تن می‎‌کنند زیرا به دلیل گرمای هوا این نوع پوشش بهترین گزینه برای آن‌هاست. برخلاف مردان، پوشش زنان بندرعباس، بسیار زیبا و رنگی بوده و اکثراً مزین به گلابتون دوزی است. بیشتر زنان این شهر، بر روی صورت خود، نقابی می‌بندند که در اصطلاح محلی برگه خوانده می‌شود. این نقاب غالباً سیاه است اما کارهای دست‌دوزی شده روی آن، رنگی است که جلوه خاصی به آن می‌بخشد. به دلیل جذابیت خاص این لباس‌ها، بیشتر زنان مسافر تمایل دارند یک دست از آن را تهیه کنند و با خود ببرند.

غذا های محلی بندر عباس

درسفر به مناطق جنوبی کشور ایران، مخصوصاً بندرعباس، مسافران دغدغه خوراک نخواهند داشت، زیرا تنوع غذایی موجود در این شهر می‌تواند باب هر طبعب باشد. با دور شدن از نواحی شمال ایران و نزدیک شدن به نواحی جنوبی، باتوجه به تغییرات آب و هوایی، غذاهای این نواحی تندتر می‌شوند. البته معمولاً مردم هر شهر با گیاهان و مواد موجود در همان منطقه اقدام به پخت غذا می‌کنند و به تبع آن، در بندرعباس غذاها غالباً دریای و تند هستند. در راهنمای سفر بندرعباس چند نمونه از غذاهای محلی را معرفی میکنیم.

زیبون

زیبون، یکی از غذاهای مورد علاقه مسافران بندرعباس است. این غذای لذیذ، از ترکیب ماهی و سیب‌زمینی درست می‌شود، به این صورت که ماهی تازه را چند ساعت قبل از پخت با ادویه‌های تند، مزه‌دار کرده و سرخ می‌کنند. سپس سیب‌زمینی ها را نیز سرخ می‌کنند و با پیاز و گوجه‌فرنگی تفت داده شده مخلوط می‌کنند. سرانجام همه این مواد را به همراه ماهی سرخ‌شده، درون نان محلی گذاشته و به عنوان خورشت با برنج دم کرده سرو می‌کنند.

هزاری

هزاری یکی از غذاهای محبوب و مجلسی بندرعباس است و برای تهیه آن، ماهی را با ادویه‌های تند مزه‌دار کرده در آبلیمو، می‌خوابانند. سپس پیاز متوسطی را تفت داده با ماهی سرخ شده به صورت تکه تکه درمی‌آورند و آن را به صورت لایه به لایه داخل برنج می‌ریزند و به مدت یک و نیم ساعت منتظر می‌مانند تا دم بکشد و در آخر به هنگام سرو، آن را با فلفل دلمه‌ای تزیین می‌کنند.

بلالیت

در بندرعباس نیز مانند برخی شهرهای ایران، غذاهایی به صورت شیرین طبخ می‌شوند، یکی از این غذاها بلالیت نام ‌دارد که بیش‌تر در وعده صبحانه از آن استفاده می‌شود. بلالیت از یک ماکارونی رشته‌ای نازک، به همراه هل و روغن که به آن گلاب شیره خرما یا شکر اضافه می‌کنند تهیه می‌شود و زعفران نیز رنگ و عطر خاصی به آن می‌بخشد، بلالیت، محبوبیت خاصی بین گردشگران دارد و یکی از گزینه‌های اصلی منوی رستوران های بندرعباس است.
سوراغ، بریانی محلی، میگوپلو، سمبوسه، موفلک، مهیاوه و… نیز از غذاهای محلی بندرعباس به‌شمار می‌روند.

