روستای برغان کرج | سرزمین چنارهای هزار ساله

6

اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، بدون شک سفر به روستاها برایتان جذاب خواهد بود. سادگی زندگی در روستا، طبیعت سرسبز و آب‌هوای مطلوب آن از جاذبه‌های اصلی این مناطق برای مسافران است. روستای برغان در ساوجبلاغ یکی از روستاهای اطراف تهران است که مسافران بسیاری شیفته زیبایی و سرسبزی آن شده‌اند. روستای برغان در استان البرز واقع شده و از پاتوق‌های محبوب برای گردش‌های خانوادگی است. در این مطلب، مسافر این روستای دیدنی شده‌ایم و شما را به لذت سفر به این روستا و خرید محبوب‌ترین سوغات برغان دعوت می‌کنیم. با ما همراه باشید تا به زیباترین روستای اطراف تهران سفر کنیم.

روستای برغان کجاست؟

نظرتان چیست قبل از شروع به هر صحبتی به این موضوع بپردازیم که روستای برغان کجاست و تا تهران و کرج چقدر فاصله دارد؟ روستای برغان از مناطق بهشتی و تماشایی استان البرز است. این روستا در دهستان برغان و در بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ، بین شهرهای کرج و هشتگرد جا خوش کرده و بخشی از غرب استان و کوه‌های البرز را به خود اختصاص داده است. شهر تهران در جنوب شرقی روستای برغان واقع شده است و فاصله این روستا با مناطق شمال غربی این شهر در حدود ۵۰ کیلومتر است. شهریار و کرج در جنوب برغان با فاصله‌های ۴۵ و ۲۱ کیلومتر قرار گرفته‌اند.

پس فاصله برغان تا تهران ۵۰ کیلومتر است و فاصله برغان تا کرج ۲۱ کیلومتر. با این اوصاف در یکی از روزهای پایانی هفته می‌توانید خودتان را به این روستای زیبا و دوست‌داشتنی برسانید و از آب‌و‌هوای لذتبخش آن بهره ببرید.

روستای برغان در استان البرز

راستی تا یادمان نرفته بگوییم که روستای آتشگاه فاصله کمی در حدود ۱۵ کیلومتر با برغان دارد و در جهت جنوب شرقی آن واقع شده است. روستای کردان نیز نزدیکی این روستا با فاصله ۱۲ کیلومتر در جهت غربی آن روی نقشه دیده می‌شود. شهر هشتگرد با فاصله ۳۲ کیلومتر بخشی از مناطق غربی اطراف روستا را به خود اختصاص داده است. قزوین استان غربی این روستا محسوب می‌شود و مازندران در شمال آن، جا خوش کرده است. تهران نیز از شرق تا جنوب این روستا واقع شده است.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی کرج، روی لینک زیر کلیک کنید:

با روستای برغان آشنا شوید

روستای برغان از نمای دور

برغان از روستاهای ایران و از جاهای دیدنی اطراف تهران است که در استان البرز واقع شده است و از مقاصد سفرهای یک روزه ساکنان این شهرهاست. این روستا به آب‌وهوای مطلوبش مشهور است. سرسبزی و طراوت آن و جریان رودخانه‌ها، هر طبیعت‌گردی را شیفته خود می‌کند. چنارهای کهن‌سال در هر گوشه روستای برغان سبز شده‌اند و زیبایی این منطقه و دامنه‌های جنوبی کوهستان البرز را دو چندان کرده‌اند. به همین دلیل به برغان لقب مهد چنارهای هزار ساله نیز داده شده است و گردشگران بسیاری برای تماشای این درختان کهن‌سال خوش‌قدوقامت راهی برغان می‌شوند.

از قسمت‌های جذاب این سفر، خرید میوه‌های خوشمزه از جمله آلوچه برغان و دیگر میوه‌های نوبرانه بهار و تابستان است. آلوچه از سوغات برغان محسوب می‌شود و فراوانی این میوه خوش‌رنگ سبب شده تا روستای برغان با عنوان سرزمین آلوچه شناخته شود. البته باید بگوییم که آلوچه تنها سوغات برغان نیست. در ادامه سایر سوغات این روستا را به شما معرفی خواهیم کرد.

