برج ساعت انزلی | قدیمی‌ترین فانوس دریایی ایران

4

بندر انزلی از آن شهرهای شمالی کشور است که اگر یک بار به آنجا بروید، برای همیشه شیفته آن خواهید شد؛ از طبیعت سرسبز و آب و هوای دل‌انگیز آن گرفته تا جاذبه‌های تاریخی و مردم مهمان‌نواز. در انزلی همه چیز برای تفریح و خوش‌گذرانی آماده است. اگر وارد شهر انزلی شدید و برج بلندی را دیدید که ساعت دقیق را نشان می‌دهد تعجب نکنید. این بنا برج ساعت نام دارد و یکی از اصلی‌ترین نمادهای انزلی است. برج ساعت انزلی موضوع این مقاله است و می‌خواهیم با تاریخچه و جزئیات مربوط به آن آشنا شویم. با ما همراه باشید. 

برج ساعت انزلی کجاست؟

 برج ساعت انزلی

برج ساعت انزلی یا مناره انزلی یکی از قدیمی‌ترین بناهای ساخته شده در این شهر بوده که قدمت آن مربوط به دوران قاجار است. این برج تاریخی به‌عنوان سمبل شهر انزلی شناخته می‌شود و هنوز که هنوز است ساعت دقیق را به افراد نشان می‌دهد. مناره انزلی در پشت بازار سپه واقع شده و تاریخچه‌ای دور و دراز دارد. 

معرفی برج ساعت انزلی

مناره انزلی از لحاظ ظاهری و هنر معماری در جهان کم‌نظیر است. این برج با ارتفاع 28 متر و زیربنای 50 مترمربع که از جای‌جای شهر انزلی دیده می شود. شما می‌توانید با پیمودن 54 پله مارپیچی خود را به بالای برج برسانید و مناظر زیبای اطراف را بر فراز این برج تاریخی تماشا کنید.

تاریخچه ساخت برج ساعت انزلی

تاریخچه ساخت برج ساعت انزلی

زمانی که آغامحمد خان قاجار توانست هدایت الله فومنی را سرنگون کند، دستور ساخت یک برج به منظور دیده‌بانی مناطق نظامی و اسلحه‌خانه صادر شد. اوج کاربری مناره انزلی در زمان قاجار و جنگ بین ایران و روسیه بود. این برج سال‌های سال به منظور دیده‌بانی استفاده شد تا زمانی که در سال 1308 یک مهندس آلمانی پروژه مرمت و بازسازی آن را برعهده گرفت و ساعتی که هم‌اکنون زمان دقیق را نشان می‌دهد را بر بالای آن نصب کرد. البته بعدها صدای زنگ این ساعت خراب شد و شهرداری انزلی در سال 1369 یک ساعت الکتریکی را جایگزین آن کرد.

کاربری کنونی برج ساعت انزلی

در سال 1194 هجری شمسی برج ساعت انزلی ساخته شد. همان طور که گفتیم هدف از ساخت این برج، راهنمایی کشتی‌هایی بود که از سوی آب‌ها به بندر انزلی می‌آمدند. البته این بنا سال‌ها بعد تغییر کاربری دارد و امروزه به برج ساعت و مکانی برای بازدید گردشگران تبدیل شده است. برج ساعت انزلی که هم‌اکنون ساعت را به اهالی انزلی نشان می‌دهد، روزگاری به‌عنوان فانوس دریایی استفاده می‌شد تا دریانوردان بتوانند مسیر خود به سمت ساحل را شناسایی کنند. 

جاهای دیدنی نزدیک به برج ساعت انزلی 

سفر ما به انزلی فقط با تماشای مناره انزلی خاتمه نمی‌یابد؛ زیرا این شهر پر است از جاذبه‌های دیدنی متنوع که با بازدید از آن‌ها می‌توانید سفر خود را زیباتر کنید. در ادامه مقاله می‌رویم سراغ دیدنی‌هایی که در نزدیکی برج ساعت انزلی قرار دارند و می‌توانید حتی با پای پیاده برای بازدید از آن‌ها اقدام کنید.