اقامت‌گاه‌ها و هتل‌های بندرعباس

بندرعباس، شهری نسبتاً پرجمعیت است و مسافران داخلی وخارجی زیادی به آن سفر می‌کنند. بنابراین جهت اسکان این مسافران، تمهیداتی اتخاذ شده و هتل‌ها و اقامت‌گاه‌هایی نیز ساخته شده است. برخی از هتل های بندرعباس عبارت‌اند از هتل هرمز، هتل هما، هتل بین المللی خلیج فارس، هتل آتیلار، هتل ایران، هتل امین، هتل فروغ، هتل آپادانا و هتل آپارتمان اطلس که در راهنمای سفر بندرعباس دو مورد را معرفی می‌کنیم.

هتل هرمز

هتل هرمز | راهنمای سفر بندرعباس

هتل بین المللی پنج ستاره هرمز بندر عباس در جوار ساحل زیبای خليج فارس در سال ۱۳۸۱ مورد بهره برداری قرار گرفت. هتل در زمینی به مساحت حدود ۵۰۰۰۰ متر مربع، در ۷ طبقه و ۳۶۷ باب اتاق و سوئیت با امکانات و تجهیزات مدرن احداث گردیده است و همچنین قرارگیری مجموعه در يكی از بهترين نقاط شهر از لحاظ دسترسی به مراکز خرید و اماکن دیدنی از امتیازات آن محسوب می‌شود. این هتل همچنین دارای گواهینامه‌های بین المللی هتلداری، رستوران دریایی و مرکز خرید نیز می‌باشد.

آدرسبندر عباس،میدان انقلاب
شماره تماس763210
شروع قیمت480,000 تومان

هتل هما

هتل هما بندرعباس

برای مسافرانی که به دنبال هتلی در نزدیک دریا هستند، هتل هما گزینه مناسبی است. این هتل، همچنین به جاذبه‌های گردشگری نظیر اسکله‌ها، موزه‌ها و معبد هندوها نیز نزدیک است و با داشتن امکاناتی مناسب، از هتل‌های معروف بندرعباس به ‌شمار می‌رود. هتل با طبيعت دلنشين اطراف آن در هم آميخته، تا منظره‌ای بديع از تركيب آبی دريا را با سبزی باغ در مقابل چشمان میهمانان به تصوير كشد.

آدرسبندرعباس، بلوار پاسداران، خیابان معراج
شماره تماس7633553080
شروع قیمت330,000 تومان

خرید و سوغاتی از بندرعباس

استان هرمزگان هم، مانند سایر استان‌های کشور ایران، دارای صنایع دستی متنوعی می‌باشد، اما در طول تاریخ و به دلیل کوچ افراد بومی و جوانان، به شهرهای دیگر، مخصوصا شهرهای بزرگ و صنعتی، این هنرها رو به فراموشی است و رفته رفته از تعداد صنعتگران و استادکاران آن‌ها کاسته ‌شده است. اما در طی چند سال اخیر، با دایر شدن کارگاه‌های تولیدی و صنعتی، تحت نظارت مراکز دولتی، کم‌کم هنرهای رو به افول دوباره شکوفا شده و جوانان علاقه‌مند را به سوی این کارگاه‌ها جذب‌کرده ‌است. در بندرعباس، هنرهای دستی متنوعی وجود دارد که حصیربافی، گلابتون دوزی، رودوزی، سفالگری، جاجیم و گبه‌بافی برخی از آن‌ها هستند.

حصیربافی

حصیربافی در بندرعباس

استان هرمزگان داری نخلستان‌های فراوانی است که منبع در‌‌آمد بسیاری از روستاییان، نیز به‌شمار ‌می‌رود. میوه درخت نخل یا همان خرما که یک ماده مفید غذایی به‌شمار می‌رود به عنوان یکی از محصولات صادراتی ایران است که در بندرعباس و برخی شهرهای‌ دیگر تولید می‌شود. بومیان این منطقه، از برگ‌های درخت خرما که لیف نامیده‌ می‌شوند انواع لوازم مورد نیاز خود مانند سبد، ظروف غذا، زیرانداز، روانداز، سایه‌بان و گاهی سقف کلبه‌ها را می‌بافند.