لذت بازارهاي محلي و خريد سوغات برغان

بازارهای محلی در برغان

سوغات برغان یکی دیگر از قسمت‌های جذاب سفر به این روستا در کوهستان البرز است که شما را به سمت بازارهای محلی میکشاند. یکی از محبوب‌ترین سوغات برغان، گوجه سبزهای مشهور آن است که با عنوان آلوی برغان یا گوجه برغان نیز شناخته میشود. این میوه بسیار خوشمزه از پیوند آلوی محلی و آلوی بخار به‌دست میآید و طعم بینظیرش، سبب شده تا یکی از سوغات برغان محسوب شود. همان‌طور که گفتیم آلوچه نیز از میوه‌های معروف این روستا است و در فهرست سوغات برغان قرار میگیرد. علاوه بر این‌ها درختان توت و گردو نیز در این روستا پربار هستند و از سوغات برغان محسوب میشوند. عسل، بستنی و لبنیات نیز از دیگر جذابیت‌های خوشمزه برغان است که توصیه میکنیم حتماً امتحان کنید. اگرچه بیشتر سوغات برغان شامل میوه‌ها و خوردنی است؛ اما اهالی روستا با ساخت الک توانسته‌اند صنایع دستی را نیز وارد فهرست سوغات برغان کنند.

جاهای دیدنی روستای برغان

  • گشت‌وگذار در طبيعت رويايی روستای برغان

طبیعت زیبای روستای برغان

وقتی که نام برغان را می‌شنویم، تصویر طبیعت زیبای کوهستانی آن در ذهن نقش می‌بندد و این زیبایی در مسیر، پیش از رسیدن به روستا خودش را نشان می‌دهد. طبیعت خوش‌آب‌ورنگ برغان هوش از سرتان می‌برد و محو آرامش خیال‌انگیز این روستا خواهید شد. زیبایی طبیعت بهار و پاییز روستای برغان قابل وصف نیست و باید با چشم ببینید. در مناطق پر دار و درخت روستا و همچنین در حاشیه رودخانه، سوژه‌های نابی برای لذت از هنر عکاسی در این فصول پیدا خواهید کرد.

دو رودخانه «شاهرود» و «سنج» این روستا را سرسبز کرده‌اند و در مسیر خود که از البرز مرکزی شروع می‌شود، زندگی را به جریان انداخته‌اند. برغان سرزمین درختان کهن‌سال است و در میان پوشش گیاهی روستا، درختان خوش‌قدوقامت چنار شهرت بسیاری دارند. ارزش چنارهای بلندقامت برغان به عمر هزار ساله آن‌هاست. باغ‌های فراوان میوه نیز طبیعت این روستا را رنگ‌ولعاب بخشیده‌اند و علاوه بر زیبایی، سوغات برغان را پربار کرده‌اند.

  • درختان کهنسال روستا

یکی از چنارهای هزار ساله برغان در ضلع شمالی حیاط مسجد روستا واقع شده است و شمایل آن فراتر از یک درخت بلندقامت است. بلندای این درخت به ۱۲ متر می‌رسد و تنه آن به شکل جذابی خالی است و مانند یک اتاق شده است. در دل این درخت کهن‌سال یک حوض و چند سکو بنا شده است و گفته می‌شود که گنجایش این اتاقک درختی به ۱۰ نفر هم می‌رسد!

در ضلع جنوبی مسجد نیز درختی به نام «گرده بینه» وجود دارد که عمر بسیاری دارد و اطراف خود را سرسبز کرده است. از جوانه‌ها و شاخه‌های بیرون زده از ریشه گرده بینه، درختان کهنسال دیگری سر از خاک بیرون آورده‌اند و اطراف آن را سرسبز کرده‌‌اند. تکثیر این درختان از ریشه قطور درخت اصلی، از جذابیت‌های تماشایی روستاست. درخت «پیر سیبدارک» یکی دیگر از درختان کهنسال روستای برغان است که در دامنه دره شاهرود واقع شده است. این درخت سیب کهنسال پر از دخیل‌هایی است که نشانه‌هایی از آرزوهای اهالی روستا هستند.

جاذبه‌های تاریخی روستای برغان

حسینیه قدیمی روستای برغان

  • حسینیه برغان یا تکیه برمله

یکی از مکان‌های تاریخی برغان حسینیه این روستاست که گفته می‌شود از زمان صفویه باقی مانده است. این تکیه دو طبقه است و سکویی در وسط آن بنا شده که صحنه اجرای نمایش مذهبی تعزیه است. قدمت این تکیه سبب شده، نام آن در فهرست آثار ملی قرار گیرد.

  • مسجد جامع برغان

روبه‌روی حسینیه، مسجد جامع برغان واقع شده که چند صد سال قدمت دارد. نکته جالب و زیبایی که وجود دارد این است که این دو مکان مذهبی، با یک پل تاریخی به هم وصل شده‌اند. حضور زیبای پل به این دو بنا جذابیت خاصی بخشیده است.