  • حافظیه انزلی

برج ساعت تا حافظیه انزلی حدود 300 متر فاصله داشته و با 5 دقیقه پیاده‌روی به آن می‌رسید. مهندس‌های آلمانی در سال 1311 این بنای زیبا را تأسیس کردند؛ اما متاسفانه هم‌اکنون این بنای تاریخی در وضعیت مناسبی قرار ندارد و بخش‌های زیادی از آن نیازمند مرمت و بازسازی است. سال‌ها پیش حافظیه انزلی به منظور ترنم موسیقی تأسیس شد؛ اما در حال حاضر شرایط محیطی مناسبی نداشته و هیچگونه فعالیت فرهنگی در آن انجام نمی‌شود.

آدرس: انزلی، خیابان سپه، کنار شهرداری انزلی.
  • تالاب انزلی

تالاب انزلی | از خاص‌ترین جاذبه های گردشگری اطراف رشت

شاید برایتان جالب باشد که یکی از مهم‌ترین تالاب‌های طبیعی آب شیرین کشور نیز در نزدیکی برج ساعت قرار دارد. طبیعتی زیبا با نیلوفرهای آبی، نیزارها و لاله‌های دریایی که چشم‌اندازی خیره‌کننده در تالاب انزلی ایجاد کرده است. معروف‌ترین شاخصه این تالاب، تنوع گیاهی و جانوری بی‌نظیر آن است که از تماشای آن سیر نمی‌شوید. قایق‌رانی، ماهی‌گیری و پرنده نگری از محبوب‌ترین تفریحات تالاب انزلی است. 

آدرس: انزلی، خیابان تکاوران.
  • بازار بزرگ انزلی

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی بندر انزلی بازار بزرگ این شهر است که در حوالی برج ساعت قرار دارد. اگر پس از گشت‌وگذار در مناره ساعت انزلی، هوس کردید گشتی در بازار قدیمی این شهر بزنید؛ بازار بزرگ انزلی، 130 متر آن‌طرف‌تر منتظر شماست. اما این بازار، یک بازار معمولی نیست و با بقیه بازارهایی که تا الآن رفته‌اید، فرق دارد! همان ابتدا که قدم در این بازار دور و دراز بگذارید، تصویر برخی از بازارهای اروپایی برایتان زنده می‌شود. این بازار با بافت کلاسیک ساختمان‌های مهمی را در دل خودش جای داده است. بازار بزرگ انزلی 900 متر طول داشته و روح زندگی و کسب و کار در آن جریان دارد. این بازار بهترین مکان برای خرید سوغات و صنایع دستی انزلی است؛ پس فرصت را از دست ندهید و چمدان‌هایتان را از یادگاری‌های انزلی پر کنید. 

آدرس: انزلی، خیابان سپه، 130 متری برج ساعت انزلی.

اطلاعات بازدید از مناره انزلی

بهترین زمان بازدید از مناره انزلی

آدرساستان گیلان، بندر انزلی، پشت بازار سپه و میدان انزلی
هزینه بازدیدرایگان
مدت زمان بازدیدبین 1 تا 2 ساعت

بهترین زمان بازدید از مناره انزلی

همان طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین نکات برای بازدید از شهرهای شمالی کشور، آب و هوای آن منطقه است. اغلب این شهرها در فصل تابستان آب و هوای گرم و شرجی دارند که ممکن است برای بسیاری از گردشگران آزاردهنده باشد. بندر انزلی نیز از این قاعده مستثنا نیست. به طوری که میزان رطوبت این شهر در ماه‌های گرم سال به 92درصد هم می‌رسد. از سوی دیگر در ماه‌های شهریور و مهر، میزان بارندگی انزلی در بیشترین حالت خودش قرار دارد و ممکن است برای گشت‌وگذار در طبیعت محدودیت ایجاد کند. پس اگر قصد سفر به انزلی دارید، باید قبل از هر چیز، زمان سفر خود را طوری انتخاب کنید که برای بازدید از دیدنی‌های این شهر اذیت نشوید. پیشنهاد ما به شما این است که ماه‌های فروردین و اردیبهشت را برای بازدید از برج ساعت انزلی در نظر بگیرید؛ زیرا در این ماه‌ها هم آب و هوای شهر ملایم بوده و هم می‌توانید شاهد طبیعت سرسبز و دیدنی انزلی باشید. 