گلابتون دوزی

گلابتون دوزی

یکی از صنایع منحصر به فرد در استان هرمزگان، گلابتون دوزی است. در این صنعت، با استفاده از نخ‌های طلایی و رنگی بر روی یقه لباس‌ها، سر‌آستین‌ها، جلوی‌ پیراهن‌‌ها، روی جلد قرآن، مچ شلوار و روی دمپایی، نقش‌های زیبایی دوخته می‌شود که این نقش‌ها جلوه خاصی به لباس‌ها می‌بخشند.

صنایع دستی دریایی

صنایع دستی دریایی بندرعباس

شهروندان ساحل نشین بندرعباس با چسباندن صدف‌ها به یکدیگر و ساختن وسایل تزئینی و دکوری، توجه گردشگران را به این آثار جلب‌کرده و به عنوان سوغات بندرعباس به مسافران می‌فروشند.

شیرینی‌های بندرعباس

شیرینی‌های هر منطقه باتوجه به مواد موجود درآن ناحیه‌، و آب و هوای حاکم بر آن، متفاوت است. با مشاهده‌ درختان خرما و گیاهانی همچون زیره، می‌توان حدس زد که اجزاء اصلی تشکیل‌ دهنده شیرینی‌های جنوب چه چیزهایی هستند. متاسفانه امروزه، با گشت‌و‌گذار در بندرعباس، شیرینی‌های فانتزی بیشتر از شیرینی‌های سنتی در قنادی‌ها دیده‌ می‌شوند، اما جوینده یابنده ‌است و با جست‌وجو می‌توان انواع مختلفی از این شرینی‌ها را خریداری‌کرد. البته هنوز هم در مهمانی‌ها و اعیاد این شیرینی‌ها توسط خانم‌های خانه تهیه و سرو می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: انگشت‌‌پیچ، خرما دیشو، ساگو، رنگینک، خمفروش، فرنی، نشا، لقیمات و… که هر کدام، می‌توانند سوغات مناسبی از بندرعباس باشند.

راه‌های دسترسی به بندر عباس

جاده‌های مواصلاتی

طول مسیر از تهران به بندرعباس، 1280 کیلومتر است و برای رسیدن به آن می‌توان، از مسیر تهران، قم، نایین، میبد، انار، شهر بابک، سیرجان، حاجی آباد و بندرعباس گذشت. زمان تخمینی این سفر نیز، در شرایط بدون ترافیک حدود 14 ساعت است.

فرودگاه

فرودگاه بین‌المللی بندرعباس، یکی از 6 فرودگاه بین المللی ایران است. پروازهای خارجی عموماً به کشورهای هند، پاکستان و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس صورت می‌گیرد. امکان خرید بلیط هواپیما بندرعباس از تهران، ابوموسی، کیش، چابهار، اصفهان، کرمانشاه، ساری، تبریز، خارک، یزد، شیراز، رشت، مشهد و اهواز امکان‌پذیر است.

راه‌آهن

هر روز، از بندرعباس، 2 قطار به سمت تهران حرکت می‌کند و به ‌صورت یک روز در میان نیز قطاری با نام غزال از بندرعباس به تهران و برعکس، مسافران را جابه‌جا می‌کند، البته بلیط قطار بندرعباس را می‌توانید از اصفهان و مشهد نیز، تهیه کنید.

اتوبوس

پایانه‌ مسافربری بندرعباس، در محله‌ نخل ‌ناخدا، قرار دارد و شرکت‌های مسافربری فراوانی در راستای حمل و نقل مسافران، در این پایانه، آماده‌ ارائه‌ خدمات هستند. کافی است از شهر مدنظرتان اقدام به خرید بلیط اتوبوس بندرعباس کنید.

حمل و نقل دریایی

سفر دریایی به بندر عباس

کشتی‌های مسافربری نیز در بندرعباس، مسافران را به شهرهای عسلویه، بوشهر، کیش، قشم، لاوان، هرمز و لنگه، و همچنین کشورهای امارات متحده عربی و کویت منتقل می‌کنند.

بندرعباس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.