  • پل تاریخی برغان

عکس پل تاریخی برغان

در همین محدوده و روبه‌روی حسنیه، شاهد پلی قدیمی به روی رودخانه شاهرود خواهید بود که ظاهری شیبه به یک طاق هلالی دارد. پل تاریخی برغان یادگاری از دوران حکومت صفوی است؛ اما در دوره‌های زندیه، قاجار و پهلوی مرمت شده است. این پل تاریخی نیز یکی از جاهای دیدنی برغان است که دیدنش خالی از لطف نیست.

  • تپه کش کلا

علاوه بر این بناهای تاریخی و مذهبی، در شمال روستای برغان منطقه‌ای به‌ نام تپه کش کلا وجود دارد که درختان کهن‌سال بسیاری روی آن سبز شده‌اند. گفته می‌شود که در گذشته قلعه‌ای روی این تپه قرار داشته است. کش کلا در زبان افراد محلی به معنی قلعه خشک است. حال اینکه چرا باید این قلعه را خشک نامید، خدا می‌داند.

  • میدان روستای برغان

در وسط روستای برغان میدانی بزرگ قرار دارد. وقتی به ظاهر میدان نگاه کنید، شاید جاذبه خاصی متوجه نشوید یا علتی که باعث شود میدان را در زمره جاهای دیدنی و تاریخی برغان قرار دارد. در واقع آنچه باعث اهمیت میدان می‌شود، ارزش مذهبی آن است. گفته می‌شود بیش از ۴۰۰ سال در این میدان مراسم تعزیه‌خوانی برای شهدای کربلا برگزار می‌شود. همین موضوع به این میدان رنگ و روی دیگری بخشیده است.

محصولات خوشمزه روستای برغان

روستای برغان علاوه بر میوه‌های خوش‌طعم فصلی، خوردنی‌های بسیاری دارد که پیشنهاد می‌کنیم حتماً در سفر به این منطقه تجربه کنید. یکی از این خوشمزگی‌های این روستا «بستنی گله» است که از سوغات برغان نیز محسوب می‌شود. شیر تازه، شکر، گلاب و هل از مواد اصلی این بستنی خوش‌آوازه هستند. هر مسافری که راهی روستا می‌شود، بدون چشیدن طعم بستنی گله برغان، آن را ترک نخواهد کرد. به شما هم پیشنهاد می‌کنیم، طعم لذت‌بخش این سوغات برغان را بچشید.

علاوه بر میوه‌های رنگارنگ و سوغات برغان، غذاهای محلی این روستا نیز بسیار خوشمزه هستند و می‌توانند به ناهاری فراموش‌نشدنی در سفر تبدیل شوند. اگر اهل کباب هستید یا از طعم دیزی‌های سنتی لذت می‌برید، این غذاهای خوشمزه را در روستای برغان نوش جان کنید. همچنین غذاهای محبوبی مثل فسنجان، آش کشک، آش جو، مغزنان، لواسیرک‌نان و دوبندی‌نان از دیگر خوشمزه‌های محلی روستای برغان هستند که پیشنهاد می‌کنیم برای یک بار هم که شده امتحانش کنید. مطمئن باشید که از این کار پشیمان نمی‌شوید.

آب و هوای برغان و بهترین زمان سفر به روستا

بهترین زمان سفر به روستای برغان

چهار فصل برغان تماشایی است؛ اما بهترین زمان سفر به این منطقه از بهار تا اواسط پاییز است. زیبایی طبیعت در بهار با شکوفه‌ها و تازگی زمین به اوج خود می‌رسد. با سفر به این روستا در این فصل، قاب‌های خیال‌انگیزی در ذهنتان ثبت خواهد شد. آب‌وهوای کوهستانی روستای برغان، گرمای آتشین تابستان را مهار می‌کند و به همین دلیل سفر به این روستا در این فصل بسیار پررونق است. علاوه بر آب‌‌وهوای خنک، تابستان‌های این روستا نوید به بار نشستن درختان است و میوه‌های خوشمزه این فصل، دلیل دیگری برای رونق سفرهای تابستانی است. گوجه سبز مشهور برغان در اواخر بهار و اوایل تابستان دل هر گردشگری را می‌برد. برای خرید میوه‌های تابستانی که از سوغات برغان هستند، سفر در این فصل را از دست ندهید.