مسیر دسترسی به برج ساعت انزلی

اگر با خواندن این مقاله برای بازدید از مناره انزلی ترغیب شدید، در اولین فرصت بار و بندیل سفر را ببندید و راهی این شهر زیبا شوید. فاصله تهران تا شهر انزلی حدود 364 کیلومتر بوده و مسیر دسترسی آن طریق آزادراه قزوین-رشت است. در ادامه مسیر نیز جاده رشت-انزلی پیش‌رویتان قرار دارد؛ جاده‌ای بکر و خوش آب و هوا که با طبیعت منحصربه‌فرد خود، احساس سرزندگی را در شما پدیدار می‌کند. پس از رسیدن به انزلی به سمت بخش غربی شهر حرکت کنید و بعد از رسیدن به کوچه شهید تختی و عبور از کافه گیم آتین، وارد خیابان طالقانی شوید. سپس از خروجی دوم میدان به سمت پل غازیان بروید و با گذر از الکترونیک رادیو کاظمی، به سمت خیابان سپه حرکت کنید. حال برج ساعت انزلی درست در سمت راست شما قرار دارد و گردشگران را به سوی خود فرامی‌خواند. 

این بار در ره بال آسمان به معرفی یکی از قدیمی‌ترین دیدنی‌های استان رشت پرداختیم. درباره برج ساعت انزلی حرف زدیم و تاریخچه پر فراز و نشیب آن را مرور کردیم. چنانچه قصد سفر به شمال ایران را دارید، از بندر انزلی و جاذبه‌های خارق‌العاده آن غافل نشوید. شما تماشای کدام‌یک از جاهای دیدنی اطراف رشت را توصیه می‌کنید؟ تجربه‌ها و خاطرات خود را با ما درمیان بگذارید.

برج ساعت انزلی یکی از قدیمی‌ترین بناهای ساخته شده در این شهر بوده که در پشت بازار سپه قرار دارد.

حافظیه انزلی، تالاب انزلی و بازار بزرگ انزلی در چند قدمی برج ساعت قرار دارند.

پیشنهاد ما به شما این است که ماه‌های فروردین و اردیبهشت را برای بازدید از برج ساعت انزلی در نظر بگیرید.

هزینه بازدید از برج ساعت انزلی برای عموم گردشگران رایگان است.

5/5 (1 نظر)
4 نظرات
  1. زهرا می گوید

    نمی دونم چرا عکس های برج ساعت را دیدم یاد فیلم های قدیمی خارجی افتادم ، چقدر دلم خواست برم ببینم ، واقعا بعضی از این جذابیت های گردشگری مون مهجور موندن و گمنام .

    1. بانو تقیان می گوید

      زهرا عزیز، این بناها حس نوستالوژیک خاصی دارند و اتفاقاً شبیه سازه‌های اروپایی هستند. تلفیق این چند فرهنگه که زیباترش کرده.

  2. فاطمه می گوید

    از بازار بزرگ انزلی گفتید ولی از سوغات اونجا چیزی نگفتید .

    1. بانو تقیان می گوید

      فاطمه عزیز، در راهنمای شهر انزلی، درباره سوغات صحبت شده.
      لینک مقاله رو اینجا براتون می‌ذارم:
      https://blog.rahbal.com/bandaranzali/

      در مجموع بیشتر سوغات بندرانزلی را انواع ماهی‌های دریایی تشکیل می‌دهد. ساکنین محلی بندرانزلی با انواع ماهی‌ها، غذاهای بسیار خوشمزه تهیه می‌کنند. بعضی از این غذاها در رستوران‌های محلی ارائه می‌شوند. همچنین صنایع دستی چوبی و حصیر نیز از سوغات بندر انزلی محسوب می‌شود. انواع ترشی‌های محلی مخصوصاً ترشی سیر، توسط زنان در بندر انزلی به‌ویژه در روستاهای اطراف آن تهیه می‌شود که معمولاً بخش زیادی از آن‌ها را مسافران می‌خرند. گردشگران از شیرینی‌های محلی هم که در بندر انزلی به فروش می‌رسد، می‌توانند به‌عنوان سوغات تهیه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.