مسیر دسترسی به روستای برغان

روستای برغان در پاییز هزار رنگ پر از سوژه‌های ناب عکاسی از طبیعت است. رنگارنگی روستا در این فصل، حتی با وجود هوای سرد، سبب جذب مسافران پاییزی شده است. زمستان‌های روستای کوهستانی برغان، سفیدپوش و تماشایی است؛ اما سفر به این منطقه به دلیل سرمای آن مشکل خواهد بود و فقط طبیعت‌گردهای حرفه‌ای با تجهیزات خاص، در زمستان راهی این منطقه می‌شوند.

اقامت در برغان

روستای برغان آنقدر زیباست و جاذبه‌هایش آنقدر دلربا هستند که معمولاً مسافران به یک روز اقامت در این روستا قانع نیستند. اهالی روستا هم که اهمیت موضوع را دریافته‌اند، علاوه بر خانه‌های شخصی خود، چند اقامتگاه تعبیه کرده‌اند تا مسافران با خیال راحت شب را به صبح برسانند. شما هم اگر روزی به این روستا سفر کردید، نگران اقامتتان نباشید. اقامتگاه های بومگردی روستا خیلی جذاب هستند. در ادامه نامشان برایتان می‌گذاریم. به هر کدام دوست داشتید مراجعه کنید.

  • اقامتگاه بومگردی حاج داوود بزرگمهر

در زیبایی و خاص بودن اقامتگاه بومگردی حاج داوود بزرگمهر همین بس که بگوییم قدمت ساختمانش به حدود ۲۵۰ سال پیش برمی‌گردد. در این اقامتگاه شاهد یک حیاط زیبا با حوض آبی هستید که با روح و روانتان بازی می‌کند. ظرفیت و گنجایش پذیرایی از مسافران در این اقامتگاه در شب به ۲۲ نفر می‌رسد. البته باید بگوییم که این اتاق‌ها برای تعدا زیاد تعبیه شده‌اند. در واقع یک اتاق اقامتگاه حدود ۸ نفر گنجایش دارد، اتاق دیگر ۶ نفره است و دو اتاق باقی‌مانده هم ۴نفره هستند.

در طول روز نیر برای استراحت کوتاه یا صرف ناهار و عصرانه می‌توانید راهی اقامتگاه شوید. این اقامتگاه گنجایش پذیرایی از ۷۰ نفر را در روز دارد. سرویس‌های سرمایشی و گرمایشی این اقامتگاه همیشه خوب کار کرده و کسی از آن ناراضی نبوده است. سرویس بهداشتی آن مشترک است، پارکینگ و سرویس توالت فرنگی نیز دارد. در رستوران این اقامتگاه هم می‌توانید یکی از غذاهای محلی مثل خورش آلو مسما، خورش به، آبگوشت و غیر را بچشید.

نکته: گفتیم که ظرفیت اقامتگاه محدود است، بنابراین قبل از سفر به روستای برغان نیاز است که با صاحب مجموعه تماس بگیرید و جای خوابتان را رزرو کنید سرتان بی‌کلاه نماند. شماره تلفن اقامتگاه ۱۵۳۰ ۰۰۸ ۰۹۱۹ است.

  • اقامتگاه بومگردی دیمه سو

اقامتگاه بومگردی دیمه سو نیز یکی از محل های خوب برای شب مانی در روستای برغان است. این اقامتگاه امکانات مطلوبی دارد و از ۲۰ نفر می‌تواند میزبانی کند. یکی از خوبی‌های این اقامتگاه این است که حمام و سرویس بهداشتی در هر بخش جداست و نیازی نیست از سرویس مشترک استفاده کنید. این قامتگاه مبله است و کمی از حس و حال روستایی فاصله گرفته است. قبل از رفتن به این اقامتگاه با شماره تلفن ۰۱۵۰ ۱۱۴ ۰۹۳۷ تماس بگیرید و از خالی بودن جا مطمئن شوید.

رستوران در روستای برغان کرج

اگر ساکن یکی از اقامتگاه های بومگردی برغان شدید که نیازی نیست برای وعده شام یا ناهارتان نگران باشید. در آنجا طبق سلیقه‌تان می‌توانید یکی از غذاهای محلی خوشمزه را امتحان کنید. اگر هم قصد اجازه اقامتگاه ندارید، می‌توانید به یکی از رستوران‌ها یا کافه‌های زیر مراجعه کنید.

  • باغ رستوران دو آسیاب؛
  • باغ رستوران باران؛
  • باغ رستوران نگین؛
  • باغ خانوادگی آبشار؛
  • رستوران سنتی تاراز؛
  • رستوران بهشت پنهان؛
  • کافه نخل برغان؛
  • ترمو کافه؛
  • آشکده عرفان.

مسیر دسترسی به روستای برغان

آدرس: استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، منطقه چندار، دهستان برغان، روستای برغان

اگر قصد دارید که از تهران راهی برغان شوید، باید در بزرگ‌راه تهران – کرج برانید. سپس وارد بلوار چمران شوید و بعد از آن در بلوارهای کاج، نبوت و موذن مسیرتان را ادامه دهید. در نهایت به خیابان اشتراکی شمالی خواهید رسید که شما را به جاده آتشگاه هدایت می‌کند. کمی که در جاده آتشگاه پیش بروید، به جاده روستای برغان خواهید رسید و در نهایت این جاده شما را به سمت مقصدتان هدایت می‌کند.

اگر از کرج حرکت می‌کنید، باید وارد بلوار باغستان و سپس خیابان اشتراکی شمالی شوید. سپس مسیرتان را در جاده آتشگاه ادامه دهید تا به جاده برغان برسید.

پیش به‌سوی طبیعت رؤیایی برغان

طبیعت رؤیایی روستا

سفر به برغان از تجربه‌های لذت‌بخش هر طبیعت‌گردی خواهد شد که شیفته بافت روستایی است. تماشای طبیعت زیبا و چشیدن طعم سوغات برغان، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهند بود. روستای برغان بیشتر مقصدی برای سفرهای یک روزه است؛ اما اگر قصد اقامت در برغان را دارید، می‌توانید در خانه‌های محلی یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی اتراق کنید. همچنین کمپینگ نیز تجربه جذابی در طبیعت برغان خواهد بود.

بار و بندیل خود را ببندید و راهی روستای برغان شوید. از تجربه سفرتان برای ره بال آسمان بنویسید تا با هم، دیگر جاذبه های این روستای کوهستانی را کشف کنیم.

این روستا در دهستان برغان و در بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ، بین شهرهای کرج و هشتگرد جا خوش کرده و بخشی از غرب استان و کوه‌های البرز را به خود اختصاص داده است.

آلوی معروف برغان، میوه های فصلی تازه، بستنی مخصوص برغان، الک

حسینیه، مسجد جامع، میدان، پل تاریخی، قلعه تاریخی و از همه مه‌تر درخت‌های چندهزار ساله

اقامتگاه بومگردی حاج داوود بزرگمهر، اقامتگاه بومگردی دیمه سو و چند خانه روستایی دیگر

 

5/5 (3 نظر)
6 نظرات
  1. رامین شمسایی می گوید

    روستای بزغان امکانات رفاهی خوبی داره استراحت گاه و آلاچیق بیشتر جاها هست برای پیک نیک و دور همی های دوستانه منطقه خوبیه

    1. بانو تقیان می گوید

      رامین عزیز، ممنونیم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین. روستای برغان تکه‌ای از بهشته برای همه.

  2. مهدی می گوید

    میشه شب رو چادر زد یا اجازه نمیدن؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. بله اجازه کمپ هم دارین؛ ولی توجه کنین که گروه باشین و مسايل ایمنی رو رعایت کنین که سفر بهتون خوش بگذره.

  3. امید می گوید

    سلام دوست عزیز،
    چادر زدن در برغان هم شدنیه و هیچ ممنوعیتی نداره،ولی اگرنظر من که بارها تجربه چادر زدن چندروزه رو در برغان داشتم را بخوای میگم که سعی کن سمت بالای برغان(میدان روستا)بری و مقداری هم از رودخانه فاصله بگیری،همیشه هیزم خشگ داشته باشی و آتیشت داعما روشن باشه.هرچقدر به مرکز روستا نزدیک باشی بهتره،درکل نکات ایمنی را رعایت کن.واقعا یکی از تجربه های شیرین کمپ زدن های من تو برغان بوده

  4. امید می گوید

    سلام دوست عزیز،
    چادر زدن در برغان هم شدنیه و هیچ ممنوعیتی نداره،ولی اگرنظر من که بارها تجربه چادر زدن چندروزه رو در برغان داشتم را بخوای میگم که سعی کن سمت بالای برغان(میدان روستا)بری و مقداری هم از رودخانه فاصله بگیری،همیشه هیزم خشگ داشته باشی و آتیشت داعما روشن باشه.هرچقدر به مرکز روستا نزدیک باشی بهتره،درکل نکات ایمنی را رعایت کن.واقعا یکی از تجربه های شیرین کمپ زدن های من تو برغان بوده,خوش بگذره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.